لذت در زندگی.mp3
11.82M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 لذت در زندگی
02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت
⁉️ کدام مکتب ایدهای بهتر برای زندگی دارد؟
❌ تصور مردم:
🎻 ایده غرب؛ زندگی لذتبخش
😩 ایده اسلام؛ زندگی با رنج ‼️
آیا زندگی منهای رنج امکانپذیر است ❓
06:00 | 👈🏻 غرب و ایده لذت منهای رنج
برنامهریزی برای زندگی منهای رنج
08:50 | 👈🏻 پیامد
⚠️ شکست ایده زندگی منهای رنج
📣 اعلان اجتنابناپذیری رنج
منطق اسلام: درآمیختگی رنج و لذت
فرهنگ زندگی منهای رنج، عامل رنجِ مضاعف
18:20 | 👈🏻 تدبیرهای غربیها
🔸 تلاش غرب برای زندگی در کنار رنج
🔻 لوگوتراپی، اکت، تابآوری و...
▫️ لذت منهای رنج، فرهنگ بیمار
▫️رنج، جزئی از زندگی
▫️پذیرش شجاعانه رنج!
33:48 | 👈🏻 بازگشت به منطق اسلام
✅ اسلام و انعطاف در برابر رنج
💠 آموزههای اسلامی برای همزیستی با رنج
کدام ایده درست است؛ ایده غربی یا ایده اسلامی؟
آئین محمدی پیشرو در ایده زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
شکست زندگی منهای رنج.mp3
1.13M
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 لذت در زندگی 02:45 | 👈🏻 چالش رنج و لذت ⁉️ کدام مکتب ایدهای بهتر برای زندگی د
#یادداشت
#برشی_از_کتاب
📜 دنيا محل سختیها
ما انسانها، خواهان راحتی، آسايش و كامجویی هستيم و از اين رو، دنيا را محل برآورده شدن اين خواستهها میدانيم و يا دستكم میخواهيم كه چنين باشد. چون دنيا را محل راحتی ميپنداريم، از رسيدن سختیها، به شدّت، آزرده و رنجور میشويم؛ چون دنيا را محل كاميابی میپنداريم، از ناكامیها و تحقّق نيافتن آرزوها به شدّت عصباني میشويم؛ چون دنيا را محلّ جاودانگی میدانيم، مرگ خود و عزيزانمان را يك فاجعه و خسارت بزرگ دانسته، از آن، ترسان و نالان و رنجور خواهيم شد؛ و...
❓ اما واقعيت چيست؟ آيا دنيا همين گونه است كه ما میپنداريم؟
واقعيت اين است كه دنيا محل سختیها و بلاهاست. اين را بايد به عنوان یک واقعيت پذيرفت. انكارِ ما چيزي را تغيير نخواهد داد. دنيا به عنوان محل زندگی ما اقتضائاتی دارد كه خارج از اختيار ماست؛ ما نه در تنظيم آن، نقشی داريم و نه توان تغيير آن را داريم.
دنيا ویژگیهایی دارد كه بر اساس حكمت و مصلحت الهی تنظيم شدهاند و خير و صلاح انسان نيز در آن است. كاری كه بايد انجام دهيم اين است كه شكل واقعی دنيا را بشناسيم و بپذيريم.
يكي از كليدهای رضايت از زندگی، اين جاست. بدانيد كه زندگي شما به عنوان یک واقعيت خارجی، آن قدر تلخ و گزنده نيست؛ آنچه آن را تحمّلناپذير میسازد، تصوّرات و انتظاراتی است كه شما از دنيا و زندگی داشتهايد و اكنون آنها را برآورده شده نمیبينيد و لذا نالان و ناراضی هستيد.
در حقيقت، تصوّرات و انتظارات غير واقعبينانه شما مايه ناراحتی و نارضايتی شماست، نه پديدههای زندگي. لازم نيست براي رسيدن به رضايت از زندگی، دنيا را تغيير دهيم؛ بلكه با تغيير و اصلاح شناخت خود نسبت به دنيا میتوانيم به رضامندی، دست يابيم.
📖 قرآن كريم درباره واقعيت زندگی انسان در دنيا ميفرمايد:
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَنَ فِي كَبَدٍ.
به تحقيق، ما انسان را در سختی آفريديم.
سوره بلد، آيه ۴
اساساً راحتی، براي دنيا آفريده نشده و بديهی است كه طلب كردن آنچه وجود ندارد، مايه رنج و عذاب میشود.
📄 پيامبر خدا(ص) در اين باره میفرمايد:
إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقولُ: ... وُضِعَتِ الرّاحَةُ فِی الجَنَّةِ وَالنّاسُ يَطلُبونَها فِي الدُّنيا فَلا يَجِدونَها.
همانا خداوند -عزّ وجلّ- ميفرمايد: ... من، آسايش را در بهشت قرار دادم و مردم، آن را در دنيا میجويند و از اينرو، آن را نمیيابند.
عوالی اللآلی، جلد ۴، صفحه ۶۱، حدیث ۱۱
يافتن آنچه وجود ندارد، به ناكامی منجر میشود و احساس ناكامی، موجب افسردگی و نارضايتی خواهد شد.
📄 پيامبر خدا(ص) در روايت ديگری، به جنبه ديگری اشاره كرده، میفرمايد:
مَن طَلَبَ ما لَم يُخلَق، أتعَبَ نَفسَهُ ولَم يُرزَق.
هركس چيزي را طلب كند كه آفريده نشده، خود را به زحمت انداخته و چيزی نصيب او نمیگردد.
جامع الأخبار، صفحه ۵۱۷ - ۵۱۸، حدیث ۱۴۶۴
اين، یک اصل است و نياز به هيچ توضيحی ندارد؛ اما سوال اين است كه چه چيزی خلق نشده، ولی مردم، در پي آن هستند؟
📄 در ادامه روايت آمده است:
قيلَ: يا رسولَ اللَّهِ! ومَا الَّذي لَم يُخلَق؟ قالَ: الرّاحَةُ فِي الدُّنيا؛
گفته شده: ای پيامبر خدا! آنچه آفريده نشده، چيست؟ فرمود: راحتی در دنيا.
انسان، خواهان راحتی و آسايش است و لذا از دنيا انتظار راحتی و خوشی دارد؛ حال آنكه چنين چيزی در دنيا وجود ندارد و همين خواسته، مايه ناراحتي و نارضايتی وی را فراهم میكند!
📗 رضایت از زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفانالاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام و احترام
لطفا در نظرسنجی زیر شرکت کنید:
شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب میکنید؟
لینک نظرسنجی 👇
https://EitaaBot.ir/poll/176ndi?eitaafly
صمیمانه سپاسگزارم
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
زندگی خوب.mp3
12.95M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 ایده اسلامیِ زندگی خوب
♦️ کدام مکتب ایده بهتری برای زنده دارد؟
🔻 ایده غربی رفاه
🔻 ایده غربی زندگی منهای رنج
⁉️ ایده اسلام چیست؟ فقر یا غنی؟ لذت یا محنت؟ غم یا شادی؟
08:26 | مسئله زاویه دید و نقش آن در برداشت
👀 زاویه دید و تغییر معنای پدیدهها
🔹 قصه حسین بن علی(ع)
▫️ زاویه (۱): مرگ یا زندگی؟ جنگ یا صلح؟
▫️ زاویه (۲): عزت یا ذلت؟
▪️ اولویت: ترجیح عزت بر زندگی
🔸 قصه زینب کبری
▫️ زاویه ۱: راحت یا محنت؟ لذت یا رنج؟
▫️ زاویه ۲: عصیان یا اطاعت؟
▪️ اولویت: ترجیح اطاعت بر راحتی
22:50 | زاویه دید اسلام
🕋 منطق اسلام: خیر و شر؛ نه لذت و محنت
🔹 اسلام؛ نه لذت ستیز، نه لذت گرا
🔸 اسلام؛ نه محنت گرا، نه محنت ستیز
32:25 | ایده اسلام، یک ایده مترقی
♦️ منطق رشد و شکوفایی و بالندگی
لذت یا محنت؛ منطق کودکانه
33:53 | غرب و بازگشت به منطق اسلام
🔻 موج دوم روانشناسی مثبت و پذیرش جنبههای منفی زندگی
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
_زاویه زینبی به زندگی۲.mp3
953.2K
#یادداشت
‼️ راز ابهام!
‼️ رنج ابهام!
💪🏻 توان حرکت در ابهام
ما در موارد بسیاری، راز اتفاقات و حوادث زندگی را نمی دانیم؛ چه فردی، چه اجتماعی و چه بین المللی. این را ابهام مینامند.
بخشی از ابهامها به زودی برطرف نمیشوند و فرد باید در این ابهامها زندگی کند و همینجاست که کار دشوار و گاه موجب تزلزل میشود. همچنین میتواند موجب ناراحتی، نارضایتی و گاه خشم میشود.
🔹 داستان موسی و خضر در قرآن کریم برای وضعیت ابهام است تا بشر اعتماد کند، بپذیرد و در ابهام، بااطمینان حرکت کند.
📖 مرحوم علامه طباطبایی در این باره میگوید:
در داستان موسى و برخوردش در مجمع البحرين با آن عالمى كه تاويل حوادث را مىدانست تذكرى است به دنبال امر آن جناب(پیامبراکرم) به صبر در تبليغ رسالت آمده تا:
👈🏻 هم سرمشقى باشد براى استقامت در تبليغ
👈🏻 و هم تسليتى باشد در مقابل اعراض مردم از ذكر خدا و اقبالشان بر دنيا،
👈🏻 و هم بيانى باشد در اينكه اين زينت زودگذر دنيا كه اينان بدان مشغول شدهاند، متاعى است كه رونق آن تا روزى معين است؛
▫️ بنا بر اين، از ديدن تمتعات آنان به زندگى و بهرهمندىشان به آنچه كه اشتهاء كنند دچار ناراحتى نشود، چون در ما وراى اين ظاهر يك باطنى است و در ما فوق تسلط آنان بر مشتهيات، سلطنتى الهى قرار دارد.
پس، گويا يادآورى داستان موسى و عالم براى اشاره به اين است كه اين حوادث و وقايعى هم كه بر وفق مراد اهل دنيا جريان مىيابد، تاويلى دارد كه به زودى بر ايشان روشن خواهد شد، و آن وقتى است كه مقدر الهى به نهايت اجل خود برسد و خداى اذن دهد تا از خواب غفلت چندين ساله بيدار شوند، و براى يك نشاة ديگرى غير نشاة دنيا مبعوث گردند. در آن روز تاويل حوادث امروز روشن مىشود. آن وقت همانهايى كه گفتار انبياء را هيچ مىانگاشتند مىگويند: عجب! رسولان پروردگار، سخن حق مىگفتند و ما قبول نمىكرديم.¹
✅ پس هر گاه ابهام های زندگی چه در سطح فردی یا اجتماعی یا بین المللی شما را به رنج انداخت، بدانید که آنها رازهای سر به مهری دارند که روزی گشوده شده و گوهر حکمت آمیز خود را نشان خواهند داد.
باید اعتماد کرد و تحمل ابهام داشت و منتظر آینده خوش خبر بود.
اعتماد، پذیرش، تحمل ابهام
۱. ترجمه الميزان، ج ۱۳، ص ۴۶۸.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
گفتار پسندیده
#یادداشت 📜 رشد پس از طوفانالاقصی دکتر عباس پسندیده، استاد دانشگاه قرآن و حدیث در روزنامه «فرهیختگ
روزنامه گاردین؛ جوانان آمریکایی برای درک علت پایداری مسلمانان فلسطینی شروع به یادگیری قرآن کردهاند
♦️ نکته:
۱. قبلا گفتیم که طوفانالاقصی تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت خواهد کرد. تظاهرات مردمی و پدیدههایی از این دست، نشانههای آن است.
۲.حوادثی از این دست میتواند منشأ نظریهپردازی در روانشناسی اسلامی باشد.
اما احتمالا تا ما درگیر حواشی هستیم، غربیها تئوریپردازی خواهند کرد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#نتایج_نظرسنجی
پیشتر از شما پرسیدیم: شما در زندگی کدام وضعیت را ترجيح داده و انتخاب میکنید؟
حدود ۳۴۳ نفر،
در ایتا(۲۶۱)،
تلگرام(۱۲)
و ویراستی(۷۰)
در این نظرسنجی شرکت کردند.
دو دسته سؤال پرسيده شده بود:
یک دسته درباره تعارض بین لذت و دستاورد و دسته دوم درباره ملاک و مسئله اصلی زندگی (به عنوان مکمّل)
ضمن تشکر از شرکت کنندگان، نتايج بدین شرح است:
دسته اول:👇
۸۰٪ دستاورد مثبت حتی در رنج
۱۳/۵٪ لذت در هر صورت(بدون دستاورد)
۲٪ رنج در هر صورت
دسته دوم:👇
۸۱٪ مسئله اصلی، دستاورد است نه لذت بردن
۱۶٪ مسئله اصلی، لذت بردن است نه دستاورد
توضیح:
جستجوی ایده برتر زندگی، از چالشهای مهم جوانان امروز است.
در سخنرانیهای حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) بحثی را در باره ایدههای زندگی مطرح کردم، با این پرسش که: کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
ایده رقیب اسلام ایده غربی زندگی بود که عبارت است از "رفاه اقتصادی" و "لذت منهای رنج". بخشی از مردم فریفته این ایده شده و ایده غربی زندگی را برمیگزینند؛ بدون توجه به واقعیتها. این در حالی است که مستند گفتیم که ایده غربی زندگی شکست خورده است.
پیش از طرح ایده اسلامی زندگی این نظرسنجی را با شما مطرح کردم. نتیجه این پرسش نشان میدهد که مردم دستاورد را بر لذت ترجیح میدهند. در آن بحث نیز روشن شد که ایده اسلامی زندگی، نه از دریچه لذت/محنت، بلکه از دریچه خیر/شرّ به زندگی نگاه کرده و مصلحت اصیل انسان را مبنا قرار داده است.
یافتههای اخیر دانشمندان نیز نشان میدهد رنج، نه تنها امری اجتنابناپذیر بلکه امری لازم و ضروری است.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 غزّه و شوک اجتماعی
فجايع دیوانهوار اسرائیل پس از طوفان الاقصی و کشتار و ویرانی بیسابقه مردم غزّه، تردیدی را درباره مشروعیت و حکمت این عملیات را به وجود آورده است. مبنای این تردید، محاسبه ضربههای طرفین و موازنه نامتوازن به نفع اسرائیل است که ممکن است موجب نابودی حماس شود.
این ماجرا، ابعاد دیگری نیز دارد که سبک محاسبه و نتیجه آن را تغییر میدهد و آن، مسئله مهم شوک اجتماعی است. از کارکردهای شوک، بازگرداندن به وضعیت طبیعی است.
🩺 الکتروشوک: به عنوان مثال، جریان برق موجب مرگ میشود؛ اما گاه حیات انسان متوقف بر وارد ساختن شوک الکتریکی کنترل شده است. الکتروشوک قلبی یا دفیبریلاسیون (Defibrillation) یک روش درمانی است که برای بازگرداندن ضربان قلب به حالت طبیعی پس از آریتمی(نامنظم) استفاده میشود. در این روش با استفاده از الکترودها، جریان الکتریکی به قلب اعمال میشود تا ضربان قلب را به حالت نرمال بازگرداند.
شوک اجتماعی
حیات اجتماعی نیز تابع همین قانون است. گاه حیات جامعه متوقف بر شوک اجتماعی است. جامعه نیز حالت سلامت و بیماری دارد. جامعه بیمار، گاه به وسیله درمانهای متعارف به وضعیت تعادل بر میگردد؛ اما گاه هیچ روش متعارفی موجب اصلاح جامعه نمیگردد. در چنین وضعیتی شوکهای اجتماعی میتوانند حالت تعادل و سلامت را به جامعه برگردانند.
به دیگر بیان، درد، عامل هشدار و تحریک بیمار است؛ مشروط بر اینکه احساس شود و فرد را برانگیزد. گاه هیچ پدیده عادی نمیتواند جامعهای را حساس و دغدغه مند سازد. اینجا است که برانگيختن جامعه بیمار نیازمند شوک است. ضربههای سهمگین اجتماعی مانند شوک عمل میکنند. فجایع دردناک قدرت برانگيختن جامعه دچار ضعف هشیاری را دارد.
نمونههای تاریخی آن به کنار، اما نمونه زنده و جاری آن ماجرای غزه است. اسرائیل، هماره جنایت مستمر داشت؛ اما دیده نمیشد و وجدانهای خاموش را بیدار نمیکرد.
جنایتهای عریان و فجیع رژیم صهیونیستی پس از طوفان الاقصی، توانست سیستم اعصاب ضعیف جامعه جهانی را تحریک، چشمهای کمنور را بینا و گوشهای سنگین را شنوا کند. نشانههای آن را در اعتراضات انواع شخصیتهای سیاسی، فرهنگی، هنری و نیز تظاهرات گسترده مردم در مناطق مختلف دنیا حتی آمریکا و اروپا میتوان دید. این همان چیزی است که پیشتر، از آن به عنوان تولید سرمایه اجتماعی برای جبهه مقاومت یاد کردیم. (کلیک کنید)
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات