eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.5هزار دنبال‌کننده
8.5هزار عکس
10هزار ویدیو
1.1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
باسلام وکسب اجازه ازمحضر اساتید بزرگوار محدوده صوتی تلاوت یک قاری در دواکتاو یا ۱۵ درجه صوتی براساس اکتاوهای پیانو : تلاوت ها دراکتاوهای سوم ، چهارم وپنجم پیانو اجرا می شوند و پیانوها به طور استاندارد هفت اکتاو دارند ولی ارگ کلیسا تا نه اکتاوهم دارند هر اکتاو در پیانو شامل هفت کلید سفید و پنج کلید سیاه بین آنها است. بین هرکلید سفید یک پرده فاصله وبین هر کلید سفید وسیاه نیم پرده فاصله وجود دارد. حال محدوده صوتی در تلاوت از نت sol که یکاه نام دارد ودر اکتاو سوم پیانو است، نه نت سلی که نوی نام دارد آغاز میگردد دقت کنید. نکته اول: اصولا نت شروع تلاوت رو بهش میگن ؛ قرار یا ارتکاز یا تونیک یا در آمد. نکته دوم: عملا هیچ قاری ازاین نت یعنی Solیکاه تلاوتش را شروع نمیکند زیرا معمولا تلاوتها رو ازنت Reدوکا در مقام بیات در اکتاو چهارم پیانو شروع می کنند. در اکتاو چهارم پیانو که به نتSol بعدی رسیدی بهش میگن نوی یاجواب یکاه که ازنت های بسیار پرکاربرد درتلاوت است. ودراکتاو پنجم پیانو به نت Sol سوم که برسی بهش میگن سهم یا جواب جواب. پس محدوده تلاوت براساس انطباق با پیانو دراکتاوهای سه ، چهار وپنج پیانوست که اغلب تلاوتها را در همان اکتاو چهارم میخوانند و اساتید وقرّائی که مساحت صوتی آنها بالاتر از دو اکتاو است همانند استاد مصطفی اسماعیل ،استاد رفعت، استاد بهتیمی و....تا درجات انتهایی اکتاو پنجم پیانو را هم خوانده اند. معمولا پائین ترین فرکانسی که یک پیانو تولید میکند 27 هرتز است ولی صحبت عادی آقایان حدودا 100 هرتز وبانوان 200 هرتز می باشد. نکته بسیار بسیار مهم: هراکتاو درموسیقی ایرانی معادل دو دانگ است ، پس اگر کسی مساحت صوتی آن سه اکتاو باشد بهش میگن طرف صداش شش دانگه ! ولی این ازنظر منطقی صحیح نیست زیرا هیچکس سه اکتاو یا شش دانگ صدا یعنی صدای کامل و مطلق رو ندارد و نخونده ، چرا که مطلق فقط ذات حضرت احدیت است. بااینکه کسی تا کنون شش دانگ صدا نداشته ولی در اصطلاح عرف عام میگن فلانی صداش شش دانگه مثل اینکه برخی نت غماز یاDominant رو بهش میگن جواب مقام که صحیح نیست وبه غلط معروف شده است. ان شاءالله ادامه دروس در آینده محسن امامی مدرس صوت ولحن تخصصی و مبانی موسیقی تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مطلبی کوتاه در مورد مقام رهاوی: مقام رهاوی در حقیقت چیزی جز مقام رست نیست آنچیزی که در بین اساتید بنام رهاوی Rahavi مرسوم است اینست که: از لحاظ موسیقایی تکیه بیشتر در درجه سوم‌ مقام رست یعنی روی نت Mi احساسی را به انسان دست میدهد که بنام رهاوی معروف است. نکته مهم آموزشی در مقام رهاوی؛  باتوجه به فواصل موجود درمقام رست برخی از اساتید گاهاً هر سه فضای رست، سگاه و عجم رو در کنار یکدیگر اجرا میکنن وممکنه یکی بر دو تای دیگری غلبه بیشتری پیدا کنه لذا در شناسایی این نغمه گاهی اشتباه پیش میاد. مثلا در تلاوت های استاد طبلاوی اگه خوب دقت کنین ایشون وسط اجرای مقام سگاه یه دفعه وارد مقام رهاوی میشن و ترکیبات زیبایی را اجرا می کنند که ممکن است در تحلیل آن ملودی شما باشتباه بیفتید. نکته؛ ‌کلمه رهاوی در اصل بر گرفته از همان رهاب از گوشه های دستگاه شور ایرانی خود ما است ‌که یکی از مقامات دوازده گانه موسیقی قدیم ایران بوده است. [ محسن امامی مدرس فنون و مبانی تخصصی موسیقی تلاوت ]
🗯 معرفی یک مقاله آموزنده کاملا تخصصی درباره مقامات موسیقی عربی از ویکی‌پدیا (تئوری مدرن موسیقی عربی) این یک مقاله کلی است و بیشتر، مخاطب آن افراد علاقمند به مقام ها و نت ها هستند. ضمنا در حوزه تلاوت، خطوط حامل و علائم سر کلید ها و برخی از موارد اینچنینی کاربردی ندارند. ⬇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقام رهاوی 🔸مرحوم استاد حمدی محمود زامل ♦️سوره مبارکه هود آیه ۴۲ 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
باسلام یکی ازاعضاء درروزگذشته راجع به تلاوت استاد عبدالباسط سوالی رامطرح نمودند لذا درذیل نکاتی را درموردسبک تلاوت ایشان به عرض می رسانم: حضرت استادازلحاظ تنوع مقامات موسیقایی تلاوت خیلی غنی نبودند لذا زیبایی تلاوت ایشان مربوط به رنگ صوت وطنین فوق العاده آن استاد بزرگواراست. طول نفس ، رنگ وزنگ صوت ،طنین منحصربفرد، انعطاف بسیارتارهای صوتی وقدرت تنغیم وبه تبع آن استفاده ازتحریرهای زیباخصوصادرقفلات ونیز تسلط ایشان براختلاف قرائات ازشاخصه های ارزشمند تلاوت آن استاد عظیم الشان می باشد. آنقدر رنگ و زنگ صوت ونیز قدرت انعطاف صوتی ایشان زیباست که نه تنها کسی خیلی توجهی به موتیف ها وملودیهای تکراری ایشان ندارد بلکه شنونده را به اوج لذت سمع می رساند. لذاتکرارگوشه های مقام چهارگاه ایشان درسوره تکویر ونیز تکرارگوشه رهاوی درمقام رست خیلی به چشم نمی آیند . بین تلاوتهای استودیویی ومجلسی ایشان تفاوت های محسوسی وجود دارددرتلاوتهای استودیویی اغراق زیادی در نغمه بیات عجمی ونیز مقام صبا مسموع است. سبک این نابغه عالم تلاوت که شایدبه جرات بتوان گفت که مشهورترین وتاثیرگذارترین قاری جهان اسلام در بین سایر ملل است بعنوان سبک پایه در آموزش ویادگیری دربین اساتیدو متعلمین است وبه سبک سهل و ممتنع معروف است ومیتوان ادعا نمود که تمامی قراء بزرگ ایرانی بدوا تلاوت خودرا باسبک آن استاد بزرگوار آغازنموده اند. بیشترین مقامات استفاده شده درتلاوت ایشان بیات،صبا،رست وچهارگاه-عجم می باشد واز ردیفهای حجاز وسگاه بندرت استفاده نمودند مقام نهاوندرابجزگوشه نهاوندمرصع درقسمت بسیارکوتاهی ازتلاوت شان (به سبک استاد منشاوی) ونیزاستفاده ازجنس بالای بیات که ازنهاوندتشکیل شده حزدر دوسه مورد آنهم بصورت بسیار محدودازنکات قابل ذکراست. تا کی باشد که مادرگیتی نابغه ای همچو اورا به جهانیان هدیه دهد. روحش شاد ویاد آن استادبزرگ گرامی. [ محسن امامی ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محسن امامی گروه بین المللے آموزش قرآن ڪریم 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 گوش ڪنید👌
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاددڪترامامی ترتیل مقام:ڪرد به گروه خودتان بپیوندید ↙️ ☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ گروه بین المللے آموزش قرآن ڪریم
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محسن امامی گروه بین المللے آموزش قرآن ڪریم 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
48.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شروع آن باجنس بالای بیات بوده واز "سموات طباقا" وارد صبا میشونداز آنجائیکه تریکورد عجم در مقام صبا وجود دارد استاد هر از گاهی چند به آن تریکورد یا ثلاثی عجم در بعضی قسمتهای تلاوت اشاره میفرمایند ولی بطور کلی فونداسون تلاوت مقام صبا است وبیشترین نتی که بگوش این حقیر میرسد نت Solb هست. در انتها استادبه زیبائی تمام‌در روی مد "مآء،" در" بمآء معین " صبارا باکرد تلفیق نموده وبخوبی با گوشه شوق طرب فرود می آیند. [ محسن امامی ] 🔰 🆔 👉 🕊 https://eitaa.com/gooorrrran