eitaa logo
قاب هشت
640 دنبال‌کننده
478 عکس
83 ویدیو
13 فایل
https://zil.ink/ghabe_hasht ارتباط با قاب هشت: @ghabehasht
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خطوراتی در پای صندوق رای 🔹انتخابات یک جشن ملی است درست مانند سینما. سینما از زمان فیلم «تولد یک ملت» گریفیث یک جشن ملی بوده و هست و اگر ما آن را طور دیگری شناخته ایم از سر تقلید و غربزدگی و توسعه نیافتگی ماست. قصه های سینمایی به قول کمبل اسطوره شناس، آیین گذار هستند، یعنی مراسمی که برای عبور از مراحل سخت و دشوار برپا می‌شود. همانند مراسمهایی چون ازدواج و مراسم تشییع. 🔸جشن ها مناسک همبستگی و هم عهدی یک قوم هستند و کسی برای خود جشن مناسکش را انجام نمی‌دهد. مناسک همانطور که از کلمه اش پیداست هدفی و جهتی را دنبال می‌کند. گر چه نماز گزار در نماز جماعت از امام تبعیت می‌کند اما کسی مناسک نماز جماعت را به هدف تقلید و رضایت امام جماعت به جا نمی آورد. مناسک نماز، ما را به نظمی که در باطن اهداف دین وجود دارد آگاه می‌کند تا هرچه بیشتر وحدت جمعی مورد نظر دین محقق شود. البته شاید توریستی که نماز جماعت را می‌بیند از ارتباط قلبی مردم با خدای خویش بی‌خبر باشد و مردم را تقلید کننده از حرکات و مناسک گذار امام جماعت بشمارد. 🔹در جهانی که اقتصاد و تکنیک، مناسک خود را از همه جهت بر ما تحمیل می‌کند و همه خواسته یا ناخواسته تابع حرکات و سکنات آن هستند، ملت مظلوم ما جشنهایی حداقلی و مناسکی ایمانی برای دورهم بودن دارد و به همین دلیل است که بسیاری از مردم خانوادگی به راهپیمایی و پای صندوق های رای می‌روند و آن را جشن می‌گیرند. انتخابات در جهان جدید یک جشن ملی است مانند سینما و جالب اینکه همبستگی و حضور و نسبت مردم ایران با جشن انتخابات بسیار بیشتر از سینما برقرار شده است و شاید از دلایل عدم اصالت هنرها در کشور ما همین بی توجهی به هم عهدی و همبستگی است که مردم در پای صندوقهای رای دارند. 🔸هر چه شرایط اقتصادی و سیاسی سخت تر باشد این همبستگی ضروری تر و جشنها و آیینهای گذار حیاتی تر است. از کسانی که منع از حضور در انتخابات می‌کنند باید پرسید که مردم ما این همبستگی ضروری را کجا باید بدست آورند؟! نفی این نظم موجودی که دهه ها قدمت دارد صرفا خرابی و ویرانی به بار خواهد آورد و همانطور که در اتفاقات سالهای گذشته دیده ایم نظم جدیدی به همراه نخواهد آورد. هر نظم جدیدی در پی جهت دهی این همبستگی و قوت بخشیدن آن شکل خواهد گرفت. در شرایطی که در اقتصاد و فرهنگ و سیاست آشفتگی های فراوان داریم، باید نظم و همبستگی عده کثیری از مردم پای صندوقهای رای را قدر دانست و مطمئن بود که هر اتفاقی که بتواند امور این مردم را به سامان کند از همین همبستگی بر خواهد آمد و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. ✍🏻جمال احمدی 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
🔰فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔸برای اینکه ماهیت سینما ظهور یابد، چاره‌ای جز تجربه تدریجی همه امکانات و قابلیت‌های سینما نیست و نبوده است. بر مجموع همین تجربیات است که نام 《تاریخ سینما》 نهاده اند و.... ▪️جلد دوم آیینه جادو، مقاله عالم هیچکاک، ص ۳۳۹ 📆 جلسه دهم، شنبه ۱۲ اسفند ماه، ساعت ۱۴ 🕌 خیابان بزرگمهر، مادی شهرستانی، کوچه شهید سعید احمدی، آستانه قاب هشت ▪️حضور برای عموم آزاد است. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🎙 صوت هفتمین و آخرین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺مردمی سازی سینما 🔸 با حضور احمد مقیمی
🔰گزیده‌ای از صحبت‌های نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: مردمی سازی سینما 🔸مقدمه همانطور که از عنوان این نشست مشخص است، موضوع گفت‌وگوی امروز، مردمی‌سازی سینماست. در کشورهای توسعه یافته شاهد سازوکارهای تعریف شده برای مشارکت مردم در امر فیلمسازی هستیم. این در حالیست که سینما در کشور ما دولتی است و مردم نقش قابل توجهی در آن ندارند. 🔹 احمد مقیمی امکان تحقق مشارکت مردم در سینمای ایران وجود دارد، همانطور که در سینمای غرب هم هست. مساله اصلی اینجاست که این امر در کشور ما صرفه اقتصادی ندارد.  راه برای ثبت شرکت‌های فیلمسازی باز است اما مساله این است که با نمایش فیلم‌ها سرمایه اصلی باز نمی‌گردد. سوال اینجاست که تعبیر «مردمی سازی سینما» به چه معناست؟ فرض کنیم چرخه اقتصاد سینما بچرخد و ده‌ها شرکت سینمایی هم ثبت شود. آیا در این صورت می‌توان گفت که سینما به طور کامل مردمی‌سازی شده است؟ برخی‌ها تعبیر مردمی‌سازی سینما را حمایت از حلقه‌های میانی بین حاکمیت و مردم معنا کرده‌اند. در شبکه پخش و نمایش، سازمان عمار؛ و در فضای تولید، سازمان اوج اینگونه شکل گرفته‌اند. آیا این سازمان‌ها، خود شعبه دیگری از فارابی و امثالهم نیستند؟ به نظر می‌رسد بحث مردمی سازی با شکل گیری این سازمان‌ها هم محقق نمی‌شود. می‌توان مردمی‌سازی سینما را اینگونه تعریف کرد:«سینما در زندگی مردم نقشی فراتر از یک محصول در کنار سایر محصولات مصرفی داشته باشد.» در این تعریف سینما به مثابه یک راه تلقی می‌شود که عمده مسائل فکری و فرهنگی مردم را جواب می‌دهد. آیا می‌توان به الگویی در تهیه فیلم‌های سینمایی رسد که مردم نقش‌آفرینان اصلی آن باشند؟ الگویی که در آن مردم صرفا تامین کننده‌های مالی نباشند و در فرآیند تولید نقش اساسی داشته باشند. همان‌طور که در بحران‌هایی مانند سیل و زلزله، تکیه بر توان مردمی است، می‌توان در اموری مانند ترابری و تدارکات و.. روی کمک مردم حساب کرد. لازمه حضور فعال مردم در فرآیند تهیه و تولید آثار سینمایی درک این معناست که محصول نهایی قرار است دردی از زندگی روزمره را دوا کند. هنر اینجاست که افراد دغدغه‌مند این حوزه بتوانند مردم را توجیه کرده و اهمیت این موضوع را روشن سازند. در این نگاه صرفا سرمایه مردم مورد توجه قرار نگرفته و تک به تک افراد با استعدادها و توانمندی‌های بخصوص خودشان موضوعیت پیدا می‌کنند. ممکن است در این مسیر برخی از سازمان‌های عریض و طویل این نوع کار را به استهزا گرفته و غیر حرفه‌ای قلمداد کنند اما باید توجه کرد که در این نگاه صرفا تجارت مدنظر نیست و توجه به مردم حرف اول را می‌زند. 🔸جمال احمدی می‌توان گفت مردم و در درجه بعدی مسئولین، سینما را امری ضروری نمی‌بینند. برای بسیاری از مسئولان سینمایی، سینما صرفا یک شغل است در کنار سایر حرفه‌ها. در سایر محورهای توسعه هم وضع به همین منوال است. عدم درک ضرورت و نقش سینما در زندگی امروز، موجب این می‌شود که در هر جایگاهی هستیم صرفا به دنبال رفع تکلیف بوده و نسبتی با کارها برقرار نکنیم. باید در جهت تبیین ضرورت پرداختن به سینما برای مردم آن هم در اوضاع آشفته فرهنگی امروز، تلاش کرد. همانطور که در دوران دفاع مقدس، فارغ از نگاه تخصص‌محور توانستیم بحران‌ها را با کمک‌های مردمی حل کنیم، امروز هم می‌توان به قرار گرفتن مردم در کنار عوامل سینمایی امیدوار بود. امروز، و در بحبوحه‌ی جنگ روایت‌ها، نهادهای هنر و رسانه؛ چه نسبتی با جهاد تبیین دارند؟ شاید تنها راه پیش‌رو، زدن نیروهای مردمی به خط مقدم فضای هنر و رسانه امروز؛ و باز کردن راهی جدید پیش‌رو دیگران است. همان اتفاقی که در دفاع مقدس بعد از فراخوانده شدن مردم توسط امام افتاد و ادبیات جنگ را به طور کلی دگرگون کرد. تا وقتی که فضای فکری تبیین نشود، صرف روی آوردن به مشارکت اقتصادی مردم در تولید، راه جدیدی باز نمی‌کند. انتظاری که می‌توان از سازمان‌های دولتی در جهت تحقق این امر داشت، آماده‌سازی بستر این مشارکت مردمی است. 🆔 @ghabe_hasht
قاب هشت
🔰گزیده‌ای از صحبت‌های نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش اول 🔺موضوع: مردمی سازی سینما 🔸مقد
🔰گزیده‌ای از صحبت‌های نشست هفتم بخش جنبی جشنواره فیلم فجر - بخش دوم 🔸 احمد مقیمی اساسا دوگانه سازی «مردمی یا دولتی»، خلاف آرمان‌های امام و انقلاب است. باید درک درستی از میدان حضور سازمان‌های دولتی متولی امور سینمایی داشت. بعضا در سطوح بالای مدیریتی، شاهد تصمیم‌گیری‌های به حقی هستیم که در بدنه‌ی کارشناسی متوقف شده و به اجرا درنمی‌آیند. در بدنه کارشناسی، دو عامل «فهم کارشناس» و «متر و معیار سنجش» او، عوامل توقف تحول‌آفرینی است. شاهد این هستیم که بسیاری از دغدغه‌مندان تحول‌آفرینی در فضای فعلی سینما، بعد از ورود به این عرصه، شهادت و مفاهیم ارزشی را موضوع کار خود کرده و از تعمیم این مفاهیم به پشت‌صحنه کارهایشان اجتناب کرده‌اند. کما اینکه در سطوح بالاتر، سازمان‌هایی مانند اوج هم با این اندیشه وارد چرخه تولید شده و بعد از مدتی به خیل نهادهای دیگر پیوسته‌اند. باید با انجام کار عملی نشان داد که مردمی‌سازی سینما، امری قابل تحقق و شدنی است. در محافل و گعده‌های فکری، به جای دعوت از چهره‌های فضای مدیریتی، باید سراغ افراد تصمیم‌ساز رده دوم رفت که مانع ایجاد تحول‌اند. 🔹 جمال احمدی   در چهل و دو سالی که از عمر جشنواره فیلم فجر گذشته است، چقدر به نقش و جایگاه آن در انقلاب اسلامی اندیشیده‌ایم؟ در مسیری که جشنواره تا امروز طی کرده است، چه اندازه تحول آفریده است؟ مدیران پایتخت‌نشین، فرصتی برای شرکت در جمع‌های فکری ندارند. این درحالیست که در اصفهان چنین فضایی مهیاست. باید توجه داشت در مواجهه با مسئولان، باید به طرح پرسش پرداخت و این معنا، با مطالبه‌گری متفاوت است.  خلاء ادبیات وحدت‌آفرین باعث می‌شود هنرمندان و مسئولین خود را در مسابقه‌ی دو تصور کرده و برای برنده شدن، از هم پیشی بگیرند. نقش سازمان‌های سینمایی به جای بسترسازی، فیلمسازی است حال آنکه باید به حمایت از فیلمسازان پرداخته شود. اگر فیلمسازان تازه‌کار از سد تامین بودجه هم عبور کرده و پیش آیند، پشت موانع قانونی سازمان‌ها زمین‌گیر خواهند شد. امروز سینمای غرب در حال تقلید از دوران طلایی خود است. این درحالیست که ما سینمای تقلیدی امروز غرب را سرمشق خود قرار داده و در حال تقلید از مقلد به شکلی آشفته‌ایم. اگر نظر به تحول داشته باشیم، باید مدام در حال تحقیق و توسعه باشیم نه سری دوزی از نمونه‌های موفق.  🆔 @ghabe_hasht
32.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزیده‌ای از دومین نشست بخش جنبی جشنواره فیلم فجر اصفهان 🔺نسبت آموزش و تولید در سینمای ما 🔸 با حضور سید محمد طباطبایی و مجید صدیقی 📆 دوشنبه ١۶ بهمن ١۴٠٢ 🏢 سالن سوره 🆔 @ghabe_hasht
زبان آوینی زبان سینما_ جلسه8.mp3
36.26M
🎙صوت جلسه هشتم از سلسله جلسات «زبان آوینی، زبان سینما» 🔻آیا ما به کل طبیعی و استقلال آن از افراد اعتقاد داریم یا نداریم. جامعه هم به هر حال تشکیل شده از تک‌تک افراد است و این افراد هستند که جامعه را می‌سازند. اما وقتی تعبیر به جامعه می‌کنیم، این تعبیر فارغ از مجرد افراد است و ما برای جمع، هویتی دیگر قائل شده ایم، نوعی هویت جمعی که فارغ از فرد فرد افراد جامعه است. ... من در واقع هویت اقوام و ملت ها را برمی‌گردانم به حقایق ازلی، به عالم اسمای الهی. 📖ص.۱۴۱_کتاب آینه جادو۳ 📚 مطالعه کتاب آینه جادو جلد۳ مقاله "سینما،تکنولوژی و ساختار هویتی برای انسان نو" صفحه ۱۴۰ تا ۱۴۶ 📆 ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
🔰نشست دیگری از مجموعه نشست‌های «سینما و راه دانش‌بنیان» 🔺 موضوع نشست: «مساله بازیگری در سینمای اقتباسی» 🔸با حضور ارسطو خوش‌رزم 🔹برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر - بازیگردان فیلم «آب از آتش» 📆 پنجشنبه ۱۷ اسفند ١۴٠٢ 🕰 ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 اصفهان - میدان انقلاب - خیابان مطهری - هنرستان هنرهای زیبای پسران 🆔 @ghabe_hasht
ما و تاریخ سینما_جلسه نهم.mp3
15.56M
🎙صوت جلسه نهم از فصل دوم سلسله جلسات ما و تاریخ سینما 🔺مطالعه کتاب سینما چیست؟ مقاله در دفاع از سینمای مختلط از آندره بازن 🔹️ پرسش از نسبت سینما با ادبیات داستانی و تئاتر 🔹️برای پیدا کردن سینمای بومی لازم است این پرسش ها را دنبال کرد. 🔹️سینما ناچار از وام داری است، و تا کنون وام دار ادبیات داستانی بوده، که این مسیر به افول خودش رسیده است. 📆 ۵ اسفند ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
🔰 سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸متن خوانی و گفت‌وگو با محوریت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 🔺جلسه چهاردهم، مقاله چهارم 📆 چهارشنبه‌، ۱۶ اسفند ماه، ساعت ۱۶:۳۰ ▪️ حضور برای عموم آزاد است. 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از در آستانه اندیشه
اصول فلسفه و زبان حقیقت جویی_جلسه سیزدهم.mp3
26.88M
🎙صوت جلسه سیزدهم از سلسله جلسات «اصول فلسفه و زبان حقیقت‌جویی» 🔸 گفت‌وگو درباره مقدمه مقاله چهارم کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» 📆 ۱۸ بهمن ماه ١۴٠٢ 🕌 آستانه قاب هشت 🆔 @astaneh_andisheh 🆔 @ghabe_hasht