eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.4هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
9.6هزار ویدیو
1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
. 💤 قرار شبانه قبل از خواب 🌇 قبل از خواب وضــــو بگیریم =ثواب شب زنده داری ▭▬▭▬▭ 🌅حالا باهم تلاوت آیةالکرسی که قبل از خواب سفارش شده رو داشته باشیم ودو آیه بعد از آن:بقره ۲۵۵،۲۵۶،۲۵۷ اَعُوذُبِٱللّٰه‌ِمِن‌َٱلشَیْطٰان‌ِٱلرَّجیٖمْ بِسْم‌ِٱلله‌ِٱلرَّحْمٰن‌ِٱلرَّحیٖمِ 💛اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ {۲۵۵} لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ ۖ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ ۚ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ {۲۵۶} اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ ۗ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ{۲۵۷} ▭▬▭▬▭ 📿تسبیحات 🥀حضرت‌زهرا سلام‌الله‌علیها هم قبل خواب بسیار سفارش شده : ۳۴ بار الله اکبر ۳۳ بار الحمدلله ۳۳ بار سبحان الله ▭▬▭▬▭ 🌴 ﺧﺘــﻢ کردن قرآن با خواندن 🧮سه بار سوره توحید. بِسْم‌ِٱلله‌ِٱلرَّحْمٰن‌ِٱلرَّحیٖمِ 🌹ﻗُﻞْ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺃَﺣَﺪٌ 🌹ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺍﻟﺼَّﻤَﺪ 🌹ﻟَﻢْ ﻳَﻠِﺪْ ﻭَﻟَﻢْ ﻳُﻮﻟَﺪْ 🌹ﻭَﻟَﻢْ ﻳَﻜُﻦ ﻟَّﻪُ ﻛُﻔُـﻮﺍً ﺃَﺣَﺪٌ. ▭▬▭▬▭ 🌳 ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺷﻔﯿـﻊ ﺧﻮﺩ ﮔﺮدانیم: 🌹ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺻَﻞِّ ﻋَﻠَﻲ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍ ﻭَ آﻝِ ﻣُﺤَﻤَّﺪٍوِّ ﻋَﻠَﻲ جمیع ﺍﻻ‌َﻧْﺒِﻴﺎﺀِ ﻭَﺍﻟﻤُﺮْﺳَﻠﻴﻦَ.🌹 ▭▬▭▬▭ 🌳 ﻣﺆﻣﻨﯿﻦ ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍﺿﯽ ﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺳﺎﺯیم : 📖ﺍَﻟﻠّﻬُﻢَّ ﺍﻏْﻔِﺮْ ﻟِﻠْﻤُﺆْﻣِﻨﻴﻦَ ﻭَﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨﺎﺕِ. ▭▬▭▬▭ 🕋 حـﺞ ﻭﺍﺟﺐ ﻭ ﻋﻤـــﺮﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎ ﺁﻭﺭیم: 📖ﺳُﺒْﺤﺎﻥَ ﺍﻟﻠّﻪِ ﻭَ ﺍﻟْﺤَﻤْﺪُ ﻟِﻠّﻪِ ﻭَ ﻻ‌ﺍِﻟﻪَﺍِﻻ‌َّ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻭَ ﺍﻟﻠّﻪُ ﺍَﻛْﺒَﺮُ ▭▬▭▬▭ https://eitaa.com/gooorrrran 🌅 تلاوتِ مُعَوَذَتَین هم بسیار مؤکد هست: بِسْم‌ِٱلله‌ِٱلرَّحْمٰن‌ِٱلرَّحیٖمِ 🌷قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ 🌷مَلِکِ النّاسِ 🌷إِلهِ النّاسِ 🌷مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنّاسِ 🌷الَّذی یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النّاسِ 🌷مِنَ الْجِنَّةِ وَ النّاسِ بِسْم‌ِٱلله‌ِٱلرَّحْمٰن‌ِٱلرَّحیٖمِ 🌹قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ 🌹مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ 🌹وَ مِنْ شَرِّ غاسِق إِذا وَقَبَ 🌹وَ مِنْ شَرِّ النَّفّاثاتِ فِی الْعُقَدِ 🌹وَ مِنْ شَرِّ حاسِد إِذا حَسَدَ ▭▬▭▬▭ 🌳 آیه آخر سوره مبارکه کهف جهت بیدار شدن برای نماز شب و نماز صبح 📖 قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا 📖آیه ۱۱۰ سوره کهف ▭▬▭▬▭ 🌳سوره‌ى تكاثر ایمنـی از عذاب قبر بِسْم‌ِٱللّٰه‌ِٱلرَّحْمٰن‌ِٱلرَّحیٖمِ اَلْهٰکُمُ ٱلتَّکٰاثُرُ ﴿١﴾ حَتّىٰ زُرْتُمُ ٱلْمَقٰابِرَ ﴿٢﴾ کَلٰا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٣﴾ ثُمَّ کَلٰا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿٤﴾ کَلٰا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ ٱلْیَقِینِ ﴿٥﴾ لَتَرَوُنَّ ٱلْجَحِیمَ ﴿٦﴾ ثُمَّ لَتَرَوُنَّهٰا عَیْنَ ٱلْیَقِینِ ﴿٧﴾ ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ ٱلنَّعِیمِ ﴿٨﴾ ▭▬▭▬▭ 🌻ثوابِ 🧮 ۳ بار تلاوت ذکر زیر برابر با خواندن ۱۰۰۰رکعت نماز 🌱یَفْعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْكُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ ▭▬▭▬▭ 🕋پیامبراکرم صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله: 🔮هرکس آیه «شهداللّه» را در وقت خواب بخواند، ♥️خداوند 🧮هفتاد هزار فرشته به واسطه آن خلق می‌کند که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش کنند. 📚مجمع البیان؛ ج ۲/۴۲۱ 📖آل عمران آیه ۱۸و۱۹ 🌷شَهِدَ اللَّهُ اَنَّهُ لٰا اِلٰهَ اِلّٰا هُوَ وَالْمَلٰائِكَةُ وَ اُولُوالْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لٰا اِلٰهَ اِلّٰا هُوَالْعَزیٖزُ الْحَكیٖمُ اِنَّ الدّیٖنَ عِندَ اللَّهِ الْاِسْلٰامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذیٖنَ اُوتُوا الْكِتَابَ اِلّٰا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَاِنَ‏ّ اللَّهَ سَریٖعُ الْحِسَابِ(۱۹) ▭▬▭▬▭ 🌹تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات 🌹 💠اَلْݪّٰـهُـمَّ صَـلِ‏ّ عَـلـیٰ مُـحَـمَّـدِِ وَ آلِ مُـحَـمَّـدِِ وَ عَـجّـِلْ‌ فَــرَجَـهُـمْ https://eitaa.com/gooorrrran ▭▬▭▬▭ 🍃🌹🍃
مولای‌من ❤️ 🍂یک عمر به دنبال جوابی دیگر هر روز کشیده ام عذابی دیگر... 🍂هر شب به هوای دیدنت از خوابی آسیمه دویده ام به خوابی دیگر... العجل‌مولای‌غریبم تعجیل در فرج مولایمان صلوات 🌙
هر که آیه ۱۱۰ سوره کهف را در وقت خواب بخواند از خوابگاه تا کعبه نوری ساطع گردد که میان او پر باشد از ملائکه و استغفار از برای او کنند تا صبح. 💠بسم الله الرحمن الرحیم https://eitaa.com/gooorrrran قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا(کهف ایه۱۱۰)
27.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 آموزش مقامات علاقمندان ازدست ندهید 🔸مروری کوتاه بر هفت مقام از مقامات اصلی با صدای 👇ترتیب اجـراء مقامات در این کلیپ: 1⃣بـیـات 2⃣رســت 3⃣صـبـا 4⃣نـهـاونـد 5⃣سـه‌گـاه 6⃣چـهـارگـاه 7⃣حـجـاز 🆔https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 یا رَبِّ الْعالَمِین . 🔹 ای پروردگار جهانیان . ♦️ ذکر روز شنبه . ▫️ 19 اسفند 1402 ▫️ 28 شعبان 1445 ▫️ 09 مارسی 2024 _شهادت سید جمال الدین اسدآبادی سال 1275 شمسی _شهادت حاج محمد ابراهیم همت سال 1362 شمسی 🆔 https://eitaa.com/canallgalasatghoran
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ میلادی: Saturday - 09 March 2024 قمری: السبت، 28 شعبان 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا آغاز ماه مبارک رمضان ▪️11 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه علیه السلام ▪️16 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام ▪️19 روز تا اولین شب قدر ▪️20 روز تا ضربت خوردن امام علی علیه السلام ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا : https://eitaa.com/gooorrrran ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌺🌺🌺 🌺 🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ با سلام خدمت همه دوستان و سپاس جهت شرکت در ختم قرآن ان شا الله که مورد قبول پروردگار و امام عصر(ع) قرار گرفته باشد ان شا الله اگر عمری باقی ماند جلسه دوم ختم قرآن به صورت هر روز یک صفحه از قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان (ع) ، آمرزش اموات و سلامتی همه مریض ها و ..........از تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ مصادف با اول ماه مبارک رمضان هر شب بعد از ساعت 12 به کانال و گروه ارسال خواهد شد ان شاءالله که همه مون به واسطۀ این کار بزرگ به آرزوها و خواسته های قلبی مون برسیم. خادمان شما : بیانی، زارع 🌺 🌺🌺 🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 به جمع ما بپیوندید در ایتا 👇👇👇 🆔https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام و عرض ادب خدمت تمامی اساتید ، قراء و اعزه گرامی ان شاءالله مبانی موسیقی تلاوت از ابتدا به تدریج ارسال خواهد گردید. محسن امامی مدرس مبانی تخصصی و فوق تخصصی فنون و مبانی موسیقی تلاوت یک تلاوت خوب دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-صوت زیبا ۲-لحن ۳-تکنیک های تلاوت صوت: ازبرخورددوشی به یکدیگرلرزش وارتعاشی بوجود میاد که بصورت موج درهوا انتشار می یباد اگراین صوت دارای فرکانس ثابت ومنظم باشد بطوری که به گوش خوش بیاد ، صوت موسیقایی است وگرنه غیر موسیقایی مثل صدای کشیدن گچ خشک روی تخته یا افتادن سنگ و یا... لحن: اگرصوت تشکیل شده رو تحت نت ها وفرکانس هاوملودی های خاصی هدایتش کنیم اصطلاحا بزبان ساده بهش میگن لحن درحقیقت بکارگیری صوت تحت یک.ملودی زیبا جهت بیان هدفی خاص است. صوت یک مقوله ذاتی است ولی لحن یک مقوله اکتسابی است پایان درس اول [ محسن امامی ] توضیحا اضافه مینمایم که ارسال مرقومه های این حقیر من باب پس دادن درس خدمت اساتید بزرگوار است نه از باب اظهار فضل که اذعان مینمایم چیزی در چنته ندارم و از علوم تقریبا تهی هستم و فعلا در حال تلمذ وشاگردی می باشم. [ محسن امامی ]
انواع تلاوت از نظر سرعت: ۱- روش تحقیق : ازابتدای قرآن تاانتهای قرآن بدون استراحت ۶۰ ساعت طبق قرآنهای عثمان طه که هر جزء بیست صفحه می باشد با روش تحقیق مدت زمان استاندارد هر صفحه حدودا ۶ دقیقه می شود یعنی هر جزء دوساعت روش مرسوم در جلسات و محافل انس با قرآن ۲- روش ترتیل یا تدویر: سرعت دو برابر روش تحقیق است پس استانداردتلاوت هر صفحه حدودا سه دقیقه میباشد یعنی هر جزء حدود یکساعت و کل قرآن سی ساعت روش مرسوم جزء خوانی ماه مبارک از صدا وسیما ۳- روش تحدیر : تحدیر ازماده حَدر به معنای سرا زیری و سراشیبی است در روش تحدیر سرعت دو برابر ترتیل و چهار برابر تحقیق می باشد پس هر صفحه حدود یک ونیم دقیقه و هر جزء تفریبا نیمساعت و کل قرآن ۱۵ ساعت تمام میشود. (روش استاد معتز آقائی) ۴- روش حُدَیر : سرعت دو برابر تحدیر و چهار برابر ترتیل و هشت برابر تحقیق می باشد یعنی هر صفحه ۴۵ ثانیه و هر جزء یک ربع و کل قرآن در هفت و نیمساعت تمام میشود معمولا اکثر مردم نماز رابدین روش میخوانند پس اگر دربرخی روایات داریم که ائمه ما بعضا قرآن را دریک شب ختم‌میکردند پر بیراه نیست سئوال ؛ آیا از روش حدیر هم میتوان تندتر خواند؟ بلی ولی محل کلام است زیرا حرف ومستحق حرف ادا نمیگردد و محل اشکال می باشد. [ محسن امامی ]
‌✳️⁩‌✳️⁩درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ با سلام یک قاري قرآن به جز رعایت موارد روانخوانی و تجويد و... بايد علاوه بر داشتن صوتی زیبا بتواند آهنگ و ملودی متناسب بر مفهوم آیه را بر صوت خويش سوار کند که بهترين و مناسب ترين لحن جهت القاء مفهوم به مستمع باشد. ‌⁩‌◀️⁩تکنیک های تلاوت مکمل صوت ولحند‌▶️⁩‌ مثلا گاهی اساتید وقاریانی هستند که صدای خیلی مناسب در برخی پرده ها ونیز صدای شفاف وصافی ندارند ولی چنان بر الحان و مبانی موسیقی تلاوت مسلطند وچنان با تبحری خاص روی آن مانور میدهند که به هیچ عنوان شنونده حس نمیکند که طنین صوت قاری ازجذابیت خاصی برخوردارنیست ولی مستمع آنرا در بهترین ملودی های موسیقی و مناسب با مفهوم آیه میشنود ❗مثل استاد مصطفی اسماعیل و گاهی بعضی از قراءدارای چنان رنگ و زنگ صوتی زیبا وطنینی دلنشین هستند که شنونده نه تنها فقر نغماتی و موتیف ها و ملودی های تکراری و متنوع موسیقی قاری راحس نمیکند بلکه به اوج لذت سماعی میرسد ❗ مثل استاد عبدالباسط . . ‌. ادامه دارد...... [استاد محسن امامی کشفی]
. . ‌✳️⁩‌✳️⁩ادامه ی درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ برخی قراء هم چنان برتمام پرده های صوتی مختلف مسلطند که علاوه براین تسلط از طنین مطلوب و نیز چینش موتیف ها و ملودی های مناسب با آیه در همه قسمتها نیز برخوردارند لذا دارای هم صدا و هم لحنی زیبا هستند مثل استاد عمران وبرخی از قراء هم فارغ از هرگونه ارائه آرایه های موسیقی ، فقط دنبال القاء مفهوم در قالب لحن بیانی هستند و بعضا تعمدا برخی نتها را که می بایست برای اتمام ملودی خوانده شود نمیخوانند تا به مستمع مفهوم آیه را القاء کنند همانند استاد عبدالفتاح شعشاعی تسلط بر مبانی موسیقی تلاوت میتواند ضعف صوتی قاری را به نحوی پوشش دهد که مستمع عام به هیچ عنوان نتواند تشخیص دهد که قاری از صوت چندان مناسبی برخوردار نیست وعکس آنهم مترتب است یعنی صوت دلنشین و رنگ و طنین بسیار زیبای قاری ، ضعف و فقر غنای موسیقائی ولحنی آنرا پوشش میدهد همانند مثالهای فوق که ذکر گردید 🌺🌺ان شاءالله در دروس آینده مشخصات صوت و چگونگی استفاده از آرایه های موسیقی در لحن اعم از لحن مقامی و لحن بیانی تقدیم خواهد شد. ‌✳️⁩‌✳️⁩پایان درس دوم‌✳️⁩‌✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی
‌✳️⁩‌✳️⁩درس سوم‌✳️⁩‌✳️⁩ با سلام درس سوم ازمبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن؛ 🔴پارامترهای صوت: صوت دارای سه پارامتر اصلی است: ۱-شدت یابلندی صوت ۲-ارتفاع ۳-طنین ✓البته پارامترهای دیگری هم مثل انعطاف ، دیرندو...هستند ولی آن سه مشخصات اصلی اند. خلط مبحث برخی از اساتید و قراء ارجمند بین ارتفاع صوت وشدت صوت یکی ازمسائل مبتلابه است واحد اندازه گیری شدت صوت دسی بل decibel ولی ارتفاع صوت [فرکانس]هرتز میباشد ✓شدت صوت صحبت های معمولی آقایان حدود 40 دسیبل و فرکانس آنان در صحبت معمولی حدود 100 هرتز می باشد. ✓فرکانس صدای بانوان در حالت عادی تقریبا دوبرابر آقایان و در حدود200 هرتز می باشد. ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی] ‌✳️⁩‌✳️⁩ادامه ی درس سوم‌✳️⁩‌✳️⁩ شدت صوت و نیز فرکانس شروع تلاوت در هر قاری متفاوت بوده و بستگی به انتخاب نت ودرجه مقام مورد علاقه قاری داشته و نیز علاوه برآن به آناتومی حنجره و ضخامت و طول تارهای صوتی قاری هم مربوط میگردد. شدت یا بلندی صدا در اصطلاح عام و قابل فهم همگان همان ولوم و یا قدرت صدا می باشد بعنوان مثال اگر شخصی در تلویزیون یا رادیو با محوریت نت Sol تلاوت میکند اگر شما صدای آن را کم کنید چیزی که تغییر میکند شدت ویا بلندی صوت است نه ارتفاع آن زیرا فرکانس را شما تغییر نمیدهید وبه نت Fa نزول نمیکند. 🔴پایان درس سوم مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی] ‌❇️⁩‌❇️⁩درس چهارم‌❇️⁩‌❇️ باسلام و درود شروع درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن؛ رنگ صوت ویا طنین هرکسی تقریبا غیر قابل تغییراست لذاافرادی که طنین صوتی چندان زیبایی ندارند میتوانند بایادگیری نغمات والحان ضعف صوتی خود را بپوشانند وعکس آنهم صادق است رنگ وطنین زیبا فقرنغماتی راپوشش میدهد ‌↗️⁩طنین چیست؟ طنین ترکیب پیچیده ای از شدت ، فرکانس و... سایر شاخصه های یک صوت است که توسط موج های صوتی تشکیل میشود 🔶در موسیقی طنین را ، رنگ صوت هم می نامند ‌↗️⁩بزبان بسیار ساده طنین عبارتست از: کیفیتی از تون صدا که باعث می شود صدای یک فرد یاشیئ منحصر به خود او باشد بطوری که شما بتوانید یک صدا را نسبت به یک صدای دیگر تشخیص بدهید ‌✳️⁩بعنوان مثال اگر برادرتان بافرکانس 200 هرتز و باشدت 50 دسیبل از پشت تلفن با شما صحبت کند و پدر بزرگوارتان هم با همین شدت و با همین فرکانس صحبت کند ، آن چیزی که باعث میشود شما تفاوت بین صدای برادر و پدرتان را تشخیص دهید ، همین طنین است ویا اگر چشمان تان را ببندید و شخصی باهمین شدت و با همین فرکانس به فلز و شیشه ضربه بزند آن چیزی باعث تشخیص صدای بین فلز و شیشه میشود ، طنین آنهاست. . . . ادامه دارد.... [استاد محسن امامی کشفی]
ادامه ی درس چهارم همانطور که عرض شد طنین یک پارامتر ذاتی و تقریبا غیر قابل تغییر است قاریان عزیزی که در تقلید تلاوت ، طنین استاد مورد علاقه شان را تقلید میکنند یک اشتباه محض است و ممکن است به حنجره آنان آسیبهای جدی وارد شود بر خلاف تصور برخی از نوآموزان در تلاوت ، به هیچ عنوان نباید از طنین استادی تقلید کرد بلکه منظور از تقلید مثلا تقلید از استاد منشاوی ، تقلید از سبک ، ردیف های ملودی، الحان و نغمات و یا تجوید وی می باشد نه تقلید طنین ایشان پس بهترین راه تلاوت ، استفاده از طنین واقعی صدای خودتان است نه طنین تصنعی دیگران. ‌↗️⁩ملاک استخدام در رادیو ، طنین است و نه شدت و یا فرکانس صوت ‌↗️⁩ولی در تلاوت هرچند طنین زیبا جذابیت بیشتری دارد لیکن در تلاوت هرسه پارامتر طنین، شدت و فرکانس صوت هرسه لازم و ملزوم همند. ‌✳️⁩‌✳️⁩پایان درس چهارم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن‌✳️⁩‌✳️⁩ [استاد محسن امامی کشفی] هواالعلیم باسلام ودرود 🪀 شروع درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت درصوت و لحن در دروس قبلی متذکر گردیدم که طنین زیبای صوت یک مقوله ذاتی واستعدادی است خداوندی که به هر کسی حضرت باریتعالی خاص خود آن را به شخص عطا فرموده است لذا مجددا تاکید مینمایم که تقلید طنین یک مقوله کاملا اشتباه است. 🪀 طنین را شاید بتوان با ممارست های فراوان به سمت زیباتر شدن آن سوق داد ولی بهیچ عنوان نمیتوان آنرا بطور دائمی تغییر داد درصورتی که فرکانس و شدت صوت هم قابل تغییرند و هم قابل تقویت. 🪀 علتی که برخی از مقلدین وقراء ایرانی نمیتوانند مدت زمان زیادی تلاوت کنند اینست که ؛ ◀️ ۱- عدم گرم کردن صدا قبل از تلاوت ◀️ ۳ - عدم شناخت جایگاه صحیح و واقعی صوت شان ◀️ ۳ - استفاده نا بجا از فرکانس و شدت صوتی متناسب با سن وجنس صدای شان ◀️ ۴- تفکر غلط و نابجای تقلید طنین صوتی استاد وقاری مورد علاقه شان ◀️ ۵- روش غلط و ناصحیح اصرار در اکتاو و اوج خوانی وجیغ کشیدن های نابجا خصوصا در نوجوانان بین سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی که بعلت ترشح هورمون تستوسترون ، که دراین مدت حنجره بزرگتر شده ونیز ازدیاد طول وضخامت تارهای صوتی میگردد ◀️. ۶ - عدم مواظبت در بهداشت حنجره اعم‌از دما، خوردنی ها، نوشیدنی ها و... ◀️◀️◀️ لذا بر اساتید وقراء معظم است که موارد فوق را که میتواند آسیبهای مخرب و جبران نا پذیری به حنجره و صدای ما وارد نماید ، به دقت رعایت فرمایند. متاسفانه این حقیر در برخی جلسات و کلاسهای آموزشی دیده ام که بعضا اساتید معظم شان نوجوانان سنین ۱۲ تا ۱۶ سالگی را وادار به اکتاو خوانی و جیغ کشیدنهای مداوم مینمایند! این تکلف و فشار صوتی در این سن ممکن است ابتلاء شخص به پولیپ تارهای صوتی را به همراه داشته باشد پایان درس پنجم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن [استاد محسن امامی کشفی] هوالعلیم باسلام 🔴 شروع درس ششم مبانی موسیقی تلاوت در صوت و لحن 🔵 تقسیم بندی های متعددی برای جنس صدا وجود دارد لیکن در این درس این تقسیم بندی بر اساس گستره ی صوتی خود قاری عنوان می گردد 🔵 گستره ی صدا همان فاصله ی بین بالاترین و پایین ترین نتی است که برای فرد قابل اجرا ست 🔵 در اصطلاح صوت و لحن به این گستره و محدوده صوتی که بین بم مطلوب و اوج مطلوب قاری است ، مساحت صوت گفته میشود. 🔵 مساحت صوت درافراد مختلف باهم متفاوت است زیرا زیر و بمی صدا ونیز تولید فرکانس های مختلف بیشتر به حنجره وی و طول و ضخامت تارهای صوتی او که معمولا ارثی و ژنتیکی است بستگی دارد لذا مساحت صوتی هر فرد در تلاوت بر اساس میزان توانمندی خود او سنجیده میشود. 🔵 هرچند تقسیم بندیهای مختلفی در اصوات مردان و زنان صورت گرفته لیکن تمامی افراد چه مرد وچه زن در تقسیم بندی شش گانه ذیل میگنجند؛ 🔻صدای آقایان: ۱- صدای بم؛ باس bass ۲- صدای توسط؛ باریتون barion ۲- صدای زیر؛ تنور Tenor 🔻صدای بانوان: ۱- صدای بم؛ آلتو alto ۲- صدای توسط؛ متزوسوپرانو mezzo soprano ۳- صدای زیر؛سوپرانو soprano 🔵 هرچه فرکانس صدا بیشتر باشد صدا زیر تر است و نسبتا تحریرها ریزتر وجذابترند و هر چه فرکانس صدا کمتر باشد صدا بم تر است و تحریرها نسبتا درشت ترند 🔵 درمقوله تحریر که چیست و آیا در تلاوت اصولا تحریر ازلحاظ علمی و موسیقایی ونیز فقهی چه جایگاهی دارد ان شاء الله در دروس آینده در مبحث تحریر توضیحات مبسوط به استحضار عزیزان خواهد رسید. پایان درس ششم از مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن [استاد محسن امامی کشفی] فوق کل ذی علم علیم باسلام و عرض ادب 🔵 جهت خودآزمائی و بررسی چگونگی فراگیری دروس مبانی موسیقی تلاوت در صوت ولحن ، بعد از هر پنج درس یک آزمون یا مسابقه مطرح میگردد تا نحوه آموزش و تعلیم مورد ارزیابی قرار گیرد. 🔵 لطفا پاسخ صحیح سئوالات ذیل را که عینا از متن پنج درس تقدیمی طرح گردیده ، ارسال فرمائید؛