اعلام امامت کرده و طرفداران بسیاری دارد تحمل کند، این حرکت به معنای مقابله و اعلام دشمنی صریح با حکومت است و تبعید و حصر همهجانبه را به دنبال دارد. بنیعباس با اینکه از توهین و دشنام و اهانت به امام کوتاهی نمیکردند، اما جرئت قتل ایشان را هم نداشتند.
از ویژگیهای بارز امامت امام حسن عسکری (علیهالسلام) این بود که ایشان بنا بر شرایط موجود جامعه صلاح دیدند، که برخی قدرتهای ماورایی خود مثل علم غیب و طیالأرض را به شکلهای مختلف به مردم نشان دهند؛ اتفاقی که در زمان ائمة گذشته و بهویژه در زمان ائمة پیش از امام رضا (علیهالسلام) کمتر رخ میداد.
ایشان باید با روشهای خاصی اذهان مردم را برای مسئلة غیبت امام زمان آماده میکردند،. ایشان مسئلة هدایت باطنی حتی از راه دور را برای مردم نمایان و قابل باور کردند و اهمیت این اتفاق را در قلب و ذهن مردم پررنگ کردند.
آنقدر علم غیب، هدایت باطنی توسط امام و اشراف امام به باطن افراد برای مردم عجیب و تازه بود که اخبار آن بین مردم میچرخید و تعجب همه را برانگیخته بود؛ چون بسیاری از پیشواهای مردم کسانی بودند، که در خوشبینانهترین حالت یک فقیه معمولی بودند.[2]
مشخص است که هر اندازه عظمت و هیبت امام نزد مردم بیشتر شود، حسودان و کینهتوزان هم بیشتر خواهند شد. در همین شرایط بود، که برخی از امامزادگان و اقوام ایشان به طمع امامت و امکانات دست به شبههافکنی و سنگاندازی زدند. سختی شرایط برای امام حسن عسکری (علیهالسلام)، شیعیان و رابطهای ایشان تا حدی شدت یافت که امام دستور دادند، شیعیان ارتباط و علاقه به ایشان را کتمان کنند و در مقابل حکومت از ایشان دفاع نکنند، اما سبکزندگی و حیاتشان را طبق دستورات ایشان پیش ببرند.[3]
امامی که شیعه را از فاز تئوری به میدان عمل کشاندند
از مهمترین اتفاقاتی که توسط امام حسن عسکری (علیهالسلام) در دوران امامتشان شکل گرفت، این بود که ایشان شیعیان را از پستوی خانههایشان بیرون کشیده و یک اجتماع قدرتمند و متحد از آنها ساختند.
از جمله اقدامات امام در طول امامتشان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تبدیل علم و دانایی به معرفت و دارایی
امام آنقدر که دغدغة فهم مردم کوچه و بازار را داشتند، نگران خواص و علما نبودند. ایشان علم و فقه و اصول سخت و سنگین را از دست خواص نابلد خارج کرده و با زبانی ساده و روان به گوش ما رساندند. هنر بزرگ امام حسن عسکری (علیه السلام) این بود که معارف و مفاهیم را از روی کاغذ و زبان علما و مفسرین به عمل و آداب رفتاری و سبک زندگی مردم کشاندند. علم و فقهی که فقط برای پرسشگران و پژوهشگران علم و حدیث جذابیت داشت و برای عامه قابل فهم نبود، توسط امام به جملات قابل هضم تبدیل شد و به دست مردم عادی و قشر خاکستری جامعه رسید. سطح درک شیعیان توسط امام حسن عسکری و امام هادی (علیهمالسلام) بالا رفت. مفاهیم سختی را که نمیشد محل استفادة درستشان در زندگی روزمره را به آسانی تشخیص داد، توسط این بزرگواران به لحن محاوره درآمد و به قلبهای شیعیان تزریق شده و به عبارتی دین از نقل حدیث توسط محدثین[4] به انجام مناسک و سبک زندگی برای همگان تبدیل شد.
تبدیل شیعة خاموش به شیعة عملیاتی
تمامی اهلبیت (علیهمالسلام) یک انسان واحد هستند، که عمر امامت آنها از زمان رحلت رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) تا شروع غیبت امام مهدی (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) 250 سال طول کشید. همانطور که هر انسانی در موقعیتهای مختلف زندگی در طول عمرش تصمیمها و عملکردهای مختلفی دارد، اهلبیت (علیهمالسلام) هم در برهههای مختلف تاریخ بنا به اقتضای زمان تصمیمات و رویکردهای متفاوتی داشتهاند؛ انتخابها و مصلحتهای مختلفی مثل سکوت، حکومت، صلح، قیام، دعا، تقیه و…
امام هر عصری موقعیتشناسترین فرد آن زمان است. امام حسن عسکری (علیهالسلام) مهندسی دانا بودند که بر اساس سیر تربیتی عمر 250 سالة امامت اهل بیت تا آن روز تشخیص دادند، که نوبت به تقویت روحیة عملکرد میدانی و عملیاتی شیعیان رسیده است.
دیگر وقت آن رسیده بود که شیعیان همگی و یکپارچه به انجام آداب و مناسکشان مشغول شوند. برای مثال امام دستور دادند، شیعیان انگشتر در دست راست بپوشند، نافلههای نمازشان را علنی بخوانند، نماز را به جماعت بخوانند، بسمالله نماز را بلند بگویند و در سجده پیشانی به خاک بگذارند.[5]
امام در این دوره با جدیت شیعیان را به کارهای گروهی و وحدت جمعی ترغیب و دعوت میکردند و جدیترین اصول را به شیرینترین شکل ممکن اجرا میکردند.
مثلاً زیارت اربعین از مهمترین یادگارهای ایشان است. با اینکه روایت زیارت اربعین مربوط به امام صادق (علیهالسلام) است، اما ترویج علنی و برپایی جدی آن مربوط به امام عسکری (علیهالسلام) است. معمولاً در دوران ائمة پیشین مثل امام صادق (علیهالسلام) که شروع سفارش و تأکید بر عزای حسینی بود، شیعیان ب
ان را فراموش کردهایم. در حالی که یک سرباز مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) نمیتواند، فقط به یک بُعد بپردازد و از بعد دیگری غافل شود، در این صورت از شباهت به امامش عقب میماند و درگیر دورهای باطل و بیثمر میشود.
[1] هدایت باطنی نوعی از انواع هدایت است که بدون حضور فیزیکی امام صورت میگیرد و امام با قدرت نورانیت ذات خود به قلبهای افراد اشراف میابند و آنها را به صراط مستقیم و مسیر الهی هدایت میکنند.
[2] اعلام الهدایت، جلد امام عسکری (علیهالسلام) ، گروهی از نویسندگان تحت نظر استاد سید منظر حکیم
[3] بحارالأنوار، جلد 50، ص 269
[4] کسانی که حدیث نقل میکنند.
[5] وسائلالشیعه، جلد 14، ص 478
دریافت لینک کوتاه
عضو خبرنامه ما باشید
دریافت آخرین مطالب و موضوعات به صورت ایمیل و ارسال در شبکه های اجتماعی
Email
عضویت
قبلی
مقاله قبلی
مقاله بعدی
بعدی
مدرسۀ انسانشناسی فضایی برای یافتن پاسخ است. پاسخ سؤالاتی که جوابی برایشان نداریم و تمام اضطراب، اندوه و ترس ما از زندگی از همین بیجوابی نشأت میگیرد. ما خودمان را نمیشناسیم، جهان را نمیشناسیم و رابطۀ خود با جهان را درست تعریف نمیکنیم؛ در نتیجه تمام تلاش ما برای رسیدن به عشق، آرامش و شادی پایدار بینتیجه باقی میماند.
کلیه حقوق برای استاد محمد شجاعی محفوظ می باشد.
Telegram
Whatsapp
Eeitaa
Ebale
Egap
Esoroush
ه صورت مخفیانه به زیارت اربعین میرفتند، تا دوران امام عسکری (علیهالسلام) که با تدبیر زیارت گروهی اربعین جمعیت شیعیان را در روزهای خاص دور هم جمع کردند، تا اهداف خاصی محقق شود.
امام با یک تیر هوشمندانه چندین نشانه را هدف گرفتند، مثلاً بزرگترین اهداف شیعه مثل وحدت جمعی و همدلی برای برپایی حکومت عدل جهانی در این سفر ظاهراً ساده جریان دارد. ایشان شیعیان را برای این سفر تحریک کرده و آن را تبدیل به یک فرهنگ جمعی در مکتب شیعه کردند. به این ترتیب اجتماع شیعه تقویت و پررنگ شده و زمینههای برپایی دولت منجی موعود فراهم میشود، حقیقت سبک زندگی اسلامی و شیعی به همگان معرفی میشود، حس انتقام مصیبت عظیم سیدالشهدا و مصیبت اعظم دوری از امام در قلبها زنده میشود.
تبدیل آثار پراکندة شیعه به نوشتارهایی منظم و سازماندهیشده
از مهمترین اتفاقات عصر امام حسن عسکری (علیهالسلام) تدوین آثار شیعه توسط ایشان است. از اقدامات اعجاب انگیز امام این بود که ایشان با وجود حصر نظامی زمان امامتشان را به عصر تدوین آثار شیعه تبدیل کردند.
تا آن روز اگر کسی به حکم یا مطلبی از دین نیاز داشت، باید پاسخ سؤالش را از بین هزاران کتابچه و دستنوشتة پراکنده که توسط شاگردان ائمه ثبت و ضبط شده بودند، پیدا میکرد. این دستنوشتهها با همت امام عسکری (علیهالسلام) تدوین شده و به شکل کتاب درآمدند.
ایشان مثل امام صادق (علیهالسلام) در تدوین مفاهیم مکتب شیعه زحمت بسیاری کشیدهاند، کتابهایی مثل بصائر الدرجات، منابع کتاب اصول کافی، منابع کتاب منلایحضرهالفقیه، منابع کتاب التهذیب و… در این عصر تدوین شدهاند.
اکسیر ناب امام برای قدرتبخشی به جبهة شیعیان
امام عسکری (علیهالسلام) در شرایط حساس و پر تنشی هم باید شیعیان را مدیریت و تربیت میکردند و هم باید آنها را برای غیبت امام پس از خود آماده میکردند. ایشان میدانستند اگر شیعیان سبک زندگی فردی و اجتماعی خود را اصلاح نکنند و آداب دور از امام زیستن را نیاموزند، در شرایط غیبت امام بعدی دچار مشکلات فراوانی میشوند.
پس با یک برنامة دقیق و مهندسی شده، شیوة صحیح برخورد شیعیان با یکدیگر و همینطور در مقابل دشمنان را در احادیث و مکاتباتشان به مردم میآموختند. امام دائماً تلاش میکردند، شیعیان را به اوج وحدت و همدلی با یکدیگر برسانند؛ همان شروطی که امام زمان (عجلاللهتعالیفرجه) آنها را در نامه به شیخ مفید لازمة ظهور دانستند.
امام عسکری (علیهالسلام) در وصیتنامه و سفارشات روزهای پایانی عمر شریفشان چراغ راه دوران تاریک غیبت را به دست مردم دادند. این نامه نقشة راه سعادت هر انسان برای شباهت به کاملترین انسان عالم یعنی امام است. آییننامهای که اگر همگی جهت و سرعتمان در جادة زندگی را بر اساس آن تنظیم کنیم، با ایجاد جبههای قوی و یکپارچه از مسیر امام عصرمان جدا نمیشویم. امام به دو نکتة اساسی در این نامه تأکید کردهاند: یک نکته مربوط به نوع برخورد شیعیان با یکدیگر و دیگری نوع تعامل آنها با سایر مذهبها.
امام در آموزش نوع ارتباط شیعیان با یکدیگر بسیار به اکسیر اعجابانگیز محبت میپردازند و بخش عمدة سفارشاتشان در این مسئله حول محور محبت به یکدیگر میچرخد. ایشان از شیعیان میخواهند، با محبت بیوقفه و بیحد به یکدیگر با بهانههای مختلف حامی و پشتیبان قوی همدیگر باشند و جناحی قوی و متحد برای امامشان بسازند.
مسئلة بعدی سفارش امام در زمان مواجهه با دشمنان و دیگر مذاهب است، امام حسن عسکری (علیهالسلام) بسیار تأکید دارند، شیعیان مرز روابط خود را با دیگران حفظ کنند و با افراد غیر همفکرشان صمیمی و همراه نشوند. عقیدة امام بر این است که صف و حریمی بین شیعیان و دیگر مذاهب وجود داشته باشد، تا تفکر و عقیدة آنها در بازار داغ شبهات و سنگاندازیهای فکری دشمن آسیب نبیند. این حفظ حرم و صفبندیها به معنای بیادبی و بیاحترامی نیست، اتفاقاً امام بارها به احترام و کمک به دیگران سفارش میکنند، اصلاً عصارة این نامه این است که شیعیان با تقوا و محبت و خوشرویی نماینده و تندیس نوع تفکرشان و معرف امامشان باشند، اما معتقدند شیعیان با آنها یکرنگ نشوند.
حال باید فکر کنیم اهمیت این نکات و علت تأکید بر این سفارشات توسط امام عسکری (علیهالسلام) چیست؟
امام عسکری (علیهالسلام) در حال تدارک یک جبهة قوی و قدرتمند و متحد برای سپاه آخرالزمانی بودند و رمز این قدرت و اتحاد را تقوا و محبت بین افراد این لشگر میدانستند. آنچه شیعه قرنها از آن ضربه خورده و امامش را به غربت و مظلومیت کشانده، نبود یارانی وفادار و شبیه به امامشان است، تا معرف حقیقی مکتبشان باشند. اغلب ما یا آنقدر درگیر مسائل فردیمان شدهایم، که از اجتماع و فعالیتهای اجتماعی مؤثر در جهت تقویت تشیع غافل شدهایم، یا آنقدر درگیر فعالیتهای اجتماعی شدهایم، که خودسازی و مراقبت از نفسم
هدایت شده از پاسداران انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیهی علامه طباطبایی به همهی مردم
♻️#انتشارش_با_شما👇🏻
⚠️کانال #پاسدار_مدیا:
🚨
https://eitaa.com/joinchat/2162098380C1015543783
هدایت شده از رسانه سخنرانی ایران صدا
D1737238T13567976(Web)-mc.mp3
14.21M
🔹 فرازهایی از زندگانی #امام_حسن_عسکری_ علیه السّلام
دوران زندگانی دو امام معصوم، نقطه ی عطفی برای تشیّع بود: یکی امام حسین (علیه السّلام) که شهادت مظلومانه اش، باعث اقبال مردم به سوی اهل بیت شد.
🎙 #استاد_عالی
⏱ #سخنرانی_کامل
📺 #صوتی
┄┄┅═✧❁🎙❁✧═┅┄
🔈⃝🇮🇷کانال سخنرانی#ایران_صدا
@sokhan_iranseda
@sokhan_iranseda
هدایت شده از نرم افزارهای تبلیغی
فيش جامع ربيع.apk
9.99M
🔖فیش جامع ربیع🔖
🔻🔻نسخه ۱🔻🔻
کاملا رایگان 💎💎
🔺برنامه اندروید 🔺
#فیش_جامع_ربیع
گروه تبلیغی پژوهشی #مهاجر
فیش منبر/فیش مرثیه / فیش مدیحه / داستانهای کوتاه / اشعار و..... مناسبتهای ماه ربیع الاول و ربیع الثانی
💠مناسبت ها ماه ربیع الاول 👇
🔷وفات حضرت سکینه سلام الله علیها
🔷شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
🔷آغاز امامت امام زمان علیه السلام
🔷عید الزهرا
🔷ازدواج پیامبرو حضرت خدیجه
🔷ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔷ولادت امام صادق علیه السلام
🔷هفته وحدت
💠مناسبت های ماه ربیع الثانی 👇
♦️ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی
♦️ وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
♦️ولادت امام عسکری علیه السلام
📩دانلود مستقیم 👇
https://talabeyar.ir/1398/08/rabi/
💠دانلود از ایتا 👇
https://eitaa.com/fish_apk/249
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
👌فیش های اندروید 👇💯
╭┅─────────┅╮
🌺 @fish_apk
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴هشدار بیش از ۴۰ نماینده به همتی؛
✍جلوی ریخت و پاش ها را بگیرید تا وام به مردم هم برسد/ سخنی نگویید که بوی دفاع از بانک ها و کارتلهای اقتصادی متخلف را بدهد
باسمه تعالی
جناب آقای دکتر همتی؛ وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی
سلام علیکم
با عرض تبریک حلول ماه ربیع الاول، اخیرا در یکی از برنامه های تلویزیونی ضمن دفاع از وامهای کلان پرداختی بانکها به کارکنان خود، درباره «پرداخت بخشی از وام ازدواج به صورت خرید کالا و اجناس» صحبت کردید که نقض واضح قانون بود. چراکه طبق ابلاغیه بند (ث) تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور- تسهیلات قرض الحسنه ازدواج باید به صورت نقدی باشد.
این درحالیست که طبق بخش نامه بانک مرکزی حداکثر ۱۵ روز پس از ثبت نام توسط متقاضیان، باید روند خدمات دهی آغاز شده و ضمن تعیین شعبه، ظرف ۱۰ روز پرونده تشکیل و مبلغ وام به حساب متقاضی واریز گردد.
متاسفانه این نوع اظهارات توسط حضرتعالی، ثمره ای جز ناامیدی جوانانی که با هزار و یک امید برای ازدواج اقدام نموده اند ندارد آن هم در شرایطی که حجم کل تسهیلات پرداختی ازدواج و فرزندآوری از کل تسهیلات پرداختی، تنها حدود ۳درصد است.
لذا از شما به عنوان وزیر اقتصاد دولت جناب آقای پزشکیان که همواره به درستی بر ارتقای شاخص عدالت تاکید کرده است، انتظار میرود به عنوان وزیر اقتصاد به جای ایجاد شائبه و ظن دفاع از منافع بانک ها و کارتل های اقتصادی متخلف، با جلوگیری از بنگاه داری بانکها توسط زیرمجموعه های اقماری شان و ریخت و پاش ها و هدر رفت منابع عمومی در بخشهای گوناگون، به دنبال احقاق حقوق مردم عادی و رنج کشیده ای باشید که برای دریافت حتی یک وام ساده، باید از هفت خوان بانک ها عبور کنند.
ضمنا مطرح نمودن ایده غلط و پر اشکال جایگزینی کالا و لوازم خانگی به جای وام نقدی، آن هم در شرایطی که کیفیت پایین برخی کالاها و قیمت بالای آنها مشخص است، چرخه رانت دیگری در بین تولید کنندگان بی کیفیت را رونق می بخشد تا بتوانند در یک بازار غیر رقابتی، محصولات خود را به اجبار به بخشی از جامعه تحمیل کنند. و صد البته شما بهتر از هر کس دیگر می دانید که هر زوجی که برای دریافت وام ثبت نام اقدام می کند، بیشترین نیازش به مبلغ وام برای تامین نقدینگی لازم جهت خرید و یا رهن مسکن و یا سایر مخارج شروع به کار زندگی است که طبیعتا با دریافت لوازم خانگی، این مشکلات مرتفع نمی شود.
در پایان به جنابعالی یادآوری می کنیم که اگر قرار است تحولی در وضعیت معیشت مردم شکل بگیرد، یکی از قدم های اولیه آن تغییر نگاه مسئولان است. اگر وزرا و مسئولانی مانند شما اولویت شان را بر احقاق حقوق توده های مردم بگذارند و در این مسیر با برخورد با بانک های متخلف و کسانی که منابع عمومی را هدر می دهند به وظیفه خودشان عمل کنند حتما در راه گره گشایی از مشکلات مردم موفق خواهند شد که در این مسیر باید مراقبت شود که الگوهای غلط دهه ۹۰ مجددا تکرار نشود.
از این رو ما در مجلس شورای اسلامی با دقت عملکرد شما و سایر مسئولان را رصد کرده و در صورت حرکت در مسیر قانونی و درست، شما و ساییر همکاران تان را کمک می کنیم و در صورتی نیز که خدای ناکرده، مسیر اشتباهی در پیش گرفته شود حمایت از مردم و بویژه زوجهای جوان را وظیفه قانونی خود میدانیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
۱. مالک شریعتی ،علی خضریان،احمد راستینه، امیرحسین ثابتی۵. عباس بیگدلی مهدی طغیانی،ابراهیم عزیزی شیراز،محمد منان رئیسی،حامد یزدیان ۱۰. علیرضا عباسی،میثم ظهوریان،علی احمدی
صدیف بدری علیرضا سلیمی۱۵. محمدطلا مظلومی ،زهره سادات لاجوردی ،موسی غضنفرآبادی ،فتح الله توسلی،محمدتقی نقدعلی ۲۰. احسان عظیمی راد ،علی حدادی،امیرحسین بانکی پور،حسن حسن نتاج،سید موسی موسوی ۲۵. عباس گودرزی،سید محمد موحد،غلامرضا شریعتی اندراتی ،حسینعلی شهریاری،روح الله متفکر۳۰. محمدرضا احمدی،نادرقلی ابراهیمی ،علی اصغر نخعی راد ،علی اصغر باقرزاده،فاطمه محمدبیگی،۳۵. ابراهیم رضائی،حسین محمدزاده،مجید دوستعلی،پیمان فلسفی،علی شیرین زاد،۴۰. سید مرتضی محمودی
سالار ولایتمدار،روح الله نجابت،فرهاد شهرکی
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴محقق داماد: آقای فرزین! من خطاب به حضرت عالی میگویم آقای همتی که تشریف بردند؛ فکر نان مردم باشیم، شکم گرسنه ایمان ندارد
♦️استاد حوزه و دانشگاه در سی و چهارمین همایش «بانکداری اسلامی»:عامل وحدت در زمان پیامبر اول این بود شکمها سیر بشود.
♦️جناب رئیس بانک مرکزی! من خطاب به حضرت عالی میگویم آقای دکتر همتی که تشریف بردند؛ فکر نان مردم باشیم، شکم گرسنه ایمان ندارد؛ به صراحت عجب مسئله حکیمانهایست.
♦️هر چه از دین داد بزنیم با شکم گرسنه که نمیتوانیم حرف بزنیم.
🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا 🇵🇸
🌍 @ebratha_ir ایتا
🌍 @ebratha.org سروش
هدایت شده از اخلاق رحمانی
11.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امام حسن عسکری سلام الله علیه؛ پناهگاهِ عالمیان
امام اینطوری روی ما شیعیان نظر داره
درخواستی داشتید حیا نکنید
شهادت پدر امامزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تسلیت عرض میکنم.
يَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً (۶۳) إِنَّ اللَّهَ لَعَنَ الْكافِرِينَ وَ أَعَدَّ لَهُمْ سَعِيراً (۶۴) خالِدِينَ فِيها أَبَداً لا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً (۶۵) يَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يا لَيْتَنا أَطَعْنَا اللَّهَ وَ أَطَعْنَا الرَّسُولا (۶۶) وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ كُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا (۶۷) رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ الْعَذابِ وَ الْعَنْهُمْ لَعْناً كَبِيراً (۶۸) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ آذَوْا مُوسى فَبَرَّأَهُ اللَّـهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّـهِ وَجِيهاً (۶۹) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (۷۰) يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً (۷۱) إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً (۷۲) لِيُعَذِّبَ اللَّـهُ الْمُنافِقِينَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِكِينَ وَ الْمُشْرِكاتِ وَ يَتُوبَ اللَّـهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ كانَ اللَّـهُ غَفُوراً رَحِيماً (۷۳)
مردم از تو درباره (زمان قیام) قیامت سؤال میکنند، بگو: «علم آن تنها نزد خداست!» و چه میدانی شاید قیامت نزدیک باشد! (۶۳) خداوند کافران را لعن کرده (و از رحمت خود دور داشته) و برای آنان آتش سوزانندهای آماده نموده است، (۶۴) در حالی که همواره در آن تا ابد میمانند، و ولیّ و یاوری نخواهند یافت! (۶۵) در آن روز که صورتهای آنان در آتش (دوزخ) دگرگون خواهد شد (از کار خویش پشیمان میشوند و) میگویند: «ای کاش خدا و پیامبر را اطاعت کرده بودیم!» (۶۶) و میگویند: «پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند! (۶۷) پروردگارا! آنان را از عذاب، دو چندان ده و آنها را لعن بزرگی فرما!» (۶۸) ای کسانی که ایمان آوردهاید! همانند کسانی نباشید که موسی را آزار دادند؛ و خداوند او را از آنچه در حق او میگفتند مبرا ساخت؛ و او نزد خداوند، آبرومند (و گرانقدر) بود! (۶۹) ای کسانی که ایمان آوردهاید! تقوای الهی پیشه کنید و سخن حق بگویید... (۷۰) تا خدا کارهای شما را اصلاح کند و گناهانتان را بیامرزد؛ و هر کس اطاعت خدا و رسولش کند، به رستگاری (و پیروزی) عظیمی دست یافته است! (۷۱) ما امانت (تعهّد، تکلیف، و ولایت الهیّه) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند؛ امّا انسان آن را بر دوش کشید؛ او بسیار ظالم و جاهل بود، (چون قدر این مقام عظیم را نشناخت و به خود ستم کرد)! (۷۲) هدف این بود که خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را (از مؤمنان جدا سازد و آنان را) عذاب کند، و خدا رحمت خود را بر مردان و زنان باایمان بفرستد؛ خداوند همواره آمرزنده و رحیم است! (۷۳)
أحزاب [۶۳-۷۳]
سامرا، از غم تو، جامه دران است هنوز
چشم «نرگس» به جمالت، نگران است هنوز
دل شهزاده ی روم، آینه ی دلبری ت
تاک ها مست تو و این لقب عسکری ت
پسر حضرت هادی! به فدایت پدرم
پدر حضرت مهدی! به فدایت پسرم
حج نرفتی تو، ولی قبله ی حاجات شدی
تو خودت، عین صفا، مشعر و میقات شدی
کعبه، یک چاردهم، بی تو صفا کم دارد
بی تو، یک چاردهم، عطر خدا کم دارد
ماه زیبا! حسنِ دوم زهرا! برخیز
مهدی ت دل نگرانت شده، بابا! برخیز
باز هم جانِ جهان را، تو در آغوش بگیر
صاحب عصر و زمان را، تو در آغوش بگیر
روی زانو بنشان آینه ی طاها را
تو ببوس از طرف ما، پسر زهرا را
غم پرپر شدنِ چون تو کریمی، سخت است
به رقیه قسم! آقا! که یتیمی سخت است