هدایت شده از | اندکی اندیشه |
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات)
پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی»
▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم
▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک
▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟
✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید
حسینعلی رحمتی
16 شهریور 1402
آرشیو شماره های گذشته #مجله_اخفاپژوهی (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag
♨️«اندکی اندیشه» ضرر ندارد👈 @harahmati
#یادداشت
❇️ جستارهایی در باره روانشناسی اسلامی
🔹 چند سرمقاله کوتاه پیرامون برخی موضوعات مهم در تحقیقات اسلامی-روانشناختی که میتواند زوایایی از این بحث را کمی روشن کند:👇
✍️ روانشناسی اسلامی؛ اسلامیزهکردن روانشناسی یا تئوریزهکردن معارف اسلامی؟
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 1
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2118_2119.html
✍️ طرحی نو در روانشناسی، متناسب با فرهنگ و معارف اسلامی
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 2
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2127.html
✍️ فقر روش در تحقیقات اسلامی-روانشناختی
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 4
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2142.html
✍️ اصول فقه یا اصول فهم روانشناختی؟!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 5
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2128_2158.html
✍️ پژوهش معکوس در فهم روانشناختی متون دینی!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 8
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2208_2209.html
✍️ ساختار متن
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 9
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2208_2219.html
✍️ داستان روانشناسی با «سخن خدا» و «ساخته خدا»!
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 10
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2231_2232.html
✍️ روانشناسی اسلامی؛ از پژوهشهای ابتر به کوثر
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 13
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2241_2243.html
✍️ روانشناسی اسلامی؛ پیرو یا پیشرو؟
📚پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره 14
🆔http://psychology.riqh.ac.ir/issue_2244_2245.html
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
#یادداشت
📜 خودمیزانی در مناسبات اجتماعی
‼️من و دیگران
❗️من، دیگران و خواستههای من
⁉️ دیگران چگونه باشند؟ من برای دیگران چه میخواهم؟
⁉️ من برای خود چه میخواهم؟
⭕️ منِ برابر؛ یا منِ برتر؟ مسئله این است!
❌ برخی همه خوبیها و چیزهای ارزشمند را فقط برای خود میخواهند و برایشان مهم نیست دیگران در چه وضعیتی باشند!
⚠️ لذا به گونهای رفتار میکنند که ديگران آسیب دیده و از کسب منفعت بازمیمانند!؟
✳️ از مفاهیم مهمی رسول خدا (ص) بر آن تأکید کردند، همانند دانستن دیگران با خود است که در نتیجه هر چه برای خود میپسندد، برای دیگران نیز میپسندد.
پیامبر خدا(ص):
عادل ترینِ مردم، کسی است که برای مردم، آن چیزی را می پسندد که برای خود می پسندد، و برای آنها خوش ندارد، آنچه را برای خود خوش ندارد.
رسول اللّه(ص): أعدَلُ النّاسِ مَن رَضِی لِلنّاسِ ما یرضی لِنَفسِهِ، وکرِهَ لَهُم ما یکرَهُ لِنَفسِهِ.
🏴🏴 رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله تسلیت باد.
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | آپارات
10.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 قانون کنش اجتماعی
تفاوت کنش فردی با کنش اجتماعی
قانون کنش اجتماعی:
۱. پهنه کنشگری
❓کنشگران چه کسانی هستند
محدود نبودن کنشگری به افراد مباشر
موافقان، جزء کنشگران
۲. دامنه زمانی کنش
محدود نبودن کنشگری به زمان واقعه
موافقان در هر زمان، جزء کنشگران
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 چرا عزاداری میکنیم؟
پاسخ در قانون کنش اجتماعی است.
عزادرای، یادآوری یک حادثه نیست.
تداوم کنش حسین بن علی در طول زمان است...
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
10.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
15.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 فلسفه لعن
چرا این همه نفرین؟
چرا باید افراد غیر مباشر لعن شوند؟
فلسفه لعن در قانون کنش اجتماعی است.
بنیان گذار، مباشران و موافقان همگی کنشگران ظلم به سیدالشهداء.
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
#یادداشت
📜 امام رضا(ع) استراتژيست پساعاشورا
✳️ مسئله: احیای اجتماعی امامت
❇️ هدف: پیرو سازی(تغییر تبعیت از طاغوت به تبعیت از ولایت)
🟢 راهبرد: تبیین محاسن کلام اهلبیت(ع) /جهاد تبیین
🟡 روش: تعلیم و تعلّم علوم اهلبیت(ع) / آموزش و فرهنگ سازی
👥 مجریان: همه شیعیان /احیای اجتماعی امامت، وظیفه شیعیان، نه امامان!!
از عبدالسّلام بن صالح هروی قال(ع): «رَحِمَ اللهُ عَبداً أَحْیَا أَمْرَنَا»؛
فَقُلْتُ لَهُ: وَکَیْفَ یُحْیی أَمْرَکُمْ؟
قَالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَیُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»؛
«خدا رحمت کند بندهای را که امر ما را زنده مینماید».
عبدالسّلام میگوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده نماید؟
فرمود: «علوم ما را فرا بگیرد و آنها را به مردم بیاموزد که اگر مردم، محاسن و زیباییهای کلام ما را بدانند از ما پیروی میکنند».
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
#سرمقاله
📜 روانشناسی اسلامی؛ اسلامیزهکردن روانشناسی یا تئوریزهکردن معارف اسلامی؟
..... این قبیل مسائل نشان میدهد که روانشناسی با سپریکردن دورههای مختلف، به قابلیتی دست یافته است که اکنون بهتر میتواند برخی ابعاد روانشناختی آموزههای دین، و البته نه همه آن، را درک کند. دین و آموزههای دینی، تغییری نکردهاند؛ آنچه تغییر کرده، دانش روانشناسی است. آموزههای دینی در موضوع انسان و تحلیل رفتارها و فرآیندهای روانی او، و همچنین در پرورش انسانهای سرآمد و فرهیخته، به مثابه منابعی غنی هستند که کشف و استفاده از آنها نیازمند دانش پیشرفته و رشد علمی است. امروزه روانشناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون رواندرمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن میتواند این بخش از قابلیتها و ظرفیتهای دین را نیز درک کند و از آن بهره ببَرَد. اینجا است که روانشناسی مبتنی بر معارف اسلامی معنا پیدا میکند....
... روانشناسی اسلامی به دنبال آن است که با مطالعه دقیق و علمی منابع اسلامی (قرآن و حدیث)، ابعاد روانشناختی آنها را کشف و ایدههایی برای دانش روانشناسی استخراج کند تا با طی مراحل خود، به نظریههای علمی تبدیل شوند. این چیزی است که از آن به «تئوریزهکردن» معارف دینی در برابر «اسلامیزهکردن» روانشناسی یاد میکنیم.
روانشناسی اسلامی، هرچند تحقیقات تجربی را محور قرار نمیدهد تا آنها را با معارف دین تأیید کند، با این حال، حتماً به آنها توجه میکند تا نسبت آنها با معارف دین مشخص شود؛ این نسبت گاه تطابق کامل است، گاه تعارض کامل و گاه ممکن است در بخشهایی هماهنگ باشد و در بخشهایی متفاوت؛ یا سکوت کرده باشد .....
📒 پژوهشنامه روانشناسی اسلامی، شماره ۱
⭕️ لینک کامل سرمقاله: 👈🏻 کلیک کنید
📣 رسانه دینی باشیم
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
چند درصد از دانش آموزان ما امثال کاظمی آشتیانی را می شناسند و چند درصد امثال رونالدو را؟!
در مورد آموزش و پرورش، یک نکتهی کلّیای وجود دارد که بنده روی آن تأکید میکنم... ما بایستی کاری کنیم که دانشآموز ما دارای هویّت ملّی بشود؛ هدف از تربیت دانشآموز، از آمدن این دانشآموز به مدرسه، به دبستان یا دبیرستان، صرفاً این نباشد که بخواهد درس یاد بگیرد. خب بله، درس هم باید یاد بگیرد، علم هم باید بیاموزد، امّا مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حدّ علمآموزی این است که او احساس هویّت بکند، یک انسان باهویّت ساخته بشود در اینجا که هویّت ملّی و احساس اعتماد به نفْس ملّی پیدا بکند و کودک ما از عمق جان، با افتخارات کشور آشنا بشود...
👈 این چیزی است که امروز وجود ندارد.
خیلی از افتخارات هست؛ حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمیآشتیانی را آوردند؛ شما بین بچّههای مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمیآشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودیای که این مرد و این جوان داشت ــ جوان هم بود ــ میشناسند و مثلاً فرض کنید رونالدو را چند درصد میشناسند! گاهی اوقات بچّههای کوچک خانوادهی ما اسمهایی را هم میآورند که من حتّی نمیتوانم یاد بگیرم آن اسمها را! قشنگ اینها را میشناسند... ما چرا افتخارات ملّی خودمان را نمیشناسیم؟ این خیلی مهم است.
یک بخش از این چیزهایی که میگوییم «هویّت ملّی» همین است که افتخارات ملّی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند، تلاشی که شده و مجاهدتی که شده بشناسند.
بیانات رهبری در دیدار معلّمان (۱۴۰۱/۰۲/۲۱)
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
#کلیپ_کوتاه
📜 تبدیل غیرمباشر به کنشگر (۱)
چگونه افراد غیرمباشر، به کنشگر تبدیل می شوند؟
۱. طرف دوم بودن در کنشهای طرفینی
رفتارهای طرفینی بدون طرف دوم، ناممکن است
طرف دوم، تکمیل کننده کنشگری
مثال:
شنیدن تهمت، غیبت، تمسخر، شایعه، شبکههای رادیویی و...
دیدن فیلمها، تصایر، شبکههای تلویزیونی و...
🗓 ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
⭕️ صوت کامل 👈🏻 کلیک کنید
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر | آپارات