بسمه تعالی شانه
شرح لیلةالقدر
قسمت ۱۵
جناب مولی عبدالصمد همدانی در بحر المعارف میگوید، بدایت ائمه نهایت مقام انبیاء است و حکما و عرفای عظام می فرمایند که جسم متروح اهل بیت اشرف از ارواح مومنین است. این نکتهی بسیار شریفی است. قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرً میخواهد بگوید که اسم دیگر پیغمبر بشر است [که ماه محرم عرض کردم] هُوَ الَّذي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً یعنی این هیکل نوریه حضرت ختمی مرتبت را از این ماء الولاء و از این نطفهی نوریه و ازلی خلق کردم. قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ. در این مِثْلُکُمْ حرف بسیار است. یعنی بشریت من مرتبهی مثال شما است. یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد. نه إلهُی إِله واحِد! اله من واحد نیست، اله من ذات غیبی است. اله من مقام احدیت است، اما اله شما واحد است. قصد ورود به این بحث را ندارم و بیشتر می خواهم موضوع این نطفهی نوریه را بیان کنم که این نطفه لیلةالقدر است و نور ازلی الهی است که هیاکل ماهیات به نور غالب او ظاهر شدهاند لذا یکی از اسماء الهی غالب است.
حضرت علامه در هزار و یک نکته پیرامون اسم غالب حق متعال میفرمایند: اسم غالب حق متعال دو کار انجام میدهد. یک اینکه اعدام معدوم میکند. معدوم را اعدام میکند یعنی به هر چیز عدمی، وجود می دهد. خاصیت غالب این است که غلبه دارد. بر چه چیزی غلبه دارد؟ بر معدوم غلبه دارد. بر موجود که غلبه ندارد، غالب بوده است که این موجود شده است. اسم غلبهی حق متعال بر موجودات ساری و جاری نیست، آن اسماء دیگر است، او غلبه پیدا کرده است که این موجود شده است. هنر و کمال در این است که بر معدوم غلبه میکند. به معدوم، خلعت وجود میدهد زیرا اعدام معدوم، می شود موجود. فاقد کل مفقود میشود موجود. إن الله خَلَقَ الأشیاءَ مِن عَدَم یعنی معدوم را به اسم غالب خود اعدام کرد. یکی دیگر هم که میفرماید اسم غالب از ماهیات و ممکنات سلب بطلان میکند. تا وجود بر ممکن ترجیح پیدا نکند که موجود نمیشود. در علم الهی است. ممکن است باشد و ممکن است نباشد. لذا نسبت عدم و وجود به او علی السویه است. باید یک ترجیح بر او غالب شود. وقتی که رجحان بر او غالب شد، آن ممکن موجود میشود. میشود واجب الوجود بالغیر. میفرماید اسم غالب از ماهیات و ممکنات سلب بطلان میکند. یعنی چه؟ یعنی خلعت وجود به آنها میبخشد. که جاءَ الْحَقُّ، به اسم غالبش وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا. زَهَقَ الْباطِلُ یعنی بَطَلَ الْباطِلُ. حق به اسم غالبش باطل را زهوق میکند. باطل را باطل میکند یعنی به او خلعت وجود میدهد.
این نطفهی نوری که كُنْتَ نُوراً فِي الاَْصْلاَبِ الشَّامِخَةِ وَالاَْرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ، این نور، نور ازلی است. به این نور، تمام هیاکل ماهیات و ممکنات به منصهی ظهور و وجود و بروز می رسد. یعنی این نطفه است که اصل و ریشهی هرچیزی است. أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة به این نطفهی نوری. من به این نطفهی نوری تاکید دارم. این نطفهی نوری لیلةالقدر است.
نکتهی لطیف و شریف دیگر این است که میفرماید كُنْتَ نُوراً فِي الاَْصْلاَبِ الشَّامِخَةِ وَالاَْرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ لَمْ تُنَجِّسْكَ الْجاهِلِيَّةُ بِاَنْجاسِها. جاهلیت یعنی چه؟ یعنی صرفا در زمان ابوسفیان و ابوجهل؟! خیر بطور مطلق جهل نمیتواند هیچ اثری به این نطفه داشته باشد. چرا؟ چون این نطفه نور مطلق است و نور مطلق نیز علم است. علم مطلق است. جهل نمیتواند علم مطلق را مس کند. اگر به اندازهی ارزنی جهل، علم مطلق را مس کند، او را از اطلاق میاندازد و او دیگر علم مطلق نیست. علم او علم مقید میشود. جاهلیت او را نجس کرده است. لذا هر امر مقیدی نجس است. هر محدودی نجس است. اگر قرآن هم میفرماید وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ چون عقل رها و مرسل است، نجاست ندارد. نه رجس است و نه نجس است. رجس نجس است و ناپاکی است. إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً. اسم طاهر از اسماء الهیه است و اینها طهارت مطلقه هستند و هیچ رجائسی اینها را مس نکرده است و اینها عین پاکی و طهارت هستند. عقل نیز چون مقید نیست و مطلق است، طهر و طاهر و طهور و طیهور و طیهار است...
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
خدایا، این روزه ای که در این ۲۸ روز گرفتیم و نخوردیم و نیاشامیدیم بضاعت ما همین بود. چه رندانی که فی المثل بنا به عذر شرعی خوردند و آشامیدند اما افطار و خوردن ایشان خیلی بهتر از این گرسنگی و تشنگی ظاهری ما است. حَبَّذَا نَوْمُ الأَْكْيَاسِ وَ إِفْطَارُهُم، هذا بضاعتنا... گاهی به خدا میگویم درست در برابر حقیقت بی منتهای جمال و جلال شما اعمال و معرفت ما هیچ است، أینَ التُّراب وَ رَبّ الاَرباب؟! تو پادشاه عالم وجودی!! ولی خب بالاخره در طول تاریخ یک خانمی هم بوده که یک کلاف نخی برداشت و رفت برای خریدن یوسف. اما همان کلاف به ظاهر بی ارزش مَثَل شد... و خدایا تو این را مثل کردی!! یک مورچهای هم بود که ران ملخی برداشت و به پیشگاه حضرت سلیمان برد. خدایا تو این را هم مثل کردی... خدایا! این ران ملخ را از ماهم قبول کن دیگر... بالاخره بِکَ یا الله گفتیم، قرآنی گشودیم و روزه ای گرفتیم و دعای کردیم اینها همه اش ران ملخ است دیگر... خودت به این ران ملخ ارزش دادی و آن را ضربالمثل کردی که موری ران ملخی برای سلیمان برد. جناب سلیمان حشمتالله ران ملخ میخواهد چه کند؟! به چه دردش میخورد؟! اما چه کنیم که هذا بضاعتنا... این بضاعت ماست. خدایا ما همین اندازه ايم، وَ مَا أَنَا یَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِی؟! همهی این اعمال و عبادات ما، ران ملخی است پیشکش درگاه بلند تو...
اتفاقا اگر توانستید همین ران ملخ را هم نبرید.
وَفَدْتُ عَلَی الْکَریمِ بِغَیْرِ زادٍ مِنَ الْحَسَناتِ وَ الْقَلْبِ السَّلیمِ؛ وقتی که [جناب سلمان] بر کریم وارد شدی دست خالی وارد شو. وَ حَمْلُ الزَّادِ أَقْبَحُ کُلِّ شَیْءٍ إِذاَ کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَرِیمِ... خیلی زشت است که چیزی با خودت به نزد کریم ببری. مثل حکایت آن مرد و زن فقیر که پس از مجادله فراوان گفتند که چه چیزی به نزد پادشاه ببریم که به ما چیزی بدهد؟ گفتند که یک کوزه آبی ببریم... او هم با کوزه آب رفت و دید که سبحان الله! چه زمزمی! چه کوثری! اما خدا میخرد. میگوید خدایا دارایی من همین یک کوزه آب است دیگر...
پادشاهی در بیابان گم شده بود. به سیاه چادری رسید که خانواده ای جز یک بز از دار دنیا چیزی نداشتند. برای تجلیل این میهمان، از شیرش به او نوشاندند و سپس بز را سر بریدند و او از گوشتش خورد. پادشاه توانست به شهر بگردد. او همه حکما و وزرا را جمع کرد و گفت که برای من چنین چیزی اتفاق افتاد و این مادر و فرزند از دار دنیا فقط یک بز داشتند؛ از شیرش به من دادند و سپس آن را ذبح کردند و مرا از گرسنگی نجات دادند. از حکما و وزرا پرسید که اینها هرچه داشتند به من دادند. من به اینها چه بدهم که جبران کنم؟! من هم باید همهی مُلکم را به اینها بدهم...
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ...
خدا در عوض علی اصغر اباعبدالله الحسین علیهما السلام باید به او چه بدهد؟! اگر خدا همهی خدایی اش را به اباعبدالله الحسین بدهد به نظر شما زیاد داده؟! امام حسین همهی هستی اش را در راه خدا داد...
حضرت علی اصغر علیهالسلام مظهر لطافت مطلق حق متعال است. هرگاه دچار روزمرگی ها و گرفتاری ها شدید کافی است اندک توجهی به حضرت علی اصغر کنید، بلافاصله لطیف میشوید.
اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ (شوری/۱۹) چون خدا لطیف است به هرکس بخواهد روزی میدهد. یعنی چه؟! یعنی تمام رزق عالم از علی اصغر علیهالسلام است. رزق، تنزل یافته از اسم لطیف حق متعال است.
التماس دعا
صادقزاده
4_293413254921716497.mp3
4.06M
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
#قرآنتصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
💠تند خوانی جزء بیست و نهم🌸
🎙استاد معتز آقایی🌸
تقدیم به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه❤️
#دعای_روز_بیستونهم_ماه_مبارک_رمضان
🤲اللهمّ غَشّنی بالرّحْمَةِ
🤲و ارْزُقْنی فیهِ التّوفیقِ والعِصْمَةِ
🤲 و طَهّرْ قلْبی من غَیاهِبِ التُّهْمَةِ
🤲 یا رحیماً بِعبادِهِ المؤمِنین.
🌹خدایا بپوشان در آن با مهر و رحمت
🌹و روزى كن مرا در آن توفیق و خوددارى
🌹و پاك كن دلم را از تیرگیها و گرفتگىهاى تهمت
🌹اى مهربان به بندگان با ایمان خود.
19.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
@ghoran_tasviri_akhlagh
🔺حمایت، انحراف و پیمان شکنی
🌸تشویق خوبان و تهدید منحرفان، در کنار هم لازم است. لِیُدْخِلَ الْمُؤْمِنِینَ/ وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ
🍂 سوء ظنّ به خدا، کار منافقان و مشرکان است«الظّانِّینَ بِاللّهِ ظَنَّ السَّوْءِ»
🌸-منافقان و مشرکان،در شیطنت و انحراف،همفکر و همراه یکدیگرند.«الظّانِّینَ بِاللّهِ ظَنَّ السَّوْءِ»
🍂منافق و مشرک،در دنیا و آخرت از رحمت الهی به دور هستند. «غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ لَعَنَهُمْ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیراً»
🌸پیامبر در همه حال ناظر و گواه بر اعمال ماست. «شاهِداً»
🍂وظیفه پیامبر،نظارت بر اعمال و بیم و بشارت است. «شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً» و وظیفه مردم،دفاع از حریم الهی و پیامبر خدا و تکریم اوست. «لِتُؤْمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ»
🌸لازمه ی ایمان،حمایت و حراست از حریم دین و رسول خداست.
🍂همواره باید یاد خدا باشیم و آغاز روز و پایان آن بهترین وقت ذکر و دعاست.
«تُسَبِّحُوهُ بُکْرَهً وَ أَصِیلاً»
🌸بیعت گرفتن از مردم،منافاتی با توحید و توکّل ندارد. «یُبایِعُونَکَ»
🍂حمایت رهبری الهی،حمایت خداوند را در پی دارد. یُبایِعُونَکَ/ یَدُ اللّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ
🍂 به بیعت و حمایت مردم مغرور نشوید که قدرت خدا،بالاتر از هر قدرتی است. «یَدُ اللّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»
🌸پیمان شکنی،خودشکنی است. «فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ»
🍂عاقبت خوبان و بدان را برای مردم بیان کنید تا خود با مقایسه انتخاب کنند.
فَمَنْ نَکَثَ/وَ مَنْ أَوْفی
🔛 تلاوت تصویری و ترجمه گویا سوره #فتح آیات ۶تا۱۰
ما را به دعا کاش فراموش نسازند
رندان سحرخیز که صاحب نفسانند
🤲🌹🤲
آنانکه به عطر نفس و ذکر مناجات
خورشید جهان تاب به شام دگرانند
🤲🌹🤲
یارب تو به خوبان جهان رحم بما کن
از ظلمت فردای قیامت تو رها کن
🤲🌹🤲
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
19.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حمید معصومی نژاد,روم
گزارش از شهری که به عذاب قوم لوط گرفتار شدن و تبدیل به سنگ شدن😱😱
وَإن مِن قَريَةٍ إلَّا نَحنُ مُهْلِكُوهَا قَبلَ يَومِ القِيَامَةِ أو مُعَذِّبُوهَا عَذَابًا شَدِيدًا كَانَ ذَٰلِکَ فِی الكِتَابِ مَسطُورًا ( اسراء / ۵۸ )
و هیچ شهر و دیاری نیست جز آنکه ما پیش از روز قیامت اهل آن شهر را یا هلاک کرده یا آن را سخت عذاب مىكنيم . این حکم در کتاب مسطور است.