هدایت شده از امین ترحمی اصل | روانشناس
📆 1402.5.5
🔰 عزاداری محرم و سلامت روان
🔵 آیا شرکت در #عزاداری_محرم افراد را #افسرده میکند؟
🔹 این سؤالی است که ممکن است به ذهن خیلی از افراد خطور کرده باشد. عدهای نیز مرتباً بر طبل این قضیه میکوبند که عزاداریهای محرم برای سلامت روان مضر بوده و سبب افسردگی میشود.
🔹 در پژوهشی که در مجلهی دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز چاپ و منتشر شده است خلاف این ادعا نشان شده است.
🔹 در این پژوهش به افرادی که در مراسم عزای امام حسین علیهالسلام شرکت میکردند و کسانی که شرکت نمیکردند (به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه) پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیشآزمون ـ پسآزمون).
🔹 نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکتکنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین علیهالسلام نمرهی افسردگی آنها کاهشیافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود.
🔹 بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی میشود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد به این معنی که شرکت در عزاداری محرم برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن میشود.
🔸 اما چگونه شرکت در یک جلسه غمانگیز باعث کاهش افسردگی میشود؟
🔸 این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غمانگیز دارند؟
🔹 در این پژوهش بر اساس مکانیزمهای مورد قبول در مکاتب روانشناسی عرفی شش مکانیزم پیشنهاد شده است:
1⃣ افراد برونریزی یا تخلیه هیجانی میکنند و این باعث میشود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد.
2⃣ اگر کسی احساس گناه حلنشدهای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف میکند.
3⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیهالسلام همراه با خیل عظیمی از افراد باعث میشود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام «گروه عزاداران امام حسین علیهالسلام» تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی میکند.
4⃣ ضعف سرمایههای معنوی سبب افزایش آسیبپذیری روانی از جمله استعداد افسردگی میشود. در عزاداری سیدالشهداء علیهالسلام غلظت بالائی از سرمایههای معنوی قابل اکتساب است.
5⃣ افراد افسرده یا در معرض ابتلا به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی علیهالسلام این فرصت را مییابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر میدانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگنمائی مصائب خود را متوقف کنند. آنها در این روند متوجه میشوند که عزیزتر از آنها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگتری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان میکند.
6⃣ یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بیهدفی و بی معنائی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء علیهالسلام فرد این فرصت را مییابد تا همسو با ایشان زندگی پُرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله میگیرد.
☑️ این پژوهش توسط دکتر مرعشی، پزشک، متخصص روانشناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده است.
〰️〰️〰️〰️〰️
▪️اگر مفید بود لطفاً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
🆔 @tarahomiasl
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
📝 #یادداشت_ویژه
🖤 از انسان شناسی کربلا تا انسان شناسی روان شناسی
👈به سلیگمن در روانشناسی_مثبتگرا بگویید زنی میشناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرینتر است!
👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی میشناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» !
👈به گلاسر در تئوری_انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند!
👈به مازلو در روانشناسی انسانگرایانه بگویید ابوالفضلی میشناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعهای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «اماننامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»!
👈اگر از « مهارت_نه_گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت!
👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانوادهاش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند!
⬅️ آری انسان شناسی کربلا رنگ و بویش متفاوت است...
انسانم آروزست
✍ دکتر روح الله کریمی خویگانی
↗️برای✌️نفر از دوستان ارسال کنید.
➕به جمع فاتحان بپیوندید 👇
🌐 fatehan.net
🆔 @fatehan_net
سخنرانی حجت الاسلام پسندیده(9).mp3
23.73M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب دهم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍هیئت الشهدای شاهرود
♻️ تولید مفاهیم اساسی در کربلا
👈 فهم مفاهیم، کلید درک عاشورا
❓شاخصهای جامعه عصر اموی
❓شاخص "زندگی" کردن از نظر حسین
✳️ وضعیت حسین
✅ تخییر بین ذلّت و عزّت
❌ نه مرگ یا زندگی
⭕️ مسئله مردم در عصر حسن(ع): زندگی یا مرگ
⭕️ مسئله مردم عصر علی(ع): عشق زندگی و نفرت از مبارزه
⚠️ طرح مسئله به سبک کوفیان:
⛔️ اشراف کوفه: ثروت داشتن یا نداشتن
⛔️ عوام کوفه: زندگی یا مرگ
🟢 طرح مسئله به سبک حسین(ع):
♦️ عزت یا ذلت؛ مسئله این است
🟢 طرح مسئله به سبک علیاکبر(ع):
♦️ حق یا باطل مسئله این است
مسئله حسین: عزت یا ذلت
عزت چیست؟ ذلت کدام است؟
✅ عزت: شخصیت مقاوم و نفوذناپذیر
♻️ ترکیبی از:
ارزش پایه + قدرت حفاظتکننده + مقاومت سرسختانه
عزت حسین(ع)
یعنی پایداری بر اصول
یعنی نفوذناپذیری
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
❓ آیا میدانید ابن زیاد ملعون روز عاشورا به قتل رسید؟
ابراهیم اشتر در پنج فرسخى «موصل» سپاه ابن زیاد را چنان درهم ریخت که عدّه اى از آنان در حین فرار، خود را به رودخانه افکندند و غرق شدند.
در این نبرد که درست روز عاشوراى سال 67 هجرى اتّفاق افتاد بسیارى از عناصر آلوده بنى امیّه چون عبیدالله بن زیاد و حصین بن نُمَیر به هلاکت رسیدند.
🤲🏻 اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
✅ صحنه به دار کشیدن ۹ آزادیخواه تبریزی در شهر تبریز بدست لشگر قزاق روس به سال ۱۲۹۰ روز عاشورا
توضیح : هنگامی که روس ها در حال بدار کشیدن آزادیخواهان و دلاوران تبریز در روز عاشورای سال ۱۲۹۰ بودند صدای طبل و سنج از کوچه پسکوچه های تبریز شنیده میشد و مردم تبریز در حال عزاداری برای حسین ابن علی بودند.
فرمانده روس اینگونه گفت:
میترسیدم که آن جمعیت عظیم عزادار حسینی به آزادیخواهان مبارز تبریزی بپیوندند
و در آن صورت چه بر سر ما میآمد !!
اما جمعیت عظیم! مردم شیعه! عزادار حسینی
فقط عزاداری و گریه کردند
و علم بر دوش کشیدند !
و تعزیه راه انداختند و به اعدام ۹ دلاور آزادیخواه خود توجهی نکردند!!
و در حالی که ۹ دلاور تبریزی بر سر دار بودند
نذری خود را گرفتند و به خانه هایشان رفتند !!
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
🔖 #عاشورا
🕯 شام غریبان
▪️ تمام مردها در روز عاشورا به شهادت رسیدند. عصر عاشورا یک نفر مرد در تمام این خیمهگاه نبود، مگر امام سجاد که او هم مریض بود، آنجا افتاده بود و شاید در حالت اِغما به سر میبُرد.
▪️ حالا شما ببینید این خیمهگاه و اردوگاهی که در آن، هشتاد نفر، هشتادوچهار نفر زن و بچه هستند و در میان یک دریای دشمن محاصرهاند، اینها چقدر کار دارند؛
- بعضی تشنهاند،
- بعضی گرسنهاند،
- یا بشود گفت همه تشنهاند و همه گرسنهاند،
- دلها همه لرزان و خائف است،
- جسدهای شهدا همه قلمقلمشده روی زمین افتاده است،
- بعضی برادر اینهایند،
- بعضی فرزند اینهایند؛
بههرحال یک حادثۀ بسیار تلخ و وحشتآوری است. یک نفر باید این جمعیت را جمع کند. آن یک نفر زینب است..
▪️ #زینب فقط این نبود که برادرش را از دست داده بود، یا دو فرزندش را، یا برادرهای دیگرش را، یا اینهمه عزیزان را و هجده نفر جوانان بنیهاشم و اصحاب وفادار را؛ اینهم بود و شاید این اهمیتش کمتر از آنهم نبود که در میان اینهمه دشمن، بار سنگین اداره و حراست و مدیریت این خرگاهِ شکستخوردۀ پراکندهشده و متفرقشده را به عهده دارد؛ حتی امام سجاد را هم بایستی او اداره کند. ۱۳۶۳/۷/۲۰
📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────
شب یازدهم محرم الحرام.mp3
15.89M
#بشنوید
#خاطرهها
⚫️ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۰۱
📍هیئت الشهدای شاهرود
🔲 عزت یعنی نفوذناپذیری
💪🏻 یعنی مقاومت سرسختانه در اصول
کارکردها:
1⃣ فردی: حفظ اصول و ارزشهای فردی
2⃣ خانوادگی: حفظ ارزشهای خانوادگی
مقاومت در برابر فشارهای خارج از خانواده
حفاظت از مرزهای خانواده
مقاومت خانوادگی در برابر:
👈🏻 افراد دخالتگر
👈🏻 رسانههای نفوذگر: فضای مجازی، اینترنت، ماهواره
3⃣ اجتماعی: نفوذناپذیری ملی
مقاومت در برابر فشارهای خارجی
عدم کفایت قدرت نظامی برای دفاع
مردم ایران نفوذناپذیرترین ملت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 مدرسه حسینی (۱۳)
♦️ کنش اجتماعی با کنش فردی متفاوت است.
کنشگری در مقیاس فردی، یعنی انجام دادن یا انجام ندادن یک رفتار توسط فرد. در مقیاس فردی، معیار کنشگری فقط و فقط اقدام یا ترک فعل فرد است.
🔴 اما در مقیاس اجتماعی، معیار کنشگری منحصر در فرد کنشگر نیست؛ بلکه ترکیبی است از: "فعل کنشگر" و "موافقت یا مخالفت دیگران"!
👈🏻 توضیح کوتاه این که:
در جامعه، یک سری کنشگر داریم و عدهای ناظر و شاهد.
ناظران کنشگری، خود به دو بخش تقسیم میشوند: رضایتمندان و ناراضیها.
🔹 افراد راضی جزء کنشگران و افراد ناراضی جزء مخالفان طبقهبندی میشوند؛ زيرا هر اقدام اجتماعی به زمینه و بستر موافق اجتماعی نیاز دارد و رضایت دیگران، بسترساز و تسهیلگر کنش اجتماعی است. همچنین مخالفت و نارضایتی دیگران، بسترسوز و مانع انجام یک کنش اجتماعی است.
امام حسین (ع) فرمود:
🔅 هر كس شاهد كارى باشد و آن را ناپسند بدارد، مانند كسى است كه در آن، حاضر نيست؛
و هر كس از كارى غايب امّا به آن راضى باشد، مانند كسى است كه حاضر بوده است.
✓ مَن شَهِدَ أمرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَن غابَ عَنهُ، ومَن غابَ عَن أمرٍ فَرَضِيَ بِهِ كانَ كَمَن شَهِدَهُ.
📚 مسند أبی يعلى، حدیث ۶۷۵۲
حکمتنامه امام حسين(ع) جلد ۱، صفحه ۱۰۰
🔹 پس کنشگری اجتماعی یعنی افرادی که اقدامی انجام میدهند، به اضافه گروهی که به آن رضایت داشته و از آن حمایت میکنند، حتی اگر حمایت خاموش باشد.
🔹 کنشگری اجتماعی آمیزهای از فعل و رضایت است، نه صورت انضمامی بلکه به صورت ترکیب درهمتنیده.
👈🏻 کنشگری اجتماعی شبیه رزمندگان خط مقدم است که چند برابر آنها، پشت جبهه بسترسازی میکنند و یا شبیه تیم فوتبال ۱۱ نفرهای است که چند برابر آنها کار تدارکاتی میکنند.
🔴 در کربلا، عدهای مباشر بودند و عدهای راضی و موافق! در مقیاس اجتماعی هر دو حکم کنشگر را دارند.
🔺 حتی اگر این رضایت و موافقت تداوم تاریخی داشته باشد، همه حکم کنشگر را دارند و جزء سپاه یزید بشمار می آیند.
🔻 مخالفان قتل سیدالشهدا(ع) نیز حکم کنشگران سپاه حسینی را دارند، هر چند در تاریخ تداوم داشته باشد.
〽️ و اما امروز در هر آسیب یا سلامت اجتماعی، گذشته از کنشگران، راضیان و موافقان نیز شریکاند و جزئی از جریان کنشگری بشمار میروند.
🔻 به عنوان نمونه می توان از دو جریان حجاب و ضدحجاب یاد کرد که در هر دو سو، عدهای کنشگرند و عدهای موافق یا مخالف.
▪️ موافقان جزئی از جریان کنشگری خواهند بود؛ چه در جریان حجاب و چه در جریان ضدّحجاب.
▪️ و مخالفان، جزء کنشگری جریان مقابل بشمار می روند؛ چه مخالف جریان حجاب باشند یا مخالف جریان ضدّحجاب.
🤔 من امروز کجا ایستادهام؟
نکته:
این حدیث و احادیث مشابه در منابع حدیثی ( ر.ک: میزان الحکمة ) میتوانند برای روانشناسی اجتماعی و یا جامعه شناسی، ایدههایی برای نظریهپردازی باشند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 در کلاس درس امام سجاد(ع)
خانواده اجتماعی:
مردم را به منزله خانواده خود بدان؛ بزرگترها به جای پدر، کوچک ترها به جای فرزند و همسالان مانند برادر.
❓دوست داري كداميك را مورد ستم قرار دهي؟ و كداميك از آنان را نفرين كني؟ و آبروي كدام يك از آنان را ببري؟
برخورد با تمجیدها: بگو خوبی خودشان است
برخورد با توهینها: این به خاطر گناهان خودم است.
نتیجه:
هر گاه چنين كردي ، خداوند ، زندگي را بر تو آسان ، دوستانت را زياد و دشمنانت را اندك مي سازد و از نيكي آنان خرسند و از بي مهري آنان افسوس نمي خوري.
📗 تنبیه الخواطر، جلد ۲، صفحه ۹۳
📕 کتاب رضایت از زندگی
✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
نکته:
این حدیث و احادیث مشابه میتوانند برای روانشناسی اجتماعی و یا موضوعات رضایت از زندگی و مانند آن، ایدههایی برای نظریهپردازی باشند.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت.mp3
36.4M
#بشنوید
#خاطرهها
📜 دوره پساعاشورا و تغییر راهبرد اهلبیت
دوران پساعاشورا و پیشاظهور
تغییر رویکرد از راهبرد مبارزه به راهبرد اجتماعی
دلیل: عدم وجود زمینه اجتماعی
هدف: آمادهسازی زمینه اجتماعی
روش: زینت و اعتبار اجتماعی
وظیفه شیعه:
محبوبسازی اهلبیت
زینت بودن برای اهلبیت
ایجاد اعتبار اجتماعی برای اهلبیت
رفتار شیعه آبروی اجتماعی اهلبیت
✅ نتیجه: پیروسازی برای اهلبیت
🗓 ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی
#یادداشت
📜 توضیح تصویر
💠 در این تصویر، دو دایره وسط به یک اندازه هستند. اما به نظرمون میرسه که دایره وسطی سمت راست، بزرگتر باشه.
💠 ما وقتی دیگران رو با هم مقایسه میکنیم، همچین اتفاقی میفته!
#برشی_از_کتاب
✳️ مقایسه و رضایتمندی
⭕️ مقایسه صعودی
🔹مقایسه صعودی (یعنی مقایسه کردن خود با افراد بالاتر در مادّیات) سبب میشود که انسان آنچه را در خود دارد، نبیند و پیوسته حسرت زندگی دیگران را بخورد.
امام صادق (ع) در این باره میفرماید:
بپرهیزید از این که به آنچه در دست فرزندان دنیاست، چشم بدوزید؛ چرا که هرکس به آن چشم بدوزد،... نعمتی را که نزد اوست، کوچک میشمرد و در نتیجه، سپاس گزاری او کاهش مییابد.
📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۲
🟢 مقایسه نزولی
🔹 هنر مقایسه نزولی، این است که نقاط مثبت و امیدوارکننده زندگی را آشکار میسازد و در برابر دید فرد قرار میدهد. این، کارکرد روانی مقایسه نزولی است.
پیامبر خدا (ص) در این باره میفرماید:
"به کسی که پایینتر از شماست، بنگرید و به آن که بالاتر از شماست، نگاه نکنید؛ که این کار، برای آن که نعمتهای خدا را ناچیز نشمرید، بهتر است."
📗 هنر رضایت از زندگی، صفحه ۵۷
✍🏻 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی