Nebarek....mp3
15.11M
💐سرود بسیار زیبای «نُبارِک یاباالزهرا»
💐با نوای دلنشین محمد فصولی و حاج محمود کریمی
💐 @ghafari_ir
🔸یکی از ضرورتهای معنویتپژوهی در عصر کنونی، تبیین هویت معنویت حنیف و برخاسته از وحی الهی است، که از آسیبهای معرفتی و آیینی در سایر الگوهای معنوی در امان است.
🔸این نوشتار، به توصیف تفصیلی هویت معنویت و ویژگیهای آن از منظر اندیشهٔ اسلامی پرداخته است؛ همچنین، خوانندهٔ محترم را با معنویتهای تحریف شده در دیگر ادیان ابراهیمی، آشنا مینماید.
🔹این کتاب توسط موسسه حکمت و فلسفه ایران، به زیور طبع آراسته شده است.
🆔 @ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍂حضرت آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
🍂ما خرابیم؛ خدا کند بفهمیم که خرابیم، تا به فکر اصلاح و درمان برآییم.
🍂 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمه تعالی🎗
💢وظیفه #شرعی ما در مقابل شایعاتی که میشنویم چیست؟
#شهید_مطهری
✅اگر فردی درباره فردی یا مؤسسهای حرفی زد ما چه وظیفهای داریم؟ آیا وظیفه داریم سکوت کنیم؟ نه. آیا وظیفه داریم حتی بگوییم «ما که نمیدانیم، خدا عالم است»، «من چه میدانم، شاید باشد شاید نباشد»؟ نه. آیا وظیفه داریم در مجالس نقل کنیم، بگوییم «چنین چیزی میگویند»؟ به طریق اولىٰ نه.
✅پس وظیفهمان چیست؟ مادام که بینه شرعی اقامه نشده و شرعاً بر ما ثابت نشده است، باید بگوییم دروغ است. اگر کسی گفت، ما بگوییم: #دروغ است. نه تنها مثبت حرف نزنیم و خودش را پخش نکنیم، بلکه باید #منفی حرف بزنیم، یعنی در جواب دیگران بگوییم دروغ است.
✅هر وقت شرعاً #ثابت شد، در هر موردی وظیفهای داریم. در بعضی از مسائل، ما باید مبارزه کنیم، در بعضی از مسائل، حاکم شرعی باید وظیفهاش را انجام بدهد، مثل مورد زنا.
📚آشنایی با قرآن، ج۴، ص ۴۶-۴۵.
🔹 @ghafari_ir
📜اجیر کردن شاگرد برای نشر علم
🔸بهمناسبت روز بزرگداشت محمد بن محمد بن نعمان، معروف به شیخ مفید رضواناللهعلیه
✍شمس الدین ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام ج ۲۸ مینویسد:
🔹شیخ مفید نسبت به نشر علم از حریصترین عالمان بود. او در مکتبخانهها و دکانها میگشت و تا نوجوانی باهوش را مییافت، نزد پدر و مادر او میرفت و به آنان مبلغی میپرداخت و آن نوجوان را اجیر میکرد تا به او علم بیاموزد. اینچنین بود که شاگردانش افزایش مییافتند.
🆔 @ghafari_ir
🔅
🎗بسمهتعالی🎗
🔸شیخ مفید که نام کاملش «محمد بن محمد بن نعمان» است، در سال ۳۳۶ هجرى در حوالى بغداد، دیده به جهان گشود.
🔸دفتر زندگى شیخ مفید، صفحات نورانی دارد که در آنها، نامههای مبارک امام زمان حضرت بقیةالله الاعظم عجلاللهفرجه به چشم مىخورد.
🔸دانشمند بزرگوار، احمد بن علی طبرسی در اواخر کتاب «احتجاج» برخی از توقیعهای (نامه) حضرت ولیعصر علیهالسلام را که به شیخ مفید صادر کرده، آورده است. در این نامهها حضرت حجت (عج) شیخ مفید را مشمول عنایات خاص و الطاف مخصوص خود قرار داده است. به عنوان نمونه امام زمان(ع) در یکی از خطابهایش به شیخ مفید چنین مى فرماید:
🌸للأخ السدید و الولیّ الرشید الشیخ المفید؛ به برادر با ایمان و دوست رشید، شیخ مفید ...
🔅استادان شیخ مفید
🔸برخی از استادان شیخ مفید عبارتند از: ابن قولویه قمى، شیخ صدوق، ابن ولید قمى، ابو غالب زرارى، ابن جنید اسکافى.
🔅شاگردان شیخ مفید
🔸برخی از شاگردانش عبارتند از: سید مرتضى علم الهدى، سید رضى، شیخ طوسى، نجاشى، ابو الفتح کراجکى، ابو یعلى جعفر بن سلار.
▪️وفات
▪️شیخ مفید در سال ۴۱۳ هجرى، در بغداد و پس از ۷۵ سال تلاش و خدمت ارزنده درگذشت و مورد تجلیل فراوان مردم و قدردانى علما و فضلا قرار گرفت. شیخ طوسى، که خود در تشییع جنازه او حضور داشته است، مىگوید: روز وفات او از کثرت دوست و دشمن براى اداى نماز و گریستن بر او، همانند و نظیر نداشته است. هشتاد هزار تن از شیعیان او را تشییع کردند و سید مرتضى علم الهدى بر او نماز گزارد و در حرم مطهر امام جواد علیهالسلام، پایین پاى آن حضرت، نزدیک قبر استادش ابن قولویه، مدفون شد.
▪️در گذشت شیخ مفید، مصیبت بزرگ برای آل پیامبر
▪️سرسلسله داغداران و سوگواران این ماتم عظمى، قلب حضرت بقیةالله علیهالسلام بود. از غیب، بر قبر شیخ مفید نوشته شد:
لا صوت الناعی بفقدک انه / یوم على آل الرسول عظیم
ان کنت قد غیبت فی جدث الثرى / فالعدل و التوحید فیک مقیم
و القائم المهدیّ یفرح کلما / تلیت علیک من الدروس علوم
صداى آنکه خبر مرگ تو را اطلاع داد به گوش نرسد که مردن تو روزى است که بر آل رسول مصیبت بزرگى است.
اگر در زیر خاک پنهان شدهاى حقیقت عدل و توحید و خداپرستى در تو اقامت گزیده است.
قائم مهدى (ع) خوشحال مىشد هرگاه تو از انواع علوم تدریس مىکردى.
🔸@ghafari_ir
﷽
🔹پیام یکی از اعضای محترم کانال:
✍سرکار خانم دکتر غفاری فوق تخصص و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تبریز
🔅متأسفانه با تبليغات منفی كه عليه حجاب و عفاف به صورتهای مختلف میشود تا زن را با پوشش غیراسلامی و رنگارنگ وارد جامعه کنند، باعث میشود تا بیشتر از همه، خود زنان آسیب ببینند و مدام در معرض نگاههای هرزه قرار بگیرند و بعضا با تعرض و بیحرمتی افراد بیماردل روبهرو میشوند، که این خود در ایجاد افسردگی و ترس و نگرانی آنها، نقش مهمی ایفا میکند.
🔅 اخیراً در کشورهای غیراسلامی نیز به سمت تفکیک محیط حضور زنان و مردان میروند تا از این طریق، امنیت سلبشدهٔ زنان را به آنان بازگردانند.
🔅لیکن معالاسف، دامنهٔ تخریب حجاب در جامعهٔ ما به شکلهای مختلفی تعقیب میشود، تابدانجا که امروزه برخی علت آسیبهای جسمی خود را نیز به #چادر نسبت میدهند، ولی خوشبختانه تحقيقات، موافق اين سخن مضحک نيست، و آمار مراجعات نشان میدهد که غالباً خانمهای غيرچادری دچار چنین معضلاتی هستند.
🆔 @ghafari_ir
﷽
✍ديشب در جلسه دفاع رسالهٔ دکتری در دانشگاه معارف بودم؛ یکی از محترمین جلسه، اصرار میکرد که صفات سلبی به معنای صفاتی با محتوای نقص است، مانند جهل و عجز، و صفت سلبی به خود عجز و جهل اطلاق می شود.
🔸به هر شکلی که سخن وی را نقد کردم، افاقه نکرد؛ تصمیم گرفتم چند نکته در این باره بنویسم برای مخاطبان طلبه و دانشجو، که اگر با چنین سخنی مواجه میشوند، مشتبه نشود.
🔸این سخن چند اشکال دارد:
🔹۱. اشکال اول: اصطلاحات علمی باید آنگونه معنا شوند که رايج نزد اهالی آن علم است؛ من نمیتوانم برای واژهای که معنای اصطلاحی خودش را دارد، معنای جدیدی اختراع کنم و واژه را در آن معنا جعل کنم. چهار آدرس زير را از مفاتيحالغيب ملاصدرا و حکمةالاشراق شيخ اشراق و منظومهٔ حکیم سبزواری و تعليقه حکيم بر اسفار، براي همين منظور آوردهام:
🎐الف. مفاتيح الغيب، ص ۲۵۳:
المشهد الثانی في الصفات السلبية: اعلم أن الصفات إما سلبية و إما ثبوتية، ... فصفة الجلال ما جلّت ذاته عن مشابهةالغير، و صفةالإكرام ما كرمت ذاته بها و تجمّلت؛ فالأولى «سلوب» عن النقائص و جميعها يرجع في حقه تعالى إلى سلب واحد هو سلب الإمكان عنه تعالى ... فمن جملة الصفات السلبية أنه ليس بجوهر إذ لا ماهية له ...
🎐ب. شرح حكمة الاشراق(قطب الدين الشيرازى)، ص ۳۰۴: و أمّا الصّفات السّلبيّة ... فكالقدّوسيّة و الفرديّة، ... فإنّ هذه كلّها، إمّا «سلوب» لعوارض، كالقدّوسيّة، و إمّا «سلوب» لقسمة، كالفرديّة و الأحديّة ...
🎐ج. منظومه، در: شرح المنظومة ج۳ ص ۵۴۸: و وصفه السلبي «سلب السلب» جا فی سلب الاحتياج كلّاً أدرجا
🎐د. تعليقه حاجی بر اسفار، ج ۶، ص ۱۱۸: الصفة إما سلبية و إما ثبوتية و يندرج في السلبية ما ليس في لفظه حرف سلب كالعمى و الأمية الموضوعين لعدم البصر و عدم الكتابة و التعلم للعلم و في الحق الأول كالقدوسية ... إذا عرفت هذا فنقول: الصفات السلبية ليست عين ذات الموصوف و إلا لكان الموصوف عدما؛ ... إن قلت: سلوب الباري تعالى عندكم من باب سلب السلب فيكون إثباتا؛ قلت: السلب مطلقا -أينما تحقق و أیّ شيءٍ كان مسلوبه، بما هو سلب لا يحاذيه شيء، و كونه إثباتا و ثبوتا إنّما هو شأن فرده العرضی لا بما هو طبيعة سلب و عدم.
💫(دقت شود: حاجی در عبارت فوق، عمی و امّی بودن را صفت سلبی برای انسان می داند، و با تعبیرِ «وفی الحق الأول...» خداوند را جداگانه طرح نموده است و صفت قدوسیة را براي خداوند به عنوان صفت سلبی طرح نموده است.)
🔹۲. اشکال دوم: روشن است که وصف به آن ويژگی گفته میشود که موصوف با او متّصف میشود؛ مثلا من اوصافی مانند علم و قدرت و شجاعت دارم، که ويژگیهای من هستند؛ حال در خصوص خداوند، اوصاف خداوند به ويژگیهايي گفته میشود که خداوند متّصف به آنها میشود؛ اگر صفات سلبی خداوند، اموری مانند عجز و جهل باشند، به این معنا است که خداوند متّصف به جهل و عجز می شود، حال آنکه واضحالبطلان است. خداوند متصف به عدم عجز میشود، نه به عجز.
🔅بنابراين: صفت سلبی صفتی است که سلب نقص میکند، مانند عدم جهل و عدم عجز.
🔸نکته: به انتهای عبارت حاجی سبزواری در تعلیقه دقت شود که فرمود: اينکه صفت سلبی بازگشت به معنای ایجابی می کند، مستلزم آن نيست که معنای صفت سلبی، همان معنای صفت ايجابی باشد، مثلا عدم عجز معنایش فقط عدم عجز است، و ملازمهاش با قدرت، مستلزم آن نيست که معنای عدم عجز، قدرت باشد.
✍@ghafari_ir
﷽
✍حجت الاسلام والمسلمين دکتر محمدجواد رودگر:
✅ از علامه طباطبایی پرسیدند معنای این بیت خواجه حافظ چیست که میگوید:
💐نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی
💐که بسی گل بدمد باز و تو در گِل باشی
🔅فرمودند: نوبهار کنایه از ایام جوانی و نشاط زندگی انسانی است.
🔅خواجه در این بیت به سالک خطاب میکند که دوران جوانی را پیش از فرارسیدن فصل کهولت و فرسودگی و پیری مغتنم شمار که همیشگی نیست، و روزگار عمر و حیات را پیش از حلول موت دریاب و قدم همتی در راه رسیدن به کمالات و حیات طیبهٔ دیدار حضرت حق که به منظور آن آفریده شدهای، بردار!
📚در محضر علامه طباطبایی، ص ۳۸۵.
🆔@ghafari_ir
﷽
🔹دلایل موفقیت دانشگاه استنفورد
🔹مؤسسه Thomson & Reuters هر ساله و بر مبنای شاخصهای علمی متعدد، فهرستی از صد دانشگاه نوآور جهان را منتشر میکند. استنفورد چهار سال است که صدرنشین این فهرست است.
🔹دلایل موفقیت این دانشگاه را در دو عامل زیر میدانم:
🔹نوآوری در استنفورد، فرهنگ حاکم بر آن مجموعهٔ علمی است. دانشجو و هیئتعلمی خود را به طراحی ایدههای جدید تشویق میکند؛ بودجه، حمایت دولتی و شبکه ارتباطی در اختیار آنها میگذارد و مطمئن است که در میان دهها طرح شکستخورده، یک طرح موفق خواهد بود که سرمایهٔ هزینهشده را برمیگرداند.
🔹برهمین اساس، آموزشِ شیوههای نوآوری و کارآفرینی برای ارتقای مهارت در نوآوری، یکی از اولویتهای استنفورد در تمامی دانشکدهها (و نه فقط دانشکده تجارت یا مهندسی) است.
🔹استنفورد، تنها هفت دانشکده دارد؛ اما ۱۸ مؤسسه تحقیقاتی مستقل از دانشکدهها دارد که با رویکرد بینرشتهای طراحی شدهاند. حیطه کاری هر مؤسسه، یکی از مهمترین مسئلههای ملی یا بینالمللی است، و اساتید یا دانشجویان از هر یک از دانشکدهها میتوانند با مؤسسه همکاری نمایند، و همین، عامل پیونددهندهٔ دانش و تولید در آن مجموعهٔ علمی است.
🔹در راستای تسهیل ارتباط دانش و تولید، جالب است که از مکان فیزیکی این دانشگاه مطلع شویم. استنفورد در مجاورت «درهٔ سیلیکون» واقع شده و این مجاورت برای هر دو طرف، پرسود است. شرکتهای تجاری واقع در سیلیکون، مشتاقانه نیروی کار تخصصی خود را از استنفورد میجویند، و استفورد نیز متقابلاً با تکیه بر سرمایهها، آموزشها و شبکهٔ موجود در سیلیکون، رشد میکند.
🔹بهدلیل رویکرد تولیدی در ساحت علم، و به دلیل ارتباط نزدیک میان دانش و تولید، سال ۲۰۱۷ - ۲۰۱۸، حدود ۶۲۰۰ پروژهٔ علمی در استنفورد طراحی و اجرا شده که همگی دارای حمایتگران خارج از دانشگاه داشتهاند. این اسپانسرها خصوصی یا دولتی بودهاند و در مجموع، ۱.۶۴ بیلیون دلار به دانشگاه کمک کردهاند.
🔹برایند عوامل بالا، نتایج زیادی به دنبال میآورد. استنفورد نه تنها از نظر علمی سرآمد است و مثلاً تا امروز ۸۱ برنده نوبل داشته است، بلکه از نظر درآمدزایی نیز بینظیر است.
🆔@ghafari_ir