Joze02.mp3
4.22M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء دوم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹
📖 دعای روز دوّم :
💠 اَللَّـهُمَّ قَرِّبْني فيهِ اِلي مَرْضاتِكَ، وَجَنِّبْني فيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِماتِكَ، وَ وَفِّقْني فيهِ لِقِرآئةِ آيـاتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ
پروردگارا! در این روز پربرکت مرا به رضایت و خوشنودی خویش نزدیک کن و از خشم و عذاب خود برهان.
به من لیاقتی عطا کن تا خاضعانه تسلیم تو شوم و تو را از هرچه به اندیشهام درآید بزرگتر دانم.
خدایا! در این ماه توفیق تلاوت قرآن را بر من ارزانی دار تا چشمم به درخشش آیاتت منور شده، قلبم با هدایت کتابت تسکین یابد.
به حق رحمتت. ای رحمکنندهترین رحمکنندگان! آمین!🤲
خشم 3 حرف داره. عشق هم همینطور.
گریه 4 حرف داره. خنده هم همینطور.
دروغ 4 حرف داره. راست هم همینطور.
منفی 4 حرف داره. مثبت هم همینطور.
دشمنی 5 حرف داره. دوستی هم همینطور.
ناکامی 6 حرف داره. پیروزی هم همینطور.
زندگی دو طرفهست
طرف درستی رو انتخاب کن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
دلیل داغ روزه گرفتن↕️
(بزرگ ترین درمانگر سرطان)
{اتوفاژی}
کشف دانشمند ژاپنی در سال ۲۰۱۶ و جایزه نوبل را بابت آن گرفت.
کشفی که دنیای پزشکی را متحیر کرد و بار دیگر حقانیت اسلام به دنیا اثبات کرد.👌
44.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا میگوييم قرآن معجزه است؟!
⁉️ دلیل برتری قرآن نسبت به معجزات دیگر چیست؟
♨️ ناگفتههایی از توصیه امام خمینی به پسرش
_________________________
🔸 #یک_آیه_از_جزء
🔸 سحر اول
🔰 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در پخش زنده ماه مبارک رمضان سال گذشته که امسال در برنامه سرسحر از شبکه خراسان پخش میشود
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
بسمه تعالی شانه
اداب مهمانی
قسمت سوم(پایانی)
۷_ در شرایطى که میزبان هیچگونه بدهى، الزام و تعهّدى به میهمانان نداشته است و صرفاً از سر لطف و فضل و سخاوت و کرم، میهمانى را بر پا کرده و مهمانان را دعوت کرده است؛ ادب و انصاف اقتضا مىکند اگر در پذیرایى، کاستى و نقصى به نظر مهمان آمد، آن را بپوشاند و اظهار نکند. این نهایت بىادبى و بىانصافى و ناسپاسى و نمکنشناسى است که بعد از این همه لطف و احسان میزبان، مهمان نقصى را که به نظرش رسیده است ابراز و اظهار کند و آبروى صاحبخانه را نزد دیگر مهمانان ببرد.
شخصى هم که خداوند او را بدون استحقاق و طلب، بر سر خوان فضل و احسان خویش مهمان کرده است، ادب ایجاب مىکند اگر نقص و کاستىاى در زندگى خود به نظرش رسید، آن را بپوشاند و اظهار و ابراز نکند و نزد این و آن زبان به گله و شکایت نگشاید. بهویژه آنکه با شناختى که از خدا
داریم، مطمئنّیم کار خدا بىعیب و نقص است و اگر کاستىاى هم به نظر ما مىآید، ناشى از ضعف فهم و درک ماست که حکمت کارهاى خدا را نمىفهمیم و در کار او گمان عیب و نقص مىبریم.
۸_ یکى دیگر از امورى که مراعات آن بر میهمان واجب است دل نبستن و طمع نکردن به وسایل منزل صاحبخانه است. وسایلى که میزبان در اتاق پذیرایى براى لذّت و راحت میهمان قرار داده است متعلّق به آن خانه است و امکان اینکه مهمان آنها را تصاحب کند و همراه خود ببرد وجود ندارد. در نتیجه، وقتى مهمان به آنها دل بست و طمع کرد، اوّلاً در طول مهمانى حواسش پیش آنهاست و متوجّه پذیرایى و مهمانى نیست و کوچکترین بهره و لذّتى از مهمانى نمىبرد. ثانیاً چون زمان مهمانى محدود است و سرانجام مهمانى به پایان مىرسد و مهمانان باید خانه را ترک کنند، کسى که به وسایل اتاق پذیرایى میزبان دل بسته است، جدا شدن از آن وسایل و بیرون رفتن براى او بسیار دشوار و مشقّتبار خواهد بود.
شخصى هم که خداوند او را در دنیا بر سر خوان ضیافت خویش مهمان کرده است نباید به دنیا دل ببندد و طمع کند؛ زیرا اوّلاً در آن صورت از درک لذّت ضیافت الله محروم مىشود و کوچکترین حظّ و بهرهاى از این مهمانى احساس نخواهد کرد. ثانیاً وقتى زمان ترک دنیا و انتقال از این عالم فرامىرسد، جدا شدن از دنیایى که به آن دل بسته است براى او بسیار سخت و دردناک خواهد بود. تمام سختى جان دادن ناشى از دلبستگى و چسبندگى به دنیاست. بهعنوان مثال، اگر کاغذ سادهاى را بر روى دستتان قرار دهید و سپس آن را بردارید، کوچکترین ناراحتى از برداشته شدن آن احساس نخواهید کرد. امّا اگر چسب زخمى را بر روى پوست دستتان که موهایى بر آن روییده است، بچسبانید و آنگاه بخواهید آن را بکَنید و از دست جدا کنید، با کوچکترین تکان که به چسب مىدهید موهاى متعدّدى از ریشه کنده مىشوند و درد شدیدى گریبانگیر شما مىگردد. مرگ براى مؤمنى که دل در جاذبهى محبّت الهى نهاده و به دنیا بىرغبت است، همچون برداشته شدن کاغذ، و براى شخصى که به دنیا دل بسته است، همچون کَندن و جدا کردن چسب زخم است.
برخى از بزرگان اهل معرفت گفتهاند محبّت دنیا شخصى را که عمرى اهل طاعت و عبادت بوده است، به هنگام مرگ در معرض این خطر قرار مىدهد که غضبناک به خدا از دنیا برود؛ زیرا در لحظهى مرگ احساس مىکند خدا او را از محبوبش جدا مىکند و طبیعتاً کسى که شخص را از محبوبش جدا و محروم کند، مورد غضب و نفرت او خواهد بود.
بنابراین باید دنیا را تماشا کرد و از آن لذّت برد، امّا به آن دل نبست.
۹_ یکى دیگر از ادبهایى که مراعات آن بر میهمان لازم و واجب مىباشد این است که تنها مشغول استفاده از پذیرایىها و در نتیجه بىتوجّه به صاحبخانه نباشد. مهمانى که از آغاز تا پایان مهمانى مشغول خوردن و نوشیدن است و به صاحبخانه توجّهى ندارد و با او گفتوگویى نمىکند، شرط ادب را در مهمانى مراعات نکرده است.
شخصى هم که در ضیافت الهى مهمان است، نباید تمام عمر خود را به استفاده از نعمتهاى الهى مشغول و از توجّه به منعِم و صاحبخانه غافل باشد. گرچه خداوند نعمتها را براى استفادهى بندگانش آفریده و تدارک دیده است؛ امّا بسیار زشت و بىادبانه است که عبد در طول زندگى دائماً به بهرهمندى از آنها مشغول باشد و توجّهى به خدا نکند و رابطهاى با او برقرار نسازد و به گفتوگویى صمیمانه با او نپردازد.
قسمت پایانی
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت۸
انسان دو ساحت دارد. یک ساحت او، ساحت روحانی، باطنی و الهی است. ساحت دیگر او، بعد جسمانی اوست. آن حقیقت باطنی ما را از آن حیثی که به امور جسم و جسمانیات مشغول است، نفس مینامند. این نفس میتواند امّاره، مطمئنه، مسوله، ملهمه و... باشد. حدی که برای ما پیرامون این نفس تعریف کردهاند آن است که از عقل و نقل(شرع) در ادارهی این جسم و امور جسمانی تبعیت کند. اگر از حد عقل و نقل خارج شود، نفس امّاره نامیده میشود. خدا به ما عقل عطا کردهاست و از ما خواسته مطابق با عقلمان مسائل جسمانیمان را اداره کنیم. اگر ما عقل را کنار بگذاریم و بلکه عقلمان را محکوم جسم و امور دنیوی قرار دهیم، از حقیقت انسانیت خودمان منسلخ میشویم. «لا تَجْعَلْ طَبِیعَتَکَ حاکِمَةً عَلی عقلِکَ». طبیعت را حاکم بر عقلت قرار نده.
اگر طبیعت بر جان و روح ما حاکم شود، ما به سمت همین طبیعت صیرورت پیدا میکنیم در حالی که حق متعال از ما خواستهاست که به سمت خدا صیرورت پیدا کنیم. « أَلاٰ إِلَى اَللّٰهِ تَصِيرُ اَلْأُمُورُ »(شوری/۵۳) هشدار که کارها به خدا باز میگردد. الله هم جامع است، یعنی فقط در دنیا نباشید. در دنیا به قدری که عقل و شرع تعیین کردهاست، باشید. در سایر مراتب هم حضور داشته باشید. از خیال نظام هستی هم بهره ببرید. در مرتبهی عقل هم باشید و از آن بهره ببرید. از مراتب ما فوق آن هم بهره مند باشید و به سمت الله صیرورت داشته باشید. در یک اسم وقوف نداشته باشید. اگر در یک اسم یا مرتبه متوقف شوید، شما ابن السبیل هستید. ابن السبیل هم کسی است که راه را گم کرده است و در راه ماندهاست. ما نباید در راه بمانیم. باید همین طور برویم. تا کجا؟ تا ابدیت... البته اینجا راه و مقصد یکی است. منتها وقوف جایز نیست. «يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا مٰا لَكُمْ إِذٰا قِيلَ لَكُمُ اِنْفِرُوا فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ اِثّٰاقَلْتُمْ إِلَى اَلْأَرْضِ أَ رَضِيتُمْ بِالْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا مِنَ اَلْآخِرَةِ فَمٰا مَتٰاعُ اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا فِي اَلْآخِرَةِ إِلاّٰ قَلِيلٌ» (توبه/۳۸) اى کسانى که ایمان آوردهاید، شما را چه شده است که چون به شما گفته میشود: «در راه خدا بسیج شوید» کندى به خرج میدهید؟ آیا به جاى آخرت به زندگى دنیا دل خوش کرده اید؟ متاع زندگى دنیا در برابر آخرت، جز اندکى نیست. اگر در مرتبه ای که در آیه به عالم ارض و ماده اشارت شده، وقوف کنیم، به سمت ماده و حیوانیت صیرورت پیدا میکنیم. یعنی نفس امّاره بر ما غلبه پیدا میکند و در سجن نفس گرفتار میشویم.
«وَ إِذْ قٰالَ مُوسىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اَللّٰهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً قٰالُوا أَ تَتَّخِذُنٰا هُزُواً قٰالَ أَعُوذُ بِاللّٰهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ اَلْجٰاهِلِينَ »(بقره/۶۷)و هنگامى که موسى به قوم خود گفت: «خدا به شما فرمان مى دهد که ماده گاوى را سر ببرید»، گفتند: «آیا ما را به ریشخند مى گیرى؟» گفت: «پناه مى برم به خدا که مبادا از جاهلان باشم.» ذیل این آیه مفسران گفته اند که: «یک خانمی بوده که سه پسرعمو عاشق او بودند. یکی از آن ها آدم خوبی بود و این دختر این یک نفر را دوست داشت. آن دو نفر دیگر حسادت کردند و آن پسر را کشتند تا خودشان به آن دختر برسند. قوم بنی اسرائیل دنبال قاتل میگشتند. خدا به حضرت موسی امر کرد که به اینان بگو که اگر میخواهید قاتل را پیدا کنید، گاوی را بکشید. بخشی از گوشت این گاو را به آن مرده بزنید. آن مرده زنده میشود و میگوید که قاتل چه کسی بودهاست. این گاو را پیدا میکنند و...».
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💛دعا برای شروع روز 💛
💙بسم الله الرحمن الرحیم💙
🌺اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبـَاحَ الْـاَبـْـــــرَار
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الْـاَشَـــــرَار
🌺اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَقـْبـُولـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْمـَرْدُودِیــــن
🌺اَلـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْصّـَالـِحـِیـن
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْطّـَالـِحـِیـن
🌺الـلّـهُـمَ اجـْعَـلْ صَـبَـاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـْخـَیْـرِ وَ السَّعـَادَة
وَ لـَـا تَــجْــعـَـلْ صَـبـَاحَـنـَا
صَـبَـاحَ الـشَّـرِ وَ الْشِّـقـَاوَة
💜آمين يا رب العالمین💜
Tahdir joze3.mp3
4.16M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء سوم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹
📖 دعای روز سوم :
💠 بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ والتّنَبیهَ وباعِدْنی فیهِ من السّفاهة والتّمْویهِ واجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ.
خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی
و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت، ای بخشنده ترین بخشندگان. ( مفاتیح الجنان )
"به ماه مهر و محبت"
سلام سفرهٔ گستردهٔ خدا، رمضان!
سلام ماه سحرهای آشنا، رمضان!
سلام رویش باران، سلام جوشش رود
سلام شهرِ غزلهای روشنا رمضان!
سلام لحظهٔ افطار و شورِ فیض غروب
درود فصل مناجات و ربنا، رمضان!
چه مهربان و صمیمی رسیدهای از راه
خوشآمدی و گل آوردهای، بیا رمضان!
بیا و در ضربانم اذان نور بریز
بهار آینهخیزِ پر از بها، رمضان!
به حقّ اشهد ان لا اله الا الله
که نیست جز تو کسی میزبان ما، رمضان!
سلام ماه ابوحمزه و تبِ شب قدر
درود ساعت غمهای با صفا رمضان!
سوار بال ملائک مرا ببر تا اوج
مرا ببر به ملاقات ابرها رمضان!
مرا ببر به جهانی پر از نگاه و سکوت
مرا ببر به تماشای ناکجا رمضان!
مرا ببر به زلالی، مرا ببر به حضور
مرا ببر به سحرهای بیریا رمضان!
مرا ببر به زمانی ورای وقت زمین
مرا ببر به شبِ رویش صدا، رمضان!
گلوی زندگیام خشکِ درد بینفسی است
ببار در ریههایم کمی هوا رمضان!
تمام هستی من در مصاف تیر غم است
بدوز بر دل من جوشنِ دعا رمضان!
خوشآمدی و صفا کردهای، بیا ای خوب!
سلام سفرهٔ گستردهٔ خدا رمضان!
4_426664464956260621.mp3
10.86M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
📖دعای ابوحمزه ثمالی
دعای روز پنجشنبه.mp3
6.22M
🌹☀️🍃 ﷽ 🍃☀️🌹
💠 دعای روز پنجشنبه
🍃 بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 الحَمدُ لِلّٰه الَّذى أَذهَبَ اللَّيْلَ مُظْلِماً بِقُدْرَتِه، وَجَاءَ بِالنَّهَارِ مُبْصِراً بِرَحمَته، وَكَسانى ضِياءَهُ وَأَنا فى نِعْمَتِه
اللّٰهُم فَكَما أَبقَيْتَنِى لَهُ فَأَبْقِنِى لِأَمْثالِهِ، وَصَلِّ عَلَى النَّبِيِّ محمد وَآلِهِ، وَلَاتَفْجَعني فِيهِ وَفِي غَيْرِه مِنَ اللَّيالِى وَالْأَيَّامِ، بِارْتِكَابِ الْمَحَارِمِ، وَاكتِسَابِ الْمَآثِمِ، وَ ارْزُقْنِى خَيْرَهُ، وَ خَيْرَ مَا فيهِ، وَ خَيْرَ ما بَعْدَهُ، وَ اصْرِفْ عَنِّى شَرَّهُ، وَ شَرَّ ما فِيهِ، وَ شَرَّ ما بَعْدَهُ،
اللّٰهُمّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَ بِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَ بِمُحمَّد الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ
فَاعْرِفِ اللّٰهُمَّ ذِمَّتِىَ الَّتِى رَجَوْتُ بِهَا قَضَاءَ حَاجَتِى، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ
🍃 اللّٰهُمَّ اقْضِ لِى فِى الْخَمِيسِ خَمْساً لَايَتَّسِعُ لَها إِلّا كَرَمُكَ، وَ لَايُطِيقُها إِلّا نِعَمُكَ،
سَلَامَةً أَقْوىٰ بِهَا عَلَىٰ طَاعَتِكَ، وَ عِبادَةً أَسْتَحِقُّ بِها جَزِيلَ مَثُوبَتِكَ، وَ سَعَةً فِى الْحَالِ مِنَ الرِّزْقِ الْحَلَالِ، وَ أَن تُؤْمِنَنِى فى مَوَاقِفِ الْخَوْفِ بِأَمْنِكَ، وَ تَجعَلَنى مِن طَوَارِقِ الهُمومِ وَ الغُمومِ فى حِصْنِكَ، وَ صَلِّ عَلىٰ محمد وَ آلمحمد، وَ اجعَل تَوَسُّلى به شافعاً، يَوْمَ الْقيامَةِ نافِعاً إِنَّكَ أَنتَ أَرحمُ الراحمين.
📿التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گناه کبیره
نماز صبح قضا=روزی تنگ می شود
💢↶ شرح دعای روز سوم
✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره
【اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَالتَّنْبِیهَ
وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ】
خدایا در این ماہ رمضان روزی کن
که من هوشیار بشوم و حافظه پیدا کنم
و از خواب غفلت بیدار بشوم
انسان اگر بیدار بشود خیلی لذت میبرد
نوع انسانها در غفلت هستند
لذا در ماہ رمضان از خدا درخواست کنید
که از خواب غفلت بیدار شویم
⬅️ علت ضعیفی حافظه
یکی از نعمتهای بزرگ خدا ذهن است
در این دعا از خدا درخواست ذهن و حافظه
میکنیم اگر میبینید حافظه ضعیف است
و حافظه درست و حسابی نداریم علت آن گناہ
است به نامحرم که نگاہ کنی حافظه میرود
【شَکوتُ اِلی وَکیعٍ سوَء حِفظی
فَارشْدنی اِلی تَرِک المَعاصی
وَ ذلِکَ اَن حَفِظَ العِلم فَضل
وَ فَضل اللهُ لا یوتی لِعاصی】
شخصی به دانشمندی مراجعه میکند
و میگوید من حافظه ندارم
آن دانشمند گفت: گناہ نکن
و علت آن را هم ذکر کرد و گفت:
علم یک نوع فضیلت و برتری است و خدا
این برتری را به شخص گنهکار نمیدهد
لذا کسی که اهل گناہ است مجتهد و ملا
نمیشود و اگر بخواهد ملا بشود و به درد
مردم بخورد باید حافظه داشته باشد
و لازمه آن ترک گناہ است
↫◄ پس از خدا حافظه بخواهیم
و ترک گناہ کنیم این دعا را هم
بعد از هر نماز بخوانید
〖سُبْحَانَ مَنْ لَا یَعْتَدِی عَلَی أَهْلِ مَمْلَکَتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لَا یَأْخُذُ أَهْلَ الْأَرْضِ بِأَلْوَانِ الْعَذَابِ سُبْحَانَ الرَّءُوفِ الرَّحِیمِ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِی فِی قَلْبِی نُوراً وَ بَصَراً وَ فَهْماً وَ عِلْماً إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ〗
که باعث تقویت حافظه میشود
قرآن را حفظ کنید حافظه زیاد میشود
خواندن آیةالکرسی حافظه را زیاد میکند و ...
【وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَالتَّمْوِیهِ】
خدایا در این روز مرا از کارهای
باطل و سفیهانه دور گردان
غیبت نکنم، دروغ نگویم و ...
سفاهت به معنای کار بیخردانه و بچگانه است
【وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ
مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ】
خدایا هر کار خیری که در ماہ رمضان نازل
کردهای نصیبی از آن کار خیر به من برسان
⬅️ شیطان چگونه از ما دور میشود!؟
رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) فرمود:
آیا شما را خبر ندهم به اموری که
اگر به آن امور عمل کنید
شیطان از شما دور میشود
مثل دور بودن مشرق از مغرب؟!
اصحاب گفتند: بله یا رسول الله
حضرت فرمودند: روزہ بگیرید
چرا که روزہ صورت شیطان را سیاہ میکند
◽️یکی از کارهای خیر روزه گرفتن است
از خدا بخواهیم که در ماہ رمضان
مریض نشویم و توفیق روزهداری
داشته باشیم
◽️یکی از کارهای خیر دیگر صدقه است
صدقه دادن هم پشت شیطان را میشکند
«و کَسْرَ ظَهرہ»
◽️و در ادامه آمده است
مواظبت بر عمل صالح، نماز شب
و دوستی با خدا و استغفار
ریشه شیطان را قطع میکند
【وَاجْعَلْ لِی نَصِیباً مِنْ کُلِّ خَیْرٍ
تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِین】
خدایا هر خیری که در ماہ رمضان
نازل میکنی برای من نصیبی
از آن خیر قرار بدہ
به جود و بخشش خودت ای کسی که
جود و بخششت از همه بخشندگان
بیشتر است
⬅️ امام علی علیهالسلام میفرماید:
◽️هیچ یک از شما جز به پروردگار خود
امید نبندد و جز از گناہ خود نترسد.
زیارت امام حسن عسگری علیه السلام در روز پنجشنبه.mp3
304.3K
🕌 زیارت امام حسن عسگری علیهالسلام ❤️در روز پنجشنبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ عدم وابستگی به تعلقات دنیوی
🔶 یک نکته از یک جزء
🔸 #جزء_سوم
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در حرم مطهر رضوی در ماه رمضان ۱۴۴۴
____________________________
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
💠 کانال تفسیر قرآن
🆔 @soada_ir
🆔 @soada_tafsir
بسمه تعالى شأنه
افطاری
قسمت ۱
از شکر نعمت درک ماه مبارک رمضان ولو درک ظاهری ضیافت الله قاصر هستیم، الحمدلله. معنای لغوی صوم هم امساک است و هم رفعت و بالا آمدن. چه لطیف که در زبان آذری هم به روزه، عروج میگویند. عروج معادل صوم عربی است لذا صائم کسی است که عروج پیدا میکند...
«لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ، وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ»
روزه دار دو خوشحالی دارد؛ خوشحالی اول مربوط به خود افطار است و خوشحالی دوم «عِندَ لِقاء رَبِّهِ بِصومِه» است.
ماه مبارک دو شأن دارد:
۱- شأن امساکی ۲- شأن افطاری
شأن اول که هنگام افطار است، فرح دارد زیرا به نفس حیوانی خودش به وفق اقتضاء و درخواستش احسان میکند یعنی به مرتبه نفس و بدنش که بالذات طالب غذاست و توجه به ماده دارد غذا میدهد. افطاری که بسیار مستحب است همین افطار به نفس حیوانی خود انسان است منتها بشر نوعاً خودش را نمیشناسد، شاید به دلیل شدت قرب به خودش و یا غفلت از خودش، لذا حق متعال افطار به دیگران را آئینه ما قرار داده تا خود را در سیمای دیگران ببینیم.
افطاری دهنده مظهر «یُطْعِمُ وَ لَا يُطْعَمُ» است، در شأن افطاری مظهر يُطْعِمُ و در شأن امساکی مظهر لَايُطْعَمُ میشود...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۹
این گاو متعلق به پسری بودهاست و پدری داشته که اهل کسب و کار بودهاست. در روایت داریم که این پدر و پسر عاشق اهلبیت علیهم السلام بودند. ولایت اهلبیت علیهم السلام سرّ است. پیش از این عرض شد که حضرت موسی، پیامبر اولوالعزم، به دنبال عَبْدٌ مِن عِبٰادِنٰا، جناب خضر، میگردد و این دو در مجمع البحرین به هم میرسند. «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ» (الرحمن/١٩). این مجمع البحرین چیست؟ یک تعبیر آن این است که دو انسان کامل به هم میرسند و تأویل اتم آن این است که دریای حضرت فاطمه سلام الله علیها با دریای امیرالمؤمنین علیه السلام تلاقی کرد، «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ».(الرحمن/٢٢) وقتی حضرت موسی از خدا پیغمبر باطنی، خضر، طلب میکند و به او میرسد، روایت داریم که این دو در مجمع البحرین فقط پیرامون اهلبیت حرف زدند. انتهای این دیدار هم به روضه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام ختم شد. روایت دارد که موسی و خضر ساعت ها گریه کردند. حال ببینیم در عصر مهدوی چه راحت به روضهی امام حسین علیه السلام راه پیدا کردیم. حضرت موسی شاید یکی دوبار چنین موقعیتی برایش پیش آمد.
«فَقَالَ إِنِّي سَقِيمٌ»(صافات/۸۹).ﻭ ﮔﻔﺖ:«به ﺭﺍستی ﻣﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭم». حضرت ابراهیم به آسمان نگریست و حقایق کربلا بر او مکشوف شد و بیمار گشت. بعد از آن با دست راستش تمام بتها را شکست. تا انسان به درِ خانه ی حضرت اباعبدالله علیه السلام نرود و بر او گریه نکند، نمیتواند بتها را بشکند. یک شمشیر ظاهری داریم که تیز است و با آن میتوان این بت های ظاهری را شکست. اما یک شمشیر باطنی داریم که از آنجایی که باطن ظریف و لطیف است، این شمشیر باید خیلی برّنده باشد که بتواند بت های درون را بشکند. به تعبیر حضرت بقیةالله؛ سوده ی الماس.
یادم ز وفای اشجع الناس آید
وز چشم ترم سوده ی الماس آید
آن شمشیر باطنی#اشک است. اشک است که میتواند تمام بتها را بشکند. همین که حضرت ابراهیم بر امام حسین علیه السلام گریه کرد، از باطن به او امر شد که بت ها را بشکن. من و شما هم باید حدود را بشکنیم. در حد نباید بایستیم. چون حد غیر از خداست. اگر میخواهیم این حدود را بشکنیم، راهش گریه بر اباعبدالله علیه السلام است. راه دیگری ندارد. یعنی راه دیگر هست ولی خیلی سخت است اما گریه بر اباعبدالله الحسین علیه السلام آسان است. امام رضا علیه السلام میفرمایند: «یَا ابْنَ شَبِیبٍ إِنْ بَکَیْتَ عَلَى الْحُسَیْنِ حَتَّى تَصِیرَ دُمُوعُکَ عَلَى خَدَّیْکَ غَفَرَ اللَّهُ لَکَ کُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِیراً کَانَ أَوْ کَبِیراً قَلِیلًا کَانَ أَوْ کَثِیراً». یعنی هر گناهی را گریهی بر امام حسین علیه السلام میشوید و پاک میکند.
این پدر و پسر اهل بیت علیهم السلام را میشناختند و عاشق ایشان بودند. حال که اهل بیت را میشناسند، مؤدب هستند. «إنّا اهلَ البیتِ لا نَستَخدِمُ مَن لا یَتَأَدِّبُ مع اللهِ فی خَلَواتِه». ما، اهل بیت، کسی که در خلوتش بی ادب باشد، استخدام نمیکنیم. اولین خصیصه ی کسی که اهل بیت را میشناسد، ادب است. این پسر معاملهای کردهبود و به خانه آمد تا پولی را که باید پرداخت میکرد، بردارد. دید که پول جایی هست که پدر سرش را آنجا گذاشته و خوابیده است. به آن شخص گفت که نمیتوانم پدرم را بیدار کنم. باید صبر کنی تا او بیدار شود. پدر و مادر شما حکم ولی خدا را برای شما دارند. بزرگی گفت به پدر و مادرتان ک خدمت میکنید گویی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خدمت میکنید. لذا قدر پدر و مادرتان را بدانید. پدر که بیدار شد برایش ماجرا را تعریف کرد. پدرش بخاطر این ادبش به او گاوی داد. این گاو همان گاوی است که بنی اسرائیل آن همه سوال کردند تا حضرت موسی مشخصاتش را گفت. آمدند و این گاو را بسیار گران خریدند طوری که این پسر با فروش این گاو به ثروت هنگفتی دست یافت...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده