بسمه تعالی شانه
حسین منی وانا من حسین
قسمت نوزدهم
در عالَم وجود، فقط ۱۴ نفر هستند که توانستند به مقام نور واحد برسند که کُلُّنا نُورٌ وَاحِد. یک معنیاش این است که همهی ما یک نور واحد هستیم و تمایزی بین ما نیست. این نور، واحد است. چون نور واحد است، اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ. نور کثیر که نمیتواند نور آسمانها و زمین باشد، دعوا راه میافتد. ما نورهای متعدد نداریم، أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ (یوسف/۳۹). او واحدی است که قهار است و بر هر شیء قهر و غلبه دارد و هر شیء هم نور اوست. او مُنَوِّر نیست بلکه نور است. اگر مُنَوِّر باشد، دوییت مطرح میشود. این لامپ مُنَوِّر این اتاق است. نور این لامپ چیزی است و این اتاق چیز دیگر اما خدا اینگونه نیست، اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ. در مثال، دریا و موج را داریم. موج عین دریاست و جدا از دریا نیست اما دریا هم نیست. یا مثال نور و شعاع نور. این نور لامپی که اینجاست از نیروگاه میآید و عین آن نور نیروگاه است اما آیا همان نیروگاه است؟! او کجا و این کجا... این نور تنها بخشی و جلوهای از آن نور عظیم است. اللَّهُ نُورُ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ یعنی کل آسمانها و زمین ظهور این نور است و عینالربط به این نور واحد هستند.
در هر صورت، یک نور واحد در عالم هست که قرآن هم به آن اشاره میکند؛ وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ (قمر/۵۰). ما یک امری داریم که این امر واحد است و کثرت در او راه ندارد اما مبدأ کثرت است. چرا؟ عرض کردیم که چون حق متعال واحد و احد است، کثرت نمیتواند از او صادر شود. از واحد جز واحد صادر نمیشود. این نور واحد، حقیقتی است که از حق متعال ظاهر شده است اما چون تجلی است پس غیر حق متعال است. همین تجلی و ظاهر بودن، قید است. همین قید سبب میشود که او مبدأ کثرات باشد.
این نور واحد، حقیقت عالَم است (که همهی این انوار اشعههای آن نور هستند) که از او تعبیر به عقل، روح، ماء، حقیقت ختمی مرتبت، رقّ منشور، عماء، برزخ البرازخ، قیامت کبری، صادر اول و... شده است و بی منتها اسم دارد که با این اسمها کاری نداریم. ما با اصل مطلب کار داریم. این نور واحد و اسم اعظم از خدا صادر شده است و مال خداست. در شب ۲۷ رجب میخوانیم که اَللَّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِیِ الاَْعْظَمِ. در مدینة المعاجز، جناب بَحرانی نقل کرده است که امیرالمؤمنین علیهالسلام شخصی را در کنار دریا دید که بر روی دریا راه میرفت. به او گفت چطور به این مقام رسیدی که میتوانی بر روی دریا راه بروی؟ گفت من اسم اعظم را آموختهام. گفت اسم اعظمی که آموختهای چیست؟ گفت علی... من یک یا علی میگویم و بر روی دریا راه میروم. امیرالمؤمنین اشارهای به دریا کرد و دریا منجمد شد. گفت حالا بر روی آن راه برو. آن شخص گفت شما که هستی و چطور به این مقام رسیدی؟ گفت من خودِ علی هستم!
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
سلام علیکم صبح شما اولیای خدا سالک سیرالی الله به خیر انشالله حضرت رب الارباب شما واهل بیت شما را از جمیع بلیات حفظ کند ودر دنیا با مهدی فاطمه یوسف زهرا همنشین کند واز مخلصین ومجاهدین در رکابش قرار دهد وبا حضرت زهرا س واهل بیت محشورتان کند
بسمه تعالی
شب نهم ذی الحجه
شب نهم ماه ذیالحجّه یعنی شب عرفه، برای عبادت و مناجات، شب بسیار عظیمالقدری است؛ شب مناجات اولیای خدا با حضرت حق است. در روایات داریم که توبه در شب نهم ماه ذیالحجّه مقبول است.
اگر کسی میخواهد به درگاه الهی توبه کند؛ برگردد و با خدا آشتی کند؛ پیمانشکنیها را کنار بگذارد و با حضرت حق تجدید پیمان و عهد کند، در این شب، در به روی توبه کنندگان گشوده است.
همچنین داریم کسی که شب نهم ماه ذیالحجّه را به عبادت به سر ببرد، ثواب یکصد و هفتاد سال عبادت برای او ثبت میشود.
بههرحال شب نهم ماه ذیالحجّه شب بزرگی است و اعمال و عبادات خاصّی دارد. اهل مراقبه مراقبات این شب را از دست نمیدهند.
۱دعای خاصّی برای شب عرفه وجود دارد که مرحوم محدّث قمی در مفاتیحالجنان نقل کرده و دعای بسیار زیبایی است.
۲از دیگر اعمال این شب، هزار بار خواندن تسبیحات دهگانهای است که خواندن آن با آداب خاصّ خود در اعمال روز عرفه هم وارد شده است.
۳دعای «اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَيّأ» که در شب و روز جمعه وارد شده است، در شب و روز عرفه نیز خوانده میشود؛ دعای زیبایی است؛ کوتاه و کمتر از یک صفحه است؛ ولی مضامین بسیار زیبایی دارد.
۴ زیارت اباعبداللهالحسین علیه السلام از برجسته ترین اعمال شب عرفه یعنی شب نهم ماه ذیالحجّه است.
گویا در شب نهم ماه ذیالحجّه، سالک الی الله با این زیارت، با امام حسین که به سمت کوفه میروند، خداحافظی میکند؛ چون عرب هم موقع آغاز ملاقات و دیدار و هم در موقع جدا شدن، سلام میکند. این سلام دوم به معنای همان خداحافظی ماست. بنابراین گویا سالک اهل مراقبه در شب نهم ماه ذیالحجّه، با امام حسین علیه السلام وداع میکند و عرض میکند: «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ».
به هر حال، این شب، شب بسیار فوقالعادهای است و امیدواریم خدایمتعال توفیق بهره بردن از مواهب معنوی این شب را به همهی ما عطا کند.
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
حسین منی وانا من حسین
قسمت بیست
این نور واحد و اسم اعظم ۳ جنبه و شأن دارد: یک شأن او، شأن وجودی است؛ یعنی او وجود دارد و هستی است. هستی و وجود، همین اسم اعظم است که بِیُمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء. خدا چیست؟ خدا وجودآفرین است، او فوق وجود است و بالاتر از هستی است. خدا این نور وجود را در هستی پخش کرده است. من و شما از رزق وجود بهره داریم. اگر وجود نبود آیا من و شما هم بودیم؟! من و شما هستیم، آسمان و زمین هستند، کُرات هستند، ملائکةالله هستند، این "هستند" مال انسان کامل است. یک اسم این نور واحد، وجود است لذا میفرماید بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء. با این وجود مخلوق را خلق نکرده است بلکه به عالَم امکان تثبت داده است.
ثبوت یعنی چه؟ یک اثبات داریم و یک ثبوت. ثبوت یعنی متنِ واقع. الان شما در عالَم ثبوت دارید و حق هستید، یک معنی ثبوت یعنی حق. اثبات آن چیزی است که مرا به ثبوت میرساند و به من میفهماند که چیزی در عالم تحقق دارد. به وجود انسان کامل، به وجود حضرت بقیةالله ارواحنا فداه، عالم ثبوت یافته است یعنی هست! این مرتبهی وجود، مرتبهی نورالانوار عالَم است. اگر این وجود نباشد، «لَوْلا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا». حجت همین نور است که اگر این نور نباشد، عالَم تثبت ندارد که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در اول خطبه فدکیه به همین حقیقت اشاره میکند که خدا به این نور به عالم تثبت داده است. این وجود که نامش را عقل کل یا نور یا هرچیزی بگذاریم، مبدأ «خلقت» است نه مبدأ «مخلوق». همهی عقول جزئی و همهی حقایق ماورایی، اسماء الله، ملائکةالله، قوای عالم وجود و... به واسطهی این عقل کل و نورالانوار شکل گرفتهاند لذا چه روایات شریفی با این مضامین داریم؛ سَبَّحَنَا فَسَبَّحَت المَلائِكَة، چون ما تسبیح کردیم ملائکه تسبیح کردند. باید این روایات را فهمید! امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: روایات ما را بفهمید و به مردم بفهمانید و آن را رعایت کنید، نه اینکه فقط روایتش کنید! باید حدیث را درایت کرد. خدا از نور حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام، ملائکه و بهشت و... را خلق کرد. «يا أَحْمَدُ! لَوْلاکَ لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاکَ، وَ لَوْلا عَلِىٌّ لَما خَلَقْتُکَ، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکُما» چقدر روایات ناب پیرامون این علت آفرینش داریم! شما اصول کافی را نگاهی بیفکنید، روایات کثیری میبینید که علت خلقت، حضرات اهل بیت علیهمالسلام هستند، یعنی اصل خلقت به واسطه این حضرات است.
این عقل کل، جامع همه عقول جزئی است. من و شما عقل داریم، اجنه عقل دارند، ملائكةالله عقل هستند. این مرتبهی نورالانوار فقط در مرتبهی عقلانیت افاضهی فیض میکند و به واسطهی مراتب پایینش فیض به سایر مخلوقات میرسد. این عقل، عقل کل است و شعاع و پرتو او میشود عقول جزئی. اینگونه نیست که بگوییم عقول متکثر هستند، تکثر در عقول نداریم. یک عقل بیشتر نیست و آن هم عقل کل است و همهی عقول جزئی که عبارت اند از ملائکةالله، عقول انسانها و اجنه ها، همه پرتوهای شعاع وجودی این عقل کل هستند. همه شأن این عقل کل هستند، عین خورشید و شعاع خورشید. این عقل کل و نور واحد، خزینهی علم است. آیا علم غیر از عقل است؟ خیر! بین علم و عقل جدایی وجود ندارد. ظرف و مظروف در عالَم اعلا یکی هستند لذا عقل همان علم است. علم چیست؟! العِلمُ نُورٌ. علم نور است. عالَم یکپارچه علم انباشتهی روی هم است. شما یک جایی در عالَم نشان بدهید که آنجا جهل باشد! در عالَم اصلا جهل راه ندارد. عالَم علم محض است. هر مخلوقی هم از علم صادر شده است؛ از جهل چیزی صادر نمیشود. عالَم، یکپارچه آگاهی، فهم، شعور و علم است. تمام ذرات عالَم علم هستند اما « فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» (یوسف/۷۶) بالای همهی این علم ها، اسمی است به نام اسم العَلیم که این اسم العَلیم، همین حقیقت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله است «وَمَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْكِتَابِ» (رعد/۴۳). علم الکتاب نزد کیست؟ نزد امیرالمؤمنین است.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
🌹 اعمال روز عرفه /روز نهم ماه ذی الحجه
♦️اگر چه این روز به اسم عید نامیده نشده است، اما از اعیاد عظیمه است و روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و مَوائد جُود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده است. در این روز شیطان خوار و حقیرتر و رانده تر و خشمناک ترین اوقات خواهد بود. روزی که حاجیان در سرزمین عرفات وقوف می کنند و نغمه ربنا را به لب جاری می سازند.
♦️ از برترین اعمال این روز قرائت دعای عرفه است که این دعا میراث کلام دلنشین اربابمان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می باشد.
🌹عرفه یعنی:
1_ کسب معرفت و یاد گرفتن
انگاه که جبرییل مناسک حج رابه
ابراهیم خلیل الرحمان می اموخت
چون به عرفه رسیدند به اوگفت :
عرفت؟ !
یعنی یادگرفتی واوپاسخ داد اری لذااین روزراعرفه نامیده شد.
2_ اعتراف به گناه. این روز روز اعتراف به گناه است در حضور پروردگار
3_ به معنی صبروشکیبایی وتحمل سختی
🌹اعمال روز عرفه
1_ غسل كه مستحب است قبل ازظهر انجام شود.
2_ زيارت امام حسين كه از هزار
حج و هزار عمره و هزارجهاد بالاتر
است.
3 _ بعد ازنماز عصر و قبل از دعاي عرفه، دوركعت نمازبجا اورد ونزدخدابه گناه خود اعتراف کندتابه
ثواب عرفات رستگارشود و گناهان او امرزیده شود.
دراین نماز در رکعت اول بعد ازحمد
توحید ودر رکعت دوم بعدازحمد
سوره کافرون را بخواند
4_ مستحب است نماز امیرالمومنین خوانده شود که چهاررکعت است دردوتا دورکعتی درهر
رکعت بعد ازحمد پنجاه مرتبه سوره توحید را
بخواند.
5_ روزه , برای کسی که می تواند روزه بگیرد و مانع دعا خواندن او نشود
6_ صدمرتبه سوره توحید
صدمرتبه ایه الکرسی
صدمرتبه صلوات برمحمدوالش
7_ ده مرتبه استغفار:
استغفرالله الذي لااله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه.
8_ ده مرتبه ياالله.
ده مرتبه يارحمان .
ده مرتبه يارحيم.
ده مرتبه يابديع السموات والارض ياذى الجلال والاكرام .
ده مرتبه ياحي ياقيوم .
ده مرتبه ياحنان يامنان .
ده مرتبه يالااله الاانت.
ده مرتبه امين.
9_ خواندن دعای پرفیض عرفه امام حسين(ع)
اگرهمه این موارد رانمی توانید انجام بدهید , بعضي ها را كه مي توانيد، انجام بدهيد.
آب دريا را اگر نتوان کشید
هم به قدرتشنگی باید چشید.
🌹 چند حدیث از پیامبر اکرم (ص) در مورد روز عرفه
۱-خداوند در هیچ روزی با اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی رهاند.
۲- برخی از گناهان جز در عرفات بخشوده نمی شوند.
۳- گناه کارترین فرد در عرفات کسی است که از آن جا باز گردد در حالی که گمان می برد آمرزیده نخواهد شد.
دعای عرفه- ترجمه روان.pdf
1.82M
✅ متن «دعای عرفه»
بر اساس «جمله بندی»
و ترجمه ساده و خط درشت
✅با نشر این دعا سهامدار معنوی شویم
@kalamebartar1
بسمه تعالی شانه
حسین منی وانامن حسین
قسمت بیست ویکم
انسان_کامل علیمی است که همه علم ها نزد اوست. تمام علم ها یعنی همهی مخلوقات. شما مخلوقی به من نشان دهید که جهل باشد. نداریم! از شوک و شجر و از این ذرات گرد و غبار و اتم و پایین تر از اتم بگیرید تا ملائکه مهیمین و مقربین و... هر مخلوقی که در عالم است علم است. جهل یعنی عدم_العلم. وقتی من چیزی را بلد نیستم میشود جهل وگرنه در متن_ثبوتی_عالم، جهل راه ندارد و همه چیز علم است. علم_نور_است و این نور همان «کُلُّنا نُورٌ وَاحِدٌ» است لذا امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود علم کل اشیاء من هستم؛ «أَنَا بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ». فرمود «كُلّ شَيْيٍ اَحْصَيْناهُ في امامٍ مُبينِ» (یس/۱۲). مصداق العلم_المطلق حضرت علی بن موسی الرضا علیهما السلام است. هم علم مطلق است و هم مطلقِ علم است. هم علمی است که علم تمام است و هم تمام علوم جزئی و مطلق عقول جزئی برای ایشان است و از ایشان صادر شده است. این مرتبهی علم انسان کامل است.
مرتبهی عقل انسان کامل نور واحد است. یک جنبهای از حقیقت انسان کامل نورواحد است که این نور واحد، وجود است «وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الأرضُ و السَّماء». در این مطلب تدبر کنید. این همان مطلبی است که امیرالمؤمنین علیهالسلام به جناب سلمان و جناب ابوذر فرمود که ای سلمان و ای ابوذر! ما را به نورانیت بشناسید؛ «مَعرِفَتِی بِالنُّورَانِیَّةِ مَعرِفَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَعرِفَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ مَعرِفَتِی بِالنُّورَانِیَّةِ». اگر میخواهید خدا را بشناسید، امام را بشناسید. منظور از شناخت امام شناخت شناسنامهای و تاریخی نیست بلکه اگر میخواهی امام شناس باشی، باید امامِ خود را به این مرتبهی نور واحد بشناسی. این نور در هستی سریان دارد و ثبوت در عالم به واسطه این نور است. تثبت آسمان که در اینجا به معنای عالَم ملکوت و جبروت (فوق عالم طبیعت) است به وجود امام است و تازه به وجود امام است! آن کدام شأن از انسان کامل است که من و شما از آن سر در نمیآوریم؟! به مرتبهی وجود او آسمان و زمین ثبوت پیدا کرده است؛ یعنی آسمانِ ملکوت و زمینِ شهود! هستی و اصل هستی و خلقت به واسطهی این است.
تو اصــل وجـــود آمــدی از نخست
دگر هر چه موجود شد فرع توست سعدی
من در این مطلب حرفها دارم و خدا میداند که نمیفهمیم! کُنه این مطلب را نمیفهمیم که اصل خلقت (و نه مخلوق) متعلق به انسان کامل است! یعنی اگر او نباشد، متنِ عالمِ وجود نیست! این کتابی که در دست من است، حروف، سطور، کلمات و کاغذی دارد که همگی موجود هستند و مخلوقاند. اصل این کتاب از کیست؟!! من با حروف و اوراقش کاری ندارم. «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا يَسْطُرُون» (قلم/۱) آن حقیقت «ن» متعلق به کیست؟! میفرماید که «ن» به مرتبهای از انسان کامل به نام وجود_انسان کامل باز میگردد که نورواحد است؛ کُلُّنَا نُورٌ وَاحِدٌ.
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
اميدوارم توشه و بهرۀ ما از روز عرفه، معرفتالله به معناي شايستۀ كلمه باشد. روز عيد قربان بهدنبال روز عرفه است؛ چون تا انسان معشوق و محبوب را نشناسد، حُسن و جمال او را نبيند و با همۀ وجود به او دل نبازد و عاشق و شيدا و مفتون او نشود؛ قرباني او نخواهد شد.
قربان شدن يعني فدا شدن و فنا شدن در محبوب و يكي شدن با معشوق و رسيدن به مقام جمع، وحدت و يگانگي. آن كه قربان ميشود، با كسي كه در راه او دارد قربان ميشود، يكي ميگردد، به او ميپيوندد و آن حقيقت در جان او تجلّي ميكند.
اکر بخواهيم در روز عيد قربان، با قربان كردن خود در پيشگاه حقّ متعال، به چنين مرتبهاي نائل شويم، لازمهاش اين است كه در روز عرفه به جمال، حُسن، لطف و نِعَم الهي واقف و عارف شويم و معرفت پيدا كنيم. معرفت مقدّمۀ قربان شدن، فنا شدن و به حقيقت حق واصل شدن است. اميدوارم خداي متعال چنين توفيقي را نصيب همۀ اهل ايمان وشما اولیای خدا وخانواده تان بکرداندوبا مدد امام حسین علیهالسلام حضرت حق شما را از مخلصین ومجاهدین واز منتقمین خون اهل بیت علیهمالسلام در رکاب امام زمان عج قرار دهد وبا محمد وال محمد ص محشورتان کند
عیدقربان مبارک
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
چقدر به هم نزدیکند
قربان
غدیر
عاشورا
قربان:تعریف عهد الهی
غدیر:اعلام عهد الهی
عاشورا: امتحان عهد الهی
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ
بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا إنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ
فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ🌱
ایمؤمنانهرگاهفاسقیخبریبرایشماآورد،
دربارهآنتحقیقکنید،مبادا،ازروینادانیبـه
گروهیرنجیبرسانیدوسختازکارخودپشیمان
گردید..
حجرات/٦
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
امام على عليه السلام:
هنگامی که باران حسادت ببارد،
فساد می روید...
📗غررالحكم حدیث۴۱۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
اندکی نور بنوشیم...✨🌱
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
🔹أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ
🔸آيا در خدا كه آفرينندۀ آسمانها و زمين است، شكى هست؟
🔸Is there any doubt about Allah, the originator of the heavens and the earth?!
📗سوره ابراهیم، آیه ۱۰
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
🔹وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا
🔸و هرگز جز او ملجأ و پناهى نخواهى يافت
🔸And you will never find any refuge besides Him
📗سوره كهف، آیه ۲۷
بسمه تعالی شانه
عید قربان
عید قربان عید قربانی شدن و اهل قرب شدن است و به قرب راه پیدا نمیکند، مگر کسی که آمادهی قربانی شدن باشد. راهِ تقرّب قربان شدن است.
اگر کسی میخواهد به دوست راه بَرد، باید آمادهی قربان شدن در راه دوست باشد؛ باید همهی وجودش را در طبق خلاص نهد و آرزومندِ این باشد که این پیشکش و هدیهی ناقابلی را که به آستان دوست تقدیم میکند، از او بپذیرد.
عیدقربان عید قرب و نزدیک شدن از راه قربان شدن است. لذا مستحبّ است وقتی حاجی خودش گوسفند را سر میبرد یا اگر خودش ذبح بلد نیست و ذبح را نیابتاً به کسی میسپرد، دستش را روی دست کسی که گوسفند را ذبح میکند بگذارد و نیّت کند که نفس خود را ذبح میکند؛ انّیّت و انانیّت خود را ذبح میکند. از این پس منی در وجودم نیست؛ هرچه بارقهای از من در وجودم بود همه رفت.
لذا در روایات داریم به ازای هر عضو قربانی یک عضو قربانیکننده از آتش دوزخ نجات پیدا میکند. پس گویا قربانی خود اوست و نفسِ امّارهی فرد است که در پیشگاه الهی سر بریده میشود. دیگر منی ندارد؛ داعیهای ندارد؛ خطّی به دور خویشتن نکشیده است که او را از گسترهی هستی متمایز کند. تمام تعیّنات را با قربان کردن فرو میریزد.
این خطّی که به دور خود کشیدهایم که ما را تعریف میکند؛ اسم من چیست؛ فامیلیام چیست؛ فرزند چه کسی هستم؛ اهل کجا هستم؛ چه تحصیلاتی دارم؛ چه شغلی دارم؛ چه عنوان اجتماعییی دارم؛ و ...؛ اینها همان خطّی است که به دور خود کشیدهایم؛ یک خطّ وهمی که اگر پاک شود، به بیکرانهی هستی متّصل میشویم.
مثل یک دایره که با گچ روی تختهسیاه کشیده شده باشد. آنچه سطح این دایره را از کلّ تختهسیاه متمایز کرده است، خطّ سفیدی است که به شکل دایره کشیدهایم. اگر این خط را پاک کنیم؛ آن دایره به کلّ تخته سیاه متّصل است. پس اگر بتوانیم خطّی را که به دور خود کشیدهایم پاک کنیم؛ خود را از تعیّنات وهمی نجات دهیم، به بیکرانهی هستی وصل میشویم.
قربان شدن یعنی این؛ یعنی همهی تعیّنات خویش را سر بریدن؛ آثاری از انّیّت و انانیّت برجا نماندن.
حاجی، قاصد، سالک، سائر الی الله اگر به این سه کار موفّق شد؛ یعنی هم با شیطان که دشمن قسم خورده است و بر قسم خود جدّی و استوار ایستاده است؛ «عَدُوٍّ لَکُمْ» «اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» اگر این دشمن قسمخورده را به دشمنی شناخت و با همهی وجود در برابر او ایستاد و مقاومت کرد؛ از سوی دیگر، نقطهی آسیبپذیری که بعضی از مکاتب به آن چاکرا¬ میگویند و نقطهی نفوذ شیطان است که در شخص وجود دارد؛ از بین برد. اصل این نقطه انانیّت ماست.
مادر بتها بت نفس شماست
چون که آن بت مار و این بت اژدهاست
اگر توانست نفس را از پا درآورَد؛ یعنی اگر از بیرون شیطانِ حملهور و از درون نقطهی نفوذ و آسیبپذیر وجودش را از بین برد، موجود رویینتنی میشود که هیچ دشمنی بر او قدرت غلبه و پیروزی ندارد.
ادامه دارد...
التماس دعا
صادقزاده
بسمه تعالی شانه
حسین منی وانامن حسین
قسمت بیست ودوم
این مرتبهی نور واحد انسان کامل، عالَم انوار را نورانی کرده است که اصل خلقت به آن عالَم برمیگردد؛ به عالَم اعیان ثابته. به عالَم اسماء الله که مبدأ عالم خلقت هستند. به واسطهی وجود انسان کامل، عالَم اسماء الله و عالَم اعیان ثابته و عالَم عقول شکل میگیرد. پیرامون این مطلب روایات بسیار است که ما هم عرض کردیم.
مرتبهای دیگر از انسان کامل هست که از او به نفس کل تعبیر میشود. این جنبهای از آن نور است که به عالَم خلقت توجه دارد یعنی علاوه بر اینکه اصل خلقت با اوست حالا مخلوقات هم به واسطه او ایجاد میشوند. آن وجود بود و اینجا ایجاد است. وجود یعنی نور مطلق و کل هستی، حالا ایجاد میکند لذا جنبهی دوم انسان کامل نفس کل است، نفس کل یعنی مربی و مدبر مخلوقات. من و شما نیز یک جنبهی عقل داریم که این جنبهی عقلانیت یا روح من و شما توجه به ملأ اعلا دارد و نفسی نیز داریم که به واسطه آن زندگی میکنیم، غذا میخوریم، به نظافت خود میرسیم و خلاصه اینکه خود را تربیت میکنیم. السَّلامُ عَلَيْكَ يَا دَاعِيَ اللَّهِ وَ رَبَّانِيَّ آيَاتِهِ. مربی آیات خدا این جنبه نفس کل انسان کامل است. انسان کامل با یک دستش اصل خلقت را ایجاد میکند و به آن ثبوت میدهد و با دست دیگرش این حقیقت را مقدر میکند که هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ. اکنون برش میدهد و تصویرگری میکند. هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ (آلعمران/۶). صورتهای عالَم وجود را او خلق کرده است که إِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا (نهجالبلاغه/نامه ۲۸). أَنَا مِن اللهِ وَ الْخَلْقُ مِنِّي. ما از خداییم و خلق از ما است. تمام مخلوقات عالم از جبرئیل و روح القدس از انسان کامل است. حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام میفرماید: رُوحُ الْقُدُسِ فِی جِنَانِ الصَّاقُورَةِ ذَاقَ مِنْ حَدَائِقِنَا الْبَاکُورَةِ. حضرت روحالقدس در آسمان چهارم وجودی ما از میوههای نورس ما تغذیه میکند. آنجا چیست؟! أنَا الّذی خَدَمَني جبرئیل وَ میکائیل. من کسی هستم که خدا دستور داده که جبرئیل و میکاییل خدمتگزاری مرا کنند و مرا طاعت کنند. چرا؟ چون خدا ملائکه را از نور منِ اباعبدالله خلق کرده است. اینجا علاوه بر اصل خلقت، خود این مخلوقات نیز به جنبهی دوم انسان کامل که نفس کل است ایجاد شده است.
انسان کامل جنبهی سومی هم دارد به نام جنبهی امکانی. ممکن است و عین من و شماست. ممکن الوجود است و جسم دارد و از پدر و مادری خلق شده است، در یک برههی زمانی زندگی کرده و او را شهید کردهاند. این جنبهی جسمانیت و مرتبه امکانی انسان کامل نیز مبدأ فیض است به همهی اجساد عالَم... سبحان الله... لذا در جامعهی کبیره حضرت امام هادی علیهالسلام میفرماید که أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ که یعنی نور واحد، یعنی هر روحی در عالم هست به واسطهی روح ما تغذیه میشود....
ادامه دارد
التماس دعا
صادقزاده
وَ الْمُمْتَثِلِينَ لأَِوَامِرِهِ وَ الْمُحَامِينَ عَنْهُ وَ السَّابِقِينَ إلَي إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ
و اطاعت كنندگان اَوامرش، و مدافعان حضرتش، و پيش گيرندگان به جانب خواسته اش، و كشته شدگان در پيشگاهش.
سلام علیکم صبح شما اولیای خدا بخیر انشالله که حضرت حق عنایت بفرماید و در ظهور فرج آقا امام زمان تعجیل نماید و و شما و اهل بیتتان را از علمداران نهضتش و ایمانی در مرتبه حضرت سلمان با شجاعتی همچون مالک اشتر و با بصیرتی همچون حبیب بن مظاهر و درباره محبت همچون میثم تمار بر سر دار بلا از بلاگردانان اهل بیت و امام زمان عجل الله قرار بدهد و درباره وفا همچون ابوالفضل علیه السلام مواسات با اهل بیت خاص حضرت حجت بن الحسن المهدی یوسف زهرا مهدی فاطمه قرار بدهد و شما را از مخلصین و مجاهدین در رکابش قرار دهد و با محمد و آل محمد محشورتان کنند سر سجاده دعاگوی شما اولیای خدا و عبد صالح خدا هستیم انشاالله به حق حضرت زهرا این دعای بنده در حق شما و همه مومنین و مسلمین به اجابت برساند التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@moosighi_salem
موسیقی سالم
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
و تجبر الکسیر
و جبران حال دل شکسته دلان کنی...
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@moosighi_salem
موسیقی سالم
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
امیرالمومنین (ع):
🔶هرگاه #جوان را توبيخ كردى، برخى خطاهاى او را ناديده بگير، تا توبيخ تو، او را به مقابله وادار نسازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@moosighi_salem
موسیقی سالم
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
امام اینگونه برای نماز آماده می شد❤️
14.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
࿐᪥•💞﷽💞•᪥࿐
@ghoran_tasviri_akhlagh
قرآن تصویری
࿐჻ᭂ❣🌸❣჻ᭂ࿐
اینجوری از خدا کمک بخواه