هدایت شده از خط رهبری
🔰 #بازخوانی | عالِم مجاهدِ با استقامت و با صفا
📝 «خط رهبری» به مناسبت سالروز درگذشت آیت الله سیدمحمود طالقانی، مبارز انقلابی با سابقه و اولین امام جمعه تهران بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد ایشان را بازخوانی میکند.
* اهل فكر نو بر محور دین
🔸 آقای طالقانی اهل #فكر_نو بر محور دین و با تمركز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه [بود]؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لكن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفكری دینی نیست. یك بُعد مهم بُعد مبارزه است. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
* اهل درد و مبارز
🔹 خیلیها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفکر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند... خیلی از روشنفکرهای دینی اینجوری بودند [اما] آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی #میدان بود، احساس درد میکرد حقیقتاً؛ این را ما که با ایشان معاشر بودیم – رفت و آمد میکردیم- میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود که آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
* آدم زلال و باصفا
🔸 یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش بشود، صفای این مرد بود. به قدری این آدم با صفا و روراست و در معاشرتها #صادق بود که انسان از این همه زلالی حیرت میکرد. آدم زلالی بود آقای طالقانی. هیچ در قید و بند و ملاحظات و [اینها نبود]. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
🔹 آقای طالقانی، یک شخصیّت بسیار مغتنمی بود... خدای متعال یک قالب خوبی در ایشان متجلّی کرده بود؛ یک انسان صریح، باصفا، باصداقت. از جملهی خصوصیّات آقای طالقانی، یکی صفای ایشان بود؛ آدم باصفایی بود، آدم باصداقتی بود. وقتی انسان با ایشان مینشست، جز یکرنگی و صفا و راستی، واقعاً انسان هیچ چیز نمیدید. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
* بیشائبه و بیشیلهپیله
🔸 این آدم[آقای طالقانی] ، آدم صافی بود، روراست بود، بیشائبه و بیشیلهپیله بود. نتیجهی این بیشیلهپیله بودن [هم] صراحتش بود، #صراحت در بیان. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
* در کمال اعتماد به نفس
🔹 [آقای طالقانی] در عین این صفا و صداقت و راستی و درستی، مردی بود در کمال #اعتماد_به_نفس؛ یعنی یکی از خصوصیّات ایشان، اعتماد به نفس بود؛ مطلقاً تحت تأثیر #قدرتها و ظواهر و مانند اینها قرار نمیگرفت. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
* متواضع در مقابل امام
🔸 ایشان [آقای طالقانی] واقعاً مؤمن بود. آنوقت همین ایشان، در مقابل امام تواضع میکردند. من #تواضع ایشان را در مقابل امام دیدم، هم در غیاب امام، هم در حضور امام... این آدمی که آن جاه و جلال آن دستگاهها برایش صفر بود و هیچ نبود، در مقابل امام تواضع میکرد. ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
* مجاهد بااستقامت و پارسا
🔹 آیتالله طالقانی عالِم مجاهد بااستقامت و پارسایی بود که در دورانهای مختلف قبل و بعد از انقلاب امتحان خوبی داد و پس از برپایی نماز جمعهی تهران به امامت ایشان، #نماز_جمعه بهتدریج در سراسر کشور اقامه یافت و به کانون معنویت و #مقاومت تبدیل شد. ۱۳۸۶/۰۶/۲۳
* سزاوار و شایستهی تجلیل
🔸 آقای طالقانی واقعاً سزاوار و شایستهی این است که از ایشان #تجلیل بشود، احترام بشود؛ نگذارید نام و خصوصیّات ایشان فراموش بشود و نسبتهای واقعی ایشان با انقلاب، تبدیل بشود به نسبتهای غیر واقعی. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
🔹 آقای طالقانی را با همهی ابعاد معرفی کنیدآقای طالقانی را با همهی ابعاد معرفی کنید. صرفِ یک روشنفکر مذهبی نیست، همچنانی که صرفِ یک پیشنماز مسجد هدایت نیست، همچنانی که صرفِ یک مبارز نیست، یعنی مجموعهی این خصوصیات را در ایشان معرفی کنید. ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
@rahbari_plus
88.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کودکان برای نویسنده، قصه ها دارد.
و داستان های بلند بلند.
کودکی یعنی آب زلال در جوار چشمه
یعنی امید.
با کودک زیستن، روح را دریایی کردن ست
از شش ماه پیش به صورت جدی تلاش کردیم داستان کودکان و نوجوانان غزه را روایت کنیم. تلاش کردیم محیط آموزشی برایشان فراهم کنیم تا اندکی حالشان را خوب کنیم
در برنامه نوسان شبکه دو روایت مختصری از مدارس تبسم در غزه را شرح دادم.
💳شماره کارت:
5041721113535455
⌨️شماره حساب:
10.11326890.1
🪪شماره شبا:
IR900700010001211326890001
به نام «مردمنهاد سرزمین رنگ زیتون»
#شبکه_دو
#برنامه_نوسان
#کودکان_غزه
#کودکان_جنگ
#موسسه_بین_المللی_رنگ_زیتون
#موسسه_شهید_القدس
@Color_of_olive
@afshari_samaneh
@navasantv
قلم نجیب
کودکان برای نویسنده، قصه ها دارد. و داستان های بلند بلند. کودکی یعنی آب زلال در جوار چشمه یعنی امید.
خانم افشاری، از دوستان بزرگوارم و فعال در حوزه مسائل فلسطین
🔰 #یادداشت | چگونه «دوقطبی کاذب» را از «دوقطبی اصیل» تشخیص دهیم؟ _ ۱
✏️ «زینب فتحعلی زاده نجیب»
📝 «خط رهبری» در این یادداشت ابعاد موضوع مهمِ دوقطبیسازی را براساس نگاه و بیانات رهبر معظم انقلاب تبیین میکند.
🔹 «از #دوقطبیهای_کاذب بپرهیزید.» ۰۸/۰۹/۱۴۰۲ این یکی از مهمترین توصیههای رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای اصلاح فضای حاکم بر جامعه و البته تقویت انسجام، اتحاد و امنیت ملی است. اما مقصود از این اصطلاح، در عرصه مسائل سیاسی چیست ؟ و چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی فعالین سیاسی را از دوقطبیسازیهای کاذب پرهیز میدهند؟ اساسا دوقطبی کاذب چیست؟
با کمی تأمل در گفتارها، رفتارها و رویکردهای مسئولین، نخبگان، فعالین سیاسی و رسانهها روشن میشود که دو نوع رفتار دوقطبیساز در جامعه وجود دارد: دوقطبیسازی کاذب و دوقطبیسازی #حقیقی و اصیل.
در ادامه این دو نوع دوقطبی را براساس نگاه رهبر معظم انقلاب مورد تبیین قرار میدهیم.
* آیا هر اختلاف سلیقه و انتقادی دوقطبیسازی است؟
🔸 #دو_قطبی، این نیست که یک عده طرفدار این شخص باشند و یک عده طرفدار شخصی دیگر؛ حتی به معنای اختلاف نظرها و انتقادها نیست، بلکه به معنای ایجاد دو یا چند جریانی است که هواداران آن، مقابل هم بایستند و با هم درگیر شوند: «معنای دوقطبی، اختلاف سلیقه نیست؛ خب اختلاف سلیقه همیشه هست، همیشه بوده.» ۰۳/۰۳/۱۴۰۲ این امر در میان افراد جامعه نیز حاکم است: «ممکن است شما از یک دولتی خوشت بیاید، از یک دولت دیگری خوشت نیاید؛ دیگری هم از آن دولت دیگر خوشش نیاید، از این دولت خوشش بیاید؛ ممکن است، اشکالی هم ندارد. -رقابتهای انتخاباتی به جای خود، اختلافنظرها به جای خود، حتّی انتقاد هم به جای خود... این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن؛ اینها اشکالی ندارد.» ۱۴/۰۳/۱۳۹۵
* بر طبل اختلافات نکوبید!
🔸 تلاش برای ایجاد اختلاف و درگیری بین آحاد جامعه و به نزاع و درگیری کشاندن اندیشهها و سلایق سیاسی در مدیریت کشور و ...، همه از مصادیق دو قطبیسازی است که باید از آن پرهیز کرد: «بعضیها هم همّشان این است که بنشینند و ذهن و چشم و دست و قلم و زبان مصرف کنند، برای اینکه آتش اختلافی بیافروزند و به اسم مسائل خطّی و حزبی و گروهی و جناحی، دو دسته را به جان هم بیندازند! این کارها را باید رها کنند.» ۱۱/۱۲/۱۳۷۸
🔹 در این میان اما، رسانهها و #فضای_مجازی نقش مهمی در ایجاد دوقطبیها در جامعه دارند. به همین دلیل رهبر انقلاب از برخی اظهارات در فضای مجازی گله میکنند: «برخی اظهارات در فضای مجازی و جدا کردن مردم تحت عناوینی مانند طرفدار این یا آن، واقعا جای گله دارد؛ کسانی که دین و مبانی و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند، با هر اختلاف سلیقه برادرهای شما هستند و نباید دچار دودستگی شد.» ۰۸/۰۹/۱۴۰۲ در این میان رسانهها نیز باید تقویت همگرایی جناحهای سیاسی معتقد به نظام را تقویت کنند و نه اینکه اختلافات را تشدید کنند: «روزنامهها باید کاری کنند که دلها را به هم نزدیک نمایند؛ جناحها را به هم نزدیک نمایند. اگر جناحهای #سیاسی و گروههای سیاسی واقعاً معتقد به یک مبنا و اصلی هستند، باید سعی کنند که هرچه ممکن است، در عمل، خودشان را به گروههای رقیبشان نزدیک کنند، با هم مهربانی کنند، قضایای گوناگون را با هم حل کنند؛ نه این که اختلافات را همینطور دائم موج بدهند، اوج بدهند، بزرگنمایی کنند، بنویسند و بگویند. این فضا را متشنّج خواهد کرد.» ۰۴/۱۰/۱۳۷۷
🔸 ضمنا همه باید مراقبت کنند: «تا دولت به خاطر این اختلاف نظرها، اختلاف سلیقه، اختلاف مذاق و اختلاف جناح، مورد تضعیف قرار نگیرد. دولت را باید نگه داشت. همه باید رئیسجمهور را مورد #تکریم قرار بدهند و این را همه یک اصل بدانند.» ۱۸/۰۷/۱۳۸۵ البته پرهیز از دوقطبیسازی منافاتی با نقد و مطالبهگری هم ندراد بلکه مسئله به نوع نگرش و رفتار صحیح در این عرصه برمیگردد: «این منافات ندارد با انتقاد کردن یا حرف زدن یا مطالبه کردن... این منافات ندارد با اینکه مجلس در قبال دولت به وظایف خودش عمل کند.» ۱۳۹۵/۳/۱۴
* دل مردم را نشکنید
🔹نکتهی کلیدی این است که در کنار همه اختلاف سلیقهها باید مواظب جو حاکم بر جامعه و امنیت روانی مردم بود و فضا را متشنّج نکرد: « مردم عادّی که اکثریت مردم این کشورند، اصلاً توجّه و اعتنایی به این جناحبندیها و خطبازیها ندارند؛ ولی دلشان میشکند که ببینند در بالا رؤسا و مسؤولان کشور با هم اختلاف دارند و باهم بدند... اگر [مسئولان] با هم دشمنی کنند، بخواهند زیرپای هم را خالی کنند، دائم علیه هم حرف بزنند و بدتر از همه فضا را متشنّج کنند... این درست همان نقشی است که بوقهای تبلیغاتی #خارجی و رادیوهای خارجی... ایفا میکنند؛ یعنی به جان یکدیگر انداختن دستجات مختلف.» ۰۴/۱۰/۱۳۷۷
@rahbari_plus
🔰 #یادداشت | چگونه «دوقطبی کاذب» را از «دوقطبی اصیل» تشخیص دهیم؟ _ ۲
#ادامه_یادداشت:
* کدام رفتارهای دوقطبیسازی مطابق با خواست دشمن است؟
🔸 یکی از ترفندهای #دشمن #ایجاد_شکاف و دودستگیهای کاذب و ساختگی است که اتحاد و انسجام یک ملت را نشانه میگیرد. امام خمینی(ره) با عبرت از تاریخ میفرمایند: «وقتی که تاریخ مشروطیت را بخوانید میبینید که در مشروطه بعد از اینکه ابتدا پیش رفت، دستهایی آمد و تمام مردم ایران را به دو طبقه تقسیم بندی کرد... تا آنجا که مرحوم «حاج شیخ فضل اللّه نوری»را... در همین تهران به دار زدند.» (صحیفه امام خمینی » جلد 18 » صفحه 170)
🔹 در حقیقت یکی از شگردهای دشمن ایجاد #تفرقه و دودستگی در میان افراد جامعه است: «یکی از این ترفندهایی که اخیراً [دشمنان] یاد گرفتهاند و دارند اعمال میکنند، ایجاد دوقطبیهای کاذب است؛ #دوقطبیهای_دروغین.» ۰۵/۱۲/۱۳۹۴ «درست عکس آن چیزی که جمهوری اسلامی بر اساس آن بنا شده است؛ یعنی آمیختگی کامل نظام با مردم.» ۱۹/۱۱/۱۳۹۴
🔸 دشمن در این دوقطبیسازی سعی دارد با القائات خود، افراد و جریانها را در مقابل هم قرار دهد: «سیاست دشمنان انقلاب... ایجاد اختلاف است؛ دوقطبی کردن مردم... یک وقت هست، اختلاف نظر جوری است که هر چیزی از یک طرف صادر بشود ــ هرچه میخواهد باشد: فکر، عمل، خوب، بد ــ از سوی این طرف دیگر محکوم است، از این هم هرچه صادر میشود از طرف او محکوم است؛ اسم این «#دوقطبی» است. دوقطبی در جامعه ایجاد میکنند. هر کاری طرف مقابل بکند، این طرف او را محکوم میکند، ولو خوب باشد. اینها از کارهایی است که امروز مخالفین ملّت ایران و دشمنان ملّت ایران مشغولند.» ۱۹/۱۰/۱۴۰۲
🔹 در این فضای دوقطبی «وقتی این اختلاف سلیقه به وجود آمد؛ در هر تصمیمی به جای اینکه به حق و مصلحت فکر کنیم، به جایگاه این دستهبندی فکر میکنیم؛ دستهی ما اینجوری میخواهد، پس باید این بشود؛ حالا حق هست یا نیست، مصلحت هست یا نیست، [فرقی نمیکند؛] معنای دوقطبی این است.» ۰۳/۰۳/۱۴۰۲ لذا این دوقطبی #خطرناک است: «ایجاد دوجریانی، دوفرقهای و دوقطبی از ضربههای مهلکی است که دشمن بهدنبال آن است.» ۱۹/۰۲/۱۳۹۵
🔸نکتهی کلید ماجرا این است که دوقطبیهای دروغین و انحرافی #گسلها را در جامعه فعال میکنند: «ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم، گُسلهای قومی داریم، گُسلهای عقیدتی داریم، سنّی و شیعه داریم مثلاً فرض بفرمایید، گُسلهای جناحی داریم -همین جناحهایی که هست، که میبینید- این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمیآید؛ اشکالی هم ندارد. بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آنوقت زلزله به وجود میآید؛ سعی دشمن در فعال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد.» ۱۶/۰۳/۱۳۹۵
* دو قطبی حقیقی، مایهی اتحاد
🔹 در مقابل دوقطبیهای دروغین دشمن، یک دوقطبی حقیقی وجود دارد: «دوقطبی انقلاب و استکبار. آن کسانی که تفالههای بازماندهی از دوران غلبهی استکبارند و هرکسی که دنبال آنها است، همفکر آنها است، بله، اینها با انقلاب بدند؛ این دوقطبی هست امّا قاطبهی ملّت ایران، قاطبهی انقلابی، علاقهمند به نظام اسلامی، عاشق امام و خاطرات امام -آنهایی که امام را حتّی یک لحظه هم ندیدند و بعد از رحلت امام به دنیا آمدند- و فرمایشات امام، صدای امام، توصیههای امام و اصولی که امام پایهگذاری کرده [هستند]؛ قاطبهی ملّت ایران به اینها علاقهمندند؛ بله، [بین] آن کسانی که به امام علاقهمندند، به انقلاب علاقهمندند، با کسانی که اصل انقلاب را قبول ندارند، اصل نظام را قبول ندارند، البتّه یک دوقطبی اینجوری هست.» ۰۵/۱۲/۱۳۹۴ این دوقطبی اصیل، #وحدت_آفرین است زیرا ما برای تقویت انسجام ملّی و اتّحاد ملّی لازم است که از هر آنچه باعث خدشه به اتّحاد است پرهیز کنیم و بدانیم، این اتحاد «آنوقتی آشکار و بارز خواهد شد که با دشمن، فاصلهگذاری واضحی انجام بگیرد... وقتی شما میبینید که عدّهای با اساس نظام شما، با اساس انقلاب شما، با اساس باور و دین شما بنای مخالفت و بنای کارشکنی و اذیّت کردن دارند، باید فاصلهی خودتان را با اینها مشخّص کنید و اعلام بکنید که با اینها فاصله دارید؛ این یک چیز لازمی است. بخصوص ما مسئولین در این زمینه بایستی خیلی جدّی و کوشا باشیم. اگر این [طور] شد، آنوقت اتّحاد و #انسجام_ملی معنا پیدا میکند و تحقّق پیدا میکند.» ۲۲/۰۳/۱۳۹۶
🔸 بنابراین #مرزبندی با دشمن همراه با پرهیز از ایجاد دوقطبی با معتقدین به نظام و پرهیز از تشنجآفرینی در فضای سیاسی و رسانهای، راهبردی وحدتآفرین و مدنظر رهبر معظم انقلاب است که به نوبهی خود موجب ناکام ماندن دشمنان در توطئهی ایجاد اختلاف و خدشه بر انسجام ملی شد و امنیت روانی آحاد ملت را نیز تقویت میکند.
@rahbari_plus
یکی از بحثهای داغ امروز جامعه، بحث بر سر دوقطبی شدن و جریانهای دوقطبیساز است.
هر جناح و جریانی از ظن خود دوقطبی را تعریف میکنند و گاهی هر اختلاف سلیقهای را برچسب دوقطبی زده و آن را مذموم میدانند.
از طرف دیگر از دوقطبیهای حقیقی غفلت میکنند.
در این میان اما سخن رهبری مسیر را روشن خواهد کرد.
https://farsnews.ir/Rahbari_Plus/1726329074365809805/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%C2%AB%D8%AF%D9%88%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B0%D8%A8%C2%BB-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%C2%AB%D8%AF%D9%88%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84%C2%BB-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D8%AF%D9%87%DB%8C%D9%85%D8%9F
افکار مغولی...
برای صرف صبحانه همراه با خانواده به کافهای رفتیم.
آنچه بیش از همه توجهم را جلب کرد کتابخانهای بود زیبا و بزرگ پر از کتب قدیمی. آن قدر قدیمی که جرأت برداشتن آنها از ترس پرپر شدنشان نبود. احتمالا اجازه هم نداشتیم.
به غیر از چند کتاب ناآشنا و رمان، باقی خارج از دسترس بود.
آنجا زیبا و دلباز بود. دیزاین متفاوتی داشت. دیدن این همه کتاب در وهلهی اول، آنجا را برایم دلنشینتر هم کرد.
اما اندکی بعد از آنکه متوجه شدم اینها کتابهای تزئینی هستند و هدفی جز پر کردن خلاء روشنفکری کافه ندارند دلم برای خودمان سوخت.
آنقدر سوخت که انگار مغولها یکبار دیگر به کتابخانه جندیشاپور حمله کردهاند و آنجا را به آتش کشیدهاند.
با این تفاوت که دیگر آدمهایِ مغولی نیستند؛ بلکه این افکار مغولیست که در آن، اندیشه جای خودش را به پُز روشنفکری سپرده است.
وای به حال جامعهای که یار مهربان را نامهربانانه دکوری برای خود کند...
✍زينب نجیب
@ghalamenajib
نیروهای مسلّح، نوامیس جامعه
نیروهای مسلّح جزو نوامیس حتمی هر جامعهای هستند؛ حضورشان، وجودشان جزو آن عناصر اصلی است که بدون آن، یک جامعه سرپا نمیماند. اینکه کسی مثل امیرالمؤمنین (علیه السّلام) میگوید: اَلجُنودُ حُصونُ الرَّعِیَّة،(۷) حصن رعیّتند ــ این را امیرالمؤمنین میگوید؛ شوخی نیست ــ اَلجُنودُ حُصونُ الرَّعِیَّة، یعنی نیروهای مسلّح ایمنسازند. قدر نیروهای مسلّح را باید دانست. عزّت و شرف نیروهای مسلّح را بایستی جزو مسائل ضروری و لازم به حساب آورد. تکریم نیروهای مسلّح را باید بر خودمان لازم بدانیم. نیروهای مسلّح اینجورند: ایمنسازند. امنیّت همهچیز است. اگر امنیّت نباشد، علم هم نیست، اقتصاد هم نیست، آرامش خاطر خانوادگی هم نیست، راحتی نیست. امنیّت همهچیز یک کشور است. نیروهای مسلّح امنیّتسازند. باید به نیروهای مسلّح از جهات مختلف رسیدگی کرد، حضورشان را مغتنم دانست، تلاششان را ارج نهاد؛ چه آن کسانی که این ایمنی را در مرزها به وجود میآورند، چه آنهایی که در داخل به وجود میآورند. بعضی، مرزها را نگه داشتهاند که ناایمنی از بیرون مرزها نیاید؛ بعضی اینها را که در داخل ناایمنی ایجاد میکنند، نگه داشتهاند؛ اینها هم ارزشمندند. بایستی اینها را مورد توجّه قرار داد. خب، دشمن روی این نقطه هم تکیه میکند. یکی از چیزهایی که دشمنانِ ما روی آن تکیه میکنند، خدشهی در ارزشهای نیروهای مسلّح است، یا خدشهی در شرافت و کرامت نیروهای مسلّح است؛ با انواع و اقسام شیوههایی که دارند، در این زمینهها کار میکنند؛ باید مراقب بود.
۱۴۰۲/۰۶/۲۹
بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت
@ghalamenajib
طرحی برای امت
✏️ نویسنده: زینب فتحعلی زاده نجیب
* «ریکه پوت» در میان دشتهای ایرانشهر
🔸 طلبه جوان، اما فاضلی که در مکتب خمینی کبیر (ره) رشد یافته بود؛ تنها به دلیل ارائه تفسیر قرآن و تبیین منشور زندگی توحیدی، در مسجدی از مساجد مشهد، مورد غضب حکومت طاغوتی قرار گرفت و به #ایرانشهر تبعید شد. اما همین اتفاق ناخوشایند، خفیهای الهی بود برای ورود به مرحله مهمی از حاکمیت اسلام یعنی تحقق وحدت اسلامی، وحدتی که بنای توحید است: «بنای #توحید که مبنای فکری و اعتقادی و اجتماعی و عملی ماست.» ۱۳۶۸/۰۸/۲۹
🔹 آن روزها وقتی این طلبه جوان از میان دشتهای وسیع ایرانشهر عبور میکرد و مناطق کوهستانی و دشتهای صاف و وسیع آنجا را به نظاره مینشست؛ شاهد ظرفیتی بود که فقط توجه حکومت را میطلبید. اما افسوس از غفلت. وجود انبوه بوتههای علف، خبر از خاک مرطوبی میداد که ظرفیت زراعتی عظیمی را فریاد میزد. هرچند آن روزها، #طلبه_جوان، امید نقدی در دل نداشت اما برای تغییر این وضعیت، آرام نمینشست.
🔸 شاید آن روزها، دستانش برای سبز کردن دشت ایرانشهر و ساختن آنجا به مانند منطقهی سرسبز «ریکه پوت» کوتاه بود؛ اما از سبز کردن اندیشهای نو در اذهان علمای #اسلام غافل نشد. سید علی خامنهای، جوان آگاه و فعال و انقلابی آن روزها، به ایرانشهر تبعید شده بود تا شکاف بزرگی در فعالیتهای انقلابی او ایجاد شود.
🔹 اما او بر خلاف آنچه ساواک برای او خواب دیده بود با همان روحیه جهادی و انقلابی با مردم و علمای #اهل_سنت ایرانشهر، طرح دوستی و رفاقت ریخت. با وقوع سیل در ایرانشهر و حضور فعال ایشان در کنار مردم، صمیمیت بین آنها، روز به روز افزون گشت تا جایی که ساواک برای نابودی این رابطهی حسنه، مجبور به انتقال ایشان به منطقهای دیگر شد. البته سید علی، کار خود را به سرانجام رسانده بود. او بذر #وحدت را در همان مدت زمان کوتاه در سرزمین بایر ایرانشهر کاشت.
🔸 رهبر انقلاب اسلامی به عنوان پایهگذار هفته وحدت، شکلگیری این مناسبت را در آن روزها این چنین توصیف میکنند: «نطفهی اصلی هفتهی وحدت -که حالا بحمدالله سالهاست تشکیل میشود- قبل از پیروزی انقلاب شکل گرفت. ما در سال ۵۷ قبل از پیروزی انقلاب، با این آقای مولوی قمرالدین در ایرانشهر مذاکره کردیم که بیاییم یک عید دوطرفه داشته باشیم و از دوازدهم تا هفدهم ربیع را جشن بگیریم. مذاکرهاش در آن وقت انجام شد.» ۱۳۶۸/۱۰/۰۵ به این ترتیب برپایی یک مراسم مشترک بین سنی و شیعه محقق شد.
* اهتمام به وحدت از ابتدای زعامت امت اسلامی
🔸 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه وحدت اسلامی تبدیل به یک #گفتمان اساسی در جامعه شد. حضرت امام در پیام خود در تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۳ یعنی یک روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج مسایل متعدد و پیچیده آن روزها به این امر اساسی چنین اشاره دارند: «ما با مسلمین اهل تسنن یکی هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسی کلامی بگوید که باعث #تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانی هستند که میخواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنی اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم.» (صحیفه امام،ج۶،ص۱۳۳)
🔹 بدین ترتیب وحدت نه فقط بهعنوان یک طرح بلکه بهعنوان یک #راهبرد_اساسی، سیرهی عملی امامین انقلاب قرار گرفت. از اولین روزهای مسئولیت مهم رهبری آیتالله خامنهای، ایشان با حساسیت و دقت، انسجام و اتحاد اسلامی را مورد بررسی قرار داده و درباره لزوم وحدت فرمودند: «امروز اتحاد اسلامى، برادرى اسلامى، همبستگى اسلامى، یکى از لازمترین و واجبترین وظایف همهى جوامع اسلامى است و بایستى همه به این وظیفه ملتزم باشیم.»۱۳۹۳/۰۷/۲۱
@rahbari_plus
🔰 #گزارش | طرحی برای امت _ ۲
#ادامه_گزارش:
🔸 ایشان نه تنها با گفتار و بیانات خود در این زمینه گام برداشتهاند بلکه در حیطه عمل با تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بر اهمیت آن تأکید کردند. چراکه در نگاه رهبر انقلاب، وحدت نه امری تاکتیکی و استراتژی، بلکه یک اصل اسلامی است: «وحدت ... یک تاکتیک نیست، وحدت یک اصلی از #اصول_اسلام است، وحدت یک امر قرآنی است.» ۲۶/۰۶/۱۴۰۳
🔹 لذا ایشان با باور به اینکه تقریب در جهت اهداف نظام اسلامی واجب و ضروری است، اولین اقدام را در جهت تقریب مذاهب ترتیب دادند. ماجرا از این قرار بود که ایشان تصمیم گرفتند یک مرکز اجتماعی به نام مجمع اهل بیت تشکیل شود، که تشکیل شد. بعد از آن آیتالله خامنهای تصمیم گرفتند مرکزی نیز برای تقریب تأسیس کنند. یک هیأت اُمناء برای #دارالتقریب تشکیل شد که شامل شخصیتهایی همچون آیتالله خامنهای، دکتر بیآزار شیرازی، مرحوم شهید سید محمدباقر حکیم و دیگران بود. اسم آن را نیز مجمع تقریب گذاشتند که پس از مدتی پیشنهاد شد که نام مجمع را «#مجمع_جهانی»، بگذارند که ایشان هم موافقت کردند.
🔸 "مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی" تا امروز کارهای بسیاری کرده است؛ از جمله تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی، راهاندازی کتابخانهی غنی و مرکز تحقیقاتی که در قم فعالیت میکند و تاکنون بیش از صد کتاب چاپ کرده است. قبل از اینکه مجمع تأسیس شود، هر سال در ایام تولد رسول اکرم صلّیاللهعلیهوآله یک کنگرهی وحدت در تهران تشکیل میشد و علمای شیعه و سنی شرکت میکردند، اما بعد از اینکه مجمع جهانی تقریب تأسیس شد، رهبر انقلاب فرمودند که این کنگره را مجمعالتقریب دنبال کند. این کنگره از سوی مجمع در تهران برگزار شد و هر سال افراد بیشتری از #جهان_اسلام و حتی علما و شخصیتها دعوت میشدند و یک موضوع را به بحث میگذاشتند. یکی از اقدامات جالب توجه، دیدار شرکتکنندگان در کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب است. از سوی دیگر، حمایت بیدریغ از کنفرانس وحدت اسلامی، نامگذاری سال ۱۳۸۶ به نام سال "اتحاد ملی و انسجام اسلامی"، نیز نشانههای دیگری بر اهمیت موضوع نزد رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
🔹 ایشان همچنین در تمام این سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علاوه بر تعامل مستمر با علمای اهلسنت از کشورهای مختلف، با چند اقدام تاریخی تلاش کردند این همبستگی را بیشتر آشکار کنند. فتوای حرمت اهانت به مقدسات اهلسنت، نمونه ماندگار این تدابیر #تمدنساز بوده است؛ «اهانت به نمادهای برادران اهلسنت، از جمله اتهامزنی به همسر پیامبر اسلام، عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و بهویژه سیدالانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) میشود.»۱۳۸۹/۰۷/۰۸ علاوه بر این فتوای تاریخی، سفرهای تاریخی ایشان به مناطق سنینشین همچون سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۱ و کردستان در سال ۱۳۸۸ و دیدارهای صمیمانه با مردم مناطق مختلف و سران اقوام و علمای اهلتسنن، همگی نشاندهنده اهتمام ویژه و دغدغه راهبردی ایشان، برای وحدت مسلمانان در ایران و جهان اسلام بوده است.
@rahbari_plus