.
✨﷽✨
🔹کتمان حقیقت
🎐طبری در کتاب تاریخش، در نقل مجلس «يوم الدار» که پیامبر اکرم برای ابلاغ رسالت به خويشاوندان، برگزار کردند، بطور کامل به نقل ماجرای دعوت حضرت رسول برای برادری و وزارت، اهتمام ورزیده است، و عبارت حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله خطاب به حضرت امام علی علیه السلام که فرمودند:
🔻«فأيّكم يؤازرني على هذا الأمر، على أن يكون أخی و وصيی و خليفتی فيكم».
🎐همانگونه که این عبارت حضرت رسول را در پاسخ به سهبار اعلام آمادگی حضرت امیرالمؤمنين فرمودند:
🔻«إنّ هذا أخی و وصيّی و خليفتی فيكم، فاسمعوا له و أطيعوه».
🕸ولی طبری در کمال بیانصافی، در کتاب تفسیریاش، به هنگام نقل همين ماجرا، بجای نقل صريح دو عبارت فوق، سخن رسولالله را اينگونه نقل میکند:
🕸«فأيّكم يؤازرنی على هذا الأمر، على أن يكون أخی و كذا و كذا».
🕸«إنّ هذا أخی و كذا و كذا، فاسمعوا له و أطيعوه».
📘آدرس تفسير طبری: ج ۱۹، ص ۷۵.
📘آدرس تاريخ طبری: ج ۱، ص ۲۱۷.
✍@ghafari_ir
✨﷽✨
🔻در مورد حصر سران فتنه سال ۸۸، دو نکته قابل تأمل وجود دارد:
① اگر اندک التفاتی به برخی از کشورهای اسلامی دیگر بیندازیم، به اوج همدلی نظام جمهوری اسلامی با معترضین سیاسی پی خواهیم برد.
🔹هم اکنون در کشور عربستان، هیچ کس، اعم از مردم یا جریانهای سیاسی، و حتی شخصیتهای دربار سعودی، حق اعتراض سیاسی ندارد؛ وگرنه به سرنوشت ولید بن طلال سعودی دچار می شود که علیرغم تمایلات فراوان به ساحتارهای سیاسی عربستان، صرفاً به دلیل ابراز آراء سیاسی ناهمسو در موارد فرعی، راهی زندان شد.
🔹در کشور بحرین، هیچ انتخاباتی وجود ندارد، و هم اکنون در زندان اين کشور، زندانيانی حضور دارند که تنها منشأ حبس آنها، درخواست اعمال دموکراسی و برگزاری انتخابات آزاد، در آن کشور است.
🔹در کشور مصر، دولتی که پس از حکومت منحوس حسنی مبارک، و با انتخاب مردم به روی کار آمد، با کودتا سرنگون شد، و اعضای اصلی حزب اخوانالمسلمين مصر، که حامی اصلی محمد مُرسی بود، همگی به زندان افتادند.
🎐اما در کشور ایران، سران فتنه خيابانی، که سبب آغاز تحريمهای اقتصادی بر عليه ايران شدند، و خسارت های فراوانی را بر ملّت روا داشتند، به حصر در منزل خودشان محکوم شدند، و اين ميزان از تفاوت در برخورد، ميان کشور اسلامی ایران و سایر دولتهای اسلامی، قابل تأمل است.
②به راستی! اگر حکم کسانی مانند باقری درمنی و سایر مفسدان اقتصادی، اعدام است، حکم فساد سیاسی و فرهنگی، چیزی بیش از آن است. فساد فیالارض، حکم فقهی برای کسانی است که فساد گستردهای را برای جامعه تحمیل میکنند؛ آيا در ميان انسانهای منصف، کسی پیدا میشود که خسارت فرهنگی و شقاق سیاسی امروز را مایه فساد برای جامعه اسلامی نداند؟! و يا خسارت جانی و روانی ناشی از حوادث آن ايام را قابل اعتنا نداند؟! میزان مسئولیت سران فتنه در ایجاد این شقاق چیست؟
🔹حیطه فرهنگ و سیاست، از فقر تقنینی رنج میبرد؛ اگر فتنه اقتصادی موجب حکم فساد فیالارض شده، و حکم اعدام را در پی دارد، فتنههای فرهنگی و سیاسی نیز ارتداد فرهنگی را در پی داشته و به همان میزان، و یا بیش از فتنه اقتصادی، سبب خسارت بر جامعه میشوند، و حکمی بیش از حکم حوزه اقتصاد را در سرانجام خود دارند.
🎐و اين است رأفت حاکم اسلامی، که در امور اجتماعی، نهایت رأفت و شفقت را اعمال می کند. هرچند نادانهایی هستند که بر اساس همین حکم رحيمانه، به حاکميت میشورند.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔻دلّالی علمی/ابتکار علمی
💫 بخشی از سخنرانی اخیر آیتالله جوادی آملی در رونمایی کتاب تحریرالأصول:
🔹من به حوزه خيلی ارادتمند هستم؛ اما ما يک دلّال داريم، يک مبتکر!
🎐فلان آقا اينطور گفته، مبنای فلان کس اينطور است! الآن شما در بازار و ميدان که میرويد، اين دلّالها میدانند که تمام اين ميوهها را از کجا بياورند، قيمت آن را هم میدانند، پخت و پز آن را هم میدانند، شيرين آن را هم میدانند؛ اما هيچکدام توليدکننده نيستند. آقای نائينی اينطور گفته، آقا ضياء اينطور گفته، آخوند اينطور گفته، اين دلّال علم شدن است؛ اين فضيلت نيست.
🎐الآن حوزه به برکت امام و شهدا، غنیترين دورانش را میگذراند، پنجاه هزار کم نيست! اين طلبه افغانی بود، الآن يک قرن ما را دارد به دنبال خودش میکشاند. صد سال قبل اين طلبه افغانی؛ منتها هرات، خراسان شرقی بود و مشهد خراسان غربی؛ صد سال اين طلبه افغانی درس خوانده مشهد و بعد رفته نجف و درس خوانده کفايه نوشته الآن ما صد سال است دنبال او هستيم. پای درس مرحوم آقای نائينی خيلیها بودند، جمعيت هزار نفر هم در نجف نمیشد؛ سه تا طلبه ـ حالا بزرگان فراوانی هستند که ما يا نمیشناسيم يا نمیخواهيم نام آنها را ببريم ـ اين سه تا طلبه آمدند ميداندار شدند: يکی شده علامه امينی که به تنهايی الغدير نوشت؛ يکی شده علامه طباطبايی که به تنهايی الميزان نوشت؛ يکی شده علامه آقا سيد محسن حکيم.
🎐آيا ما الان در بين پنجاه هزار نفر سه طلبه اينگونه داريم؟
🎐دلّال بودن غير از علامه امينی شدن است. ... دلّال بودن، آشنا بودن به اقوال ديگران، غير از نوآوری است. ....
🎐غرض اين است که اين راه باز است، راه حکيم شدن، راه مفسّر شدن، راه فقيه شدن، راه اصولی شدن باز است. راه دلّال شدن را بايد ببنديم. علم محدود نيست.
📘خدا شيخ اشراق را غريق رحمتش کند! گفت: تاکنون وقفنامهای در نيامده که علم را خدا وقف فلان زمان و زمين کرده باشد. چرا ما نباشيم؟ چرا به دست ما نباشد؟ «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَكُونَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَاللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل»
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🏵روایت اول:
🌸زمستان سردی بود و برفی؛ همراه با استاد مرحوم آیتالحق انصاری شیرازی، که جنسش نور بود و فصلش نور، از پلههای مسجد سلماسی پایین میآمدیم، دستش را گرفته بودم که سُر نخورد، و همزمان، دستش را بوسیدم؛ معطل نکرد، همانجا خَم شد و به زور و در مقابل دیدگان شاگردانش، دستم را بوسید. خودم اشکهای چشمانش را دیدم که ملتمسانه به من فرمود: آقاسید! نکن این کار را؛ شرمندهٔ مادرتان میشوم.
🏵🏵روایت دوم:
➖با شخصی که علیرغم میل قلبی اعضای کلاس، استاد کلاس شده بود، بعدها در جلسهای همکلام شدم و در عالم طلبگی گفتم «شیخنا! فلان مطلب، فلان شکلی است». او هم معطل نکرد، و با حالت برافروختهای به من گفت: من دکتر هستم و استاد شما! برای من تعبیر بهتری بکار ببر!»
🔸عرضم این است که عزت فقط برای خدا است، و فقط او است که عزیز میکند؛ مرحوم انصاری شیرازی، استاد مسلّم فلسفه و عرفان بود؛ اما برای طلبههای مبتدی مدرسهٔ عترت، خودش را کوچک میکرد، و گاه، حتی پلههای مدرسه را جارو میزد و آب میپاشید. و این، خدا بود که او را محبوب دلها کرد.
✍خوشحالم که قسمتم شد اساتیدم، غالبا همسنخ روایت اول بودهاند.
🆔 @ghafari_ir
🔅پدر و مادر آن سه نوجوان سیرجانی و تهرانی، در تربیت نادرست فرزند خود مقصر هستند. در این، شکی نیست.
🔅ولی ننگ بر آنهایی که به هنگام طرح پیشنهاد فیلتر بدافزارهایی مثل اینستاگرام، فریاد گوشخراش آزادیطلبی سر میدهند، و به هنگام بروز چنین آفاتی، ژست روشنفکری گرفته، و از ضعف فرهنگی کشور سخن میرانند.
🆔@ghafari_ir
🔅آیتالله جوادی آملی: هرگاه با مسئول آمریکایی دست میدهید، انگشتان خود را بشمارید.
🔅آیتالله جوادی آملی در اظهاراتی با اشاره به دشمنی تاریخی آمریکا فرمود:
🔅کفاری که از دشمنی دست برنمیدارند، شما هم با آنها دشمن باشید؛ حواستان جمع باشد.
🔅پنج سال قبل که مسئولان امور خارجه آمده بودند، به آقایان گفتم پس از اینکه با آمریکاییها دست میدهید، انگشتانتان را بشمارید.
🕌 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅بهمناسبت سالگرد آسمانیشدن سردار احمد کاظمی
#مدیر_جهادی
🔸یک روز صبح، احمدآقا از یک ماموریت چند روزه برگشت و گفت: خانم! من سه روز است که شب و روز بیدار بودم؛ اگر بشود، کمی بخوابم.
🔸من هم بچهها را آرام کردم تا بخوابد. نیم ساعت از خواب احمد نگذشته بود که در زدند. رفتم دم در؛ دیدم چند نفر دنبال احمدآقا آمدند؛ گفتم امکان ندارد، ایشان کار دارند. ولی آنها بشدت اصرار کردند. تا اینکه گفتند ما از بیت رهبری آمدیم و جلسه فوری پیش آمده.
🔸میدانستم اگر به احمد نگویم، بعدا از من شاکی میشود؛ پس رفتم و بیدارش کردم. فوری بلند شد و رفت.
🔸دو روز بعد، احمدآقا برگشت، چشمهایش را که دیدم، گریهام گرفت؛ قرمزِ قرمز شده بودند. احمد گفت:
🔸خانم! من پنج روز است که نخوابیدم؛ اگر بشود، کمی بخوابم.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔹یکی از نکات چالشی در میان پژوهشگران و اعضای هیئت علمی، محوریت نگارش مقالهٔ پژوهشی، در فرایند جذب و ارتقاء و ترفیع اعضای محترم هیئت علمی است.
🔹در این خصوص، به چند نکته باید التفات کرد:
① هر جامعه پژوهشی، معیاری برای اثبات و فهم توانایی پژوهشگر، برای پژوهش، لازم دارد؛ طبیعی است که یک پژوهشگر دقیقالنظر را با نوشتههایش میشناسند، همچنانکه یک معلم توانمند را با بیان سلیس و نقادی در مجلس درس میتوان تشخیص داد.
② منتقدین به این رویکرد، غالباً از کسانی هستند که به دلیل ناتوانی در ارائهٔ پژوهشهای موفق، از جامعهٔ پژوهشی عقب ماندهاند. بهتر است بجای تهمتزدن به پژوهشگران و ساختار پژوهشی، سعی در ارتقاء علمی خود نمایند.
③ برخی دیگر از منتقدان، التفات به این نکتهٔ مهم نمیکنند که الزام بر پژوهش، تنها راه پرهیز از رکود جامعه علمی، و در جا زدن اساتید حوزه و دانشگاه است.
🔹با تأسف، باید اذعان کرد که برخی از اساتید، بدون هیچ پیشرفتی در رشتهٔ درسی خود، همان مطالبی را در کلاس درس تدریس میکنند که سالهای سال به آن، عادت کردهاند. بیچاره دانشپژوه، که به توهم دستیافتن به پژوهش و نوآوری، به دورههای تحصیلات تکمیلی وارد میشود، و اثری از نواندیشی در برخی اساتید خود نمیبیند.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅برهان و ایمان
✍نقدی بر دیدگاه آقای مصطفی ملکیان در باب برهانناپذیری متعلق ایمان
⬅️سخن آقای ملکیان:
↩شكی نيست كه اديان و مذاهب، مخصوصاً اديان و مذاهب ابراهيمی، برای ايمان ارزش قائلند؛ اگر چيزی بخواهد متعلق امر يا متعلق نهی واقع شود، بايد امر اختياری باشد. از طرفی، اگر كسی مطلبی را قبول نداشته باشد، و ديگری برای او، برهان بر آن مطلب بياورد و او نتواند در هيچيك از مقدمات برهان او تشكيك كند، در اين صورت اگر بخواهد بدان مطلب معتقد شود، از روی اختيار نيست، بلكه از روی جبر است. برهان اگر خدشه ناپذير باشد، نتيجهٔ برهان را شخص جبراً قبول میكند. در آنجا گزينش ميان رد و قبول ندارد. گزينش وقتي است كه برهان چندان مستحكم نباشد. پس براي اينكه چيزی فضليت داشته باشد، چارهای جز اين نيست كه استدلالی به نفع آن چيز، وجود نداشته باشد.
🔅پاسخ:
۱. تفکیک علم و پذیرش:
↩ایمان، همانگونه که آقای ملکیان میپذیرد، از مقولهٔ پذیرش است، نه صِرف علم و یقین. ارائهٔ برهان یقینآور برای یک مطلوب، ملازمهای با پذیرش آن مطلوب ندارد؛ برهان، علم آور است، نه پذیرشساز. به همین دلیل است که در آیه شریفه قرآن چنین آمده است که «جَحَدوا بِها واستَیقَنَتها أَنفُسُهُم». بر این اساس، پذیرش، برای کسی که دارای برهان است، جبری نیست.
۲. بیدقتی در فهم معنای اختیار و جبر
↩اگر اشکال فوق را نادیده بگیریم، باز هم برهانِ یقینآور، منافی اختیار در ایمان نیست. زیرا اختیار آنگاه منتفی میشود که عاملی غیر از مؤمن و خارج از مؤمن، در ایمانِ مؤمن دخالت کند، و مؤمن، شبیه کلنگی در دست انسان شود، که به ارادهٔ انسان، نه به ارادهٔ خودش، به زمین کوبیده میشود. حالآنکه ایمان مؤمن، محصول تصمیم و ارادهٔ خودش است، نه ارادهٔ شخص دیگر، و همین مقدار، کافی برای تحقق اختیار است.
۳. عدم امکان ایمان در فرض عدم برهان:
↩اگر بپذیریم که نمیتوان برای متعلق ایمان، برهان آورد، پس ایمان به یکی از دو طرف نقیض، مستلزم ترجیح بدون مرجّح است.
🆔 @ghafari_ir
✨﷽✨
🎐اتمام مدیریت استاد خسروپناه و آغاز راهی هموار برای استاد ذکيانی
🔻در مديريت، قانونی وجود دارد که هر آغازی سرانجام دارد، و آنچه برای يک مدير، شايسته و الزامی است، قدر دانستن فرصت مديريت و انجام اقدامات مصلحانه و در خور تقدير است.
🔻اتمام مديريت استاد خسروپناه بر مؤسسه حکمت و فلسفه ايران، مستثنی از اين اصل نيست؛ وی در مدّت تقريباً هفت سال مديريت بر مؤسسه حکمت، خدمات فراوانی به يادگار گذاشت؛ صاحبان انصاف، سختکوشی او را در ساماندهی به امور، تحسين میکنند، و البته سختگيریهایش نسبت به حضور و موظفی اعضای هیئت علمی، در همين راستا ارزیابی میشود.
🔻در یادداشت خودم که در خبرگزاری مهر، منتشر شد، ابعادی از خدمات استاد خسروپناه را متذکر شدهام. فقط يک نمونه از آن را مجددا یادآور میشوم که در مدّت حضور استاد خسروپناه در سمت رياست مؤسسه و با همکاری صادقانه معاونت های پژوهش و اداری، از میان ۱۸۳ اثر منتشره در کل سنوات تشکیل این مؤسسه فاخر از ابتدای تأسیس تاکنون، ۱۳۵ کتاب مربوط به دوره مدیریتی جدید است، و هم اکنون، دهها طرح پژوهشی داخلی و خارجی در این مؤسسه، در حال انجام یا آماده انتشار است.
🔹يکی از نکات مهم در دوران مدیریت استاد خسروپناه، احترام به پیشکسوتانِ خدمتگزار به مؤسسه است؛ وی در ابتدای ورود به مديريت مؤسسه، از مدیر پیش از خود، استاد دکتر اعوانی، و سایر بزرگانی که کرسی تدريس در مؤسسه داشتند، خواهش کرد تا تدریس خود را ادامه دهند. و همین، سبب شد که کرسی تدریس اساتید محترم، آقايان دکتر اعوانی و دينانی و محقق داماد، از گرم ترین مجالس امروزین دروس فلسفه و عرفان در تهران محسوب شود.
☀️جناب آقای دکتر غلامرضا ذکيانی در شرایطی به مدیریت مؤسسه حکمت نائل شده است، که مسیر نيل به موفقيتهای فراوانِ پیش رو، فراهم و هموار شده است، و با توسل به عنایت الهی و با توجّه به خصلت بیآلايگی و پشتکار که همگان از او سراغ دارند، و با توجه به علقهٔخاطرش به منطق و حکمت اسلامی، میتواند در تعالی و پيشرفت اين مؤسسه، گامهای بلندی بردارد.
🎐برای جناب آقای دکتر ذکیانی، دعای موفقیت و بهروزی و تأييد الهی میکنم.
🆔@ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔅امام زینالعابدین علیهالسلام:
🔸يا أباخالِدٍ ، إنَّ أهلَ زَمانَ غَيبَتِهِ القائِلينَ بِاِمامَتِهِ و المُنتَظِرينَ لِظُهورِهِ ، أفضَلُ مِن أهلِ كُلِّ زَمانٍ ، لِأنَّ اللّهَ تباركَ و تَعالي اَعطاهُم مِنَ العُقولِ و الاَفهامِ و المَعرِفَةِ ما صارَت بِهِ الغَيبَةُ عِندَهُم بِمَنزِلَةِ المُشاهَدَةِ و جَعَلَهُم في ذلكَ الزَّمانِ بِمَنزِلَةِ المُجاهِدينَ بَينَ يَدَی رَسولِ اللّهِ بِالسَّيفِ، اؤلئِكَ المُخلِصونَ حَقّاً و شيعَتُنا صِدقاً و الدُّعاةُ اِلی دينِاللّهِ عزّوجلّ سِرّاً و جَهراً .
🔹ای ابوخالد! همانا اهل زمان غیبت او که اعتقاد به امامتش دارند و در انتظار ظهورش هستند، از مردم همه زمانها برترند
🔹زیرا خدای متعال آنچنان عقل و فهم و معرفتی به آنها عنایت فرموده که غیبت برای آنها به منزلهٔ دیدن حضوری شده است، و آنان را در آن زمان، نظیر کسانی قرار داده که در پیشگاه رسول خدا با شمشیر جهاد کردهاند.
🔹آنها مخلصان حقیقی و شیعیان راستین ما و دعوتکنندگان به دین خدای متعال به طور پنهان و آشکار هستند.
📒کمال الدین، باب ۳۱، حدیث ۲
✨ألـلَّـھُم؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَـرَج✨
🔅@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نماهنگ «ناحلة الجسم یعنی ...»
🔸تهیهشده توسط آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلاماللهعلیها
▪️ @ghafari_ir
🌳کتابهای «منظومهٔ فکری امام خمینی» و «منظومهٔ فکری آیتاللهالعظمی خامنهای»
🌳آثار برگزیده و شایستهٔ تقدیر جشنوارهٔ کتاب سال حوزه
🌳این توفیق را به معاون محترم علوم انسانی دانشگاه آزاد، استاد عبدالحسین خسروپناه، صمیمانه تبریک میگویم.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔻نقد دیدگاه آقای مصطفی ملکیان
🔻سخن ملکیان دربارهٔ نیاز اول فرزند: (سخنرانى اخلاق فرزندپرورى، آبان 97)
🔻يک سلسله از نيازهاى فرزندان به لحاظ روانشناسى فردى و اجتماعى و حتى فلسفى محرز هستند و برآورده نشدن اينها حتما لطمه هاى جدى به آنها وارد مى کند …
🔻نياز اول: نياز به دانستن؛ بچهها نياز دارند جهان پيرامون خودشان را بشناسد، اين نياز سه وظيفه بر دوش پدر و مادر مىگذارد:
۱. وظيفه تعليم و تربيت فرزند
۲. آگاه کردن بچه ها از نتايج مثبت و منفى کارها (دلالت به خير)
۳. آگاهکردن بچه ها از اينکه برد عملشان تا کجاست و چه کسانى تحت تاثير اعمال آنها قرار مىگيرند.
🔹ارزیابی:
🔹سخن فوق در خصوص تعلیمی دانستن نیاز اول کودک، مبتنی بر انگارهٔ تقدم تعلیم بر پرورش است؛ این تقدم، مبتنی بر چند پیشفرض است:
الف. کودک میتواند مصلحت و مفسدهاش را از طریق تعلیم، درک نماید. چرا که تعلیم، فرع «پذیرش علم» از ناحیهٔ متعلم است.
ب. کودک میتواند مصلحت و مفسده را مقایسه نموده، و مصلحت را مقدّم بر مفسده کند.
ج. قوای ادراکی کودک در دو حوزهٔ عقل نظری و عملی، همچنین قوهٔ بهنحو حافظهٔ کودک، فعالانه عمل میکند.
🔹درحالی که هیچکدام از پیشفرضهای فوق، قابل اثبات نیست. بلکه شواهد روشنی برخلاف آنها وجود دارد. در روانشناسی رشد نیز، تاکید بر تقدم تربیت و عادتورزی، بر تعلیم است.
🔹دلیل نقلی نیز، برخلاف توصیه ملکیان است. در روایات فراوانی تأکید شده است که در مقام تربیت کودک، او را «عادت» به اعمال خیر بدهید. (کافی، ج۶، ص ۴۷).
🔹منشأ توصیه بر ایجاد عادت، و تقدم آن بر تعلیم، روشن است. کودک -بهخصوص در سنین ابتدایی- نمیفهمد چرا و بر اساس کدام مصالح آیندهنگرانه، باید مراقبت از کمالات خود کند و هماکنون عامل به خیر شود. فقط میتوان او را عادت به خیر داد.
🔹نکتهٔ آخر: این، علمزدگی است که همواره تأکید بر آگاهی و آموزش شود، و از نقش کلیدی تربیت، و تقدم آن بر آموزش، غفلت شود. بلکه اساساً «آموزشپذیری» گزینهای است که محصول تربیت است و نمیتوان تعلیمش داد.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
🔹اخیرا رهبر معظم انقلاب در جلسهای با حضور برخی مسئولین، فرمودند: خجالت میکشم از اینکه در منزل، گوشت مصرف بشود.
🔹همچنین، مقام معظم رهبری در جلسه دیگری که همزمان با صرف شام بود، مسئول تهیه غذا را شماتت کرده و فرمودند مگر تذکر نداده بودم که گوشت، کمتر مصرف کنید؟
🔸این دقیقاً همان شیوهٔ حکمرانی حاکمان الهی است، که زندگی خود را همسطح زندگی ضعفای جامعه میکند.
🔸لیکن مایه تاسف، حال برخی مسئولین نظام است که خود را مستحقّ حقوق نجومی و اموال اعیانی میدانند و با بیحیایی، در تریبون عمومی و مقابل مردم مستضعف، اموال و حقوق نجومی خود را میشمارند.
🔸حکومت اسلامی در ایران، نیازمند خانهتکانی اساسی است، و برخی از نامسئولان، باید از قطار مسئولیت اخراج شوند، تا بفهمند مدیر در حکومت اسلامی، به معنی خدمتگزار است، نه رییس.
🆔@ghafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅مسئولیت شما آقایان، زیاد است.
🔅اگر یکی از شما آقایان روحانیت، خلافی بکند، میگویند جمهوری اسلامی اینگونه است.
🔅 @ghafari_ir
🔅 گفتگوی تحلیلی رادیوی سراسری معارف با استاد دکتر غفاری
🔅موضوع: بررسی تحلیلی پیشرفتهای علمی پس از انقلاب اسلامی
🔅روز دوشنبه ۱۵ بهمن ساعت ۹ تا ۱۱ صبح
🔅 نکات مورد توجه خودتان را از طریق ادمین کانال، میتوانید در میان بگذارید تا در گفتگوی رادیویی، مورد استفاده قرار گیرد.
🔅 @ghafari_ir
پاسخ به پرسشهای دانشجویان.pdf
2.05M
🔅 پاسخهای رهبر معظّم انقلاب به پرسشهای دانشجویان
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
▪️نوک مسمار به پهلو بخورد یا نخورد
🔹یا به دیوار از آن سو بخورد یا نخورد
▪️این در سوخته حتما به زمین میافتد
🔹لگدی بین هیاهو بخورد یا نخورد
▪️دست بالا برود روضه بهپا خواهد شد
🔹حال بر صورت بانو بخورد یا نخورد
▪️زنده میماند اگر این نوک سنگین غلاف
🔹فرقش این است به بازو بخورد یا نخورد
▪️بعد از این فرق ندارد به خدا حال علی
🔹خانه بیفاطمه جارو بخورد یا نخورد
▪️داغ محسن به دل آل علی خواهد ماند
🔹نوک مسمار به پهلو بخورد یا نخورد
🔸شاعر اهلبیت: وحید محمدی
▪️@ghafari_ir
💎سخنی ارزشمند (و مفید در نفی سکولاریزم)
🔹مصطفی ملکیان:
🔅ضعيفشدن دين، فقط به اين نيست كه تعداد پيروان آن، كاهش يابد، يا پيروانش مثلا روزهاى يكشنبه به كليسا نروند يا روزهاى جمعه به نماز جمعه. بلكه آنچه مهمتر است، اين است كه دين منحصر به چند عمل عبادى شود كه كسرى و درصدى از كلّ اوقات شبانه روز فرد را به خود اختصاص دهد، چنانكه گويى فرد كسرى از شبانه روز را در خواب است، كسر ديگرى را در حال كسب درآمد، كسر ديگرى را در حال خريد مايحتاج زندگى ، و... و كسر ديگرى را هم در حال ديندارى.
🔅همانطور كه مثلا نمیتوان گفت كه آدمى در بخشى از اوقات شبانهروزش نفس میكشد و از اكسيژن هوا استفاده میكند و در ساير بخشهاى شبانهروز به كارهاى ديگرى میپردازد، بلكه در واقع، در تمام اوقات، در عين اينكه از اكسيژن هوا بهره میبرد، به كارهاى گونهگون خود مشغول است، درست به همين نحو، نمیتوان ديندارى را منحصر به بخشى از اوقات شبانهروز كرد.
✍مصاحبه مجلهٔ هفت آسمان با آقای مصطفی ملكيان
🌐 @ghafari_ir
🔅«اردشیر زاهدی»، وزیـــر خارجه و آخــرین سفیر رژیم پهلوی در آمریڪا در مصاحبه با شبکهٔ تلویزیونی «راشاتودی» به مناسبت چـهل سـالگی انقلاب اسلامی:
🔹آمار تحصیلڪردگان در ایـران، باعث افتخار است.
🔹به عملڪرد جمهوری اسلامی احترام میگذارم، چرا که آنها طبق یک منطق عمل میڪنند، و من آنها را تمجید میڪنم.
🔹تصور براندازی در ایران، خوشخیالی است.
🔅مشروح مصاحبه در:
🔅 fna.ir/brfhzz
🔅 @ghafari_ir