#گزارش_تصویری
📜 نشست علمی الهیات مقاومت؛ مبانی کلامی و روانشناختی
🔹 هشتمین نشست علمی از سلسله نشستهای علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ویژه چهارمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری
🔸 ارائه کنندگان:
حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث
حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی
🔸 دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر علی امیرخانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث
📍 قم، پژوهشگاه قرآن و حدیث
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
🔰 فیلم های آموزشی اختصاصی پنل تخصصی آفلاین «آموزش هوش مصنوعی در حوزه پژوهش»
🔹 حجت الاسلام دکتر سید مهدی مجیدی نظامی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
🎧 جلسه ۱: dte.bz/hh01
🎧 جلسه ۲: dte.bz/hh02
🎧 جلسه ۳: dte.bz/hh03
🎧 جلسه ۴: dte.bz/hh04
🎧 جلسه ۵: dte.bz/hh05
🎧 جلسه ۶: dte.bz/hh06
🌷 پنل تخصصی آفلاین هوش مصنوعی با هدف آموزش سریع و آسان برای طلاب، پژوهشگران و دانشجویان فراهم شده که با کمک این ابزار جدید اشاعه علم با سرعت بیشتری رقم بخورد و گامی به سوی پیشرفت مرز دانش برداشته شود.
🇮🇷 پژوهشکده الهیات و خانواده
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 eitaa.com/joinchat/309461000C26df2b53cf
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فهم کاربردی متون دینی.mp3
27.58M
#بشنوید
📜 فهم کاربردی متون دینی
03:42 | مفهوم کاربردی و دانشهای کاربردی
مراد از فهم کاربردی چه هست و چه نیست؟
سطوح فهم:
07:17 | فهم نخستین / متن چه میگوید؟
10:24 | فهم علمی متون / چرا چنین میگوید؟
14:02 | فهم کاربردی متون دینی
تلقی نادرست: کاربست روشهای فهم متن در نمونه های جدید
تلقی درست: کاربرد یافته متن در زندگی و کاربردیکردن متن
16:56 دو بخش مهم فهم کاربردی
الف) فهم کاربردهای متنی
فهم کاربردهای نهفته در متن
تلقی ۱): فهم چگونگی انتقال معارف به مردم
31:22 | تلقی ۲): فهم کاربردهای متن در زندگی
معارف دینی، چه دردی را درمان می کند؟
چه رشد و پیشرفتی ایجاد می کند؟
کاربردشناسی در متون و مفاهیم دینی
49:03 | ب) فهم کاربست های عینی
بدون فهم از زندگی، فهم کامل متن ناممکن است
ضرورت فهم انطباقی
🗓 ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
برای کراجکی کتابی است به نام «التعجب» است.
در این کتاب میگويد یک وقت بانویی که در عالم دومی ندارد، مثل صدیقه کبری سلاماللهعلیها، چندین شب و روز مردم را دعوت کرد، فرمود: بیائید علی بن ابی طالب را یاری کنید، حاضر نشدند!!
در همین شهر زنی برخاست گفت بیائید علی بن ابیطالب را بکشید، هزارها نفر آماده شدند؛ «العجب»!
چگونه میشود که دختر پیامبر از این مردم دعوت کرد بیائید علی را یاری کنید، کسی جواب نداد؛ دختر ابوبکر آمده گفته علی را بکشید هزارها نفر شمشیر کشیدند.
شما و ما باید بدانیم که داریم در این عالم زندگی می کنیم؛ آن وقتی که عصر، عصر عصمت بود؛ اینطور گذشت.
نکته:
1⃣ این شگفتانه نشان میدهد عنصر اثرگذار در جریانهای اجتماعی، اعتبار و اعتماد اجتماعی است، نه حقانیت و حتی عصمت!
2⃣ این شگفتانه نشان میدهد گاه جریان عصمت نیز (که پاک از اشتباه است) اعتبار و اعتماد اجتماعی را از دست میدهد؛ هر چند نادرست است.
3⃣ این شگفتانه نشان میدهد ناکامی جبهه حق، فقط به خاطر اشتباه حقمداران نیست! گاه گفته میشود ببینید چه کردهاید که مردم به شما اعتماد نمیکنند! هرچند اشتباه عملکردها و نقش آنها را در کاهش اعتماد اجتماعی نمیتوان نادیده گرفت؛ اما باید دانست که اعتماد و عدم اعتماد اجتماعی تابع حق و باطل نیست؛ میشود معصوم و بر حق بود، اما افکار عمومی و اعتماد اجتماعی را نداشت.
4⃣ این شگفتانه نشان میدهد پدیدههای اجتماعی تابع قوانین خاص خود است که نیازمند شناخت دقیق، سپس تئوریزه کردن و در نهایت برنامهریزی اجتماعی است...
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
14021001-sabke zendegiye eslami-doctor pasandideh-goodarzi.mp3
9.38M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 مقاسیههای فقر آور - مقایسههای رنج آور
☘ حس خوب زندگی!
🧐 کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟
💠 حسّ خوب، نیازمند شناخت زندگی
04:40 | زندگی من در چه وضعیتی قرار دارد؟ تمایل ذاتی انسان به شناخت وضعیت خود
🔍 شناخت، نیازمند ارزیابی
07:40 | مدل ارزیابی من برای شناخت زندگی چیست؟
تناسب روش ارزیابی با ماهیت موضوع
11:11 | روش ارزیابی: مقایسه زندگی خود با دیگران
▫️واقعیت اجتماعی(بیرونی)، شاخص ارزیابی
▫نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر (۱۹۵۴)
13:27 | انواع: مقایسه صعودی، مقایسه نزولی، مقایسه همسان
نتیجه صعودی: حسّ بد، احساس نارضایتی
نتیجه نزولی: حسّ خوب، احساس رضایت و خرسندی
15:30 | چالشهای مقایسه اجتماعی:
1⃣ چالش شاخص: چرا بررسی وضعیت من با شاخص زندگی دیگران؟
2⃣ چالش دامنه: دامنه واقعیت اجتماعی چقدر است؟
▫️قبلاً: محدوده محلهای
▫️اکنون: محدوده جهانی
▪️گسترش محدوده، گسترش مشکل
3⃣ چالش فریب و عدم صداقت! آیا آنچه نمایش داده میشود، عین واقعیت است؟
4⃣ چالش مورد مقایسه!
30:36 | مقایسه در چه چیزهایی صورت میگیرد؟
🔹تعدد موضوعات و تنوع برخورداریها
🔻 شکل معیوب مقایسه: مقایسه درّه با قلّه
38:44 | چه باید کرد؟
🟢 دیدگاه اسلام:
✔️ مدیریت مقایسه
💠 دیدن و مقایسه نکردن؛ نمونه عینی در 3500 سال قبل!
⁉ راز: فهمیدگی و فرزانگی
53:23 | کارکرد مقایسه صعودی:
⚠️ کوچک شماری داشتههای خود و بزرگ شماری داشتههای دیگران
✅ کارکرد مقایسه نزولی: کشف داشتههای خود
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#حاشیه_نگاری
📜 حاشیههای موضوع مقایسه
بحث این هفته سبک زندگی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، درباره نقش مقایسه اجتماعی در احساس فقر و غنی بود. پس از اتمام بحث، حاضران به اظهار نظر پرداختند که اطلاع از آن، خالی از لطف نیست:
1⃣ یک نفر میانسال ضمن تأیید همه دیدگاههای اسلامی با احترام و نرم نظرش را گفت؛ لبّ کلامش این بود که این حرفها برای توجیه ضعف حکمرانان است.... به آرامی گوش کردم و پرسیدم: یعنی شما این نسب را به من میدهید که هدفم توجیه عملکرد مسئولان است! انتظار نداشت معنی حرفش این باشد. گفتم شما آزاد هستید هر طور دوست دارید فکر کنید، اما من واقعاً چنین قصدی نداشتم.
ادامه دادم: ثانیاً وقتی خدا به مردم میگوید مقایسه نکنید میخواهد ضعف انبیاء خودش را بپوشاند؟! وقتی پیامبر اکرم(ص) میفرماید مقایسه صعودی نکنید، میخواهد ضعف حکومتش را بپوشاند؟! گفت: نه قطعاً اینطور نیست.
گفت: آخه این کشور با این همه امکانات نباید وضع مردمش این باشد! گفتم: من اشتباهات حکمرانی را انکار نمی کنم، اما وقتی اینجا مخاطب من مردم هستند، درباره مردم سخن میگویم و هر گاه مخاطبم مسئولان بودند، در باره آنها سخن خواهم گفت؛ روش من این است. نمی پسندم وقتی مخاطب من مسئولا هستند، از وظایف مردم بگویم و وقتی با مردم هستند از مسئولان انتقاد کنم. قبول نکرد؛ گفتم نظر شما محترم، اما بالاخره این اعتقاد من است.
2⃣ راه را برای خانمی باز کردند، آمد و گفت: حاج آقا سخنانتان خیلی خوب بود. میخواهم خواهش کنم برای باران هم دعا کنید، هیچکس دعا نمی کند! گفتم: درسته، چشم ان شاءالله.
3⃣ جوانی تشکر کرد و گفت: رد میشدم صدای سخنرانی را که شنیدم آمدم داخل و گوش کردم؛ خیلی خوب بود. گفتم اینها از غنای معارف دین است.
بعد ادامه داد: واقعاً اگر انسان مقایسه صعودی نکند نعمتهای خدا را درک میکند و شکرگزار میشود. برایم جالب بود؛ گفتم دقیقاً همین نکته در روایات اسلامی آمده. من هم حرفم به این آقا همین بود که ما اشتباهات را انکار نمی کنیم؛ من خودم منتقد هم هستم، حتی شاید علت برخی از باران نیامدنها که این خانم گفتند، ظلمهایی باشد که نسبت به افراد ضعیف صورت میگیرد، اما باید وضعیت کشور را باید با توجه به واقعیتهای میدانی تحلیل کرد؛ الان همه دنیا جمع شدهاند ما را نابود کنند و نتوانستهاند! این چیز کمی نیست.
گفتم ببینید قصه غزّه را! عدهای معدود در محدوده جغرافیایی کم، یکی از بزرگترین ارتشهای دنیا را زمینگیر کرده است! ارزیابی کار مبارزان غزه باید با توجه با این شرایط سنجیده شود.
4⃣ شخصی میانسال محترمانه گفت: من از آنجا که گفیتد زنها را مقایسه نکنید رسیدم؛ میشه خلاصه سخنتان را بگویید؟😮 من هم لبّ کلام را در چند جمله کوتاه بیان کردم. تشکر کرد و خندان رفت.
5⃣ شخص دیگری گفت چند سؤال شخصی دارم. گفتم چی هست؟ گفت مادرم فوت کرده و لیستی را از سؤالات شرعی مربوط به مسایل مالی مادر مرحومش نشانم داد. لیست را که دیدم هول کردم😉 و پس از تسلیت، با عذرخواهی خواهش کردم از قسمت سؤالات شرعی حرم مطهر بپرسند.
6⃣ قبل از رفتن، جوانی خودش را رساند با چهرهای قرمز و برافروخته. گفت: رفته بودم فروشگاه بزرک لوازم خانگی، قیمتها را که دیدم مخم سوت کشید و پر از غم و خشم شدم. آمدم حرم، صحبتهای شما آرامم کرد؛ خدا خیرتان دهد. به مطایبه گفتم: خدا به خدا و اهلبیت(ع) خیر دهد که این حرفها را برای ما گفتهاند.🤗 لبخندی زد ادامه دادم: نگران و غمکین نباش به خدا توکل کن و .... نشانههای آرامش و امید در چهرهاش به آرامی نمایان شد و رفت...
8⃣ دم آخر، زن و مردی جوان نوزادشان را آورند تا اذان و اقامه بخوانم. هول کردم، چقدر فکر کردم گوش چپ را راست را اشتباه نگیرم.😂 من خواندم و آنها نیز با اجازه قبلی فیلم گرفتند. سرنوشت این فیلم، چه شود، خدا داند. فردا هر مشکلی برای فرزندشان پیش آید، احتمالا من یکی از گزینههای تقصیر باشم.
نکته
یکی از نکات مهم ضرورت تبیین بعد زندگیسازی معارف دین است که اگر به خوبی صورت گیرد، مردم را بیش از پیش شيفته دین میکند و این همان سخن امام رضا علیه السلام است که فرمود: ان الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا.
امیدوارم طلاب گرانقدر و دانشجویان محترم رشتههای اسلامی، به این سخن امام رضا علیه السلام اهتمام ورزیده و تبیین معارف زندگیساز دین را سرلوحه کار خود قرار دهند.
بیجهت نیست که مقام معظم رهبری تبلیغ را رسالت اصلی و اولیه حوزههای علمیه میدانند. به ویژه کتاب مربیگری روشمند میتواند راهنمای خوبی برای مربیان زندگی دینی باشد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
هدایت شده از پرچم ایران بالاست🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کرهٔ جنوبی چقدر زیباست! 🤔
💬 موتورهای جستجو چگونه ذهنِ شما را جهتدهی میکنند تا حقایق عالم را نبینید.
برشی از دورهٔ ۹۱درصد از حقایق پنهان فضای مجازی
آیا می دانید چه طور موتورهای جستجو شما را در اقتصاد،امنیت،فرهنگ،انتخابات،سلبریتی ها مسخ می کنند؟!🙄
اگه نمی دانید توصیه می کنم حتما این مجموعه را ببینید 👆
🇮🇷پرچم ایران بالاست
✅https://eitaa.com/parcham_enghelab_islami
☑️اخباری که هیچ رسانهای پخش نمیکند
گفتار پسندیده
کرهٔ جنوبی چقدر زیباست! 🤔 💬 موتورهای جستجو چگونه ذهنِ شما را جهتدهی میکنند تا حقایق عالم را نبینی
آنچه در این پست آمده است، مصداق چالش فریب است کلیک کنید
فریب رسانهای میتواند یکی از بزرگترین تهدیدهای رضایت از زندگی باشد.
گفتار پسندیده
#بشنوید #سبک_زندگی 📜 حس خوب زندگی (۱) کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی دارد؟ رفاه: یعنی خوش گ
#مطلب_وارده
یادداشتی از دکتر عزیزی، متناسب با👈 حسّ خوب زندگی
اسرار بیارزش سازی خود!
✅ وَ قَالَ (علیه السلام): أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه.
و درود خدا بر او، فرمود: آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است. (امام علی علیهالسلام، حکمت ۲ نهجالبلاغه)
شرح
از اين کارها بپرهيز👇
امام علی (عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است.
نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است» (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ). واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است. اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود؛ بديهى است که افراد طمّاع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلّتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزّت آدمى مى شود، همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ؛ آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود»(۱) و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن
گردن بى طمع بلند بود!
در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»؛ (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ). روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده؛ اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
آن گاه امام (عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»؛ (وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ). منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد. بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود.
چه بسيارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خويشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد».(حکمت ۳۴۹) و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
۱. غررالحکم، ص ۳۹۲، ح ۹۰۱۸. در بعضى از عبارات این جمله به این صورت نقل شده است: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ وَ ذَلَّ مَنْ طَمَعَ» (شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج ۱۹، ص ۵۰).
منبع: پیام امام اميرالمؤمنين علیهالسلام، شرحی بر نهجالبلاغه، آیتالله مکارم شیرازی، با تلخیص
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
لیست مبهم.mp3
1.51M
📜 ظهور تدریجی اسامی اندیشمندان بزرگ مسلمان در کتب مرجع روانشناسی
در کتاب زمینه روانشناسی جیمز کالات (۲۰۱۰ و ۲۰۱۶) معروف نیز نام یک اندیشمند مسلمان به فهرست نامداران تاریخ روانشناسی افزوده شد (این کتاب توسط آقای فیروزبخت به فارسی نیز برگردان شده است).
در این کتاب، اوّلین کشف روانشناسی بر اساس پژوهش علمی به کار اندیشمند بزرگ مسلمان ابن هیثم (که توسّط برخی محقّقان به پدر روش شناسی علمی مدرن شناخته می شود) دربارۀ اینکه بینایی به نوری که به چشم اصابت می کند بستگی دارد نه اشعه های نوری که از چشم ساطع می شود، نسبت داده شده است.
این قبیل موارد را باید نتیجۀ تلاش پژوهشگران معاصر عرصۀ روانشناسی اسلامی دانست که تراث اسلامی را به زبان انگلیسی به دنیا معرّفی کرده و می کنند تا تاریخ حقیقی این علم بازسازی و بازنویسی شود. باید به همۀ این تلاشگران خداقوت گفت و قدردان زحمات آنان بود.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 نبرد بزدلان
قبلا میگفتن (گنه کرد در بلخ آهنگری/به شوشتر زدند گردن مسگری)
و امروز باید گفت:
سلیمانی در غزه و لبنان با اسرائیل جنگید و اسرائیل در کرمان دوستداران سلیمانی را کشت.
این است منطق بزدلان‼️
دنیا صحنه نمایش انسانیت شجاع با حیوانیت بزدل است
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ساعت به وقت زندگی: ۰۱:۲۰
🌷با نوای کاروان تا عرش رفت...
✏️بعد او ما هم در آتش زندهایم
هم چنان با خاطراتش زندهایم
یادتان می آید او اینجا نشست؟
ساحلی در محضر دریا نشست
حاج صادق! یاد کن آن روز را
خواندی از دل نغمهای جانسوز را
او همین جا، او همین جا گریه کرد
با نوای کاروان را گریه کرد
هرکه دید او را به حالش رشک برد
تا شهادت محملش را اشک برد
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
14021015-sabke zendegi-ostad pasandideh-kamarbeygi.mp3
23.23M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 آرزوهای تلخ
❓ کدام مکتب میتواند انسانهای شایستهتری را تربیت کند؟
❓ دستاورد تمدن اسلامی؟ دستاورد انقلاب اسلامی؟
▪️ شاخص ارزیابی دستاورد: شاخص مادی یا شاخص انسانی؟
🔴 شهید سلیمانی، دستاورد انقلاب اسلامی
12:28 | حسّ خوب زندگی
▫️ حسّ خوب زندگی چگونه تجربه میشود؟
▫️ چرا من حسّ بد زندگی را تجربه میکنم؟
🔸 خوشبختی کجاست؟ در داشته های من یا نداشته؟
🔸 خوشبختی در چیزی است که من ندارم!!
18:20 | قصه جیم کلارک آمریکایی
22:35 | پدیده آرزو: طلب کردن نداشته!
⚠️ فریب بزرگ: آرزوی دور و دراز، عامل بهتر شدن زندگی
24:37 | اثر مادیگرایی: انطباق پذیری و عادی شدن
‼️ تردمیل لذتگرایی: باقی ماندن در نقطه شروع
🔴 کریستوفر بوکر: پندارهای آرزومندانه، چرخه اوهام است.
(شادی آنی مقطعی، اما اندوہ و ناامیدی آینده)
▪️ داینر: آرزوهای بزرگ رضامندی را تهدید میکنند
▪️ پارادوکس استرلین
31:50 | ایده اسلامی زندگی
🔹 امام علی(ع): آرزوهای زیاد، رضایت را کاهش می دهد
▫️ اثر آرزوی دور و دراز: از بین رفتن لذت داشتهها، کوچک شماری داشتهها، حسرت نداشتهها
40:00 | مدیریت آرزوها
شاخص آرزوهای مثبت
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
سردار سلیمانی .mp3
5.5M
#بشنوید
#قطعه_سخنرانی
📜 تربیت انسان شایسته
❓ کدام مکتب میتواند انسانهای شایستهتری را تربیت کند؟
❓ دستاورد تمدن اسلامی؟ دستاورد انقلاب اسلامی؟
▪️ شاخص ارزیابی دستاورد: شاخص مادی یا شاخص انسانی؟
🔴 شهید سلیمانی، دستاورد انقلاب اسلامی
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
14021022 sabke zendegiiye eslami-doktor pasandideh-kamar beygi.mp3
39.96M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 داشتههای من کجاست؟
01:27 | امام باقر(ع) امام زندگی
03:26 | داشتههای من کجاست⁉️
ادراک داشتهها: حسّ خوب زندگی
احساس محرومیت: حسّ بد زندگی
05:30 | یک پدیده خطرناک
⚠️ پدیده داشتههای دیده نشده
⚠️ داشتههای حساب نشده
💠 امام صادق(ع): كم من منعم عليه وهو لا يعلم؛ بسا افرادی که نعمت دارند، اما نمیدانند!¹
08:10 | برای شناسایی داشتهها چه باید کرد❓
🔸 چک لیست داشتهها
▫️ چه چیزی داشته بشمار میرود؟
11:08 | کلید طلایی
❇️ اصل: داشتهها تأمین کننده نیازها
12:47 | تحقیق دانشگاه شیکاگو: داراها، ناراضیتر ‼️
▪️ دلیل: برآورده نشدن نیازهای اجتماعی و روانی
17:52 | درخواست روانشناس خارجی از دانشمند ایرانی برای کشف راز آرامش امام خمینی(ره)
20:12 | شکست ایده تکبعدی بودن داشتهها
21:35 | رسول خدا(ص) و نفی انحصار داشتهها در خوراک، پوشاک و نوشاب
❇️ تنوع نیازها؛ تنوع داشته
23:15 | داشتهها در دعای کمیل: پوشاندن زشتیها، جلوگیری از بلاها، نگهداری از لغزشها، برطرف کردن ناخوشایندها، نشر خوشنامی
27:53 | امام باقر(ع) و داشتههای زندگی:
▫️خوش اخلاقی، انعطاف و مدارا
▫️نبوت و آموزههای توحیدی
▫️ولایت و مودت اهلبیت
🔹 امام باقر(ع) و محرومیتها
▫️مسکن کوچک، مرکب بد،
▫️بیارزش دانستن گناه
34:48 | قانون علوی
🔹 توجه به داشتههای معنوی
36:12 | امام هادی و داشتههای حسابناشده
🔸 ایمان، سلامتی، قناعت.
۱. خصال: صفحه ۲۲۳، حدیث ۵۱.
🗓 ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#یادداشت
📜 خدای من کیست؟
🔸 نقطه امید همه خیرات
يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ،
🔹 منطقه امن همه شرها
وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ،
🔸 به اندک ما، پاداش بسیار دهد
يَا مَنْ يُعْطِى الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ،
🔹 عطابخش غیر مشروط
يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ سَأَلَهُ، يَا مَنْ يُعْطِى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً،
🤲🏻 درخواست من از این خدا:
🔸 پس ای نقطه امید، خیر دنیا و آخرت را به من ده
أَعْطِنِى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ،
🔹 و ای نقطه امن، مرا از همه شرهای دنیا و آخرت ایمن ساز
وَاصْرِفْ عَنِّى بِمَسْأَلَتِى إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الْآخِرَةِ،
🔸 که آنچه تو دهی، بینقص است
فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ،
🔹 و افزون بر آنچه خواستهام، به من ده که تو کریمی...
وَزِدْنِى مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ...
#یادداشت
📜 درس زندگی از امام باقر(ع)
هنگام بلا نیازمند منبعی هستیم که به آن توسّل کنیم و از آن مدد بجوییم؛ امّا آنچه مهم است، منبع یاری و مددجویی است. این که چه چیزی منبع یاری باشد و از چه کسی یاری بطلبیم، نقش مهمّی در رضامندی دارد. اشتباه در یاریطلبی، موجب ناکامی میگردد و بر فشار روانی میافزاید.
واقعیت این است که بدون خدا، هیچ عاملی کارساز نخواهد بود. گرهگشایی، تنها به دست خداوند متعال خواهد بود و همۀ اسباب، با تأیید خداوند، اثربخش خواهند شد. خداوند برای حلّ مشکلات بس است. به همین جهت، برای حلّ مشکلات باید به خدا روی آورد و از او کمک خواست. این جاست که دعا معنا مییابد.
امام باقر(ع) به هنگام گرفتاری، زنان و کودکان را جمع میکرد و ایشان دعا میفرمود و آنان آمین میگفتند. امام باقر(ع) دعای خاصی نیز داشتهاند:
🤲🏻 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَاجعَل لی فی صَلاتی وَدُعائی بَرَکةً تُطَهِّرُ بِها قلبی... و تُفَرِّجُ بِها هَمّی، و تُسلّی بِها غَمّی، و تَشفی بِها سَقَمی، وَ تؤمِنُ بِها خَوفی، وتَجلو بِها حُزنی¹.
بارخدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و در نماز و دعایم برایم برکتی قرار ده که قلبم را با آن پاک کنی... و گرفتاریام را با آن بگشایی، اندوهم را با آن آرام سازی، و بیماریام را با آن شفا دهی، و ترسم را با آن امن سازی، و ناراحتیام را جلا دهی.
۱. فلاح السائل، صفحه ۳۶۳، حدیث ۲۴۲؛
مصباح المتهجّد، صفحه ۷۶، حدیث ۱۲۴.
📘 الگوی اسلامی شادکامی، صفحه ۵۸۶.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#بشنوید
📖 قرائت سریع زیارت جامعه کبیره
🎙 حاج مهدی رسولی
🌐 صفحات مجازی
خاب الوافدون - رسولی.mp3
13.31M
#بشنوید
خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلاَّ لَكَ
كسى كه بر غير تو وارد شود محروم است و آنكه به غير تو رو كند زيانكار است
وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ
و هر كه به درگاه غير تو رود محتاج گشته و هر كه از غير فضل و كرم تو درخواست كرد بى برگ و نوا گرديد
بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ وَ خَيْرُكَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبِينَ وَ فَضْلُكَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِينَ
درگاه لطف تو به روى مشتاقان باز و خير و احسانت براى طالبان مبذول است و فضل و كرمت براى سائلان مباح
وَ نَيْلُكَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِينَ وَ رِزْقُكَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاكَ وَ حِلْمُكَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاكَ
و عطايت براى اميدواران مهيا و رزقت براى اهل معصيت هم گسترده است و حلمت بر هر كه رو به تو آورد متوجه است
عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ
و عادتت احسان به بدكاران است و طريقه ات مدارا با سركشان
اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ وَ ارْزُقْنِي اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدِينَ وَ لاَ تَجْعَلْنِي مِنَ الْغَافِلِينَ الْمُبْعَدِينَ وَ اغْفِرْ لِي يَوْمَ الدِّينِ.
اى خدا مرا به راه هدايت رهبرى فرما و مرا نصيب گردان كوشش جهد كنندگان به طاعتت را و از غافلان دور از رحمتت مگردان و از گناهم روز جزا درگذر.
🤲🏻 التماس دعا
کشف داشتهها .mp3
39.21M
#بشونید
#سبک_زندگی
📜 کشف داشتههای زندگی
01:37 | حس خوب زندگی کجاست؟
❓ چرا من حس خوبی ندارم؟
✳️ ادراک داشتهها = حس خوب زندگی
03:59 | پدیده داشته های دیده نشده
💠 امام صادق (ع): "کم من منعم عليه وهو لا يعلم"
⛔️ پدیده کفران یا پنهان کردن داشتهها
✅ پدیده شکر یا آشکار کردن داشتهها
09:55 | دو تیپ انسان:
⭕️ کفرانگر یا پنهان ساز داشتهها
🔷 شکور یا آشکار ساز داشتهها
🔺 انسان شکور: یابنده داشتههای خود
12:09 | راه اول: چک لیست داشتهها (هفته پیش)
12:44 | راه دوم: کشف داشتهها
🔍 کشف یعنی پرده برداشتن
🔎 کاشف درون
💎 کاشف زندگی خود باشید
17:09 | خصیصه منفییاب ‼️
👀 چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید
19:54 | کشف داشتههای خانوادگی
📖 رسول الله(ص): لا یَفرَک مُؤمن مؤمنة؛ إن كره منها خُلُقا رضی منها آخر؛
هیچ مؤمنی از همسر مؤمنش بغض نداشته باشد؛ اگر از یک خلق او ناخرسند است، از خلق دیگر او راضی است!
🔹 کشف خوبیهای همسر
🔸 کشف خوبیهای فرزند
✔️ کاشفگری خوبیها، خصیصه انسانهای راضی
25:07 | روش کشف: مقایسه نزولی❓
🔸 مقایسه نزولی، آشکارساز داشتهها
▪️مقایسه صعودی، آشکارساز نداشتهها
27:43 | راز کشف داشتهها در نهج البلاغه
30:03 | راز «کاشفگری» و «تابآری» در سخن رسول خدا(ص)
‼️ مقایسه نزولی، عامل شکوری و صبوری
33:21 | دعای مقایسه نزولی
📖 دعای جوشن صغیر با منطق مقایسه نزولی
36:45 | خلاصه سخن
❓ کدام مکتب ایده بهتری برای زندگی ارائه کرده است؟
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
28.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا