فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بیاد امواتمان ✨
✨دسته گلی به زیبایی حمد وسوره نثارشان میکنیم..
تاخوشحال بشن و در حق ما دعا کنند.
☀️🍃روحشان شاد 🍃☀️
🌹🍃🌹🍃🌹🍃
✨بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ.
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
✨بسمِِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ✨
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ
وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ
✨3مرتبه ✨
💐 ✨ التماس دعا✨ 💐
به جمع ما بپیوندید 👇👇
🕌 🕊️ https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۷۰ قرآن کریم شامل آیات ۱۵۴ تا ۱۵۷ سوره مبارکه آل عمران
💫 پیامبر (ص) میفرمایند: «قارِئُ القُرآنِ وَ المُستَمِعُ فِی الأَجرِ سَواءٌ» قاری قرآن و گوشکننده آن در پاداش مساوی هستند. (مستدرک الوسائل ۴/ ۲۶۱)
🎙 استاد: منشاوی
••❀🏴 *جهادتبیین* 🏴❀••
74.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بعد از سالهــــا یک تلاوت تصویری جدید از استاد عبدالباسط برای اولین بار منتشر شد که روح و روان شنونده رو به ملکوت وصل میکنه •
🌟 سوره احزاب آیات ۳۸ تا ۴۸
🕌 اجرا در مکان مقدسِ مسجد حضرت زینب (س) سال 1983 میلادی
🔹 نکته جالب برای عاشقان این اسطوره و هر قرآن دوستی ، این هست اولین تلاوت استاد مرحوم در همین مکان بوده که باعث شهرتش شد (سال ۱۹۵۰ میلادی) . و سالها بعد که اواخر عمر شریفش هم هست ، همین آیات سوره احزاب رو در همین مسجد اجرا میکنه
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️آموزش لحن ( مقامات و نغمات قرآنی) _ متنی
📒درس اوّل
مقدمه
تعریف لحن :
آهنگ و نغمه ای که در خواندن وجود دارد را لحن می نامند.
بطور کلی انسان وقتی در حال خواندن چیزی است، بلا شک و بلا استثناء از یک آهنگ یا به عبارتی نغمه استفاده می کند.
در تلاوت قرآن کریم، این آهنگ و نغمه را دستگاه یا مقام می گویند.
هر زمانی که ما بصورت آهنگین شروع به خواندن قرآن می کنیم، ناگزیر در یکی از دستگاه های موسیقیایی قرآنی تلاوت خود را اجراء می کنیم. حال یا دستگاه ها و نغمات عربی یا موسیقی فارسی.
ما در مباحث آموزش لحن قصد داریم به این دستگاه ها بپردازیم و با اسامی و مشخصات و جزئیات آن ها آشنا شویم و در نتیجه بتوانیم قرآن را هدف دار و با تدبر در معنای آن تلاوت کنیم.
چون در مشخصات و جزئیات دستگاه ها همانطور که خواهیم گفت ، آمده است که هر دستگاه را برای چه آیاتی و با چه موضوعی باید استفاده کرد.
در فنّ تلاوت قرآن ، ۷ مقام اصلی داریم ، که عبارتند از :
♦️بیات
♦️حجاز
♦️صبا
♦️نهاوند
♦️عجم
♦️رست
♦️سهگاه
که با این هفت مقام و همینطور مشتقات و گوشه های آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.
🎼مقامات موسیقایی تلاوت قرآن🎼
همان طور که در مقدمه گفته شد، در تلاوت قرآن کریم، از هفت مقام اصلی و گوشه های آنها استفاده می شود که بصورت خلاصه در عبارت «صنع بسحر» گنجانیده شده اند.
ص ،مخفف مقام صبا
ن ،نهاوند
ع ،عجم
ب ،بیات
س ،سه گاه
ح ،حجاز
ر، رست
می باشند.
هر چند که باید گفت که بعضی مقام چهارگاه را هم مقام مستقلی دانسته و در نتیجه به هشت مقام اصلی قائل گردیده اند.
در اینجا اشاره بسیار کوتاهی به این مقامات و بعضی فروعات آن خواهیم نمود.
مقام یک طرح کلّی و الگویی است برای آفرینش نغمات و ملودی ها. اگر با یک نگاه کلی بنگریم می توانیم مفاهیم مقام، نغمه، لحن، آواز، دستگاه، گام و موارد مشابه آن را در یک تعریف کلی بگنجانیم، اگر چه در تعریف اصطلاحات برخی از این مفاهیم با دیگری تفاوت دارد. تمایز و تشخیص هر مقام نتیجه تغییر حالات و کیفیت های یک نغمه و ملودی و تفاوت هر مقام با مقام دیگر نتیجه اختلاف در تغییر مسافت ها و فواصلی است که بین درجات صوتی هر مقام نسبت به مقام دیگر وجود دارد.
✅تعریف تئوریک مقام :
در اصطلاح موسیقی به مجموعه اصواتی که بین یک نُت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
✅تعریف لغوی و علمی نغمه :
نغمه در لغت، عبارت از صدایی موسیقایی است که خالی از کلام و حرف باشد.
در اصطلاح موسیقی، نغمه در این معانی به کار رفته است:
هر صدای موسیقایی (Sing)، ملودی (Melody)، در مقابل هارمونی (Harmony) [موسیقی چند صدایی]، مقام اصلی (Gamme)، مقام فرعی یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همچون نغمه شوری از مقام بیات، نغمه هزام از مقام سیکا و یا نغمه نکریز از مقام نهاوند.
🎼مقامات و تعداد آنها :
1ـ مقام راست
2ـ مقام بیات
3ـ مقام صبا
4ـ مقام سیکاه (سه گاه)
5ـ مقام حجاز
6ـ مقام نهاوند
7ـ مقام عجم (ماهور ـ راست پنجگاه در موسیقی ایرانی و گام ماژور در موسیقی غربی)
8ـ مقام کُرد
9ـ مقام نوا
10ـ مقام جهارکاه (چهارگاه)
در موسیقی مقامی عرب تعداد مقامات اصلی و فرعی (گوشه ها) بالغ بر سیصد است.
👈🏻 ادامه دارد ...
ادامه درس اوّل :
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
وجود ارتباط و تطابق مضامین آیات قرآنی با نغمات و مقامات و
رعایت تناسب و ارتباط میان مقام و موضوع آیه، خود یک هنر است و می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
خیلی از قاریان قرآن با این هنر مستمعین را مجذوب مفاهیم بلند قرآن کریم می کردند و یا مستمعین غیر مسلمان را به اسلام و قرآن علاقمند می نمودند.
با شناخت حالت هر مقام و موضوعات آیات و تناسب آنها با یکدیگر و رعایت این تناسب، تلاوت قاری قرآن علاوه بر بیان لفظی، بیان تصویری پیدا می کند، این بیان یکی از مصادیق اعجاز لفظی قرآن است و تنها هنری که می تواند آن را به عرصه ظهور بیاورد، هنر قرائت است. تلاوتی که در آن، این تناسب رعایت نشود، تلاوتی بی روح است و گاهی اوقات بی معنی.
مثلاً اگر آیه شریفه «خذوه فغلّوه ثم الجحیم صلّوه» که در مورد عذاب است و انسان با قدری تأمّل و اندیشه در آیه، از فرط تأثّر و اندوه گریان خواهد شد، با نغمه ای شاد و فرح فزا و شوق افزا (همچون مقام نهاوند) خوانده شود، چنان بی معنی و ناسازگار است که قاری و مُستمع هر دو سرگردان می شوند.
به حول و قوه الهی، در جلسات بعد، این بحث را پیگیری خواهیم کرد و با مضامین آیاتی که با دستگاه ها و مقامات قرآنی مختلف مطابقت دارند آشنا خواهیم شد. این که کدام مقام ها با کدام معانی آیات هم خوانی و تطبیق دارند؟
إنشاءاللّٰه ...
📌پایان درس اول
learn-netkhani_[www.ketabesabz.com].pdf
5.15M
👆🏻👆🏻👆🏻
در پایان اوّلین درس از مباحث آموزش لحن ، از شما خوبان دعوت میشود فایل PDF فوق را که درباره تئوری موسیقی می باشد به دقت مطالعه بفرمائید.
مطالب این فایل بسیار دقیق است و برای آشنایی اوّلیه با فنون لحنی و موسیقایی بسیار مناسب میباشد.
هدایت شده از کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با صدای استاد مرحوم حاج کاظم حسن زاده
#کانال_بین_المللی_آموزش_قرآن_کریم
🌑🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
29.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🌸جزء ۳۰ تلاوت استاد منشاوی
🍃🌺تلاوت مجلسی
🔸💠 سوره قارعه وحمد وابتدای بقره💠 🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️الهی بحق فاطمة عجّل لولیّک الفرج 🤲
#نوای_انتظار
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
🕊https://eitaa.com/gooorrrran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻سوره ی مبارکه ضحی🎙
🔰شهید حاج محسن حاجی حسنی🎤
🟧اجرا شده در مسجد کرامت مشهد
مصطفی اسماعیل _ ابراهیم ۲۳-۴۵ (Trimmed).mp3
51.81M
#تلاوت_ماندگار
🎙شاهکار زیبا و تاریخی دیگری از أکبـرالقُـرّاء، استاد مـصـطـفـیٰ اسـمـاعـیـل
📖سوره مبارکه ابراهیم آیات ۲۳ الیٰ ۴۵
🗓اجرا شده در قاهره مصر _ سال ۱۹۵۷
⏰مدتزمان تقریبی تلاوت: ۷۲ دقیقه
🎧بشنوید و لذّت ببرید...👌🏻
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
4_5852533088495602557.mp3
13.33M
سوره حمد عبدالباسط
کوهی از تکنیک ها و تحریر های خارق العاده ی استاد عبدالباسط در این اجراست ! شگفت زده میشید از مهارت و سرعت بالای صوتی و تحریرهای طلایی ! اوج قدرت صدا و نفس❗
این تلاوتِ سوره حمد با اون اجرای معروف (که همه جا شنیدید) فرق داره و نایاب تر و شنیده نشده تر هست!
۳۶مین سالگرد وفات استاد عبدالباسط
🕊https://eitaa.com/gooorrrran
با لینک ارسال کنید 🕊
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥺 وقتی #منشاوی طوفان به پا می کنه
📜 سوره مبارکه #بروج
🎵 عنوان نغمه: #نهاوند
✍️ ترجمه آیات:
ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺑﺮﺝ ﻫﺎﺳﺖ(١)
ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ [ ﺑﺮﭘﺎ ﺷﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ] ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ(٢)
ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺷﺎﻫﺪ [ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻫﺮ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ ] ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ [ ﻛﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﺮ ﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ ; ](٣)
ﻣﺮﺩﻩ ﺑﺎﺩ ﺻﺎﺣﺒﺎﻥ ﺁﻥ ﺧﻨﺪﻕ [ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪﻧﺪ . ](٤)
ﺁﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﺁﺗﺶ ﮔﻴﺮﺍﻧﻪ ﺍﺵ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﻮﺩ ،(٥)
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺶ [ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﺷﺎ ] ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ(٦)
ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻭ ﺁﺳﻴﺐ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮ ﻭ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ(٧)
📿با نشر این پیام در ثوابش شریک باشید.
🕊https://eitaa.com/gooorrrran
با لینک ارسال کنید 👌