16.mp3
4M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء شانزدهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
track_xbqp9MPu8Eg98THVUUm8ptEfGfB0Vf_320-1.mp3
903.3K
🤲 دعای روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
🎤حاج میثم #مطیعی
بسم الله الرحمن الرحیم
✨اللهمّ وَفّقْنی فیهِ لِموافَقَةِ الأبْرارِ وجَنّبْنی فیهِ مُرافَقَةِ الأشْرارِ وأوِنی فیهِ بِرَحْمَتِکَ الى دارِ القَرارِ بالهِیّتَکِ یا إلَهَ العالَمین.
خدایا توفیقم ده در آن به سازش کردن نیکان🤲
و دورم دار در آن از رفاقت بدان 🤲
و جایم ده در آن با مهرت به سوى خانه آرامش 🤲
به خدایى خودت اى معبـود جهانیان.🤲
#ادعیه_روزانه_ماه_رمضان
#قرآنتصویریاخلاق 👇
┏━━━━ °•🍃•°━━━━┓
@ghoran_tasviri_akhlagh
┗━━━━ °•🍃•°━━━━┛
🔰 هفدهم) تفاوت پیامبر با حضرت ابراهیم علیهماالسلام
🔶 مجموعه لوح #نکات_ناب_قرآنی برشی از تفسیر #حجت_الاسلام_راجی در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد
🔷 هر روز یک موضوع، در #ماه_مبارک_رمضان
______________________
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
💠 کانال تفسیر قرآن
🆔 @soada_ir
🆔 @soada_tafsi
اَللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَهَ الرَّشِيدَهَ وَالْغُرَّهَ الْحَمِيدَهَ وَ اكْحُلْ(اكْحَلْ) نَاظِرِي بِنَظْرَهٍ مِنِّي إلَيْهِ خدايا آن جمال با رشادت، و پيشاني ستوده رابه من بنمايان، و با نگاهي از من به او ديده امرا سرمه بنه،
سلام علیکم صبح به خیر انشالله شما که از اولیای خدا وازمنتظزین ظهور وفرج یوسف زهرا س مهدی فاطمه بقیه الله اعظم عج هستید حضرت رزاق به فضل وکرمش این قسمت از دعای عهد را که بهترین خیر هست طبق ایه قران رانصیب وقسمت شما واهل بیت شما بکرداند ودر رکابش از مخلصین ومجاهدین قرارتان دهد انشاالله وبه زیر سایه گل نرکس یوسف زهرا مهدی فاطمه حجت ابن الحسن امام زمان عج سلامت وسربلند وموفق باشید
التماس دعا
سرسجاده دعاگویتان هستیم
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۳
عرض کردیم که در این تقسیمبندی کلی، بالا اصل است و پایین فرع. پایین نسبت به بالا تاریک و بالا نسبت به پایین روشن است. حق متعال که روشنترین حقیقت وجود است و از این حقیقت، روشنتر در نظام وجود نیست و در نهایت بداهت و روشنایی است لذا نیازی به هیچ اثباتی ندارد. ما در عرفان، اصلا قائل به اثبات توحید نیستیم. جناب متکلم، توحید را اثبات میکند. توحید، روشنترینِ چیزهاست. چه چیزی را اثبات کند؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب. هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
آفتابی چنین درخشنده
دیدهها در غبار یعنی چه؟
من چه چیز را باید اثبات کنم؟ در تجلی ذات حق متعال در قوس نزول و جلوهگری او تا پایینترین مرتبهی وجودی، هر مرتبه نسبت به مرحله بالا لیل است. یعنی آن اولین تجلی در قوس نزول که از آن تجلی تعبیر میشود به تجلی اعظم، صادر اول، حقیقت محمدیه، عقل کل، نورالانوار، هباء، عماء، رقّ منشور و هر یک از اسامی دیگری که در آیات و روایات ما به آن اشاره شده است، آن مرتبه که اولین مرتبهی تنزلی است، نسبت به حق متعال لیل است. و اول حقیقتی است که از ذات حق متعال مقدر و متعین شده است. لذا او لیلة القدر اعظم است. آن مرتبه نیز دوباره در مرتبه پایین تجلی میکند. مرتبهی پایین نسبت به آن مرتبهی بالا لیلةالقدر است. هرچه پایینتر میآید مقیدات بیشتر میشود لذا ما در نزول، قیود داریم اما در صعود، شهود و ظهور داریم.
صعود معراج و پاره کردن قیود است اما در نزول قید بیشتر و بیشتر میشود. لذا از مراتب قوس نزول تعبیر به لیل و لیالی کردهاند. تا کجا؟ تا جایی که به این عالم طبیعت برسد. این عالم طبیعت هم لیلةالقدر است. این نشئهی طبیعت هم لیلةالقدر است. شما هم که در نشئه طبیعت هستید لیلةالقدر هستید. اما گفته شد که یک لیلةالقدر اعظم داریم که تعین اول و تجلی اعظم ذات حق متعال است و همینطور تا مراتب پایین که همگی لیل و لیالی هستند. حال همین الان از عالم طبیعت در حال صعود هستیم. لذا این نظام طبیعت و همین لیل نظام طبیعت اولین مرتبهی لیلةالقدر صعودی است. به محض شروع این صعود، نام آن دیگر لیل نیست بلکه روز است زیرا همینطور به سمت این نور و روشنایی که گفتیم میروید. همینطور به مرتبهی عالم اصل، حقیقت و علت خود میروید که نور آن بیشتر از اینجاست. از این مراتب صعود به یوم و ایام تعبیر میشود.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 « اولین توصیه علامه حسنزاده (ره) برای سلوک»
🔻 آیتالله رمضانی
🎤 #سخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 تاثیر ملامت گناه
مرحوم استاد #فاطمی_نیا
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۲۱
این آب کنایه از علم و باطن نظام هستی است. بحر مسجور یعنی بحری که روی آن آتش است؛ عالم باطن، آب و حیات و عالم ماده، آتش روی آن است. وقتی که این تنور به غلیان آید و قیامت ظهور کند، من و شما دیگر پناهی نداریم مگر این که در مدتی که در این عالم طبیعت بودیم و فرصتی داشتیم، در مسیر سفینهی نوح یعنی در مسیر اهلبیت علیهمالسلام میبودیم؛ «کلّنا سفن النجاة و سفینة الحسین أوسع و أسرع». لذا حضرت نوح در این آیه میفرماید: «وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا» (هود/۴۱) مظهر بسم الله الرحمن الرحیم حضرت نوح است.
به بسم الله الرحمن الرحیم است
که عارف در مقام کن مقیم است
کن الله و بسم الله عارف
چه خوشوزنند در بحر معارف
انسان الهی و عرشی، خود بسم الله است. ائمهی ما علیهم السلام بسم الله الرحمن الرحیم هستند لذا امام رضا علیهالسلام میفرمایند که یا ابن شبیب! اگر به هر شیئی خواستی گریه کنی، بر حسین بن علی بن ابیطالب گریه کن چه او را در کربلا به همراه ۱۸ نفر از ابدالش شهید کردند. حضرت به همراه ابدال ایشان در مجموع ۱۹ نفر هستند و ۱۹، عدد بسم الله الرحمن الرحیم است. انسان کامل خودش بسم الله الرحمن الرحیم است. در کربلا بسم الله الرحمن الرحیم را شهید کردند. در این آیه هم حضرت نوح میفرماید همگی به کشتی سوار شوید. این کشتی مظهر خود حضرت نوح است، سوار کشتی شوید یعنی به نوح پناه ببرید. تنها کسانی که در مرتبهی جسم وقوف نکردهاند میتوانند سوار این کشتی شوند لذا میگوید از هر موجودی یک زوج سوار کن؛ این زوج کنایه از علم و عمل است.
حق متعال خطاب به جناب نوح میفرماید اهل خود را سوار کن. وقتی ایشان به خدا میگوید که پسرم را نجات دهم، حق متعال میفرماید: «إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ» (هود/۴۶) تو فقط مجاز هستی که اهل خودت و کسانی که به تو ایمان آوردهاند را سوار کنی. در قرآن آمده است که انسانهای قلیلی سوار این کشتی شدند. حضرت نوح به پسرش میفرماید: «يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا».(هود/۴۲) این سخن یعنی ای پسر! در ولایت ما داخل شو «وَلَا تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ» که اگر سوار نشوی، در شمار هلاک شدگان خواهی بود. پسر میگوید: «سَآوِي إِلَىٰ جَبَلٍ»(هود/۴۳) این جبل، جبل انانیت است. در این آیه، پسر نوح مظهر نفس اماره است؛او میگوید که من به مرتبهی انانیت خودم پناه میبرم. حضرت نوح در جواب میگوید: «لَا عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِلَّا مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ» (هود/۴۳) هیچ کس امروز نمیتواند از خدا به چیز دیگری پناه ببرد. مگر اینکه باب رحمت حق متعال باز شود. این موج که میان مکالمهی حضرت نوح و پسرش فاصله انداخت، هوای نفس است. در زندگی این موجها فراوان به سراغ ما میآید و ما باید مراقب باشیم. دو دسته موج به سمت ما میآید: «اِنَّ لِرَبِّکُم فِی اَیَّامِ دَهرِکُم نَفَحَاتٌ أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا». یکی، موجهایی است که از جانب اولیاء خدا به ما میرسد و موجهای دیگر نیز موجهای هوای نفسانی هستند. این موج باعث میشود تو در عالم ماده مستغرق شوی...
چرا خو کردهای در لای و در گل
از این لای و گلت برگو چه حاصل
تو را ز کنگرهی عرش میدهند صفیر
ندانمت که در این دامگه چه افتادهست
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
4_293413254921716414.mp3
3.86M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء هفدهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
39.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان
(اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيْهِ لِصالِحِ الاَعْمالِ،
وَاقْضِ لِي فِيْهِ الحَوائِجَ وَالامالِ
يا مَنْ لا يَحْتاجُ إِلى التَّفْسِيرِ وَالسُّؤالِ،
يا عالِماً بِما فِي صُدُورِ العالَمِينَ
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطِّاهِرِينَ.)
«ای خدا! مرا در این روز به اعمال صالحه راهنمایی کن،
حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز،
ای کسی که نیازمند شرح و سوال بندگان نیستی،
ای خدایی که ناگفته به حاجات و به اسرار خلق آگاهی،
بر محمد و آل اطهار او درود فرست.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸دعای ماه مبارک رمضان (یا عَلِیُّ یا عَظیمُ)
همراه با صوت و ترجمه🌸
💢↶ زیـارت امـام حسـن عسـکری
علیـهالسـلام در روز پنـجشنبـه
【اَلسَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا وَلِیَّ اللهِ
اَلسَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا حُجَّهَ اللهِ وَ خَالِصَتَهُ
السَّلاَمُ عَلَيْکَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ
وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّهَ رَبِّ الْعَالَمِينَ
صلَّی اللهُ عَلَيْکَ وَعَلَی آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
يا مَوْلاَیَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیِّ
أَنَا مَوْلًی لَکَ وَ ﻵِلِ بَيْتِکَ
وَ هَذَا يَوْمُکَ وَ هُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ
وَ أَنَا ضَيْفُکَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِکَ فِيهِ
فأَحْسِنْ ضِيَافَتِی وَ إِجَارَتِی بِحَقِّ
آلِ بَيْتِکَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ】
🌸🍃سلام بر تو ای ولی خدا
ای حسن عسكری علیه السلام
سلام بر تو ای حجّت خدا و بنده خاص
و خالص خدا
سلام بر تو ای پيشوای اهل ايمان
و وارث علم پيغمبران
و حجّت پروردگار عالميان
درود خدا بر تو و بر خاندان تو كه
خوبان و پاكان عالمند
ای امام من ای حضرت امام حسن عسكری
من دوست شما و خاندان شما هستم
و در اين روز پنجشنبه
مهمان و پناهنده به شما هستم
پس از من به لطف مهمان نوازی كن
و مرا در جوارت پناه ده به حقّ خاندان
تو كه خوبان و پاكان عالمند.
💠خوانـدن این دعـا در ابتدای روز
باعـث مبارکی کارهایتان میشود💠
💦بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ💦
《اَلّلهُمَّ اِنّی اَسأَلُکَ یا قَریبَ الفَتحِ وَالفَرَجَ
یا رَبَّ الفَتحِ وَالفَرَج یا اِلهَ الفَتحِ وَالفَرَجِ
عَجِّلِ الفَتحَ وَالفَرَجَ سَهِّلِ الفَتحَ وَالفَرَجَ
یا فَتّاحَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا مِفتاحَ الفَتحِ وَالفَرَجِ
یا فارِجَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صانِعَ الفَتحِ وَالفَرَجِ
یا غافِرَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا رازِقَ الفَتحِ وَالفَرَجِ
یا خالِقَ الفَتحِ وَالفَرَجِ یا صابِرَالفَتحِ وَالفَرَجِ
یا ساتِرَ الفَتحِ وَالفَرَجِ وَاجعَل لَنا مِن اُمُورِنا فَرَجاً وَ مَخرَجاً
اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیّاکَ نَستَعینَ بِرحمتک یا اَرحَمَ الرّاحمینَ》
✧✾════✾✰✾════✾✧
❇️ دعـای ابتـدای روز ❇️
《اََللّهُمَّ إِجْعَلْ أَوَّلَ یَوْمی هَذا فَلاحاً
وَ آخِرَهُ نَجاحَاً وَ أَوْسَطَهُ صَلاحَاً
اََللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَاجْعَلْنا مِمَّنْ أَنابَ اِلَیْکَ فَقَبِلْتَهُ
وَ تَوَکَّلَ عَلَیْکَ فَکَفَیتَهُ
وَ تَضَرَّعَ اِلَیْکَ فَرَحِمْتَهُ》
🍃🌼 عــهــد ثـــابـت 🌼🍃
☜ پـنــج شــنـبــہ☟
🔸⤵️ اذڪــار روز
🔶 لا الٰہ اِلَّا اللہ مَلِکُ الحَقُّ المُبین
🔸100مرتبہ
🔶یا رَزّاق 👈 308مرتبہ
⭐️⤵️ ســـوره روز
🍃سوره مبارکہ قیامت🍃
🌟خداوند به او مژده عبور از پل صراط میدهد
💦💠💦 ادعیه و زیارت روز
🔹دعای روز پنج شنبه
🔷دعای کمیل
🌸🍃نمــــاز روز ⤵️
🍃 #نماز روز پنجشنبہ
↩️ هرکس چهارده رکعت نماز بجا آورد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره توحید
ملائکه به او گویند که هر حاجتی داری بخواه
دعای روز پنجشنبه .mp3
1.75M
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ»
🌼دعای روز پنج شنبه
اَللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلاَنَا اَلإِْمَامَ الْهَادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِكَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَي آبَائِهِ الطَّاهِرِينَ
خدايا برسان به مولاي ما امام راهنماي راه يافته، قيام كننده به فرمانت كه درودهاي خدا بر او و پدران پاكش،
سلام علیکم سلام به شما یار ویاورمهدی فاطمه یوسف زهرا س رهرو راهش منتظر قیامش انشاالله این سلام شما به حضور حضرتش ابلاغ شود الحمدالله شما با نفس حقی که دارید دعای حضرتش نصیب وقسمت شما واهل بیت شما حضرت رزاق به فضل وکرمش روزیتان کند ودعای بنده کمترین سر سجاده در حق شما واهل بیت شما انشاالله حضرت رب الارباب به اجابت برساند
التماس دعا
بسمه تعالی شانه
شرح لیله القدر
قسمت ۴
از این مراتب صعود به یوم و ایام تعبیر میشود، یوم القیامه سیرصعودی است. قیامت چه روزی است؟ روزی است که سرائر و حقایق آشکار میشود. إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیهِ رَاجِعونَ. حال با توجه به اینکه بحث امشب نیز پیرامون حقیقت اهلبیت علیهم السلام است، این مقدمه را عرض کردم تا به شما بگویم، اهلبیت علیهم السلام در روایات فرمودهاند که نحنُ اللّیالی و الأیّام. چرا؟ چون کون جامعاند. ما اهلبیت لیالی و ایام هستیم. یعنی دایره قوس نزول و قوس صعود ما هستیم. بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِمُ. هستی از ما شروع شده و به ما ختم میشود. و همهی این دایره یعنی دایره نزول و صعود مراتب وجودی ما است.
ما اهلبیت هم لیالی هستیم و هم ایام. یعنی چه؟ یعنی نزول و صعود ما در مراتب انسان کامل است. به همین خاطر در روایات و ادعیه میفرماید: خدا با ما آغاز کرد و خلقت شما را با ما شروع کرد و شما به واسطه ما خلق شدید و به واسطه ما هم عروج میکنید و به واسطه ما قیامت شما برپا میشود. اگر مرتبهای از مراتب صعودی از قبیل نماز، روزه و معارف- که همهی اینها یومالقیامة هستند، نماز خواندن شما یومالقیامة است، روزه گرفتن شما که در زبان ترکی به آن عروج میگویند- را در خودتان تلبس میکنید و تحقق میدهید، اهلبیت میفرمایند که ما شما را رو به قبله میکنیم. روزه ما هستیم، نماز ما هستیم. میفرماید کعبه ما هستیم. اگر میخواهید به سمت ما روی آورید، کعبه ما هستیم. ما هم مرتبه عقل هستیم، هم مرتبهی مثال جلوات ما است و هم عالم طبیعت. پس لیلةالقدر اهلبیت علیهم السلام است.
این که در عالم طبیعت شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم میبینید، این عالم، عالم کثرت است. کمااینکه عرض کردیم تمام مخلوقات عالم سه مرتبهی کلی طبیعت، مثال و عقل دارند، یکی از مخلوقات این عالم -که در حرکت جوهری گفته شد- زمان است. زمان صورتی طبیعی دارد؛ همین زمانی که من و شما آن را میشناسیم، تقدم و تاخری که در عالم میبینیم و از حرکت جوهری منتج میشود. این زمان باطن و مثالی دارد که مثال زمان دهر است و این زمان صورت عقلیهای دارد که ربالنوع زمان است و از آن تعبیر به سرمد میشود. چطور در عالم طبیعت، حقایق عقلی کثیر میشود؟ زمان هم در عالم طبیعت تکثیر پیدا می کند. لذا صورت طبیعی لیلةالقدر در نشئه طبیعت کثیر است. شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم برای ما ایرانیها! برای شرق ایران و کشورهای پاکستان،افغانستان و هندوستان چند روز دیگر شب قدر است. برای اروپا، چند روز قبل از ما یعنی یک یا دو روز پیش شب قدر بوده است. پس این شب قدری که میبینید، صورت طبیعی شب قدر است. حال شما ارتقاء پیدا کرده و در این عالم ظاهر وقوف نکنید! ظاهر شما با این ظاهر عالم تطبیق دارد. تو لیلةالقدر را در افق نفس ناطقهات به شهود بنشین. صم للرویه و افطر للرویه. ولایت را در نفس ناطقهی خودت ببین. اگر میخواهی عالمِ طبیعتت لیلةالقدر را درک کند همین شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم برایت کافی است که البته این هم برکاتی دارد که حرفی در آن نیست اما آنی که میخواهد لیلةالقدر را درک کند عقل و جان شما است. جان شما بایستی در دهر و سرمد عالم غوطهور بشود و حقیقت سرمدی عالم وجود را ادراک کند و اقرار کند که ای سرمد عالمِ وجود و ای دهرِ نظامِ هستی که لا تَسُبّوا الدَّهر... در روایت است که دهر را فحش ندهید که از اسماءالله است و همچنین در روایت داریم که لا تَسُّبُ عَلیاً فَاِنه مَمسوسٌ فی ذاتِ الله. علی را فحش ندهید که او اسم اعظم حق متعال است. او ممسوس در ذات حق متعال است. شما دهر را ادراک کنید و نه دهر، بلکه به سرمد که باطن دهر است و به آن حقیقت سرمدی عالم وجود که اصلُه قائمً و نسلُه دائم توجه داشته باشید. لذا فرمودهاند که در شب قدر به حضرت بقیةاللهالاعظم (عج) توجه داشته باشید که او قدر و سرمدِ عالم است. او دهرِ عالم است. او حقیقتِ عالم است.
حقیقت لیلةالقدر انسان کامل است و این روایتی که از تفسیر فرات کوفی اشاره میکند به این که اَللَیْلَهُ: فاطمه والقدر: اَللَّهُ. لیل فاطمه است و قدر الله فمن عرف فاطمه حق معرفتها یعنی هرکس حق معرفت او را ادراک کند و جایگاه او را بشناسد، فقد ادرک لیله القدر. لیلةالقدر را درک کرده است. پس میشود. میشود که ما به صورت اجمالی و نه به کنه آن، به این درک برسیم.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۲۲
وقتی موج هوای نفس به راه میافتد، بین انسان و امام زمانش فاصله میاندازد لذا فاصلهی بین ما و امام زمان ارواحنا فداه از ناحیهی ما است نه از جانب ایشان، حضرت که غایب نیستند، «عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ» که غیبت ندارد. باید با این موج مبارزه کنیم و آن را بشکنیم. باید این گاو را ذبح کنیم. «قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ» (بقره/۶۸)
قوم بنیاسرائیل از حضرت موسی میخواهند که برای ما مشخص کن که ماهیت این گاو چیست. اگر اینها در افق بالای فکری بودند، همان لحظه که دستور ذبح بقره رسید آن را میکشتند چون هر گاوی مظهر نفس اماره است. اینها در مرتبهی حیوانیت هستند و کلیات را درک نمیکنند. عقل که وظیفهی ادراک کلیات را دارد متعلق به انسان عاقل است به همین دلیل اینها کلیات را نمیفهمند و باید دائم برایشان جزئیات را شرح دهی. «قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا فَارِضٌ وَلَا بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَٰلِكَ فَافْعَلُوا مَا تُؤْمَرُونَ» این گاو پیر و از کارافتاده نباشد. به گاوی که پیر است و هم چنین به مطلق پیر فارض میگویند. چرا پیر نباشد؟ وقتی که انسان پیر میشود، قوای او تحلیل میرود و استعدادهای او دیگر زایل شده است.
در جوانی پاک بودن شیوهی پیغمبریست
ورنه هر گبری به پیری میشود پرهیزگار
البته برخی هستند که در هشتاد سالگی هم نفس امارهشان با قدرت علیه آنها کار میکند ولی این خطاب به کسانی است که در مسیر حق متعال در حرکت بوده و استعدادهایشان را زایل نکردهاند. انسانی که در هشتاد سالگی تصمیم بگیرد با نفس امارهاش بجنگد که دیگر رمقی برای این جنگ ندارد. البته مراد از پیر اینجا پیر عقل نیست بلکه منظور ما پیر ظاهری است. ممکن است کسی جوان باشد اما عقلش پیر باشد و بالعکس. هردوی این مفاهیم مثبت هستند. چه جوانی که از نظر عقلی پیر است و به پختگی کامل رسیده است، چه پیری که جوان است و دلش هنوز به نور الهی روشن است.
جز مگر پیری که از حق است مست
در درون او حیات طیبه است
از برون پیر است و در باطن صبی
خود چه چیز است آن ولی و آن نبی
پیری که تمام قوا و اجزای او ضعیف شده است اگر هم بخواهد با نفس امارهاش مبارزه کند، خیلی هنری نکرده است.
چون همه اوصاف و اجزا شد نحیف
خویشتنداری و صبرت شد ضعیف
اما از آن طرف یک پیری مثل جناب حبیببنمظاهر یا جناب مسلم بن عوسجه به ظاهر پیر هستند اما تمام عمر و قوایشان را در راه حق متعال صرف کردهاند لذا استعداد ایشان دائما نو به نو میشود. ما استعدادی برای الهی شدن داریم که اگر این استعدادمان را در مسیر حق متعال خرج کنیم، روز به روز شکوفا میشود. یعنی عقل هیولانی ما بالفعل و کاملتر میشود. این شکوفایی حد یقف هم ندارد. مگر آن زمانیکه انسان بمیرد البته در این صورت هم انسان تمام نمیشود و اگر در مسیر الهی عمر گذرانده باشد در برزخ هم این تکامل ادامه دارد. حتی در قیامت هم این صیرورت به سوی حق متعال ادامه مییابد و در مکتب امیرالمؤمنین علیهالسلام شاگردی میکند. منظور از فارض در این آیه کسی است که عمرش را در راه خدا صرف نکرده است. جوانانی به محضر اباعبدالله الحسین علیهالسلام رسیدند و از ایشان خواستند تا حضرت ملکوت را به آنها عرضه کنند. حضرت اول امتناع کردند بعد که ملکوت را به آنان نشان دادند، آنها فیالمجلس پیر شدند یعنی باطنشان رشد کرد. دو جوان محضر حاج آقای دولابی رفتند و از ایشان دربارهی لیلةالقدر سوال کردند. ایشان نیم ساعتی برایشان در اینباره توضیح داد و بعد آنها رفتند. آقای دولابی میفرمود که اینها چهل سال رشد کردند...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
#تقویم_قمر_در_عقرب_١۴٠۳
🔹 طبق نظر علامه حسن زاده رحمت الله علیه، نظر بهتر و موثق تر، محاسبه قمر در عقرب بر اساس صورت فلکی عقرب است و نه برج عقرب.
🔸 اگر چه که بهتر است در هر دو مدت(یعنی هم بر اساس صورت فلکی عقرب و هم برج عقرب) برای انجام امور مهم احتیاط شود و انجام نگیرند و در صورت ضرورت، با راهکارهایی که در پادکست بالا بیان شده است به آنها پرداخته شود.
🔔@Aminikhaah_Media