هدایت شده از 🌷شمیم یار🌷
🌺نکته تفسیری صفحه ۶۶:🌺
یاری خدا را فراموش نكنید:
از بازگشتِ لشكر خسته و شكست خورده ی مسلمانان به مدینه، زمان زیادی نگذشته بود. پیامبر و یارانش جنگ بسیار سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشته بودند؛ نبردی که تا مرز پیروزی پیش رفت و به سبب نافرمانی برخی از مسلمانان از دستور پیامبر به شكست منجر شد. در این جنگ، حمزه، عموی بزرگوار پیامبرو حامی نیرومند اسلام، كشته، و علی علیه السلام ـ قهرمان بزرگ تمام میادین ـ به شدّت مجروح شده بود.[1]
مشركان پس از پیروزی به سرعت راهی مكه شدند؛ ولی در بین راه به این فكر افتادند كه به مدینه بازگردند و با یورش به مسلمانان و قتل عام آنان، بساط اسلام را برای همیشه برچینند. خبر به پیامبر رسید. پیامبر صلوات الله علیه، با هوش و درایت بی نظیر و الهی خود، به مسلمانان دستور داد كه به سرعت برای نبردی دوباره مهیّا شوند و به سوی دشمن حركت كنند. بیشتر مسلمانان آماده شدند و حتی حضرت علی علیه السلام كه حدود 60 زخم برداشته بود، برای جهاد مجهّز شد. شاید در این هنگام، برخی از مسلمانان ترسیده بودند و گمان می كردند كه با پای خود به سوی مرگ می روند؛ ولی خداوند این آیه و آیات بعد را نازل كرد و ماجرای جنگ بدر را به یاد آنان آورد.
در جنگ بدر، مسلمانان، غیرمنتظره با لشكر كافران مواجه شدند؛ لشكری كه حدود هزار جنگجو با چندصد اسب و شتر و تجهیزات كامل جنگی در اختیار داشت. این در حالی بود كه مسلمانان فقط سیصد و سیزده نفر بودند كه چند اسب و اندكی تجهیزات جنگی همراه داشتند. در آن هنگام، نزدیك بود كه روحیه ی برخی از مسلمانان از دست برود؛ ولی پیامبر به آنان مژده ی پیروزی داد و فرمود: «آیا برایتان كافی نیست كه خدا سه هزار فرشته را برای یاری شما نازل كند؛ فرشتگانی كه در دلهای دشمن ترس می اندازند و دلهای شما را قوی و محكم می كنند؟» آری، مسلمانان در جنگ بدر به وعده ی خدا دل سپردند، و به یاد او، دشمن کافر را تار و مار کردند. به همین سبب، پس از جنگ احد، خدا امدادهای خود به مسلمانان در جنگ بدر را یادآوری کرد و به آنان در مورد نافرمانی از پیامبرهشدار داد. خدا به آنان وعده داد که اگر صبر کنند و تقوا پیشه کنند، این بار پنج هزار فرشته را به یاریشان میفرستد. اتفاقاً توکل و پایمردی مسلمانان، لطف خدا را جلب کرد و مشرکان با اطلاع از تصمیم پیامبر و روحیه ی قوی مسلمانان به وحشت افتادند و گمان کردند که شاید گروه تازه نفسی به مسلمانان پیوسته و ممکن است نتیجه ی نهایی جنگ به زیان آنها تغییر کند. به همین سبب، برای حفظ پیروزی خود، به سرعت به مکّه بازگشتند.[2] آری، این وعده ی قطعی خداست که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ يُثَبِّت اَقدامَکُم»؛[3] یعنی اگر خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری میکند و گامهایتان را استواری میبخشد.
[1] - به خواست خدا دربارة جنگ احد در صفحات 69 و 70 به تفصیل سخن گفته خواهد شد.
[2] - در این متن از تفسیر نمونه ذیل آیة مورد بحث و ذیل آیة 7 سوره انفال بهره گرفته شده است.
[3] - آیة 7 سوره محمد
❇️ سود قرض
❓ کسی که قرض می گیرد چنانچه سود آن را با رضایت کامل بدهد، آیا باز هم حرام است؟
✍️ پاسخ:
همه ی مراجع: اگر در آن شرط سود شده باشد، حرام است و رضایت دو طرف آن را حلال نمی نماید ولی اگر بدون آنکه شرط شود خود قرض گیرنده زیادتر از مقداری که قرض گرفته، پس بدهد اشکال ندارد بلکه مستحب است.
🔺توضیح المسائل مراجع،م 2283؛ وحید،توضیح المسائل، م 2335؛ نوری، توضیح المسائل، م 2277.
📎 #احکام_مالی
📎 #احکام_قرض
مداحی_آنلاین_اخلاق_کریمانه_امام_هادی_استاد_فاطمی_نیا.mp3
2.76M
🏴 #شهادت_امام_هادی(ع)
♨️اخلاق کریمانه امام هادی(ع)
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤استاد #فاطمی_نیا
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#همسران_فاطمی
#مهارتهای_همسرداری
✅ مدارا ... مدارا
🔰پاداش صبر بر بداخلاقی همسر
🎙 حجتالاسلام والمسلمین #عباسی_ولدی
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💡 دعا هنگام گرفتاری 💡
✍️ خلاصه بیانات استاد میرباقری در این ویدیو:
در روایتی زیبا از امام هادی سلام الله علیه نقل شده است که فرمودند:
هر گاه مشکلی براتون پیش آمد که راه حلش براتون دشوار بود این دعا را بخوانید:
یَا مَنْ یَكْفِی مِنْ كُلِّ شَیْءٍ وَ لَا یَكْفِی مِنْهُ شَیْءٌ اكْفِنِی مَا أَهَمَّنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ
(ای خدایی که از هر چیزی بی نیازی و همه به تو نیازمندند، در مورد آنچه مرا غمگین و نگران کرده است، یاری ام فرما .)
📚منبع: کافی، ج 2 ص 560
و ...
#دکترمیرباقری
#دعا #گرفتاری
🧠 عــقلا چنین کاری نمیکنند!!!
🏢 فرض کنید با صرف هزینههای زیاد و ایجاد زیرساخت مناسب ، موسسهای تاسیس نمودهاید که هدف آن تبیین مبانی اسلام و انقلاب است. آیا اجازه میدهید افراد خداناباور و ضد انقلاب آزادانه در موسسهی شما رفت و آمد داشته باشند ، به تبلیغ جریان خود بپردازند ، ضد جریان شما فعالیت کنند و از موسسهی شما به عنوان یک پایگاه به سود خود بهره ببرند؟
❌ نه تنها شما ، بلکه عقلای عالم چنین اجازهای نمیدهند!
🤔 حالا باید دید که چه میشود مستکبرین جهان با صرف هزینههای سرسام آور و مهیا کردن زیرساخت عظیم ، تعدادی شبکهی اجتماعی تاسیس کردهاند و به ما اجازه میدهند در آن به تبلیغ اسلام و انقلاب بپردازیم!
✅ به نظر میآید از چند حالت خارج نباشد ؛
1⃣ ؛ یا اهل باطل عاجز هستند از اینکه با مخالفین خود برخورد کنند و جلوی فعالیت آنان را در بستری که خود ساختهاند ، بگیرند!
2⃣ ؛ یا مستکبرین عالم احمقند و از حداقلی های عقل مداری تهی هستند!
3⃣ ؛ یا فعالان فرهنگی در این شبکه های اجتماعی اثرگذار نیستند و اصلا ارزش توجه و عکس العمل نشان دادن توسط جریان باطل را ندارند!
4⃣ ؛ یا فعالان فرهنگی در عین حال که اثرگذاری نسبی دارند اما سودآوری آنها برای مستکبرین و شبکههای اجتماعیطان بیش از ضرر آنهاست ، لذا بودن و فعالیت آنها برای جریان باطل به صرفه تر است!
⁉️ به نظر شما کدامیک از گزینه یا گزینه ها صادق هستند؟
📍پ.ن : ما مخالف حضور فعالین فرهنگی در زمین دشمن نیستیم ، لکن کیفیت حضور را بسیار مهم میدانیم و موافق حضور #هوشمندانه در زمین دشمن هستیم.
✍️ میلاد خورسندی
🌺نکته تفسیری صفحه ۶۷:🌺
برندگان واقعی:
در جهان، مسابقات زیادی برپا میشود؛ ولی جایزه ی این مسابقات ـ هر قدر هم ارزشمند باشد ـ دست بالا تا هنگام مرگ برای انسان مفید است. آیا شما مسابقهای را میشناسید که جایزه ی آن برای مردگان نیز سودمند باشد؟!
بدون شک جز یک مسابقه، هیچ مسابقه ای چنین ویژگیای ندارد، و آن مسابقه ی رسیدن به سعادت ابدی است؛ بهشتی که وسعت آن، مانند وسعت آسمانها و زمین است. تاکنون فضای اطراف ما به محدوده ی میلیاردها سال نوری رصد شده و معلوم نیست چه مقدار دیگر از فضا از معلومات بشـر پوشیده مانده است. به راستی اگر ما را به مسابقهای فرا خوانند که جایزه ی آن یک ویلای چند هزار متری باشد، ما چگونه خود را برای شرکت در آن آماده میکنیم؟ خدای بزرگ در این آیات، همه ی ما را به مسابقه برای رسیدن به بهشت بیکران و آمرزش و مهربانی خود فراخوانده و از هماکنون برندگان نهایی این مسابقه را معین فرموده است. برندگان این مسابقه، پرهیزکاران هستند؛[1] کسانی که بزرگترین دغدغهشان، حفظ خویشتن از عذاب خدا و جلب رضایت اوست. دو رشته ی مهم از این مسابقه، اینهاست:
1.انفاق؛ چه در حال راحت و آسایش، و چه در حال سختی و پریشانی. پرهیزکاران در قبال فقرا و بینوایان جامعه بیتفاوت نیستند. از رنج آنان رنج میبرند و با خوشحالیشان خشنود میشوند. آنان برای خشنود کردن خدا، از مال و ثروت خویش به راحت چشم میپوشند و با انفاق آن، اندوختهای بزرگ برای روزی که هیچکس مال و ثروتی در دست ندارد، فراهم میکنند.[2]
2.کظم غیظ و بخشش مردم: کظم غیظ، به معنای فرو بردن خشم است. یکی از ویژگیهای مؤثّر در رسیدن به سعادت ابدی، تسلّط بر خویشتن در هنگام خشم است. خشم، یکی از نیروهایی است که خدا برای دفاع انسان از جان و مال و خانوادهاش به او عطا کرده و باید در مقابل دشمن فعّال شود؛ ولی بر افروخته شدن آن در موارد غیرضرور، بسیار خطرناک است و چه بسا مایه ی جنایاتی شود که پشیمانیِ پس از آن، سودی نداشته باشد. خدای بزرگ و پیشوایان معصوم، همه ی ما را به کظم غیظ سفارش کردهاند. امام صادق علیه السلام می فرماید: «هیچ بندهای خشم خود را فرو نمیخورد مگر اینکه خدا در دنیا و آخرت بر عزت او میافزاید.» [3]
امّا نحوه ی جبران اشتباهات در مسابقه ی سعادت ابدی، نکته ی آخریست که در این آیات طرح شده است. همه ی ما ممکن است اشتباه کنیم و خدای ناکرده مرتکب گناه شویم؛ ولی خدای مهربان، راه توبه را برای همه ی بندگان خود باز گذاشته و به آنان توصیه کرده است که هرگز از رحمت او نومید نشوند؛ به شرط اینکه این پشیمانی و توبه، حقیقی باشد و انسان تصمیم بگیرد که دیگر به گناه باز نگردد.
[1] - درباره برخی از ویژگیهای پرهیزکاران ذیل آیة 177 سورة بقره نیز سخن گفته شد. برای آگاهی تفصیلی از ویژگیهای متّقین، خواندن خطبة 193 نهج البلاغه بسیار مفید است.
[2] - دربارة فضیلت، شرایط و تأثیر صدقه و انفاق در صفحات 44 تا 46 مفصّلاً مطالبی عرضه شده است
[3] - کافی،ج2، ص110