eitaa logo
قرآنی طه
81 دنبال‌کننده
1هزار عکس
77 ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز دوشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۵ شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ●خطبه 183● نهج البلاغه؛ بخش سوم: توصیه به تقوا و ترک دنیا پيام امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام، ج‏7، ص: 114-108 جايگاه عظيم تقوا: 💢امام(عليه السلام) در اين بخش از خطبه با تأکيد هر چه بيشتر دعوت به تقوا کرده و دليل آن را ذکر مى فرمايد. سپس از آثار تقوا سخن مى گويد و در ادامه درباره ناپايدارى دنيا و سفر آخرت و زاد و توشه آن که تقواست شرح پرمعنايى مى دهد. 💢نخست مى فرمايد: «خداوند شما را به تقوا سفارش کرده و آن را آخرين مرحله خشنودى و خواست خويش از بندگان قرار داده است»; (وَ أَوْصَاکُمْ بِالتَّقْوَى، وَ جَعَلَهَا مُنْتَهَى رِضَاهُ، وَ حَاجَتَهُ مِنْ خَلْقِهِ). 💢اين عبارت نشان مى دهد که تقوا برترين خواست پروردگار از بندگان و بالاترين افتخار براى همگان است. و هماهنگ با آيات قرآنى است که مى گويد: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ)(1)، (وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى)(2)، (تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِى نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ کَانَ تَقِيّاً)(3) و بالاترين بها را براى تقوا قائل شده است. 💢حقيقت اين است که تقوا احساس مسئوليت از درون است که از يک سو زاييده ايمان قوى است و از سوى ديگر سرچشمه اطاعت و پرهيز از گناه است. 💢تعبير به حاجت در مورد خداوند; نه به اين معناست که خداوند احتياج به بندگان دارد. حاجت در لغت تنها به معناى نياز و فقر نيست، بلکه گاه به معناى درخواست نيز آمده است. پی نوشت: 1. حجرات، آيه 13. 2. بقره، آيه 197. 3. مريم، آيه 63. موفق باشید Sa🌿
10.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ توجیه کسانی که در مقابل امام حسین علیه السلام ایستادند ولی حضرت را می‌شناختند چی بود؟ 📣 استاد‌محمدی‌شاهرودی ı👇با حاضرجواب‌باش @PasokhWorld ı👆جواب‌شبهات‌مُحرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ⁉️ شهادت امام حسین علیه السلام عاقلانه بود یا عاشقانه؟ 📣 استاد‌محمدی‌شاهرودی ı👇با حاضرجواب‌باش @PasokhWorld ı👆جواب‌شبهات‌مُحرم
آن چنان کز برگ گل، عطر و گلاب آید برون تا که نامت می برم ، از دیده آب آید برون رشته الفت بود در بین ما، کز قعر چاه کِی بدون رشته، آب بی حساب آید برون؟    و وسیله ای برای ابراز عشق و ... 🏴 حسینی بر مسلمانان و دوستداران حضرت تسلیت باد Sa🌿
🏴 أَلسَّلامُ عَلَى الْمُجَـرَّعِ بِکَأْساتِ الرِّماحِ سلام بر آنکه از جام هاى نیزه ها جرعه نوشید. مقدسه Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز چهارشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۷ شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ●خطبه 183● نهج البلاغه؛ بخش سوم: توصیه به تقوا و ترک دنیا پيام امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام، ج‏7، ص: 114-108 💢امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به بيان دليل رعايت تقواى شديد در پيشگاه الهى پرداخته، مى فرمايد: «پرهيزکارى در برابر خداوندى پيشه کنيد که همواره در پيشگاه او حاضريد و زمام شما به دست اوست و حرکات شما در اختيار او قرار دارد»: (فَاتَّقُوا اللهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِعَيْنِهِ، وَ نَوَاصِيکُمْ(4) بِيَدِهِ، وَ تَقَلُّبُکُمْ(5) فِي قَبْضَتِهِ). 💢آرى عالم محضر خداست و زمام اختيار همه به دست اوست، هر چند بندگان را در اعمالشان آزاد قرار داده; ولى اين آزادى به معناى سلب قدرت از ذات پاک او نيست. در ادامه براى تأکيد بيشتر مى افزايد: «کسى که اگر کار خود را پنهان کنيد مى داند و اگر آشکار سازيد مى نويسد. پاسداران والامقامى براى ثبت اعمال شما گماشته که از حفظ هيچ حقّى غفلت نمى ورزند و چيزى را بيهوده ثبت نمى کنند»; (إِنْ أَسْرَرْتُمْ عَلِمَهُ، وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ کَتَبَهُ ; قَدْ وَکَّلَ بِذلِکَ حَفَظَةً کِرَاماً، لاَ يُسْقِطُونَ حَقّاً، وَ لاَ يُثْبِتُونَ بَاطِلاً). 4. «نواصى» جمع «ناصية» به معناى موهاى پيش سر و اشاره به قدرت قاهره خداوند و کنايه از سلطه او بر همه چيز است. 5. «تقلّب» در اينجا به معناى «تصرّف» و هرگونه دگرگونى است، اشاره به اين که همه حرکات شما در دست قدرت اوست. موفق باشید Sa🌿
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸سهم روز پنجشنبه🔸 موضوع: شرح نهج البلاغه ۱۴۰۳/۴/۲۸ شرح خطبه ۱۸۳- آیت الله مکارم ،دشتی،لاهیجی خطبه ۱۸۲- ابن میثم، فیض الاسلام، زمانی ●خطبه 183● نهج البلاغه؛ بخش سوم: توصیه به تقوا و ترک دنیا پيام امام اميرالمؤمنين عليه ‏السلام، ج‏7، ص: 114-108 💢در قرآن مجيد نيز مى خوانيم: «(وَأَسِرُّوا قَوْلَکُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ)(6) ; سخنان خود را پنهان سازيد يا آشکار کنيد (تفاوتى نمى کند) او از آنچه در درون سينه هاست آگاه است.» نيز مى فرمايد: «(وَإِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ * کِرَاماً کَاتِبِينَ * يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ)(7) ; و بى شک نگهبانانى بر شما گمارده شده والا مقام و نويسنده (اعمال نيک و بد شما) که مى دانند شما چه مى کنيد». 💢بديهى است ثبت اعمال به وسيله فرشتگان حافظ اعمال، براى تأکيد است و گرنه از جمله هاى قبل به خوبى روشن شد که آشکار و پنهان و همه چيز در زمين و آسمان در برابر علم خدا يکسان است. 💢با توجه به اين که جمله «قَدْ وَکَّلَ بِذلِکَ ; خداوند براى کتابت گروهى را مأمور کرده است» و با توجه به اين که کتابت اعمال را به اعمال آشکار محدود ساخته «وَ إِنْ أَعْلَنْتُمْ کَتَبَهُ» چنين استفاده مى شود که فرشتگان الهى مأموريت ندارند همه اعمال پنهانى را بنويسند و خداوندى که ستار العيوب است بخشى از اين اعمال را از قلمرو اطلاع آنها خارج ساخته و تنها در اختيار خودش قرار داده است و اين حکايت از نهايت لطف او مى کند. 💢در دعاى کميل نيز مى خوانيم: «وَکُلَّ سَيِّئَة أَمَرْتَ بِاِثْباتِهَا الْکِرامَ الْکاتِبينَ الَّذينَ وَکَّلْتَهُمْ بِحِفْظِ مايَکُونُ مِنّى وَجَعَلْتَهُمْ شُهُوداً عَلَىَّ مَعَ جَوارِحى وَکُنْتَ اَنْتَ الرَّقيبَ عَلَىَّ مِنْ وَرآئِهِمْ وَالشّاهِدَ لِما خَفِىَ عَنْهُمْ وَبِرَحْمَتِکَ اَخْفَيْتَهُ وَبِفَضْلِکَ سَتَرْتَهُ ; خداوندا گناهان مرا ببخش هر گناهى که فرشتگان والا مقام را مأمور ثبت آن کرده اى همان ها که مأموريت دارند همه آنچه را از من سر مى زند بنويسند و آنها را افزون بر اعضاى من گواه من قرار دادى و تو در ماوراى آنها مراقب آنان هستى و گواه بر چيزى هستى که از آنها پنهان شده است (آرى) به رحمتت آن را پنهان سختى و به سبب فضلت مستور داشتى». 6. ملک، آيه 13. 7. انفطار، آيات 10 ـ 12. 8. طلاق، آيه 2. موفق باشید Sa🌿