eitaa logo
متن روضه مقاتل معتبر چهارده معصوم (ع)
1.4هزار دنبال‌کننده
228 عکس
138 ویدیو
32 فایل
🔰 #متن_روضه 🔰 #مقاتل_معتبر_چهارده_معصوم_ع 🔰 #شناخت_شبهات_از_لسان_محققان http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh لینک کانال👆🏻 ارائه صوت ومتن سخرانی ناب از علمای دینی کشور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا معنے مطلومیت امام حسین علیه السلام از دیدگاه مرحوم شوشتری باز گويم که از براي کشته شدن مظلوم، چند معني است که همه منطبق است بر آن جناب، به طريق حقيقت. يڪ معني اين که کشته شده باشد، در حالي که مظلوم باشد؛ يعني تعدي بر او نموده باشند و ملڪ و مال و اولاد و اصحابش را برده باشند؛ بلکه همه‏ي اعضا و جوارحش، از ظاهريه و باطنيه، به ضرب تير و تيغ و نيزه و تشنگي از دستش گرفته باشند؛ و حقيقت اين صفت، در آن جناب بوده که از طعن سيوف و رماح، (نيزه‏ها) تمام جوارح و اعضاي او متغير گشته بود، حتي گلوي مبارکش، و بر مال و عيال و اطفالش دست تعدي گشودند و او را از بلاد، آواره نموده، تنها و بي‏کس، بر خاڪ انداختند و در اين حالت، او را کشتند. پس کسي که مصداق کلي اين صفت است، همان حسين تنهاست و از اين جهت، لفظ مظلوم که وصف است، علم شده است از براي او. اين است که در دعا وارد است: «انشدڪ دم المظلوم[؛ تو را قسم مي‏دهم به خون مظلوم ]»؛ [1] و در حديث است که: «ترڪ مکن زيارت مظلوم را». راوي عرض کرد که: کيست مظلوم؟ فرمود: «مگر نمي‏داني که اوست حسين عليه‏السلام شهيد کربلا!». [2] . معني دوم مظلوم بودن، در اصل کشتن است؛ يعني او را بکشند، بدون حق شرعي که موجب اباحه‏ي قتل او باشد، مانند قصاص، يا حد، يا افساد، و اظهر افراد اين معني، حسين است. چنان که خود فرمود: «واي بر شما! از من چه طلب داريد؟ آيا کسي را از شما کشته‏ام، پس مي‏خواهيد قصاص کنيد؟ يا مالي از شما گرفته‏ام؟ يا شريعتي را تبديل کرده‏ام؟». [3] . معني سوم مظلوم بودن، در کيفيت قتل است؛ چون که خداوند، احسان را در هر معناي نيکو به کار برده است. حتي در کشتن قرباني، مستحب است که کارد را تيز کنند، و او را به ذبيحه ننمايند، و در پيش روي ابناي جنس (هم‏جنسان) نکشند، و دست و پايش نبندند، و او را مثله نکنند (يعني اعضايش را، پيش از خروج روحش جدا نکنند)، و او را آب دهند؛ و هيچ يڪ از اين احسان‏ها را در کشتن آن حضرت مراعات ننموده‏اند، بلکه در کيفيت آن ظلم کردند. معني چهارم مظلوميت، بعد از کشتن است به سلب لباس و به قطع اعضا و پامال کردن [4] و انداختن بر روي خاک‏ها، بي‏کفن و دفن؛ و اين هم منحصر به آن جناب است، حتي اين که آن جامه‏ي کهنه پاره را هم بر بدنش نگذاشتند. [5] . معني پنجم مظلوميت، به جميع انحاي مذکوره است، و همه در آن جناب جمع بود، نه غير او. 📚پی نوشت [1] بحارالأنوار، ج 83، ص 235؛ الکافي، ج 3، ص 325؛ مصباح المتهجد، ص 213 (آداب سجده‏ي شکر). [2] بحارالأنوار، ج 98، ص 66؛ کامل الزيارات، ص 137 (باب 52). [3] بحارالأنوار، ج 45، ص 7؛ الارشاد، ج 2، ص 101. [4] بحارالأنوار، ج 45، ص 59؛ لهوف، ص 59 - 58؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 39 - 38. [5] بحارالأنوار، ج 45، ص 58 - 57؛ لهوف، ص 57 - 56؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 37. کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(تلگرام)👇 https://t.me/matnrozehmaghtalmotabar •┈┈••✾•✾•✾••┈┈ ⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇 http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5793936072287194093.mp3
32.94M
پیشنهاد دانلود در این گفتار، ، چند نکته و چندین سوال مهم را مطرح می کند؛ سوالات و نکاتی که دغدغه فکری همه اهالی هیئت است. نکات و سوالات: ١) .حضرت زینب(س) چگونه با آن همه مصائب، از پا ننشست و در هم نشکست؟ ما تا کجا پای کار خدا و اهل بیت هستیم و آستانه تحمل ما کجاست؟ ٢).جذب در هیأت به چه قیمت؟ آیا خودمان تربیت شده هستیم؟ چه در خود دیده ایم که به دنبال جذب دیگرانیم؟ ٣). چرا گاهی حال دعا و توسل داریم و گاهی بی تفاوت و سرد مزاجیم؟ ۴). جذب اولیه بر اساس احساسات است این شروع درستی است؛ اما کافی نیست. ۵). جوگیرماندن و بعد رهاکردن کار، در حکم درهمان کلاس اول ابتدایی ماندن است! ۶). راه حل: باید از سر معرفت عمل کرد. ٧). در مسیر احساس، راهزن خطرناکی وجود دارد: «دینداری حسی» بر اساس خواسته های دل و سپس «برهان سازی بر اساس مغالطه» ٨). مصداق «قلیل یدوم» باشیم؛ یک عبادت قلیل اما دائمی، بهتر از عبادت جوگیرانه و غیردائمی است. ٩). اثبات شهادت حضرت زهرا(س) دلیل قاطعانه اثبات حقانیت امیرالمومنین(ع) است؛ اما چه الزامی در اثبات شهادت حضرت زینب کبرا(س) است؟ آیا حضرت، نیاز به این عنوان دارد؟ چرا بر اساس احساس، شبهه اجتماعی ایجاد کنیم؟ ⭕️کانال متن روضه_مقاتل معتبر چهارده معصوم علیه السلام.(ایتا) 👇 http://eitaa.com/golvajhehaye_roozeh •┈┈••✾•✾•✾••┈┈• 📌با نشـر لینڪ کانال ما در ثواب اهداف کانال سهیـم باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الحکمة ۱۰۶ قال علی عليه السلام : لاَ يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إلاَّ فَتَحَ اللهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ. نتيجه تخريب دين براى دنيا: امام علی(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود اشاره مى کند به نکته مهمى درباره تعارض دین و دنیا و کسانى که دنیا را بر احکام دینشان ترجیح مى دهند و مى فرماید: «مردم چیزى از امور دینشان را براى اصلاح دنیایشان ترک نمى کنند مگر این که خداوند زیان بارتر از آن را به روى آنها مى گشاید» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به نام خدا ▪️ علیه السلام 🎙 اگرچه بسته زنجیر و در اسیری بود السَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ سجون جمعِ سجنِ یعنی زندان سجون یعنی زندان های متعدد وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ مطمور جایی هست که قله(1) رو نگه داری میکنن،،، یه ذره نور و روشنایی نداره،،،نمورِ و نمناکِ،،، جوری حضرت رو وارده مطموره میکردن،،، گلوی حضرت رو با زنجیر می بستن،،، اگرچه بسته زنجیر و در اسیری بود به دست بسته به دنبال دستگیری بود اینا خانواده ای هستند که با دست بسته هم دستگیری و هدایت میکردن،،، باباش علی رو تو کوچه ها دست بسته بردن،،، دست بسته‌س اما دیدن یهودیه تو کوچه ها داره میگه اشْهَدُ أَنْ لَا إِلٰهَ إِلَّا ٱللَّهُ،،،(چیه؟! مسلمان شدی؟!!) گفت این آقا کیه؟! گفتن این علی ابن ابیطالبِ،،، گفت من این آقا رو خیبر دیدم،،، خودم دیدم با یک دست درِ قلعه خیبر رو کند،،، حالا دارید جلو چشمش ناموسش رو تو کوچه ها میزنید،،، چقدر غریبه،،، با دستِ بسته زنِ بدکاره رو هدایت کرد،،، اومد تو زندان موسی ابن جعفر دو روز خیره شد به نمازِ آقا؛ هارون میگه فرستادم ببینم چیکار میکنه این زن، چرا خبری ازش نشد،،، میگه در زندان رو باز کردن دیدن سرُ رو خاک گذاشته پشتِ سر موسی ابن جعفر هی میگه الهی العفو،،، چقدر لاغر و زخمی شد و شکست آخر شبیه اینکه گلاب از گلی بگیری بود به روی تخته تنش را غلام ها بردند عجب مراسم تشییع کم نظیری بود برای غربت او گریه می کند زنجیر دخیل بسته به پایش، عجب اسیری بود نبود دخترکش تا به او کند تکیه اسیر پای شکسته به وقت پیری بود 📝شاعر: محسن حنیفی السَّلامُ عَلَی الْمُعَذَّبِ فِي قَعْرِ السُّجُونِ وَظُلَمِ الْمَطَامِيرِ ذِي السَّاقِ الْمَرْضُوضِ بِحَلَقِ الْقُيُودِ،،،(2) اگه بخوام «ساق مرضوض» رو معنا کنم ساکت نباشی،،، ساق مرضوض یعنی استخوان خُرد شد،،، این «ساق مرضوض» ما رو یاده چندتا روضه میندازه،،، بگم و از همه التماسِ دعا،،، من چند تا استخوان خرد شده سراغدارم،،، یه استخوان بینِ در و دیوا،،، آیمادر،،، یه استخوان دیگه ام سراغ دارم زیرِ سم اسب ها،،، ای حسین،،، ای کاش که موت را نمی بوسیدم ای کاش که روت را نمی بوسیدم تقصیرِ من است زیر و رویت کردن ای کاش گلوت را نمی بوسیدم،،، 📚 پاورقی : 1) قله = سبو، کوزه 2)سید جلیل علی بن طاووس «مصباح الزائر» ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا بحال دقت کردید شخصی در مداحی خودش روضه ای رو بخونه، اما از لحاظ عقلی و تاریخی، روضه درست نباشه، برای مثال بگه در همون خونه ای که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شهید شد، حضرت علی علیه السلام هم بعد از ضربت خوردن و بستری شدن به شهادت رسید، در صورتیکه خانه شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها د‌رمدینه و خانه شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کوفه بوده... 📌اگه میخواید دقت بیشتری در روضه خوندن داشته باشید مطالبی رو پیرامون این موضوع بشنوید: حجت‌الاسلام والمسلمین استاد @golvajhehaye_roozeh ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا