✳️ تـمـریـنــات عــمـلـی ✳️
🔹قرآن پژوهان گرامی، برای بهتر جا افتادن مطالب درسی، ضمن استماع تلاوت استاد خلیل الحصری، نحوه اجرای صحیح قواعدی که تا به حال یادگرفته اید را بصورت عملی بررسی و استماع نمایید.
🔹به شیوه تمرینی گفته شده زیر و با استفاده از تلاوت استاد خلیل الحصری تمرینات عملی خود را به شکل صحیح، انجام دهید.
🔹بهتر هست به استماع این یک صفحه تلاوت خلیل الحصری اکتفا نکنید و با تهیه یا دانلود کامل این تلاوت، هر روز این تمرین ارزشمند را انجام بدهید.
🔹برای دانلود تلاوت استاد خلیل الحصری از صفحات دیگر قرآن روی لینک زیر کلیک کنید.
@khalilhosari
💢شیوه صحیح تمرینات عملی💢
🔸استماع: همزمان با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کنید و به نحوه «تلفظ صحیح استاد» دقت نمایید.
🔸استماع و زمزمه: با نگاه کردن به صفحه قرآن، تلاوت استاد خلیل الحصری را گوش کرده و همزمان با تلاوت استاد شما نیز «زمزمه» کنید.
🔸تلاوت عملی: با خاموش کردن صوت استاد، سعی کنید با سرعت پایین و دقت بالا «شروع به تلاوت قرآن» نموده و سعی نمایید قواعد تجویدی که تا به حال یادگرفته اید را رعایت نمایید. گفتنی است به مرور و پس از مدتی تمرین، سرعت و تسلط شما در تلاوت قرآن افزایش پیدا کرده و به لهجه فصیح عربی و تلاوت استاد نزدیکتر می شود.
کانال«فنون قرائت قرآن»
❇️ تصویر و تلاوت صفحه۶٠ قرآن کریم
👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نغمه_ی_کُرد ::
🎼 #مدرس ::
👤استاد شاهمیوه اصفهان...🌿🌹🌿
🎼 توضیحات بیشتر ::👇👇
مقام کرد تقریبا محزون تر از مقام بیات می باشد که تفاوت آن را با مقام بیات می توان در ربع پرده اختلاف نام برد.
حتی این حزن در تلاوت بعضی اساتید بیش تر می شود تا آن جا که از صبا نیز محزون تر می شود.
به قول استاد شاهمیوه حزنی که در کرد وجود دارد حزن عرفانی و دلی می باشد که تاثیری فراوانی در ذهن خواننده ایجاد می کند.
مقام کرد از جمله نغماتی است که قابلیت اجرایی در بخش های بدو – متن و ختم را دارد.
قطعه زیر در اصل کرد محیر است که همه قاریان آن را اجرا نموده اند اما استاد منشاوی در این مقام از پرده های بالا استفاده می کنند که به زیبایی آن می افزاید👇👇
با احترام و توجه به مقامات تدریس شده توسط استاد شاهمیوه اصفهانی
🎵پستها بهم #پیوست و #پشت سرهم خدمتتان #تقدیم می گردد و بار دیگر در این #کانال_آموزشی #اشراق_القرءَآن تکرار نخواهد شد...
🎵می توانید دانلد و بایگانی نمایید...
🎼 #هر_مقام با ملودی خاصّ خود...👇👇🎼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
1⃣ _🎵 مقام بیات
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
✅ توجه فرمایید : پبوست بالای این ویدیوحتماً مطالعه گردد.
♻️ 🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰 ♻️ 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
2⃣ _🎵 مقام صبا
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
✅ 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
3⃣ _🎵 مقام راست (رست)
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
🎼🎵 #آموزش_مقام_رست
❇️آموزش مقام رست در تلاوت قرآن🔰🔰🔰
1 - معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمهای تازی است. به معنای مستقیم این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته میشود.
2 - گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عدهای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطا این مقام به عنوان اولین و اصلیترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار دادهاند و لقب «اب النغمات یا پدر نغمات» و در پارهای از موارد نام «ملکالنغمات» را به خود گرفته است. عدهای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) میدانند و میگویند. رست نالهای انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است این مقام پس از بیات از جمله وسیعترین و گستردهترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نمودهاند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. نغمهی رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاههای هفتگانه و اصلی مطرح است.
3 - کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقامهای زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «اذا طال لیلک فالرست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است. همچنین حالت وقار متانت و بیانگری در آن مشاهده میگردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است . این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکم و تاکید و القاء امر را متصور میگرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت میگردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد.
4- موضوع آیات : این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانههای الهی، نبوت ، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار میگیرد.
5 - تاثیرات : از جمله تاثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخههای آن نیز تاثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسانهای حقیقتجو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد میکند.
6 - جایگاه اجرا : این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سهگاه ارائه میگردد ولی با توانمندی که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجرا میباشد.
7 - گوشهها و نغمههای فرعی : برخی از نغمات فرعی در این مقام عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» را میتوان نام برد.
8 - قاریان برتر : از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند میتوان راغب مصطفی
غلوش، مصطفی اسماعیل، رفعت، حصان، شعشاعی، صیاد و متولی عبدالعال را نام برد.
#مقام_رست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
5⃣ _🎵 مقام حجاز
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم مصطفی اسماعیل