💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚
✨💎✨ خدایا! در بین این همه أسماءُ الحُسنیات در تمام آیات کلام وحیات، خود را رحمان و رحیم بر خلایقات معرفی نمودی و سوره توبه نیز بدون بِسم اللّه الرَّحمن الرَّحیم نازل کردی و نخواستی غیر این نام بر خود اختیار کنی، نازنینا! از آن به وضوح یافتم که بخشندگی و عفو چه اندازه نزد تو ارزشمند است.
✨💎✨ معبودا! بر عفو و بخشش باید بزرگ بود نه کوچک. به عزت و جلالات سوگند میدهم تو را، بر من بزرگی بیاموز و عطا کن و عنایت کن که ببخشم آن کس را که در حق من بدی کرد و وصل کنم آن کس را که با من قطع کرده است.
ســـــــــ🌼ــــــــــلام
روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا
امروز شنبه
#ذڪࢪࢪوز شنبه💛 يارب العالمين
☀️ 🌻 ۸ مهر ماه ۱۴۰۲ ه.ش
☀️ 🌾 ۱۴ ربیع الاول ۱۴۴۵ه.ق
☀️ 🌻 ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ ميلادى
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
امام صادق ( علیه السلام) فرمود:
ایجاد وحدت هنگام پیدایش اختلاف، و تباهی امت و نزدیک کردن آنها در هنگام جدائی، صدقه ایست که خداوند آن را دوست دارد.
الکافی، جلد 2، ص .209
💚هفته وحدت گرامی باد💚
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
🦅 عقاب، وقتی می خواهد به ارتفاع بالاتری صعود کند، در لبه ی یک صخره، به انتظار یک اتفاق می نشیند.
می دانید اتفاق چیست؟
گردبادی ست که از روبه رو می آید.
عقاب، به محض اینکه آمدن گردباد را حس کرد، بال های خود را می گشاید و اجازه می دهد باد او را با خود بلند کند. به محض اینکه طوفان، قصد سرنگونی عقاب را کرد، این پرنده ی بلندپرواز، سر خود را به سوی آسمان بلند می کند و عمود بر طوفان می ایستد و مانند گلوله ی توپی، به سمت بالا پرتاب می شود.
او آنقدر با کمک باد مخالف، اوج می گیرد تا به ارتفاع مورد نظر برسد و آنگاه با چرخش خود به سوی قله ی مورد نظر، در بالاترین نقطه ی کوهستان، مأوا می گزیند.
او منتظر حادثه می ماند، حادثه ای که برای مرغ های زمینی، یک مصیبت و بلاست. او منتظر طوفان می نشیند تا از انرژی پنهان در گردباد، به نفع خود استفاده کند.
روزهایی هست که راه نجات، یاد گرفتن بلند پروازی از عقاب است.
🌴💠 یاعلی 💠🌴
🗓 شنبه ٨ مهر ماه ١۴٠٢
روزهای #شنبه، منتخبی از #اعمال_هفته
برگرفته از کتاب شریف #اقبال_الاعمال سیدبنطاووس (مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت) و دیگر کتب ادعیه
▪ مهمترین رویداد این هفته، میلاد رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم در روز هفدهم ماه (سهشنبه این هفته) است. روزه این روز، معادل روزه یک سال است و نیز زیارت حرم ائمه علیهمالسلام و صدقه و مسرور کردن مؤمنان، از اعمال پسندیده این روز است.
▪ شایسته است که در این روز، رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم با زیارتنامهای که سید نقل کرده، زیارت شود.
📚 اقبال الاعمال، ج٢
🔻مناسبتها:
🔹 هلاکت یزیدبنمعاویه؛ ۶۴ق.
🔹 درگذشت حضرت آیتالله حاج سید حسین طباطبایی قمی؛ ١٣۶۶ق.
🔹 درگذشت عالم زاهد، آیتالله شیخ محمد کوهستانی مازندرانی؛ ١٣٩١ق.
🔹 روز بزرگداشت مولوی
🔹 روز جهانی دریانوردی
🔹 روز جهانی ناشنوایان
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون{۵-بقره}
أُولَٰئِكَ = آنان
عَلَىٰ = بر
هُدًى = طریق هدایت
مِن = از
ْ رَبِّهِمْ ۖ = پروردگارشانند
وَأُولَٰئِك = و آنان
َ هُمُ = ایشان
الْمُفْلِحُونَ= رستگارانند.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
(آیه 5)- این آیه، اشارهای است به نتیجه و پایان کار مؤمنانی که صفات پنجگانه فوق را در خود جمع کردهاند، میگوید: «اینها بر مسیر هدایت پروردگارشان هستند» (أُولئِکَ عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ). «و اینها رستگارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ). در حقیقت هدایت آنها و همچنین رستگاریشان از سوی خدا تضمین شده است. جالب اینکه میگوید: «عَلی هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ» اشاره به اینکه هدایت الهی همچون مرکب راهواری است که آنها بر آن سوارند، و به کمک این مرکب به سوی رستگاری و سعادت پیش میروند.
حقیقت تقوا چیست؟
«تقوا» در اصل بمعنی نگهداری یا خویشتن داری است و به تعبیر دیگر یک نیروی کنترل درونی است که انسان را در برابر طغیان شهوات حفظ میکند، و در واقع نقش ترمز نیرومندی را دارد که ماشین وجود انسان را در پرتگاهها حفظ و از تندرویهای خطرناک، باز میدارد. و معیار فضیلت و افتخار انسان و مقیاس سنجش شخصیت او در اسلام محسوب میشود تا آنجا که جمله «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» به صورت یک شعار جاودانی اسلام در آمده است.
ضمنا باید توجه داشت که تقوا دارای شاخهها و شعبی است، تقوای مالی و اقتصادی، تقوای جنسی، و اجتماعی، و تقوای سیاسی و مانند اینها.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
45.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات عاشقانه
کانال #قاصدک
ببینید و لذت ببرید
@ghasedak40
💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚
✨⭐️✨خدایا نازنینا!! اگر اراده و رحمت تو نبود دریاهای دنیا، ما را به کام خود چون نهنگی که یونس را به کام خویش فرا گرفت، فرا می گرفتند. اگر اراده رحمت تو نبود برای نابودی همه ما در روی زمین، تکه ای از سیاره اورانوس تو کافی بود. اگر اراده رحمت تو نبود برای سوزاندن ما در همین آتش خورشید سوزان تو ، ساعتی نزدیک شدن سیاره ما به آن کافی بود.اگر اراده رحمت تو نبود ثانیه ای برای فرورفتن ما در زمین و بلعیدن مان به دست آن کافی بود.
✨🌟✨ ای یگانه موجود هستی که آرامش تمام کائنات که در ذات شان نا آرامی وحشتناکی قرار داده ای، از توست. قلب های نا آرام ما را نیز جز تو کسی نیست که قدرت آرامش دادن داشته باشد. به عزت و جلال ات قسم قلب های متلاطم ما را با ذکر نوری از خویش آرام فرما .
ســـــــــ🌼ــــــــــلام
روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا
امروز یکشنبه
#ذڪࢪࢪوز یکشنبه💛 ياذالجلال والاکرام
☀️ 🌻 ۹ مهر ماه ۱۴۰۲ ه.ش
☀️ 🌾 ۱۵ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق
☀️ 🌻 ۱ اکتبر ۲۰۲۳ ميلادى
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
🌸احمـد که جلوه گاه
🎊عنایات سرمد است
🌸برجمله خلایق
🎊عالم سرآمد است
🌸خواهی اگر صلاح و
🎊فلاح و نَجاح و جاه
🌸در سایه محمّد
🎊و آل محمّد است
🎊میلاد فرخنده پیامبر اکرم
🌸حضرت محمد (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام پیشاپیش مبارک باد🎈🎊💐
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
زیادی خوب بودن خوب نیست
زیادی که خوب باشی شکننده تر میشوی...
با هر قدرناشناسی دلت ترک بر میدارد،میشکند...
تکه های شکسته را در دستانت میگیری...
نگاه میکنی به نتیجه ی زیادی خوب بودنت!
زیادی خوب بودن خوب نیست
زیادی که خوب باشی به زیادی خوب بودنت عادت میکنند...
آن وقت کافیست کمی بد شوی
همه گمان میکنند زیادی بدی
🌴💠 یاعلی 💠🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری به مناسبت #هفته_وحدت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹ما با اهل سنت هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند!
🔹 وعلیهذا، بهحسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح[وترک اختلاف] با اهل سنت!
⚠️ غلط است و ترویج از خارجیهاست که ماها را بجنگانند و همچنین میتوانند حنفی را بر علیه مالکی بجنگانند.
و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشتهاند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد.
او میگوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه]شیعهاند.
🔻 [لذا]جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد.
🔸ائمه ما [با آنها] جنگ نمیکردند. نماز جمعه آنها میرفتند، جنگی نداشتند با آنها. [آنها] هر چه میخواهند بکنند، هدایت کار خداست.
✅ بالاخره خدا توفیق بدهد که ما از دستور ایشان (اهلبیت علیهمالسلام) خارج نشویم و جنگ بیخودی راه نیاندازیم.
❇️ و [بدانیم] «التقیة دینی و دین آبائی». اگر [ائمه] تقیه نمیکردند چهار نفر شیعه [مثل] الان [که] از چهارصد میلیون بیشترند، نمیشد! تقیه کردند!
🎥 کلیپ تصویری به مناسبت #هفته_وحدت
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹ما با اهل سنت هیچ مخالفتی نداریم، مگر عوامل خارجیه جدا بکنند!
🔹 وعلیهذا، بهحسب ظاهر ما راه واضحی داریم با صَفح[وترک اختلاف] با اهل سنت!
⚠️ غلط است و ترویج از خارجیهاست که ماها را بجنگانند و همچنین میتوانند حنفی را بر علیه مالکی بجنگانند.
و همچنین هم واقع شده در بغداد نزاعی شده است، نوشتهاند که بین خود همین مذاهب اربعه، اصلاً بعضی با بعضی جنگ شده است. کما اینکه همین را هم «ابن اثیر» نوشته که در حله و اطراف، بین دو طایفه از شیعه جنگ شد.
او میگوید: تعجب این است که کِلتَا الطائِفَتَین [هردو گروه]شیعهاند.
🔻 [لذا]جنگ انداختن یک عوامل دیگری دارد.
🔸ائمه ما [با آنها] جنگ نمیکردند. نماز جمعه آنها میرفتند، جنگی نداشتند با آنها. [آنها] هر چه میخواهند بکنند، هدایت کار خداست.
✅ بالاخره خدا توفیق بدهد که ما از دستور ایشان (اهلبیت علیهمالسلام) خارج نشویم و جنگ بیخودی راه نیاندازیم.
❇️ و [بدانیم] «التقیة دینی و دین آبائی». اگر [ائمه] تقیه نمیکردند چهار نفر شیعه [مثل] الان [که] از چهارصد میلیون بیشترند، نمیشد! تقیه کردند!
✳️ بیان حق، برهان، گفتن بدون سب و طعن و رد، مانعی ندارد و لذا در همان مجلسی که بین صحابه [در اینکه] آیا قلم و دوات بیاورید یا نیاورید مخالفت (اختلاف) شد، در همان مجلس کسی به آنهایی که این حزب را تشکیل میدادند نگفت شما الان کافر شدید [یا] الان نجس العین شدید. آنها هم تقیه کردند.
🔸خدا توفیق بدهد که از دستوراتشان خارج نشویم و عامل بشویم، فقط و فقط با براهین، بدون سب و طعن و شتم و لعن. با براهین اقامه حق کنیم، و لکن [بهطوری که] محفوظ باشد. هر کسی برود، با هر کسی میخواهد نماز بخواند از هر کسی میخواهد مساله سؤال بکند.
🗓 یکشنبه ٩ مهر ماه ١۴٠٢
🔻 گزیدهای از کتاب #نردبان_سعادت، تلخیص و تحریر کتاب #معراجالسعادة علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید:
🔸حقیقت جاه و مقام، مالک شدن دلهای مردم است که برای بیشتر مردم خواستنیتر و شیرینتر از دارا شدن اموال و املاک است.
🔷جاه طلبی و ریاست خواهی، صفتی بد و پر زیان و ناشی از افراط قوه شهویه است.
🔸کسی که اسم او مشهور و آوازه او بلند شد، کم می شود که دنیا و آخرت او سالم بماند، مگر کسی که خداوند عالم به حکمت کامله خود او را برای نشر احکام دین برگزیند.
📚 نردبان سعادت، ص ۲۵۵
(تلخیص و تحریر کتاب معراجالسعادة)
🔻مناسبتها:
🔹 روز همبستگی و همدردی با كودكان و نوجوانان فلسطینی
🔹 روز جهانی سالمندان
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
*إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ{۶-بقره}*
إِنَ = همانا
الَّذِينَ = کسانی که
كَفَرُوا = کافر شدند،
سَوَاء = مساوی است (تفاوتی نمی کند)
ٌ عَلَيْهِمْ = برای آنان
أَ = آیا
أَنْذَرْتَهُم = (از عذاب الهی) بترسانی ایشان را
ْ أَم = یا
ْ لَمْ تُنْذِرْهُم = نترسانی آنها را
ْ لَا يُؤْمِنُونَ = ایمان نخواهند آورد.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇
🎇💫🎇💫🎇💫🎇
(آیه 6)- گروه دوم، کافران لجوج و سرسخت! این گروه درست در نقطه مقابل متقین و پرهیزکاران قرار دارند و صفات آنها در این آیه و آیه بعد بطور فشرده بیان شده است. در این آیه میگوید «آنها که کافر شدند (و در کفر و بیایمانی سخت و لجوجند) برای آنها تفاوت نمیکند که آنان را از عذاب الهی بترسانی یا نترسانی ایمان نخواهند آورد» (إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَواءٌ عَلَیْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا یُؤْمِنُونَ). این دسته چنان در گمراهی خود سرسختند که هر چند حق بر آنان روشن شود حاضر به پذیرش نیستند و اصولا آمادگی روحی برای پیروی از حق و تسلیم شدن در برابر آن را ندارند
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
💚 الابذکرالله تطمئن القلوب 💚
✨💎✨ معبودا! ای سنگین کننده هر چیز سبک، ای وزن دهنده بر هر بیوزنی، و وزن گیرنده از هر وزینی؛ به عزت و جلالات قسم عظمت خویش بر ما بنمای تا خویش را در برابر عظمت تو، خردترین و اعمال خود را در برابرت بیوزنترین بدانیم که بهایِ اعمال ما فقط این است. خدایا! کسی را که با معرفت خود نزد خود وزنی بخشیدی اعمال او هم وزن خواهد داشت و کسی را که از معرفت خویش بیبهره ساختی وزنی بر اعمال او نخواهد بود.
✨💎✨ کریما! چه نوش است سر ذلالت و خواری بر زمین گرفتن بعد از هر عمل صالحی که مطلق آن توفیقاش از توست، و چه نیک است دست رحمت تو آن گاه که بر چانه سر آن ذلیل میآید و آن را بالا میگیرد تا عظمت و کبریایی تو ببیند. نازنینا! سری که از ذلالت در برابر آستان با عظمت تو خم نشود، هرگز آن سر را تو بالا نمیگیری تا عظمت خویش نشان دهی. خدایا! به عزت و جلالات قسم بعد از هر عمل صالحی بیش از زمانی که معصیتی از ما سر میزند، سر ما را پایین گیر که اجر شرمندگی از تقصیر و کوتاهی در عبادت نزد تو، از شرمندگی از معصیت سنگینتر است
ســـــــــ🌼ــــــــــلام
روزتــان ســرشـار از نــگاه خــدا📗
امروز دوشنبه
#ذڪࢪࢪوز دوشنبه💛 ياقاضیالحاجات
☀️ 🌻 ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۲ ه.ش
☀️ 🌾 ۱۶ ربیع الاول ۱۴۴۵ ه.ق
☀️ 🌻 ۲ اکتبر ۲۰۲۳ ميلادى
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
💚هزاران راز را درمن نهفتی
🌸ولی در گوش من اینگونه گفتی
💚ز احمد تا احد یک میم فرق است
🌸جهانی اندر این یک میم غرق است
🍃💚ولادت پیامبرمهربانی
وامام صادق ع پیشاپیش مبارک باد🌸
✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐
💎👌"هر آنچه می بینی، خوده تویی"
کاش میدانستی که آنچه میبینی، خوده تویی..
آن سنگ آن درخت آن پرنده خوده تویی در جلوهای دیگر
آسمان تویی، زمین تویی، ستارگان افلاک تویی.
همه چیز در وجود تو تنیده شده است.
اگر خود تو نبودی، محال بود که قادر به
دیدنشان باشی. تو در آنها هستی و آنها در تو اَند
بالا تویی، پایین تویی، درون و بیرون تویی
آن انسان تویی. آن ماجرا، ماجرای توست
اگر کسی را بکشی، خودت را کشتهای
اگر کسی را فریب دهی، خودت را فریب دادهای
اگر کسی را اسیر کنی هم زندانی تویی و هم زندانبان
تو همواره با خودت روبرو میشوی!
اگر ببخشایی، خودت را بخشیدهای.
اگر اطعام کنی، اگر سیراب کنی،
اگر زنده بداری، خودت را زنده نگاه داشتهای.
این تویی که خود جهان شدهای و
این جهان است که جلوهای از درونیات توست.
جهان از مردمک چشم تو بارز شده است دریاب نکته را!
هر که جهان را میبیند، جهان خودش را میبیند.
بد یا خوب، این جهان توست. پس با خودت
خوب باش و آن را بیش از این آلوده مکن.
آنچه را که گفتم سخنی شاعرانه مپندار،
آن حقایقی است که از هزاران سال پیش،
حکمای بزرگ الهی با شهودشان دریافته اند.
🌴💠 یاعلی 💠🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «فرمایشات آیتالله بهجت (ره) دربارۀ نهم ربیعالاول»
🔻 استدلال، مقدم بر گرفتن اینگونه مجلسهاست!
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بععضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند.
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست. و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند. نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچ کدام لازم نیست.
🔹 بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است ـ خدا میداند ـ چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است. یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
📚مشاهده توضیحات بیشتر:
🌐https://bahjat.ir/fa/content/10517
🗓 دوشنبه ١٠ مهر ماه ١۴٠٢
#پرسش_و_پاسخ از آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: به ناراحتی چشم مبتلا هستم، چه کنم؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔶بعد از هر نماز، آیتالکرسی بخوانید و دست بر چشم بگذارید و بگویید:
🤲🏻 أَللهُمَّ احْفَظْ حَدَقَتَیَّ بِحَقِّ حَدَقَتَیْ عَلِیّ بْنِ أَبِی طالِبٍ، أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام.
🔹خدایا! دو حدقۀ چشم مرا حفظ کن، به حق دو حدقۀ چشم حضرت علیبنابیطالب امیرمؤمنان علیهالسلام.
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت عالم جلیل، ملا عبدالله فاضل تونی بشروی، مؤلف «وافیه» در علم اصول؛ ١٠٧١ق.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
*خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيم{ ٧ - بقره }*
خَتَمَ = مهر نهاده؛
اللَّه = خداوند
ُ عَلَى = بر
ٰ قُلُوبِهِم = دلهایشان
ْ وَعَلَى = و بر
ٰ سَمْعِهِمْ ۖ = گوشهایشان
وَعَلَى= و بر
ٰ أَبْصَارِهِم = چشمهایشان
ْ غِشَاوَةٌ ۖ = پردهای افکنده
وَلَهُم = وبرای ایشان
ْ عَذَابٌ = عذاب
عَظِيمٌ = بزرگی در انتظار آنهاست.
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
(آیه 7)- این آیه اشاره به دلیل این تعصب و لجاجت میکند و میگوید: آنها چنان در کفر و عناد فرو رفتهاند که حسّ تشخیص را از دست دادهاند «خدا بر دلها و گوشهایشان مهر نهاده و بر چشمهاشان پرده افکنده شده» (خَتَمَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ) به همین دلیل نتیجه کارشان این شده است که «برای آنها عذاب بزرگی است» (وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِیمٌ). مسلما انسان تا به این مرحله نرسیده باشد قابل هدایت است، هر چند گمراه باشد، امّا به هنگامی که حس تشخیص را بر اثر اعمال زشت خود از دست داد دیگر راه نجاتی برای او نیست، چرا که ابزار شناخت ندارد و طبیعی است که عذاب عظیم در انتظار او باشد.
نکتهها
1- آیا سلب قدرت تشخیص، دلیل بر جبر نیست؟
اگر طبق آیه فوق خداوند بر دلها و گوشهای این گروه مهر نهاده، و بر چشمهایشان پرده افکنده، آنها مجبورند در کفر باقی بمانند، آیا این جبر نیست؟ پاسخ این سؤال را خود قرآن در اینجا و آیات دیگر داده است و آن اینکه: اصرار و لجاجت آنها در برابر حق، تکبر و ادامه به ظلم و ستم و بیدادگری و کفر و پیروی از هوسهای سرکش سبب میشود که پردهای بر حسّ تشخیص آنها بیفتد، که در واقع این حالت عکس العمل و بازتاب اعمال خود انسان است نه چیز دیگر.
2- مهر نهادن بر دلها!
در آیات فوق و بسیاری دیگر از آیات قرآن برای بیان سلب حسّ تشخیص و درک واقعی از افراد، تعبیر به «ختم» شده است، و احیانا تعبیر به «طبع» و «رین». این معنی از آنجا گرفته شده است که در میان مردم رسم بر این بوده هنگامی که اشیائی را در کیسهها یا ظرفهای مخصوصی قرار میدادند، و یا نامههای مهمی را در پاکت میگذاردند، برای آنکه کسی سر آن را نگشاید و دست به آن نزند آن را میبستند و گره میکردند و بر گره مهر مینهادند، امروز نیز معمول است کیسههای پستی را لاک و مهر میکنند. در لغت عرب برای این معنی کلمه «ختم» به کار میرود، البّته این تعبیر در باره افراد بیایمان و لجوجی است که بر اثر گناهان بسیار در برابر عوامل هدایت نفوذ ناپذیر شدهاند، و لجاجت و عناد در برابر مردان حق در دل آنان چنان رسوخ کرده که درست همانند همان بسته و کیسه سر به مهر هستند که دیگر هیچ گونه تصرّفی در آن نمیتوان کرد، و به اصطلاح قلب آنها لاک و مهر شده است. «طبع» نیز در لغت به همین معنی آمده است امّا «رین» به معنی زنگار یا غبار یا لایه کثیفی است که بر اشیاء گرانقیمت مینشیند این تعبیر در قرآن نیز برای کسانی که بر اثر خیرهسری و گناه زیاد قلبشان نفوذ ناپذیر شده بکار رفته است. و مهم آن است که انسان مراقب باشد اگر خدای ناکرده گناهی از او سر میزند در فاصله نزدیک آن را با آب توبه و عمل صالح بشوید، تا مبادا به صورت رنگ ثابتی برای قلب در آید و بر آن مهر نهد.
3- مقصود از «قلب» در قرآن:
«قلب» در قرآن به معانی گوناگونی آمده است. از جمله:
1- به معنی عقل و درک چنانکه در آیه 37 سوره «ق» میخوانیم:
إِنَّ فِی ذلِکَ لَذِکْری لِمَنْ کانَ لَهُ قَلْبٌ: «در این مطالب تذکر و یادآوری است برای آنان که نیروی عقل و درک داشته باشند».
2- به معنی روح و جان چنانکه در سوره احزاب آیه 10 آمده است: «هنگامی که چشمها از وحشت فرو مانده و جانها به لب رسیده بود»
3- به معنی مرکز عواطف، آیه 12 سوره انفال شاهد این معنی است:
«بزودی در دل کافران ترس ایجاد میکنم».
توضیح اینکه: در وجود انسان دو مرکز نیرومند به چشم میخورد: 1- مرکز ادراکات که همان «مغز و دستگاه اعصاب است»
2- مرکز عواطف که عبارت است از همان قلب صنوبری که در بخش چپ سینه قرار دارد و مسائل عاطفی در مرحله اول روی همین مرکز اثر میگذارد، ما بالوجدان هنگامی که با مصیبتی رو برو میشویم فشار آن را روی همین قلب صنوبری احساس میکنیم، و همچنان وقتی که به مطلب سرورانگیزی بر میخوریم فرح و انبساط را در همین مرکز احساس میکنیم، نتیجه اینکه اگر در قرآن مسائل عاطفی به قلب (همین عضو مخصوص) و مسائل عقلی به قلب (به معنی عقل یا مغز) نسبت داده شده، دلیل آن همان است که گفته شد و سخنی به گزاف نرفته است.
خلاصه تفسیر نمونه
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
14.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خلبان ناشناسی که مردم را از زیر آتش کومله نجات داد!
#فرزند_ایران
@AkhbareFori
مداحی آنلاین - ملائکه میرسن از اون بالا - حدادیان.mp3
4.13M
🌺 #میلاد_پیامبر_اکرم(ص)
🌼 #میلاد_امام_جعفر_صادق(ع)
💐ملائکه میرسن از اون بالا
💐برای طواف گنبد خضراء
🎙 #محمدحسین_حدادیان
👏 #سرود