هدایت شده از کانال سرود معاون پرورشی
🔸 آلبوم ها و موضوعات سرودهای موجود در کانال سرود معاون پرورشی
✍️ موضوع : #سرود #محتوا #موضوع #آلبوم
🔻🔻🔻🔻
➕ سرودهای دهه فجر
https://eitaa.com/mplib_soroud/795
https://eitaa.com/mplib_soroud/1263
➕ سرودهای عید مبعث
https://eitaa.com/mplib_soroud/1171
➕ سرودهای اعیاد شعبانیه ( ولادت امام حسین (ع) ، حضرت ابوالفضل (ع) ، امام سجاد (ع) )
https://eitaa.com/mplib_soroud/1214
➕ سرودهای ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان
https://eitaa.com/mplib_soroud/1249
➕ سرودهای ولادت امام زمان (عج) و روز سربازان گمنام
https://eitaa.com/mplib_soroud/1313
🔺🔺🔺🔺
🌷 کانال سرود معاون پرورشی | @mplib_soroud
هدایت شده از کانال سرود معاون پرورشی
سرود عید مبعث | باکلام - www.mplib.ir.mp3
4.44M
هدایت شده از کانال سرود معاون پرورشی
بعثت با کلام - گروه سرود کشوری سفیران انقلاب قم.mp3
9.99M
🎶 سرود " بعثت "
به مناسبت مبعث پیامبراعظم (ص)
🔹شاعر : امیر عباسی
🔹آهنگساز : علی کبیری
🔸کاری از :
گروه سرود کشوری سفیران انقلاب
#گروه_سرود_کشوری_سفیران_انقلاب
#مبعث
🌹@SafiranEnghlab
اردو
العربیه
En
Fr


جستجو
کد مطلب: ۱۷۸۷۳۱
تاریخ مطلب: ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
نسخه چاپی
بمناسبت ولادت هفتمین آفتاب آسمان امامت و ولایت؛
چهل حدیث نورانی از امام موسی کاظم(ع)
FacebookTwitterEmailGmailTelegramWhatsAppاشتراک
امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر (ع) در بیستم ماه ذیحجه در ابواء منطقه ای میان مکه و مدینه به دنیا آمدند. به مناسبت ولادت ایشان احادیثی نورانی از آن حضرت منتشر می شود.

پرتال امام خمینی(س): بیستم ماه ذیحجه مصادف است با ولادت هفتمین امام شیعیان جهان، امام موسی کاظم علیه السلام که سال های بسیاری از عمر شریفشان را در زندان هارون گذراندند. به مناسبت ولادت آن حضرت(ع) چهل حدیث نورانی از ایشان برای استفاده خود و مخاطبان منتشر می کنیم:
۱. مَن لَم یجِد لِلاساءَةِ مَضَضّا لَم یکن عِندَهُ لِلاِحسانِ مَوقعٌ
کسی که مزه رنج و سختی را نچشیده، نیکی و احسان در نزد او جایگاهی ندارد.
بحارالانوار، جلد ۷۸، ص ۳۳۳
۲. مَن دَعا قَبلَ الثَّناءِ عَلَی الله و الصَّلاهِ عَلَی النَّبِی (صلی الله علیه وآله) کَانَ کَمَن رَمی بِسَهمٍ بِلا وَتر
هر که پیش از ستایش بر خدا و صلوات بر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) دعا کند، چون کسی است که بی زه کمان کشد.
تحفالعقول، ص ۴۲۵
۳. أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ
دعایی که بیشتر امید اجابت آن میرود و زودتر به اجابت میرسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.
اصول کافی، ج ۱، ص ۵۲
۴. مَن أرادَ أن یکنَ أقوَی النّاسِ فَلیتَوکل عَلی الله
هر که میخواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل کند.
بحار الانوار، ج ۷، ص ۱۴۳
۵. أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ إِنتِظارُ الفَرَجِ
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است.
تحف العقول، ص ۴۰۳
۶. مَلْعُونٌ مَنْ اغْتابَ أخاهُ
ملعون است کسی که از برادرش غیبت کند.
بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۲۳۲
۷. رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ یَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ، یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الحَدیدِ
مردی از قم، مردم را به حق فرا میخواند و گروهی، چون پارههای آهن [استوار]، پیرامون او گرد میآیند.
بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۱۶
۸. تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة، وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا، و فَضلُ الفَقیه علی العابد کَفَضلِ الشمسِ علی الکواکب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً
در دین خدا، دنبال فهم عمیق باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، کلید بصیرت و کمال عبادت و سبب تحصیل مقامهای والا و مراتب شکوهمند در امور دین و دنیاست؛ و برتری فقیه بر عابد، مانند آفتاب است بر کواکب، و کسی که در دینش فهم ِعمیق نجوید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد. تحف العقول، ص ۴۱۰
۹. مَنِ استَوی یوماهُ فَهُوَ مَغبُونٌ
هر کسی که دو روزش مساوی باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است.
بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۲۶، ح ۵
۱۰. لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ
از ما نیست کسی که هر روز حساب خود را نکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، و اگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب کرده و به سوی او توبه کند.
اصول کافی، ج ۴، ص ۱۹۱
۱۱. قِلَّهُ المَنطِق حُکمٌ عَظِیم، فَعَلَیکُم بِالصُّمتِ
بر شما باد به خموشی که کم گویی، حکمت بزرگی است.
بحاالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۱
۱۲. مَن اَحزَنَ والدَیهِ فَقَد عَقهُما
هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است.
تحف العقول، ص ۴۲۵
۱۳. مَا مِن شَیءٍ تَراهُ عَینَاک إلّا وَ فِیه مَوعِظَه
چیزی نیست که چشمانت آن را بنگرد، مگر آن که در آن پند و اندرزی است.
بحاالانوار، ج ۷۸، ص ۳۱۹
۱۴. وَاللّهِ ما اُعطِیَ مُومِنُ قَطَّ خَیرَ الدُّنیا وَالآخِرَةِ، اِلاّ بِحُسنِ ظَنِّهِ بِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ رَجائِهِ لَهُ وَ حُسنِ خُلقِهِ وَالکفِّ عَنِ اغتیاب المُؤمِنینَ
به خدا قسم خیر دنیا و آخرت را به مؤمنی ندهند مگر به سبب حسن ظن و امیدواری او به خدا و خوش اخلاقی اش و خودداری از غیبت مؤمنان.
بحارالأنوار، ج ۶، ص ۲۸، ح ۲۹
۱۵. إنَّ الحَرامَ لا یُنمی وإن نُمِیَ لا یُبارَکُ فیهِ
مال حرام افزون نمیشود و اگر هم افزون شود برکت نمییابد.
الکافی، ج ۵، ص ۱۲۵
۱۶. مَنِ اقتَصَدَ وَقَنَعَ بَقِیَت عَلَیهِ النِّعمَةُ ومَن بَذَّرَ وأسرَفَ زالَت عَنهُ النِّعمَةُ
هرکه میانهروی کند و قناعت ورزد، نعمت بر او بپاید و هر که بیجا مصرف و زیادهروی کند، نعمتش زوال پیدا می کند.
تحفالعقول، ص ۴۰۳
۱۷. لِکُلِّ شَیءٍ دَلِیلٌ وَ دَلیلُ العَاقِل التَّفَکُّر، وَ دَلیلُ التَّفکُّرِ الصُمت
برای هر چیزی دلیلی باید، و دلیل خردمند تفکر است، و دلیل تفکر خاموشی.
تحف العقول، ص ۴۰۶
۱۸. طوبی لِلمُصلِحینَ بَینَ النّاسِ، اُولئِکَ هُمُ المُقَرَّبونَ یَومَ القیامَةِ
خوشا به حال اصلاحکنندگان بین مردم، که آنان همان مقرّبان روز قیامتاند.
تحف العقول، ص ۳۹۳
۱۹. إنَّ العاقِلَ لایَکذِبُ و إن کانَ فیهِ هَواهُ
خردمند دروغ نمیگوید، اگرچه میل او در آن باشد.
تحف العقول، ص ۳۹۱
۲۰. اللّهَ جَلَّ وعَزَّ یُبغِضُ العَبدَ النَّوّامَ الفارِغَ
خداوند عزّوجلّ، بنده خواب آلوده بیکار را دشمن دارد.
الکافی، ج ۵، ص ۸۴، ح ۲
۲۱. مُجَالِسَه أَهلِ الدِّینِ شَرَفُ الدَّنیَا وَ الاخِرَه
همنشینی با اهل دین، شرف دنیا و آخرت است.
تحف العقول، ص ۴۲۰
۲۲. مُشاوَرَةُ العاقِلِ النّاصِحِ یُمنٌ وَ بَرَکَةٌ وَ رُشدٌ وَ تَوفیقٌ مِنَ اللّه
مشورت با عاقلِ خیرخواه، خجستگی، برکت، رشد و توفیقی از سوی خداست.
تحف العقول، ص ۳۹۸
۲۳. دَعوَةِ الصائِمِ تَستَجابُ عِندَ اِفطارِه
دعای شخص روزهدار هنگام افطار مستجاب میشود.
بحار الانوار، ج ۹۲، ص ۲۵۵، ح ۳۳
۲۴. الغَضَبُ مِفتَاحُ الشَّر
خشم کلید هر بدی است.
تحف العقول، ص ۴۱۶
۲۵. لِکُلِّ شَیءٍ زَکاهٌ، وَ زَکاة الجَسَدِ صِیامُ النَّوافِل
برای هر چیزی زکاتی است، و زکات تن روزههای مستحبی است.
تحف العقول، ص ۴۲۵
۲۶. التَّدبِیرُ نِصفُ العیشِ
تدبیر نیمی از زندگی است.
تحف العقول، ص ۴۲۵
۲۷. مَن وَلَههُ الفَقرُأبطَرهُ الغِنی
آن که نَداری حیرانش کند، توانگری سرمستش می کند.
بحارالانوار، ج۷۴، ص۱۹۸
۲۸. مَن رَأی أخاهُ عَلَی أمرٍ یُکرِهُهُ فَلَم یَرِدهُ عنهُ وَ هُو یقدِر عَلَیهِ، فَقَد خَانَه
هر که برادرش را در کاری ناپسند ببیند و بتواند او را از آن باز دارد و چنین نکند، به او خیانت کرده است.
الامالی صدوق، ص۳۴۳
۲۹. اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلوةُ
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا میکند، نماز است.
تحف العقول، ص ۴۵۵
۳۰. إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدَراً الَّذِی لایَرَی الدُّنیا لِنَفسِه خَطَرا، اما إنَّ أبدانَکُم لَیس لَها ثَمَنٌ إلّا الجَّنه، فَلا تَبِیعُوها بِغِیرِها
به راستی که با ارزشترین مردم کسی است که دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید.
تحفالعقول، ص۴۱۰
۳۱. أفضَل مَا یَتَقَرَّبُ بِه العَبدِ إلَی الله بَعدَ المَعرِفَهُ بِه الصَّلاه وَ بِرُّ الوالِدَینِ و تَرکُ الحَسَد و العُجبُ و الفَخر
بهترین چیزی که به وسیله آن بنده به خداوند تقرب میجوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکی به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینی و به خود بالیدن است.
تحفالعقول، ص ۴۱۲
۳۲. إنَّ الله حَرَّمَ الجَنَّهَ عَلی کُلِّ فَاحِشٍ بذِی قَلِیلِ الحَیاءِ لا یُبالِی مَا قَال وَ لا مَا قِیل فِیه
خداوند بهشت را بر هر هرزه گوی کم حیا که باکی ندارد چه میگوید یا به او چه گویند حرام کرده است.
تحفالعقول، ص ۴۱۶
۳۳. إیّاکَ و الکِبر، فَإنَّهُ لایَدخُلُ الجَنَّهَ مَن کَانَ فِی قَلبِه مِثقالَ حَبَّهٍ مِن کِبر
از کبر و خودخواهی بپرهیز، که هر کسی در دلش به اندازه دانهای کبر باشد، داخل بهشت نمیشود.
تحفالعقول، ص ۴۱۷
۳۴. إیّاکَ و مُخَالِطَهُ النّاس و الإنس بِهِم إلا أن تَجِدَ مِنهُم عَاقِلاً و مَأمُوناً فَآنَسَ بِه و أهرَبَ مِن سایِرهِم کَهَربُکَ مِن السِّباعِ الضّارِیه
بپرهیز از معاشرت با مردم و انس با آنان، مگر این که خردمند و امانت داری در میان آنها بیایی که (در این صورت) با او انس گیر و از دیگران بگریز، به مانند گریز تو از درندههای شکاری.
تحفالعقول، ص ۴۲۰
۳۵. کُلَّما أحدَثَ النّاس مِنَ الذُّنُوبِ ما لَم یَکُونُوا یَعمَلُون، أحدَثَ اللهُ لَهُم مِن البَلاءِ مَا لَم یَکُونُوا یَعِدُّون
هرگاه مردم گناهان تازهای که نمیکردند انجام دهند، خداوند بلاهایی تازه به آنها دهد که به حساب نمیآوردند.
تحفالعقول، ص ۴۳۴
۳۶. مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن کَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان، و مَن کان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه
کسی که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و کسی که دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است.
بحاالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۷
۳۷. لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسبُ نَفسَه فِی کُلِّ یَومٍ، فَإن عَمِلَ حسناً استَزدادَ الله، و إن عَمِل سَیِّئاً استغفِرُ الله مِنه و تَاب إلیه
از ما نیست کسی که هر روز حساب خود را نکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، و اگر در آن کار بدی کرده، از خدا آمرزش طلب کرده و به سوی او توبه کند.
اصولالکافی، ج ۴، ص ۱۹۱
۳۸. إصبِر عَلَی طَاعَهِ الله و إصبِر عَنِ مَعاصِی الله، فإنّما الدُّنیا ساعَه، فَما مَضی مِنها فَلَیس تَجِد لَهُ سُرورا و لا حُزناً، و مَا لَم یَاتِ مِنها فَلیسَ تَعرِفُه، فَاصبِر عَلی تِلکَ السّاعَهِ الَّتِی أنت فِیها فَکَأنَّکَ قَد اغتَبَطَت
بر طاعت خدا صبر کن، از معاصی خدا صبر کن، دنیا همان ساعتی است، آن چه رفته نه شادی دارد و نه غم، آن چه نیامده ندانی که چیست؟ به همان ساعتی که در آنی صبر کن هم چنان باشد که تو رشک برده شده ای.
تحفالعقول، ص ۴۱۷
۳۹. مَثَلُ الدُّنیا مَثَل مَاءِ البَحر، کُلَّما شربَ مِنهُ العَطشان أزدادَ عَطَشاً حَتّی یقتِله
دنیا چون آب دریاست، هر چه تشنه کامش بیشتر نوشد، بیشتر تشنه شود تا او را بکشد.
تحفالعقول، ص ۴۱۷
۴۰. وَجَدتُ عِلمَ الناس فی اَربعٍ:
اَوّلُهاأن تَعرِفَ رَبَّکَ
وَالثّانیةُ أن تَعرِفَ ما صَنَعَ بکَ
وَالثّالثَةُ أن تَعـرِفَ ماأرادَ مِـنکَ
وَالرّابعَةُ أن تَعرفَ ما َیخرُجُکَ مِن دینِکَ
علومی را که مردم به آن نیاز دارند در چهار چیز یافتم:
اول اینکه خدای خودت را بشناسی.
بشناسی که خداوند با تو چه کار کرده است.
بشناسی که خداوند چه چیزی از تو میخواهد؛ و بشناسی که چه چیزی تو را از دینت خارج میکند.
بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۲۸
. انتهای پیام /*
مطالب مرتبط
راه اطاعت حق تعالی
جدیدترین های سرویس
یادگار امام در دفتر حماس در تهران: شادی مردم غزه مایه خوشحالی است و ...
جمهوری اسلامی در نگاه شهید بهشتی
انتظام جامعه در قرآن
امام چگونه مردم را از بازگشت خود به کشور خبردار کرد؟
برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی «مهر» در اصفهان
تشکیل شورای انقلاب، تدبیر و هوشمندی امام خمینی در دوران گذار
جدیدترین های پرتال
حریم امام 570_571 صفحه 24
حریم امام 570_571 صفحه 23
حریم امام 570_571 صفحه 22
حریم امام 570_571 صفحه 21
یادگار امام در دفتر حماس در تهران: شادی مردم غزه مایه خوشحالی است و ...
پایان انتظار...
پربیننده ترین های سرویس
نرجس سلیمانی مطرح کرد: روایت اولین آشنایی شهید سلیمانی با امام خمینی/ ...
ظریف: مبنای قدرت در منظر امام مردم هستند، نه کلاهک هسته ای و تانک/ می ...
یادگار امام: هیچ وقت مانع دینی برای ورزش بانوان وجود نداشت/ حضرت ...
تهدید کارتر و پاسخ امام؛ روایت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید ...
محمد هاشمی رفسنجانی: امام خمینی به من گفتند یا شعار مرگ بر شوروی هم ...
تولد عدالت؛ اشاره امام خمینی به عدالت امام علی(ع): بیت المال مسلمین ...
پر بازدیدترین های پرتال
برخی شخصیت های جهانیبازتاب پیام امام به گورباچف
جهان بینی مادی و الهی
مشی خمینی، مشی علی بود
هر روز با امام / ۱۴ دی / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام
سخنرانی در جمع پرسنل نیروی دریایی (تلاش برای تحقق حاکمیت اسلام)مظهر عزت، عدالت، سخاوت و شجاعت
هر روز با امام / ۱۰ دی / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام
کلمات کلیدی
چهل حدیث نورانی از امام موسی کاظم
شیعه
امامت
ولایت
اسلام
دین
خدا
ائمه اطهار
بحارالانوار
دیدگاه ها و نظرات
برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشتهها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
فرستنده:
*
پست الکترونیک:
دیدگاه:
*
 
کد امنیتی:
ارسال
نقل قول از این سایت با ذکر منبع بلامانع است.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.








اصلی
درباره ما
کتب
حدیث
اشعار دوبیتی
سایر
پرتال
صفحه اصلی
دسته بندی
جستجو
تماس با ما
پرتال
مجموعه احادیث و روایات درباره شرم و حیا
حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند:
منزلت مردم را به قدر روايتشان از ما بدانيد . (اصول كافى , جلد اول, صفحه 50)
در میان متن
فارسیعربیانگلیسی حدیث , عبارت را جستجو کن.
نمایش ترجمه انگلیسی نمایش متن عربی حدیث نمایش متن فارسی حدیث نمایش منبع حدیث
همه معصومین علیهم السلام خداوند تبارک و تعالی رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم امیرالمومنین علی علیه السلام حضرت زهرا علیها السلام امام حسن مجتبی علیه السلام امام حسین علیه السلام امام سجاد علیه السلام امام محمدباقر علیه السلام امام جعفرصادق علیه السلام امام موسی کاظم علیه السلام امام رضا علیه السلام امام جواد علیه السلام امام هادی علیه السلام امام حسن عسکری علیه السلام امام زمان روحی له الفداء
تمام موارد نماز روزه حج خمس زکات امر به معروف تولی تبری صلوات سلام اخلاق دوست علم و دانش توبه دعا بخل غیبت دروغ تهمت زنا مشورت عیب جویی حیا ادب ریا حضرت زهرا امام حسین امام زمان صدقه احسان و نیکوکاری خودبینی و تکبر متفرقه
تعداد بازدید این مطلب : 2,740,912 تعداد احادیث یافت شده : 56
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
برترين حيا، شرم و حياء از خداوند است.
أفضَلُ الحياءِ استحياءُك من الله.
تصنيف غررالحكم، صفحه 257، حدیث 5451
https://janat1.ir/hadith/?SN=975
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
در سه مورد حياء و شرم پسنديده نيست: 1) خدمت كردن به ميهمان 2) برخاستن انسان از جا به احترام پدر و معلمش 3) و طلب حقّ اگر چه كم باشد.
ثلاثٌ لا يستَحي منهنَّ: خِدمةُ الرّجل ضَيفَه، و قيامُهُ عَن مجلِسِهِ لأبيهِ و معلّمِهِ و طَلَبُ الحقِّ و إنْ قَلَّ.
تصنيف غرر الحكم، صفحه 69، حدیث 978
https://janat1.ir/hadith/?SN=1003
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
اسلام برهنه و عريان است، جامه و لباس آن حياء، زينت و آرايه اش وقار و سنگيني، مروّت و مردانگي آن كارهاي نيك و شايسته و ستون آن ورع و پارسائي است و براي هر چيزي اساس و بنياني است و اساس اسلام، حبّ و دوستي ما اهل بيت است.
الاسلامُ عريانٌ فلباسُهُ الحياءُ و زينتُهُ الوَقارُ و مُرُوَّتُهُ العَمَلُ الصّالِحُ و عِمادُهُ الورعُ ... .
الکافي، جلد 2، صفحه 46
https://janat1.ir/hadith/?SN=974
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
بهترين و نيكوترين لباسِ دين، حياء است
أحسَنُ ملابِسِ الدّين الحياءُ.
تصنيف غررالحكم، صفحه 256، حدیث 5441
https://janat1.ir/hadith/?SN=976
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
از سه كار حيا نبايد كرد: خدمت به ميهمان، از جا برخاستن در برابر پدر و آموزگار خويش و طلب حق گرچه اندك باشد.
ثَلاثٌ لا يُستَحيى مِنهُنَّ: خِدمَةُ الرَّجُلِ ضَيفَهُ و َقيامُهُ عَن مَجلِسِهِ لأَبيهِ و َمُعَلِّمِهِ و َطَلَبُ الحَقِّ و َإن قَلّ؛
تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه69 ، حدیث 978
https://janat1.ir/hadith/?SN=171
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
حياء، اخلاقي زيبا و پسنديده است.
الحياءُ خُلُق جميلٌ.
تصنيف غررالحكم، صفحه 256، حدیث 5434
https://janat1.ir/hadith/?SN=977
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
حياء، كليد همه خوبيهاست.
الحياءُ مفتاحُ كلِّ خير .
تصنيف غرر الحكم، صفحه 257، حدیث 5453
https://janat1.ir/hadith/?SN=988
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
كسي كه شرم و حياء او كم شود، وَرَع و پارسايي او كم خواهد شد و هر كس پارسائي او كم شود قلب او مي ميرد و كسي كه قلبش بميرد، داخل آتش جهنّم مي گردد.
مَن قَلَّ حياءُهُ قلَّ ورَعُهُ و مَنْ قَلَّ ورَعُهُ ماتَ قلبُهُ و مَنْ ماتَ قلبُهُ فقَدْ دَخلَ النّارَ.
تحف العقول، صفحه 100
https://janat1.ir/hadith/?SN=994
امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
حضرت عيسي - عليه السّلام - فرمود: چون يكي از شما در منزل خويش بنشيند، شايسته است كه پرده و پوشش خود را فرو كشد، زيرا خداوند همانگونه كه روزي را تقسيم نموده، حياء را نيز تقسيم نموده است.
قال عيسي بن مريم - عليه السّلام - : اِذا قَعَد أحدُكُم في منزِلِهِ فليُرخِ عليهِ سِتْرَهُ، فانّ الله تبارك و تعالي قسَّم َالحياءَ كَما قسَّمَ الرّزقَ.
بحار الانوار، جلد 68، صفحه 334
https://janat1.ir/hadith/?SN=999
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
كسي كه شرم و حياء نداشته باشد دين ندارد، و كسي كه در دنيا از شرم و حياء بي بهره باشد، وارد بهشت نخواهد شد.
مَنْ لم يكُنْ لَهو حياءٌ فلا دينَ لَهو و مَنْ لَمْ يكنْ لهو حياءٌ في الدّنيا لَمْ يدخُلِ الجنَّة.
كنز العمّال، جلد 3، صفحه 125
https://janat1.ir/hadith/?SN=1005
امام جعفر صادق عليه السلام می فرمایند :
درخواست حاجت از مردم، موجب از بين رفتن عزّت انسان و نابود شدن شرم و حياء مي گردد.
طلبُ الحوائجِ الي النّاسِ استِلابٌ للعزّةِ و مذهبةٌ للحياءِ.
مشكاة الانوار، صفحه 186
https://janat1.ir/hadith/?SN=998
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
به مردي كه در مرآي و منظَرِ مردم غسل مي كرد، نگاه كرد و فرمود: اي مردم، همانا خداوند شرم و حياء و پوشيده بودن را از بندگانش دوست دارد، پس هر كدام از شما قصد شستن خود را دارد، به جائي برود كه مردم او را نبينند، زيرا حياء زينت اسلام است.
أنّه نَظَرَ اِلي رجُلٍ يغتَسِلُ بحَيثُ يراهُ النّاسُ فقالَ: أيّها النّاسُ ان الله يحبُّ من عبادِهِ الحياءَ ... .
سفينة البحار، جلد 1، صفحه 362
https://janat1.ir/hadith/?SN=1000
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند :
حيا از خدا بسيارى از گناهان را پاك مى كند.
اَلحَياءُ مِنَ اللّه يَمحو كَثيرا مِنَ الخَطايا؛
تصنیف غررالحکم و دررالکلم صفحه257 ، حدیث 5455
https://janat1.ir/hadith/?SN=172
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
اما شاخه هاى حيا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى ، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم، اينها فوايدى است كه خردمند از حيا مى برد. خوشا بحال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد.
أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، و الرّأفَةُ، و المُراقَبَةُ للّه فِى السِّرِّ و العَلانيَةِ، و السَّلامَةُ، و اجتِنابُ الشَّرِّ، و البَشاشَةُ، و السَّماحَةُ، و الظَّفَرُ، و حُسنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللّه و خافَ فَضيحَتَهُ؛
تحف العقول صفحه 17
https://janat1.ir/hadith/?SN=173
رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند :
پنج چيز از سنت پيغمبران است: حيا، بردبارى، حجامت كردن، و مسواك و عطر زدن.
خَمْسٌ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلينَ: اَلْحَياءُ وَ الْحِلْمُ وَ الْحِجامَةُ وَ السِّواكُ وَ التَّعَطُّرُ؛
قرآن بخوان
با تو گر خواهي سخن گويد " خدا " قرآن بخوان
تا شود روح تو با حق آشنا قرآن بخوان
اي بشر ياد "خدا" آرامش دل مي دهد
دردمندان را بود قرآن دوا ، قرآن بخوان
دامها گسترده شيطان در مسير عمر تو
تا كه ايمن باشي از اين دامها قرآن بخوان
" رتل القرآن ترتيلا " نداي رحمت است
مي دهد قرآن به جان و دل صفا قرآن بخوان
عترت احمد زقرآن نمي گردد جدا
تا بيابي معني اين نكته را قرآن بخوان
گفت پيغمبر كه بي دين است هر كسي بي حياست
تا شود روح تو پابنده حيا قرآن بخوان
اي كه روحت سخت پابنده غم دنيا شده
مي كند قرآن تو را از غم رها قرآن بخوان
حسان