#یادداشت
📜 کاهش سرمایه فرهنگی!
افکار، باورها و اعتقادات، پشتوانه نظام بود که در انقلاب ۵۷ تولید و در جنگ، تقویت شد؛ همان چیزی که در طول حیات نظام اسلامی، مایه اقتدار وعزت آن بوده است. اما سرنوشت این سرمایه چه شده است؟
سرمایه باید موجب تولید ثروت فرهنگی شود تا رزق اجتماعی نظام را تأمین کند.
اما سوگمندانه باید گفت در طول این سالها، از سویی با سرقت فرهنگ و از سوی دیگر با سرمایهخوری فرهنگی مواجه بودیم!
دزدی فرهنگ در عملیات شبیخون فرهنگی و توسط رسانههای متعدد با یک برنامه واحد و منسجم، رخ داده و تداوم دارد و موفقیتهایی نیز کسب کرده است.
و اما سرمایهخوری یعنی هر جا کمآوردیم و نیازمند شدیم، از اصل سرمایه استفاده کرده و آنها را به میدان آورده و خرج کردهایم.
سرمایهخوری فرهنگی یعنی هر جا کم میآوریم از مقدسات اسلامی و شهدا و... خرج میکنیم تا بحران را خاتمه دهیم و یا مردم را به یک مشارکت سیاسی فراخوانیم! در حالی که بایست از آن سرمایه، ثروت فرهنگی خلق میکردیم و رزق روحی و روانی جامعه را تأمین میکردیم، که نکردیم!
افزایش جمعیت مخالفان و معارضان و بیتفاوتها که با فرهنگ انقلاب و اسلام بیگانهاند، کاهش مشارکت سیاسی و افزایش بحرانها و کوتاه شدن فاصله میان آنها، شواهد سرمایهخوری فرهنگی است.
🌐 صفحات مجازی
﷽
🔵 کانال گفتار پسندیده
📚 نشر آثار حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
💡 روزنهای به کهکشان معارف دینی در بستر زندگی امروز.
🔎 نگاهی نو به آموزههای دینی.
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 نمیتوان گفت یک کشور شادتر از بقیه کشورها است!
(بخش اول)
📌 همه میدانند که شادترین مردمان جهان کجا زندگی میکنند چون سازمان ملل متحد سال به سال آن را به ما گوشزد میکند. در چند سال گذشته فنلاند رتبۀ یک بوده و در جمعی از کشورهای اروپای شمالی(که همگی جزو شادترین کشورها هستند) در صدر قرار داشته است.
از آنجایی که این کشورهای اروپای شمالی به راز شادی پی بردهاند، ماها وسوسه میشویم که از عادات آنها تقلید کنیم. اگر مانند فنلاندیها زندگی کنید ــکمی در جنگل راه بروید، در آب یخ شنا کنیدــ همه چیز روبهراه میشود، اینطور نیست؟
⚠️ به این سادگیها هم نیست.
برای اینکه گزارش شادی جهانی و شاخصهای شادیِ بینالمللیِ دیگر بتوانند گزارشهای افراد از شادیشان را با هم مقایسه کنند، باید فرض را بر این بگیرند که در سرتاسر جهان مردم به شیوهای تقریباً یکسان شادی را تعریف میکنند و به سوالاتِ پیمایشهای شادی پاسخ میدهند...
مطالعۀ اینکه مردم در سرتاسر جهان چه درکی از رفاه دارند در واقع تفاوتهای اساسی بین کشورهای مختلف را نشان میدهد...
✅️ مردم در سرتاسر جهان تشابهات آشکاری در شیوۀ تجربهی شادی دارند. مطالعهای که در سال ۲۰۱۶ بر روی ۲۷۹۹ نفر بزرگسال از ۱۲ کشور انجام گرفته است نشان داده که در تمام کشورهای مورد مطالعه تعاریف روانشناختی شادی یعنی «حالت، احساس یا نگرشی درونی» بر تعاریف دیگر مسلط است. مشخصاً مردم در سرتاسر دنیا گفتهاند که شادی را در دستیابی به «هماهنگی (توازن) درونی» یافتهاند.
🧐 شاید هماهنگی درونی امری جهانی به نظر بیاید، ولی میتواند در جاهای مختلف معانی بسیار متفاوتی داشته باشد.
مثلاً دو سال پیش وقتی داشتم در دانمارک فیلم مستندی دربارۀ جستجوی شادی میساختم، دریافتم که دانمارکیها معمولاً هماهنگی درونی را با هوگه تعریف میکنند که به معنای چیزی مانند دنج بودن و سرخوشیِ آسوده است. در حالی که دریافتم آمریکاییها این مفهوم را بیشتر با هماهنگی بین مهارتها و علایقشان تعریف میکنند، آن هم اغلب در زمینهی کاری.
🔴 بنابراین تعاریف روانشناختی نمیتوانند با دقت خوبی شادی را توضیح دهند. ورای آن هم تفاوت بین کشورها بیشتر و بیشتر میشود. مثلاً همان مطالعۀ سال ۲۰۱۶ که در بالا اشاره شد نشان داده که ۴۹ درصد آمریکاییها در تعاریفشان از شادی تلویحاً به روابط خانوادگی اشاره کردهاند، در حالی که درکِ اهالی اروپای جنوبی و آمریکای لاتین از شادی بیشتر متوجه خودشان بوده است: فقط ۲۲ درصد پرتقالیها، ۱۸ درصد مکزیکیها و ۱۰ درصد آرژانتینیها در تعاریف شادی خود به خانوادههایشان اشاره کردهاند.
دو محقق ژاپنی در سال ۲۰۱۲ در مجلهی بینالمللی رفاه در بررسی تعاریف شادی در فرهنگهای غربی و آسیایی به یک تفاوت فرهنگی مهم پی بردند. آنها دریافتند که در غرب شادی به شکل «حالت برانگیختگی بالا مانند هیجان و احساس موفقیت شخصی» تعریف میشود، در حالی که در آسیا، «شادی به صورت تجربۀ حالت برانگیختگی کم مانند آرامش تعریف میشود».
👈🏻 حتی مقایسۀ دقیق افراد در داخل مرزهای کشورهای بزرگ هم کار دشواری است. مثلاً تعریفِ شادی در بخشهای شمالی هند با بخشهای جنوبی آن تفاوت زیادی دارد. و مطالعات نشان میدهد که ویژگیهای شخصیتی افراد در نواحی مختلفِ ایالات متحدۀ آمریکا هم بسیار متفاوت از همدیگر است. مثلاً افراد در ناحیهی شمال شرقی و مابین شمال شرقی و جنوب شرقی بیشتر اضطراب دلبستگی از خود نشان میدهند («کی زنگ میزنی؟») در حالی که در ایالت غربی اجتناب دلبستگی بیشتر است («حالا هر وقت شد همدیگه رو میبینیم»).
💬 حتی کلماتی که برای صحبت کردن در مورد شادی مورد استفاده قرار میگیرند در زبانهای مختلف معانی ضمنی متفاوتی دارند. در زبان آلمانی شادی در کلماتی مانند نیکبختی و سرنوشتِ خوب ریشه دارد. در واقع، کلمۀ happiness از واژۀ hap میآید که به معنای «شانس» است. در زبانهای با ریشهی لاتینی هم این کلمه از واژهی felicitas میآید که در روم باستان نه تنها به شانس بلکه به رشد، پرباری و شکوفایی اطلاق میشد.
✳️ در مجموع فرهنگها در تعارفِ شادی تفاوت زیادی با هم دارند. بنابراین نمیتوان به طور صددرصدی گفت که یک کشور شادتر از بقیۀ کشورها است و شاخصِ «شادترین کشورها در جهان» به تنهایی آموزنده نیست. شادی میتواند به شیوههای بسیار گوناگونی تعریف و اندازهگیری شود. شاید طبق یک تعریف فنلاند شادترین کشور جهان باشد، ولی تقریباً با یقین میتوان گفت که بنا بر تعاریف دیگر چنین نیست. کشورها بیشتر از اینکه مقایسه شوند باید طبقهبندی شوند.
👤 آرتور بروکس
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 بارسلون خودتان را پیدا کنید
(بخش دوم)
پیشتر گذشت که فرهنگها در تعارفِ شادی تفاوت زیادی با هم دارند. بنابراین نمیتوان به طور صددرصدی گفت که یک کشور شادتر از بقیۀ کشورها است و شاخصِ «شادترین کشورها در جهان» به تنهایی آموزنده نیست. شادی میتواند به شیوههای بسیار گوناگونی تعریف و اندازهگیری شود. شاید طبق یک تعریف فنلاند شادترین کشور جهان باشد، ولی تقریباً با یقین میتوان گفت که بنا بر تعاریف دیگر چنین نیست. کشورها بیشتر از اینکه مقایسه شوند باید طبقهبندی شوند.
✅️ یک روش مفید برای شروعِ این کارْ تمایز قائل شدن بین دو شیوۀ توجه به شادی است.
اول) توجه به شادیْ «درونی» است یا «بیرونی»، یعنی دروننگری در برابر تعامل با دیگران.
دوم) توجه به «رابطه» است یا به «کار»، یعنی مبتنی بر آدمهاست یا مبتنی بر انجام عمل.
این تقسیمبندی ۴ مدل اصلیِ رفاه را به وجود میآورد که براساس مطالعات پیمایشی از سرتاسر جهان است.
1️⃣ شادی از رابطۀ خوب با افرادی که دوستشان دارید حاصل میشود.
این مورد ترکیب دو حالت توجهیِ «بیرونی» و «رابطهای» است. در این مدل، دوستان و خانواده بیشترین میزان شادی را به فرد میدهند. یک مثال خوب برای این مدل میتواند ایالات متحدۀ آمریکا باشد (براساس اینکه جمعیت یک کشور شادی را بیشتر به چه شکل تعریف میکنند).
2️⃣ شادی از آگاهیِ بیشتر حاصل میشود.
این مورد ترکیب دو حالت توجهیِ «درونی» و «رابطهای» است و مدلی است برای مردمانِ معنوی، فلسفی و مذهبی، بهخصوص آنهایی که اهمیت ویژهای برای همبستگی اجتماعی قائل هستند. جنوبِ هند زادگاهِ افراد زیادی است که از این مدل پیروی میکنند.
3️⃣ شادی از انجام کارهایی که دوست دارید (خصوصاً با دیگران) حاصل میشود.
این مورد ترکیب دو حالت توجهیِ «بیرونی» و «کاری» است، یعنی وقف کردن خود در فعالیتهای کاری یا فراغتی که کاملاً رضایتبخشاند. اگر غالباً میگویید که «زندگی من کارم است» یا «دوست دارم با دوستانم گلف بازی کنم» شما جزو این دستهاید. این مدل بیشتر در کشورهای اروپای شمالی و مرکزی پیدا میشود.
4️⃣ شادی صرفاً از حس خوب میآید.
این مورد ترکیب دو حالت توجهیِ «درونی» و «کاری» است. این مدل مخصوص افرادی است که الویتشان تجربیاتی است که حسهای مثبت به آنها میدهد، چه تنها و چه با دیگران. زمانی این مدل روش خوبی برای ارزیابی رفاه خواهد بود که هرگاه به شادبودن فکر کنید تماشای نتفلیکس یا نوشیدن به ذهنتان آید. این مدل در کشورهای آمریکای لاتین، مدیترانه و جنوب آفریقا رایج است.
✳️ البته که این طبقهبندی جامع نیست؛ بسیاری از مردم و کشورها نمیتوانند کاملاً داخل این چارچوببندی قرار گیرند. در واقع، درک شما از شادی میتواند ترکیبی از این مدلها باشد. با این وجود آنها نقطۀ شروعی هستند برای فهم مفاهیم متعدد رفاه در سرتاسر جهان و مفاهیم داخل ذهن و قلب شما.
همانطور که جاهای مختلف تعاریف مختلفی از شادی دارند، افراد مختلف هم چنیناند. درک این تنوع میتواند به شما کمک کند تا خودتان را درک کنید تا ببینید آیا در خانۀ خودتان مثل یک وصلۀ ناجور هستید یا نه، و اگر اینگونه است علت آن چیست و چه کاری میتوانید برای رفع آن انجام دهید، حالا میخواهد آن کارْ نقل مکان یا پیوستن به یک اجتماع جدید باشد، یا صرفاً به صلح رسیدن با اطرافیانتان.
من دارم نسخۀ نهایی این مقاله را در بارسلون آماده میکنم، جایی که تابستانم را در آنجا میگذرانم. سی سال است که مانند روحی سرگردان به این شهر رفتوآمد میکنم و هر دفعه هفتهها و ماهها میمانم (حتی یک بار سه سال ماندم). در هیچ شاخصی بارسلون شادترین جای دنیا نیست (در آخرین گزارش سازمان ملل متحدْ اسپانیا به سختی رتبهی ۲۷ام را به دست آورد). پس چرا من اینجا را اینقدر دوست دارم؟
این شهر که پایتخت کاتالونیاست، شهری مختلط است: مردمانش از لحاظ توجهشان به اوغات فراغت و دوستیْ اسپانیایی هستند، اما از لحاظ عادات کاریْ بیشتر شبیه به مردم اروپای شمالیاند (ترکیب این دو باعث میشود زمان کمی برای خوابیدن داشته باشند که اندکی مشکلساز است). اینجا جای سختکوشی و کارآفرینی است، ولی جای خندههای بسیار و خوشقلبی هم هست. همچنین شهری است که من چندین سال قبل در آنجا ازدواج کردم، بنابراین بیشتر روابط عاطفیام آنجاست. به معنای دقیق کلمه آنجا با تعریف مختلط من از شادی همخوانی دارد: مشغولیت و لذت عمیق از تحقیق و تدریسم، و تعهد کامل به افرادی که در زندگیم هستند. از نظر من بارسلون شادترین جای دنیا است.
✅ شما هم بارسلون خودتان را دارید، بروید و پیدایش کنید.
👤 آرتور بروکس
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 عفاف (وحجاب)، امری اجتماعی یا انتظامی؟
🔶 به دنبال فوت خانم مهسا امینی (پس از مواجهه با گشت امنیت اخلاقی و مسائل پس از آن)، موضوع حجاب و عفاف در کانون توجه مردم و رسانهها قرار گرفت و در پی آن آشوبها و اغتشاشات اجتماعی زیادی شکل گرفت. یک بُعد ماجرا، «موجسواری» دشمنان بود؛ این موضوع، «بهانه» لازم را به وجود آورد و آنان فوری بر این موضوع سوار شده و شبکههای از پیش طراحیشده خود را فعال کردند.
🔷 بُعد دیگر، خودِ موضوع عفاف(وحجاب) است. در این باره چند مساله وجود دارد:
1⃣ اصل عفاف (وحجاب)، یک امر شرعی مسلم بوده و تردیدی در آن نیست.
2⃣ کیفیت پوشش(حجاب) نیز یک موضوع فقهی است که دیدگاههای مختلفی دارد و باید در جای خود مورد بحث قرار گیرد.
3⃣ عفاف (و حجاب)، یکی از شاخصهای جامعه اسلامی است و نمیتوان جامعه اسلامی را بدون آن، پذیرفت. این که در اولویتبندی شاخصها کجا قرار گیرد، موضوعی دیگری است که باید در جای خود بحث شود، اما شاخص بودن آن مورد تردید نیست.
4⃣ عفاف (و حجاب) از مولفههای سلامت اجتماعی است. در جامعه سالم، روابط زن و مرد بدون سوگیری جنسی تعریف میشود و لذا عفاف بر آن حاکم بوده و حجاب عنصری برای تامین این مولفه است.
👆🏻 اینها اصول موضوعه این نوشتار است. موضوع این نوشتار، سبک مواجهه با پدیده بیحجابی و بدحجابی بهمنظور فراگیرسازی آن در جامعه اسلامی است. این موضوع را در چند بند مطرح خواهیم کرد.
📰 فرهیختگان آنلاین
📋 متن کامل
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
1_2318555898.m4a
31.34M
#بشنوید
📜 قانون جذب از نظر حضرت انسیه الحورا(س)
بخش اول
⁉️ چگونه خیر را برای خود جذب کنیم؟
✅️ حضرت صدیقه طاهره(س) فرمودند: هرکس عبادات خود را خالصانه به سوی خدا، فرافرستد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او فرو میفرستد.
📘 تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸
🗓۱۴۰۱/۰۹/۱۷
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | توییتر | ویراستی
#یادداشت
📽 داستان فیلم «سلام»
مشهورترین رپر زن فرانسوی، ملینا دیامز، که فروش آلبومهایش میلیونی بوده و میلیونها تماشاگر داشته؛ در اوج ثروت و شهرت، آزاد از پوشش و... خودکشی میکند!!!
چون هیچکدام از اینها به او حس خوشبختی منتقل نمیکرده... اما پر از حس پوچی و رنج بوده. تا اینکه در اوج دردی که در قلب خود داشته، در یک مهمانی، کاملا تصادفی (که از سوی خداوند حساب شده بوده) کسی را در مهمانی میبیند که از جمع فاصله میگیرد و میگوید وقت مناجاتش با خداست... وقت نماز است... و او همان لحظه احساس میکند به چنین چیزی نیاز دارد. دعا نماز مناجات با خدا...
خیلی نکات عمیقی در مسلمان شدن او هست که باید به آن پرداخت...
وقتی میگوید همه چیز داشتم اما احساس خوشبختی نمیکردم.
تا اینکه با قرآن آشنا شدم. شروع کردم به خواندن و خواندن و تمام. مسلمان شدم. دلایلی میآورد که بعداً به آن میپردازم اما این نکته خیلی برایم خاص بود که میگوید:
پیش از این احساس میکردم هیچ کاری برای انجام ندارم. اما وقتی مسلمان شدم، دیدم چقدر کار برای انجام دارم و شروع کردم به نوشتن فهرستی از وظایفم...
📜 آیت الله ریشهری آغازگر نسل جدید حدیثپژوهی در دوره معاصر
🔷 حجت الاسلام دکتر پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی در میزگرد تبیین ویژگیهای علمی آیتالله ریشهری:
فعالیتهای حدیثی مرحوم آیت الله ریشهری، یک نقطه عطف در حدیثشناسی به شمار میرود که منشا اثر فراوان خواهد بود و به همین جهت در تاریخ حدیث، ماندگار خواهد شد.
دیدگاه محدثان بیشتر در دو چیز نمایان میشود:
۱. موضوع کتابهای حدیثی
۲. سبک تبویب احادیث
مثلاً موضوعات کتب حدیثی مرحوم کلینی، شیخ صدوق، علامه مجلسی با یکدیگر متفاوت است. از نظر این دو شاخص، کتاب اصلی ایشان یعنی دانشنامه قرآن و حدیث، هم از نظر عناوین مدخلها و هم از نظر سبک تبویب، با کتب دیگر محدثان متفاوت است؛ اما مهمتر این که موضوعات دیگر کتب حدیثی ایشان، یک تمایز جدی و مهم را نشان می دهد؛ کتابهایی مانند توسعه اقتصادی، الگوی شادی، الگوی مصرف، حکمت نامه کودک، حکمت نامه جوان، تحکیم خانواده و...
افزون بر شاخص موضوعات کتب حدیثی و شاخص تبویب، شاخص مهمتری به نام «سازمان حدیثی» و ساختار تشکیلات حدیثی ایشان وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.
مرحوم آیت الله ریشهری، جز کار گروهی، سازمانی حدیثی طراحی کرد که دیدگاه حدیثی ایشان را می توان از لابه لای آن مشاهده کرد. در این ساختار، سهم مهمی برای علوم انسانی مانند روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق و کلام اهل بیت(ع) در نظر گرفته شده بود. وارد ساختن مطالعات حدیثی به عرصه علوم انسانی، یک تحول متمایز است که من آن را حدیث پژوهی مدرن مینامم.
🌐 صفحات مجازی
#یادداشت
📜 تقسیم اوقات شبانهروز
♦️ از نکتههای بسیار مهم در منابع دینی ما تقسیم اوقات شبانهروز است که از جمله مباحث سبک زندگی است.
ما براساس چه منطقی اوقات شبانهروزمان را به بخشهای مختلف تقسیم کنیم؟
⬇️ در روایات ما چند مدل برنامهریزی برای زمان مطرح شده است:
1️⃣ یک مدل، مدلی است که از امام علی علیه السلام نقل شده که عبارت است از : مناجات، معیشت و لذتهای حلال.
2️⃣ مدل دیگر از امام صادق(ع) نیز شامل مناجات، گفتوگوی دینی، و لذتهای حلال وجود دارد.
3️⃣ امام کاظم(ع) نیز اوقات شبانهروز را به چهار قسمت مناجات، معیشت، گفتوگوی دینی و لذتهای حلال تقسیم میکند.
🔹 در فرهنگ اسلامی، بخشی از امور زندگی ما باید به معیشت بپردازد در عین حال هم برقراری ارتباط اجتماعی نیز با دیگران (اهل ایمان) هم مهم است.
🔸 در مدلهای سهگانه امام علی(ع) و مدل چهارگانه امام کاظم(ع) وقتی صحبت از مناجات و ارتباط با خداوند میشود مسائلی مانند خودارزیابی، تفکر و تامل در آفرینش، جزئی از مناجات به شمار میروند اما به نظر میرسد آنچه در صحف ابراهیم(ع) است مناجات معنای خاصی دارد و فقط شامل مناسک میشود و مواردی مانند خودارزیابی و تفکر، مستقلاً دیده شدهاند.
🔹 مجموعه این روایات به ما نشان میدهد که چند چیز در تمام این تقسیمبندیها مشترک است:
مسئله عبادت خداوند متعال یا ارتباط با خداوند و لذتهای حلال که به بخش خانواده مربوط میشود پایه ثابت تمامی این مدلهای برنامهریزی است یعنی حتی در مدلهایی که از انبیاء پیشین نقل میشود مسئله ارتباط با خدا و لذتهای حلال وجود دارد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
دکتر پسندیده.m4a
19.4M
#بشنوید
📜 قانون جذب از نظر حضرت زهرای مرضیه(س)
بخش دوم
⁉️ چالش خواستهها با مصلحتها در قانون جذب
حضرتصدیقهطاهره(س) فرمودند:
هرکس عبادات خود را خالصانه به سوی خدا، فرافرستد، خداوند بهترین مصلحتها و برکات خود را برای او فرو میفرستد.
📘 تنبیه الخواطر، ص ۱۰۸
🗓 ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
⭕️ بخش اول 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
🔴 داستان خواندنی!!!
🔵 پرده اول:
چنگیزخان نتوانست بخارا را تسخیر کند نامه ای نوشت که هرکس با ما باشد، در امان است! اهل بخارا دو گروه شدند، یک گروه مقاومت کردند و گروه دیگر با او همراه شدند
🟤 پرده دوم:
چنگیزخان به آن ها نوشت: باهمشهریان مخالف بجنگید، و هر چه غنیمت بهدست آوردید، از آن شما باشد و حاکمیت شهر را نیز به شما میدهیم! ایشان پذیرفتند و آتش جنگ بین این دو گروه مسلمان شعلهور شد... و در نهایت، گروه مزدوران چنگیز خان پیروز شدند
🟡 پرده سوم:
شکست بزرگ آن بود که او دستور داد گروه پیروز خلع سلاح و سر آنها بریده شود.
چنگیز گفتهی مشهورش را گفت: اگر اینان وفا میداشتند، به خاطر ما بیگانگان، به برادرانشان خیانت نمیکردند!
این عاقبت وطن فروشان است...
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
مدل انعطاف-نفوذناپذیری در خانواده.mp3
25.76M
#بشنوید
📜 مدل انعطاف - نفوذناپذیری در خانواده
⚠️ آیا میدانید سهم زیادی از فروپاشی خانواده مربوط به نفوذ عوامل برون سیستمی است؟
❓چگونه میتوان ورودی سیستم خانواده را کنترل کرد؟
❓چگونه میتوان از نفوذ عوامل بیرونی، جلوگیری کرد؟
❓مدل صحیح مرزبانی خانواده چیست؟
✅ رسول خدا(ص) پاسخ میدهد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
تئوریزه کردن آموزههای دینی.mp3
11.22M
عفاف، امری اجتماعی- حوزه خواهران.mp3
22.88M
#بشنوید
📜 زندگی فاطمی
❓حیا و عفاف فاطمی، در مقیاس فردی یا اجتماعی؟
👈🏻 تفاوت عفاففردی و عفافاجتماعی
👈🏻 تفاوت رویکرد فقهی با رویکرد اجتماعی به عفاف
👈🏻 نسبت حیا با عفاف
👈🏻 الزامات نگرش اجتماعی به عفاف
❓معنای این سخن رهبری که فرمودند: 《 علاج وسوسه دشمن، تبیین است، نه باتوم 》 چیست؟
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
🎥 فیلم مستند فمینیسم و جنگ علیه خانواده
⭕️ فمینیسم، همان ایدئولوژی برتری جنس زن است و فمینیستها كسانی هستند كه معتقدند زنان موقعیت فرودست و تحت ستمی دارند و این بخاطر زن بودن آنهاست.
مقصر دانستن حوا در رانده شدن از بهشت، باورهای موج اول فمینیسم است. به تدریج در جوامع مدرن، زنانی كه تشویق به خانهداری می شدند، به آنها احساس ضرر و عدم كفایت به خاطر این خانهداری القا میگردید.
این جنبشهای سازمان یافته موقعیت زنان در خانواده، نهاد ازدواج، رابطه قانونی با نقش همسری، كار خانگی و نقش مادری به چالش كشیده شد و نظریه پدر سالاری به میان آمد و به دنبال رفع تبعیضها و ظلم و ستمهای خانگی علیه زنان برآمدند...
فمنیستها موج دوم معقدند خانواده اولین جایگاه ستم بر زنان است. خانواده در درون خود زنان را به مردان وابسته میكند و بنابراین باید برای رهایی و خروج زنان خانهدار از این ستم خانگی، به آنها آموزش داد. این جنبشهای به اصطلاح آزادی زنان، برای رساندن زنان به این آزادی، شعار Aprocacy به معنای حمایت یا دفاع را علم میكنند.
📍 لینک مستقیم دانلود
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#معرفی_کتاب
📕 کتاب جنگ علیه خانواده
قسمت اول
بحران فزاینده فروپاشی خانواده، افزون بر آن که بنیان های تمدن غرب را متزلزل کرده، به دلیل توسعه ارتباطات، سایر جوامع را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این بحران، شمار رو به افزایشی از جامعه شناسان و اندیشهوران را بر آن داشته تا به واکاوی علتها و عوامل این پدیده بپردازند و دیدگاههای خود را در قالب کتاب، مقاله یا سخنرانی در اختیار جامعه قرار دهند.
کتاب « جنگ علیه خانواده » نوشته ویلیام گردنر، یکی از این دست آثار است.
گردنر دارای مدرک دکتری از دانشگاه استانفورد آمریکا است. او از سال 1971 در همین دانشگاه و نیز دانشگاه یورک به تدریس اشتغال داشته و دارای کتابها و مقالات متعدد در زمینه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#معرفی_کتاب
📕 کتاب جنگ علیه خانواده
قسمت دوم
نویسنده کتاب «جنگ علیه خانواده» ، در اثر ۶۰۰ صفحهای خود، به گونهای تفصیلی به بررسی علت های بروز بحران فروپاشی خانواده در غرب، به ویژه آمریکا و کانادا، پرداخته و در طی نوزده فصل کتاب، با انتقاد از نظریههای فلسفی فراگیر، سیاستهای آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، گروههای فشار فمینیستی و لابی هم جنس بازان، سکوت یا همراهی کلیسا، نظام تقنینی و قضایی و… ، راه کارهایی را برای کُند کردن روند بحران و مهار آن پیشنهاد میکند.
نویسنده کتاب در فصل هفدهم، به بررسی دقیق اندیشه حاکم بر کلیسا، به ویژه کلیسای پروتستان، و عملکرد آن که به طور عمده سکوت در برابر انحراف های فکری و عملی یا همراهی با آن ها است، میپردازد.
نقش قوانین و قوه قضائیه در تبدیل رویه های نادرست به امور قانونی و درست، موضوعی است که در فصل هجدهم کتاب با آن برخورد می کنیم. در این فصل، حقوق محوری، به عنوان یکی از علت های آسیب رسانی به نهاد خانواده مطرح می شود و از وضع قوانین در سطح فردی، جمعی، کشوری، و بین المللی برای بالا بردن میزان مطالبات فردی انتقاد به عمل می آید.
سرانجام، درآخرین فصل کتاب، نویسنده با برشمردن گزینههای پیش رو، از همگان جهت اقدام برای مقابله با بحران گریبانگیر جامعه، دعوت به عمل میآورد.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 امام جواد(ع) و نیازهای اساسی انسان
🔹 انسان، موجودی نیازمند است. بحث از نیازها، از موضوعات مهم انسانی است که دیدگاههای مختلفی دارد. امام جواد عليهالسلام سه نیاز مهم را بيان کردهاند.
🔸 نیازهای انسان، شاخصی برای تعیین درجه آدمهاست. احساس نیاز انسانها، مطابق شاکله و شخصیت وجودی آنهاست.
1⃣ نیاز اول، توفیق الهی برای کامیابی و تحقق خواستههاست. موفقیت یعنی همراهی همه شرایط و عوامل اثرگذار. توفیق یعنی همخوانی و سازگار بودن خدا با من. در نظام توحیدی، تا خدا با چیزی موافق نباشد، رخ نخواهد داد. پول و پارتی، عامل موفقیت و کامیابی نیست. این یک توانمندی است که انسان بتواند توفیق خدا را جلب کند و البته این، عوامل و شرایطی دارد.
2⃣ نیاز دوم، واعظ درونی است. موعظه یعنی راهنمایی و هشدارِ همراه با تحریک عواطف. انسان نیاز به یک "سیستم راهنمای درونی" دارد. راهنمای درونی، فرد را از خطرها آگاه میسازد و موجب تصحیح مسیر و منش او میشود. برخورداری از راهنمای درون، یک توانمندی مهم است.
3⃣ نیاز سوم، "پذیرش نصیحت" است. نصیحت یعنی خیرخواه دیگران بودن، که یک مسئوليت اجتماعی است. خیرخواهی دیگران وقتی اثربخش است که فرد "پذیرا" باشد. "پذیرا بودن" انعطاف و گشودگی نسبت به خیرخواهی است. خیرخواهی دیگران بدون پذیرا بودن، ثمربخش نخواهد بود. پذیرا بودن خیرخواهی، عنصر مهم انسانهای موفق است.
🔻 امام جواد(ع):
مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال؛ واعظی از درون خود قبول؛ و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.
📕 بحارالأنوار، جلد ۷۲، صفحه ۶۵، حدیث ۳
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
🔍 از زاویهای ديگر
📜 مرگ خاموش پدری و مادری ‼️
روزهای پدر و مادر، امروزه با چالش منشأ اسلامی(میگویند عربی) و ایرانی مواجه شده است. برخی با تفسیر عربی از دو میلاد با سعادت، مناسبتهای ایرانی را برای این دو روز معتبر میدانند؛ و البته همینان برای کریسمس و ولنتاین و... جشن میگیرند.
و این، البته چندان مهم نیست
آنچه مهم است چالش خاموش دیگری است که آن را "مرگ پدری و مادری" مینامم.
در بسیاری خانوادههای امروزی، چیزی به نام مقام مادری و پدری دیده نمیشود! پدری و مادری به کلفتی و نوکری تنزّل یافته است.
در خانوادههای امروزی، ممکن است پدر و مادر وجود داشتهباشد، اما پدری و مادری وجود ندارد. برخی خانوادهها، به دلایلی فقدان پدر یا مادر را تجربه میکنند، اما بسیاری از خانوادهها دچار فقدان مقام مادری و پدری هستند.
پدری و مادری، یعنی طراحی سرشت و سرنوشت فرزندان.
اما زن(مادر) و مرد(پدر)، به غلام حلقه به گوش فرزندان تبدیل شدهاند که هر چه میخواهند، باید آنها تأمین کنند!!!
این یعنی مرگ پدری و مادری، و مرگ فرزندپروری
در این سبک خانواده، نه مادری وجود دارد که بهشت زیر پای او باشد و نه پدری که سرنوشت خانواده روی دوش او باشد (قوّام) و آنان را از دوزخ باز دارد(قوا انفسکم و اهلیکم نارا)
از مقصران اصلی این مرگ خاموش، متخصصان روانشناس، جامعهشناس و دینشناسی است که باید سبک زندگی خانوادگی را در عصر جدید، طراحی و به مردم معرفی کنند.
نیاز به بازسازی سبک خانواده داریم که در آن، مفاهیم:
پدر - مادری
زن - شوهری و فرزندی باز تعریف شوند.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
#یادداشت
📜 محمد؛ خُلق توسعهیافته
🔷 در برخی روایات اسلامی رسول مکرم اسلام هدف بعثت خود را "معلّم آسانگیر" و در برخی دیگر، "اتمام مکارم اخلاق" اعلام کرده است.
🔶 در سوره «ن والقلم» یکی از توصیفاتی که در باره رسول خدا(ص) شده این است: «اِنّکَ لَعَلی خُلُق عظیم؛ به درستی که تو بر خلق عظیم هستی».
❓ سوال این است که معنای دقیق خلق عظیم چیست؟
معمولا خلق عظیم را به حسن خلق یا خلق کریم و مانند آن تفسیر می کنند، ولی به نظر می رسد این، تفسیر دقیقی نباشد. چرا که اگر چنین میبود، علی القاعده می بایست از واژه های حسن و کریم در آیه استفاده می شد.
به نظر می رسد مراد از خلق عظیم، «خلق توسعه یافته» است. خلق توسعه یافته، خلقی است که لطف و برکت آن، همه انسانها و همه موضوعات را شامل می شود. از مسئله های مهم در اخلاق این است که فضایل اخلاقی فرد، چه دامنه ای دارد و تا کجا کشیده می شود؟ خلق پیامبر اکرم(ص) به گونه ای است که «شمول موضوعی» و «شمول افرادی» دارد. امیرالمؤمنین(ع) در باره آن حضرت می فرماید: (قَد وَسِعَ النّاسَ مِنهُ خُلُقُهُ وصارَ لَهُم أبا، وصاروا عِندَهُ فِي الخُلُقِ سَواءً؛ خلق او همه مردم را فرامی گرفت و برای آنان پدر شده بود و همه نزد اخلاق او برابر بودند).
خلق توسعه یافته، از «خودِ توسعه یافته» سرچشمه می گیرد. هر چقدر شخصیت یک فرد توسعه یافته و بزرگ باشد، دامنه خلق وی نیز توسعه می یابد. فضیلت انسانهای اخلاقی، به تناسب سعه وجودیشان، قلمروهای متفاوتی پیدا می کند.
پیامبر اکرم(ص) از سعه وجودی بی مانندی برخوردارند و به همین جهت خلق ایشان نیز «عظیم» می باشد. شاید این همان چیزی باشد که قرآن کریم از آن به عنوان «شرح صدر» یاد کرده است: (ألم نشرح لک صدرک؟ آیا ما سینه تو را فراخ نکردیم؟)
در این مجال به نمونه هایی از خلق توسعه یافته ایشان اشاره می کنیم:
✅ رحمت توسعه یافته:
یکی از موضوعات مهم، دایره رحمت افراد است که تا کجا و چه انسانهایی را شامل می شود؟ رسول خدا(ص) «رحمة للعالمین» است. ایشان می فرماید: ان الله عزوجل بعثنی رحمة للعالمین؛ خداوند عزوجل مرا مایه رحمت همه عالمیان مبعوث کرد و ان الله عزوجل بعثنی بالرحمة لا بالعقوق؛ خداوند عزوجل مرا به رحمت مبعوث کرد، نه به بدی کردن و وقتی کثافات بر سر ایشان ریختند، فرمود: انما بعثت رحمة، ربّ اهد امتی انهم لایعلمون؛ همانا من به رحمت مبعوث شدم، پروردگارا امت مرا هدایت کن آنها نمی دانند.
✅ عفو توسعه یافته:
این که افراد بتوانند کسی را ببخشند، خود نشان از بزرگی روح است، اما مهمتر از آن، «اندازه خطا» و «تعداد خطاکار» هایی است که می بخشیم. هر چه وجود انسان توسعه یافته تر باشد، خطاهای بزرگ تر (شمول موضوعی) و تعداد خطاکارهای بیشتر (شمول افرادی) را می تواند ببخشد. در باره ایشان آمده است که (لایجزی السیئة مثلها، ولکن یعفو و یصفح؛ بدی را به مانندش مقابله نمی کرد، بلکه گذشت می کرد و نادیده می گرفت).
✅ حلم توسعه یافته:
حلم مربوط به مواجهه ما با اشتباهات دیگران است. این که انسان تا چه اندازه بتواند اشتباهات و نادانی دیگران را تحمل کند و اشتباهات چه تعدادی را تحمل کند و به خشم نیاید، ریشه در سعه وجودی فرد و خلق وی دارد. هر چه انسان بزرگ تر و دارای خلق توسعه یافته تری باشد، در باره انسانهای بیشتر (شمول افرادی) و نسبت به موضوعات بیشتر (شمل موضوعی) حلم و بردباری خواهد داشت.
در باره ایشان آمده است: (کان لایغضبه شیء؛ چیزی او را به خشم نمی آورد) و (کان اصبر الناس علی اوزار الناس؛ صبورترین مردم بر اشتباهات مردم بود) و (کان رسول الله (ص) ابعد الناس غضباً وأسرعهم رضاً؛ رسول خدا(ص) بعیدترین مردم در خشمگین شدن و سریع ترین آنها در رضایت بود)
✅ صبر توسعه یافته:
مشکلات زندگی، از امور اجتناب ناپذیر زندگی هستند که صبر انسان را محک می زنند. اندازه مشکلات و تعداد آنها نشان گر سعه وجودی افراد در حوزه صبر می باشد. رسول خدا(ص) بیشترین مشکلات و سختیها را تحمل کرد (ما أوذی نبیّ مثل ما أوذیت؛ هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد) اما هیچگاه نابردبار نشد و بی تاب نگردید.
و...
👆🏻 اینها نمونههایی کوتاه از عظمت خلق پیامبر اکرم(ص) بود. شایسته است که محققان و دانشجویان محترم، با این رویکرد به بررسی اخلاق پیامبر اکرم(ص) بپردازند و ابعاد مختلف آن را روشن سازند.
♦️ خداوند میفرماید: رسول الله (ص) الگوی شماست: (و لکم فی رسول الله اسوه حسنه) بکوشیم تا به خلق او نزدیک شویم.
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
محمد، پیامبر زندگی.mp3
35.66M
#بشنوید
#سبک_زندگی
📜 محمد، پیامبر زندگی
✅ او آمد تا به انسان زندگی بخشد (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم)
♦️ چالش او، خالقیت خدا نبود، ربوبیت خدا بود.
🔷 ربوبیت یعنی:
🔸 صاحب اختیار زندگی کیست؟
🔸 برنامه و سبک زندگی را از چه کسی باید گرفت؟
✅ پیرو محمّد کسی است که سبک زندگیاش را از خدا بگیرد.
✅ محمد آمد و رسم زندگی کردن را به پیروانش آموخت.
مثلا:
➖ تنظیم مقایسهها را
➖ تنظیم انتظارات را
➖ پذیرش و انعطاف را
🗓 ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
⭕️ فیلم کامل 👈🏻 کلیک کنید
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر