فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرشب قبل از خواب چند آیه قرآن کریم را گوش کنیم😊😍
🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 🌸 🍃
48.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شروع آن باجنس بالای بیات بوده واز "سموات طباقا" وارد صبا میشونداز آنجائیکه تریکورد عجم در مقام صبا وجود دارد استاد هر از گاهی چند به آن تریکورد یا ثلاثی عجم در بعضی قسمتهای تلاوت اشاره میفرمایند ولی بطور کلی فونداسون تلاوت مقام صبا است وبیشترین نتی که بگوش این حقیر میرسد نت Solb هست.
در انتها استادبه زیبائی تمامدر روی مد "مآء،" در" بمآء معین " صبارا باکرد تلفیق نموده وبخوبی با گوشه شوق طرب فرود می آیند.
[ محسن امامی ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقام صبا+بیات
🔸مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
♦️سوره مبارڪه ڪهف آیه ۶۵
🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
🔹مقام صبا+بیات 🔸مرحوم استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ♦️سوره مبارڪه ڪهف آیه ۶۵ 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸
فراز تلاوت شده از ابتدا صبا است و از تشدید لام در ڪلمه "علّمناه" جنس بیات شڪل میگیرد
جهت استحضار عزیزان قرآنے معروض میدارم ڪه :
این روش در تلاوت رو بهش میگن مدولاسیون یعنے تلفیق
درحقیقت اسم این ڪار مدولاسیون بین صبا و بیات است و نام خاص دیگرے ندارد پس قراء محترم بدنبال نام خاص گوشه اے براے این عمل نباشند
برخے مدولاسیونها هستند ڪه نام مخصوص دارند مثلا ؛
بیات شوری=حجاز Sol+بیات Re
ڪه بهش میگن مقام فرعے بیات شورے ڪه زیر مجموعه مقام بیات است.
محسن امامے
سلام
هرچند تا کنون مسبوق به سابقه نبوده که حقیر در این گروه راجع به دستگاههای موسیقی ایرانی نوشتار ویا تحلیلی داشته باشم
امابه احترام امام هشتم ع که این شعر در رثای آن حضرت سروده وخوانده شده، تحلیلی کوتاه راجع باین آواز "آمدم ای شاه پناهم بده" به عرض میرسانم:
این شعر در آواز دشتی که زیر مجموعه دستگاه شور است خوانده شده است.
نکته مهم آموزشی:
آواز دشتی معمولا جهت حالتهای سوز و گداز و اشعارمذهبی وادعیه ها وبعضا عرفانی بکار میرود
ولی استثناء سرود بسیار معروف :
"ای ایران " که کاملا ساختار وحالت حماسی دارد ساخته استاد روح الله خالقی باصدای استاد بنان در آواز دشتی خوانده شده است که بعنوان یک اثر ملی و جاودانه در فهرست ملی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
نتیجه گیری:
بااینکه دشتی حالتی دلسوختگی و عرفانی دارد ولی در ای ایران که کاملا حماسی است در آواز دشتی خوانده شده در صورتی که معمولا بیشتر اشعار حماسی را در دستگاه چهارگاه ایرانی میخوانند ،
پس نتیجه میگیریم که در تلاوت قرآن اصل بر محور احساس قاری والقاء مفهوم آیات باانتخاب مقام با فواصل پرده های مناسب به مستمعین میچرخد
یعنی اگر قاری بلد باشد که چطور از چیدمان موتیف های متنوع مقام نهاوند در کنار یکدیگر ونیز بکار گیری صحیح ساختار چگونگی فواصل ، گوشه یا مقام فرعی آنرا در قالب احساس خود از مفهوم آیه به مستمع بیان نماید، نه تنها هیچ اشکالی ندارد که آیات عذاب را در مقام نهاوند بخواند بلکه یک هنر خوب راتحقق بخشیده است
وبرعکس بااستفاده از همین تکنیک میتوان آیات بهشتی را در مقام صبا خواند هر چند مقام صبا تنها مقامی است که مقام فرعی نداردولی هنر قاری توانمند و ناتوان دراینحا مشخص میشود همانند اساتید و قراء عصر طلایی مصر
بنابراین درمقامات موسیقی تلاوت، نت ها خیلی نمیتوانند مهم باشند که شما از چه نتی شروع میکنی ،
پس آنکه مهم است دو چیز است:
یکی احساسی که قاری باید به مستمع القا کند و دوم اجرا واستفاده صحیح درست از فواصل پرده ها.
دکتر محسن امامی مدرس صوت ولحن ومبانی موسیقی تلاوت
باسلام مجدد
بدنبال تحلیل کوتاه حقیر از آواز موسیقی ایرانی شعر:
"آمدم ای شاه پناهم بده"
در پی وی از اینجانب سئوال فرمودند که شما نوشته اید صبا مقام فرعی ندارد ، این یعنی چه؟
پاسخ:
تمام مقامات موسیقی تلاوت در مکاتب موسیقی عرب و مکتب موسیقی مصر دارای هشت نت ، هفت فاصله وشش پرده هستند
البته استثنائات هم دارند
ولی کلا اجرای هشت نت پی در پی در یک نفس رو بهش میگن مقام یا دستگاه یا دیوان یا...
هرمقام تشکیل شده از دو تتراکورد یا دوجنس یا دو دانگ
(چهرنت پشت سرهم رو بهش میگن تتراکورد یا جنس یادانگ)
که جنس پائین آن را جنس اصلی و جنس بالای آنرا جنس فرعی مینامند
مقام صبا تنها مقامی است که اگر چهار نت پائین یا اول یا اصلی آن جنس صبا باشد یعنی:
Re 3/4 Mi 3/4 Fa 1/2 Sol
باشد ، آنگاه جنس بالای آن یعنی چهار نت دیگر را از هر نوع فواصل پرده های مقامات مختلف قرار بدهید ، زیر مجموعه خانواده مقام صبا نامیده نمیشوند
بزبان ساده تر صبا مقام فرعی ندارد که نام خاصی داشته باشد مثل مقام فرعی عشاق مصری در نهاوند یا هزام در سگاه ویا سوزناک در رست ویا...نیست که نام مشخصی داشته باشد
خوب حالا اگر کسی آمد جنس بالا را مثلا رست خواند وجنس پائین آن را صبا خواند نام آن گوشه یا مقام فرعی چیست؟
این رو بهش میگن تلفیق یا مدولاسیونmodulation و نام خاصی ندارد
مثل اینکه شما از جنس بیات دریک نفس وارد جنس صبا بشین ، این اسم خاص ندارد بهش میگن مدولاسیون بیات با صبا
وقس علیهذا
تذکر مهم:
بازهم تکرار میکنم مهمترین واصلی ترین پارامتر در موسیقی تلاوت دو چیز است:
یک: درک و داشتن و شنیدن احساس آن مقام براساس مفهوم آیه
دو: رعایت فواصل پرده ها
پس عزیزان نباید حتما دنبال اسم خاصی برای گوشه ها بگردند ،
هرچند که حقیر معتقداست که اگر قاری بلد نباشد که کجا و کی از این مقامات فرعی جهت القاء مفهوم کلام الهی استفاده کند دانستن نام آنها وعدم بکارگبری صحیح شان نه تنها دردی از قاری که دوا نمیکند بماند، بلکه او را از تلاوت اصلی خودش هم منحرف میکند وبه بیراهه ای میرود که نامش میشود جشنواره ای نمایشی از نغمات !
نکته آموزشی وبسیار کاربردی:
دربالانوشتم که اگرجنس بالارا رست بخوانید وجنس پائین را صبا ، نام خاصی ندارد بهش میگن مدولاسیون
حالا اگر کسی عکس این عمل را انجام داد یعنی در یک نفس جنس بالا راصبا خواند وجنس پائین را رست ، آنوقت یک گوشه یا مقام فرعی جدیدبشما میدهد بنام:
دلنشین Dalanshin
که زیر مجموعه مقام رست است نه صبا و قلیل الاستعمال وتقریبا کمی سخت است و اگر درمسابقات کسی بتواند آن را درست وصحیح اجرا کند نمره دارد.
دکتر محسن امامی مدرس صوت و لحن تخصصی و مبانی موسیقی تلاوت
15-yoosof-kalo-ali(www.rasekhoon.net)036.mp3
5.59M
🔸سوره_یس
سوره مبارکه یس(هر روز صبح بین الطلوعین)
اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ قَلباً وَ قَلبُ القرآنِ یس
هر چیزی حتما دارای قلبی ست و قلب قرآن سوره یس است.
توسط قاری نوجوان
یوسف_کالو_ علی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و احترام
تلاوت آیاتی از سورههای حجرات و ق با صدای استاد سید سعید
عبدالمنعم - آیات ۳۶ تا ۴۹ سوره هود می باشد كه در دهه ۷۰ میلادی در كشور مصر (Trimmed).mp3
29.52M
#تلاوت_ماندگار
🎙شاهکاری بسیار زیبا از استاد عبدالمنعم طوخی
📖سوره مبارکه هـــود ، آیات ۳۶ الیٰ ۴۹
⏰مدتزمان تلاوت: ۴۱ دقیقه
🆔 🕊️ https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس دوازدهم صفت استعلاء
#تجوید
#استادموسوی_بلده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوره آموزشی اقراء - جلسه یازدهم
اخطاء حرف قاف - استاد مهدی حسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آموزش قرآن به کودکان: سوره فلق
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒دوره فصیح خوانی
💠 جلسه دوازدهم: جمع بندی
238.3K
نکاتی درخصوص تلاوت
مناسب افراد مبتدی
بابیان ساده توسط خادم القرآن مهردادنظامی
فایل صوتی شماره ۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ترتیل : استاد حاج مهدی حسنی
حافظ و مقری قراءات عشر
▪️ اجرا : جلسه چهارم کرسی تلاوت و آموزش تخصصی علوم قراءات قرآن کریم مشهد مقدس _ ۱۴۰۳٫۰۳٫۱۹
▪️ تلاوت : آیات ۹ تا ۱۶ سوره بقره
▪️ به روایت : ورش از نافع مدنی
🔻 از طریق : شاطبیة ٫ الأزرق
🔻 با مد بدل : توسط
🔺 ذات الیاء : تقلیل (بلا خُلف)
50.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ درس جدید: آموزش مقام صبا
#روخوانی
#تجوید
#ترتیل
#تحقیق
لینک دانلود 👇
https://iqna.ir/fa/news/4228667