eitaa logo
قلعه خیابان
224 دنبال‌کننده
79 عکس
27 ویدیو
6 فایل
رویکرد هویتی به ظرفیت های قلعه خیابان برای نقش آفرینی در مشهد الرضا ع Instagram.com/ghale_khiaboon
مشاهده در ایتا
دانلود
50.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بخشی از نشست اندیشه ورزی بررسی ظرفیت های محله قلعه خیابان 🔹 این نشست با حضور فعالان فرهنگی اجتماعی شهرمشهد و اساتید و پژوهشگران حوزه شهرسازی، همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی در محله قلعه خیابان برگزار شد. @ghale_khiaboon
📝توسعه مشهد در پیچ تاریخی یادداشت آقای حجازیان منتشر شده در روزنامه شهرآرا ۲۴ بهمن https://shahraranews.ir/fa/publication/13735/128924?to_date=1401/11/24&p_id=3 @ghale_khiaboon
قلعه خیابان
📝توسعه مشهد در پیچ تاریخی یادداشت آقای حجازیان منتشر شده در روزنامه شهرآرا ۲۴ بهمن https://shahrar
توسعه مشهد در یک پیچ تاریخی قرارگرفته است. علی حجازیان-پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی واژه های استضعاف و مستضعفین ریشه قرآنی دارند، چنان که کلمه هایی چون مستکبران و طاغوتیان نیز چنین اند. این واژگان به فراموشی سپرده شده بود تا این که احیاگر بزرگ قرن، امام خمینی آن ها را دوباره معنا بخشید و بر زبان ها و قلم ها جاری کرد. مستضعف یعنی کسی که به استضعاف کشیده شده و خودش و دیگران او را ضعیف و ناتوان می شمارند در صورتی که ممکن است واقع امر چنین نباشد. انقلاب ایران را می توان از مصادیق بزرگ نهضت های مستضعفان به شمار آورد و به عقیده امام خمینی، محرومان، صاحبان اصلی انقلاب اند و اگر ایثار و فداکاری آنان نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید.امام بارها بدین مطلب تذکر می داد، از باب نمونه به چند فراز از سخنان ایشان اشاره می کنیم: «این پایین شهریها و این پابرهنه ها ...، اینها ولی نعمت ماها هستند. علی رغم تلاش های گسترده برای خدمات رسانی به مردم در شهرها، اما در دهه های اخیر رشد وتوسعه شهری در کلانشهرها همچون مشهد براساس مبانی انقلاب اسلامی پیش نرفته است. اگرشهر را مجموعه‌ای از کالبد و فضاهایی تصور کرد که جهت تأمین نیازهای انسانی شکل‌گرفته، شهرها برای احیا و تقویت فرهنگ و هویت خود باید به الگویی پناه ببرند تا بتوانند در پناه آن به خود معنا بدهند. این الگوها درواقع یک نقطه ثقل معنوی برای شهر محسوب می‌شوند،اگر توجهی به الگوها در توسعه شهری رخ ندهد قدرت مدیریت بهینه و کنترل توسعه شهر از دست خواهد رفت. مشهد باتوجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارد علاوه بر شهر اسلامی، شهر زیارتی نیز می باشد. لفظ اسلامی برای مشهد جنبه پیوستاری دارد و به میزانی که وجوه شهر نماینگر زیست اسلامی باشد شهر اسلامی خواهد بود.نقطه ثقل معنوی مشهد بارگاه حضرت رضاعلیه السلام است. هویت وجوهره مشهد مدیون وجود ایشان است.در حال حاضر مسئله اصلی توسعه شهری مشهد ، هویت است. تا قرن اخیر مجموعه حرم مطهر مرکز جغرافیایی، فرهنگی- اجتماعی شهر مشهد بوده اما با ورود مدرنیسم به ایران و پیاده‌سازی آن در دوران پهلوی به‌تدریج شهر به سمت چندهسته‌ای شدن حرکت کرد. این پارادایم جریان توسعه پس از انقلاب نیز ادامه داشت.در طرح های جامع و تفصیلی نیز می‌توان اثرات آن را مشاهده کرد. وضعیت توسعه کالبدی وفضایی مشهد نه بر اساس سنت و ارزش‌ها و نه بر اساس شاخصه‌های غربی شکل گرفته بلکه ترکیبی از برخورد دو تمدن متفاوت و متضاد است برهمین اساس تعادل وتوازن در مناطق مختلف شهری وجود ندارد. رشد نامتوازن و کاریکاتوری شهر مشهد به سمت غرب، از دلایل ایجاد شکاف، دوقطبی، تشدید حاشیه نشینی و رشد وندالیسم در مناطق مستضعف نشین است. توسعه به سمت غرب درواقع برآمده از نگاه فن سالارانه و مادی گرایانه بوده،دراین نگاه مناطق حاشیه نشین وصله ناجور برای شهر بوده است. بررسی‌ها حاکی از این است که توسعه یک‌جانبه در محور غرب، سبب کمرنگ شدن نقش مکانی-فضایی زیارت و بالطبع کاهش مأموریت و کارکرد مشهد از یک شهراسلامی- زیارتی به شهر سیاحتی-تفریحی و خدماتی و کمرنگ شدن هویت گشته است. یکی از راه‌های کشف هویت شهر، بازگشت به نخستین ریشه‌های آن و تلاش برای حفظ آن‌ها در برابر محیط‌های جهانی در حال ظهور است.در حال حاضر توسعه شهر در یک پیچ تاریخی قرار گرفته، بازگشت به هویت یا ادامه وضع موجود؟ اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند حرم امام رضا(ع) به‌مثابه نقطه ثقل معنوی-فرهنگی و مذهبی شهر در انزوا خواهد رفت و اگر بعد مکانی-جغرافیایی حرم در حاشیه قرار گیرد هویت مشهد و وجوه زیارتی آن کمرنگ خواهد شد. در چند دهه اخیر تلاش‌هایی در جهت تهرانیزه کردن مشهد انجام شد که یک نمونه از آن توجه به محور غرب در طرح‌های توسعه شهری بوده است.سوالی که مطرح می‌شود این است که در حال حاضر باید چه اقداماتی انجام داد؟پس از درک مساله باید به سمت شناخت فرصت‌ها در خلال راهبردها و راهکارها رفت. برای توسعه به شرق باید هویت را مبنای تعاریف، چشم‌انداز،راهبردها و راهکارها قرارداد. وقتی صحبت از هویت در مشهد می‌کنیم منظور این است که باید مسئله را در نسبت با حرم امام رضا(ع) صورت‌بندی کرد. زیرساخت اصلی توسعه شهرباید زیارت باشد. دوگانگی زائر ومجاور که امروز در شهر رویت می شود ناشی از جریان های توسعه ای است که نسبتی با مقوله زیارت و حرم مطهر رضوی ندارد. برای پیشگیری از ادامه وضع موجود و تغییر ریل توسعه شهری در گام دوم انقلاب جهت و تغییر به نفع محرومین،همانطور که بیان شد باید به هویت و هسته اصلی شکل گیری مشهد رجوع کرد.ازاین رو می توان محور شرقی مشهد را به عنوان یک ظرفیت دید.اگر بخواهیم مصداقی بیان‌کنیم می‌توان به شهرک شهید باهنر(قلعه خیابان) اشاره داشت. شهرک شهید باهنر در جنوب شرقی مشهد و در ابتدای جاده تاریخی سرخس قرار دارد. این شهرک در بین مردم بومی منطقه درگذشته به قلعه خیابان معروف بوده است
قلعه خیابان
توسعه مشهد در یک پیچ تاریخی قرارگرفته است. علی حجازیان-پژوهشگر حوزه معماری و شهرسازی واژه های استضع
عبور حضرت رضا در بازگشت از مرو در این منطقه می‌تواند مبنایی برای هویت بخشی برای توسعه این منطقه که یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد است موردتوجه قرار گیرد. درواقع در پارادایم توسعه به شرق این منطقه می‌تواند به‌عنوان ورودی و باب الرضا(ع) تعریف شود. اگر این نگاه در نظام شهرسازی و در جایگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران حاکم بشود می‌توان نسبت به آینده شهر امیدوار بود. البته که همراه ملاحظاتی، قطعاً نگاه شهرسازانه به شرق نباید مطابق با نظام شهرسازی محور غربی باشد. نمی‌توان بدون داشتن فلسفه و نرم‌افزار و ادبیات متناسب با ارزش‌های دینی از توسعه مطلوب دراین بافت سخن به عمل آورد.
📌 گزارش روزنامه قدس از نشست فعالان و نخبگان در محله قلعه خیابان روزنامه قدس | قلعه‌خیابان باب‌الرضای مشهد است https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/47667 @ghale_khiaboon
🔰بازدید بانوان سوزن‌دوز قلعه‌خیابان از نمایشگاه بانوان ارزش‌آفرین در مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی باهدف آشنایی با نوآوری‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای بانوان کارآفرین سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ @ghale_khiaboon
حسین کمیلی.m4a
21.76M
سخنرانی آقای کمیلی با موضوع «تبیین روش حاشیه‌زدایی مبتنی بر عدالت و هویت» در جمع فعالان قلعه خیابان یکشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۱ مسجد حضرت زهرا (س) @ghale_khiaboon
46.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ جذابی از محله میزبان دومین جشن های بین المللی در مشهد 🎈🎈🎈🎈 آغاز جشن ها: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ حجم متوسط 📭 @ghale_khiaboon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ جذابی از محله میزبان دومین جشن های بین المللی در مشهد 🎈🎈🎈🎈 آغاز جشن ها: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ نسخه کم حجم 📭 @ghale_khiaboon
🌅برای اینکه مشهد جهانشهر باشد. 💥دومین رویداد بین المللی ماه امت با حضور خوانندگان ایرانی و خارجی و نمایشگاه غذا و صنایع دستی کشورهای جهان و اقوام ایرانی 🗓زمان: ۲۹ فروردین الی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ ⏰ساعت: ۲۰ الی ۲۳ 🌷به میزبانی قلعه خیابان(انتهای بلوار حر، شهرک شهید باهنر) 📭 @ghale_khiaboon
بازگشت به «مشهد اصیل» از دروازه «قلعه خیابان» حسین کمیلی مسوول نهاد پیشرفت حاشیه شهر مشهد فرض کنید مشهد، مسیر درست مشهد بودن را بهتر و بهتر طی کند؛ کدام ویژگی ها باید محقق بشوند تا بگوییم اینجا مشهد است؟ برخی ویژگی ها مربوط به همه شهرها هستند ولی مشهد بودن حتما در برخی ویژگی های خاص تجلی بیشتری دارد. اینجاست که قلعه خیابان برای آینده این شهر اهمیت پیدا میکند. قلعه خیابان، محله ای اصیل، دارای قدمت و ناشناخته است که در روزهای آینده، میزبان دومین رویداد بین المللی جهانشهر مشهد است. اما قلعه خیابان کجاست و چرا بازگشت به مشهد اصیل را از دروازه قلعه خیابان دنبال می‌کنیم؟! چون: ✅اولا: در مشهدی که ذاتا یک شهر مهاجر پذیر است؛ قلعه خیابان، نماد تام و تمام یک ایرانشهر و یک جهانشهر کوچک در دل مشهد است. حضور و همزیستی اقوام و مذاهب و ملل مختلف در این محله،‌ آن را به یک محله پرظرفیت برای ارائه الگوهای تمدنی حیات تبدیل کرده است و به همین جهت، قلعه خیابان از راهبردی ترین محلات برای تحقق گام دوم انقلاب نیز به حساب می آید. مادامی که تمدن سازی برای ما مسأله نشده باشد، این ظرفیت را جدی نخواهیم گرفت. ✅ثانیا: در مشهد زیارتی، «زائر» یک عنصر اصیل ولذا اصیل ترین و مهمترین ارزش هم، «خدمت» به زائر است و قلعه خیابان بواسطه قرار گرفتن در مسیر بخشی از زائرین پیاده، نمونه مردمی موفقی از این ویژگی است. آماده کردن خانه های مردم تا یکصد خانه در این محله کوچک برای استقبال و پذیرایی از زوار حضرت رضا علیه السلام یک نشانه مهم از حفظ ویژگی مشهد اصیل است. در شهری که سیاست های غلط، متأسفانه منفعت را جایگزین خدمت کرده است و انبوه هتل های مجلل در اطراف حرم، این پیام را به طور شفاف به مردم منتقل کرده است که تا زمانیکه می شود از پول زائر، چنین قصرهایی ساخت چرا خدمت!!؟؟ باید قدر این عنصر حیاتی را در قلعه خیابان دانست. ✅ثالثا: درمشهدالرضا علیه السلام، قاعدتا هر چیزی که منتسب به حضرتش باشد دارای ارزش خاص است. لذا زمین قلعه خیابان، دارای یک ارزش خاص مشهدی است. قرار گرفتن در مسیر ورود حضرت رضا علیه السلام از مرو و سپس سرخس به نوغان، این دروازه شرقی مشهد را متمایز و دارای اهمیت خاصی می نماید که تاکنون مورد غفلت بوده است‌. طریق الشهاده حضرت رضا علیه السلام باید و می تواند در تلفیق با ویژگی هایی چون توان هنری و تولیدی فوق العاده مردم این محله، کارکردهای شهری پیدا کند. لذا تکرار و تاکید می کنیم؛ برای بازگشت به یک مشهد اصیل تر، قلعه خیابان سرمایه های منحصر به فردی دارد. فرصت حضور در رویداد ماه امت را برای آشنایی با این محله از دست ندهیم. @ghale_khiaboon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهانشهر۲ قلعه خیابان؛ مسیر ورود حضرت رضا علیه السلام از مرو به توس، میزبان دومین رویداد بین المللی ماه امت 📌۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 📌ثبت نام برای حضور با ارسال عدد۲ به ۱۰۰۰۱۰۸ @ghale_khiaboon
دل عشاق را باغ صفا شد غریبه آمد اینجا آشنا شد حریم کوچک قلعه خیابان قدوم عشق را باب الرضا شد جشن بین المللی ماه امت ۲۹ فروردین تا ۸ اردیبهشت به میزبانی قلعه خیابان (شهرک شهید باهنر) @ghale_khiaboon
چرا مشهدی ها در جشن های ماه امت۲ شرکت خواهند کرد؟ حسین کمیلی یادداشت روزنامه شهرآرا ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ جشن های بین المللی ماه امت، به مناسبت عید سعید فطر از سه شنبه همین هفته آغاز می شوند. 1⃣یک. چون مشهد به الگوهای تفریحی متناسب با خودش نیاز دارد؛ همانطور که در اقتصاد و معماری و شهرسازی و سایر عرصه ها هم باید مشهد بودنِ مشهد لحاظ میشد و بخاطر غفلت و بی هویتی نشد! و آسیب های جبران ناپذیری به مشهد خورد! اما اکنون فرصتی است تا در الگوی مراسم و تفریح، ویژگی های متمایز مشهد لحاظ شوند. اگر مشهد، جهانشهر است پس باید حضور چهره های جهانی، برجسته باشد. جریان مدرن که هویت جهانی مشهد را در هضم شدن ذیل الگوی جهانی شدن می بیند، درک درستی از این ویژگی ندارد در حالیکه جریان دلسوز متعهد، مشهد جهانی را در درجه اول، ناظر به اشتراکات هویتی اش با امت اسلامی می بیند. 2⃣دو. چون رمضان و عید فطر، گل سال برای یک شهر جهانی در امت اسلامی است؛ فصل تکاپوی مسلمین جهان است و مشهد می تواند و باید پیشتاز نقش آفرینی و الهام بخشی رمضانی باشد. حضور قاریان برجسته جهان که امسال در حدودی تجربه شد و حضور چهره های هنری و خوانندگان متعهد و گروه های سرود کشورهای اسلامی که در سال گذشته نیز «به میزبانی گلشهر» و با حضور گروه هایی از پاکستان و لبنان و افغانستان تجربه شد، یک ویژگی مهم این رویداد است. راستی، «قوالی» که هنری ناب و سراسر ذکر و یاد خاندان پیامبر علیهم السلام است چرا باید برای اولین بار سال گذشته در ماه امت۱ به مشهد بیاید؟! آیا این نشان دهنده یک خلا فکری و هویتی برای جهانشهر مهم امت اسلامی نیست؟ 3⃣سه. چون در جشن های ماه امت، مکان برگزاری هم موضوعیت دارد. جشن های ماه امت، صرفا یک جشن برای افزایش سرانه جشن های شهری نیستند. این رویدادها می خواهند عقب ماندگی شهر در توجه به ظرفیت های هویتی «محلات اصیل» خودش را جبران کنند. جشن های ماه امت مخاطب مشهدی را که صرفا در تفریح گاه های غرب مشهد تجربیاتی دارد را به دنیای فرهنگی و اجتماعی جذاب و جدیدی می آورد که بوی اصالت و بوی فطرت از آن به مشام می رسد. یک تجربه آشنا که گویا به دلایل نامعلومی فراموش شده است. آشنایی مردم با مشترکات فرهنگی مشهد و خراسان بزرگ تاریخی، یک ویژگی راهبردی این جشن هاست. 4⃣چهار. چون ماه امت۲ به میزبانی «قلعه خیابان» برگزار می شود و تو ‌چه می‌دانی که قلعه خیابان کجاست؟! قلعه خیابان، نگین غبار گرفته «مشهد اصیل» است. قدمگاه حضرت شمس الشموس از مرو به توس است. محله عاشقان «خدمت» به زوار پیاده حضرت رضا علیه السلام. محله همزیستی و هنر و هنر و هنر. وقتی از مشهد اصیل صحبت می‌کنیم حتما امام و زیارت و خدمت و تنوع و صفا و ایمان، شاخص های مهمتری خواهند بود. قلعه خیابان، دروازه شرقی مشهد, دروازه مرو و آسیای مرکزی و دروازه ما به تاریخ و گذشته خودمان است. پس خوش آمدید. @ghale_khiaboon
28.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آشنایی با اجراهای هنری دومین رویداد بین المللی ماه امت ارسال ۲ به ۱۰۰۰۱۰۸ @ghale_khiaboon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با اجراهای هنری دومین رویداد بین المللی ماه امت ارسال ۲ به ۱۰۰۰۱۰۸ @ghale_khiaboon
دفاع از شهر امام (علیه السلام) چرا باید تجربه ی برگزاری رویداد ماه امت در حاشیه شهر مورد توجه قرار گیرد؟ حجت الاسلام احمد قوی 1. ماه امت صرفا یک رویداد فرهنگی تفریحی با هدف سرگرمی نیست. این رویداد برخاسته از دل یک مساله عینی اجتماعی است که به عنوان بخشی از پاسخ به آن طراحی شده. 2. ماه امت برای بهبود شاخص عدالت شهری مولفه های توسعه ی سرمایه داری واقع در مرکز شهر را در حاشیه تکرار نکرده است. چه آنکه به عنوان مثال تکرار مال سازی در حاشیه منجر به عدالت نخواهد شد. بلکه دوباره باعث شکل گیری سرمایه داری در حاشیه می شود. 3. ماه امت به این نکته ی مهم توجه داشته که در مدل توسعه ی شهری فعلی علاوه بر عدالت هویت شهر نیز مورد هجوم قرار گرفته و طراحی ها باید بگونه ای انجام گیرد که هر دو شاخصه مورد توجه قرار گیرد. و اساسا مطلب کلیدی همین است که هویت مهاجم شهر برآمده از سرمایه داری مدرن نافی عدالت شهری است و اگر ما نتوانستیم یا نخواستیم از هویت اسلامی ایرانی شهر دفاع کنیم یا آن را یک پدیده ی حاشیه ای قلمداد کردیم لاجرم به سمت یک توسعه ی ناعادلانه حرکت خواهیم کرد. و شاید با توجه به همین مهم است که ماه امت برای تحقق عدالت روی نقطه ی راهبردی تقویت هویت دست گذاشته. 4. چنان که گفته شد ماه امت از لحاظ هویتی یک پدیده ی خنثی نیست و کاملا در جهت تقویت هویت دینی و امتی شهر قدم برداشته که از قضا همین رویکرد بین المللی یکی از مزیت های نسبی اصلی اقتصادی مشهد الرضا (ع) هم می باشد. 5. ماه امت صرفا نخواسته تا به اهالی حاشیه خدمت رسانی کند. بلکه خدمت را به حاشیه شهر برده تا علاوه بر جنبه های اقتصادی، اعتماد به نفس و هویت حاشیه نیز تقویت گردد. 6. مشهد الرضا ع در شرایط کنونی در حالی با چالش توسعه ی ناعادلانه و هویت ستیز روبرو است که تکنونکرات های مذهبی و غیر مذهبی با جهت گیری واحد شهر را بدان سو مدیریت کرده اند. و فی الحال ما با این سوال مواجه هستیم که چگونه می توان از در برابر این هجوم افسار گسیخته دفاع کرد؟ بنا بر این هر اقدامی که با خودآگاهی نسبت به این رویکرد غلط و درجهت تغییر آن انجام شود، برای نیل به یک الگوی مطلوب توسعه ی شهری قابل توجه خواهد بود. @ghale_khiaboon