ادبیات زشت و غیراسلامی اقای رحیمپور ازغدی در نقد وزیر علوم، در حالی است که الزام به نمایهسازی مقالات علمی در سامانههای بینالمللی، نه ربطی به غربسالاری دارد و نه به مهاجرت نخبگان.
مخصوصاً امروز در جشنوارهی فارابی، وزیر محترم علوم، تصریح کرد که حدود ۲۰۰ نشریهی ایرانی، در این سامانههای بینالمللی ثبت شدهاند.
https://virasty.com/mohebbolhosain/1689013922618055578
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
#صدرزاده_های_امیدآفرین
#بخش_سوم
✍️ سيداحمد غفاری
🌟 تفاوت اميد و خيالپروری
🌟 برخی اميدواری را با آرزوپردازی و خوشخيالی اشتباه میگيرند، در حاليکه تفاوت فاحشی ميان اميدواری و خيالپردازی و آرزوپروری وجود دارد.
✅ به عنوان نمونه، در منابع قرآنی به مؤمنان تأکيد شده است که هيچگاه و در هيچ شرايطی، اميد به خدا را از دست ندهيد. زيرا خدای متعال وعدهی قطعی نصرت به ناصران راه حق داده است. در همين راستا، چهل و چند سال است که رهبران حکيم جمهوری اسلامی ايران با وجود مواجهه با صدها مانع داخلی و خارجی، صرفاً با اميد به قدرت لايزال الهی و با اعتماد به بازوان زنان و مردان توانا و مسلمان ايرانی، توانستهاند نه تنها سکان اين کشور را از خطرها عبور دهند، بلکه پيشرفتهای شگرفی را در عرصههای مختلف صنعت پزشکی و صنعت دريایی و صنعت هوايی و صنعت هستهای و صنايع مختلف ديگر رقم بزنند. هرچند همچنان مشکلات فراوانی پيشروی اين مسير است.
✅ اساساً انسان به اميد زنده است؛ در همين راستا، پيامبر اکرم فرمود: «الأمل رحمة لأمتي و لولا الأمل ما رضعت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرها» اميد و آرزو، رحمت براي امت من است و اگر اميد و آرزو نبود، هيچ مادری فرزندش را شير نمیداد و هيچ باغبانی نهالی نمیکاشت.»
مولوی نيز میگويد:
گر نبودی ميل و اميد ثمر
کي نشاندی باغبان بيخ شجر
✨ در عين حال، در منابع روايی، بطور مکرر بر اين محتوا تأکيد شده است که از تکيه کردن بر خيالپردازی و آرزوهای دامنهدار بپرهيزيد که آرزو سرمايه احمقان و مانع خير آخرت و دنيا است. مولوی در قالب داستانی کوتاه، دلبستن بيهوده به امور واهی و دور از حقيقت را چنين ترسيم کرده است که شخص غريبی با شتاب به دنبال خانهای میگشت؛ دوستش که خانهی خرابی داشت، وی را با خود برد و به او گفت: اگر اين خانه سقف میداشت، تو را در کنار خود جای میدادم. اگر در اين خانه اتاق ديگری میبود، همسرت نيز آسوده در اين جا اقامت میکرد. اگر اتاق ديگری بود، ميهمانت را نيز در آن جای میدادی. آن شخص در پاسخ گفت:
گفت آری! پهلوی ياران خوش است
ليک ای جان! در (اگر) نتوان نشست
🆔 @ghafari_ir
15.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✅ کشور پیشرفته اینجاست؛ همین ایران.
✅ مردم پیشرفته ما هستیم؛ ما ایرانیها.
👈 کشوری که مردمش اینگونه پشت هم نیستند، عقب ماندهترین هستند.
🆔 @ghafari_ir
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✅ تکریم روز مباهله، که مورد غفلت ما شیعیان است، از واجبات رکنی ولایت است.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
☣ در تبیین تفاوت نمایهسازی در مجلات بینالمللی و مرجعیتبخشی به مجلات خارجی
✍ سیداحمد غفاری
✨ بعد از انتقادم به سخنان دکتر رحیمپور ازغدی، چندین پیام دریافت کردم که در دفاع از ایشان، به نقد نقد بنده پرداخته بودند.
1⃣ برخی گفتهاند که شما شبیه همین عبارات را در مورد سران فتنه بکار میگیرید! پس چرا توهین آقای رحیمپور را تحمل نمیکنید؟
#پاسخ روشن است؛ نفی حرمت از سران فتنه و نفاق، چه ارتباطی به نفی حرمت از مسلمانان دارد؟ هتک حرمت مسلمان، جایز نیست. جواز نقد صریح مسئولان نیز، مجوز توهین به آنها نیست.
2⃣ برخی گفتهاند فارغ از ادبیات غیرقابل دفاع، آنچه دکتر رحیم پور میگوید، همان سخن رهبری در نفی غربسالاری در ساحت دانش است.
#پاسخ منوط به دقت در تفکیک نمایهسازی از مرجعیتبخشی است.
#نمایه_سازی در ساحت علم، یعنی حضور زنده و مؤثر در مکتوبات علمی ملّی و بینالمللی و پرهیز از خودتحریمی و دور زدن تحریمهای تحمیلی، برای انعکاس دانش و توان علمی ایرانی در جهان.
#مرجعیت_بخشی به مجلات بینالمللی، به معنای تحقیر دانش داخلی و اصالتبخشی به دانش خارجی است؛ همچنین میتواند به معنای نفی جایگاه علمی مکتوبات فارسی و تأکید بر استفاده از زبان بیگانه برای علمی شدن زبان علم است.
✅ هیچگاه رهبر حکیم انقلاب، رأی به عدم حضور علمی در نشریات بینالمللی ندادهاند. اصلا حکیمانه نیست که به دانشمند ایرانی گفته شود که مبادا بهسمت تبادل دانش با دانشمندان خارجی برود! اتفاقاً مطلوب است که مشوقهایی برای حضور علمی دانشمندان در ارتباطات بینالمللی گذارده شود. آنچه در کلام رهبری و سایر دلسوزان دانش بومی طرح شده است، لزوم نفی مرجعیت از دانش خارجی یا مجلات علمی خارجی است.
⚜ حال میتوان قضاوت کرد که سیاست اصولی وزارت علوم در دولت کنونی، در تلاش برای حضور ۲۰۰ مجله علمی به زبان فارسی در بین مجلات معتبر بینالمللی را باید از قبیل تلاش برای تقویت جایگاه دانشمند ایرانی در تراز بینالملل دانست، نه از قبیل مرجعیتبخشی مذموم به مجلات خارجی.
3⃣ در نهایت، چهبسا بتوان اینگونه از مقصود دکتر رحیمپور دفاع کرد که در رتبهبندی اساتید، انتشار مقاله در مجلات داخلی، امتیاز کمتری نسبت به درج مقاله در مجلات بینالمللی دارد، و این، علامت خودباختگی در عرصهی ریلگذاری و سیاستمداری علمی است. این اشکال به سیاستگذاران وزارت علوم، انصافاً وارد است. لکن این اشکال، در دولتهای غربگرای سابق به وجود آمده است و من شهادت میدهم که وزیر فعلی در وزارت علوم، هیچ اعتقادی به این تبعیض ندارد، ولی متأسفانه ایشان و معاونانش، حرکتی در نفی این تبعیض نداشتهاند.
🆔 @ghafari_ir
.
✨﷽✨
✅ یادداشت جورﺝ ﺟورﺩﺍﻕ مسیحی، پشت جلد کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانية»:
" O'Ali, If I say you're superior to Jesus Christ, my religion cannot accept it! If I say he's superior to you, my conscience won't accept it!
I don't say you're God! ...So, tell us yourself, o'Ali: Who are you !?
یا ﻋﻠﻰ! ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ، ﺩﻳﻨﻢ ﻧﻤﻰﭘﺬﻳﺮﺩ! ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭﺟﺪﺍﻧﻢ ﻧﻤﻰﭘﺬﻳﺮﺩ!
ﻧﻤﻰﮔﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻰ...! ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﮕﻮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻠﻰ: ﺗﻮ ﻛﻴﺴﺘﻰ؟!
🆔 @ghafari_ir
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
▪️سلام بر محرّم و سلام بر شعر محتشم و سلام بر دلهای باصفای عراقیهای مهماننواز و خدام أبیالسجاد علیهماالسلام
▪️سلام بر پاهای تاولزدهی زائران پابرهنهی حسینی
▪️ سلام خدا و رسول خدا و سلام ما بیپناهان به حسین و علیاکبر حسین و علیاصغر حسین و فرزندان حسین و أصحاب حسین ...
▪️ و سلام خدا به امام قائم، زائر شیدای حسین! که شبانهروز خون گریه میکند در عزای حسین ...
▪️ و چه محشر است اشعار وحشی بافقی؛ قطعاتی از این اشعار:
یا حضرت رسول حسین تو مضطر است
وی یک تن است و روی زمین پر ز لشکر است
یا حضرت رسول ببین بر حسین خویش
کز هر طرف که مینگرد تیغ و خنجر است
یا حضرت رسول ، میان مخالفان
بر خاک و خون فتاده ز پشت تکاور است
یا مرتضا ، حسین تو از ضرب دشمنان
بنگر که چون حسین تو بییار و یاور است
هیهات تو کجایی و کو ذوالفقار تو
امروز دست و ضربت تو سخت درخور است
یا حضرت حسن ز جفای ستمگران
جان بر لب برادر با جان برابر است
ای فاطمه یتیم تو خفتهست و بر سرش
نی مادر است و نی پدر و نی برادر است
زین العباد ماند و کسش همنفس نماند
در خیمه غیر پردگیان هیچ کس نماند
یاری نماند و کار ازین و از آن گذشت
آه مخدرات حرم ز آسمان گذشت
واحسرتای تعزیه داران اهل بیت
نی از مکان گذشت که از لامکان گذشت
دست ستم قوی شد و بازوی کین گشاد
تیغ آنچنان براند که از استخوان گذشت
یا شاه انس و جان تویی آن کز برای تو
از سد هزار جان و جهان میتوان گذشت
ای من شهید رشک کسی کز وفای تو
بنهاد پای بر سر جان وز جهان گذشت
جانها فدای حر شهید و عقیدهاش
که آزاده وار از سر جان در جهان گذشت
🆔 @ghafari_ir
8.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
🎥 حکایت لطیف شیعه شدن یک ناصبی از زبان حضرت استاد آیت الله بهجت
✅ و چقدر متناسب است غزل صائب تبریزی با این حکایت لطیف:
مظهر انوار ربانی، حسین بن علی
آن که خاک آستانش دردمندان را شفاست
ابر رحمت سایبان قبۀ پر نور او
روضهاش را از پر و بال ملایک بوریاست
دست خالی برنمیگردد دعا از روضهاش
سائلان را آستانش کعبۀ حاجترواست
...
با لب خشک از جهان تا رفت آن سلطان دین
آب را خاک مذلت در دهان زین ماجراست
زین مصیبت میکند خون گریه چرخ سنگدل
این شفق نبود که صبح و شام ظاهر برسماست
عقدهها از ماتمش روی زمین را در دل است
دانۀ تسبیح، اشک خاک پاک کربلاست
بهر زوارش که میآیند با چندین امید
هر کف خاک از زمین کربلا دست دعاست
...
از سیاهی داغ این ماتم نمیآید برون
این مصیبت هست بر جا تا بجا ارض و سماست
...
قطرۀ اشکی که آید در عزای او به چشم
گوشوار عرش را از پاکی گوهر سزاست
#حسین_باب_نجات_امت
🆔 @ghafari_ir
.
از مکه تا کوفه (بخش اول)
📚 در این پست می خوانید:
🔸️زوایای پنهان مسیر مکه به کوفه
🔹️حضور پررنگ اباعبدالله الحسین (ع) و یارانشان در جوامع انسانی
🔸️ویژگی همراهان کاروان اباعبدالله الحسین (ع) در عرصه جهانی
#ماه_محرم
#یادداشت_بخش_اول
#حجتالاسلام_والمسلمین_سید_احمد_قره_باغی
#جامعه_اسلامی_دانشجویان_دانشگاه_ارومیه
@urmiajad
🆔 @ghafari_ir