eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
281 عکس
97 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
1_2318555898.m4a
31.34M
📜 قانون جذب از نظر حضرت انسیه الحورا(س) بخش اول ⁉️ چگونه خیر را برای خود جذب کنیم؟ ✅️ حضرت صدیقه طاهره(س) فرمودند: هرکس عبادات خود را خالصانه به سوی خدا، فرافرستد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او فرو می‌فرستد. 📘 تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸ 🗓۱۴۰۱/۰۹/۱۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | توییتر | ویراستی
‍ 📽 داستان فیلم «سلام» مشهورترین رپر زن فرانسوی، ملینا دیامز، که فروش آلبوم‌هایش میلیونی بوده و میلیون‌ها تماشاگر داشته؛ در اوج ثروت و شهرت، آزاد از پوشش و... خودکشی می‌کند!!! چون هیچکدام از این‌ها به او حس خوشبختی منتقل نمی‌کرده... اما پر از حس پوچی و رنج بوده. تا اینکه در اوج دردی که در قلب خود داشته، در یک مهمانی، کاملا تصادفی (که از سوی خداوند حساب شده بوده) کسی را در مهمانی می‌بیند که از جمع فاصله می‌گیرد و می‌گوید وقت مناجاتش با خداست... وقت نماز است... و او همان لحظه احساس می‌کند به چنین چیزی نیاز دارد. دعا نماز مناجات با خدا... خیلی نکات عمیقی در مسلمان شدن او هست که باید به آن پرداخت... وقتی می‌گوید همه چیز داشتم اما احساس خوشبختی نمی‌کردم. تا اینکه با قرآن آشنا شدم. شروع کردم به خواندن و خواندن و تمام. مسلمان شدم. دلایلی می‌آورد که بعداً به آن می‌پردازم اما این نکته خیلی برایم خاص بود که می‌گوید: پیش از این احساس می‌کردم هیچ کاری برای انجام ندارم. اما وقتی مسلمان شدم، دیدم چقدر کار برای انجام دارم و شروع کردم به نوشتن فهرستی از وظایفم...
📜 آیت ‌الله ری‌شهری آغازگر نسل جدید حدیث‌پژوهی در دوره معاصر 🔷 حجت الاسلام دکتر پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در میزگرد تبیین ویژگی‌های علمی آیت‌الله ری‌شهری: فعالیت‌های حدیثی مرحوم آیت الله ری‌شهری، یک نقطه عطف در حدیث‌شناسی به شمار می‌رود که منشا اثر فراوان خواهد بود و به همین جهت در تاریخ حدیث، ماندگار خواهد شد. دیدگاه محدثان بیشتر در دو چیز نمایان می‌شود: ۱. موضوع کتاب‌های حدیثی ۲. سبک تبویب احادیث مثلاً موضوعات کتب حدیثی مرحوم کلینی، شیخ صدوق، علامه مجلسی با یکدیگر متفاوت است. از نظر این دو شاخص، کتاب اصلی ایشان یعنی دانشنامه قرآن و حدیث، هم از نظر عناوین مدخل‌ها و هم از نظر سبک تبویب، با کتب دیگر محدثان متفاوت است؛ اما مهمتر این که موضوعات دیگر کتب حدیثی ایشان، یک تمایز جدی و مهم را نشان می دهد؛ کتاب‌هایی مانند توسعه اقتصادی، الگوی شادی، الگوی مصرف، حکمت نامه کودک، حکمت نامه جوان، تحکیم خانواده و... افزون بر شاخص موضوعات کتب حدیثی و شاخص تبویب، شاخص مهمتری به نام «سازمان حدیثی» و ساختار تشکیلات حدیثی ایشان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است. مرحوم آیت الله ری‌شهری، جز کار گروهی، سازمانی حدیثی طراحی کرد که دیدگاه حدیثی ایشان را می توان از لابه لای آن مشاهده کرد. در این ساختار، سهم مهمی برای علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق و کلام اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده بود. وارد ساختن مطالعات حدیثی به عرصه علوم انسانی، یک تحول متمایز است که من آن را حدیث پژوهی مدرن می‌نامم. 🌐 صفحات مجازی
📜 تقسیم اوقات شبانه‌روز ♦️ از نکته‌های بسیار مهم در منابع دینی ما تقسیم اوقات شبانه‌روز است که از جمله مباحث سبک زندگی است. ما براساس چه منطقی اوقات شبانه‌روزمان را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم؟ ⬇️ در روایات ما چند مدل برنامه‌ریزی برای زمان مطرح شده است: 1️⃣ یک مدل، مدلی است که از امام علی علیه السلام نقل شده که عبارت است از : مناجات، معیشت و لذت‌های حلال. 2️⃣ مدل دیگر از امام صادق(ع) نیز شامل مناجات، گفت‌وگوی دینی، و لذت‌های حلال وجود دارد. 3️⃣ امام کاظم(ع) نیز اوقات شبانه‌روز را به چهار قسمت مناجات، معیشت، گفت‌وگوی دینی و لذت‌های حلال تقسیم می‌کند. 🔹 در فرهنگ اسلامی، بخشی از امور زندگی ما باید به معیشت بپردازد در عین حال هم برقراری ارتباط اجتماعی نیز با دیگران (اهل ایمان) هم مهم است. 🔸 در مدل‌های سه‌گانه امام علی(ع) و مدل چهارگانه امام کاظم(ع) وقتی صحبت از مناجات و ارتباط با خداوند می‌شود مسائلی مانند خودارزیابی، تفکر و تامل در آفرینش، جزئی از مناجات به شمار می‌روند اما به نظر می‌رسد آنچه در صحف ابراهیم(ع) است مناجات معنای خاصی دارد و فقط شامل مناسک می‌شود و مواردی مانند خودارزیابی و تفکر، مستقلاً دیده شده‌اند. 🔹 مجموعه این روایات به ما نشان می‌دهد که چند چیز در تمام این تقسیم‌بندی‌ها مشترک است: مسئله عبادت خداوند متعال یا ارتباط با خداوند و لذت‌های حلال که به بخش خانواده مربوط می‌شود پایه ثابت تمامی این مدل‌های برنامه‌ریزی است یعنی حتی در مدل‌هایی که از انبیاء پیشین نقل می‌شود مسئله ارتباط با خدا و لذت‌های حلال وجود دارد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
دکتر پسندیده.m4a
19.4M
📜 قانون جذب از نظر حضرت زهرای مرضیه(س) بخش دوم ⁉️ چالش خواسته‌ها با مصلحت‌ها در قانون جذب حضرت‌صدیقه‌طاهره(س) فرمودند: هرکس عبادات خود را خالصانه به سوی خدا، فرافرستد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او فرو می‌فرستد. 📘 تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸ 🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۴ ⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🔴 داستان خواندنی!!! 🔵 پرده اول: چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است! اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند 🟤 پرده دوم: چنگیزخان به آن ها نوشت: باهمشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت به‌دست آوردید، از آن شما باشد و حاکمیت شهر را نیز به شما می‌دهیم! ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعله‌ور شد... و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند 🟡 پرده سوم: شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سر آنها بریده شود. چنگیز گفته‌ی مشهورش را گفت: اگر اینان وفا می‌داشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمی‌کردند! این عاقبت وطن فروشان است... 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
تربیت فرزند به سبک خانه علی(ع).mp3
29.33M
📜 تربیت ‌فرزند به‌ سبک‌ امام علی(ع) ❓️حسن، حسین و زینب، چگونه تربیت شدند؟ ❓️امام علی(ع) چه حکمت‌هایی را به فرزندانشان آموخته‌اند؟ ❓️به فرزندانمان چه بیاموزیم؟ 🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۲ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
خیر۳.m4a
16.37M
📜 قانون جذب خیر؛ کدام خیر؟! بخش سوم 🔻 خانه نشینی اهل‌بیت، آیا قدرت یافتن، خیر است؟ 🔺 راه تشخیص «خیر واقعی» از «خیر بدلی» چیست؟ رسول الله(ص): بهترین امور، خوش عاقبت ترین آنهاست. 📗 الفقیه: جلد ۴ صفحه ۴۰۲ ⭕️ بخش دوم 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مدل انعطاف-نفوذناپذیری در خانواده.mp3
25.76M
📜 مدل انعطاف - نفوذناپذیری در خانواده ⚠️ آیا می‌دانید سهم زیادی از فروپاشی خانواده مربوط به نفوذ عوامل برون سیستمی است؟ ❓چگونه می‌توان ورودی سیستم خانواده را کنترل کرد؟ ❓چگونه می‌توان از نفوذ عوامل بیرونی، جلوگیری کرد؟ ❓مدل صحیح مرزبانی خانواده چیست؟ ✅ رسول خدا(ص) پاسخ می‌دهد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
تئوریزه کردن آموزه‌های دینی.mp3
11.22M
📜 درآمدی بر تئوریزه کردن آموزه‌های دینی ❗️نسل‌های سه‌گانه تحقیقات علمی- دینی ❓آیا آموزه‌های دینی می‌تواند به تئوری علمی تبدیل شوند؟ ❓مبنای تئوریزه کردن آموزه‌های دینی چیست؟ ❓با چه راهبری می‌توان آن را انجام داد؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
عفاف، امری اجتماعی- حوزه خواهران.mp3
22.88M
📜 زندگی فاطمی ❓حیا و عفاف فاطمی‌، در مقیاس فردی یا اجتماعی؟ 👈🏻 تفاوت عفاف‌فردی و عفاف‌اجتماعی 👈🏻 تفاوت رویکرد فقهی با رویکرد اجتماعی به عفاف 👈🏻 نسبت حیا با عفاف 👈🏻 الزامات نگرش اجتماعی به عفاف ❓معنای این سخن رهبری که فرمودند: 《 علاج وسوسه دشمن، تبیین است، نه باتوم 》 چیست؟ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
AudioCutter_حضرت فاطمه(س) و پذيرش جنسيت زنانه.m4a
17.63M
📜 من یک زن هستم 🔻 فاطمه(س) و پذيرش جنسیت زنانه 🔺 فمینیسم و انکار تفاوت جنسيتی!! ‼️ آیا تفاوت جنسيتی افسانه است؟ ❓ سرنوشت‌ فمنیست‌های افراطی چه شد؟ ❗️ در حسرت مادر شدن 🗓 ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🎥 فیلم مستند فمینیسم و جنگ علیه خانواده ⭕️ فمینیسم، همان ایدئولوژی برتری جنس زن است و فمینیست‌ها كسانی هستند كه معتقدند زنان موقعیت فرودست و تحت ستمی دارند و این بخاطر زن بودن آنهاست. مقصر دانستن حوا در رانده شدن از بهشت، باورهای موج اول فمینیسم است. به تدریج در جوامع مدرن، زنانی كه تشویق به خانه‌داری می شدند، به آن‌ها احساس ضرر و عدم كفایت به خاطر این خانه‌داری القا می‌گردید. این جنبش‌های سازمان یافته موقعیت زنان در خانواده، نهاد ازدواج، رابطه قانونی با نقش همسری، كار خانگی و نقش مادری به چالش كشیده شد و نظریه پدر سالاری به میان آمد و به دنبال رفع تبعیض‌ها و ظلم و ستم‌های خانگی علیه زنان برآمدند‌... فمنیست‌ها موج دوم معقدند خانواده اولین جایگاه ستم بر زنان است. خانواده در درون خود زنان را به مردان وابسته می‌كند و بنابراین باید برای رهایی و خروج زنان خانه‌دار از این ستم خانگی، به آنها آموزش داد. این جنبش‌های به اصطلاح آزادی زنان، برای رساندن زنان به این آزادی، شعار Aprocacy به معنای حمایت یا دفاع را علم می‌كنند. 📍 لینک مستقیم دانلود 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📕 کتاب جنگ علیه خانواده قسمت اول بحران فزاینده فروپاشی خانواده، افزون بر آن که بنیان های تمدن غرب را متزلزل کرده، به دلیل توسعه ارتباطات، سایر جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این بحران، شمار رو به افزایشی از جامعه شناسان و اندیشه‌وران را بر آن داشته تا به واکاوی علت‌ها و عوامل این پدیده بپردازند و دیدگاه‌های خود را در قالب کتاب، مقاله یا سخنرانی در اختیار جامعه قرار دهند. کتاب « جنگ علیه خانواده » نوشته ویلیام گردنر، یکی از این دست آثار است. گردنر دارای مدرک دکتری از دانشگاه استانفورد آمریکا است. او از سال 1971 در همین دانشگاه و نیز دانشگاه یورک به تدریس اشتغال داشته و دارای کتاب‌ها و مقالات متعدد در زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📕 کتاب جنگ علیه خانواده قسمت دوم نویسنده کتاب «جنگ علیه خانواده» ، در اثر ۶۰۰ صفحه‌ای خود، به گونه‌ای تفصیلی به بررسی علت های بروز بحران فروپاشی خانواده در غرب، به ویژه آمریکا و کانادا، پرداخته و در طی نوزده فصل کتاب، با انتقاد از نظریه‌های فلسفی فراگیر، سیاست‌های آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، گروه‌های فشار فمینیستی و لابی هم جنس بازان، سکوت یا همراهی کلیسا، نظام تقنینی و قضایی و… ، راه کارهایی را برای کُند کردن روند بحران و مهار آن پیشنهاد می‌کند. نویسنده کتاب در فصل هفدهم، به بررسی دقیق اندیشه حاکم بر کلیسا، به ویژه کلیسای پروتستان، و عملکرد آن که به طور عمده سکوت در برابر انحراف های فکری و عملی یا همراهی با آن ها است، می‌پردازد. نقش قوانین و قوه قضائیه در تبدیل رویه های نادرست به امور قانونی و درست، موضوعی است که در فصل هجدهم کتاب با آن برخورد می کنیم. در این فصل، حقوق محوری، به عنوان یکی از علت های آسیب رسانی به نهاد خانواده مطرح می شود و از وضع قوانین در سطح فردی، جمعی، کشوری، و بین المللی برای بالا بردن میزان مطالبات فردی انتقاد به عمل می آید. سرانجام، درآخرین فصل کتاب، نویسنده با برشمردن گزینه‌های پیش رو، از همگان جهت اقدام برای مقابله با بحران گریبانگیر جامعه، دعوت به عمل می‌آورد. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 امام جواد(ع) و نیازهای اساسی انسان 🔹 انسان، موجودی نیازمند است. بحث از نیازها، از موضوعات مهم انسانی است که دیدگاه‌های مختلفی دارد. امام جواد عليه‌السلام سه نیاز مهم را بيان کرده‌اند. 🔸 نیازهای انسان، شاخصی برای تعیین درجه آدم‌‌هاست. احساس نیاز انسان‌ها، مطابق شاکله و شخصیت وجودی آن‌هاست. 1⃣ نیاز اول، توفیق الهی برای کامیابی و تحقق خواسته‌هاست. موفقیت یعنی همراهی همه شرایط و عوامل اثرگذار. توفیق یعنی هم‌خوانی و سازگار بودن خدا با من. در نظام توحیدی، تا خدا با چیزی موافق نباشد، رخ نخواهد داد. پول و پارتی، عامل موفقیت و کامیابی نیست. این یک توانمندی است که انسان بتواند توفیق خدا را جلب کند و البته این، عوامل و شرایطی دارد. 2⃣ نیاز دوم، واعظ درونی است. موعظه یعنی راهنمایی و هشدارِ همراه با تحریک عواطف. انسان نیاز به یک "سیستم راهنمای درونی" دارد. راهنمای درونی، فرد را از خطرها آگاه می‌سازد و موجب تصحیح مسیر و منش او می‌شود. برخورداری از راهنمای درون، یک توانمندی مهم است. 3⃣ نیاز سوم، "پذیرش نصیحت" است. نصیحت یعنی خیرخواه دیگران بودن، که یک مسئوليت اجتماعی است. خیرخواهی دیگران وقتی اثربخش است که فرد "پذیرا" باشد. "پذیرا بودن" انعطاف و گشودگی نسبت به خیرخواهی است. خیرخواهی دیگران بدون ‌پذیرا بودن، ثمربخش نخواهد بود. پذیرا بودن خیرخواهی، عنصر مهم انسان‌های موفق است. 🔻 امام جواد(ع): مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال؛ واعظی از درون خود قبول؛ و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📕 بحارالأنوار، جلد ۷۲، صفحه ۶۵، حدیث ۳ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🔍 از زاویه‌ای ديگر 📜 مرگ خاموش پدری و مادری ‼️ روزهای پدر و مادر، امروزه‌ با چالش منشأ اسلامی(می‌گویند عربی) و ایرانی مواجه شده است. برخی با تفسیر عربی از دو میلاد با سعادت، مناسبت‌های ایرانی را برای این دو روز معتبر می‌دانند؛ و البته همینان برای کریسمس و ولنتاین و... جشن می‌گیرند. و این، البته چندان مهم نیست آنچه مهم است چالش خاموش دیگری است که آن را "مرگ پدری و مادری" می‌نامم. در بسیاری خانواده‌های امروزی، چیزی به نام مقام مادری و پدری دیده نمی‌شود! پدری و مادری به کلفتی و نوکری تنزّل یافته است. در خانواده‌های امروزی، ممکن است پدر و مادر وجود داشته‌باشد، اما پدری و مادری وجود ندارد. برخی خانواده‌ها، به دلایلی فقدان پدر یا مادر را تجربه می‌کنند، اما بسیاری از خانواده‌ها دچار فقدان مقام مادری و پدری هستند. پدری و مادری، یعنی طراحی سرشت و سرنوشت فرزندان. اما زن(مادر) و مرد(پدر)، به غلام حلقه به گوش فرزندان تبدیل شده‌اند که هر چه می‌خواهند، باید آنها تأمین کنند!!! این یعنی مرگ پدری و مادری، و مرگ فرزندپروری در این سبک خانواده، نه مادری وجود دارد که بهشت زیر پای او باشد و نه پدری که سرنوشت خانواده روی دوش او باشد (قوّام) و آنان را از دوزخ باز دارد(قوا انفسکم و اهلیکم نارا) از مقصران اصلی این مرگ خاموش، متخصصان روان‌شناس، جامعه‌شناس و دین‌شناسی است که باید سبک زندگی خانوادگی را در عصر جدید، طراحی و به مردم معرفی کنند. نیاز به بازسازی سبک خانواده داریم که در آن، مفاهیم: پدر - مادری زن - شوهری و فرزندی باز تعریف شوند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
روزنامه جوان.pdf
633.4K
📜 تاب‌آوری مردم باید مسئولان را دغدغه‌مندتر کند. 📰 روزنامه جوان 📋 متن کامل 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📜 محمد؛ خُلق توسعه‌یافته 🔷 در برخی روایات اسلامی رسول مکرم اسلام هدف بعثت خود را "معلّم آسان‌گیر" و در برخی دیگر، "اتمام مکارم اخلاق" اعلام کرده است. 🔶 در سوره «ن والقلم» یکی از توصیفاتی که در باره رسول خدا(ص) شده این است: «اِنّکَ لَعَلی خُلُق عظیم؛ به درستی که تو بر خلق عظیم هستی». ❓ سوال این است که معنای دقیق خلق عظیم چیست؟ معمولا خلق عظیم را به حسن خلق یا خلق کریم و مانند آن تفسیر می کنند، ولی به نظر می رسد این، تفسیر دقیقی نباشد. چرا که اگر چنین می‌بود، علی القاعده می بایست از واژه های حسن و کریم در آیه استفاده می شد. به نظر می رسد مراد از خلق عظیم، «خلق توسعه یافته» است. خلق توسعه یافته، خلقی است که لطف و برکت آن، همه انسانها و همه موضوعات را شامل می شود. از مسئله های مهم در اخلاق این است که فضایل اخلاقی فرد، چه دامنه ای دارد و تا کجا کشیده می شود؟ خلق پیامبر اکرم(ص) به گونه ای است که «شمول موضوعی» و «شمول افرادی» دارد. امیرالمؤمنین(ع) در باره آن حضرت می فرماید: (قَد وَسِعَ النّاسَ مِنهُ خُلُقُهُ وصارَ لَهُم أبا، وصاروا عِندَهُ فِي الخُلُقِ سَواءً؛ خلق او همه مردم را فرامی گرفت و برای آنان پدر شده بود و همه نزد اخلاق او برابر بودند). خلق توسعه یافته، از «خودِ توسعه یافته» سرچشمه می گیرد. هر چقدر شخصیت یک فرد توسعه یافته و بزرگ باشد، دامنه خلق وی نیز توسعه می یابد. فضیلت انسانهای اخلاقی، به تناسب سعه وجودیشان، قلمروهای متفاوتی پیدا می کند. پیامبر اکرم(ص) از سعه وجودی بی مانندی برخوردارند و به همین جهت خلق ایشان نیز «عظیم» می باشد. شاید این همان چیزی باشد که قرآن کریم از آن به عنوان «شرح صدر» یاد کرده است: (ألم نشرح لک صدرک؟ آیا ما سینه تو را فراخ نکردیم؟) در این مجال به نمونه هایی از خلق توسعه یافته ایشان اشاره می کنیم: ✅ رحمت توسعه یافته: یکی از موضوعات مهم، دایره رحمت افراد است که تا کجا و چه انسانهایی را شامل می شود؟ رسول خدا(ص) «رحمة للعالمین» است. ایشان می فرماید: ان الله عزوجل بعثنی رحمة للعالمین؛ خداوند عزوجل مرا مایه رحمت همه عالمیان مبعوث کرد و ان الله عزوجل بعثنی بالرحمة لا بالعقوق؛ خداوند عزوجل مرا به رحمت مبعوث کرد، نه به بدی کردن و وقتی کثافات بر سر ایشان ریختند، فرمود: انما بعثت رحمة، ربّ اهد امتی انهم لایعلمون؛ همانا من به رحمت مبعوث شدم، پروردگارا امت مرا هدایت کن آنها نمی دانند. ✅ عفو توسعه یافته: این که افراد بتوانند کسی را ببخشند، خود نشان از بزرگی روح است، اما مهمتر از آن، «اندازه خطا» و «تعداد خطاکار» هایی است که می بخشیم. هر چه وجود انسان توسعه یافته تر باشد، خطاهای بزرگ تر (شمول موضوعی) و تعداد خطاکارهای بیشتر (شمول افرادی) را می تواند ببخشد. در باره ایشان آمده است که (لایجزی السیئة مثلها، ولکن یعفو و یصفح؛ بدی را به مانندش مقابله نمی کرد، بلکه گذشت می کرد و نادیده می گرفت). ✅ حلم توسعه یافته: حلم مربوط به مواجهه ما با اشتباهات دیگران است. این که انسان تا چه اندازه بتواند اشتباهات و نادانی دیگران را تحمل کند و اشتباهات چه تعدادی را تحمل کند و به خشم نیاید، ریشه در سعه وجودی فرد و خلق وی دارد. هر چه انسان بزرگ تر و دارای خلق توسعه یافته تری باشد، در باره انسانهای بیشتر (شمول افرادی) و نسبت به موضوعات بیشتر (شمل موضوعی) حلم و بردباری خواهد داشت. در باره ایشان آمده است: (کان لایغضبه شیء؛ چیزی او را به خشم نمی آورد) و (کان اصبر الناس علی اوزار الناس؛ صبورترین مردم بر اشتباهات مردم بود) و (کان رسول الله (ص) ابعد الناس غضباً وأسرعهم رضاً؛ رسول خدا(ص) بعیدترین مردم در خشمگین شدن و سریع ترین آنها در رضایت بود) ✅ صبر توسعه یافته: مشکلات زندگی، از امور اجتناب ناپذیر زندگی هستند که صبر انسان را محک می زنند. اندازه مشکلات و تعداد آنها نشان گر سعه وجودی افراد در حوزه صبر می باشد. رسول خدا(ص) بیشترین مشکلات و سختیها را تحمل کرد (ما أوذی نبیّ مثل ما أوذیت؛ هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد) اما هیچگاه نابردبار نشد و بی تاب نگردید. و... 👆🏻 اینها نمونه‌هایی کوتاه از عظمت خلق پیامبر اکرم(ص) بود. شایسته است که محققان و دانشجویان محترم، با این رویکرد به بررسی اخلاق پیامبر اکرم(ص) بپردازند و ابعاد مختلف آن را روشن سازند. ♦️ خداوند می‌فرماید: رسول الله (ص) الگوی شماست: (و لکم فی رسول الله اسوه حسنه) بکوشیم تا به خلق او نزدیک شویم. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
محمد، پیامبر زندگی.mp3
35.66M
📜 محمد، پیامبر زندگی ✅ او آمد تا به انسان زندگی بخشد (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم) ♦️ چالش او، خالقیت خدا نبود، ربوبیت خدا بود. 🔷 ربوبیت یعنی: 🔸 صاحب اختیار زندگی کیست؟ 🔸 برنامه و سبک زندگی را از چه کسی باید گرفت؟ ✅ پیرو محمّد کسی است که سبک زندگی‌اش را از خدا بگیرد. ✅ محمد آمد و رسم زندگی کردن را به پیروانش آموخت. مثلا: ➖ تنظیم مقایسه‌ها را ➖ تنظیم انتظارات را ➖ پذیرش و انعطاف را 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
خویشتنداری جنسی در غرب.m4a
26.31M
📜 خویشتنداری جنسی در غرب ❓ سهم ما از اطلاعات جهانی خویشتنداری چقدر است؟ ❓ چرا غرب‌ به‌ خویشتنداری‌ روی‌ آورد؟ 🔺 مدل‌های سه‌گانه: آزادی رابطه، رابطه ایمن و خویشتنداری 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
﷽ 🔶 برادر ارجمند حضرت حجت‌ الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عباس پسندیده نظر به اینکه مقاله ارزنده جنابعالی تحت عنوان: 📜 الگوی‌ ابعاد سلامت‌ اجتماعی‌ در منابع‌ اسلامی در ارزشیابی مقالات برگزیده فارسی سال ۱۴۰۱ این فرهنگستان از سوی داوران‌جشنواره، عنوان مقاله برتر را دریافت کرده‌است، بدین وسیله، از تلاش‌ های‌ علمی شما تقدیر به عمل آمده و دیپلم افتخار مقاله‌ برتر فارسی به حضورتان تقدیم می‌شود. 👤 دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
3008614000115(1).pdf
828.8K
⚪️ مقاله برتر فارسی جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی ✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده 📜 الگوی ابعاد سلامت اجتماعی بر اساس منابع اسلامی 📝 چکیده: زمینه و هدف: سلامت اجتماعی از ابعاد مهم سلامت انسان است که یکی از دو تلقی آن, تلقی بین فردی به معنی چگونگی روابط, مناسبات و تعامل های اجتماعی است. هدف از این پژوهش, بررسی این تلقی از سلامت اجتماعی در منابع اسلامی است. روش: در این پژوهش از روش ترکیبی استفاده گردید. در بررسی منابع دینی از روش توصیفی-تحلیلی کلاسیک در دین پژوهی و برای تعیین اعتبار یافته ها, از روش میزگرد خبرگان استفاده شد. منبع پژوهش آثار مرتبط منتشر شده و چاپ نشده پژوهشکده علوم و معارف حدیثی بود. یافته ها: از بیست و چهار مفهوم اصلی سلامت اجتماعی, یازده مولفه به دست آمد: تکریم و دفاع اجتماعی, کرامت اجتماعی, خویشتن داری اجتماعی, امنیت/ایمنی اجتماعی, اهتمام اجتماعی, سرمایه اجتماعی, درستکاری اجتماعی, اعتماد اجتماعی, پیوند اجتماعی, نشاط اجتماعی, و زینت اجتماعی. از تحلیل مولفه ها, پنج بعد به دست آمد: بعد عاطفی (پیوند + تمایز), هیجانی(نشاط + زینت), شخصیتی (کرامت اجتماعی), نیازمندی (سرمایه + اعتماد) و بعد امنیتی ارتباط (امنیت اجتماعی). نتیجه گیری: این یافته ها می توانند در رصد سلامت اجتماعی و برنامه ریزی برای ارتقا و آسیب شناسی وضعیت موجود مورد استفاده قرار گیرند. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
14011212 sabke zendegi ostad pasandideh- kamarbeygi (2).mp3
10.59M
📜 جوان و چالش هویت! ❓ چرا جوانی اهمیت دارد؟ ‼️ جوانی، دوران چالش‌های اساسی! ⁉️ هویت چیست؟ و چه نقشی دارد؟ ‼️ تأخیر هویت‌یابی در دوران کنونی 🔷 ابعاد: هویت خانوادگی، هویت ملّی، هویت مذهبی، هویت جنسیتی! ⚠️ فقدان هویت، عامل گریز از خانواده، کشور، مذهب و حتی جنسیت! و عدم دفاع از آنها ⁉️ چرا برخی به دامن دشمن می‌غلطند؟ ⁉️چرا برخی خانواده‌های مذهبی خود را انکار می‌کنند؟ ⁉️چرا برخی، دین خود را به دنیای دیگران می‌فروشند؟ 🔶 علی اکبر و مسئله هویت! علی اکبر هویت خود را چگونه معرفی می‌کند؟ ♦️ هویت خانوادگی علی‌اکبر ♦️ هویت مذهبی و دینی‌ علی‌اکبر ♦️ هویت زندگی علی‌اکبر 🗓 ۱۴۰۱/۱۲/۱۲ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
📙 کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی» تألیف حجت الاسلام دکتر مهدی عباسی، از سوی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در سال ۱۳۹۶ منتشر شده است. 🟥 این کتاب، تنها مدل عفاف و خویشتنداری جنسی موجود در ایران بر اساس منابع اسلامی و تحقیقات روانشناسی و برنامه‌های خویشتنداری در غرب است که می‌تواند مورد استفاده برنامه‌ریزان اجتماعی قرار گیرد. از جمله مسائل مهمّ فرهنگی در جامعۀ امروز، مسئلۀ رفتار جنسی و چگونگی تنظیم آن است که کوتاهی در آن می ‏تواند پیامدهای ویرانگر اجتماعی و فردی داشته باشد. در این باره، از یک سو شاهد رویکردهای منفعلانه ‏ای هستیم که روز به روز به سمت تقلیل و تضعیف عفاف پیش می‏ روند و از سوی دیگر، ناظر رویکردهای هیجانی هستیم که به سوی برخوردهای شعاری و احساسی کشیده می‏ شوند. و این مسئلۀ مهمّ فرهنگی را در حدّ رعایت پوشش، تنزّل می‏ دهند. ✅ این در حالی است که مواجهۀ درست با این پدیده، در گام نخست، نیازمند یک حرکت علمی است، تا معارف دین در این حوزه تئوریزه شوند و زمینه مواجهۀ عالمانه فراهم آید و در گام دوم، نیازمند ترویج و فرهنگ ‏سازی است. در میان اندیشمندان غربی کسانی هستند که از «آموزش جامع مسائل جنسی» حمایت می‌کنند؛ شامل برنامه‌هایی که رویکرد کاهش آسیب دارد و ضمن ارتقای خویشتنداری جنسی آموزش‌هایی درباره تقویت دانش، مهارت و نگرش افراد برای کاهش آسیب‌های رفتارهای جنسی دارد. در سوی دیگر، کسانی هستند که راهبرد «فقط خویشتنداری جنسی» را انتخاب کرده‌اند و بر توانمندسازی افراد در خویشتنداری در برابر رفتارهای جنسی نابهنجار و خارج از چارچوب ازدواج تأکید دارند. البته کسانی هم هستند که از راهبردهای چندگانه حمایت می‌کنند. ✅ رویکرد برآمده از منابع اسلامی در موضوع مدیریت رفتارهای جنسی، رویکردی است جامع، و شامل دو راهبرد: ازدواج و خویشتنداری جنسی. ✅ بر این اساس، راهبرد خویشتنداری جنسی نیز دو گستره عمده فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد:‌ 🟥 تقویت توان روان‌شناختیِ خویشتنداری جنسی که مقاومت در برابر وسوسه، توان تأخیر ارضا، بازداری رفتاری و تاب‌آوری در سختی‌های خویشتنداری را شامل می‌شود؛ 🟥 تنظیم اجتماعی رفتار جنسی که به کنترل زمینه‌های پرخطرِ تماس و تحریک جنسی ارتباط دارد... در این بخش، یکی از راه‌کارها، پوشش و حجاب است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر