eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
175 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
کاریکلماتور از پرویز شاپور 🌷تا کلاه ایمنی به سر نمی‌گذاشت، صفحه‌ی حوادث روزنامه را مطالعه نمی‌نمود. 🌷سیم تلفن، مشغول سخن‌چینی بود. 🌷ماهی وقتی نمی‌تواند داخل تُنگ دور بزند، عقب عقب می‌رود. 🌷به یاد ندارم نابینایی، به من تنه زده باشد. 🌷ماهیِ داخل تُنگ، به گربه‌ای که از کنارش رد می‌شد، "بفرما" زد. 🌷ماهی‌ها، تصوّر می‌کنند چهارچهارم کره‌ی زمین را، آب فرا گرفته است. 🌷ماهی‌ها را، مانند گل‌ها، با آب‌پاش آب می‌دهم. 🌷🌷🌷🌷🌷 قلبم را با قلبت میزان می‌کنم، کاریکلماتور، پرویز شاپور، ص ۲۸ و ۲۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
داستان پر آب چشم از هوشنگ ابتهاج( ه. ا. سایه) (۱۹ مرداد سالروز درگذشت اوست.) این شعر، برای نخستین بار منتشر می‌شود. 🌹🌹🌹 یکی داستان است پر آب چشم دلِ نازک از رستم آید به خشم (فردوسی) پهلوان، این کجاش پیروزی‌ست؟ پیش پای تو اوفتاده جوان رَخش، فرزند را شناخته بود تو جهان‌پهلوان ندانستی؟ مرگ، پیروزمندِ میدان بود! ۱۳ آذر ۱۳۹۸ مجله‌ی سمرقند، شماره‌ی سوم، زمستان ۱۴۰۱، ص ۱۵۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
پروانه از باستانی باریزی نه هر خامی، ز پایان شب عاشق خبر دارد که فصل آخر این قصّه را، پروانه می‌خوانَد مشاعره، خرّمی، ص ۲۸۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: برای نیکوکاری، به خوبی و خوش‌رفتاری خو گرفتن، کافی است. غرر الحکم، ج ۲، ص ۵۵۸. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
درست بنویسیم و بخوانیم اِفراط / تَفریط در گفتار و نوشتار، غالباً ترکیب افراط و تفریط را به عنوان مترادف به کار می‌برند و حال آن که، این دو کلمه، متضادند و نه مترادف. افراط، زیاده‌روی کردن در کاری است و تفریط، برعکس، کوتاهی کردن در کار است. مثلاً اگر کسی بیش از اشتهایش غذا بخورد، می‌گویند: در خوردن، افراط می‌کند؛ ولی اگر کمتر از نیاز تنش بخورد، باید گفت: در خوردن، تفریط می‌کند. غلط ننویسیم، فرهنگ دشواری‌های زبان فارسی، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ ۲۸، ۱۴۰۱، ص ۳۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شاعران معاصر 🌹🌹🌹 سید علی موسوی گرمارودی او در سی و یکم فروردین ۱۳۲۰ در قم به دنیا آمد. کودکی این شاعر از نظر آموخته‌های ادبی و فرهنگی، جالب توجه است. تا پنج سالگی، به آموختن نِصاب‌ُالصِبیان ابونصر، گلستان سعدی و خمسه‌ی نظامی پرداخت. تحصیلات ابتدایی را در قم گذراند و در هفده سالگی، همراه پدرش به مشهد رفت و به تحصیل علوم ادبی و عربی مشغول شد. پس از بازگشت به قم، در ۲۱ سالگی وارد فعالیت‌های سیاسی گردید. بعد از ماجرای پانزدهم خرداد ۱۳۴۲، ساکن تهران و مشغول تدریس در دبستان و دبیرستان علوی شد. در سال ۱۳۴۵، مدرک کارشناسی حقوق را دریافت کرد و با شهید رجایی و شهید باهنر، در مبارزات سیاسی همراه گشت. همچنین با جلال آل احمد، سیمین دانشور، دکتر شریعتی، شهید مطهری و طاهره صفارزاده همنشین بود. در سال ۱۳۵۲، به وسیله‌ی ساواک دستگیر و چهار سال زندانی شد. وی فعالیت‌های فرهنگی زیادی داشت و مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی را دریافت کرد. بخشی از آثار او عبارتند از: عبور، سرود رگبار، در سایه‌سار نخل ولایت، چمن لاله، خط خون، باران اخم، صدای سبز، در مسلح عشق، داستان پیامبران، ترجمه‌ی کامل و ادبی قرآن کریم، ترجمه‌ی صحیفه‌ی سجادیه، دگرخند (درآمدی بر طنز در ادبیات ایران)، زندگی و شعر ادیب‌الممالک فراهانی، باغ سنگ و ... . با تلخیص از سیمرغ سخن، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، ص ۱۶۴ و ۱۶۵. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
آزاده از فریدون مشیری سرمست ز آزادگی و همت خویشم سرشار از این نعمتِ از حوصله بیشم آن گونه توانگر که ندانی که ندارم وان گونه توانا که نبینی که پریشم... آزادگی‌ام را به جهانی نفروشم بگذار درین ره، نرود کار ز پیشم از دریچه‌ی ماه، شعرهای چاپ‌نشده، فریدون مشیری، نشر چشمه، ص ۱۰۵ و ۱۰۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
هدایت شده از اشعار بانو نقیـبی
🏴 گشتم میان عالم، دنبال راه چاره بستم دخیل خود را، بر معجر سه ساله ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ✒️ ͜͡‌‌‌‌‌‌‌❥᭄@najvayebaran 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سخنی از گلستان سعدی ناسپاسی اَجَلّ کاینات از روی ظاهر، آدمی است و اَذَلّ موجودات، سگ. و به اتفاقِ خردمندان، سگ حق‌شناس، بِه از آدمی ناسپاس. سگی را لقمه‌ای هرگز فراموش نگردد، ور زنی صد نوبتش سنگ و گر عمری نوازی سِفله‌ای را به کمتر تندی آید با تو در جنگ لغات: اجلّ کاینات: برترین موجودات. اذل: پَست‌ترین‌. سفله: آدم پَست. کلیات سعدی، گلستان، باب هشتم در آداب صحبت، ص ۱۸۸ و ۱۸۹. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303