eitaa logo
غَلَیان|علی محمدی راد
121 دنبال‌کننده
201 عکس
28 ویدیو
2 فایل
یادداشت های علی محمدی راد(طلبه سطح۲) @Alirad2
مشاهده در ایتا
دانلود
ایستاده در غبار(۱) شاید خیلی از شما دیده باشید شاید هم نه. آماری که می‌گوید هشتاد و خورده‌ای درصد از مردم اعمال شب قدر را به جا می‌آورند. آماری که در غبار تحلیل ها و مشاهدات و سایر آمارهای عدم دینداری، تمام قد ایستاده است از حوزه علمیه که در آن درس خوانده‌ام و مسجد و هیئت گرفته تا خیابان و کوچه و بازار و فضای حقیقی و مجازی فریاد وا اسلاما شنیده‌ام و همه دلواپس از کاهش تقیدات دینی‌اند. آیا دینداری قابل سنجش است. اگر قابل است که هست شاخص چیست؟ عمدتا با سه شاخص دینداری مردم نقد می‌شود. هرچند ارزیابی با این شاخصها مناسب نیست اما خود این موارد هم برخلاف تصور ما هستند: ۱.تقید به عفاف و حجاب ۲.تقید به نماز ۳.تقید به روزه حجاب و عفاف یکی از مسائل مربوط به سبک زندگی است که ناشی از ملکه حیا است. باید توجه داشت که مردم ما حیا و عفت را ارزش می‌دانند ولی در عمل برخلاف این ارزش رفتار می‌کنند. چرا که رفتار مارا سبک زندگی‌مان مشخص می‌کند و عمده تلاش دشمن تغییر سبک زندگی موجود می‌باشد و در سبک زندگی یکی از مسائلی که طرح های جدی امنیتی-فرهنگی برای آن در نظر گرفته شده حجاب است. شاید برای شما صداقت ارزش باشد اما در جایی که ترس دارید این صداقت به ضررتان تمام شود از این ارزش دست می‌کشید و دروغ می‌گویید. این شبیه رفتاری است که ما در حجاب و عفاف دچارش شده‌ایم. ما به دلیل فضای ذهنی‌ای که دشمن برایمان ایجاد کرده از انتخاب حجاب ناشی از ملکه حیا دست میکشیم در حالی که جامعه از این اتفاق در عذاب است. این اتفاق نسخه بروز شده کشف حجاب رضا خانی است. آن زمان مردمِ با حیا به زور سربازهای رضاخانی حجاب از سرشان برداشته می‌شد و امروز به زور سرباز‌های مجازی غرب. از طرفی در این سمت تلاشی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف نشده و به قول حاج‌ علی‌رضا پناهیان حجاب موجود را هم مدیون خون شهدا هستیم و البته حجاب موجود را نباید دست کم گرفت چرا که اگر جریان غالب در کشور بی‌حجابی بود باید دور هم می‌نشستیم و می‌گفتیم چه خوب که بعضی از مردم باحجاب‌اند! نتیجه اینکه مسئله بی‌حجابی موجود فارغ از مقایسه آن با گذشته، نه ناشی از بی‌حیایی بلکه بی‌حجابی تحمیلی است. ادامه دارد... غلیان @ghalayan
ایستاده در غبار(۲) در موازات جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم، چند میلیارد جهان وجود دارند که همگی برآمده از این جهان‌اند. این نه یک فرضیه بلکه یک نظریه قطعی است. جهان هایی که ما سازنده آنها هستیم. به تعداد تمام انسان های موجود روی کره خاکی جهان‌هایی در ذهن آنها وجود دارد که تصویری از دنیای واقعی است تصویری کج و معوج که ممکن است اصلا شبیه واقعیت موجود نباشد. مثل خیلی از تناقضاتی که در قضاوت انسانها دچارش می‌شویم. قضاوت اشتباه یعنی ناهمخوانی شخصی در جهان موازی ذهن ما با همان شخص در دنیای واقعی. اگر قضاوت اشتباه یک‌نفر ممکن باشد پس قضاوت اشتباه یک‌جامعه اصلا بعید نیست این روزها جامعه ما بیشتر از تک‌تک افراد مورد قضاوت های اشتباه قرار می‌گیرد جامعه‌ای که تصویر واقعی‌اش را به هر بهانه‌ای در ایام شب‌قدر، ماه محرم، اربعین، سیل، زلزله، کرونا و.. جلوی چشم‌مان می‌گیرد اما چه کند که جهان ذهن ما هربار او را پس می‌زند ذهنمان را عادت داده‌ایم به منفی‌بافی راجع به جامعه‌مان. باید از نمایشگر دنیای مجازی عبور کنیم. جامعه ما رشید و مترقی است. فقط باید درست ببینیم ادامه دارد... غلیان @ghalayan
پدرانه 🌿متلاطم ترین و تحت‌فشار ترین روح نه آن روحی است که جسمش جراحت برداشته ونه آن که مصیبت عزیز دیده. و نه حتی آنکه آبرویش رفته. تا زمانی که ضمیر همه این مصیبتها به خود انسان بازگردد سختی‌اش هم نسبت کوچکی از سختی های عالم را دارد. هر مصیبتی در یک ضرب شود بازهم یک مصیبت است 🌿اما اگر مصیبتی به اندازه چند نفر ضریب بگیرد چطور؟ پدر را دیده‌اید؟ آیا پدر بودن را فهمیده‌اید؟ او به جز سختی های خود، مصیبت کش همه اعضاء خانواده‌ است. بیماری، موفقیت تحصیلی، آسایش اقتصادی و.. تک تک اعضای خانواده روح او را درگیر می‌کند. چرا که مسئولیت این خانواده را بر دوش خود می‌بیند. و کار به جایی می‌رسد که نه به تن بیمار خود و نه لباس کهنه و به هیچ یک از اسباب آسایشش اهمیت نمی‌دهد چرا که روح او در همه اعضای خانواده متکثر و پخش شده. 🌿اما از رنج پدر یک خانواده بالاتر هم در این دنیا وجود دارد. رنج و سختی امام و جلوداری که هم اعضای خانواده‌اش به اندازه کل انسان ها‌ی روی زمین است و هم عمق دردش انتها ندارد. درد او درد آسایش و آسودگی ما است. با همه ابتلائات و مصیبت های ما رنج می‌کشد و تحمل می‌کند. 🌿اما او درد مصیبت مارا در امتداد مسئولیت و رنج بالاتری می‌بیند و آن هدایت است. هیچ رنجی بالاتر از دست‌گیری از امت و مردم برای سلوک در مسیر قرب الهی نیست و این اعظم سختی هاست. مگر پیامبر نفرمود شیبتنی سوره هود به سبب آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» رهبریِ استقامت بندگان الهی در مسیر آرمان ها و نیل به اهداف و چشم اندازهای الهی، به قدری سخت است که مظهر صبر و استقامت یعنی پیامبر می‌فرماید مرا پیر کرد. 🌿رهبری الهی ناگزیر از‌ چنین رنجی‌ست. از بالاترین آنها یعنی پیامبر و امیرالمومنین تا نازلترین آنها یعنی علماء عصر غیبت و رهبران انقلاب اسلامی آن را درک کرده‌اند. ❕پ.ن:کلیپی که در ادامه می‌آید ببینید غلیان @ghalayan
ذهن؛ جولانگاه این روزهای شیطان وقتی دیگری را باخود مقایسه می‌کنم چون در فلان موضوع از من بالاتر است، احساس ضعف می‌کنم و برای جبران ضعف حس حسادت به من دست می‌دهد. وقتی فاصله خود را با آنچه تمایل دارم می‌بینم و به توانایی ها و امکانات اطرافم توجه نمی‌کنم، احساس ناامیدی می‌کنم. وقتی نقطه قوتی در وجودم درک میکنم و نقائص را نمیبینم، خود را در نزدیکی آنچه که لایق آن هستم تصور میکنم و احساس خود بزرگ بینی به من دست می‌دهد. فکر می‌کنم اما صحیح فکر نمیکنم. جزئیات را می‌بینم اما نگاه کلان ندارم. کلان فکر کردن یک شاه کلید برای اصلاح بسیاری از عیوب است. تفکری که کلان نباشد ابزار مناسبی برای کید شیطان است. تفکری که کلان نباشد عقلائی نیست. به عبارتی توهم است. فضای مجازی بستر مناسبی برای جزئی دیدن است. شیطان کمر همت بسته که حتی روش فکر کردن مارا هم دست‌خوش خواسته‌های خویش کند. این روزها که بخشی از زیست ما در این فضا است، مواظب باشیم جزئیات را به عنوان اینکه کل هم اینگونه است به ما نقبولانند. با دیدن دوتا کلیپ و عکس احساس نکنیم کل جامعه را سیل برده بعلاوه آنچه را که می‌بینیم اول باور نکنیم و بعد از تحقیق بپذیریم. اصل در فضای مجازی بر دروغ بودن است زیرا افسار آن به دست کسانی است که با فریب ما سود می‌برند. خلاصه اینکه جزئی ببینیم، دروغ نبینیم و کلان فکر کنیم. غلیان @ghalayan