با هدف شناسایی و تکریم از سرآمدان:
فرصت ثبت نام در رویداد ملی سرآمدان ادبی تا ۱۵ اسفند ماه تمدید شد
فرصت ثبت نام در رویداد ملی شناسایی سرآمدان ادبی تا ۱۵ اسفند ماه با هدف شناسایی و تکریم از سرآمدان تمدید شد.
به آگاهی میرساند بنیاد ملی نخبگان با توجه به اهمیت زبان و ادبیات فارسی در تمدن آفرینی ایران اسلامی و جایگاه آن در فرهنگ ملّی و دینی و سند راهبردی کشور در امور نخبگان، اجرای شیوه نامه شناسایی و پشتیبانی از سرآمدان ادبی کشور (دریافت B2n.ir/z48803 ) را در دستور کار قرار داده است.
هدف از اجرای این فراخوان شناسایی سرآمدان ادبی در بخشهای «شعر»، «داستان»، «ناداستان» و «پژوهشگری» می باشد.
لطفا جهت شرکت یا معرفی سرآمدان ادبی در این فراخوان، اطلاعات ذیل را به همراه کاربرگ شناسایی و مستندات مربوطه (تصویر آثار، افتخارات، پیوند چاپ مقالات، و..) را در قالب فایل فشرده(zip/ حداکثر 20 مگابایت) حداکثر تا 15 اسفندماه 1402 در فرم ثبت نام(کلیک کنید https://qom.bmn.ir/adabi ) بارگذاری فرمایید.
کسب اطلاعات بیشتر؛ در ساعات اداری روزهای شنبه تا چهار شنبه از (ساعت 8 الی 16) - داخلی 267 -37705800-025
وبگاه: B2n.ir/e66405
🔴کانال خبری بنیاد نخبگان استان قم در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/qom_bmn
محفل شعر قند پارسی
#شعرسپید ✍ شعر سپید شعرسپید یکی از قالبهای شعر نو محسوب میشود که از شعر نیمایی بوجود آمده است. ✍
خانم اسماعیل نژاد شیرازی:
اما اینکه قافیه جای ثابت نداره
اصلا شعر سپید قافیه نداره
شاملو تمام کننده و پدر شعر سپیده
نه صاحب شعر نو
اینکه ما تمام ویژگیهای شعر سنتی رو به کار می بریم
اتفاقا سپید از خیلی از ویژگیهای شعر کلاسیک فرار می کنه
اینکه نوشته
زیر گروه قطعه ادبی
از اونجایی که این قالب زیر گروه شعر نو هست، به اعتقاد من دوستان رو به اشتباه می اندازه
چون قطعه ادبی فرم نثر رو داره
هر چند شعر سپید شعر منثوره
اما شعره نه نثر
و تفاوت در همینه
شعر سپید وزن نداره..
...............
چند نکته اصلاحی از شاعر سپید سرای محفل قند پارسی سرکار خانم اسماعیل نژاد شیرازی در مورد مقاله شعر سپید..
شعر نوخسروانی (1)
نوخسروانی، یک قالب شعری سه مصراعی و خاص زبان فارسی است. اگرچه این قالب ریشه در گذشته بسیار دور ادبیات ایران دارد، اما تا اواسط دهه ۸۰ خورشیدی برای مخاطبان و شاعران فارسی زبان ناآشنا بود. شعری که اگر بخواهیم دیدگاه سودابه فضایلی را معیار قرار دهیم، قدمت ریشههای آن به هشت قرن پیش از میلاد مسیح می رسد. این نوع شعر افزون بر ریشه داشتن در تاریخ باستان، پیوندهای عمیق و ارجمندی در ادبیات فولکلور کرمانجهای استان خراسان نیز دارد. در بین کرمانجها، قالب سهخشتی سالری اصیل و دیر سال و شناخته شده است.
وزن و چارچوب نوخسروانی
نوخسروانی یک قالب مستقل و بدون محدودیت وزنی است و نیازی نیست مثل رباعی بر وزنی خاص سروده شود. استقلال آن نیز به این معناست که بر خلاف نظر سطحی و شتابزدهای که ممکن است در بدو امر به ذهن خطور کند، نمیتوان هر رباعی یا دو بیتی را که یک مصراع ندارد نوخسروانی دانست. پس روش سرودن نوخسروانی این نیست که دو بیت بنویسیم و مصراع ضعیف را از آن حذف کنیم و در نهایت نام نوخسروانی بر آن بگذاریم.
وزن نوخسروانی وزنی عروضیست و به شیوهی ادبیات کلاسیک، تساوی تعداد و شکل هجاهای مصراعها ضروری است. بعد از وزن، نوبت به قافیه میرسد. رعایت قافیهی مصراع اوّل و سوم نوخسروانی اجباری و در مصراع دوم اختیاری است. ادامه دارد....
کانال آرایه های ادبی
وارث بهارانیم
از خزر تا خلیج نیلی فارس
دست در دست هم گذاشتهایم
از دماوند تا سر سبلان
دل سپردیم و لاله کاشتهایم
انتخاب من و تو راه خدا
انتخاب من و تو ایمان است
انتخاب من و تو ما شدن است
انتخاب من و تو ایران است
من و تو وارث بهارانیم
رأی ما سرنوشت میسازد
از دل کوه چشمه میجوشد
عشق و ایمان بهشت میسازد
ترکمن، فارس، کرد، ترک و بلوچ
لر و کرمانی و خراسانی
لک و مازندرانی و گیلک
من و تو عاشقیم و ایرانی
من و تو رسم ما شدن داریم
یک صداییم و یک وطن داریم
یک خدا، یک بهار، یک لبخند
من و تو وحدتی کهن داریم
از خزر تا خلیج نیلی فارس
کیش مهر است، کشور نور است
نام ایران همیشه جاویدان
دست دشمن ز خاک ما دور است
✍🏻 #نغمه_مستشارنظامی
🏷 #ایران_اسلامی | #انتخابات
🇮🇷
دیگر ویژگیهای نوخسروانی
دو ویژگی دیگر این قالب، در کنار آنچه گفته شد، نوخسروانی را به یکی از مناسبترین قالبهای شعری برای ادبیات معاصر تبدیل میکنند. یکی از این دو ویژگی کوتاهی این قالب است که میتواند برای مخاطب امروز دلپذیر باشد، مخاطبی که در زندگی پرهیاهو فرصتی اندک برای ادبیات دارد و باید در نخستین برخورد با تعلیق و ضربهای فکری مواجه شود. این تعلیق هم با توجه به بنای این قالب بر اساس تصویر انتزاعی، از مختصات ذاتی نوخسروانی ست.
ویژگی دیگر، خروج از هنجار است که میتواند مطلوب طبع مخاطب تنوع طلب باشد. نوخسروانی با آن که از قالبهای شعر کلاسیک به حساب میآید، اما در عمل قالبیست در میانه شعر نیمایی، کلاسیک و سپید. این تعادل خوشایند از وجوه امتیاز نوخسروانی ست.
چهار نمونه نوخسروانی (علیرضا رجبعلی زاده کاشانی)
۱ :
همقدم با من درین زندان پاییزی
“حسرت “و" تنهایی" و “غم" ماجرا گفتند
لیک غیر از ماجرایِ خویش نشنفتند
۲ :
از شکارِ بی صدای روز خود، خسته
گوشهای از کوه مغرب میشود پنهان
آفتاب – این عنکبوت سرخ – آهسته …
۳ :
تا نگیرد از حریم چشم ماهی، خواب
تن به آبِ برکه خواهد زد
بیصدا، " مهتاب "!
۴ :
تیرِ برقِ دِهست از امشب
ساقهی سروِ بیثمر در باغ
میوهی چار فصل اوست: " چراغ "!
, کانال آرایه های ادبی
صبح یعنی پرواز!
قد کشیدن در باد
چه کسی می گوید؛
پشت این ثانیهها،
تاریک است؟
گام اگر برداریم..!
روشنی نزدیک است.
#سهراب_سپهری
نوخسروانی در ادبیات معاصر
در ادبیات معاصر ، نوخسروانی با این نام و شناسنامه از مهدی اخوان ثالث آغاز شد. از شعرها و مطالعات او، و البته پیشتر با مقاله ای از شفیعی کدکنی. آثار اخوان ثالث، مانند: "دوزخ اما سرد"، «بدعت ها و بدایع نیما یوشیج» و نیز "تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم" نقطه آغازین زندگی این قالب شعری در ادبیات معاصر ماست. تا پیش از نیمه دهه ۸۰ خورشیدی، و در سال ۱۳۸۳ یارتا یاران نیز کتابی با نام "خسروانی" نشر می کند که در آن سعی در بازآفرینی خسروانی ـ درست همان طور که در دوران باستان سروده می شده ـ دارد؛ اما مسیر او آشکارا با مسیر کوشش اخوان ثالث متفاوت است. از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی، نسلی نو از شاعران جوان، به طور جدی به سرودن نوخسروانی روی می آورند و به شکل ویژه و مستقل در این کتابها تنها به قالب نوخسروانی میپردازند.
در هر یک از کتابها شاعران پیشرو و جوان معاصر کوشیده اند تا با تکیه بر دانش ادبی و ذوق هنری خود، بر تجربه تاریخی خسروانی/ نوخسروانی و آنچه اخوان ثالث به ادبیات فارسی افزوده است، چیزی بیفزایند. آنچه حاصل تلاش همه طیف شاعران نوخسروانی سرا در ایجاد یک جریان ادبی در دهه ۹۰ خورشیدی است، در کتابی به نام "نوخسروانی سرایی" گرد آمده است که این کتاب را نیز در سال ۱۳۹۵ انتشارات ماه باران از علی عباس نژاد به چاپ رسانده است. در این کتاب، ضمن بررسی ملاحظات تاریخی، فولکلور و تجربههای پراکنده، شعرهای شاعران نوخسروانی سرا و ویژگی های این قالب بررسی شده است.
دلایل فراموشی
این که خسروانی در قرون اولیّهی شعر فارسی پس از اسلام به فراموشی سپرده شد، دو علت داشت: نخست این که با اقبال حاکمان و جامعهی فرهنگی به مدح و داستان پردازی، و در نتیجه روی آوردن شاعران به قالبهایی مثل مثنوی و قصیده، عرصه بر قالبهای شعری کوتاه به نسبت گذشته تنگ شد. دیگر این که در همین مجال اندک هم، وجود قالبهای رباعی و دوبیتی که از الگوی تعداد مصراع زوج پیروی میکنند و نیاز ادبیات به ساماندهی قوانین شعری در آن دوران خصوصاً پس از تغییرات در ساختار وزن شعر و تکامل قافیه، جایی برای یک قالب متفاوت باقی نگذاشت.
بنابراین کسی سعی در تطبیق خسروانی با قوانین عروض جدید نکرد و این قالب از سیر تکامل موسیقی، اندیشه، مضمون و… بازماند و به فراموشی سپرده شد.
زدودن زنگار تاریخی
نوخسروانی که گونهی امروزی این قالب کهن شعر فارسی است، با اخوان ثالث شروع شد. او بر اساس آنچه که از خسروانی های کهن به ما رسیده است، کمتر از ده نوخسروانی سرود. عادت ذهنی شاعران و منتقدان به قالبهایی با تعداد مصراعهای زوج و وجود قالبهایی مثل رباعی و دوبیتی مانع از آن شد که نگاه جدّی آنها متوجّه این گونهی شعری شود. به این ترتیب بعد از آن که اخوان غبار نسیان تاریخی را از خسروانی زدود، دوباره به فراموشی سپرده شد. هرچند اگر منصفانه نگاه کنیم نوخسروانی های اخوان دریچهی تازه ای هم بر شعر معاصر فارسی نگشود.
قسمت آخر
آرایه های ادبی
طنز انتخاباتی
به سبک دیباچه گلستان سعدی
منت خدای را عز وجل که ۳۵ نوع کاندید را برسر ما آوارکرد ومردم را سرگردان وگرفتار،هر کسی که نام می نویسد ،بدنبال میز است و ریاست ،واسیر و مشغول سیاست!
هر کاندیدایی این روزها کاروبارش وعده دادن واهی ست ،وجلوه گری و خودنمایی ، وکمی تا قسمتی مشکل زدایی ،
بنده همان به که زبین همه
یک نفرش را بکند انتخاب
ورنه اگر بیشتر از این بوَد
کار خراب است خراب ِخراب!!
آنانکه زودتر انصراف دهند ،خدمتگزار مردم اند و آنانکه بی جهت بمانند ولجاجت کنند ،روباه بی دُم اند ،پس صائب تر اینکه یک نفر بماند و دیگران در شیپور خیانت ونفاق نَدَمند ،
ای عزیزی که انصراف دادی
بخدا تا همیشه دلشادی
«ای که پنجاه رفت ودر خوابی»
«شاید این پنج روزه دریابی»
منصرف شو که کار می گذرد
عاقبت روزگار می گذرد
#حسین کیوانی
# درست انتخاب کنیم!
انجمن فرهنگی هنری ادبــــــی فرهیختگان شیـراز به مدیریت استاد یوسف نگهبان و خواهران الیــکـایی برگزار می نماید:
مراسم رونمایی از
دیوان حــــــــافظ
تصحیح قدیمی ترین نسخه حافظ کتابت ۸۰۱ هــ . ق
به تصحیح استاد شهــــــــــرام بهمنی
با اجرای:
استاد محمد حسین بحرالعلومی
سخنران:
دکتر محمدرضا خالصی
زمان: ســــه شنبه
۸ اسفندماه ۱۴۰۲
ساعت: ۱۶ تا ۱۸
مکان: شیراز-چهاراه حافظیه، مرکز اسناد و کتابخانه ملی، سالن سرای سخن
حضور ارزشمند شما سروران را گرامی میداریم
@khabarnameshaeranshiz
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران