eitaa logo
کانال قاسم طاهرنژاد
44 دنبال‌کننده
954 عکس
2.5هزار ویدیو
39 فایل
محبت بصیرت معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
ﻪ ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩ ﻉ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻯ ﺍﺑﻮ ﺣﻤﺰﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻟﻬﻰ ﻟﻢ ﺍﻋﺼﻚ ﺣﻴﻦ ﻋﺼﻴﺘﻚ ﻭ ﺍﻧﺎ ﺑﺮﺑﻮﺑﻴﺘﻚ ﺟﺎﺣﺪ ﻭ ﻟﺎ ﺑﺎﻣﺮﻙ ﻣﺴﺘﺨﻒ ﻭ ﻟﺎ ﻟﻌﻘﻮﺑﺘﻚ ﻣﺘﻌﺮﺽ ﻭ ﻟﺎ ﻟﻮﻋﻴﺪﻙ ﻣﺘﻬﺎﻭﻥ ﻟﻜﻦ ﺧﻄﻴﺌﺔ ﻋﺮﺿﺖ ﻭ ﺳﻮﻟﺖ ﻟﻰ ﻧﻔﺴﻰ ﻭ ﻏﻠﺒﻨﻰ ﻫﻮﺍﻯ. .." ﺧﺪﺍﻯ ﻣﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺗﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻢ ﺍﻗﺪﺍم ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩم ﻭ ﻧﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺧﻔﻴﻒ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﺍﻣﺮ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺗﺮﺍ ﻛﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﺑﻮﺩم ﻭ ﻧﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻛﻴﻔﺮﺕ ﺭﺍ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩم ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻄﺎﻳﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻧﻔﺲ ﺍﻣﺎﺭﻩ، ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻫﻮﻯ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺑﺮ ﻣﻦ ﭼﻴﺮﻩ ﺷﺪ".
ﺗﻔﺴﻴﺮ: ﺷﺮﺍﺋﻂ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺗﻮﺑﻪ ﺇِﻧَّﻤَﺎ ﺍﻟﺘَّﻮْﺑَﺔُ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻟِﻠَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺍﻟﺴُّﻮءَ ﺑِﺠَﻬﺎﻟَﺔٍ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺳﻘﻮﻁ ﺣﺪ ﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﺮﺗﻜﺒﻴﻦ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﻨﺎﻓﻰ ﻋﻔﺖ، ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺗﻮﺑﻪ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺫﻳﻞ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﺇِﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻛﺎﻥَ ﺗَﻮَّﺍﺑﺎً ﺭَﺣِﻴﻤﺎً" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺣﻴﻢ ﺍﺳﺖ" ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻧﻴﺰ ﺷﺪﻩ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺻﺮﻳﺤﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻭ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺗﻮﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺟﻬﺎﻟﺖ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ". ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺟﻬﺎﻟﺖ" ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺁﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﻭ ﺑﻰ ﺧﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻳﺎ ﻋﺪم ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺷﻮم ﻭ ﻋﻮﺍﻗﺐ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ؟ ﻛﻠﻤﻪ" ﺟﻬﻞ" ﻭ ﻣﺸﺘﻘﺎﺕ ﺁﻥ ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﻧﻰ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻰ ﺍﺯ ﻗﺮﺍﺋﻦ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻏﺮﺍﺋﺰ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﻫﻮﺳﻬﺎﻯ ﺳﺮﻛﺶ ﻭ ﭼﻴﺮﻩ ﺷﺪﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﻰ ﺭﻭﺩ ﺍﻣﺎ ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺁﻥ ﻏﺮﺍﺋﺰ ﺳﺮﻛﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻋﻤﻠﺎ ﺑﻰ ﺍﺛﺮ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﺛﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺩﺍﺩ، ﻋﻤﻠﺎ ﺑﺎ ﺟﻬﻞ ﻭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻰ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ. ﻭﻟﻰ ﺍﮔﺮ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺟﻬﺎﻟﺘﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺣﻜﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ، ﭼﻨﻴﻦ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﻛﻔﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺑﻪ ﺁﻥ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﻴﺴﺖ، ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺑﺸﻮﻳﺪ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﺘﻰ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﻣﺎم ﺳﺠﺎﺩ ﻉ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻯ ﺍﺑﻮ ﺣﻤﺰﻩ ﺑﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺑﻴﺎﻥ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﺍﻟﻬﻰ ﻟﻢ ﺍﻋﺼﻚ ﺣﻴﻦ ﻋﺼﻴﺘﻚ ﻭ ﺍﻧﺎ ﺑﺮﺑﻮﺑﻴﺘﻚ ﺟﺎﺣﺪ ﻭ ﻟﺎ ﺑﺎﻣﺮﻙ ﻣﺴﺘﺨﻒ ﻭ ﻟﺎ ﻟﻌﻘﻮﺑﺘﻚ ﻣﺘﻌﺮﺽ ﻭ ﻟﺎ ﻟﻮﻋﻴﺪﻙ ﻣﺘﻬﺎﻭﻥ ﻟﻜﻦ ﺧﻄﻴﺌﺔ ﻋﺮﺿﺖ ﻭ ﺳﻮﻟﺖ ﻟﻰ ﻧﻔﺴﻰ ﻭ ﻏﻠﺒﻨﻰ ﻫﻮﺍﻯ. .." ﺧﺪﺍﻯ ﻣﻦ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺼﻴﺖ ﺗﻮ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻢ ﺍﻗﺪﺍم ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩم ﻭ ﻧﻪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺧﻔﻴﻒ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﺍﻣﺮ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺗﺮﺍ ﻛﻢ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﮔﺮﻓﺘﻢ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﻨﺎ ﺑﻮﺩم ﻭ ﻧﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﻛﻴﻔﺮﺕ ﺭﺍ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩم ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻄﺎﻳﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻧﻔﺲ ﺍﻣﺎﺭﻩ، ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﻣﺸﺘﺒﻪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻫﻮﻯ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺑﺮ ﻣﻦ ﭼﻴﺮﻩ ﺷﺪ". ﺛُﻢَّ ﻳَﺘُﻮﺑُﻮﻥَ ﻣِﻦْ ﻗَﺮِﻳﺐٍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻳﻜﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺳﭙﺲ ﺑﺰﻭﺩﻯ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ". ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﻗﺮﻳﺐ" (ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ) ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﮕﻮ ﺍﺳﺖ، ﺟﻤﻊ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﺪﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﺮﮒ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻭ ﺁﻳﻪ ﺑﻌﺪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﻋﻠﺎﺋﻢ ﻣﺮﮒ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ، ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻗﺮﻳﺐ" ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺨﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺻﻮﻟﺎ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻮﺗﺎﻩ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻰ ﺑﺰﻭﺩﻯ ﺍﺯ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺴﻮﻯ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺛﺎﺭ ﻭ ﺭﺳﻮﺑﺎﺕ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﻠﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺸﻮﻳﺪ، ﻭ ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﺍﺛﺮﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﺎﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻰ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻧﺰﺩﻳﻜﻰ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﻳﺸﻪ ﺑﺪﻭﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺸﻜﻞ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺛﺎﻧﻮﻯ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﺸﻴﻤﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﻏﺎﻟﺒﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﺭ ﺯﻭﺍﻳﺎﻯ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﺎﻗﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ، ﭘﺲ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺰﻭﺩﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﭘﺬﻳﺮﺩ، ﻭ ﻛﻠﻤﻪ" ﻗﺮﻳﺐ" ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻟﻐﺖ ﻭ ﻓﻬﻢ ﻋﺮﻑ، ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻃﻮﻟﺎﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ" ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻠَّﻪِ": (ﺗﻮﺑﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﻳﺮﺩ) ﻧﻴﺰ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺗﻮﺑﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﻭﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﺗﻔﻀﻞ ﺍﺳﺖ، ﻧﻪ ﺣﻖ. ﻓَﺄُﻭﻟﺌِﻚَ ﻳَﺘُﻮﺏُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﻭَ ﻛﺎﻥَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠِﻴﻤﺎً ﺣَﻜِﻴﻤﺎً ﭘﺲ ﺍﺯ ﺫﻛﺮ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:" ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﻮﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺷﺨﺎﺻﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺍﻧﺎ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ".
17.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان گوهربار وعرفانی ،عارف واصل آیت الله سیدعبدالکریم رضوی کشمیری اعلی الله مقامه
آیت الله علامه طباطبایی نحوست و سعادت ایام وارد شده بیش از این دلالت ندارد که سعادت و نحوست به خاطر حوادثی دینی است، که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تاثیر نفوس یا در فلان روز ایجاد حسن کرده، و یا باعث قبح و زشتی آن شده، و اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان متصف میمنت و یا شئامت شود، و تکوینا خواص دیگری داشته باشد، سایر زمان‌ها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه از زمان را غیر از سایر زمان‌ها کرده باشد از آن روایات بر نمی‌آید، و هر روایتی که بر خلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد، باید یا حمل بر تقیه کرد و یا به کلی طرح نمود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دکتر مهدی خزایی متخصص ژنتیک وبیوتکنولوژی ،فارغ التحصیل ارشدبیوشیمی ودکترای علوم بیولوژیک ازدانشگاه انگلستان ودکتری بیوتکنولوژی دارویی از آکسفورد: من نمیزنم. @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
تضاد، اصلی است که فقط در عالم طبیعت و عالم مثال آنهم بخاطر تشابه ذاتی عالم مثال با عالم طبیعت است مطرح است لذا اصلا در عالم عقل و بالاتر اصلا مسئله تضاد مطرح نیست چون اصل تضاد،در طبیعت مطرح است رعایت شریعت اساس حرکت سالک به کمال است.
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر عقل داشته باشید میرید استعفا میدید!جهنتمون که قطعیه! صحبت‌های جنجالی حجت‌الاسلام قاسمیان @BisimchiMedia
🔴اولین سفر خارجی رئیسی به تاجیکستان و حواشی آن 🔻رئیس جمهور داره تمام نمادهای خرج تراشی و اشرافی‌گری مسئولین رو از صحنه حذف میکنه در کنار مردمی بودن و تلاش بی شائبه
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نظرات حکیم خیراندیش در مورد کرونا @khabarnews 👈«اخبار مهم در «ایتا
مداحی_آنلاین_چرا_خداوند_دنیا_را_با_رنج_آفرید؟_حجت_الاسلام_عالی.mp3
2.43M
♨️چرا خداوند دنیا را با رنج آفرید؟ 👌 بسیار شنیدنی 🎤حجت الاسلام [ کانال منبرهای عالی ] @eitaa_Ostadaali