eitaa logo
قاصدک
940 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
124 فایل
#تربیتِ_نیرویِ_مومنِ_انقلابی
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 *وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ{۱۸۸-بقره}* وَلَاتَأْكُلُوا = و نخورید! أَمْوَالَكُمْ = اموال یکدیگر را بَيْنَكُمْ = در میان خود بِالْبَاطِلِ = به باطل (و ناحق) وَتُدْلُوا = و نکشانید بِهَا = به آن (بعنوان رشوه) إِلَى = بسوی الْحُكَّامِ = حاکمان، قضات لِتَأْكُلُوا = تا بخورید فَرِيقًا = بخشی مِنْ = از أَمْوَالِ = اموال النَّاسِ = مردم را بِالْإِثْمِ = به گناه وَأَنْتُمْ = در حالی که شما تَعْلَمُونَ = می‌دانید (این کار، گناه است)! 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫 (آیه 188)- این آیه اشاره به یک اصل کلی و مهم اسلامی می‌کند که در تمام مسائل اقتصادی حاکم است، و به یک معنی می‌شود تمام ابواب فقه اسلامی را در بخش اقتصاد زیر پوشش آن قرار داد، نخست می‌فرماید: «اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و ناحق نخورید» (وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ) «1» مفهوم آیه فوق عمومیت دارد و هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق مشمول این نهی الهی است. و تمام معاملاتی که هدف صحیحی را تعقیب نمی‌کند و پایه و اساس عقلایی ندارد مشمول این آیه است. جالب این که قرار گرفتن آیه مورد بحث بعد از آیات روزه (182- 187) نشانه یک نوع همبستگی در میان این دو است، در آنجا نهی از خوردن و آشامیدن بخاطر انجام یک عبادت الهی می‌کند و در اینجا نهی از خوردن اموال مردم به ناحق (که این هم نوع دیگری از روزه و ریاضت نفوس است) و در واقع هر دو شاخه‌هایی از تقوا محسوب می‌شود، همان تقوایی که به عنوان هدف نهایی روزه معرفی شده است. سپس در ذیل آیه، انگشت روی یک نمونه بارز «اکل مال به باطل» (خوردن اموال مردم به ناحق) گذاشته که بعضی از مردم آن را حق خود می‌شمرند به گمان این که به حکم قاضی، آن را به چنگ آورده‌اند، می‌فرماید: «برای خوردن قسمتی از اموال مردم به گناه و بخشی از آن را به قضات ندهید در حالی که می‌دانید» (وَ تُدْلُوا بِها إِلَی الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُوا فَرِیقاً مِنْ أَمْوالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ). رشوه‌خواری بلای بزرگ جامعه‌ها! یکی از بلاهای بزرگی که از قدیمترین زمانها دامنگیر بشر شده و امروز با شدت بیشتر ادامه دارد بلای رشوه خواری است که یکی از بزرگترین موانع اجرای عدالت اجتماعی بوده و هست. و سبب می‌شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون آنها را محدود کند به کار بیفتد. بدیهی است که اگر باب رشوه گشوده شود قوانین درست نتیجه معکوس خواهد داد و قوانین بازیچه‌ای در دست اقویا برای ادامه ظلم و ستم و تجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد. لذا در اسلام رشوه خواری یکی از گناهان کبیره محسوب می‌شود. ولی قابل توجه است که زشتی رشوه سبب می‌شود که این هدف شوم در لابلای عبارات و عناوین فریبنده دیگر انجام گیرد و رشوه خوار و رشوه دهنده از نامهایی مانند هدیه، تعارف، حق الزحمه و انعام استفاده کنند. ولی این تغییر نامها به هیچ وجه تغییری در ماهیت آن نمی‌دهد و در هر صورت پولی که از این طریق گرفته می‌شود حرام و نامشروع است. در نهج البلاغه در داستان هدیه آوردن «اشعث بن قیس» می‌خوانیم که: او برای پیروزی بر طرف دعوای خود در محکمه عدل علی علیه السّلام متوسل به رشوه شد و شبانه ظرفی پر از حلوای لذیذ به در خانه علی علیه السّلام آورد و نام آن را هدیه گذاشت علی علیه السّلام برآشفت و فرمود: «سوگواران بر عزایت اشک بریزند، آیا با این عنوان آمده‌ای که مرا فریب دهی و از آیین حق باز داری؟ ... به خدا سوگند اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهای آنها است به من دهند که پوست جوی را از دهان مورچه‌ای به ظلم بگیرم هرگز نخواهم کرد، دنیای شما از برگ جویده‌ای در دهان ملخ برای من کم ارزشتر است علی را با نعمتهای فانی و لذتهای زود گذر چه کار؟ ...» اسلام رشوه را در هر شکل و قیافه‌ای محکوم کرده است، در تاریخ زندگی پیغمبر اکرم صلّی اللّه علیه و اله می‌خوانیم که: به او خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه‌ای در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: کیف تأخذ ما لیس لک بحقّ: «چرا آن که حق تو نیست می‌گیری»؟ او در پاسخ با معذرت‌خواهی گفت: «آنچه گرفتم هدیه‌ای بود ای پیامبر خدا» پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود: «اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید آیا مردم به شما هدیه می‌دهند؟! سپس دستور داد هدیه را گرفتند و در بیت المال قرار دادند و وی را از کار بر کنار کرد». چه خوبست مسلمانان از کتاب آسمانی خود الهام بگیرند و همه چیز را پای بت رشوه خواری قربانی نکنند. خلاصه تفسیر نمونه 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" فصل سوم (پایان) اثر جرج جرداق سیدرضی (ره) نهج‌البلاغه را از میان سخنان پراکنده‌ی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در کتاب‌های گوناگون با ملاک بلاغت و فصاحت برگزید. «جورج جرداق» نیز کتاب «روائع نهج‌البلاغه» را از میان سخنان علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه انتخاب و گزینش کرد. کتاب "شکوه نهج البلاغه" ترجمه فارسی کتاب روائع نهج‌البلاغه اثر جرج جرداق است. جرج جرداق نویسنده، اسلام پژوه و شاعر مشهور مسیحی لبنان است که به نوشته‌هایش درباره امام علی علیه السلام شهرت دارد. شمار کسانی که در کتاب شریف نهج البلاغه تأمل کرده اند کم نیست، ولی کتاب حاضر به قلم جرج جرداق مسیحی، تلاش دارد مقام انسانی و عدالت‌خواه مولا علی علیه السلام را به دور از وقایع و اختلافات تاریخی تبیین کند. کتاب روائع نهج‌البلاغه (شکوه نهج‌البلاغه) شامل دو بخش عمده است: نخست مقدمه زیبا و دیده‌گشای جرج جرداق درباره مقام ادبی و امتیازهای فکری امام علی علیه‌السلام آمده و سپس گزیده‌ای از خطبه‌ها و نامه‌های امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه درج گردیده است. ✍️ نویسنده: جورج جرداق 🎙 راوی: حسن سلطانی ⏱ 188 دقیقه 🔻کاری از ایران صدا book.iranseda.ir/detailsalbum/?VALID=TRUE&g=611721 👇دریافت فایلهای صوتی فصل سوم
شكوه نهج البلاغه-3-1.mp3
16.53M
🎧 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" 🔖 فصل سوم - بخش 1️⃣
شكوه نهج البلاغه-3-2.mp3
16.44M
🎧 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" 🔖 فصل سوم - بخش 2️⃣
شكوه نهج البلاغه-3-3.mp3
16.46M
🎧 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" 🔖 فصل سوم - بخش 3️⃣
شكوه نهج البلاغه-3-4.mp3
19.57M
🎧 کتاب صوتی "شکوه نهج البلاغه" 🔖 فصل سوم - بخش 4️⃣ پایان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هزار طایفه آمد هزار مکتب رفت و ماند شیعه که (قال الإمام صادق) داشت
33.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 «تَبكِي العُيونُ بِدمعِها المتورِّدِ حُزناً لِثَاوٍ في بَقيعِ الغَرقدِ (عليه السلام)
☆شهادت شیخ الائمه امام جعفرصادق علیه السلام تسلیت. 🏴🏴🏴 قیل للصّادق عليه السلام - أيُّ الاَعمال أفضَل ؟ قال : الصَّلاة لِوَقتِها و بِرُّ الوالدين و الجَهاد في سبيلِ الله عز و جل. به امام جعفرصادق عليه السلام عرض شد . كدام اعمال بهتر است ؟ فرمود : نماز در اول وقت و نيكي با پدر و مادر و جهاد در راه خداي متعال . اصول كافي ، ج 3 ، ص 231
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا