خصیصه رشدکنندگی.mp3
48.57M
#بشنوید
📜 زندگی و رشدکنندگی
🎙 سخنرانی روز اربعین
گروه درمان معنوی خداسو
🔴 اربعین از دو منظر:
🔸 منظر تاریخی: امکان و عدم امکان حضور کاروان اسرا در اربعين اول
🔹 منظر سبکشناخت زندگی:
▫️جزئی از سبک زندگی مؤمنانه
▫️ نشانه متمایزکننده مؤمنان
فلسفه شهادت امام حسین در زیارت اربعین: نجات مردم از جهالت و ضلالت
تبدیل مناسبتهای عزا به کانون تبیین و روشنگری با هوشمندی علمای دین
❇️ موضوع: خصیصه رشدکنندگی
شاخص حیات 👈🏻 رشدکنندگی
❓معنای رشد:
▪️جذب و دریافت مواد لازم
▪️تبدیل به رشد و توسعه وجودی
⚠️ قانون مردگی:
⭕️ عدم دریافت و جذب مواد رشددهنده
⭕️ دریافت و جذب مواد نابودکننده
💠 مفهوم تبیینگر رشد 👈🏻 "شکر"
انسان شکور 👈🏻 دارای ویژگی رشدکنندگی
🔳 معنای مشهور شکر:
شناخت نعمت + اظهار نعمت + قدردانی از نعمت دهنده
🟩 معنای اصیل:
تبدیل امکانات دریافتی به رشد انسانی
⁉️ امکانات رشد:
💎 نعمت: ثروت، قدرت، شهرت، موقعیت، زیبایی و...
💥مصیبت: فقر، تهدید، تهمت، تکذیب، ناسپاسی و...
💫 فلسفه شکر بر مصیبت در سجده زیارت عاشورا
💫 فلسفه ستایشگری سیدالشهدا در همه حوادث کربلا
💫 منطق "مارایت الا جمیلا" ی حضرت زینب
📉رشدکنندگی یعنی توان تبدیل همه نعمتها و مصیبتها به رشد و توسعه وجودی
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
#سؤال_وارده
استاد طبق صحبتهای امروزتون ما باید حتی شاکر باشیم از همون کسایی که با ازارشون باعث رشد ما شدن؟
البته در دل
#پاسخ_پسندیده
علیکم السلام
شاکر "از آنها" نه
اما آدم شاکر "در آزار آنها" رشد خودش را می جوید؛ مانند سیدالشهدا علیهالسلام که در ظلم یزید رشد خودش را دنبال کرد.
دقت کنید، در معنای اصیل شکر، مسئله قدردانی از طرف مقابل نیست؛ مسئله تبدیل آزار به پله رشد و ترقّی است.
کنشگری.mp3
35.94M
#بشنوید
⚫️ شب اول مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر
🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
📜 عاشورا و کنش اجتماعی
▪️تفاوت کنش فردی با کنش اجتماعی
🔸 کنش اجتماعی: نسبت ما با پدیدههای جامعه
✳️ قانون کنش اجتماعی:
◽️ ۱. دامنه کنشگری
🔺 مجموع کنشگر مباشر + کنشگر موافق = کنش اجتماعی
محدود نبودن کنش اجتماعی به فرد مباشر
❓کارکرد کنشگر موافق:
🔹زمینهسازی، بسترسازی و ایجاد فضای مساعد
❌ کنش اجتماعی بدون بستر اجتماعی ناممکن است
🕋 شواهد دینی:
🛑 جامعه، قاتل ناقه صالح(فَعَقَروها)
◽️ ۲. تداوم کنشگری
❌ مقطعی نبودن کنش اجتماعی
❌ محدود نبودن کنش اجتماعی به زمان واقعه
کنش اجتماعی 👈🏻 عمل مستمر، نه منقطع
🕌 شواهد دینی:
🔻 امام علی علیهالسلام:
🔸 مشارکت مؤمنان آینده در جنگ نهروان، بدون حضور در جنگ‼️
🔴 پاسخ به شبه:
❓چرا لعن در زیارت عاشورا:
زمینهسازها نیز شریک قتل اند، شریک یزید...
❓چرا عزاداری و راهپیمایی اربعین
عزاداری و راهپیمایی اربعین، جزئی از کنش حسین بن علی(ع)
و :
تداوم کنش اجتماعی عاشورا
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
سخنرانی.mp3
33.59M
#بشنوید
⚫️ شب دوم مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر
🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
📜 کنشگری اجتماعی (۲)
🟢 کنشگران غیر مباشر
❓ چه اقداماتی فرد غیرمباشر را تبدیل به "عامل" میکند؟
💠 گونههای کنشگری غیرمباشر:
۱. کنشهای دوطرفه
▪️ مراد: بدون طرف دوم، کنش اول ناممکن
▫️ غیبت، تهمت، شایعه و...
2️⃣ کنش پیشاحادثه
▪️ آمریت، راهنمایی، اشارهگری
3️⃣ سیاهی لشکر
🔺 یعنی: بالابردن آمار بدون کنشگری تعریف شده
⚫️ سیاهی لشکر رسانهای:
▫️عضویت در شبکههای اجتماعی
▫️ دیدن پستها و پیامها
▫️بینندگی شبکههای تلویزیونی و رادیویی و ماهوارهای
⭕️ شب اول 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
کنشگران غیر مباشر ۲.mp3
35.76M
#بشنوید
⚫️ شب سوم مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر
🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
📜 کنش اجتماعی (۳)
کنشگران غیرمباشر - بازیگران خاموش - فاعلان ناپیدا
4️⃣ تحسین، تقبیح و تأیید
تحسین گری = کنشگری
تحسین کار غلط = کننده کار غلط
تحسین کار خوب = کننده کار خوب
تقبیح گری = کنشگری
تقبیح کار غلط = مانع کار غلط
تقبیح کار خوب = مانع کار خوب
تحسین و تقبیح رسانهای: لایک کردن
5️⃣ علاقمندی، دوست داشتن
دوستداری = کنشگری
دوست دار کار قبیح = کنشگر فعل نیک
دوست دار کار نیک = کنشگر کار نیک
دوست داشتن، بعد عاطفی کنش اجتماعی
⭕️ شب دوم 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنشگران غیر مباشر ۳.mp3
45.93M
#بشنوید
⚫️ شب چهارم مراسم عزادرای دهه آخر ماه صفر
🕌 حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
📜 کنش اجتماعی (پایانی)
کنشگران غیرمباشر - بازیگران خاموش
6️⃣ رضایت و نارضایتی
رضایت به فعل = انجام فعل
رضایت و نارضایتی، ملاک کنشگری
قاتل بودن جامعه یهود، به دلیل رضایت از قتل ( آلعمران: ۱۸۳ )
7️⃣ عدم تغییر با وجود قدرت
وظیفه: تقویت حق + تضعیف باطل
⭕️ شب سوم 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
📑 الگوی نظری محافظت از مرزهای جنسی خانواده براساس منابع اسلامی برای خانوادهدرمانگری سیستمی- معنوی
▪️نوع مقاله : پژوهشی
✍🏻 نویسندگان:
🔅 عباس پسندیده، مسعود جانبزرگی، مسعود آذربایجانی
❇️ چکیده:
در روایات اسلامی افزون بر مرز فردی، خانواده نیز مرز جنسی دارد که مرد و زن را شامل میشود و آموزههای آن قابلیت مدلسازی دارد. پژوهش حاضر با هدف استخراج الگوی محافظت از مرز جنسی خانواده بهروش تحلیلی- اسنادی کلاسیک در مطالعات اسلامی انجام شد. دادههای پژوهش بااستفاده از روش تجزیه و تحلیل کیفی از نوع بررسی متون متقابل تحلیل و سپس الگوپردازی نظری در چارچوب مشاهدات بالینی و تحلیلی، انجام شد. بدینمنظور پس از تحلیل و کدگذاری بیش از 100 حدیث و آیات مرتبط با موضوع پژوهش، 23 روایت پس از اعتباریابی و باتوجه به آیات قرآن در الگوپردازی، انتخاب و با سه مؤلفه مربوط به مرزهای خانواده (مرزهای درون-بیرون، خود- دیگری و زن-مرد)، تجزیه و تحلیل شد. نتایج بررسیها نشان داد که الگوی مرز جنسی خانواده ناظر به درون و بیرون خانواده بوده و شامل زن و مرد است. مدل ارتباط جنسی زن و مرد با غیرهمسر (خود-دیگری)، مدلی بسته و ایمنیبخش و رفتار جنسی همسران با یکدیگر، مدلی باز و رضایتبخش است. بُعد بیرونی این الگو، ترکیبی از عفت و غیرت است که سبب احساس ایمنیجنسی برای همسران میشود و بُعد درونی آن تبرج و آمادگی است که نشانه توجه جنسی است. همچنین بین رفتار درون و بیرون سیستم رابطهای معکوس برقرار است؛ یعنی منع جنسی نسبت به بیرون خانواده، باارضای جنسی درون خانواده ارتباط دارد و برعکس آن نیز برقرار است. برایناساس، برای امنیت مرز جنسی خانواده باید برنامههایی جامع براساس مفاهیم عفت، غیرت، تبرّج و تهیأ طراحی کرد. این الگو میتواند برای ارتقاء امنیت و آرامش خانواده در تکنیک خانوادهدرمانگریمعنوی مورد آزمون قرار گیرد.
▫️ کلیدواژهها:
مرز جنسی، عفت تبرّج، آراستگی جنسی، ایمنی جنسی، توجه جنسی، خانوادهدرمانگری معنوی
📚 پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده / شماره ۳۰ / فروردین ۱۴۰۲
⭕️ لینک مقاله 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
هدایت شده از | اندکی اندیشه |
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات)
پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی»
▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم
▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک
▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟
✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید
حسینعلی رحمتی
16 شهریور 1402
آرشیو شماره های گذشته #مجله_اخفاپژوهی (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#یادداشت
❇️ جستارهایی در باره روانشناسی اسلامی
🔹 چند سرمقاله کوتاه پیرامون برخی موضوعات مهم در تحقیقات اسلامی-روانشناختی که میتواند زوایایی از این بحث را کمی روشن کند:👇
✍️ روانشناسی اسلامی؛ اسلامیزهکردن روانشناسی یا تئوریزهکردن معارف اسلامی؟
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 1
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2118_2119.html
✍️ طرحی نو در روانشناسی، متناسب با فرهنگ و معارف اسلامی
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 2
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2127.html
✍️ فقر روش در تحقیقات اسلامی-روانشناختی
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 4
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2142.html
✍️ اصول فقه یا اصول فهم روانشناختی؟!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 5
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2158.html
✍️ پژوهش معکوس در فهم روانشناختی متون دینی!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 8
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2208_2209.html
✍️ ساختار متن
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 9
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2208_2219.html
✍️ داستان روانشناسی با «سخن خدا» و «ساخته خدا»!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 10
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2231_2232.html
✍️ روانشناسی اسلامی؛ از پژوهشهای ابتر به کوثر
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 13
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2241_2243.html
✍️ روانشناسی اسلامی؛ پیرو یا پیشرو؟
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 14
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2244_2245.html
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
#یادداشت
📜 خودمیزانی در مناسبات اجتماعی
‼️من و دیگران
❗️من، دیگران و خواستههای من
⁉️ دیگران چگونه باشند؟ من برای دیگران چه میخواهم؟
⁉️ من برای خود چه میخواهم؟
⭕️ منِ برابر؛ یا منِ برتر؟ مسئله این است!
❌ برخی همه خوبیها و چیزهای ارزشمند را فقط برای خود میخواهند و برایشان مهم نیست دیگران در چه وضعیتی باشند!
⚠️ لذا به گونهای رفتار میکنند که ديگران آسیب دیده و از کسب منفعت بازمیمانند!؟
✳️ از مفاهیم مهمی رسول خدا (ص) بر آن تأکید کردند، همانند دانستن دیگران با خود است که در نتیجه هر چه برای خود میپسندد، برای دیگران نیز میپسندد.
پیامبر خدا(ص):
عادل ترینِ مردم، کسی است که برای مردم، آن چیزی را می پسندد که برای خود می پسندد، و برای آنها خوش ندارد، آنچه را برای خود خوش ندارد.
رسول اللّه(ص): أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِی لِلنّاسِ ما یرضی لِنَفسِهِ، وکرِهَ لَهُم ما یکرَهُ لِنَفسِهِ.
🏴🏴 رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تسلیت باد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 قانون کنش اجتماعی
تفاوت کنش فردی با کنش اجتماعی
قانون کنش اجتماعی:
۱. پهنه کنشگری
❓کنشگران چه کسانی هستند
محدود نبودن کنشگری به افراد مباشر
موافقان، جزء کنشگران
۲. دامنه زمانی کنش
محدود نبودن کنشگری به زمان واقعه
موافقان در هر زمان، جزء کنشگران
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 چرا عزاداری میکنیم؟
پاسخ در قانون کنش اجتماعی است.
عزادرای، یادآوری یک حادثه نیست.
تداوم کنش حسین بن علی در طول زمان است...
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 فلسفه لعن
چرا این همه نفرین؟
چرا باید افراد غیر مباشر لعن شوند؟
فلسفه لعن در قانون کنش اجتماعی است.
بنیان گذار، مباشران و موافقان همگی کنشگران ظلم به سیدالشهداء.
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
#یادداشت
📜 امام رضا(ع) استراتژيست پساعاشورا
✳️ مسئله: احیای اجتماعی امامت
❇️ هدف: پیرو سازی(تغییر تبعیت از طاغوت به تبعیت از ولایت)
🟢 راهبرد: تبیین محاسن کلام اهلبیت(ع) /جهاد تبیین
🟡 روش: تعلیم و تعلّم علوم اهلبیت(ع) / آموزش و فرهنگ سازی
👥 مجریان: همه شیعیان /احیای اجتماعی امامت، وظیفه شیعیان، نه امامان!!
از عبدالسّلام بن صالح هروی قال(ع): «رَحِمَ اللهُ عَبداً أَحْیَا أَمْرَنَا»؛
فَقُلْتُ لَهُ: وَکَیْفَ یُحْیی أَمْرَکُمْ؟
قَالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛
«خدا رحمت کند بندهای را که امر ما را زنده مینماید».
عبدالسّلام میگوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نماید؟
فرمود: «علوم ما را فرا بگیرد و آنها را به مردم بیاموزد که اگر مردم، محاسن و زیباییهای کلام ما را بدانند از ما پیروی میکنند».
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#سرمقاله
📜 روانشناسی اسلامی؛ اسلامیزهکردن روانشناسی یا تئوریزهکردن معارف اسلامی؟
..... این قبیل مسائل نشان میدهد که روانشناسی با سپریکردن دورههای مختلف، به قابلیتی دست یافته است که اکنون بهتر میتواند برخی ابعاد روانشناختی آموزههای دین، و البته نه همه آن، را درک کند. دین و آموزههای دینی، تغییری نکردهاند؛ آنچه تغییر کرده، دانش روانشناسی است. آموزههای دینی در موضوع انسان و تحلیل رفتارها و فرآیندهای روانی او، و همچنین در پرورش انسانهای سرآمد و فرهیخته، به مثابه منابعی غنی هستند که کشف و استفاده از آنها نیازمند دانش پیشرفته و رشد علمی است. امروزه روانشناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون رواندرمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن میتواند این بخش از قابلیتها و ظرفیتهای دین را نیز درک کند و از آن بهره ببَرَد. اینجا است که روانشناسی مبتنی بر معارف اسلامی معنا پیدا میکند....
... روانشناسی اسلامی به دنبال آن است که با مطالعه دقیق و علمی منابع اسلامی (قرآن و حدیث)، ابعاد روانشناختی آنها را کشف و ایدههایی برای دانش روانشناسی استخراج کند تا با طی مراحل خود، به نظریههای علمی تبدیل شوند. این چیزی است که از آن به «تئوریزهکردن» معارف دینی در برابر «اسلامیزهکردن» روانشناسی یاد میکنیم.
روانشناسی اسلامی، هرچند تحقیقات تجربی را محور قرار نمیدهد تا آنها را با معارف دین تأیید کند، با این حال، حتماً به آنها توجه میکند تا نسبت آنها با معارف دین مشخص شود؛ این نسبت گاه تطابق کامل است، گاه تعارض کامل و گاه ممکن است در بخشهایی هماهنگ باشد و در بخشهایی متفاوت؛ یا سکوت کرده باشد .....
📒 پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره ۱
⭕️ لینک کامل سرمقاله: 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات