eitaa logo
زندگی با قران
157 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
0 فایل
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌻رفیق🌻 🌷پیامبران و راستگویان و شهیدان و نیکوکاران و چه نیکو ( همنشینانند ) آنان از جهت رفاقت.( نساء ۶۹ ) آنان که ایمان آوردند و کردار شایسته نمودند آنها را در زمره نیکوکاران در آوریم. ( عنکبوت ۹ ) 🌷رفیق خوب می تواند وسیله هدایت شود. ( روزی که ظالم ) گوید ای کاش من در دنیا پیروی ( و دوستی ) رسول خداوند می کردم. ( فرقان ۲۷ ) 🌷رفیق بد می تواند وسیله گمراهی شود. وای بر من ای کاش من فلانی را به دوستی نمی گرفتم، به تحقیق او مرا از این راه راست که به من ارائه شده بود منحرف نمود. ( فرقان ۲۸ و ۲۹ ) ( پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوّتش گم شد. )
🌻بَعضیها مِثلِ🌻 🌷 مَثَلِ او ( بلعم باعور ) مانند سگی است که بر آن حمله کنی یا بحال خود واگذاری عوعو و زبان از دهان بیرون کند ( ای رسول ما ) این داستان مردمی است که آیات ما را تکذیب کردند.( اعراف ۱۷۶ ) 🌷مَثَلِ آنان که جز خداوند برای خویش دوست ( و سر پرست ) اختیار نموده اند مَثَلِ عنکبوتی است که خانه سازد و به درستی که سست ترین خانه که به کوچکترین حادثه ای خراب شود خانه عنکبوت است. ( عنکبوت ۴۱ ) 🌷مَثَلِ کسانی که علم تورات دارند ( یهود ) و به مضامین آن عمل نمی کنند مَثَلِ آنان، مِثلِ چهار پایانی است که بار کتاب بر می دارد ( که به حال او سودی ندارد )( جمعه ۵ ) 🌷مَثَلِ ( منافقین ) همانند ( مَثَلِ ) شیطانند آنگه که به آدمی گفت به خداوند کافر شو پس چون به امر او کافر گردید شیطان به او گوید من از تو بیزارم بدرستی که من از عقاب پروردگار جهانیان می ترسم.( حشر ۱۶ ) 🌷و به تحقیق بسیاری از جنّ ( جنها ) و انس ( انسانها ) را به کیفر کردار زشتشان سر انجام جهنم خواهد بود ایشان را دل هایی است که ادراک نکنند و چشمهایی است که نور بصیرت ندارند و گوشهایی است که سخن حق نشنوند آنها مثل چهار پایانند بلکه از آن نیز پست ترند البته آنها گروهی بی خبرانند. ( اعراف ۱۷۹ ) ( و به آیه ۴۴ فرقان و آیه ۱۷۱ بقره هم مراجعه شود )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ حکیمی را پرسیدند: زندگی به جبر است یا به اختیار؟ پاسخ داد: امروز را به اختیار است، تا چه بکاریم اما فردا را به جبر است که چه برداشت کنیم چرا که به اجبار باید درو کنیم هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشته ایم. فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ ﴿۷﴾ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ ﴿۸﴾ پس هر کس به قدر ذره‌ای کار نیک کرده باشد، پاداش آن را خواهد دید. و هر کس به قدر ذره‌ای کار زشتی مرتکب شود، آن هم به کیفرش خواهد رسید.
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 به وعده الهی امیدوار باشید. 🍂 🔶وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَي الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (قصص/۵) ⚡️ترجمه : و ما اراده كرده ايم بر كسانى كه در زمين به ضعف و زبونى كشيده شدند، منّت گذاريم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم. ✅شكّى نيست كه هرگاه اراده ى الهى بر تحقّق امرى تعلّق گيرد، آن مسئله قطعاً عملى خواهد شد و هيچ مانعى نمى تواند سدّ راه آن گردد. ❌حكومت جهانى مستضعفان و حمايت از مظلومان تاريخ، اراده وخواست الهى است. 💥(مراد از مستضعفان در اين آيه، با توجّه به مجهول بودن فعل «استضعفوا»، كسانى هستند كه خود در اين امر نقش نداشته و استكبار آنها را به استضعاف كشيده باشد.) https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚من یک مادرم، وقتی فرزندم خطایی انجام میده، هر چقدر بد و اشتباه اما وقتی چند بار با بغض صِدام کنه، مامان... مامان.. نمیتونم جواب ندم. 🥹 حالا اگر نزدیکتر بشه و خودش و بندازه تو بغلم، منم ناخوداگاه بغلش میکنم و میبوسمش ، حتی گاهی با گریه هاش که میگه ببخشید مامان اشتباه کردم، گریه میکنم.. من تنها یک مخلوق کوچک خدا هستم... عشقی که خدا در سینه‌ی من، نسبت به فرزندم قرار داده، تنها یک گوشه خیلی کوچیک از عشق خدا به بنده هاشه... هر جا دیدی زندگیت گره خورده کم اوردی.. خسته شدی.. شک نکن باید خدا رو صدا کنی و خودت و بندازی بغلش تا خدا نوازشت کنه و همه چیز و برات درست کنه. 💌وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ﴿١٨٦﴾ 💚هنگامی که بندگانم از تو درباره من بپرسند، [بگو:] یقیناً من نزدیکم، دعای دعا کننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم.. سوره بقره 🪴 https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز صبح یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ آیه 152🌹ازسوره آل عمران 🌹 وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذا فَشِلْتُمْ وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ‌ و قطعاً خداوند وعده‌ى خود را (مبنى بر پيروزى شما در جنگ احد) محقّق گرداند، زيرا كه دشمن را با خواست او مى‌كشتيد، تا آنكه سست شديد و در كار (جنگ و تقسيم غنائم) به نزاع پرداختيد و از (دستور پيامبر) نافرمانى كرديد، با آنكه خداوند (پيروزى و) آنچه را (از غنائم) كه محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنيايند (و غنائم جنگى،) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقيب) آنان منصرف ساخت (و پيروزى شما به شكست انجاميد،) تا شما را بيازمايد، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است آیه152🌹ازسوره آل عمران 🌹 وَ لَقَدْ =وبه درستی که صَدَقَكُمُ =راست گردانید درحق شما اللَّهُ=الله وَعْدَهُ=وعده اش را إِذْ=هنگامی که تَحُسُّونَهُمْ=می کشتید آنان را بِإِذْنِهِ=به اذن او (درجنگ احد) حَتَّى=تا إِذا=آنکه فَشِلْتُمْ =سستی کردید وَ تَنازَعْتُمْ =وبایکدیگرکشمکش ورزیدید فِي=در الْأَمْرِ=کار وَ عَصَيْتُمْ =ونافرمانی کردید مِنْ بَعْدِ ما= پس از آنكه أَراكُمْ=بنمود به شما ما=آنچه را تُحِبُّونَ=دوست می داشتید مِنْكُمْ =ازشما مَنْ =کسانی بودند که يُرِيدُ =می خواستند الدُّنْيا =دنیارا وَ مِنْكُمْ=وازشما مَنْ=کسانی بودند که يُرِيدُ الْآخِرَةَ= می خواستند آخرت را ثُمَّ =آنگاه صَرَفَكُمْ=بازگردانید شمارا عَنْهُمْ=از آنان لِيَبْتَلِيَكُمْ=تا بیازماید شمارا وَ لَقَدْ=وبه درستی عَفا =درگذشت عَنْكُمْ =ازشما وَ اللَّهُ =والله ذُو=دارای فَضْلٍ=بخشش بزرگ است عَلَى =بر الْمُؤْمِنِينَ‌=مومنان تفسير آیه 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُم بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَا أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنكُم مَّن يُرِيدُ الآخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنكُمْ وَاللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ (152) : و قطعاً خداوند وعده‏ى خود را (مبنى بر پیروزى شما در جنگ اُحد) محقّق گرداند، زیرا كه دشمن را با خواست او مى‏كشتید، تا آنكه سست شدید و در كار (جنگ و تقسیم غنائم) به نزاع پرداختید و از (دستور پیامبر) نافرمانى كردید، با آنكه خداوند (پیروزى و) آنچه را (از غنائم) كه محبوب شما بود به شما نشان داده بود. برخى از شما خواهان دنیایند (و غنائم جنگى،) و برخى خواهان آخرت (و شهادت در راه خدا). پس آنگاه خداوند شما را از (تعقیب) آنان منصرف ساخت (و پیروزى شما به شكست انجامید،) تا شما را بیازماید، ولى از (خطاى) شما درگذشت و همانا خداوند نسبت به مؤمنان، صاحب فضل و بخشش است. مسلمانان در سال دوّم هجرى، در جنگ بدر پیروز شدند و خداوند وعده داده بود كه در جنگ‏هاى آینده نیز پیروز مى‏شوند. در سال بعد كه جنگ اُحد واقع شد، پیامبرصلى الله علیه وآله پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّه‏ها و كوهها نصب كرد. چون جنگ شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله كرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شكست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر كه مسئول حفاظت از كوه بودند، اختلاف شد، عدّه‏اى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع غنائم برویم و عدّه‏ى كمى همچنان سنگرها را حفظ كردند. دشمنِ شكست خورده، از همان منطقه‏اى كه بدون محافظ مانده بود حمله كرد و این بار مسلمان‏ها ضربه‏ى سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا كه جان پیامبر در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند. پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبرصلى الله علیه وآله انتقاد مى‏كردند كه مگر خدا به ما وعده‏ى پیروزى نداده بود، پس چرا شكست خوردیم؟ این آیه پاسخ مى‏دهد كه وعده‏ى خدا راست بود، ولى سستى و نزاع و نافرمانى عاملِ شكست شما شد. - معناى تحقق وعده‏هاى خدا، نادیده گرفتن سنّت‏هاى الهى نیست. نصرت خداوند تا زمانى است كه شما به وظیفه عمل كنید. «لقد صدقكم اللّه وعده...اذا فشلتم و تنازعتم» - از جمله عوامل شكست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است. «فشلتم و تنازعتم... وعصیتم» - افراد براى هدف‏هاى متفاوت جنگ مى‏كنند. بعضى براى دنیا مى‏جنگند و بعضى براى آخرت. «منكم من یریدالدنیا و منكم من یرید الاخرة» - پایدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت، نشانه‏ى آخرت خواهى رزمندگان است. «منكم من یرید الآخرة» - جزاى كسى كه بجاى شكر نعمت پیروزى، به اختلاف و نافرمانى و سستى دامن زند، شكست است. «صرفكم عنهم» - عامل شكست‏هاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شكست خوردید. «فشلتم... صرفكم عنهم» - شكست‏ها، وسیله‏ى آزمایش الهى هستند. «لیبتلیكم» - هنگام تخلّف و شكست نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. «عفا عنكم» - ایمان، بستر و زمینه‏ى دریافت فضل خاص خداوند است. «عفا عنكم و اللّه ذو فضل على المؤمنین» - مؤمن را به خاطر یك خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلكه باید از یك سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش كرد. «عفا عنكم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺﷽🌿🌺 💌فضیلت اوّلین شب جمعه در ماه رجب💚 ✔️اوّلین شب جمعه ماه رجب را، «لیلة الرّغائب» گویند. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روایتى که فضیلت ماه رجب را بیان مى‌کرد فرمود: «از اوّلین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیلة الرّغائب» نامیدند». آنگاه رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اعمالى را براى آن شب به این کیفیّت بیان فرمود: روز پنج شنبه اوّل ماه را روزه مى‌گیرى، 🪴چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا {بعد از عشا} دوازده رکعت نماز می‌گذاری (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنّا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را می‌خوانی. پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مى‌گویى: «أللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَعَلى آلِهِ» آنگاه به سجده مى روى و هفتاد بار مى گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» سپس سر از سجده برمى دارى و هفتاد بار مى گویى: «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الاْعْظَمُ» 🪴بار دیگر نیز به سجده مى روى و هفتاد مرتبه مى گویى: #«سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» آنگاه حاجت خود را مى طلبى که: برآورده خواهد شد https://eitaa.com/ghoransobghahi
📢 خیال میکنی نفسی می‌آید و ضربانت هم میزند، یعنی که زنده‌ای؟! خیر! نزد خدا و قرآن، ملاک زنده و مرده انسان، ایمان است و مکتب، نه نبض و ضربان! پس با نور ولایت و قرآن، زود کسب حیات کن و خارج کن خودت را از قبرستان اموات عمودی! 🌴 سوره انعام 🌴 🕋 أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسَِ «122» ⚡️ترجمه: و آيا آنكه (به واسطه‌ى جهل و شرك) مرده بود، پس او را (با هدايت خويش) حيات بخشيديم و براى او نورى (از ايمان) قرار داديم كه با آن در ميان مردم راه خود را بيابد. https://eitaa.com/ghoransobghahi
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 حریم میان خود و نامحرم را رعایت کنید. 🍂 🔶وَلَمَّا وَرَدَ مَاء مَدْيَنَ وَجَدَ عَلَيْهِ أُمَّةً مِّنَ النَّاسِ يَسْقُونَ وَوَجَدَ مِن دُونِهِمُ امْرَأتَيْنِ تَذُودَانِ قَالَ مَا خَطْبُكُمَا قَالَتَا لَا نَسْقِي حَتَّي يُصْدِرَ الرِّعَاء وَأَبُونَا شَيْخٌ كَبِيرٌ (قصص/۲۳) 🍁زمانی که موسى(علیه السلام) به چاه آب مدين رسيد، گروهى از مردم را در اطراف آن ديد كه به سيراب كردن چهار پايان خويش مشغولند و در كنار آنان به دو زن برخورد كه مراقب بودند تا گوسفندانشان با گوسفندان ديگر مخلوط نشوند. پس موسى جلو رفته و به آنان گفت: منظور شما از اين كناره گيرى چيست؟ گفتند: ما براى پرهيز از اختلاط با مردان، گوسفندان خود را آب نمى دهيم تا اين كه همه ى چوپانان خارج شوند و حضور ما در اين جا براى آن است كه پدر ما پيرمردى كهنسال است. ✅بنابراین؛ ⚡️حريم ميان زن و مرد يك ارزش است كه دختران شعيب آن را مراعات مى كردند. ⚡️گفتگوى مرد با زن در صورت لزوم مانعى ندارد. اما باید سعى كنيم در حرف زدن با نامحرم، خلاصه سخن بگوييم: «ما خَطبُكما» ⚡️كار زن در خارج از منزل اشكالى ندارد، به شرط آنكه: الف: زن در محيط كار، تنها نباشد. «امرأتين» ب: با مردان اختلاطى نداشته باشد. «من دونهم - لانسقى حتّى يصدر الرّعاء» ج: مردى كه توان كار داشته باشد، در خانواده نباشد. «أبونا شيخ كبير» https://eitaa.com/ghoransobghahi
قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ با آنان بجنگید خدا آنان را به دست شما عذاب و رسوایشان می‌کند و شما را بر ایشان پیروزی می بخشد و دلهای گروه مومنان را خنک می کند آیه ۱۴ سوره توبه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قران صبحگاهی سلام علیکم هروز صبح یک آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ آیه ۱۵۳🌹از سوره آل عمران🌹 إِذْ تُصْعِدُونَ وَ لا تَلْوُونَ عَلى‌ أَحَدٍ وَ الرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْراكُمْ فَأَثابَكُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِكَيْلا تَحْزَنُوا عَلى‌ ما فاتَكُمْ وَ لا ما أَصابَكُمْ وَ اللَّهُ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ‌ (به خاطر بياوريد) هنگامى كه (در جنگ احد به هنگام فرار، از كوه) بالا مى‌رفتيد و به هيچ كس توجّه نمى‌كرديد، (در حالى كه) پيامبر شما را از پشت سرتان فرا مى‌خواند (كه به جاى خود برگرديد). پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غم‌هايتان افزود تا ديگر بر آنچه (از غنائم) از كفتان رفته يا (از آسيب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخوريد و (بدانيد كه) خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد، آگاه است. آیه ۱۵۳🌹از سوره آل عمران🌹 إِذْ= آنگاه که تُصْعِدُونَ=هرسو می گریختید وَلا تَلْوُونَ= و روی نمی چرخاندید ، توجه نمی کردید عَلى‌= بر أَحَدٍ= کسی وَ الرَّسُولُ= حال آنکه پیامبر يَدْعُوكُمْ=فرا می خواند شما را فِي= در أُخْراكُمْ= پشت سرتان فَأَثابَكُمْ= پس خداجزا داد شما را غَمًّا= اندوهی بِغَمٍّ= بر اندوهی لِكَيْلا تَحْزَنُوا= تا غمگین نشوید عَلى‌= بر ما = آنچه فاتَكُمْ= برفت از دستتان وَ لا= ونه ما= بر آنچه أَصابَكُمْ= رسید به شما وَ اللَّهُ= و الله خَبِيرٌ=آگاه است بِما =به آنچه تَعْمَلُونَ‌= می کنید تفسير آیه 👇 https://eitaa.com/ghoransobghahi
إِذْ تُصْعِدُونَ وَلاَ تَلْوُونَ عَلَى أحَدٍ وَالرَّسُولُ يَدْعُوكُمْ فِي أُخْرَاكُمْ فَأَثَابَكُمْ غُمَّاً بِغَمٍّ لِّكَيْلاَ تَحْزَنُواْ عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلاَ مَا أَصَابَكُمْ وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ (153) : (به خاطر بیاورید) هنگامى كه (در جنگ احد به هنگام فرار، از كوه) بالا مى‏رفتید و به هیچ كس توجّه نمى‏كردید، (در حالى كه) پیامبر شما را از پشت سرتان فرا مى‏خواند (كه به جاى خود برگردید). پس به سزاى آن، خداوند غمى بر غم‏هایتان افزود تا دیگر بر آنچه (از غنائم) از كفتان رفته یا (از آسیب و زخم) بر سرتان آمد، اندوه نخورید و (بدانید كه) خداوند به آنچه انجام مى‏دهید، آگاه است. درباره جمله‏ى «فاثابكم غمّاً بغمّ» تفسیرهاى گوناگونى مطرح شد است از جمله: - خداوند به لطف خود، غم پسندیده‏ى پیروزى كفّار بر مسلمانان را جایگزین غم ناپسندِ از دست دادن غنائم ساخت. - خداوند به سزاى غمى كه بر دل پیامبر وادار كردید، شما را دچار غم و اندوه فراوان كرد. - خداوند به سزاى فرار از جنگ و نافرمانى پیامبر، غم‏هاى فراوانى را یكى پس از دیگرى بر شما وارد كرد. بر اساس روایات، تسلّط خالدبن ولید بر مسلمانان موجب افزایش اندوه آنان از شكست در جنگ احد گردید.[165] ----- 165) تفسیر برهان ؛ راهنما. - نتیجه‏ى سستى، اختلاف و عدم اطاعت از فرماندهى؛ فرار و سراسیمگى در جبهه‏ى نبرد است. «حتّى اذا فشلتم و تنازعتم... اذتصعدون» - یاد نقاط ضعف، مایه‏ى بهره‏گیرى از تجربه‏هاست. «اذ تصعدون» - هنگام خطر، انسان عادّى جز خودش به‏فكر دیگرى نیست. «لاتلوون‏على‏أحد» - فریاد رهبر، در افراد ترسو وسست ایمان تأثیرگذار نیست. «والرسول یدعوكم» - اظهار علاقه، در روز آسایش مهم نیست؛ همدلى و همراهى در روزهاى سختى نشانه‏ى دوستى واقعى است. «والرسول یدعوكم...» - آنجا كه همه فرار مى‏كنند، رهبر باید در صحنه بماند و فراریان را فرابخواند. «والرسول یدعوكم...» - یك لحظه غفلت و كوتاهى در انجام وظیفه، موجب هجوم ناگوارى‏هاى پى‏درپى مى‏شود. «غمّاً بغمّ» - از ناگوارى‏هاى گذشته درس بگیرید و دیگر بر از دست‏دادن اموال دنیا و یا چشیدن مصیبت‏ها، اندوه نخورید. «لكیلا تحزنوا على ما فاتكم و لا ما اصابكم»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا