19.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺آنچه در جلسه دوم مسئولان تحولآفرین مطرح خواهد شد
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
2025_01_20_20_10_39.m4a
32.93M
🎙 #بشنوید
💠سلسله جلسات
"مسئولان تحولآفرین"
جمع مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
2⃣جلسه دوم 2⃣ 👇👇
🔺"معارف نادرست" ریشه مشکل تبیین دین
🔺دین فردی بیخاصیت گفتمان حاکم بر تبیین دین
🔺دین اجتماعی شورانگیز راهبرد اول تحول در تبیین دین
🔸دوشنبه اول بهمنماه ۱۴۰۳
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#تحول_در_تبیین_دین
🔺در محیطهاى اصلى زندگى، جایى براى دین نبود
🔺امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا، با آنچه در گذشته وجود داشته است، تفاوتهاى خیلى زیاد و فاصلههاى عجیب و ژرفى دارد.
🖊بازخوانی بیانات 35 سال پیش رهبرانقلاب در دیدار با جمعی از طلاب
🔹شما آقایان میدانید که امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا، با آنچه در گذشته وجود داشته است، تفاوتهاى خیلى زیاد و فاصلههاى عجیب و ژرفى دارد. در گذشته، ارتباطات اینقدر نبود؛ تهاجم افکار غلط و انحرافى این همه نبود؛ تأثیرش بر روى افکار مردم اینقدر نبود؛ طلب و خواهش و آمادگى فکر درست و فکر دینى و اسلامى این همه نبود؛ امکان گسترش فکر توحیدى این همه نبود. امروز اوضاع جور دیگرى است.
🔹امروز در داخل کشور خودمان و مرزهاى خودمان، ملّت بزرگى زندگى می کنند که براى آنها دیگر اسلام یک امر زائد، یک امر تشریفاتى، یک امر خارج از بناى زندگى و موازین زندگى و رفتار زندگى نیست؛ اسلام همهچیزِ زندگى است، مبناى زندگى و نظام اجتماعى است. امروز توحید در زندگى عمومى و اجتماعى ملّت ما و کشور ما قاعدهی زندگى است؛ مبناى حکومت، مبناى ادارهی کشور و مدیریّت امور، مبناى زندگى همهجانبهی مردم، توحید و معارف اسلامى است. مردم به فراگرفتن دین و اطّلاع از حقایق دین شائقند. اصلاً امکان براى تبلیغ دین هست، [ولى] در گذشته این امکان نبود.
🔴 در گذشته اگر روحانى، خیلى دستوپادار و زرنگ و آمادهی کار بود، یک مسجدى، یک مَدرَسى، یک گوشهاى از زندگى را میتوانست تصرّف کند و در آنها خیمهی تفکّرات اسلامى و تعالى خودش را بزند. در محیطهاى اصلى زندگى -در محیط کار، در محیط ادارهی کشور، در ادارات، در محیط قانونگذارى- اصلاً جایى براى دین نبود.
🔹آنجایى هم که بهعنوان مبلّغ دین میرفتید، شما کار خودتان را میکردید و نظام اجتماعى هم کار خودش را میکرد؛ اگر به فرض به کارخانهاى میرفتید که تعلیم دین بدهید، شما حرف خودتان را میزدید، و قوانین کار هم کار خودش را میکرد و غالباً کار آن بر کار شما فائق بود. امروز جور دیگرى است.
🔹امروز امکان کار هست، امکان تعلیم هست، امکان قضاوت هست، امکان حاکمیّت احکام اسلامى هست. جوانهاى ما و دانشگاههاى ما مشتاقند؛ صاحبنظران ما میخواهند بدانند، از معارف اسلامى مطّلع بشوند، سر در بیاورند؛ میخواهند پایهی فکرى و اعتقادىِ آن چیزى را که امروز نظام اجتماعى در جامعه فرض کرده و به وجود آورده -علاوه بر احکام فراوان و قوانین و مقرّرات زیادى که نظام در انتظار املا کردن آن از ناحیهی دین است- دستشان بیاید که قضیّه چیست.
بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام)بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام) ۱۳۶۸/۱۱/۰۱
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
گفتمان سدید
#تحول_در_تبیین_دین 🔺در محیطهاى اصلى زندگى، جایى براى دین نبود 🔺امروز نیاز به معارف اسلامى در دنیا
🔺پولى را که بشود در بازار خرج کرد، نداریم!!
🔺براى عرضه کردن(معارف)، چه چیزى در آستین آماده دارد و کدام غذا را براى این همه دهنهاى باز [آماده کرده است]؟ ما چه داریم؟ چه میخواهیم عرضه کنیم؟ سؤال این است.
🔸من سؤالم این است که در مقابل این همه نیاز، در مقابل این همه استفهام در داخل و در خارج، بر حسب اوضاع جدید اعتقادى عالم، بر حسب اوضاع جدید سیاسى عالم، جمهورى اسلامى بهعنوان پایگاه دین اسلام و نقطهاى که ادّعا میکند اسلام در اینجا تحقّق پیدا کرده، براى عرضه کردن، چه چیزى در آستین آماده دارد و کدام غذا را براى این همه دهنهاى باز [آماده کرده است]؟ ما چه داریم؟ چه میخواهیم عرضه کنیم؟ سؤال این است.
🔸البتّه براى عرضه کردن، ما خیلى چیزها داریم. ما اگر همین موادّ خامى را که در اختیارمان هست -که اسمش را موادّ خام میگذاریم، مثل عنصرِ از معدن درآمدهی طلا- یعنى همین آیات قرآن و همین احادیث، بدهیم در سطح دنیا، خودش خیلى است؛ ما کم نداریم.
❓امّا من سؤالم این است که اگر چنانچه از فقه اسلام -بعد از هزار سال تجربهی تحقیقِ حقیقتاً شگفتآور؛ - سؤال بشود که بالاخره این منبع عظیم اسلامى در اختیار شما بوده و این مِتد هزارسالهی تجربهشده هم در اختیار شما است، پاسخ ذرّهذرّه و دانهدانهی مسائل زندگى چیست، شما در جواب خواهید ماند؛ همهی ما در جواب خواهیم ماند.
🔴 ما امروز به فراخور نیازى که وجود دارد و استفهامى که وجود دارد، پاسخِ حاضر و پول خُردى که میشود آن را در بازار خرج کرد نداریم. چرا؟!
معادن عظیم و غنى و غالباً هم از جنسهاى فاخر در اختیارمان هست؛ امّا پولى را که میشود در بازار خرج کرد و میشود دست این و آن داد، نداریم. خب، چه کسى میخواهد این کارها را بکند؟ عرض من این است. این حرف من نیست؛ حرفى است که سالها است در حوزه مطرح است.
🔸این که کسى مثل جناب آقاى مصباح (ادام الله بقائه و برکات وجوده) به این فکر بیفتند که بیایند این روال کار شما را به وجود بیاورند، ناشى از این سؤالِ چنددهساله در حوزه است. مسئله این است که آیا روال جارى و موجود حوزههاى علمیّه براى پاسخ دادن به این نیازها کافى است؟ جواب این است که نه، کافى نیست.
بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام)بیانات در دیدار مسئولان، اساتید و طلّاب بنیاد فرهنگى باقرالعلوم (علیه السّلام) ۱۳۶۸/۱۱/۰۱
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
▪️دبیرخانه طرح ملّی گفتمان سدید برگزار میکند
3⃣ جلسه سوم 3⃣
سلسله جلسات مجازی همافزارهایی
"مسئولان تحولآفرین"
🔺ویژه مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
✅ این باور قلبی ماست 👇
شما معادن طلا و نقرهاید
بدون حضور شما هیچ تحولی ممکن نیست
🔸موضوع جلسه سوم:
بررسی دومین راهبرد از راهبردهای هشتگانه 👇
"دین بهمثابه مفهوم ذهنی یا امری عینی درونی؟"
🔹یکشنبه ۷ بهمنماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۰
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#پیش_نویس
#جلسه_سوم
راهبردهای تحول در تبیین دین (۲)
💠راهبرد دوم:
دین عینی فطری در مقابل دین مفهومی ذهنی
اول: دین مفهومی ذهنی
در گفتمان فعلی "در مقام تبیین"، دین بهمثابه امری مفهومی و ذهنی تلقی میشود.
یعنی دین مجموعهای از گزارهها است که در بخش اعتقادات باید اصل وجود آنها و اوصاف آنها اثبات شده و شبهات آن پاسخ داده شود.
که البته بخش تاریخ و اخلاق دین هم نسبت درستی با این دین پیدا نمیکنند. بنحوی که رقیقهی دانش تخصصی تاریخ و اخلاق بیهیچ ربط روشنی با گزارههای دینی، بعنوان دروس معارف اسلامی ارائه میشوند.
🔸اگر "علم" را مجموعهای از گزارهها حول یک موضوع واحد بدانیم، بشر امروزی برای آموزش آن یک سیستم آموزشی بوجود آورده که دانشها با موضوعات مختلف در آن آموزش داده میشوند.
دین گزارهای هم که مجموعهای از گزارههاست در این سیستم آموزشی جای گرفته و در کنار سایر علوم ارائه میشود.
🔹در سنت تبلیغی مرسوم هم این دین گزارهای بیشتر در قالب گزارههای اخلاقی یا تاریخی تبیین میشود.
🔺پیامدها
1⃣ این دین با اندک سختی و یا مشاهده تناقض رفتاری متدینان، از سوی پذیرنده گزارهها، کنار گذاشته میشود.
2⃣ تفاوت آشکاری بین گزارههای دینی و غير دینی مشاهده نمیشود و گزارههای رقیب به راحتی میتوانند خود را جایگزین گزارههای دینی کنند. (دین اخلاقی؛ دین انسانی)
3⃣ دین تاریخ مصرف پیدا میکند
4⃣ با قلب انسان ارتباط پیدا نمیکند و آرامش و طمانینه بدنبال ندارد
دوم: دینی عینی فطری
آنچه در منابع اصیل دینی مشاهده میشود دین بهمثابه یک امر عینی فطری است نه صرفا چند مفهوم ذهنی.
▪️اولا امری عینی است
یعنی حقیقت دین یک امر عینی و واقعی است که باید به آن رسید و طعم آنرا چشید.
اگر هم مفاهیم و گزارههایی مطرح میشوند بعنوان زمینه رؤیت آن حقیقت است.
الر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ.(ابراهیم ١)
▪️ثانیا امری فطری است
یعنی آن امر عینی، خارج از وجود آدمی نیست و حقیقت اصیل و فطرت انسانی همان حقیقت عینی دین است
▪️در نتیجه
مواجهه با حقیقت اصیل خویش، همان رؤیت حقیقت عینی دین است.
👈به همین دلیل تمام تلاش قرآن حکیم در تبیین دین "اقامه وجه" به فطرت و حقیقت درونی آدمی است
فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَٰلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (الروم ٣٠)
❌اگر فرایند تبیین دین مسیری است که مقصد آن "اقامه وجه" به درون و فطرت است؛ طی این مسیر در سیستم آموزشی موجود و سنت تبلیغی مرسوم ممکن نیست چرا که اساسا این سیستم آموزشی و سنت تبلیغی برای چنین امری طراحی نشدهاند.
⁉️سوال جدی این است که آیا بدون تغییر این سیستم آموزشی و سنت تبلیغی، تحول در تبیین دین ممکن است؟؟
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
16.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
وقتی هنر به خدمت تبیین دین میآید
چنین صحنههای زیبایی خلق میشود
8⃣راهبرد هشتم تحول در تبیین دین:
"هنر و رسانه؛ ابزار تحول در تبیین دین"
🔺سیستم آموزشی و سنت تبلیغی ما هنوز به فهم درستی از ماهیت و ضرورت "هنر و رسانه" نرسیده است.
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
هدایت شده از مجید نقیلو
#ویراست
وقتی گفته میشود مشکل امروز ما در تبیین دین؛ #معارف_نادرست است یعنی در ایام شهادت امامی که یک #زندانی_سیاسی بود و تا مرز #شهادت مبارزه حاد سیاسی اجتماعی کرد هیچ سخن سیاسی از منابر و کلاسهای درس شنیده نمیشود.
دین اجتماعی شورانگیز به یک دین مظلوم فردی بیخاصیت بدل شده است.
#شهادت_امام_کاظمع
▪️کانال مجیدنقیلو
@majidnaghiloo
2025_01_26_20_11_12.m4a
33.25M
🎙 #بشنوید
💠سلسله جلسات
"مسئولان تحولآفرین"
جمع مسئولان و معاونین دفاتر نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
3⃣ جلسه سوم 3⃣ 👇👇
🔺دین بهمثابه مفهومی ذهنی یا امری عینی فطری؟؟
🔺سنت تبلیغی و نظام آموزشی بیگانه با دین عینی فطری!!!!
🔺آسیبها و پیامدهای دین مفهومی ذهنی
🔺برکات دین عینی فطری
🔸یکشنبه ۷ بهمنماه ۱۴۰۳
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️دشمن انقلاب اسلامی دشمن بعثت است
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: انقلاب، ادامهی بعثت پیغمبر بود، جمهوری اسلامی ادامهی بعثت پیغمبر است. آن که با انقلاب اسلامی دشمن است، مثل همان دشمنانِ صدر اسلام، با بعثت اسلامی و با حرکت توحیدی دشمن است. ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
#عید_مبعث
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
#یادداشت
▪️بعثتی که تحریف شد!!!
▪️دلیل بیمهری جوان امروز به معارف اسلامی؟
🔸آن دینی که امشب از آسمان به زمین آمد رستاخیزی در جان "محمد امین" ایجاد کرد و او را به "محمدرسول" بدل ساخت.
🔹این رسول به بعثت رسیده یک "رستاخیز سیاسی_اجتماعی" عظیم در جامعه خود و تاریخ بوجود آورد.
🔺رستاخیزی چنان #شورانگیز که عرب جاهلی آن زمان را که در "کفِ تمدنبشری" بود به "سقف تمدن بشری" رساند.
🔺رستاخیزی چنان #سیاسی که با کنار زدن طاغوت زمان، ساختار سیاسی جدیدی بنا کرد
رستاخیزی که #جبهه_مقاومت جدیدی در برابر مستکبران تاریخ باز کرد.
✅ به همین دلیل مردم آن زمان را مجذوب و مشتاق خود کرد و جوانان برای آموختن و ایمان به آن دین سر از پا نمیشناختند.
🔴 #انقلاب_اسلامی امتداد بعثت در تاریخ ماست.
یعنی با "اسلام اجتماعی شورانگیز" رستاخیزی عظیم در عرصه سیاسی_اجتماعی تاریخ خود بوجود آورد.
خمینی کبیر مبعوث شد تا
▪️#تمدن_ایرانی_اسلامی کم فروغ شده و مقهور تمدن غرب قرارگرفته را احیا کند.
▪️مبعوث شد تا با کنار زدن طاغوت زمان، ساختار سیاسی جدیدی را بنا کند.
▪️او #جبهه_مقاومت اسلام را در برابر مستکبران عالم احیا کرد.
🔸بله
خمینی مبعوث شد تا احیاگر بعثت باشد. بعثتی که شور رستاخیز دارد نه بعثتی که به نشستن و سکون دعوت می.کند و بوی مرگ میدهد.
❌اگر دینی که در کلاسهای درس یا منابر مساجد و هیئات مذهبی #جمهوری_اسلامی گفته میشود نسبتی با این رستاخیز سیاسی_اجتماعی نداشت یک "دین تحریفشده" است.
❌اگر پشتوانهای برای #جبهه_مقاومت نشد و برای آن مجاهد تربیت نکرد نسبتی با دین بعثت نداشته و یک "دین تحریفشده" است.
❗️اما سوگمندانه #سنت_تبلیغی و #نظام_آموزش_دینی ما در همین #جمهوری_اسلامی هنوز بر این باور است که دین را نباید به سیاست آلوده کرد. چه رسد به پشتیبانی از #جبهه_مقاومت!!!!
💢به همین دلیل محکوم است به بیمهری و بیمحلی جوان در کلاس معارف و منبر مسجد.
👈دلیل این بیمیلی را جای دیگری جستجو نکنید.
🖊مجید نقیلو
#عید_میعث
#تحول_مردمی
#گفتمان_سدید
#گفتمان_تحول_در_تبیین_دین
💢رسانه "گفتمان سدید" را دنبال کنید 👇
https://eitaa.com/ghoftemansadid
هدایت شده از مجید نقیلو
#ویراست
"محمد امین" محبوب بود و زیست مسالمتآمیز با مشرکان مکه داشت
چون مسلمان نبود و در سیاست دخالت نمیکرد
"محمدرسول" مبغوض مشرکان شد تحریمش کردند و خونش را حلال شمردند
چون مسلمان بود و در سیاست دخالت میکرد
#عید_بعثت
#اسلام_سیاسی
▪️کانال مجیدنقیلو
@majidnaghiloo