معرفی کتاب
بررسی سیر تحول غزل معاصر از مشروطه تا پُست مدرن
این کتاب، پس از دیباچه، شامل این مطالب است:
کلیات: تعریف غزل، سبک، مکتب، جریان، خیال، موسیقی، عاطفه، اشارهای به ویژگیهای سبکهای: ۱ - خراسانی ۲ - عراقی ۳ - مکتب وقوع ۴ - مکتب واسوخت ۵ - سبک هندی ۶ - دورهی بازگشت.
جریان غزل مشروطه: بررسی ویژگیهای غزل مشروطه از نظر فرم؛ یعنی زبان، ساختار، خیال، موسیقی، عاطفه و محتوا. در سایر بخشهای کتاب نیز این مطالب، مورد بررسی قرار گرفته است.
بخشهای دیگر، فهرستوار عبارتند از:
جریان غزل سنتی، رمانتیک، سمبولیک، پایداری، مدرن و پست مدرن.
چاپ اول کتاب مذکور که اثر دکتر حسین مافی است، توسط انتشارات فصل پنجم، در تهران، در سال ۱۳۹۸ و در ۳۶۸ صفحه منتشر شده است.
#معرفیکتاب
#بررسیسیرتحولغزلمعاصر
#گلزارادبیات
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از صائب تبریزی
بوی گل و باد سحری، بر سرِ راهند
گر میروی از خود، بِه ازین قافلهای نیست
مشاعرهی جدید، ص ۵۳.
#گل
#باد
#صائبتبریزی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند:
صاحبِ نیکی و احسان، از پای درنیفتد و اگر گاهی افتاد، تکیهگاهی خواهد یافت.
غرر الحکم، ج ۱، ص ۴۵۴.
#امام _علی(ع)
#نیکی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
عطر نگاه
از عباس براتیپور
بیا که دیدهام از انتظار لبریز است
کویر سینهی تفتیدهام، عطشخیز است
شکوهِ رویش سُکرآور بهارانی
که بی طراوت رویت، بهار، پاییز است
به باغ عاطفه، عطر نگاه تو جاری است
مشام جان، ز شمیم تو عطرآمیز است
همیشه خاطر ما، آشیانِ یاد تو باد
که در هوای تو پرواز، خاطرانگیز است...
ز کوچهسار دیار دلم، عبور نکرد
به غیر دوست که این کوچه، کوی پرهیز است
تا طلوع گل سرخ، ص ۳۳ و ۳۴.
#امام_زمان(عج)
#انتظار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
قدس
از عباس براتیپور
از پرده در افتد غم پنهانی قدس
آخر به سر آید شب ظلمانی قدس
با سامریان بگو که موسی برسد
آزاد کند یوسف زندانی قدس
تا طلوع گل سرخ، ص ۳۱۷.
#قدس
#آزادیقدس
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ضربالمثلهای جهان 📚📚📚
آن چه زن میخواهد، خدا میخواهد.
(فرانسوی)
🌹🌹🌹
آن چه که به دیگران میگویی، نخست به خودت بگو.
(استونیایی)
🌹🌹🌹
آن چه که وعده میدهی، مانند قرض، به گردن توست.
(فرانسوی)
🌹🌹🌹
آن چه یک نفر بداند، هیچ کس نمیداند؛ آن چه دو نفر بدانند، همه میدانند.
(سوئدی)
🌹🌹🌹
آن که ایمانش را به پول بفروشد، انسان نیست.
(هندی)
🌹🌹🌹
آن که دربارهی همه چیز میاندیشد، دربارهی هیچ چیز تصمیم نمیگیرد.
(چینی)
🌹🌹🌹
فرهنگ جامع ضربالمثلهای ایران و جهان، دکتر هاشمی، ص ۲۲ و ۲۳.
#ضربالمثلهای_جهان
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان کوتاه طنز😂😂
خروس بیمحل(قسمت دوم و آخر)
از ابوتراب جلی
به دیدن آقا مصطفی رفته بودیم که قصد زیارت مشهد مقدس را داشت. هنگام خداحافظی، فتحاللهخان، دستش را به گردن آقا مصطفی حلقه کرد. دو تا ماچ آبدار، از صورتش برداشت و گفت: امیدوارم به سلامت برگردی و سوغاتی ما را هم فراموش نکنی. به قول شاعر:
یاران و برادران، مرا یاد کنید
رفتم سفری که آمدن نیست مرا
پریروز، به عیادت حاج غلامرضا رفته بودیم که در بیمارستان بستری بود. فتحاللهخان، زبان به دلداری گشود و گفت: هیچ جای نگرانی نیست. حالتان بحمد الله، خوبِ خوب است. رنگ رویتان هم هزار ما شاء الله، نشان سلامتی مزاجتان است. ان شاء الله، همین دو سه روزی، به سلامتی از بیمارستان مرخص میشوی. شاعر میگوید:
ای که بر ما بگذری دامنکشان
از سر اخلاص، الحمدی بخوان
بالاخره، طاقتم طاق شد. او را به گوشهای کشیدم و گفتم: دیگر داری شورش را در میآوری. آخر این چه جور دلداری دادن است؟ چرا شعر بیجا میخوانی؟ بیچاره را زهرهترک کردی! ...
طنزآوران امروز ایران، صلاحی و اسدیپور، ص ۱۷۲ و ۱۷۳.
#داستان_کوتاه
#داستان_طنز
#خروس_بیمحل
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
راز مشتاقان
از فیضی فیاضی
من به راهی میروم کانجا قدم، نامحرم است
وز مقامی حرف میگویم که دم، نامحرم است
خوشدلم گر دیدهی من شد سفید از انتظار
کز پیِ دیدار جانان، دیدهام نامحرم است...
ما اگر مکتوب ننوشتیم، عیب ما مکن
در بیان راز مشتاقان، قلم، نامحرم است...
تذکرة الشعرا، سمرقندی، ص ۵۸۷.
#رازمشتاقان
#قلم
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
انواع موسیقی در شعر🌹🌹🌹
۲ - موسیقی کناری
موسیقی کناری، در واقع موسیقی قافیه و ردیف و یا هر چیز دیگری است که در پایان مصراعها، با تناسب و هماهنگی بین کلمات و یا صامتها و مصوتها ایجاد میکند. دکتر شفیعی کدکنی، قافیه را به منزلهی دستگاه مولد صوت میداند که موجب لذت بردن از کلمات میشود.
وی ردیف را هم خاص ایرانیان و اختراع آنها میداند که به دلیل تکراری که در پایان ابیات ایجاد میکند و همچنین ارجاعی که به آن میگردد، ایجاد موسیقی میکند. او معتقد است حدود هشتاد درصد غزلیات خوب زبان فارسی، همه دارای ردیف هستند.
بررسی سیر تحول غزل معاصر از مشروطه تا پُست مدرن، دکتر مافی، ص ۱۹ و ۲۰.
#انواعموسیقیشعر
#موسیقیکناری
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از نظام وفا
ای خوشا آن که ندارد سر و کاری با دل
کانچه آید به سرِ ما، همه از دل آید
مشاعرهی جدید، ص ۲۳.
#دل
#نظاموفا
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی(ع) فرمودند:
خاموشی که برایت سلامت به دنبال داشته باشد، بهتر از گفتاری است که برایت نکوهش در پی داشته باشد.
غرر الحکم، ج ۱، ص ۴۵۷.
#امام_علی(ع)
#خاموشی
#گفتار
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی
ساغر
دل عارف است که انوار غیبی، در آن مشاهده شود. بدان، خُمخانه و میخانه و میکده نیز میگویند. همچنین سُکر و شوق را نیز از ساغر اراده کردهاند.
شاه نعمتالله گوید:
گر نه می، ساغر است و ساغر، می
در حقیقت، بگو که ساغر چیست؟
نزد ما، موج و بحر، هر دو یکی است
بجز از آب، عین مظهر چیست؟
عراقی گوید:
از بادهی عشق شد مگر گوهر ما
آمد به فغان ز دست ما ساغر ما
فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجادی، ص ۴۵۱ و ۴۵۲، ذیل واژهی ساغر.
#اصطلاحات_عرفانی
#ساغر
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
عشق
یک رباعی از مولوی
عشق آن باشد که خلق را دارد شاد
عشق آن باشد که دادِ شادیها داد
ما را مادر نزاد، آن عشق بزاد
صد رحمت و آفرین بر آن مادر باد
باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۴۵۳.
#عشق
#مادر
#مولوی
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
ثروتمندِ سرقتمند😂😂
از ابوالقاسم حالت
نگشته هیچ کسی، یک دو ساله ثروتمند
مگر کسی که ز آغاز بوده سرقتمند
ز من مپرس که مالت، چرا به غارت رفت؟
از آن بپرس که یغماگر است و غارتمند
به جور، از سرِ ما پوست میکند چو لبو
لبوفروش محل هم چو گشت قدرتمند
به هیچ رو نکند آن نگار پولپرست
نظر به من، که نه خرپولم و نه دولتمند
کسی که هیچ ندارد به جیب، جز سوراخ
چه بهره میبَرَد از آن رخ ملاحتمند؟...
بگفتمش که به خدمت، مرا کن استخدام
جواب داد: برو، نیستی لیاقتمند
دیوان شوخ، حالت، ص ۹.
#شعرطنز
#ثروتمند
#سرقتمند
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
حکایتی از گلستان سعدی
تربیت
پادشاهی، پسری را به ادیبی داد و گفت: این، فرزند توست؛ تربیتش همچنان کن که یکی از فرزندان خویش. ادیب، خدمت کرد و مُتقبّل شد و چند سالی بر او سعی کرد و به جایی نرسید. و پسرانِ ادیب، در فضل و بلاغت، مُنتهی شدند.
مَلِک، دانشمند را مؤاخذت کرد و معاتبت فرمود که: وعده، خلاف کردی و وفا، به جا نیاوردی. گفت: بر رایِ خداوندِ روی زمین، پوشیده نمانَد که تربیت، یکسان است و طِباع، مختلف.
گر چه سیم و زر، ز سنگ آیدهمی
در همه سنگی، نباشد زرّ و سیم
بر همه عالَم همیتابد سُهیل
جایی اَنبان میکند، جایی اَدیم
لغات:
خدمت کرد: تعظیم کرد و احترام گذاشت.
منتهی شدند: به انتها و پایان رسیدند، در تربیت کامل شدند.
معاتبت: سرزنش.
خداوند: مالک، صاحب. خداوند روی زمین: پادشاه.
طباع: جمع طبع: سرشت، طبیعت.
سیم و زر: نقره و طلا.
سهیل: ستارهای در صورت فلکی کشتی یا سفینه.
انبان: کیسه، کیسهای از پوست گوسفند.
ادیم: پوست دَبّاغی شده، چرم.
کلیات سعدی، گلستان، باب هفتم در تأثیر تربیت، ص ۱۵۷.
#گلستانسعدی
#تربیت
#پسرانادیب
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
کاریکلماتور (آمیختهای از کاریکاتور و کلمات)
از پرویز شاپور
ضربان قلب چهار نژاد به یک زبان، تبعیض نژادی را محکوم میکند.
🦋🦋🦋
آبتنی ماهی، یک عمر طول میکشد.
🦋🦋🦋
پرندهی بدبین، برای شکوفهی شاداب بهاری، همان آوازی را میخواند که برای گل پرپرشدهی خزانی.
🦋🦋🦋
گربهی پرتوقع، انتظار دارد موش به خودش، سُس گوجهفرنگی بزند.
🦋🦋🦋
سگ، با سکوت، به دزد خیرمقدم میگوید.
🦋🦋🦋
خوشبختانه، تبعیض نژادی، نتوانسته است دامن گلهای رنگارنگ بهاری را آلوده کند.
🦋🦋🦋
طنزآوران امروز ایران، صلاحی و اسدیپور، ص ۲۲۱ و ۲۲۲.
#کاریکلماتور
#پرویزشاپور
https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303