eitaa logo
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
4.5هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
10.4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
ارسال مطالب ناب آموزشی و اخلاقی و امام رضایی، تلاوت قاریان مصری و ایرانی #آموزش_تجوید #آموزش_صداسازی_سلفژ #آموزش_نغمات_قرآنی اینجاست 👇👇 👇 https://eitaa.com/gooorrrran به ما بپیوندید👌 ادمین @alirezazarearnan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت چهارم - وصل اقبح در فواصل آیات 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت پنجم - وقف و وصل مغیّر معنا (قبیح) 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡نکته‎ای در وقف و ابتدا: 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت ششم - ابتدای مغیّر معنا و وصل مغیّر معنا در فواصل آیات 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت هفتم - وقف ناقص (نامناسب) 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت هشتم - وقف و ابتدای نامناسب (ناقص) - تعسف 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت نهم - وقف، وصل و ابتدای نامناسب (ناقص) - نمونه‌ها 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت دهم - عدم رعایت اولویت در وقف و وصل 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بی‌دلیل (بدون اولویت) برابر آیین‌نامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا 🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا 🔸 قسمت یازدهم - وقف و ابتدای مرخص 📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب وقف مرخص و بیان ۲ نمونه 👇 🌿 وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ﴿اسراء - ۸۲﴾ 🌿 لَيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ ﴿بقره - ۱۷۷﴾ 📌 وقف مرخص علامت ندارد 🔹 وقف حسن و ابتدای قبیح است، اما در صورت ضرورت، با رعایت شرایطی مجاز شمرده شده است 🖌 عدم امکان ابتدا از محل مناسب به دلیل طولانی بودن 🔸 لزوما معنای صحیحی را می‌رساند، اگرچه کامل نیست 💠 قاری می‌تواند با کوتاه کردن توقف، وجود ارتباط معنایی و مرخص بودن وقف و ابتدا را نشان دهد
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت نخست 🔰 در آخر كلمات قرآن سه نوع «هاء» قرار می‌گیرد: 1⃣ «هاء» ضمير (كنايه) 2⃣ «هاء» سكت 3⃣ «هاء» اصلى (جوهرى) ♻️ «هاء» ضمیر (ه - ــه) عبارت است از «هاء» مضموم یا مکسوری که به آخر کلمات اضافه می‎شود و بر مفرد مذکر غائب دلالت دارد 🔹 مانند: بِعَبدِهِ – لَهُ – فیهِ - مِنهُ 📌 دو نکته مهم: 🔸 اصل در حرکت «هاء» ضمیر، ضمه است لکن ... بقیه مطالب در کانال 👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/gooorrrran
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت دوم دو نکته مهم: 🔹اصل در حرکت «هاء» ضمیر، ضمه است لکن در صورتی که ماقبلش «کسره» یا «یاء» مدی باشد به کسره خوانده می‎شود. تحت شرائطی «هاء» ضمیر به «سکون» نیز خوانده شده است. 🔹«هاء» ضمير به دو صورت خوانده مى‌شود: با صله (اشباع) و بدون صله. شرايط اشباع «هاء» ضمير: 🔸اگر ماقبل آن داراى حركت (صدای کوتاه) باشد، «هاء» ضمير با صله خوانده مى‌شود، یعنی اگر «هاء» داراى ضمّه باشد با صله واوى و اگر كسره داشته باشد با صله يايى‌: إنَّهُ - فَلَهُ - رَسولُهُ - لِحُكْمِهِ - دُونِهِ. شرايط عدم اشباع «هاء» ضمير: 🔸هرگاه ماقبل آن «ساكن» یا حرف مدی باشد، «هاء» بدون اشباع خوانده مى‌شود: اِلَيْهِ – مِنْهُ – تَرضاهُ – فیهِ. نکته: 🔸بر اساس قواعد مربوط به حروف ناخوانا، هرگاه «هاء» ضمیر پیش از همزه وصل قرار بگیرد در هر صورت بدون اشباع خوانده می‎شود.
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت سوم 🔹موارد استثناء در حرکت «هاء» ضمیر در روایت حفص از عاصم: 🔸«هاء» ضمیر همیشه متحرک است اما در ۲ مورد به سکون قرائت شده است: «اَرْجِهْ» در آیه «قالُوا اَرْجِهْ وَ اَخاهُ» (اعراف، ۱۱۱ و شعراء، ۳۶) و «اَلْقِهْ» در آیه «فَاَلْقِهْ الَيْهِمْ» (نمل، ۲۸). 🔸«هاء» ضمیر در دو عبارت «اَنْسَانِيهُ» از موضع «وَ مَا اَنْسَانِيهُ اِلَّا الشَّيْطَانُ اَنْ اَذْكُرَهُ» (كهف، ۶۳) و «عَلَيْهُ» از موضع «وَ مَنْ اَوْفَى‌ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ» (فتح، ۱۰) بر خلاف معمول به جای کسره به ضمه قرائت می‎شود. 🔸عبارت «فيهِ» در آیه «يَخْلُدْ فِيهِ مُهَاناً» (فرقان، ۶۸) در قرائت عاصم به روايت حفص با اشباع و صله يايى خوانده شده است. 🔸عبارت «يَرْضَهُ» در «وَ اِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ» (زمر، ۷) بايد بدون اشباع تلاوت شود. زيرا در اصل «يَرْضَاهُ» بوده و «الف» بر اثر جزم افتاده است. بنابراین چون قبل از عمل نمودن حرف شرط «اِنْ» باید بدون اشباع خوانده مى‌شد، بعد از حذف «الف» نيز بدون اشباع خوانده شده تا نشان دهنده اصل خود باشد.