فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ المَلِک الحقّ المُبین .
🔹 نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار .
♦️ ذکر روز پنجشنبه .
▫️ 12 مرداد 1402
▫️ 16 محرم الحرام 1444
▫️ 03 آگوست 2023
🆔https://eitaa.com/canallgalasatghoran
📖 تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - 12 مرداد ۱۴۰۲
میلادی: Thursday-3 -out-2023
قمری: ، 16 محرم 1445
🌹 🌹 امروز متعلق است به:
امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
📆 روزشمار:
▪️9 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام
▪️19 روز تا شهادت حضرت رقیه خاتون سلام الله علیها
▪️34 روز تا اربعین حسینی
▪️42 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام
▪️44 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
✅ با ما همراه شوید...
🔗 https://eitaa.com/gooorrrran
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
✅ سلام و عرض ادب
روز پنج شنبه زیبایتان به خیر
💫اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُمْ 💫
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
✅ آیات صفحه🌹(۳۹۰)🌹را به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)، آمرزش اموات،برآورده شدن حاجات یاهر نیت دیگری که دارید تلاوت می کنیم :
✅ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🔷♦️🔷♦️🔷♦️🔷♦️
به جمع ما بپیوندید
در ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بیاد امواتمان ✨
✨دسته گلی به زیبایی حمد وسوره نثارشان میکنیم..
تاخوشحال بشن و در حق ما دعا کنند.
☀️🍃روحشان شاد 🍃☀️
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✨بسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ✨
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ
✨3مرتبه ✨
💐 ✨ التماس دعا✨ 💐
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
لطفا برای مرحوم حاج محمود بیانی هم فاتحه و صلوات بفرستید
4_6014874301004515011.mp3
981.6K
#بهترین_ترتیل_آموزشی 👇
استاد محمود خلیل الحصری
صفحه 390
بعد از تمرین برای رفع اشکال و ارتقاء تلاوت شما چند آیه به گروه بین المللی آموزش قرآن کریم 💕
ارسال کنید و منتظر بررسی باشید 🌹 🪴🪴🪴🪴
4_5942610088974878055.mp3
940K
🔸ترتیل صفحه 390 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸
☘️☘️☘️☘️
4_5942610088974878056.mp3
1.72M
🔸ترتیل صفحه 389 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
4_5990161132197775635.mp3
386.3K
سور_مبارکه_حجرات_ق
آیه_18_حجرات
و_آیه_اول_قاف
استاد_مصطفی_اسماعیل
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
سور_مبارکه_حجرات_ق آیه_18_حجرات و_آیه_اول_قاف استاد_مصطفی_اسماعیل
{با عرض سلام و ادب و احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات و عزاداری های همه عزیزان}
مباحث مون رو در خصوص تلاوت شاهکار استاد مصطفی اسماعیل از سوره حجرات، قاف، انشراح و اخلاص پی میگیریم.
به آیه هجدهم، آیهی پایانی سوره حجرات رسیدیم و بعد از اون آیهی ابتدایی سوره مبارکهی قاف، که استاد بعد از ورود به سورهی قاف دوباره به آیه ی پایانی سوره حجرات بر می گردن و این بخش رو با تغییر مقام، تکرار می کنن
یادآوری:
در خاطر مبارک عزیزان هست که ما الان در اکتاو دوم صدا هستیم و استاد در این جایگاه از تلاوت، در اکتاو دوم کاملا قامت راست کردن و دارن هنرنمایی می کنن
استاد با مهارت و تبحری بی نظیر، در حال خلق فرمهای زیبایی از نغمات مقام بیات هستند اگر چه هر از چند گاهی، سرکی هم به مقامهای دیگه از خانواده ی بزرگ بیات میکشن
نکته:
استاد مصطفی اسماعیل پس از صعود به اکتاو دوم و هنرنمایی در مقام بیات تقریبا شبیه به شروع تلاوت عمل می کنن
به این معنا که مقامها و نغماتی رو که در این بخش از تلاوت میارن شبیه به مقامها و نغمات شروع تلاوت هست
مثلا در شروع تلاوت(اکتاو اول) از مقام بیات، بیاتی غریب، بیات شوری و ...استفاده کردن
بعد از ورود به اکتاو_دوم هم از همین مقامات در چینش نغمات بهره می برن.
با این فرق که به اقتضای شروع تلاوت میزان استفاده و فرم ملودیها قدری متفاوت هست.
مثلا از بیات_شوری و فرمهای مختلف نغمات اون در شروع تلاوت بصورت مبسوط بهره می برن و مانور زیادی میدن اما در اکتاو_دوم این میزان بهره مندی کم میشه و فرم های محدودی از نغمات این مقام رو به کار می برن
با این توضیح:
فراز اول:
"ان الله یعلم.......الارض"
این فراز در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش،نغمه_دوکا هست
{یکی از فرمهای نغمهی "دوکا"}
(قبلا درباره فرم قدری با هم صحبت کردیم و به محضر عزیزان عرض شد که یک نعمه میتونه در کورس و محدودهی اجرای خودش، فرمهای متعددی رو بپذیره و در فرمهای مختلف ارائه بشه)
کورس و محدودهی اجرای
نغمه_دوکا به شکل زیر هست:
Re 3/4 mi 3/4 fa
فواصل هشت و نه
درجات هشت و نه و ده
فراز دوم:
"والله بصیر.....بسم الله الرحیم قاف"
این فراز در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش، نغمه_نوا هست
البته استاد در این نغمه ملودی نغمه رو علی الظاهر کامل نمی کنن و نوع وقف شون بر کلمهی "قاف" این انتظار رو در شنونده به وجود میاره که ساختمان این ملودی کامل نیست و برای تکمیل به یک دنباله نیاز داره
در هر حال این فراز هم یکی از فرم های نغمه_نوا هست.
کورس و محدودهی اجرای این نغمه به شکل زیر هست:
Re 3/4 mi 3/4 fa 1 sol
فواصل هشت، نه و ده
درجات هشت، نه، ده و یازده
البته استاد در تحریر این ملودی که روی کلمه ی "قاف" و جاهای دیگه پیاده می کنن قدری از درجه یازدهم بالاتر میرن که با توجه به همهی این موارد، این فرم رو باید یکی از پرکاربردترین فرم های نغمه_نوا دونست
فراز سوم:
"و القرآن المجید"
این فراز هم در مقام_بیات خونده شده و اسم نغمه اش، نغمه_نوا هست
استاد این نغمه رو در تکمیل ملودی قبلی خوندن و به نوعی ملودی قبلی رو که روی کلمهی "قاف" وقف کرده بودن با این فراز تکمیل کردن
فراز چهارم"
"و الله بصیر.......بسم الله.....قاف.....المجید"
این فراز در مقام_بیات_شوری خونده شده و اسم نغمه_اش_حصار هست که تا درجه هفتم این مقام هم میره
یعنی دامنه ی نغمه رو تا درجه هفتم مقام می کشونه.
البته ما چون الان در اکتاو دوم هستیم باید اینجوری گفت که استاد تا درجه چهاردهم میرن
توضیح بیشتر اینکه استاد در اکتاو دوم فواصل زیر رو از مقام بیات_شوری می خونن
Re 3/4 mi 3/4 fa 1 sol 1/2 la 3/2 si 1/2 do......re
این فواصل مقام بیات شوری هست که جنس_حجاز بصورت متصل به جنس_بیات وصل شده و استاد در این فراز در فواصل چهار و پنج و شش مانور میدن
و شما در کلمهی "قاف" درجه هفتم این مقام رو پر رنگ میشنوین
اما از اونجا که ما در اکتاو دوم هستیم با احتساب درجات اکتاو اول، این نقطه میشه درجه چهاردم
همونطور که عرض شد استاد در این جایگاه و نقطه از تلاوت (اکتاو دوم) همانند شروع تلاوت(اکتاو اول) از مقام بیات شوری استفاده کردن
اما فرم ملودی نغمات به اقتضای جایگاه های مختلف، متفاوت هست.
الحمدلله رب العالمین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳 عجائب خلقت
🌹🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀
🆔https://eitaa.com/gooorrrran
✅تعریف مقام
در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
ـ ✅تعریف نغمه
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد. در اصطلاح موسیقی نغمه در این معانی به کار رفته است: هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
ـ✅ تعریف لحن
لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.
#قسمت_دوم_
مقامات اصلی و تعداد آن
1ـ مقام راست
2ـ مقام بیاتی
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غرب)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
ـ شناخت علمی مقامات عربی
مقام هایی که بر روی درجه DO (راست) قرار دارند:
1ـ مقام راست
2ـ مقام سوزناک
3ـ مقام حجازکار
4ـ مقام نهاوند
5ـ مقام نکریز
مقام هایی که بر روی درجه Re (دوکا) قرار دارند:
6ـ مقام بیاتی
7ـ مقام کرد
8ـ مقام حسینی
9ـ مقام شوری
10ـ مقام عشّاق مصری
11ـ مقام صبا
12ـ مقام صبا زمزم
13ـ مقام حجاز
14ـ مقام شاهناز
مقام هایی که بر روی درجه mi (سیکاه) قرار دارند:
15ـ مقام سیکاه
16ـ مقام هزام
مقام هایی که بر روی درجه Fa (جهارکاه) قرار دارند:
17ـ مقام جهارکاه
مقام هایی که بر روی درجه Si (قرار) استقرار یافته اند:
18ـ مقام عجم عُشِیران
19ـ مقام بستنکار
20ـ مقام عراق
#جلسه_سوّم
🎼مقامات اصلي حفظ شود.
50.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 مقامات اصلی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مضامین متناسب با اجرای #مقام_راست
نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی می باشد...
آموزش نغمه رست از قرار تا جواب الجواب استاد مصطفی اسماعیل
آپارات
۸ مرداد ۱۳۹۸
🔴 #در_موسیقی_مقامی_ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور نامبردار است. دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
🖌ـ وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با
نغمات و مقامات گرچه به قول برخی از اساتید ما این امر کلیت ندارد و حالتی که قاری به مقام و نغمه می دهد، آن مقام را شاد و فرح زا و یا محزون و غمگنانه می کند، امّا رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه خود،کاری هنری است. با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی. مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد اهل عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع با فکر و صاحب ذوق را به درد می آورد.
1ـ مضامین متناسب با اجرای مقام راست
نشانه های عظمت پروردگار، هدایت تکوینی و تشریعی، آفرینش آسمان ها و زمین، بیان حقایق و معارف، نشانه های تجلّی انوار الهی در جهان، بیان و ابلاغ اسماء و صفات الهی، بیان ابلاغ نبوت و امامت، نشانه های الهی
#قسمت_چهارم