استاد #فاطمی_نیا
🍃 عمده چیزی که برزخ انسان را تاریک می کند،
حرف زدن پشت سر مردم ، غیبت و تهمت است.
یکی ازچیزهایی که برزخ را روشن می کند، گره گشـایـی از کار مـردم می باشـد.
بـرزخ را گناهـان تاریـک می کنـد و از آن طـرف اعمال خیـر، باعث روشنایی عالم قبر و برزخ می شوند.
🌸🍃 🌸🍃 🍃🌸
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
عشق و عرفان
(قسمت پنجاه و یکم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل ششم : صبر
ادامه...
9_سختىها و گرفتارىهاى زندگى دنیوى مایه دلکنده شدن و رهایى از محبّت و فریفتگى دنیا و باز نماندن از یاد خدا و حرکت در جهت تعالى و کمال است.
10. گرفتارىها و محرومیتها موجب شناخته شدن نعمت فراغت و برخوردارى میشود.
11. گاهى خدا براى اینکه عبدى را به خود راه دهد، کارى میکند که همه به او پشت کنند، دست رد به سینهاش بزنند و تنهایش بگذارند. آنگاه خداى متعال او را به خلوت خویش پذیرا میشود. حتى ممکن است براى این منظور عبد را در معرض اتهام ناروایى قرار دهد که عبد هیچ راهى براى انکار و نفى آن نداشته باشد.
12. یکى دیگر از ثمرات مصائب و ابتلائات، اجر عظیمی است که خداوند به کسانى که صبر پیشه میکنند و زبان به جزع و فزع نمیگشایند، عطا میکند و چنین اجرى جز از راه تحمل شدائد و بلایا دسترسىپذیر نیست.
بنا به تعبیر روایات، مؤمن همانگونه که میداند سهمیهاى از رزق از جانب خدا برایش مقدر شده و به او خواهد رسید، میداند سهمیهاى از مصائب و شدائد نیز براى او در نظر گرفته شده و براى او پیش خواهد آمد و لذا براى مواجهه با مشکلات، از پیش آماده است.
4) دل نبستن بر راحت و نعمتى که در زندگى دنیوى براى شخص پیش میآید و معتاد نشدن به رفاه و تنعّم در زندگى و کنترل خویش براى غوطهور نشدن بیش از حد در رفاه و تنعّم و...، مستلزم تحمل دشوارىهایى است که چهارمین مرتبه صبر را تشکیل میدهد. صبر در نعمت و راحت سبب رهایى شخص از جاذبه دنیا و اسارت عالم طبیعت و آمادگى او براى عروج و راه یافتن به عوالم بالاست.
5) انسان تا وقتى اسیر نفس و در حجاب خودى خود است، تمام حرکات و سکنات و مناسک و عباداتش براى خودش است. حق تعالى و توحید و اطاعت او را هم براى خودش میخواهد. شخص تا از بیت نفس خود خارج نشده و از انانیّت بیرون نرفته است، سفرش به سوى خدا آغاز نشده و سالک نیست. تحمل سختى خروج از بیت نفس و بیرون آمدن از خود و خواستهها و آرزوهاى خود و آغاز مهاجرت الىالله، «صبر ِللهِ» نام دارد. شخص با موفقیت در این امر، دیگر هرچه بکند براى حقّ است نه براى خودش.
6) پس از خروج از نفسانیت و انانیّت و آغاز هجرت الىالله، تمام حرکات و سکنات سالک به حول و قوه الهى است و خودش در آن دخالت و نقشى ندارد. در این مرتبه سالک به شهود باطنى، بالعیان مشاهده میکند که صبرش، همانند همه چیزهاى دیگرش، بِالله است و خودش در آن نقشى ندارد. سالک در این مرتبه، به «صبر بِالله» نایل شده است.
7) وقتى صبر بِالله در وجود سالک استقرار و ثبات یافت و سالک در وجود خود و در همه عالَم، متصرف و فاعلى غیر از حق ندید، صبرش «صبر عَلَى الله» است. چنین سالکى تمام بلیّات و مصائب را جلوههاى اسما و صفات خدا میبیند و همانطور که قبلاً بر بلیّات صبر میکرد، اکنون بر خدا و شئون اسمائیّه یا ذاتیّه او صبر میکند.
8) پس از اینکه سالک اهل حضور و موفق به مشاهده جمال اسمائى شد، ثبات و پایداریش در آن مشاهدات و جَلَوات و حفظ دلش از استهلاک و اضمحلال، «صبر فِى الله» نام دارد.
9) پس از اینکه سالک از مشاهده اسمائى بیرون رفت و به مشاهده ذاتى رسید، پایدارى و ثباتش در جلوات ذات، «صبر مَعَ الله» نامیده میشود.
10) پس از اینکه سالک از محو و سُکر وصال، به صحو و هوشیارى بازگشت و به مملکت وجود خویش بازگردانده شد، در عین اشتیاق و حبّ شدید به جمال محبوب، براى اطاعت از محبوب، باید از جمال جمیل او محجوب باشد. تحمّل سختى این محجوبیّت و فراق، شدیدترین مرتبه صبر است و «صبر عَنِ الله» نامیده میشود. در این مقام است که امیرالمؤمنین(ع) به محضر حضرت حق عرضه میدارند: فَهَبنى یا اِلهى وَ سَیِّدى وَ مَولاىَ وَ رَبّى صَبَرتُ عَلى عَذابِکَ فَکَیفَ اَصبِرُ عَلى فِراقِکَ.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
8163017848.mp3
11.69M
╭═••⊰💠﷽💠⊱••═╮
@Quran124
╰═••⊰💠⊱○⊰💠⊱••═╯
#باز_نشر
🔈#آن_سوی_مرگ
📣جلسه اول
🔹️شرح ضوابط حاکم بر عالم ملکوت
جلسات را کامل گوش کنید
شرح چهار داستان تجربه پس از مرگ
داستان اول تجربه پس از مرگ از کتاب خاطره های آموزنده آیتالله ری شهری
سکته قاری قرآن و توسل او به حضرت زهرا سلام الله علیها
ایست قلبی قاری قرآن
رویت باطن عالم
صعود روح او به آخرین طبقه آسمان
ملاقات با سیدی نورانی
معجزه ی حیات مجدد
فضیلت ملکوتی قرائت قرآن
فیض حضور در محضر رهبر
تجربه نزدیک به مرگ رهبر انقلاب در واقعه ترور مسجد ابوذر
سیر در مراتب عالم برزخ در خواب
چشم ملکوتی کودکان
درجات ورود به عالم برزخ
مدیریت تابش در موت اختیاری و طی الارض
داستان موت اختیاری آیت الله بهجت
ورود به عالم سفلی
دو اصل ورود به عالم برزخ
شروع ورود به عالم برزخ با دیدن همه اعمال زندگی در یک لحظه
⏰ مدت زمان:۲٧:۵١
تقدیمی👆 اندیشکده علوم "قرآن، عرفان، اخلاق و عقاید" وابسته به "دانشگاه ملی مجازی"
══✨✧🌸✧✨══
عشق و عرفان
قسمت (پنجاه دوم )
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل ششم صبر
ادامه...
صبر در برابر حرف مردم :
امیرالمؤمنین در یکی از وصیتهای خود به امام حسن علیهما السلام به خوبی به این مساله پرداخته و عکس العمل مردم نسبت به اعمال ما رو بسیار زیبا بیان نموده که ضروریست با تامل در آنها،صبر و استقامت در برابر قضاوت دیگران را در خود تقویت نماییم :
«إِنْ کُنْتَ عَالِماً عَابُوکَ وَ إِنْ کُنْتَ جَاهِلًا لَمْ یُرْشِدُوکَ وَ إِنْ طَلَبْتَ الْعِلْمَ قَالُوا مُتَکَلِّفٌ مُتَعَمِّقٌ وَ إِنْ تَرَکْتَ طَلَبَ الْعِلْمِ قَالُوا عَاجِزٌ غَبِیٌ وَ إِنْ تَحَقَّقْتَ لِعِبَادَةِ رَبِّکَ قَالُوا مُتَصَنِّعٌ مُرَاءٍ وَ إِنْ لَزِمْتَ الصَّمْتَ قَالُوا أَلْکَنُ- وَ إِنْ نَطَقْتَ قَالُوا مِهْذَارٌ وَ إِنْ أَنْفَقْتَ قَالُوا مُسْرِفٌ وَ إِنِ اقْتَصَدْتَ قَالُوا بَخِیلٌ وَ إِنِ احْتَجْتَ إِلَى مَا فِی أَیْدِیهِمْ صَارَمُوکَ وَ ذَمُّوکَ وَ إِنْ لَمْ تَعْتَدَّ بِهِمْ کَفَّرُوکَ فَهَذِهِ صِفَةُ أَهْلِ زَمَانِک»
حضرت امیر علیهالسلام بعد از توصیه فرزند خود به بیاعتنایی نسبت به حرف مردم، میفرماید:
تو چه توقعی از مردم داری؟!
مردم اینگونهاند که؛
اگر تو انسان عالمی باشی، به تو حسد میبرند و برای اینکه تو را از چشم دیگران بیاندازند، درصدد عیبجویی و خردهگیری از تو برمیآیند.
اگر مطلبی را ندانی و بخواهی از دیگران استفاده کنی، همّت ندارند که تو را راهنمایی و ارشاد کنند.
اگر به دنبال دقایق و ظرایف علمی باشی، طعنه میزنند که آدم بیکاری است که در پی چنین مسایلی است؛
اگر طلب علم را رها کنی، تو را کودن و کماستعداد میخوانند.
اگر نسبت به انجام عبادات اهتمام داشته باشی، میگویند: این، آدمِ ظاهرساز و ریاکاری است.
اگر سکوت پیشه کنی، میگویند: لال است؛
و اگر صحبت کنی، میگویند: چه قدر پرحرف است.
اگر پول خرج کنی، میگویند: آدم ولخرجی است،
اگر اقتصاد داشته باشی، تو را بخیل مینامند.
اگر به پولشان نیاز داشته باشی و از آنها درخواست کمک کنی، رابطهشان را با تو قطع میکنند؛
اگر نسبت به آنها بیاعتنا باشی، حتی ممکن است تو را کافر و خارج از دین معرفی کنند!
آری مردم اینچنیناند.
بحارالانوار، ج 74، ص 234.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
🌷آیت الله مجتبی تهرانی(ره):
برای ڪسانیڪه به شما بد ڪردند
بیشتر دعــا ڪنید
این ڪار رنگی
از الـــــوهیت دارد ما به خــــدا بـد
می ڪنیم
او به ما خـوبی می ڪند.
خیلی برای دیگـــران دعــا ڪنید
و
هـــــمه را مد نظر داشته باشید
هر
ڪس از خـطاها درگذرد خدایش
از او درگــــذرد
و هر ڪس گذشت
ڪند خـ♡ـدا نیز از او گذشت کند.
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
🍁آیت الله بهاءالدینی(ره) :
💐 تاثیر عبادات با دوری از گناه حاصل می شود. نماز شبی که فقط بیداری و پس از آن گناهان گوناگون، ارزشی ندارد.
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
⚠️ #حجاب_در_آخرالزمان
♥️✨امام علی (ع) فرمودند :
✍🏻 در آخر الزمان که بدترین دوران است ؛
جمعی از زنان پوشیده اند در حالیکه
برهنه اند ( لباس دارند اما آنقدر نازک و
کوتاه است که گویی هنوز برهنه اند..)
✍🏻 و از خانه با آرایش بیرون میآیند، اینها
از دین خارج شده اند ، و در فتنه ها وارد
شده اند و به سوی شهوات میل دارند ..
✍🏻 و به سوی لذات خوارکننده شتاب می کنند
و حرام ها را حلال میدانند و (اگر توبه
نکنند ) در دوزخ به عذاب ابدی گرفتار
میشوند ..
📚وسائلالشعیه ج۱۴، ص۱۹
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵#آهنگ علی علی(ع)
🎙با صدای محسن چاوشی
🎉 میلاد فخر زمین و زمان، امیر مؤمنان، مولود کعبه علیه السلام، بر تمام اهل آسمان و زمین مبارک و شاد باش🍪🎂
#موسیقی_سالم👇
┏━━ °•🍃•°━━┓
@moosighi_salem
┗━━ °•🍃•°━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🕋 داخل خانه خدا ( کعبه )
محل ولادت امام علی علیهالسّلام
یا امیر المومنین(ع)💖
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ
یقیناً نخستین خانهای كه برای [نیایش و عبادت] مردم نهاده شد، همان است كه در مكه است، كه پر بركت و وسیله هدایت برای جهانیان است. (۹۶)
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ
در آن نشانههایی روشن [از ربوبیّت و لطف و رحمت خدا و از جمله] مقام ابراهیم است؛ و هر كه وارد آن شود در امان است؛ و خدا را حقّی لازم بر عهده مردم است كه [برای ادای مناسك حج] آهنگ آن خانه كنند، [البته] كسانی كه [از جهت سلامت جسمی و توانمندی مالی و باز بودن مسیر] بتوانند به سوی آن راه یابند، و هر كه ناسپاسی ورزد [و از رفتن به آنجا خودداری كند، به خود زیان زده]؛ زیرا خدا از جهانیان بینیاز است. (۹۷)
آل عمران ۹۶ و ۹۷
#منشاوی
# فرخنده میلاد
باسعادت حضرت امیر المؤمنین
علی علیه السلام مبارک باد 💖
#قرآن_تصویری_اخلاق👇
╭┈──────🍃
@ghoran_tasviri_akhlagh
╰───────➤🍎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
↕️#تلاوت تصویری با ترجمه گویا و تفسیر مختصر سوره نبأ (۱۷ تا ۲۰)
🔹دنیا، مقدّمه قیامت است و این همه نعمت عبث و بیهوده نیست. «إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ کانَ مِیقاتاً»
🔸 زمان قیامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «کانَ مِیقاتاً»
🔹قیامت نیز نظامی دارد «یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ»
🔸 در قیامت، نظام آسمان و زمین دگرگون می شود. فُتِحَتِ السَّماءُ ... سُیِّرَتِ الْجِبالُ
🔹انسان با مرگ، رها و فراموش نمی شود. «یَوْمَ الْفَصْلِ کانَ مِیقاتاً»
🔸 به پیوندها و روابط دنیوی دلخوش نباشید که روزی همه چیز گسسته می شود. «یَوْمَ الْفَصْلِ»
🔹ارتباط زمین و آسمان و اهل آنها، در قیامت توسعه می یابد. «فُتِحَتِ السَّماءُ»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
@ghoran_tasviri_akhlagh
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
🔥جهنم اینگونه سخت است.
↕️#تلاوت_تصویری_باترجمه_گویاوتفسیر_مختصر_سوره_نبأ (۲۱ تا ۳۰)
🔸دوزخ، از هم اکنون در کمین خلافکاران است. «إِنَّ جَهَنَّمَ کانَتْ مِرْصاداً»
🔹گرفتار شدن و به دام افتادن مجرمان، امری قطعی است. «مِرْصاداً لِلطّاغِینَ»
🔸 طغیان گری، نشانه دوزخیان است. «لِلطّاغِینَ»
🔹 کیفرهای الهی عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً»
🔸حتی احتمال حساب و کتاب در قیامت، برای کنترل انسان کافی است.
«لا یَرْجُونَ حِساباً»
🔹بی اعتقادی به قیامت، رمز طغیان است. لِلطّاغِینَ ... لا یَرْجُونَ حِساباً
🔸 انکار قیامت، زمینه انکار همه چیز است. «لا یَرْجُونَ حِساباً وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا کِذّاباً»
🔹ریز و درشت کارها حساب و کتاب دارد و خداوند احاطه علمی به همه چیز دارد و این ۹احاطه، ثابت و باقی است.( «کِتاباً» رمز ثبوت و بقا است) «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْناهُ کِتاباً»
.•🌸°∞°❀🌸❀°∞°🌸•
♡أللَّہُمَ؏َـجِّڸْ لِوَلیِڪَ ألْفَـرَج♡
✦࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐✦
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
سلام به اعضای محترم گروه
لطفا کانال و پست های قرآنی را با لینک نشر بدین.
دست تنها اونها رو آماده، ویرایش و زیبا سازی می کنم ان شاءالله خداوند متعال قبول فرماید.
شیوه ایست برای جذب به تفهیم قرآن و درک بهتر معنا.
زیر سایه قرآن باشید.
التماس دعا
🌸✨🌸✨🌸✨🌸✨
عشق و عرفان
(قسمت پنجاه و سوم)
راههای عملی کسب عشق و محبت الهی
عامل هفتم:تحمل سختی و بلا
تنگنای معیشتی و به طور کلی بروز آفت، بلا و مصیبت، نه نشانه منفینگری و ناتوانی، بلکه علامت قرب الهی و برتری معنوی و روحی است. البته چنین مقامی برای مؤمنین و اهل معنا اینگونه تفسیر شده است.
در روایات پرشماری آمده است که بلاها به قدر ولایت و بهره انسان از معنویت رخ مینمایند و هر اندازه بهره روحی انسان از تعالی و تقوی بیشتر باشد، مصیبتها و مشکلات نیز همانقدر در زندگانی بیشتر میشود.
در روایات شیعی از بلا به «خوراک مؤمن» و «تغذیه روح» تعبیر شده است.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «خداوند بنده مؤمن خویش را با گرفتاری تغذیه میکند (رشد میدهد)؛ همچنان که مادر فرزند خویش را با شیر تغذیه میکند». مراد از گرفتاری، آزار دادن و عذاب کردن نیست، بلکه مقصود بسترها و فراز نشیبهایی است که باعث میشود استعدادهای الهی وجود انسان شکوفا گردد و در پی آن، ظرفیتهای روحی والاتری برای آدمی ایجاد شود.
برای نمونه، برخی انسانها در موقعیت گشایش و فراوانی نعمتها شکرگزار و قدردان هستند و کثرت مواهب و امکانات، ایشان را فریفته نمیکند؛ در حالی که همین افراد ممکن است در مواقع سختی و به وقت مضیقه نتوانند بردباری پیشه کنند و در نتیجۀ ظرفیت حلم و بردباری در آنها شکوفا نشده، به صورت بالقوه باقی بماند. غایت ابتلائات الهی، به فعلیت رساندن چنین ظرفیتهایی است.
امام صادق فرمودند: «خداوند پیامبران خویش را بیش از همه به سختی و گرفتاری مبتلا میکند. سپس جانشینان و پیروان ایشان هر اندازه به پیامبران نزدیکتر باشند، بلا و گرفتاری ایشان بیشتر است». از اینرو نباید تصور کرد که گرفتاری تنها به شداید اطلاق میشود، بلکه فراوانی مواهب و ازدیاد امکانات نیز جزو همین گرفتاریهاست. این در حالی است که در معنویتهای جدید زندگی آرمانی به زندگی راحت و آسوده تفسیر شده و وجود ابتلائات و فراز و نشیبها، علامت دوری از معنویت و نشانه خسران روحی معرفی میشود.
امیر مؤمنان علی (علیه السّلام) فرمودند: «محرومیت همراه خردمندان است و بلا و مصائب نیز همراه یقین و صبر است». امام کاظم (علیه السّلام) نیز میفرمایند: «شما هیچگاه مؤمن نخواهید بود، مگر آن هنگام که بلا را نعمت شمارید و آسایش و رفاه را مصیبت و بدبختی بدانید».
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده