💠 حرکات دهان . . .
چه کنیم تا صدای حروف از دروازه ی خود خارج شوند نه از دروازه ی همسایه (خیشوم ) ؟
🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔
😲1.باز کردن عمودی دهان در حرکات :
( فتحه ، تنوین نصب ، الف مدی )
😗2.غنچه کردن لبها در حرکات :
( ضمه ، تنوین رفع ، واو غیر مدی ، واو مدی )
😌3. پایین آوردن فک پایین در حرکات :
( کسره ، تنوین جر ، یای مدی )
🤔4.هنگامی که صدا از حلق به سمت بالا حرکت می کند ، دوراهبرای خارج شدن آن وجود دارد : یکی بالای سقف دهان است که به سوراخ بینی منتهی می شود و دیگری دهان است . قرار گرفتن صحیح شکل زبان ( از لحاظ شل نبودن زبان و قرار گرفتن آن در مخرج دقیق ) باعث مسدود شدن راه خیشوم و عدم خروج صدای حروف ( بجز میم و نون ) از آن محل می شوند .
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
❗️تذکر مهم : به جز سه حالت اشاره شده در بالا ، دهان در تلفظ حروف هیچ حالت دیگری به خود نمی گیرد .
مدرس:🖋جناب آقای توحیدشیری🖋
https://eitaa.com/gooorrrran
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#انس با قرآن
# همراه با قرآن
# سوره مزمل
# همراه با ترجمه تصویری
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
34.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═
نماهنگ فرزند ایران
🟢 با صدای محمدرضا دربان ملک
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
#ایران_همیشه_جاویدان
#مؤسسه_اظهرالجمیل_الاعلی_مشهد
•┈┈••✾🌸✾••┈┈•
شعر اموزش نماز
ای کودک خوش خبر
گل دخترو گل پسر
وقت نماز خوندنه
بگو الله اکبــــــــــر
📿🕌📿https://eitaa.com/gooorrrran
وقت نمـــــــــــــاز رسیده
گوشات چه خوب شنیده
صدای بانگ اذان
لباس بپوش پاکیزه
📿🕌📿
خبر بده به دوستات
با شادی و با نشاط
برو به سمت مسجد
تا مستجاب شه دعات
به سمت قبله بایست
صف نماز دیدنیست
نیت و تکبیر گوی
برتر از او کسی نیست
📿🕌📿https://eitaa.com/gooorrrran
سوره ی حمد بخوان
بانام پاک رحمـــــــــن
بعدش بخون یه سوره
ای کودکــــــــ مسلمان
📿🕌📿
اللــــــــــه اکبـــــــر بگو
برو به سمت رکوع
سبحـــان ربــــــی بگو
بعدش بایست با خضوع
📿🕌📿https://eitaa.com/gooorrrran
حالا برو به سجـــــــده
که جات توی بهشـــــته
خـــــــــدا چه نزدیک شده
ثواب برات نوشتـــــــــه
حالا باید بشینی
تا آرامــــــش ببیــــــــنی
بعدش سجده ی دوم
ببیـــن تو بهترینی
📿🕌📿
رکعت اول تمام
بـرو بـه ســوی قیام
رکــعت دومیــــــــن را
ادا بــــکـــن با امـــــــام
📿🕌📿https://eitaa.com/gooorrrran
حـــالا تشهـــــــد بخوان
دو رکعتت شــــــد تمــــــام
صـــــل علــــــــی محمـــــد
نیت بکن با ســـــــلام
📿🕌📿
چه خــــــــوب و با شکوه
خورشید که پشت کوه
نماز صبح بخـــــــونیم
حــــــالا وقت طلوع
📿🕌📿
سوره حشر | شیخ سید متولی عبدالعال - IQNANEWS.mp3
1.02M
💐تلاوت بسیار زیبای سوره حشر توسط شیخ سید متولی عبدالعال
📚بروایت : ورش از نافع مدنی
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تقلیدی بسیار زیبای استاد محمد الیثی از استاد محمد رفعت سوره مبارکه انسان
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقران
#قفله_پردازی
قفله در لغت از قفل می آید و به معنای بستن و انسداد یا اغلاق و نیز ختم کردن می باشد و در اصطلاحات موسیقی عرب قفله به مفهوم پایان یک ملودی یا آهنگ اهمیت فراوانی در این نوع موسیقی دارد. به ویژه در گونه ی موسیقی آوازی بدون ایقاع یا ریتم قفله بسیار مهم و اساسی است. بنابراین در تلاوت قرآن و ابتهال از گذشته های دور قفلات بسیار مورد توجه قاریان و مبتهلان قرار داشته است.
✅ قفله آخرین بخش یک نغمه یا لحن محسوب میشود که احساس شنونده را به هنرنمایی قاری یا مبتهل پیوند میزند و او را به تشویق و ابراز احساسات وا میدارد.
🛑 چند نکته درباره قفله 🛑
💠 نکته اول : با توجه به تعدد مقامات مورد استفاده در تلاوت و ابتهال و تنوع ردیف های مشتق از این مقامات باز بودن دست قاریان و مبتهلان در بکارگیری تحریرها و درجات صوتی مختلف و وجود عنصر نبوغ و ابداع در نزد افراد تعداد قفلات میتواند بسیار زیاد; متنوع و تا حدی غیر قابل شمارش باشند.بنابراین باب نو آوری و ابداع در قفلات باز است اما دست یابی به آن نیازمند شناخت کافی از آثار پیشینیان و برخورداری از نبوغ موسیقایی و قدرت خلاقیت فراوان در نزد قرا حرفه ای است.
💠 نکته دوم : از ابتدای ضبط نخستین آثار تلاوت یعنی از حدود ۷۰ سال پیش تا کنون تعداد زیادی از قفلات در تلاوت و ابتهال به اجرا در آمده که به دلایل مختلف به نام قاریان و مبتهلان مختلف مصری ثبت گردیده است. از جمله دلایل این موضوع را میتوان اجرای یک قفله برای نخستین بار و تکرار آن در ادای لحنی یک قاری یا مبتهل دانست.برای مثال نوع قفلات استاد منشاوی در خانواده ایشان هم بوده اما به نام ایشان ثبت شده است.حتی در برخی منابع مصری از قفله اسماعیلیه و قفله رفعتیه سخن به میان آمده است. که منظور قفلات مصطفی اسماعیل و محمد رفعت است و مثال دیگر .
💠 نکته سوم : به دلیل گوناگونی قفلات از حیث ساختار موسیقایی از یک طرف و از سوی دیگر کاربری آن ها بر اساس مفاهیم آیات و حتی ساختار هجایی واژگان قرآنی تقسیمات متفاوتی توسط افراد مختلف در این خصوص آمده که به آن ها اشاره خواهم کرد :👇
⚫️ از حیث ساختار موسیقایی :
♦️ قفله کامله (مکمّله) :
قفله کامله به این معناست که قفله به درجه رکوز یا ایست ختم شده و گوش مستمع را اقناع کرده و او را منتظر نگذارد.
♦️ قفله تصفیه :
در صورتی که قفله در یکی از درجات دیگر مقام مثلا درجه چهارم یا پنجم پایان یابد قفله ی تصفیه نامیده میشود.
⚫️ از حیث تعبیر و توجه به معنای جمله :
♦️ قفله معلّق یا انتظاری یا (تشویق)
اگر قفله ای به واسطه عدم اتمام عبارت یا جمله قرآنی به گونه ای پایان یابد که حالت انتظار در نغمه یا لحن باقی بماند و به تعریف دیگر گوش شنونده را در شوق شنیدن مابقی جمله باقی بگذارد قفله ی معلّق میگویند.و به چنین کاری در مبحث القاء معانی تشویق گفته میشود.
♦️ قفله تام یا (اشباع) :
هنگامی که قاری به گونه ای نغمه یا لحن را اجرا کند که شنونده از نحوه ی اجرای قفله ی وی ; متوجه پایان مطلب یا عبارت قرآنی شود به این موضوع در بحث القاء معنای اشباع میگویند.
قفلات کامله و تصفیه هر گاه با چنین رویکردی اجرا شوند بهتر است تام و معلق خوانده شوند.
⚫️ از حیث ساختار هجایی کلمات :
واضح است کلمات پایانی یک عبارت چه کامل باشد چه ناقص در تلاوت قرآن بسیار متفاوت است. گاه یک کلمه در پایان به هجای مدی ختم میشود مانند ( مفلحون ) که میتوان در آن تحریرهای متنوع اورد و گاهی هجایی در آخر می آید که باید بدون تحریر و ساده باشد مثلا کلمه (خلق).
♦️ قفله زخرف یا مزخرف و قفله مستقیم :
قفلات همراه با تحریر را زخرفه یا مزخرف
و قفلات بدون تحریر را مستقیم می نامند.
♦️ قفله صخریه :
وقتی قاری یا مبتهل به کلماتی در پایان عبارت لحنی خود میرسد که از نظر اداء الفاظ و هجاء ها مانند صخره سخت و مشکل باشد و بتواند از عهده آن بخوبی بر آید .قفله صخریه گویند که استاد علی محمود به استاد قفلات صخریه معروف است.
♦️ قفله حرّاقه :
به قفلات شور انگیز و پر هیجان در تلاوت یا موسیقی که مبنای آن تحریک احساس شنوندگان است قفله حراقه میگویند.
♦️ قفله خادعه یا فریبکارانه:
در این قفله ، قاری روند اجرای ملودی را طوری پیش می برد که مستمع انتظار قفله کامله را دارد ولی از این کار که با فکر و برنامه قبلی همراه بوده است منصرف شده و دوباره به اجرای ملودی می پردازد. از این نوع قفلات در تلاوت های استاد شحات و استاد مصطفی زیاد دیده می شود. اجرای این نوع از قفلات بسیار حرفه ای است و باعث ایجاد جذابیت است.
♦️ قفله مفاجئه یا دفعی :
اگر قاری یکدفعه بر روی کلمه ای،ملودی را رها کرده و اجرا نکند. یکدفعه وقف کردن و ایستادن در تلاوت قراء معروف دیده نمی شود مکر در موارد خاص که با زیبایی اجرا شده است.تکنیک قطع النغم از نوع مفاجئه است
🔰 ادامه ی این موضوع در مطلب بعد 🔰
#تعریف_اصطلاحات_صوت_و_لحنی_قسمت۲
💠 نغمه
ملودی یا آهنگ خالی از کلام را نغمه میگویند.
https://eitaa.com/gooorrrran
💠 مقام
الگویی برای آفرینش نغمات و ملودی ها و به مجموعه اصواتی که بین یک نت و جواب آن به ترتیب بیایند مقام میگویند
💠 لحن
استفاده صحیح از نغمات و مقامات در تلاوت قرآن و موسیقی که بر روی کلام سوار میشود را لحن میگویند
💠 خارج لحنی
تغییر بدون تناسب مقامات و نغمات قرآنی را خروج یا خارج لحنی میگویند.
💠 خارج صوتی
عدم تناسب در تغییر گامها و پرده های صوتی را بدون تناسب «خارج صوتی» گویند و این تغییر دو نوع است:https://eitaa.com/gooorrrran
۱-در حین قرائت؛ مثلاً در اثنای تلاوت، خروج از گام پائین به گام توسط یا از پرده «ر» به «فا» بدون تناسب.
۲-در فواصل تلاوت؛ مثلاً پس از قطع که در گام اوج بوده، شروع به گام پائین شود. یا قطع به پرده «لا» و شروع از پرده «دو» بدون هیچگونه تناسبی.
مسئله خارج صوتی به گونه ای است که نفس آدمی اگر چه اهل این هنر نباشد از آن بیزار است. چون نفس، طالب کمال است و خارج صوتی، مصداق نقص است.
نکته ای که در تعریف خارج صوتی باید روی آن تأکید کرد مسئله «عدم تناسب می باشد. تغییر گامها و پرده های صوتی اگر بدون تناسب باشد همان خارج صوتی است که از نقائص قرائت می باشد. اگر تغییر گامها و پرده های صوتی با تناسب و با فکر و در جای صحیحش باشد، از مزایای قرائت بشمار می رود و نشان دهنده مهارت قاری و پرورش انعطاف صوتی اوست. راه جلوگیری از خارج صوتی، ابتدا تمرین زیاد است و دوم، دقت و اراده قوی
⚠️ نکته : فواصل موسیقایی هر مقام با مقام دیگر متفاوت است
💠 تصویر
معمولاً نغمه ها و مقامات مورد استفاده در تلاوت قرآن بدون تقیّد به درجه رکوز (نت شروع) یا تونیک آن مقام که در موسیقی مقامی عربی مرسوم است اجرا و خوانده می شود. برای نمونه مرحوم مصطفی اسماعیل برای شروع در مقام بیات که به طور طبیعی از درجه Re آغاز می شود از درجه Mi تلاوت خود را آغاز می کند. به چنین عملی در موسیقی عرب، تصویر می گویند.
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
1_4318422856.zip
40.75M
تفسیرنور(۱۱۴سوره کامل)
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقرآن
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران اینجاست
👇👇
@canallgalasatghoran
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
برای تبلیغ جلسات و محافل و مؤسسات قرآنی خود یا اساتید دیگر یا محل زندگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید
علیرضازارع
👇👇👇
https://eitaa.com/alirezazarearnan
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🍃🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃
گروه بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران اینجاست
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2278359248Ce97e32b131
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🍃🌾🍃🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃
به گروه خودتان بپیوندید 👌
خودتان جلسه خودتان را تبلیغ کنید 🍃
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
علی رضا زارع 🩸
این پیام را برای سایر دوستان ارسال کنید
مطالب غیره حذف می شود
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅ سلام و عرض ادب
روز یکشنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه (۳۰۲)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
4_6014874301004514939.mp3
772.4K
ترتیل استاد محمود خلیل الحصری
صفحه 302