🍃🍂🍃🍂🍃🍂
سوره توبه
وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ ﴿۶﴾
✨✨✨✨✨✨
و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند.
تفسير آیه 👇
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
https://eitaa.com/ghoransobghahi
- به درخواست پناهندگى دشمن براى تحقيق و شناخت عقايد و افكار اسلامى، پاسخ مثبت دهيد. «استجارك فاَجِره»
- راه فكر و تعقّل، حتّى براى مشركان مهدورالدّم باز است و براى احتمال هدايت يك نفر هم بايد حساب جداگانه باز كرد. «احدٌ من المشركين»
- اسلام، دين رأفت، شرافت و كرامت است. «استجارك فاَجِره»
- به دشمن هم فرصت فكر و انتخاب بدهيد و حتّى در شرايط جنگى نيز مردم را از رشد فكرى باز نداريد. «استجارك فاَجِره»
- انتخاب حقّ وپذيرش عقايد صحيح، مهلت مى طلبد.«اَجِره حتّى يسمع كلام اللَّه»
- قرآن، كلام قابل فهم است كه زمينه ى هدايت را فراهم مى سازد و چنان نيست كه فهمش خارج از عهده ى انسان باشد. «يسمع كلام اللَّه»
- حكومت اسلامى بايد زمينه ى شنيدن كلام خدا را براى منحرفان فراهم كند، چون انحراف بعضى، به خاطر عدم تبليغ ماست، نه از روى كينه. چه بسا اگر حق را بشنوند، تغيير يابند.«حتى يسمع كلام اللَّه»
- اسلام، دين آزادى است و ايمان از روى فهم ارزش دارد، نه از روى ترس يا اجبار. «اَجِره، يسمع، ابلغه مأمنه»
- مكتبى كه منطق دارد، عجله ندارد. به دشمن فرصت دهيد تا آن را بشنود، و امنيّت او را تضمين كنيد تا با فكر آسوده انتخاب كند. «يسمع، ابلغه مأمنه»
- كفر بعضى، از جهل سرچشمه مى گيرد و اگر آگاه شوند، حقّ را مى پذيرند. «ذلك بانّهم قوم لايعلمون»
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 کسی که باعث و بانی گناه و گمراهی دیگران میشود، علاوه بر گناه خودش، اندازه گناه دیگران نیز، بار معصیت به دوشش میگذارند
بدترین باری است که به دوش میکشند!
🌴 سوره نحل 🌴
🕋 لِيَحْمِلُوا أَوْزارَهُمْ كامِلَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ مِنْ أَوْزارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُمْ بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلا ساءَ ما يَزِرُونَ «25»
⚡️ترجمه:
آنان بايد در روز قيامت، هم بار گناهان خود را به تمامى به دوش كشند و هم بخشى از بار گناهانِ كسانىكه بدون علم آنان را گمراه مىنمايند.
بدانيد كه چه بد بارى را برمىدارند.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
🔵 فضیلت بین الطلوعین
امیرالمومنین امام علی علیه السلام در این باره فرمودند : ذکر خدا، بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب بین الطلوعین ، حتّى از مسافرت تجارتى نیز، در جلب روزى مؤثّرتر است.
📕 مکارم الاخلاق، ص۳۰۵
فاصله زمانی بین «طلوع فجر صادق» ابتدای وقت نماز صبح تا «طلوع آفتاب» انتهای وقت نماز صبح را «بین الطلوعین» گویند. «طلوع فجر صادق»، ابتدای وقت نماز صبح و «طلوع آفتاب» انتهای وقت آن است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» مینامند. قرآن کریم با عبارت «وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاءِ اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَىٰ
ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻏﺮﻭﺏ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ ، ﻭ [ ﻧﻴﺰ ]ﺩﺭ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺷﺐ ﻭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﺭﻭﺯ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ ﺗﺎ [ ﺑﻪ ﺳﻨﺖ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺪﺑﻴﺮﻫﺎﻱ ﺍﻭ ]ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺷﻮﻱ .(١٣٠)
#بین_الطلوعین
https://eitaa.com/ghoransobghahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 طوفانهای که از طرف خدا ،وارد زندگیت میشن
برای خراب کردن زندگیت نمیان، میان،
تا مسیر زندگیت رو پاک کنند.
تا چیزای بهتری رو سر راهت بزارن
و جاده زندگیت رو به سمت خدا هموار کنند.
معمولا جاده های سخت
به مقصد های زیبا می رسند
مهم اینه که
خدا میدونه در چه حالی هستی
و لحظه ای تنهات نمیزاره.
و همیشه دستاش پر از معجزه است.
به شرط اینکه، مراقب رابطه خودت و خدا باشی. ❤️
🦋وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ
🌺🌿ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻲ ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ]ﺑﺮﻣﻰ ﺧﻴﺰﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ .(٤٨)
سوره طور 🌿
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از زندگی با قران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋 طوفانهای که از طرف خدا ،وارد زندگیت میشن
برای خراب کردن زندگیت نمیان، میان،
تا مسیر زندگیت رو پاک کنند.
تا چیزای بهتری رو سر راهت بزارن
و جاده زندگیت رو به سمت خدا هموار کنند.
معمولا جاده های سخت
به مقصد های زیبا می رسند
مهم اینه که
خدا میدونه در چه حالی هستی
و لحظه ای تنهات نمیزاره.
و همیشه دستاش پر از معجزه است.
به شرط اینکه، مراقب رابطه خودت و خدا باشی. ❤️
🦋وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ
🌺🌿ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺣﻜﻢ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺯﻳﺮ ﻧﻈﺮ ﻭ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﻣﺎ ﻫﺴﺘﻲ ، ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺏ ]ﺑﺮﻣﻰ ﺧﻴﺰﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﻭ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺗﺴﺒﻴﺢ ﮔﻮﻱ .(٤٨)
سوره طور 🌿
https://eitaa.com/ghoransobghahi
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه ۴🌹از سوره نساء🌹
وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً
و مهر وكابين زنان را به صورت هديه و با رغبت بدهيد و اگر با ميل و رغبت خويش چيزى از آن را به شما بخشيدند، آنرا حلال وگوارا مصرف كنيد.
آیه ۴🌹از سوره نساء🌹
وَ آتُوا =و بدهید
النِّساءَ=به زنان
صَدُقاتِهِنَّ=مهر هایشان را
نِحْلَةً=از روی میل و خوشی
فَإِنْ=واگر
طِبْنَ=بخشیدند
لَكُمْ=به شما
عَنْ شَيْءٍ =چیزی
مِنْهُ=از آن را
نَفْساً=با طیب خاطر
فَكُلُوهُ=بخورید آن را
هَنِيئاً = گوارای
مَرِيئاً=نوش جان
تفسير آیه 👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَّرِيئاً (4) :
ومهر وكابین زنان را به صورت هدیه و با رغبت بدهید و اگر با میل و رغبت خویش چیزى از آن را به شما بخشیدند، آنرا حلال وگوارا مصرف كنید.
كلمهى «نِحلَة» به گفتهى راغب اصفهانى، از «نَحل» به معناى زنبور عسل است. چون زنبور عسل به مردم عسل مىبخشد و توقّعى هم ندارد، به هدیه هم «نحلة» گفته مىشود. البتّه بعضى مفسّرین «نحلة» را به معناى «دَین» گرفتهاند. یعنى مهریّه، دَین و بدهى قطعى مرد است.
در حدیث است: بهترین اموال خویش را براى سه مصرف قرار دهید:
1- مهریّه. 2- حج. 3- كفن. اگر بهترین اموال را صرف مهریّه كنید، فرزندان شما صالح مىشوند.[230]
-----
230) تفسیر اطیبالبیان ذیل آیه.
- پرداخت مهریّه به زن حقّ او و الزامى است. «و آتوا النساء...»
- مهریّه، نرخ زن نیست، بلكه نشانهى صداقت مرد در علاقه و دوستى به همسر است. «صدقاتهن»
- زن، مالك مهریهى خود است. پدر و بستگان زن، حقّ گرفتن مهریهى او را براى خود ندارند.[231] «آتوا النّساء صدقاتهن»
- مهریّه، بهاى زن نیست، بلكه هدیهى مرد به همسرش مىباشد. «نحلة»
- زن، در گرفتن یا بخشیدن مهریه، آزاد و مستقل است. «فان طبن لكم»
- مال گوارا، مالى است كه صاحبش آنرا با طیب خاطر و رضایت ببخشد. «فان طبن... هنیئاً»
- رضایت ظاهرى كافى نیست. رضایت قلبى لازم است. بخششهاى اكراهى، اجبارى و یا رودربایستى اعتبار ندارد. «طبن... نفساً»
- مهر و هبه، از اسباب مالك شدن است. «صدقاتهنّ، فَان طبن لكم عن شىء»
- زنان تحت تأثیر عواطف همهى مهر خود را نبخشند. «شىء منه»
-----
231) چون در جاهلیّت و بعضى اقوام، مهریه زن را پدر یا بستگان مىگرفتند، خداوند در قرآن، ابتدا نام گیرنده را برد و فرمود: «و اتوا النساء» مهریه را به خود زن بدهید و نفرمود: «واتوا صدقات النساء» مهریه زنان را بپردازید، تا گیرنده هر كه بتواند باشد.