#گزیده_کتاب 📚
#اطلس_اندیشه_معاصر_عرب
دومین دورۀ مهم وهابیت از 1319ق با ظهور عبدالعزیز بن عبدالرحمن شروع میشود. در این زمان انگلستان به افرادی در اطراف و اکناف جهان اسلام کمک میکرد تا با تسخیر برخی مناطق و اعلان استقلال به تضعیف امپراتوری عثمانی بپردازند. یکی از این افراد، جوانی نوزده ساله از خاندان آل سعود به نام عبدالعزیز بود که به کمک انگلستان توانست منطقۀ نجد را تصرف و پس از فرو پاشی امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول، اعلان استقلال کند و عربستان سعودی را بنیان نهد. با وجود امپراتوری عثمانی، انگلستان به عبدالعزیز اجازۀ حمله به حجاز را نمیداد و فقط منطقۀ نجد را در اختیار داشت، اما با فروپاشی عثمانی و چراغ سبز انگلستان، عبدالعزیز به حجاز حمله برد و در 1343ق منطقۀ حجاز را تصرف و مکه و مدینه را ضمیمۀ قلمروی آل سعود ساخت و به تخریب قبور اولیای الهی پرداخت و قبههای متبرک ائمۀ بقیع در 8 شوال 1344ق تخریب شد. آنها میخواستند قبر شریف پیامبر خدا را نیز تخریب کنند که با مقاومت مردم مدینه و عصبانیت مسلمانان جهان و بنا به مصلحت و به طور موقت از این کار عقب نشستند؛ لیک این آرمان تحققنایافته را همچنان در ذهن زنده داشتند.
📌 برگرفته از ص 82 کتاب «اطلس اندیشه معاصر عرب» تالیف حسن علیپوروحید با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم،
شرکت چاپ و نشر بینالملل
https://ble.ir/nashre_beynolmelal
@ghabasat
چند روز پیش در #مهدیهی_رشت تجمعی رخ داد که سبب هتک حرمت به این مکان مقدس شد. (از انتشار تصاویر آن شرم دارم)
مهدیهی رشت با سابقهی بیش از ۵۰ ساله، به دستور مرحوم حاج احمد کافی و به اهتمام مرحوم آیت الله لاکانی بنا گردید و در طول این سالها پایگاه جمعآوری کمکهای مردمی به جبهه، محل دائمی برگزاری دعای ندبه، تشییع و نماز بر پیکر شهدا، برگزاری یادوارهها، مسابقات قرآن و... بوده است.
بیشک حضور آرایشگران با آن وضع زننده در این مکان، توطئهی از پیش برنامهریزی شدهای بوده است که هم اکنون توسط مسوولان، جوانان مطالبهگر انقلابی و نهادهای قضایی استان، در دست پیگیری است.
واکنش هنرمند انقلابی، سرکار خانم نجمه پورملکی به رخداد مذکور، این شعر را رقم زده است.
#بخوانید
سرم آورده این دنیای وانفسا بلایی را
که جز گلزارِ دلتنگی ندارم هیچ جایی را
شهید تازهای میرفت و تابوتش به ما میگفت:
بخواهید از خدا مانند من بال رهایی را
مبادا دست روی دست بگذارید ای مردم!
بگیرد تیرگی از شهرتان رنگ خدایی را
هنوز از مسجد موسیبنجعفر دود میآمد
که در مهدیه هم دیدیم اوج بیحیایی را
من از رگهای غیرت پرسشی دارم مسلمانان!
چرا بیحرمتیها درنیاورده صدایی را؟
مبادا نهیِ از منکر شود از یادها رفته
که دیگر نشنود حتی خدا از ما دعایی را!
اگر مردی... اگر با زخم گلهای لاله همدردی
بخوان از این وصیتهای خونین گوشههایی را:
شهیدی در صف محشر شفیع ما نخواهد شد
اگر روزی نپردازیم دیگر خونبهایی را
برای این حرم کاری ندارد پاسخ سیلی
به وقتش نیز خواهی دید امواج ولایی را
خدا لعنت کند لعنت کند لعنت کند لعنت
کسی که ارمغان آورده این عفت زدایی را
@jebhebanogilan
@ghabasat
#آقا
.🖤.
سی سال از رحلتتان گذشت
#کیف_وجدتم_قول_لا_اله_الا_الله
.
.
.
ممنون میشم روحشون رو به فاتحهای مهمان کنید
.
.
#پدربزرگ #آقابابا
#حجة_الاسلام_شیخ_محمد_معلم_زاده_رودباری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دوازده_اردیبهشت
گرامی بداریم یاد فیلسوف شهید، استاد مرتضی مطهری را، به نثار فاتحه و صلواتی
ای مشهد مهرت مقام
ای پور اسلام السلام
ز اکسیرها چون کیمیا
افروختندت اولیا
گفتندت ای جان سوخته
ای شمع ستخوان سوخته
آن جمع پنهان سوخته
آموختندت ها بیا
ای قاضی تبریز تو
قهر خمینی نیز تو
آن غمزه ی خونریز تو
ای خفتن گرشاسب تو
بیداری جاماسب تو
بودای شور انگیز تو
زرتشت بلخ و شیز تو
ای بوعلی ای بوالعلاء
ای زوره اهل ولا
از نوبه تا نیریز تو
@ghabasat
کانون ادبی راوی گیلان، با همکاری حوزه هنری استان، برگزار میکند:
📘نقد رمان دیدار با تاریکی
📝نوشتهی محمدعلیحمصیان
🎙 مجریکارشناس: سمیه انصاری
🎤 منتقد: طاهره مشایخ
🔻پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔻ساعت ۱۰ صبح
🔻رشت، حوزه هنری استان گیلان
💻 پخش زنده بر #قرار است
🌐 https://gharar.ir/r/c51f1660
#کانون_ادبی_راوی
هدایت شده از جبهه بانوان گیلان
25.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گروه کتابخوانی گیلدخت کیاشهر و کانون ادبی راوی گیلان در دهمین نشست نقد کتاب نوجوان، به نقد رمان دیدار با تاریکی پرداختند.
این نشست با همکاری مدیریت آموزش و پرورش بندر کیاشهر و به میزبانی حوزه هنری برگزار شد.
در این جلسه، نوجوانان کتابخوان، به نقد و تحلیل رمان دیدار با تاریکی که در ژانر فانتزی و تخیلی نگاشته شده پرداخته و نقطه نظرات طاهره مشایخ منتقد جلسه را نیز شنیدند.
رمان دیدار با تاریکی، اولین اثر داستانی محمدعلی حمصیان است که توسط نشر کتابستان به چاپ رسیده است.
@jebhebanogilan
چند کلمه در باب بیزاری
(پیشتر بابت تندی لحن در عبارات پایانی این متن، عذرخواهم)
🔵
یک. سرودی از یک شهرستان در گیلان گل میکند و بارها بازدید میشود. همه جا و روی همهی زبانها عبارات همین سرود را میشنویم. به زبانهای مختلف در کشورهای دنیا بازخوانی میشود، یکی از بزرگترین اجتماعات همخوانی سرود، در استادیوم آزادی برگزار میشود، جمعیت حاضر باورنکردنی است. گزارشگر عامدانه به سراغ چهرههای کمحجاب میرود. دوربین روی صورتهایشان زوم میکند تا اشکی که آرایششان را خراب کرده، دیده شود.
ما و یک. چقدر اینها دوستداشتنیاند. با تمام فاصلهای که میان ما و آنها در پوشش است، دوستشان داریم. خیلی دوستشان داریم.
🔵
دو. دختری که کشف حجاب کرده، میمیرد. کشور را به هم میریزند و پنج ماه شورش و اغتشاش به راه میاندازند. مسجدی را به آتش میکشند، در خیابان چادر از سر یک زن میکشند، درون حرم خون زائران را میریزند. اینها ظاهر خواستهشان یک چیز است: حذف حجاب.
ما و دو. نسبت ما با اینها چیست؟ در نمازجمعه شعار میدهیم، تجمع میکنیم، راهپیمایی میکنیم، پلاکارد مینویسیم... (کاری به درست و غلط این حرکتها ندارم) ما از اینها بیزاریم.
🔵
سه. شب قدر است. خیابانها و کوچههای متنهی به مساجد پر از جمعیت است. تصویر زنی که ناخن کاشته و قرآن بر سرش گذاشته، دختری که موهایش بیرون ریخته و گردنش دیده میشود، در خبرگزاریها تکرار میشود.
ما و سه. الحمدلله که اینها را داریم. اینها عزیزدل ما هستند. ما دوستشان داریم.
🔵
چهار. قرار و مدار گذاشتهاند که کشف حجاب کنند و بریزند در خیابان و شعار بدهند. پوسترها در اینستاگرام و تلگرام دست به دست میشود. آنقدر جدی است که نیروهای نظامی به حال آمادهباش درآمدهاند. کلاسها را تعطیل میکنند. شیشهی بانکها را میشکنند. طرز تهیهی مواد منفجره را برای هم میفرستند. به یک زن محجبه درون اتومبیل حمله میکنند و چشم نوزادش کور میشود. به یک طلبه در اکباتان هجوم میآورند و تا سرحد مرگ او را میزنند. خون چند جوان را در شهرهای مختلف بر زمین میریزند.
ما و چهار. این دیگر خشونت نیست، وحشیگری است. انسانی نیست. نباید سکوت کرد. ما از اینها برائت میجوییم و بیزاریم.
🔵
پنج. سلبریتیها به منزل یکی از شهدای اخیر رفتهاند تا خانواده را مجاب کنند که از قصاص قاتلان صرفنظر کنند. مخالفان نظام، در فضای مجازی هشتگ میزنند: اعدام نکنید. تصاویر جسم خونین شهدا هنوز در ذهن و خاطرهی مردم کمرنگ نشدهاست.
ما و پنج. مرز میان ما و این افراد، روزبهروز وضوح مییابد. ما با اینها نسبتی نداریم. ما از این بیحرمتیها منزجریم.
🔵
شش. بیستودوم بهمن است. جمعیت میلیونی شرکتکننده در راهپیمایی، همه را به شگفتی واداشته. انگار پروتکلهای پخش در صداوسیما تغییر کردهاست. گزارشگر از خانمهایی که حجاب حداقلی دارند مصاحبه میگیرد. اینها عاشق انقلابند، قلبشان برای ایران میتپد، و بر پرچم بوسه میزنند.
ما و شش. اینها سرمایههای انقلاب هستند. رهبر میگوید سرباز خط مقدم مبارزه در اغتشاشات، اینها بودهاند. سردار عزیزمان گفته بود اینها دختران و خواهران ما هستند. ما دوستشان داریم.
🔵
هفت. جوانی در سبزوار شاهد یک بیحرمتی به ناموس است. آرام نمینشیند. برای حفظ حیای دو دختر مکشوفه با هتاکان درگیر میشود. اراذل چاقوکشی میکنند و باز هم داغی بر دل یک خانواده بلکه یک ملت مینشیند.
ما و هفت. قلبمان در فشار است و خونمان به جوش آمده. ما از مسببان این حادثه، از دختران بیحجاب، از مخالفان و معاندان، از هتاکان حریم حیا، بیزاریم.
🟢
سخن آخر: خودمان را فریب ندهیم. همه میدانیم که منظور امام جمعه از لفظ #بیزارم چه بوده است و مخاطبش چه کسانی هستند. غائله راه نیندازیم. با کلمات بازی نکنیم. این «بیزارم» حرف همهی ماست. آنها که مخاطب این موضع امامجمعه بودند، متوجه شدند که نوک پیکان به سمتشان است. قدیمیها میگفتند ناسزا را که بر زمین بیندازی، صاحبش آن را برمیدارد.
#سعیده_شبرنگ
https://eitaa.com/ghabasat
اینها فقط چند مورد از اظهار لطف دوستانم در واکنش به یادداشتی است که امروز صبح منتشر کردم.
باقی پیامها یا صوت بودند، یا تماس یا حاوی محاورات خودمانی غیرقابل انتشار😊