✨﷽✨
🌼کمک به مردم
✍ يكى از دستورهاى مؤكد شيخ رجبعلى خياط، احسان به مردم بود و براى اين مهم ارزش زيادى قائل بود. وى احسان به خلق را يكى از راههاى بسيار خوب و مؤثر در سير الى الله میدانست، به طورى كه اگر كسى از سير و سلوك عاجز بود، به او توصيه میكرد: «از احسان كوتاهى نكن و تا میتوانى احسان كن».
يكى از شاگردان شيخ میگويد: مرحوم سهيلى [از ياران بسيار نزديك شيخ] ـ رضوان الله تعالى عليه ـ میگفت:... روزى در هواى گرم تابستان ديدم كه شيخ نفسزنان به مغازه من آمد و ضمن دادن مبلغى پول گفت: «معطل نكن، فورا اين پول را برسان به سيد بهشتى.» او امام جماعت مسجد حاج امجد در خيابان آريانا بود. من به هر نحو شده، فورا خود را به منزل ايشان رساندم و پول را به ايشان دادم. بعدها از ايشان پرسيدم كه جريان آن روز چه بود؟ پاسخ داد: آن روز مهمان برايم آمده بود و هيچ چيزى در منزل نداشتم. رفتم در اتاق ديگر و به حضرت ولى عصر عليهالسلام متوسل شدم كه اين حواله به من رسيد. جناب شيخ هم گفت: حضرت ولى عصر عليهالسلام به من فرمودند: «زود به سيد بهشتى پول برسانيد.»
📚 برگرفته از کتاب کیمیای محبت؛
شرح حال شيخ رجبعلى خياط
💠 سردترین فصل سال
🔹سردترین فصل سال فصل غیبت توست. فصل سرد و زمستانی غیبت، بسیار استخوان سوز است.
🔹اگر چه زمستان غیبتت قرنهاست که به درازا انجامیده است اما روزی تمام خواهد شد و شاهد بهاری شدن جهان خواهیم بود.
🔹در بهار مهدوی عدالت را نفس خواهیم کشید و بر سبزه زار های معنویت قدم خواهیم زد.
🔹چشمانمان سرشار از نگاه به گل وجود مهدی موعود می گردد و راه رسیدن به خیمه سبزش هموارتر خواهد شد.
🔹 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللَّهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَك
💠 کمیاب تر از گوگرد سرخ
✅پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
🔴هر گاه ديديد كه قرآن ها، جامه اى زيبا بر تن كرده اند و مساجد، زينت يافته اند و مناره ها، قد برافراشته اند و قرآن، با ساز و آواز خوانده مى شود و مسجدها، گذرگاه قرار گرفته اند، مؤمن در آن روزگار، از گوگرد سرخ، كمياب تر خواهد بود.
🔴 آرى. مساجدشان آذين بندى و جسمشان پاكيزه ؛ ليكن دل هايشان از مُردار، بدبوتر است.
🔴 إذا رَأَيتُمُ المَصاحِفَ حُلِّيَت، وَالمَساجِدَ زُيِّنَت، وَالمَنارَةَ طُوِّلَت، وَاتُّخِذَ القُرآنُ مَزاميرَ، وَالمَساجِدُ طُرُقا، المُؤمِنُ في ذلِكَ الزَّمانِ أعَزُّ مِنَ الكِبريتِ الأَحمَرِ، أما إنَّ مَساجِدَهُم مُزَخرَفَةٌ، وأبدانَهُم نَقِيَّةٌ، وقُلوبَهُم أنتَنُ مِنَ الجيفَةِ.
📙روضة الواعظين ص ۳۷۰
هدایت شده از سبک زندگی دینی
💎 دو توصیه از حضرت زهرا (س)
🔻حضرت فاطمه عليهاالسلام:
خِيارِكُم أليَنُكُم مَناكِبَهُ و أكرَمُهُم لِنِسائِهِم
🌸 بهترين شما كسانیاند كه (با مردم) نرمترند و زنان خويش را بيشتر گرامى مىدارند.
📚 دلائل الإمامه، ص ۷۶
•┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با جستجويي در منابع اهل سنت، حدود پنج روايت با اين عبارات: «فتقدم أبو بكر فصلى عليها فكبر عليها أربعا، صلى عليها أبو بكر، صَلَّى أَبُوبَكْرٍ الصِّدِّيقُ عَلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ، وكبر أبو بكر على فاطمة أربعا»بيانگر اين نكته هستند كه ابو بكر بر پيكر حضرت زهرا (سلام الله عليها) نماز خوانده است.
اما اين روايات از نظر سند ضعيف هستند و در نتيجه حجت نيستند.
از طرف ديگر در مقابل اين روايات، روايات صحيح بخاري و مسلم قرار دارند كه تصريح ميكنند، حضرت زهرا (سلام الله عليها) تا آخر عمر با ابو بكر قهر بودند و با او صحبت نكردند: فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ فَهَجَرَتْ أَبَابَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّيَتْ، و هنگاميكه از دنيا رفتند، امير مؤمنان عليه السلام در مراسم تجهيز و تشييع دختر رسول خدا (صلي الله عليه وآله) آنها را با خبر نكردند و خود آن حضرت بر بدنش نماز خواند و دفن كردند:
فلما تُوُفِّيَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِيٌّ لَيْلًا ولم يُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى عليها...
اين روايت صحيح بر روايات ضعيف ديگر مقدم است و ثابت ميشود كه ابو بكر بر بدن ايشان نماز نخوانده است و تا آخر عمر آن حضرت از دست وي ناراحت و ناراضي بوده اند.
و از طرف سوم، بسياري از علماي بزرگ اهل سنت تصريح نموده اند كه ابو بكر بر بدن آن حضرت نماز نخوانده است.
از روايات صحيح واقوال علماي اهل سنت كه نقل شد، به دست ميآيد كه اميرمؤمنان (عليه السلام) بر پيكر مطهر حضرت زهرا (سلام الله عليها) نماز خواندند و نهايتا گروهي كه دردفن آن حضرت شركت داشتند نيز نماز برگزار كرده اند.
بت شکنی امیرالمومنین
حضرت علی علیه السلام نه یک بار که چندین بار، پا به دوش نبی اکرم صلی الله علیه و آله گذاشته و بام بیت خدا را از لوث وجود بت ها پاک ساخته است. دست کم یک بار قبل از هجرت و بار دیگر بعد از هجرت و پس از فتح مکه این کار را کرده است.
ماجرای کسر اصنام و یا «حدیث کسر الاصنام» [۱] به داستان بر دوش گرفتن امام علی(ع) توسط پیامبر اسلام(ص) برای شکستن بتهای بالای سقف کعبه اشاره دارد.[۲] در این واقعه از سرنگونی برخی بتهای مهم مانند بت هبل یاد شده است.[۳] البته درباره جزئیات این واقعه اختلافاتی وجود دارد. برپایه پارهای از نقلها، ابتدا علی(ع) خواست تا پیامبر(ص) را بر دوش خود بگذارد؛ اما نتوانست. از اینرو علی(ع) از دوش پیامبر(ص) بالا رفت[۴] و بتها را از بالای کعبه به زمین انداخت. در گزارش دیگری، از پیشنهاد اولیه امام علی(ع) برای بالا رفتن پیامبر(ص) بر دوش او سخن به میان آمده که حضرت محمد(ص) به علی(ع) یادآور شد چنین کاری از عهده هیچکسی برنمیآید.[۵] به گفته جابر بن عبدالله این مسئله به سبب سنگینی بار رسالت بوده است.[۶] همچنین در این باره علل دیگری هم ذکر شده است.[۷] بر اساس نقل دیگر پیامبر اکرم(ص) از ابتدا به علی(ع) دستور داد که از دوش او بالا رود.[۸]
درباره چگونگی پایین آمدن امام علی(ع) از بام کعبه نقلها مختلف است. از جمله بر پایه برخی احادیث امام علی(ع) خود را از بام کعبه که ارتفاع دیوارش در آن زمان چهل زراع[یادداشت ۱]بود[۹] پایین انداخت اما آسیبی ندید.[۱۰] در نقل دیگری، پیامبر(ص) به علی(ع) فرمود: جبرئیل تو را از بالای کعبه به پایین آورد.[۱۱]
بر پایه برخی روایات پیامبر در این ماجرا آیه «وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کاَنَ زَهُوقًا»[۱۲] را قرائت میکرد.[۱۳] از اینرو ماجرای کسر اصنام سبب نزول این آیه نیز دانسته شده است.[۱۴] همچنین بر پایه روایتی که ابن شهر آشوب نقل کرده آیه «وَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّا»[۱۵]در این ماجرا نازل شده است.[۱۶]
ماجرای کسر اصنام در کتب شیعه[۱۷] و اهلسنت[۱۸] نقل شده است. عبدالله بن عباس،[۱۹] جابر بن عبدالله انصاری[۲۰] و ابومریم[۲۱] این ماجرا را روایت کردهاند. علامه امینی در الغدیر، فهرستی از علمای اهلسنت که این واقعه را گزارش کردهاند، آورده است.[۲۲]
به دوش گرفتن امام علی(ع) توسط پیامبر اسلام(ص) از فضیلتهای انحصاری علی(ع) دانسته شده است.[۲۳] این ماجرا در کتابهای فضیلتنگاری[۲۴] و در سرودههای شاعران[۲۵] آمده است. حضرت محمد(ص) پس از این واقعه، حضرت ابراهیم(ع) را اولین بتشکن و امام علی(ع) را آخرین بتشکن معرفی کرد.[۲۶] در برخی روایات نیز از علی(ع) به عنوان «کاسِر الاصنام» (شکننده بتها) یاد شده است.[۲۷] و یا آنکه امام علی(ع) از آن جهت که از دوش پیامبر(ص) بالا رفته و بتان را شکسته به «علی» به معنای بلندمرتبه[۲۸] نام گرفته است.[۲۹]
استناد به ماجرای کسر اصنام در شورای شش نفره
امام علی (ع) به ماجرای کسر اصنام افتخار میکرد[۳۰] و میگفت: که من کسی بودم که بر مهر نبوت پا نهادم.[۳۱] او در شورای شش نفره که برای تعیین خلیفه پس از عمر بن خطاب برگزار شد، از حاضران اعتراف گرفت که فرد دیگری به غیر از خودش چنین فضیلتی نداشته است.[۳۲] همچنین گفته شده که عمر بن خطاب آرزو میکرد که ای کاش به این افتخار نائل میگشت.[۳۳]
زمان
در بیشتر منابع زمان این واقعه ذکر نشده است و تنها به وقوع شبانه[۳۴] و مخفیانه آن[۳۵] بسنده شده است. با این حال در برخی منابع زمان آن شب هجرت حضرت محمد(ص)[۳۶] یا فتح مکه[۳۷] ذکر شده است.
بُت بنی خزاعه را که کنار ناودان کعبه نصب شده بود، حضرت علی علیه السلام شکست و بت هُبَل که بزرگ ترین بت عرب خوانده می شد و ابوسفیان همیشه به آن سوگند می خورد و در جنگ اُحُد، شعارِ «اعلی هبل؛ اعلی هبل» از زبانش نمی افتاد، باز به دست حضرت حیدر کرّار خُرد و نابود شد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماه ربیع الثانی سال نهم هجرت، علی علیه السلام را با صد و پنجاه مرد انصاری که بر صد شتر و پنجاه اسب سوار بودند با پرچمی سیاه رنگ بر سر بتخانه فُلس فرستاد. این بتخانه در محلّه خاندان حاتم طایی معروف بود که سپاه اسلام به فرماندهی امام علی علیه السلام هنگام سپیده دم بر محلّه حاتم طایی یورش بردند و بت و بتخانه را ویران ساختند و در مخزن بتخانه به سه شمشیر شناخته شده با نام های «رَسُوب» و «مِخْذَم» و «یمانی» به همراه سه زره دست یافتند. و با غنائم بسیاری مانند شتر و گوسفند و با اسیر گرفتن بسیاری از بت پرستان به سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله پیروزمندانه بازگشتند که در میان اسیران سفّانه دختر حاتم طایی دیده می شد که بعدا با برادرش عدی اسلام آوردند.
https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%DA%A9%D8%B3%D8%B1_%D8%A7%D8%B5%D9%86%D8%A7%D9%85
📌مظلومیت #شیعه در #اسپانیا
برخی از شیعیان که از نسل قیس بن سعدبن عباده بودند، به #اندلس #مهاجرت کردند و شیعه را در اسپانیا رواج دادند، اما #امویان در آنجا نیز از شیعه هراسی و قتل شیعه دست برنداشتند. به عنوان نمونه:
◀️در اندلس عبدالملک بن حبیب(م238ق) #شاعر سنی، #خلفای اموی را به #شادی در روز #عاشورا تشویق می کرد.
◀️امویان آنجا، شیعیان #امامیه را خارج از اسلام می دانستند.
◀️ #مالکی مذهبان بیان می داشتند، اگر بر یک شیعه دست یابند او را میکشند.
◀️ابن سهل اندلسی نیز معتقدان به وجوب #اطاعت از امیرمؤمنان #علی(ع) را خارج از سنت و جماعت و گمراه میدانست.
📚مقری، نفح الطیب من غصن الاندلس الرطیب و ذکر وزیرها لسان الدین الخطیب، ج2، ص184.
📚مقدسی، أحسن التقاسيم فى معرفة الأقاليم، ص236.
📚ابن سهل اندلسی، ثلاث وثائق فی محاربه الاهواء و البدع فی الاندلس، ص83.
19.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️پاسخ آیت الله حسینی قزوینی به دروغ های مولوی محمد عثمان (امام جمعه خاش)
درباره نماز بر پیکر مطهره حضرت زهرا سلام الله علیها توسط ابوبکر
و دعوت به مناظره ...
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸امام، روشنایی بخش امت🔸
اگر چراغی را در جایی بگذارید و صدها هزار آیینه در اطرافش نصب کنید، صدها هزار چراغ میبینید و نور از هر طرف بهسوی شما میبارد.
در حرم امامزادهها که آیینهکاری میکنند، دیدهاید که یک چراغ، هزاران چراغ دیده میشود، و یک چراغ که در آنجا روشن میکنند، آن فضا را بهشدت روشن میکند؛ چون این آیینهکاری، نور آن چراغ را منعکس میکند.
امت بهمنزلۀ آیینهکاری، و امام چراغ در وسط است. اگر امام باشد و امت نباشد، مانند آن است که چراغی در کنار دیوارهای تاریکی قرار گرفته باشد. اگر امت باشد، ولی امام نداشته باشد، مثل آن است که در حرم امامزادهای چراغ روشن نباشد. آیینهکاری هست، اما چراغ ندارد و همهجا تاریک است.
تحولی که در این امت پیدا شد، درنتیجۀ آشنایی با امام بود.