eitaa logo
قاصدک
930 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
124 فایل
#تربیتِ_نیرویِ_مومنِ_انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ{۱۸۶-بقره} وَإِذَا = و هنگامی که سَأَلَكَ = سؤال کنند از تو عِبَادِي = بندگان من، عَنِّي = از من (در باره من) فَإِنِّي = پس (بگو:) من قَرِيبٌ ۖ = نزدیکم! أُجِيبُ = اجابت میکنم دَعْوَةَ = دعای الدَّاعِ = دعا کننده را إِذَا = هنگامی که دَعَانِ ۖ = مرا می‌خواند، فَلْيَسْتَجِيبُوا = پس باید بارغبت اجابت کنند لِي = همانا (دعوت) من را وَلْيُؤْمِنُوا = و باید ایمان بیاورند، بِي = به من لَعَلَّهُمْ = شاید آنها يَرْشُدُونَ = رشد کنند، راه یابند (و به مقصد برسند)! 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 آیه 186 شأن نزول: کسی از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله پرسید: آیا خدای ما نزدیک است تا آهسته با او مناجات کنیم؟ یا دور است تا با صدای بلند او را بخوانیم؟ آیه نازل شد (و به آنها پاسخ داد که خدا به بندگانش نزدیک است). تفسیر: سلاحی به نام دعا و نیایش- از آنجا که یکی از وسائل ارتباط بندگان با خدا مسأله دعا و نیایش است در این آیه روی سخن را به پیامبر کرده، می‌گوید: «هنگامی که بندگانم از تو در باره من سؤال کنند بگو من نزدیکم» (وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ). نزدیکتر از آنچه تصور کنید، نزدیکتر از شما به خودتان، و نزدیکتر از شریان گردنهایتان، چنانکه در جای دیگر می‌خوانیم: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ (سوره ق، آیه 16). سپس اضافه می‌کند: «من دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا می‌خواند اجابت می‌کنم» (أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ). «بنابراین باید بندگان من دعوت مرا بپذیرند» (فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی). «و به من ایمان آورند» (وَ لْیُؤْمِنُوا بِی). «باشد که راه خود را پیدا کنند و به مقصد برسند» (لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ). جالب این که در این آیه خداوند هفت مرتبه به ذات پاک خود اشاره کرده و هفت بار به بندگان! و از این نهایت پیوستگی و قرب و ارتباط، محبت خود را نسبت به آنان مجسم ساخته است! «دعا» یک نوع خود آگاهی و بیداری دل و اندیشه و پیوند باطنی با مبدء همه نیکیها و خوبیهاست. «دعا» یک نوع عبادت و خضوع و بندگی است، و انسان به وسیله آن توجه تازه‌ای به ذات خداوند پیدا می‌کند، و همانطور که همه عبادات اثر تربیتی دارد «دعا» هم دارای چنین اثری خواهد بود. و این که می‌گویند: «دعا فضولی در کار خداست! و خدا هر چه مصلحت باشد انجام می‌دهد» توجه ندارند که مواهب الهی بر حسب استعدادها و لیاقتها تقسیم می‌شود، هر قدر استعداد و شایستگی بیشتر باشد سهم بیشتری از آن مواهب نصیب انسان می‌گردد. لذا می‌بینیم امام صادق علیه السّلام می‌فرماید: انّ عند اللّه عزّ و جلّ منزلة لا تنال الّا بمسألة: «در نزد خداوند مقاماتی است که بدون دعا کسی به آن نمی‌رسد»! دانشمندی می‌گوید: «وقتی که ما نیایش می‌کنیم خود را به قوه پایان ناپذیری که تمام کائنات را به هم پیوسته است متصل و مربوط می‌سازیم» خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹بیانات علامه طباطبایی در خصوص استاد شهید مطهری ♦️گرامیباد12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری وروز معلم •┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚الابذکرالله تطمئن القلوب 💚 خدایا! ای که از وجود هر ذرّه ای در جهان آگاهی و هیچ ذرّه ای از زمین بر نمی خیزد و بر زمین نمی نشیند مگر به إذن تو، این کمترین ذرّه خلقت را توفیقی فرما تا زمام نفس خویش بر تو بسپارم که تو زمام هدایت مرا به دست گیری. معبودا! بر من بیاموز هر کاری که بی إذن تو انجام گیرد، کاری است بیهوده و بی سرانجام.... ای یگانه! ای که شریکی بر خود در خلقت و قدرت خود نمی گیری، مرا از شرک درون و برون رها فرما تا به معنای لَا إلَه إلاَّ اللّٰه برسم که سعادت هر دو دنیا در کسب معرفت ذکر لَا إلَه إلاَّ اللّٰه است. 💐ســـلام روزتون 💐پر از خیر و برکت 🕊امروز پنجشنبه↶ ✧ 13 اردیبهشت 1403 ه.ش ❖ 23 شوال 1445 ه.ق ✧ 2 می 2024 میلادی 🌺✨↯ ذڪر روز ؛ 🕊✨《 لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین نیست خدایی جز الله 》 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌ ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ 🌼امیرالمؤمنین امام علی عليه السلام 🍃«به زیارت مردگانتان بروید که آنها با زیارت شما خوش‌حال مى‌شوند. انسان در نزد قبر پدر و مادرش، پس از آن که برایشان دعا کرد، حاجتش را بخواهد.» الكافى،ج ۳، ص ۲۳۰، ح ۱۰ شادی ارواح طیبه شهدا و اموات صلوات بر محمد و آل محمد 🌹 ✾࿐༅🍃♥️🍃༅࿐ یک مهندس روسی تعدادی کارگر ایرانی را برای کار استخدام کرده بود. کارگران بنا به وظیفه شرعی وقت اذان که می‌شد برای خواندن نماز دست از کار می‌کشیدند. یک روز مهندس به آنان اخطار کرد که اگر هنگام کار نماز بخوانند آخر ماه از حقوقشان کسر می‌شود. کسانی که ایمان ضعیف و سست داشتند از ترس کم شدن حقوقشان، نماز را به آخر وقت می‌گذاردند امّا عدّه ای بدون ترس از کم شدن حقوقشان، همچنان در اوّل وقت، نماز ظهر و عصرشان را می‌خواندند. آخر ماه، مهندس به کارگرانی که همچنان نمازشان را اوّل وقت خوانده بودند، بیشتر از حقوق عادّی ماهیانه پرداخت کرد. کسانی که نماز خود را به بعد از کار گذاشته بودند به مهندس اعتراض کردند که چرا حقوق آن کارگرها را بر خلاف انتظارشان زیاد داده است. مهندس می‌‌گوید: «اهمیّت دادن این کارگرها به نماز و صرفنظر کردن از کسر حقوق، نشانگر آن است که ایمان‌شان بیشتر از شماست و این قبیل آدم‌ها هرگز در کار خیانت نمی‌کنند همچنانکه به نماز خود خیانت نکردند.» . 🌴💠 یاعلی 💠🌴
🍃💐🍃💐🍃💐 💞پروردگارا ... 🌸خدایا...  هر کس که تو یاورش باشی یاری نکردن دیگران زیانش ندهد و هرکس هدایتش به دست تو باشد فریب گمراهان پای او را نلغزاند 🌸پس بارالها  بر محمد و خاندانش درود فرست و مارا به عزت خویش از گزند بندگانت در امان دار و با بخشش خود از غیر خودت بی نیاز گردان و در پرتو هدایت خویش ما را به راه حق انداز 🌸خدایا... سلامت دل های ما را در یاد کرد بزرگی خود قرار ده و اسایش بدن های ما را در سپاسگزاری نعمت خویش و گویایی زبان های ما را در وصف انچه به ما داده ای . 🌸آمیـن 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💞پروردگارا ... چنان کن که این بنده ضعیف هر چه خواهد برای تو خواهد و برای تو باشد 🍃💐🍃💐🍃💐 🕊🍃 🍃
🌿 🔻هر هفته، کلامی از امام سجاد علیه‌السلام برگرفته از کتاب 🔸و نَعُوذُ بِكَ مِنَ الْحَسْرَةِ الْعُظْمَى، 🔹و به تو پناه می‌آوریم از حسرت عظیم‌تر، 🔸و الْمُصِيبَةِ الْكُبْرَى، 🔹و بلای بزرگ‌تر، 🔸و أَشْقَى الشَّقَاءِ، 🔹و بدترین بدبختی، 🔸و سُوءِ الْمَآبِ، 🔹و بدی بازگشت، 🔸و حِرْمَانِ الثَّوَابِ، 🔹و محرومیت از ثواب، 🔸و حُلُولِ الْعِقَابِ. 🔹و فرود آمدن کیفر. 📚صحیفه کامله سجادیه، دعای هشتم، فراز ۹
🗓 پنجشنبه ١٣ اردیبهشت ماه ١۴٠٣ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ امام صادق علیه‌السلام از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل می‌کند که فرمود: ♦️کسی که خداوند را اطاعت کند خداوند را یاد نموده است، اگر چه نماز، روزه و قرآن خواندنش کم باشد و کسی که خدای را نافرمانی کند، خداوند را فراموش نموده اگرچه نماز، روزه و قرآن خواندنش زیاد باشد. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۵۷ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عالم جلیل، سید نعمت‌الله جزایری؛ ١١١٢ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌈💦🌈💦🌈 *أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ{۱۸۷-بقره}* أُحِلَّ = حلال گردید لَكُمْ = برای شما لَيْلَةَ = در شبِ الصِّيَامِ = (روزهایی که) روزه می‌گیرید، الرَّفَثُ = آمیزش جنسی إِلَىٰ = با نِسَائِكُمْ ۚ =زنانتان، همسرانتان هُنَّ = ایشان(زنان) لِبَاسٌ = لباس لَكُمْ = برای شما هستند وَأَنْتُمْ = و شما لِبَاسٌ = لباس لَهُنَّ ۗ = برای آنها،(هر دو زینت هم و سبب حفظ یکدیگرید) عَلِمَ = می‌دانست اللَّهُ = خداوند أَنَّكُمْ = همانا شما كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ = خیانت می کردید أَنْفُسَكُمْ = به خود(و این کارِ ممنوع را انجام می‌دادید؛) فَتَابَ = پس توبه عَلَيْكُمْ = برای شما را (پذیرفت) وَعَفَا = و بخشید عَنْكُمْ ۖ = از شما. فَالْآنَ = پس اکنون بَاشِرُوهُنَّ = با آنها آمیزش کنید، وَابْتَغُوا = و طلب نمایید! مَا = آنچه را كَتَبَ = مقرر داشته، اللَّهُ = خدا لَكُمْ ۚ = برای شما. وَكُلُوا = و بخورید وَاشْرَبُوا = و بیاشامید، حَتَّىٰ =تا يَتَبَيَّنَ = آشکار گردد! لَكُمُ = برای شما الْخَيْطُ = رشته الْأَبْيَضُ = سفید مِنَ = از الْخَيْطِ = رشته الْأَسْوَدِ = سیاه(شب) مِنَ = از الْفَجْرِ ۖ = سپیده دم (صبح) ثُمَّ = سپس أَتِمُّوا = تکمیل کنید! الصِّيَامَ = روزه را إِلَى = تا اللَّيْلِ ۚ = شب، وَلَا = و نکنید! تُبَاشِرُوهُنَّ = آمیزش با زنان وَأَنْتُمْ = در حالی که شما عَاكِفُونَ = به اعتکاف پرداخته‌اید، معتکف هستید فِي = در الْمَسَاجِدِ ۗ = مساجد تِلْكَ = این، حُدُودُ = مرزهای، مقررات اللَّهِ = الهی است؛ فَلَا = پس نشوید! تَقْرَبُوهَا ۗ = (به حریم) آنها نزدیک كَذَٰلِكَ = این چنین يُبَيِّنُ = روشن می‌سازد، اللَّهُ = خداوند آيَاتِهِ = آیات خود را لِلنَّاسِ = برای مردم، لَعَلَّهُمْ = شاید آنها (باشد که) يَتَّقُونَ = پرهیزکار گردند! 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫🎇
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 آیه 187 شأن نزول: از روایات اسلامی چنین استفاده می‌شود که در آغاز نزول حکم روزه، مسلمانان تنها حق داشتند قبل از خواب شبانه، غذا بخورند، چنانچه کسی در شب به خواب می‌رفت سپس بیدار می‌شد خوردن و آشامیدن بر او حرام بود. و نیز در آن زمان آمیزش با همسران در روز و شب ماه رمضان مطلقا تحریم شده بود. یکی از یاران پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به نام «مطعم بن جبیر» که مرد ضعیفی بود با این حال روزه می‌داشت، هنگام افطار وارد خانه شد، همسرش رفت برای افطار او غذا حاضر کند بخاطر خستگی خواب او را ربود، وقتی بیدار شد گفت من دیگر حق افطار ندارم، با همان حال شب را خوابید و صبح در حالی که روزه دار بود برای حفر خندق (در آستانه جنگ احزاب) در اطراف مدینه حاضر شد، در اثناء تلاش و کوشش به واسطه ضعف و گرسنگی مفرط بیهوش شد، پیامبر بالای سرش آمد و از مشاهده حال او متأثر گشت. و نیز جمعی از جوانان مسلمان که قدرت کنترل خویشتن را نداشتند شبهای ماه رمضان با همسران خود آمیزش می‌نمودند. در این هنگام آیه نازل شد و به مسلمانان اجازه داد که در تمام طول شب می‌توانند غذا بخورند و با همسران خود آمیزش جنسی داشته باشند. تفسیر: اشاره توسعه‌ای در حکم روزه- چنانکه در شأن نزول خواندیم در آغاز اسلام آمیزش با همسران در شب و روز ماه رمضان مطلقا ممنوع بود، و همچنین خوردن و آشامیدن پس از خواب و این شاید آزمایشی بود برای مسلمین و هم برای آماده ساختن آنها نسبت به پذیرش احکام روزه. این آیه که شامل چهار حکم اسلامی در زمینه روزه و اعتکاف است نخست در قسمت اول می‌گوید: «در شبهای ماه روزه آمیزش جنسی با همسرانتان برای شما حلال شده است» (أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِکُمْ). سپس به فلسفه این موضوع پرداخته، می‌گوید: «زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها» (هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ). لباس از یکسو انسان را از سرما و گرما و خطر بر خورد اشیا به بدن حفظ می‌کند، و از سوی دیگر عیوب او را می‌پوشاند. و از سوی سوم زینتی است برای تن آدمی، این تشبیه که در آیه فوق آمده اشاره به همه این نکات است. سپس قرآن علت این تغییر قانون الهی را بیان کرده می‌گوید: «خداوند می‌دانست که شما به خویشتن خیانت می‌کردید (و این عمل را که ممنوع بود بعضا انجام می‌دادید) خدا بر شما توبه کرد، و شما را بخشید» (عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفا عَنْکُمْ). آری! برای این که شما آلوده گناه بیشتر نشوید خدا به لطف و رحمتش این برنامه را بر شما آسان ساخت و از مدت محدودیت آن کاست. اکنون که چنین است با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرر داشته طلب نمایید» (فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ). سپس به بیان دومین حکم می‌پردازد و می‌گوید: «بخورید و بیاشامید تا رشته سپید صبح از رشته سیاه شب برای شما آشکار گردد» (وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ). بعد به بیان سومین حکم پرداخته می‌گوید: «سپس روزه را تا شب تکمیل کنید» (ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَی اللَّیْلِ). این جمله تأکیدی است بر ممنوع بودن خوردن و نوشیدن و آمیزش جنسی در روزها برای روزه‌داران، و نیز نشان دهنده آغاز و انجام روزه است که از طلوع فجر شروع و به شب ختم می‌شود. سر انجام به چهارمین و آخرین حکم پرداخته می‌گوید: «هنگامی که در مساجد مشغول اعتکاف هستید با زنان آمیزش نکنید» (وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاکِفُونَ فِی الْمَساجِدِ) .بیان این حکم مانند استثنایی است برای حکم گذشته زیرا به هنگام اعتکاف که حد اقل مدت آن سه روز است روزه می‌گیرند اما در این مدت نه در روز حق آمیزش جنسی با زنان دارند و نه در شب. در پایان آیه، اشاره به تمام احکام گذشته کرده چنین می‌گوید: «اینها مرزهای الهی است به آن نزدیک نشوید» (تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها). زیرا نزدیک شدن به مرز وسوسه انگیز است، و گاه سبب می‌شود که انسان از مرز بگذرد و در گناه بیفتد. آری! این چنین خداوند آیات خود را برای مردم روشن می‌سازد، شاید پرهیزکاری پیشه کنند» (کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ). آغاز و پایان، تقواست جالب این که در نخستین آیه مربوط به احکام روزه خواندیم که هدف نهایی از آن تقوا است، همین تعبیر عینا در پایان آخرین آیه نیز آمده است (لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ) و این نشان می‌دهد که تمام این برنامه‌ها وسیله‌ای هستند برای پرورش روح تقوا و خویشتنداری و ملکه پرهیز از گناه و احساس مسؤولیت در انسانها! خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫