بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۶
حضرت بقیةاللهالاعظم(عج) هم فرد است. صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ. پیرامون او اولیاء الهی بسیارند. ابدال، اوتاد، صلحا، نقبا، نجبا. ایشان شیرمردان در عالم اند و در خدمت آقا هستند اما این الشَّرِیدُ الطَّرِیدُ الْفَرِیدُ الْوَحِیدُ معنایی دیگر دارد. این همه شنیدهاید که در محضر او اولیاء و بزرگانی هستند، جوانانی و پیرانی، مردان خدا واوتاد و ابدالی خادم درگاهش اند، اما او در نظام هستی فرید و وحید است. این فردیت به رتبه خلافت اللهی او مربوط میشود نه عالم طبیعت!!! لذا چون اولین عدد فرد ۳ است، پیغمبر حکمتش را مبتنی بر ثلاث بیان میکند. حبّبَ الىَّ مِن دنياكم ثلاثٌ: النساءُ و الطّيب و جُعلت قرّةُ عينى فى الصلاةِ. نساء به معنی فلان خانم نیست، نساء اشاره به نفوس دارد که سیدة نساء العالمین نفس کلی است که جامع و مربی نفوس است. نساء! و رایحهی او. رایحهی حضرت زهرا چیست؟ رآئِحَةً طَیِّبَةً، کَاَنَّها رآئِحَةُ جَدّی رَسُولِ اللَّهِ. رایحه پیغمبر و حضرت زهرا یک رایحه است. کَاَنَّها... رایحه حضرت فاطمه زهرا خیلی شبیه رایحه پیغمبر است. منتها رایحه حضرت زهرا کنه رایحه پیغمبر و اصل این عطر است. و جُعلت قرّةُ عينى فى الصلاةِ و أنا الصلاة. صلاة ولایت است که نور چشم پیغمبر نیز ولایت است. پس من سه چیز را دوست دارم: اول زن اعنی سیدة نساء العالمین. و این زن جزء من است. فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی. زن جزء مرد است. و رایحه خوش او را که از ذات احدیت حق متعال منشعب شده است و قرّةُ عينى فى الصلاةِ نور چشم من در نماز است که ولایت امیرالمؤمنین است. لذا جزء به کلِّ خودش میل دارد. فاطمه میل به امیرالمؤمنین پیدا میکند. و همینگونه است که کل نیز به جزء خودش میل دارد. لذا در تمام حوادث روزگار، اهلبیت به مادرشان فاطمه زهرا میل پیدا میکنند. البته حضرت زهرا نسبت به ائمه اطهار جنبهی امومت و اصالت و مبدئیت دارد.
به ادامهی روایت میپردازیم. من او را در آسمان به همسری علی درآوردم و یک پنجم زمین را مهریه او قرار دادم. یعنی چه؟ یعنی امام در قسمت خشکی زمین است و در اینجا باید باشد. امام همواره در قسمت خشکی زمین است. چرا؟ چون مهر مادرش است. و نمیشود که امام در دریا باشد. امام زمان-علیهالسلام- همواره در قسمت خشکی زمین است. اصلُه قائمٌ و نسلُه دائم. تا خدا خدایی میکند باید در این قسمت یک پنجم خشکی انسان کامل باشد. و از آن دو بزودی نسل و فرزندان پاکیزهای بیرون خواهد آمد که آنان چراغ بهشت خواهند بود. حسن و حسین -علیهم السّلام- و از صلب حسین -علیهالسّلام- امامانی پدید میآیند که کشته میشوند و خوار میگردند. وای بر کشنده و خوار کننده آنها.
این روایت و روایت دیگری میفرماید برای اینکه حضرت ختمی مرتبت نطفه حضرت فاطمه زهرا را در شب ۲۳ ماه مبارک رمضان منعقد کند در غار حرا اربعین گرفت. این اربعین به چه معناست؟ اربعین نفوس مستکفی [نفوسی که ناقصاند و در مسیر استکمال اند و میخواهند کامل بشوند] مشخص است اما نفوس مکتفی [ که در مسیر استکمال نیستند بلکه در مسیر تکمیلاند، حرکتشان حرکت تکمیلی است و جنبهی نقص ندارند، حالت انتظار ندارند و کامل هستند] به چه معناست؟ نفوس مستکفی چهله و اربعین میگیرد که قوای خودش را تکمیل کند و قابلیتهای خودش را به فعلیت برساند و نواقص خویش را رفع کند. انسان کامل صاحب نفس مکتفی چرا اربعین میگیرد؟! اربعین او چه معنایی میتواند داشته باشد؟ کمااینکه میگوییم استغفار انسان کامل برای چیست که پیغمبر میفرماید، لیغان قلبی و انی لأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ كُلِّ يَوْمٍ سَبْعِينَ مَرَّةً. غباری بر قلب من مینشیند و من به دلیل آن غبار هفتاد مرتبه در روز استغفار میکنم. این غبار چیست؟ حضرت امام(ره) میفرمودند این غبار، غبار توجه به اسماء و صفات حسنی الهی است. چرا؟ چون اسماء و صفات حسنی الهی شئون انسان کامل اند. در آیهی قرآن میفرماید؛ ولله الاسماء الحسنی فَادْعُوهُ بِهَا معصوم(ع) در ذیل آن میفرماید که نَحنُ وَاللهِ الأسماءُ الحُسنی بَل أمثالُ العُلیاء. پس اسماءالله شأن و مخلوق انسان کامل میشوند چون نَحنُ أسماءُ الله، اسماء الله به ذات انسان کامل مضاف شده است. ما اسماء هستیم. پس آن سرّ شما چیست؟ همهی اسماءالله و همهی اسماء و صفات نظام وجود، شئون، مظاهر و مخلوقات انسان کاملاند. وقتی انسان کامل به مظاهر و مخلوقات خودش توجه میکند یعنی به مادون توجه میکند. برای انسان کامل تنزل درجه است. لذا باید استغفار کند...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۲۴
«فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ» (توبه/۱۰۵). خدا ناظر بر اعمال ماست. «أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ» (علق/۱۴) اصلا یکی از اسماء حق متعال خبیر است. خبیر یعنی «فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ» به این معنی که او به کوچکترین اعمال و خطورات ذهنی ما آگاه است. علاوه بر خداوند متعال رسول او یعنی امام زمان او نیز آگاه هست. علاه بر این، مؤمنین که همین اولیاء الهی هستند نیز آگاهند. اولیاء الهی کسانی هستند که تور پهن کردهاند و ناظر هستند. اگر ببینند نفس کسی هنوز رو به سوی عقلانیت دارد خوشحال میشوند. این نفس «تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» است که ائمه سلام الله علیهم و اولیاء الهی با نگریستن به آن مسرور میشوند. نفسی که اینگونه است امید به ذبح کردن و نجات دادنش وجود دارد.
در مسلخ عشق جز نکو را نشکند
روبه صفتان زشتخو را نکشند
لذا در کربلا میبینیم که جناب حر که نفسش رو به سوی عقل دارد، ذبح میشود. وقتی که امام حسین علیه السلام هنگام نماز خواندن به حر میگوید که تو با سپاه خود نماز بخوان و من با سپاه خودم، جناب حر که هنوز نفسش رو به سوی عقل کل دارد با اباعبدالله نماز میخواند. این نشان میدهد که این نفس مستعد ذبح شدن است. لذا در کربلا وقتی امام حسین علیه السلام حر را میدیدند مسرور میشدند چون این نفس تَسُرُّ النَّاظِرِينَ است. اولیاء خدا همین گونه هستند. وقتی کسی که نفس مستعدی دارد پیش ولی خدا میرود، ولی خدا از دیدن نفسی که قابلیت ذبح شدن دارد خوشحال میشود و ذبحش میکند. ولی خدا ذابحی است که وقتی شما را ذبح میکند اصلا متوجه آن نمیشوید. لذا یکی از راههای کشتن نفس آن است که انسان خودش را به یک پیر برساند. شکل اتم آن شرکت در مجالس اهلبیت علیهمالسلام است. اولیاء الهی مقید هستند و جلوهای از جلوات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشند.
گر دست نمیدهد وصالش
دست من و دامن خیالش
ما که توفیق نداریم خدمت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برسیم، خدمت دوستان حضرت میرسیم. وقتی شما در کنار پیر نشستید؛ آن پیر به وجود و نور خودش تو را ذبح میکند. دست به باطنت میکشد و اصلاحت میکند. وقتی خدمت حاج آقای دولابی میرسیدیم میفرمود وقتی شما وارد جلسه میشوید من نفس شما را ورق میزنم و به وفق نفس شما حرف میزنم. ولیّ خدا مثل آب کر است و نجاسات اگر در معرض آب کر قرار بگیرد پاک میشود. او نیز طاهر است و طهارت میبخشد.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
#مولاجانم
🍃چه شود که نازنینا، رُخ خود به من نمائی
به تبسّمی، نگاهی،گرهی ز دل گشائی...
🍃به کدام واژه جویم، صفت لطیف عشقت
که تو پاک تر از آنی که درون واژه آیی...
#امام_زمان
تعجیل در فرج مولایمان صلوات
#شبتونمهدوی🌙
20.mp3
4.01M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء نوزدهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
12_20_Ghaseme_Musavi(Vijeye_Mah_Ramazan)_(www.rasekhoon.net).mp3
688.9K
♻️ دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان♻️
🎤استاد #موسوی_قهار
بسم الله الرحمن الرحیم
✨اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ الجِنانِ
واغْلِقْ عَنّی فیهِ أبوابَ النّیرانِ
وَ وَفّقْنی فیهِ لِتِلاوَةِ القرآنِ
یا مُنَزّلِ السّکینةِ فی قُلوبِ المؤمِنین.
✅خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت
و ببند برایم درهاى آتش دوزخ را
و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن
اى نازل کننده آرامش در دلهاى مؤمنان.
#ادعیه_روزانه_ماه_رمضان
کانال
صوتهای دلنشین
هدیه به چهارده معصوم علیهمالسلام
🍀🖤🍀🖤🍀🖤
🔰 بیستم) فواید پاداش اخروی
🔶 مجموعه لوح #نکات_ناب_قرآنی برشی از تفسیر #حجت_الاسلام_راجی در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد
🔷 هر روز یک موضوع، در #ماه_مبارک_رمضان
______________________
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
💠 کانال تفسیر قرآن
🆔 @soada_ir
🆔 @soada_tafsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ جهاد اکبر
🔶 یک نکته از یک جزء
🔸 #جزء_بیستم
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در حرم مطهر رضوی در ماه رمضان ۱۴۴۴
____________________________
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
💠 کانال تفسیر قرآن
🆔 @soada_ir
🆔 @soada_tafsir
🔰 بیست و یکم) دنیا از منظر قرآن (۱)
🔶 مجموعه لوح #نکات_ناب_قرآنی برشی از تفسیر #حجت_الاسلام_راجی در مسجد امام رضا علیه السلام دانشگاه فردوسی مشهد
🔷 هر روز یک موضوع، در #ماه_مبارک_رمضان
______________________
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
💠 کانال تفسیر قرآن
🆔 @soada_ir
🆔 @soada_tafsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
@ghoran_tasviri_akhlagh
تمسخر ممنوع
⛔️در باطن تمسخر،تحقیر،خوار کردن،کشف عیوب،اختلاف افکنی، غیبت، کینه، فتنه، تحریک،انتقام و طعنه به دیگران در آن نهفته است
🚫ایمان،با مسخره کردن بندگان خدا سازگار نیست.«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا یَسْخَرْ»
⭕️کسی که مردم را از توهین به دیگران باز می دارد نباید در شیوه ی سخنش توهین باشد. «لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ»
🚫مسخره،کلید فتنه،کینه و دشمنی است. لا یَسْخَرْ قَوْمٌ
⭕️در شیوه ی تبلیغ،آنجا که مسئله ای مهم است یا مخاطبان متنوّع هستند،باید مطالب تکرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ / وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ
🚫ریشه ی مسخره کردن،احساس خودبرتربینی است که قرآن این ریشه را می خشکاند و می فرماید:نباید خود را بهتر از دیگران بدانید،شاید او بهتر از شما باشد.«عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً»
⭕️ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نیستیم،پس نباید ظاهربین،سطحی نگر وامروزبین باشیم. عَسی أَنْ یَکُونُوا خَیْراً
🚫عیب جویی از مردم،در حقیقت عیب جویی از خود است.«وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ»
⭕️نقل عیب دیگران،عامل کشف عیوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ»
🚫 بد صدا زدن،یک طرفه باقی نمی ماند،دیر یا زود مسئله به دو طرف کشیده می شود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ»
⭕️مسخره کردن و بدنام بردن،گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نیست،بلکه توبه ی تحقیر کردن،تکریم نمودن است.)
🚫 مسخره،تجاوز به حریم افراد است و اگر مسخره کننده توبه نکند،ظالم است. «فَأُولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ»
🔛تلاوت تصویری سوره حجرات آیه ۱۱
Salar Aghili - Sedaye Sorkhe Azadi (128).mp3
9.49M
🎵صدای سرخ آزادی🇮🇷
🎙سالار عقیلی
۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی ایران گرامی و مبارک❤️
Homayoun Shajarian - Irane Man.mp3
6.64M
🎙 همایون شجریان
🎵 ایران من🇮🇷
آواز خوانی در شبم سرچشمه ی خورشید تو
یار و دیار و عشق تو سرچشمه ی امید تو❤️
ای صبح فروردین من! ای تکیه گاه آخرین
ای کهنه سرباز زمین! جام جهان ایران زمین!🇮🇷
ای در رگانم خون وطن! ای پرچمت مارا کفن
دور از تو بادا اهرمن
ایران من ایران من🇮🇷 ایران من ایران من ❤️
بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۷
کمال و مراد انسان کامل، توجه تام به ذات حق متعال است. یَا مَنْ دَلَّ عَلَی ذَاتِهِ بِذَاتِهِ و تنزّه عَن مجانسة مخلوقاته. این در توجه تامّ ذات به ذات است که اگر این توجه تام ذات به ذات نباشد، فیض در نظام وجود پخش نمیشود. فیض حق متعال که عام بر تمام ما سوی الله است به واسطه این توجه ذات به ذات انسان کامل است که خدا در آیینه وجود امام [المؤمن مرآة المؤمن] خود و کمالاتش را میبیند و کمالات خودش را ظاهر میکند. لذا یکی از اساتید ما میفرمودند که مطلوب بالذات حضرت بقیةاللهالاعظم (عج) این است که در این توجه باشد. لذا او ابدال و اوتادی دارد که بین انسان کامل و مردم واسطه و حجاب میشوند که حضرت را از این توجه خارج نکنند. هرچند او خود مظهر لایشغله شأن عن شأن است اما در بسیاری از موارد وقتی افراد به امام زمان توسل می کنند و اشخاصی میآیند و دستگیری میکنند امام زمان نیست بلکه ابدال و اوتاد امام زمان علیه السلام هستند. ما که نباید حشمتالله نظام وجود را از آن تخت و عرش توجه ذات به ذاتش برای اینکه میخواهیم ازدواج کنیم یا خانه بخریم و قرض داریم به پایین بکشیم! این اولیاء خدا حجاب نوری میشوند و نمیگذارند.
لذا برای انسان کامل توجه به مادون استغفار دارد. میفرماید که: یا لَیتَنی لَم یَخلُق مُحَمَّداً أبداً! چرا؟! همین که توجه به همین مقام محمدیت خود دارد استغفار می کند. لذا او میفرماید الفَقرُ فَخری، مرادش از فقر، فقر بعد از فقر و فقر فوق فقر است. فقر فوق فقر چیست؟ همان است که حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام در دعای عرفه میفرماید که: خدایا، من در غنای خود فقیرم، چگونه در فقرم فقیر نباشم؟! لذا پیغمبر میفرماید کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا. نزدیک است که فقر به کفر منجر شود چون ممکن است در فقر، شما فقر خود را در مقابل خدا ببینی و این دوئیت است. پس چه باید کرد؟ باید از این فقر هم فراتر بروی که از کفر خارج بشوی و بشود الفَقرُ فَخری. آنجا دیگر بین خدا و انسان کامل دوئیتی وجود ندارد. لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ .
اربعین انسان کامل چیست؟ انسان کامل برای چه اربعین گرفته است؟ ای پیغمبر، شما که نفس مطلق مکتفی نظام وجود هستی، صادر اول هستی، شما که عصمتت عصمت تامّه است، علمت علم مطلق است، شما برای چه اربعین گرفتی؟! چه امر مهمی میخواهد واقع بشود که به پیغمبر خدا آنهم به حضرت ختمی مرتبت، به خاتم الانبیاء و خاتم علیالاطلاق رسولان میفرماید که در اربعین باش! آیا شنیدهاید که امیرالمؤمنین علیهالسلام اربعین داشته باشد؟! امام حسن و امام حسین علیهماالسلام چطور؟ ایشان که اربعین ندارند! اهلبیت ما اربعین نمیگرفتند. حضرت زهرا اربعین میگرفته؟! موسی پیغمبر است که اربعین دارد، وَ واعَدْنا مُوسي ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسي لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ (اعراف/۱۴۲). او اربعین دارد چون موسی به مقام اطلاقی راه پیدا نکرده است. اگر به مقام اطلاق راه داشت که خطاب لن ترانی نمیشنید! موسی نمیتوانی! لذا او هم اقرار به توبه میکند و میگوید که من اولینِ مسلمانان به این مقام اطلاقی هستم. تو باید اربعین بگیری. شاید در اربعین جلوهای از جلوات مقام ختمی مرتبت به تو بخورد و تو رشد کنی. پیغمبر چرا باید اربعین بگیرد؟ این خانم چه حقیقتی است که خدا به حضرت ختمی مرتبت امر به اربعین میکند! و در این اربعین او توجه کن که جدا شدن و انقطاع از تمام ما سویالله و توجه مطلق به ذات حق متعال است، یعنی در توجه تام ذات به ذات قرار گرفته و حتی از خدیجه کبری که اول خانمی است که به اسلام ایمان آورده و صاحب مقام عصمت غیر استکفائیه است نیز باید جدا شود و در این ۴۰ روز جز خرمای بهشتی نخورَد، جز به مأکولات بهشتی تناول نکند. در توجه تام ذات به ذات حق متعال بود. چرا؟ چون ذات حق میخواهد در ذات حضرت ختمی مرتبت نزول اجلال فرماید نه اسماء و صفاتش! فاطمه اسمٌ مکنونٌ مخزون، صاحب مقام احدیت است. اللهُّم اسئلُک باسمِک الَّذی خَلَقتَه مِن ذاتِک و استَقَرَّ فیک فلا یَخرُج مِنکَ الی شَیئٍ أبَدا در این فلا یَخرُج مِنکَ الی شَیئٍ أبَدا. (زیارت آل یس، صحیفه مهدویه)
این حقیقت کنه فاطمی از ذات حضرت ختمی مرتبت و ذات حق متعال به جای دیگری تجلی نکرده است. همانجا مانده است و در کمون غیبی است. ذات احدی میخواهد نزول اجلال کند. در اینجا سخن بسیار است که؛
من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر
من عاجزم ز گفتن و خلق از شنیدنش
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
شرح مراتب نفس اماره
قسمت ۲۵
«فَاقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ» (بقره/۵۴) یک تفسیر ظاهری این بود که قوم بنی اسرائیل در تاریکی یکدیگر را کشتند اما ما این آیه را در مراتب نفس ناطقهی خودمان تأویل میکنیم. یک نکتهی لطیفی پیرامون کشتن نفس این است که قاتل و مقتول یکی هستند. در مخالفت با هوای نفس مخالِف و مخالَف یکی هستند. آن کسی که با او مخالفت میکنیم خارج از ما و در مقابل ما نیست. به همین خاطر جهاد با نفس، جهاد اکبر نامگذاری شده است. چه کسی بر ما غلبه دارد و ما را از مسیر حق متعال دور میکند؟ خودمان. «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ». چه کسی قرار است با این دشمنترین دشمن مبارزه کند؟ باز هم خودمان. چرا سخت است انسان با خودش مخالفت کند و نفسش را بکشد؟
«قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ» (بقره/۷۰) بعد از تمام توضیحات در آیات پیشین باز هم میگویند این گاو برای مشتبه و مبهم شده است؛ اینگونه است که جهاد با نفس سخت است، در این جهاد، امر مشتبه میشود. چرا؟ چون میپندارند که «انّ الله خلق آدم علی صورته». نوعا اگر غلبهی نفس امّاره بر حالات و رفتار افراد را به آنها متذکر شوید، انکار میکنند. انسان تا به این مرتبه نرسد که نفس خودش را بقره ببیند، نمیتواند آن را بکشد. حالا چرا نفس خود را اینگونه نمیبیند؟ چون که خود را خلیفةالله میداند در حالی که اینگونه نیست. چون کسی که به مقام «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي » رسیدهاست، پیش از آن تسویه شده است و به مقام استوا رسیده است. در ابتدای امر نفس انسان، نفس نباتی است. با مرور زمان به نفس حیوانی مبدل میشود. روح شهوت و غضب بر انسان غالب است و هنوز روح الهی در او دمیده نشده است. انسانی که به مقام «وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي» میرسد که دیگر ذبح نفس و مخالفت با هوای نفس ندارد. نفس او نفس الله است. امیرالمؤمنین علیه السلام نفسالله است و دیگر با نفس خودش که نباید مبارزه کند. او محل مشیتالله است و موافق نفس خودش است. نظام هستی تکوینا به وفق نفس او پیاده شدهاست. مخالفت نفس برای کسی است که بقره است و در مرحلهی حیوانیت متوقف شدهاست.
به انسانی که با ذبح نفس خودش به کمال و فعلیت میرسد، روحالایمان میدهند. او مؤمن به ولایت علیبنابیطالب علیهالسلام میشود. بالاتر از ایمان «وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» است. بالاتر از آن هم دیگر مقام حضرت ختمی مرتبت است که آن روح اعظم است و از همهی ارواح بالاتر است. آنها دیگر جهاد و مخالفت با نفس ندارند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودهاند: «عَلیکُم بالجهاد الأکبر». بر شما جهاد اکبر واجب است نه ما. نفس پیغمبر نفس الله است یعنی جان او آیینهی تمامنمای حق متعال است... تمام کمالات و اسماء و صفات حسنی الهی در او مندرج است لذا فرمودهاست: «نحن واللّه الأسماء الحسنى». اگر هم در ادعیه میبینید که اهلبیت علیهم السلام گریه میکنند برای این است که برای آنها توجه به این اسماءالله گناه است. اسم الله هم برای او قید است و میخواهد تنها به خدا توجه کند. اما ما از آنجایی که مقید و محدود هستیم، باید با قیود خودمان مبارزه کنیم. تنها یک قید خوب است و آن قید الهی است که همان خدایی شدن است و در واقع بیقیدی است. یعنی من تابع خدا هستم و در قید دنیا نیستم.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده