eitaa logo
گفتار پسندیده
1.3هزار دنبال‌کننده
274 عکس
94 ویدیو
6 فایل
✅ کانال رسمی حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده. استاد دانشگاه قرآن و حدیث. 🖼 روزنه‌ای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز. ادمین: @admin_goftare_Pasandide صفحات مجازی: https://zil.ink/goftarepasandide
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 کنشگری در نبرد حق و باطل وظیفه اهل ایمان: تقویت حق + تضعیف باطل کنشگران جنگ جمل گنشگر جبهه حق: مبارزان و موافقان امیرالمؤمنین(ع) کنشگر جبهه باطل: مبارزان و موافقان طلحه و زبیر گروه بی‌طرف: جزء لشگر باطل دلیل: تقویت نکردن حق و تضعیف نکردن باطل 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 کنشگری اجتماعی در منطق حضرت عیسی(ع) روش برخورد ظلم جاری تغییر ندادن ظلم در صورت امکان = کنشگر ظلم مبارزه با داعش یعنی مانع ظلم بزرگ اگر ایران به جنگ داعش نمی‌رفت، چه پاسخی در پیشگاه خدا و تاریخ می‌داشت؟؟ 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
زندگی پساعاشورا.mp3
41.83M
📜 زندگی پساعاشورا تحول در زندگی پیش و پس از عاشورا عاشورا نقطه عطف تحول در نوع حرکت و جنبش اجتماعی تغییر از قیام سخت به قیام مردم دلیل: فقدان نصرت اجتماعی و عدم تبعیت مردم روش: تحبیب (محبوب سازی) اثر: اطاعت و پیروی زینت بودن برای اهل‌بیت، نه ننگ و عار اعتبار و آبروی اجتماعی برای اهل‌بیت اعتبار و آبروی امامت در دست امت دلیل: منسوب بودن به امام 🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 انسانِ بدون ارباب نداریم!! گونه‌های ربّ: خدا و غیرخدا ارباب انسان؛ یا خدا یا غیر خدا انسان آزاد وجود ندارد؛ یا بنده خود یا بنده خدا 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 معنای زندگی در آئین محمدی آیا زندگی یعنی خوراک، پوشاک و نوشاب؟ معنای زندگی باید ارزشمندتر از انسان باشد. 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 کدام فقه بوسیدنی‌تر است؟ پرده اول: حادثه‌ای در عراق رخ داد و چنان تلخ و دردناک بود که سه روز عزای عمومی اعلام شد؛ آتش سوزی در یک عروسی مختلط و کشته شدن تعداد زیادی از میهمانان حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی اعلام همدردی کرده و این حادثه تلخ را تسلیت گفتند. پرده دوم: برخی به سبک فرصت‌طلبان، موضع پدرانه آیت‌الله سیستانی را بهانه تاخت و تاز، و تسویه حساب سیاسی کردند و ضمن بوسیدنی دانستن این فقه و فقیه، با استناد به حدیثی، خواسته‌اند چنین القا کنند که هر زعیمی جز ایشان، به گفته رسول خدا(ص) خیانتکار است. برداشت: اگر پیام همدردی و تسلیت این مرجع عالیقدر، مایه ستودن و بوسیدن است(که هست)، چه باید گفت درباره فقیهی حاکم که بدون محدود شدن در مرز خود، به نجات داعش‌زدگان دیگر کشورها شتافت؟ چه باید کرد درباره آن فقه و فقیهی که با یک تصمیم و دستور او، زنان و مردان مسلمان و غیر مسلمان بسیاری (از مسیحی و کلیمی و ایزدی)، از مرگ و ننگ نجات یافتند؟ چگونه باید ستود آن فقه و فقیهی را که با تصمیم شجاعانه خود، بقاع متبرک شیعه در عراق و سوریه را از تخریب و توهین نجات داد؟ چگونه باید تجلیل کرد از فقه و فقیهی که با تصمیم او خطر قصابان داعشی از حوزه علمیه و علمای نجف و کربلا دور و امنیت همه تأمین شد؟ آیا نباید دست و پای چنین زعیمی را غرق بوسه کرد؟ اینجاست که باید با شهامت گفت: الله یعلم حیث یجعل رسالته خدا بهتر می‌داند رسالت خود را کجا قرار دهد. و خدا را می‌ستاییم به خاطر داشتن چنین فقه و چنین فقیهی در رأس نظام اسلامی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 سبک زندگی در آئین محمدی 🔵 راحت زیستن در آئین محمدی 📣 محمد(ص) فقط از ملکوت نگفت ✅ از زندگی هم گفت روش: مدیریت مقایسه کدام مقایسه قاتل آرامش زندگی است؟ کدام مقایسه به زندگی راحتی می‌بخشد؟ پیامبر چگونه راحت زندگی می‌کرد؟ ابوذر در کلاس درس پیامبر پیامبر به ابوذر چه درس زندگی داد؟ 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
دعوت خاموش.mp3
50.6M
📜 دعوت خاموش 🔹 چالش اصلی دوره امامت: 👈🏻 فقدان اقتدار اجتماعی 👈🏻 فقدان پذیرش اجتماعی 👈🏻 نبود زمینه اجتماعی ❇️ راهبرد اجتماعی: دعوت خاموش ▪️دعوت‌گر: همه‌ی شیعیان دعوت‌گری، رسالت اجتماعی آحاد شیعه ▫️برنامه: زندگی مطابق با دین 👈🏻 زندگی کن، دعوت کن نتیجه: دعوت سریع و سرعت پیوستن 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۷ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
وحدت(3).mp3
9.07M
📜 وحدت راهبردی 🔸 دعوت خاموش 🔹جذب اهل سنت به اهل‌بیت ▪️روش: تعامل مثبت با اهل سنت ❓شاخص‌های تعامل مثبت با اهل سنت؟ ⁉️ تعامل شیعیان با اهل سنت در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام چگونه بود؟ ‼️شکست اسرائیل، دستاورد وحدت راهبردی ❇️ سیدحسن نصرالله، یک استراتژيست بزرگ 🔸وحدت، نتیجه تفکر راهبردی 🔸پیروزی، دستاورد وحدت راهبردی 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن؛ کتاب زندگی 📜 پرهیز از مقایسه صعودی، روشی قرآنی مقایسه نزولی عامل آرامش مکانیزم اثر: برجسته‌سازی داشته‌ها ماجرای گرمای هوا و یخچال خالی 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 ماجرای سجده نکردن ابلیس چرا این داستان در قرآن کریم آمده‌ است؟ خدا از گفتن این داستان چه هدفی دنبال می‌کرده است؟ هدف: آرام ساختن پیامبر خدا اثر: کاهش‌ فشار روانی حضرت مکانیزم اثر: تنظیم انتظارات با واقعیت‌ها 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 انعطاف و پذیرش، درس زندگی واقعیت: اجتناب‌ناپذیری رنج ▪️سبک مواجهه غرب با رنج: ▫️مبارزه بی‌حاصل در برابر رنج ▫️شکست در حذف رنج ▫️پذیرش رنج به عنوان واقعیت اجتناب‌ناپذیر ▫️طراحی برنامه‌هایی برای کنار آمدن با رنج ▫️نمونه: برنامه پذیرش و تعهد 💠 برنامه اسلام برای رنج: 🔹 تسلیم امر خدا بودن 🔹 پذیرش تقدیر 🔹 ای کاش نگفتن 🟢 پیامبر اعظم(ص) هرگز " ای کاش " نگفت 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محمد؛ پیامبر زندگی 📜 لبّ کلام!! 🔹 ۱. پیامبر زندگی! 👈🏻 پیامبر اسلام، پیامبر زندگی است 🔹 ۲. اربابِ خوب، زندگی خوب 👈🏻 خوب زندگی کردن، مستلزم داشتن اربابِ خوب است 🔹 ۳. اجتناب‌ناپذیر بودن اربابِ زندگی 👈🏻 بشر بدون اربابِ زندگی، نمی‌تواند زندگی کند؛ حتی ملحدان! 🔹 ۴. انتخاب اربابِ زندگی 👈🏻 اربابِ زندگی خود را خوب انتخاب کنیم 🔹 ۵. برنامه زندگی خوب 👈🏻 قرآن و دستورات پیامبر اکرم(ص) برای ساخت زندگی خوب است 🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید ⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
محمد؛ امین یا امام؟.mp3
46.9M
📜 محمد، امین یا امام؟! 🔰 از محمدِ امین تا محمدِ امام! ⁉️ سبک واکنش مردم به محمد امین و محمد امام! ✳️ پرده اول: دوران پیشا بعثت محمد، امین مردم، امین مکّه و امین جزیره العرب ♻️ نتیجه: 🔸 اعتماد بین فردی 🔹 پذیرش و اقبال عمومی 🔸 محبوبیت اجتماعی ✳️ پرده دوم: پسابعثت و آغاز امامت 🔆 محمد، نخستین امام اسلام! ❇️ امامت، آغاز اصلاح‌گری 🔸 اصلاح گری یعنی: ▫️ تغییر رویه‌ها، تغییر سبک‌ها ▫️ مخالفت با قدرت و منافع قدرتمندان ▫️ مخالفت با ثروت و منافع ثروتمندان ▫️ مخالفت با هوس و شهوت ⭕️ نتیجه: 🔻 طرد شدگی، تضاد، دشمنی 🔻 اجبار به ترک مکّه ❇️ فرق صالح با مُصلح! ▪️ مُصلح، منتقد است، معترض است ▪️ مُصلح، بی تفاوت نیست ▪️ مُصلح، طراح است، ایده‌پرداز است ▪️ مُصلح سبک رقیب است؛ رقیب سبک‌های ناصالح ▪️ مصلح، نقشه جدید برای زندگی دارد؛ نقشه جدید برای مناسبات اجتماعی دارد ❇️ سبک‌های مواجهه مردم با پیامبران و امامان ۱- خوب‌اند تا وقتی نیستند ▫️دوست داشتنی تا وقتی کاری با ما ندارند ▫️آنها را با خودم تنظیم و تفسیر می‌کنم ۲- خوب‌اند تا خودم را با آنها تنظیم کنم ✅ تا از آنها پیروی کنم 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۱۴ 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگان» نوشت: 🔻 حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی. ⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 رشد پس از طوفان‌الاقصی ⚡️ حماسه از زاویه‌های مختلف مورد بررسی‌های سیاسی امنیتی پزشکی انسانی و... قرار گرفته است. اما به نظر می‌رسد حماسه حماس و تراژدی اسرائیل ابعاد دیگری نیز دارد؛ ازجمله تولید سرمایه اجتماعی. توضیح اینکه رشد انسان، چالش‌پایه است. قانون رشد می‌گوید افراد وقتی رشد می‌کنند که با چالش‌های زندگی دست‌وپنجه نرم کنند. هر تروما یا حادثه سخت می‌تواند موجب اختلال یا رشد شود؛ اختلال پساحادثه (PTSD) یا رشد پساحادثه(PTG) این قانون، اختصاص به زندگی فردی نداشته و می‌توان آن را به جامعه‌شناسی نیز سرایت داد. 〽️ به نظر می‌رسد قانون زندگی اجتماعی نیز همین است. رشد سیاسی اجتماعی در کوران چالش‌های سیاسی و اجتماعی شکل می‌گیرد نه در خلا و دوران آرامش و سکون. 💥 هر حادثه سیاسی اجتماعی ظرفیت رشد یا سقوط جامعه را دارد از این رو فرصتی برای تربیت اجتماعی است. دوران پرفرازونشیب انقلاب اسلامی از این چالش‌های بزرگ و کوچک کم نداشته است. واقعیت پنهان اینکه نیروهای انقلاب دست‌پرورده همین چالش‌ها بوده‌اند: 🔻 دهه ۶۰ و چالش نفاق 🔻 جنگ و چالش جان و ایمان 🔻 سازندگی و چالش عدالت و توسعه 🔻 دوم خرداد و چالش ولایت فقیه و مردم‌سالاری 🔻 فتنه ۸۸ و چالش جمهوریت و دیکتاتوری بازنده‌ها 🔻 فشار اقتصادی و چالش نان و ایمان 🔻 فتنه شهریور ۱۴۰۱ و چالش حجاب و عفاف 🔻 و... ✅ در هر کدام از این چالش‌ها بخشی از مبانی و مواضع انقلاب و نظام اسلامی بازخوانی شده و در سایه آن جوانان تربیت شدند. این واقعیت کمتر مورد توجه تحلیلگران و برنامه‌ریزان سیاسی اجتماعی قرار می‌گیرد. 💥 و امروز غزه و طوفان‌الاقصی این نیز فرصتی برای تربیت ضدصهیونیستی و تبیین دیدگاه بین‌المللی نظام اسلامی است. این چالش بزرگ می‌تواند نیروهای ضدصهیونیستی را تربیت و افکار عمومی را توجیه کند. نسل جدید به‌ویژه دهه هشتادی‌ها پیشینه و تجربه چالش‌های نسل‌های پیشین را ندارند و لذا ممکن است در فهم مواضع انقلاب و نظام اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله رژیم‌صهیونیستی دچار مشکل باشند. این ویرانگری و آدم‌کشی بی‌حد و مرز گویاترین دلیل برای مشروعیت مبارزه با رژیم‌صهیونیستی و بهترین سند برای درستی راهبرد محو اسرائیل است. با چه میزان توضیح و استدلال در خلا می‌شد ضدبشری بودن این رژیم را اثبات‌ کرد؟ ⚠️ جنایت عریان می‌تواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار می‌شود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین می‌توان مشاهده کرد. ⭕️ شمر امروز نتانیاهو است. در صحنه جهانی به‌مرور زمان آثاری هرچند کوچک از این جنایت‌ها ته‌نشین می‌شود و در حافظه آحاد ملت‌ها می‌ماند و به روز واقعه فوران خواهد کرد. نباید انتظار شتاب‌زده داشت. تحولات بین‌المللی «در زمانی به مقیاس جهانی» صورت می‌گیرد نه مقیاس‌های فردی و محلی. هر پدیده اجتماعی به تناسب گستره خود، «مقیاس زمانی مخصوص خود» را دارد. پس صبر و انتظار نیاز است. پیچ‌های تاریخی در مقیاس تاریخ اندازه‌گذاری می‌شوند نه چند ماه و چند سال. 💢 بی‌تردید جنایت‌های عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایه‌های به‌ظاهر قطره‌ای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی منجر و سیلی غاصب‌برانداز را ایجاد خواهد ‌کرد. ✳️ از سوی دیگر تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثه‌ای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که می‌تواند ضربه‌های قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان می‌دهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است. ♻️ خلاصه سخن این‌که ددمنشی رژیم‌صهیونیستی از سویی به استدلال‌های عینی و تبیین‌گر مواضع انقلابی و ضدصهیونیستی نظام اسلامی و جبهه مقاومت تبدیل شده است و باید این فرصت را غنیمت شمرد و از سوی دیگر موجبات رشد و بالندگی بیشتر جبهه مقاومت را فراهم کرده است. 💫 نباید فراموش کرد این مهم در سایه تفکرات داهیانه امام‌خمینی(ره) و هدایت‌های راهبردی رهبری معظم انقلاب و تاکتیک‌های هوشمندانه سردارانی همچون شهید سلیمانی و جان‌فشانی رزمندگان جبهه مقاومت صورت گرفته است. 📄 روزنامه فرهیختگان 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۴ ⭕️ متن کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 هجدهمین شماره دوفصلنامه «پژوهشنامه روان‌شناسی اسلامی» منتشر شد. 👈🏻 در این شماره می خوانید: 1️⃣ ساختار عاملی مقیاس جهت‌گیری مذهبی: نسخه سوم ✍️ مسعود آذربایجانی / عباس‌علی هراتیان / سعید سالاری / فاطمه کارگر / مریم سادات موسوی / امین جان‌بزرگی 2️⃣ سبک‌های یاری‌طلبی از خدا: تدوین مدل مفهومی روان‌شناختی بر اساس منابع اسلامی ✍️ مهدی عباسی / صدیقه اکبری پویانی 3️⃣ روان‌شناسی اسلامی در ایران: گذشته، حال و آینده ✍️ حمید رفیعی هنر / مسعود آذربایجانی 4️⃣ اثربخشی درمان بخشودگی مبتنی بر دین و معنویت در کاهش تعارضات زناشویی زنان دارای همسر معتاد ✍️ محمدرضا حسین‌پور / لاله سمیعی / حبیب شجاع نهند / رامین فرج‌زاده 5️⃣ رابطه ابعاد دینداری و تاب آوری با میانجیگری امید و سبک‌های مقابله‌ای ✍️ مبین صالحی / محمدرضا حسن زاده توکلی / مرتضی صالحی 6️⃣ مقایسه سبک زندگی اسلامی، سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی خانواده‌های دارای ماهواره و بدون ماهواره شهر تبریز ✍️ حسین شاه‌محمدی ✅ نشریه «پژوهشنامه روانشناسی اسلامی» بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد و در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران فرهیخته حوزوی و دانشگاهی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال مقالات پژوهشی خود و دریافت مقالات منتشر شده، از طریق سامانه نشریه به نشانی psychology.riqh.ac.ir اقدام کنند. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زیارت و زندگی.mp3
12.34M
📜 زیارت و زندگی زیارت جزئی از سبک زندگی زیارت مقدس زیارت؛ سفری معنوی نه توریستی 🗣 زیارت از زبان دانشمندان ✳️ انگیزه زیارت: ▪️ابراز عشق، قدردانی ▪️حل مشکلات زندگی ▪️پاسخ به ندای درونی ▪️آمرزش خواهی ▪️احیای خود، زنده کردن خود ▪️اصلاح بخشی از وجود ✳️ چرا زیارت؟ اثر زیارت؟ ▪️جایگاه انرژی معنوی، شارژر معنویت ▪️احساس حضور خدا و معصومان ▪️فرصت ارتباط با خدا ▪️احساس تجدید معنویت ▪️انضباط معنوی ▪️بینش جدید در زندگی ▪️عقب نشینی به درون‼️ ▪️احساس آرامش و رضایت ▪️احساس توانمندی در مشکلات 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۲۱ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📜 جنایت عریان سکوت بلند مدعیان حقوق بشر هدف جنایتکار: ترساندن مقاومت اثر واقعی: انباشت خشم و نفرت، تقویت تفکر مقاومت، و رساندن مقاومت به نقطه انفجار وسیعلم الذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون
⚠️ جنایت عریان می‌تواند منجر به رعب شود اما اگر طولانی و شدید باشد به «ضربه معکوس» تبدیل شده و منجر به شکست راهبردی جنایتکار می‌شود. داستان کربلا و واقعه عاشورا از همین قسم است! جنایت شدید و عریان یزید به ضربه معکوس تبدیل شد و سرمایه اجتماعی عظیمی را تولید کرد که تجلی آن را در زیارت اربعین می‌توان مشاهده کرد.... 💢 بی‌تردید جنایت‌های عریان و فجیع رژیم غاصب صهیونیستی درحال تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت است. این سرمایه‌های به‌ ظاهر قطره‌ای، روزگاری به تراکم سرمایه اجتماعی تبدیل و سیلی غاصب‌ برانداز را ایجاد خواهد ‌کرد.
📜 جنایت عریان تجربه نشان داده جبهه مقاومت پس از هر حادثه‌ای رشد کرده است. این خاصیت پویایی و بالندگی جبهه مقاومت است که می‌تواند ضربه‌های قاتل را به رشد و تقویت خود تبدیل کند. از انقلاب سنگ تا پرتاب موشک و پهباد و از جنگ ۶ روزه اعراب و اسرائیل تا نبردهای پیروز ۳۳ و ۲۲ و ۸ روزه و از دفاع در خانه خود تا هجوم به لانه شیطان، همه و همه نشان می‌دهد جبهه مقاومت ضربه را به رشد و توسعه خود تبدیل کرده است.
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت 💪🏻 استوار و مستحکم 🤛🏻 شجاع و نترس وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ چه بسا پیامبرانی که انبوهی دانشمندانِ الهی مسلک [و کاملان در دینِ] به همراه او با دشمنان جنگیدند، پس در برابر آسیب هایی که در راه خدا به آنان رسید، سستی نکردند و ناتوان نشدند و [در برابر دشمن] سر تسلیم و فروتنی فرود نیاوردند؛ و خدا شکیبایان را دوست دارد. (آل عمران: ۱۴۶)
📜 قرآن، کتاب مقاومت و شجاعت وَ لا تَهِنُوا فِی ابْتِغاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَکونُوا تَأْلَمُونَ‏ فَإِنَّهُمْ یأْلَمُونَ کما تَأْلَمُونَ‏ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یرْجُونَ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً.(نساء آیه 104) و در جستجو و تعقیب آن گروه (کفار) سستی نورزید، اگر شما درد و رنج می‏کشید آنها نیز مانند شما درد و رنج می‏کشند و شما چیزی را از خدا امید دارید که آنها امید ندارند، و خدا همواره دانا و حکیم است. 🟢 مسئله این آیه شریف، «وهن و سستی» در برابر دشمن است. و خداوند سه راهکار برای سستی‌‌زدایی به کار برده است. این تحلیل‌ها و یافته‌ها می‌تواند در پردازش تئوری «وهن» مؤثر واقع شود. تئوری وهن باید به این پرسش پاسخ دهد که چه تبیین علمی برای سستی انسان در تعقیب دشمن وجود دارد؟ 🔵 راهکارها سستی زدایی: 🔺1- راهکار نخست به «مقایسه رنج» هر دو گروه پرداخته است که بر اساس آن، توجه فرد را از رنج خود، به رنج طرف مقابل نیز توسعه می‌دهد. «تمرکز بر رنج خود» و ندیدن رنج طرف مقابل و یا حتی تصور موفقیت طرف مقابل، یکی از عوامل مهم در احساس ضعف و ناتوانی در مقابله با دشمن است. 🔺2- راهکار دوم به مزیت مسلمانان و «مقایسه امیدها» می‌پردازد و اشاره می‌کند که عبارت است از امید به فضل و رحمت خداوند، در حالی که آنان چنین چیزی ندارند. این مقایسه، نه یک مقایسه همسان، بلکه یک «مقایسه برترِ به سود خود» است. در این روش، گروه مسلمانان متوجه می‌شوند که در مقایسه با کفار، نه تنها عقب نیستند، بلکه جلوتر بوده و مزایایی دارند که آنها ندارند. این نشان می‌دهد که «ندیدن مزیت خود»، عامل مهمی در احساس سستی در برابر دشمن است. 🔺3- و اما راهکار سوم، به توصیف خداوند متعال به عنوان منبع صادر کننده دستور، پرداخته است. مأموریت این راهکار، «اعتمادزایی نسبت به منبع دستور» است. از معکوس‌سازی این روش می‌توان فهمید که «احساس بی‌معنایی» یکی از عوام مهم در ضعف و سستی نسبت به انجام دستور است. این احساس ناشی از بی‌توجهی به صفات منبع صدور حکم است. از این رو خداوند متعال با برشمردن ویژگی خود، به مسلمانان اطمینان می‌دهد که دستور او عالمانه و حکیمانه است. 🔶 در مجموع می‌توان گفت که احساس قدرت در برابر دشمن دست کم بر اساس یافته‌های این آیه سه پایه اساسی دارد: ▪️یکی احساس برابری، دیگری احساس برتری و سومی حکیمانه بودن اقدام. یافته دیگر، تعامل این سه عامل و مکانیزم اثر آنهاست. دو مورد اول، مبتنی بر مقایسه بین خود و دشمن است و سومی مبتنی بر اعتماد به فرمان است. 🔸مقایسه درد و رنج، توهم تنها زیان دیدن را از بین می‌برد و از فشار روانی موقعیت می‌کاهد و وضعیتی برابر ایجاد می‌کند(توازن). 🔸مقایسه امیدها و مزیت‌ها و برتر دیدن مزیت خود، موجب می‌شود دشمن را در وضعیت فروتر ببیند و احساس قدرت کند(موازنه مثبت). 🔸حکیم دانستن منبع دستور نیز موجب اعتماد و حکیمانه دانستن مواجهه مجدد می‌شود و احساس بی‌فایدگی را از بین می‌برد(معناداری). 🔷 پس اینها از دو سوی متفاوت عمل و بر دو بعد متفاوت اثر می‌گذارند. بعد نخست، توازن است. مقایسه‌ها نخست موازنه منفی به نفع دشمن را به توازن و سپس توازن را به موازنه مثبت به نفع خود تبدیل می‌کند. اما در بعد دیگر به اصل فرمان و عملی که بناست انجام شود پرداخته شده و احساس بی‌معنایی را به احساس معناداری و سودمندی تبدیل می‌کند. ترکیب تغییر توازن و معناداری، موجب احساس قدرت در برابر دشمن می‌شود. این یافته‌ها می‌تواند فرضیه‌ای برای پژوهش‌های تجربی باشد که با طراحی و اجرای مقیاس‌ها، وضعیت افراد سنجیده شود و با طراحی و اجرای مداخلات، وضعیت آنها تغییر کند. ✂️ برشی از کتاب: «روش فهم روانشناختی متون دینی» 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از گفتار پسندیده
39.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 روان‌شناسی زیارت ❓ روانشناسان درباره زیارت چه می‌گویند؟ ❓ رفتار زیارت، از نظر روان‌شناسان چه تحلیلی دارد؟ 🔸 توصيف زیارت 🔸 مراحل زیارت 🔸 انگیزه‌های زیارت 🔸 آثار روان‌شناختی زیارت 🟢 ماهیت زیارت: 🔹 رهاشدن از روزمرگی 🔸 پیگیری یک آرمان 🔹 تطهیر خود 🔸 شروع مجدد زندگی 🔹 ارتباط با قدرت آن‌جهانی 🔸 پاسخ به ندای درونی 🔹 جایگاه انرژی معنوی 🔸 جستجوی اصالت و معنویت 🔹 انضباط معنوی 🗓 ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ ⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 قرآن کتاب مقاومت و شجاعت 🏷 وهن و حزن در برابر دشمن «وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینْ‌َ النَّاس». و [در انجام فرمان هایِ حق و در جهاد با دشمن] سستی نکنید و [از پیش آمدها و حوادث و سختی هایی که به شما می رسد] اندوهگین مشوید که شما اگر مؤمن باشید، برترید. اگر [در جنگ احد] به شما آسیب و جراحتی رسید، آن گروه را نیز [در جنگ بدر] آسیب و جراحتی مانند آن رسید. و ما این روزها [یِ پیروزی و شکست] را در میان مردم می‌گردانیم و خدا کسانی را که ایمان آورده اند، مشخص کند و از میان شما گواهانی بگیرد؛ و خدا ستمکاران را دوست ندارد.¹ 💢 در این آیه، دو توصیه(وَ لا تَهِنُوا وَ لا تَحْزَنُوا) و سه تعلیل(أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ کنْتُمْ مُؤْمِنینَ * إِن یمْسَسْکمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَ تِلْک الْأَیامُ نُدَاوِلُهَا بَینْ‌َ النَّاس) وجود دارد. تعلیل‌های سه‌گانه یکی از جنس واقعیت ایمان‌شناختی و دیگری از جنس واقعیت بیرونی و سومی از جنس قانون هستی‌شناختی است. 🔺 تعلیل اول دال بر برتری ایمانی مسلمانان است، تعلیل دوم دال بر همسانی دو گروه در آسیب دیدن و تعلیل سوم دال بر سنت تداول(دست به دست شدن) و تغییر ایام است به این معنا که بنا نیست همیشه یک گروه خاص، پیروزی داشته باشد؛ حتی اگر مسلمان باشد. 🔺 از دو توصیه موجود در آیه شریف، می‌توان مسئله و متغیر وابسته را و از تعلیل‌ها، می‌توان سببِ مسئله و متغیر مستقل را به دست آورد. معکوس‌سازی توصیه نشان می‌دهد که مسئله آیه شریف، «احساس وهن و حزن» مردم است و معکوس سازی توصیف نشان می‌دهد که سببِ مسئله نیز احساس فروتری، بی‌توجهی به آسیب دیدگی دشمن و انتظار پیروزی داشتن. 🔷 بر اساس این اطلاعات می‌توان گفت که: 🔸 احساس فروتری، و آسیب نادیدگی دشمن و انتظار پیروزی همیشگی، موجب وهن و حزن در شکست نظامی می‌شود. 🔸 احساس برتری ایمانی، توجه به آسیب‌دیدگیِ هم‌اندازه دشمن و تعدیل انتظار پیروزی، عامل پیشگیری از احساس وهن و حزن در شکست نظامی است. ❓ از مسایل زندگی شکست نظامی در جنگ با دشمن است که می‌تواند موجب وهن و حزن گردد. سؤال این است که چه تئوری‌یی می‌تواند این وضعیت را تبیین کند و راه حل آن را بیان نماید؟ ✳️ بر اساس یافته‌های یاد شده، معلوم می‌شود رابطه مستقیمی بین احساس فروتری و برآورده نشدن انتظارات با احساس وهن و حزن وجود دارد. اگر انتظار متفاوت از وضع موجود باشد، احساس ضعف و حزن می‌آورد. کسی که انتظار پیروزی‌اش برآورده نشود، دچار وهن و حزن می‌شود. تحلیل اطلاعات این متن می‌تواند به تئوری‌پردازی در باره وهن و حزن، و ساخت مداخله برای برطرف کردن آن دو کمک کند. ۱. آل عمران، ۱۳۹ و ۱۴۰ 📘 روش فهم روانشناختی متون دینی 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت 📜 آنچه دیده نمی‌شود ✈️ سفر مقامات سیاسی، امنیتی و نظامی آمریکایی و غربی به فلسطین، نشانه قدرت تبلیغ می‌شود؛ اما آن‌چه مهم است زمینه نیاز به این سفرها است. نیاز به این‌گونه سفرها وقتی شکل می‌گیرد که کشور مقصد دچار ترس وجودی و درگیر بحران موجودیت شده‌ باشد. این واقعیتی است که مورد توجه قرار نگرفته است. ✳️ سفر بایدن به عنوان بالاترین مقام سیاسی آمریکا، نشان دهنده بحران روانی شدید حاکم بر رژیم صهیونیستی و خطر موجودیتی است که اسرائیل را تهدید می‌کند. او برای ترمیم وضعیت روانی آشفته صهیونیست‌ها آمده و این نشانه ضربه کاری مقاومت بر اسرائیل و حاکی از فروپاشی روانی آن رژیم است. 📣 رسانه دینی باشیم 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
📜 بازگشت هیتلرها ▪️بایدن برای احیای حاکمیت فروپاشیده صهیونیست‌ها به تل‌آویو رفت تا نتانیاهو را از جنایت بیمارستان تطهیر کند ▪️نسل‌کشی اسرائیلی-آمریکایی در غزه یادآور دوران سیاه نازی‌ها در جهان است. 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات