لاَ يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فِي الْبِلاَدِ (196)
مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (197):
رفت و آمد كفّار در شهرها ترا فریب ندهد.
(بهرهى آنها از این رفت و آمدها) متاع ناچیزى است، سپس جایگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جایگاهى است.
مشركان مكّه ویهودیان مدینه به خاطر مسافرتهاى تجارتى، سر وسامان داشتند، ولى مسلمانان به خاطر هجرت به مدینه و رها كردن مال و دارایى وزندگى خود در مكّه، وهمچنین محاصرهى اقتصادى، در فشار وتنگنا بودند. این آیه مایهى تسلّى آنهاست.
در روایتى از حضرت علىعلیه السلام آمده است: «ماخیر بخیر بعدها النّار»[219] خیر و خوشىهایى كه به دنبال آن آتش باشد، ارزشى ندارند. لذّتهاى كوتاه مدّت و عذاب ابدى براى كافران، ولى سختىهاى موقّت و آرامش وآسایش ابدى از آنِ مؤمنان است.
-----
219) بحار، ج 8، ص 199.
- انبیا نیز نیاز به هشدار دارند، تا در معرض تأثیر پذیرى قرار نگیرند. «لایغرّنّك»
- اعزام هیأتهاى سیاسى، اقتصادى، نظامى، تشكیل جلسات و مصاحبهها از سوى دشمن، شما را فریب ندهد. «لایغرّنّك تقلّب الّذین كفروا»
- كامیابىهاى مادّى هر اندازه باشد، محدود و ناچیز است. «متاع قلیل»
- كامیابىهاى كافران، نشانهى حقّانیت ومحبوبیّت آنان نیست. «مأواهم جهنّم»
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم
سوره قیامت
لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ ﴿۱﴾
سوگند به روز قيامت
✨💫✨💫✨💫
وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ ﴿۲﴾
و سوگند به نفس لوامه و وجدان
بيدار و ملامتگر كه رستاخيز حق
است.
✨💫✨💫✨💫
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿۳﴾
آيا انسان مى پندارد كه هرگز
استخوانهاى او را جمع نخواهيم
كرد.
✨💫✨💫✨💫
بَلَى قَادِرِينَ عَلَى أَنْ نُسَوِّيَ بَنَانَهُ ﴿۴﴾
آرى قادريم كه حتى خطوط سر
انگشتان او را موزون و مرتب كنيم.
✨💫✨💫✨💫
بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿۵﴾
انسان شك در معاد ندارد بلكه او
مى خواهد آزاد باشد و بدون ترس
از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه
كند.
✨💫✨💫✨💫
يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿۶﴾
از اينرو مى پرسد قيامت كى
خواهد بود.
🌸🍃ختم جهت رسیدن رزق و روزی
روایت شده است هر کس در وقت
صبح قبل از تکلم سه بار آیه ۱۱۴
سوره مائده را بخواند روزی از جایی
برسد که گمان نداشته باشد.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم
رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ
تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً
مِنْكَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُالرَّازِقِينَ
بار الها پروردگارا از آسمان خوانى
بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول
و آخر ما باشد و نشانه اى از جانب
تو و ما را روزى ده كه تو بهترين
روزى دهندگانى .
📚مصابیح الجنان: ج ۱ /ص۲۰۲
#رزق
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه198🌹ازسوره آل عمران 🌹
لكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها نُزُلًا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ
لكن براى كسانى كه نسبت به پروردگارشان پروا داشته باشند، باغهايى است كه نهرها از زير درختانش جارى است. آنان براى هميشه در آنجا هستند و اين پذيرايى (اوّليه) از جانب خداوند است و آنچه نزد خداست، براى نيكان بهتر است
آیه198🌹ازسوره آل عمران 🌹
لكِنِ = ولی
الَّذِينَ =آنان که
اتَّقَوْا =پرواکردند
رَبَّهُمْ =ازپروردگارشان
لَهُمْ =برای آنهاست
جَنَّاتٌ=باغستان هایی که
تَجْرِي =روان است
مِنْ=از
تَحْتِهَا=دامن آنها
الْأَنْهارُ=رودها
خالِدِينَ =جاودانند
فِيها=درآن
نُزُلًا =به مهماني
مِنْ= از
عِنْدِ=نزد
اللَّهِ =الله
وَ ما =و آنچه
عِنْدَ =نزد
اللَّهِ=الله است
خَيْرٌ=بهتر است
لِلْأَبْرارِ=برای نیکان
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلاً مِّنْ عِندِ اللّهِ وَمَا عِندَ اللّهِ خَيْرٌ لِّلأَبْرَارِ (198):
لكن براى كسانى كه نسبت به پروردگارشان پروا داشته باشند، باغهایى است كه نهرها از زیر درختانش جارى است. آنان براى همیشه در آنجا هستند و این پذیرایى (اوّلیه) از جانب خداوند است، ولى آنچه در نزد خداست براى نیكان بهتر است.
واژهى «نُزُل» به نخستین چیزى كه با آن از مهمان پذیرایى مىكنند، اطلاق مىشود. مانند شربت و میوه. گویا با این تعبیر مىفرماید: در برابر رفت و آمدهاى تجارى كفّار، شما از مدار تقوى و ایمان خارج نشوید، زیرا باغهاى بهشت، مقدّمهى پذیرایى شما خواهد بود، نه اصل آن.
- نعمتهاى دنیوى نسبت به نعمتهاى اخروى بىارزش است. «متاع قلیل... ما عنداللّه خیر»
- تلاش و رفت و آمد براى كسب دنیا، با حفظ تقوى و توجّه به منافع اخروى مانعى ندارد. «لایغرّنّك تقلّب الّذین كفروا فى البلاد.... لكن الّذین اتّقوا»
- توجّه به نعمتهاى بهشتِ جاودان، سبب گرایش به تقوى و فریفته نشدن به بهرههاى قلیل دنیاست. «اتّقوا ربّهم لهم جنّات»
- مقام ابرار بالاتر از متّقین است. «اتقوا، لهم جنات، و ما عنداللَّه خیر للابرار»