✳️ یادگیری درس ✳️
قـرآن پژوهـان گرامی، در ابتدای این بخش تصـویـر صفـحـات مربـوط بـه ایـن درس و در ادامـه فـایـل صوتی آمـوزشی ایـن درس بـارگـزاری می گردد. لطـفاْ ضمن مشـاهده و مطـالعه متن درس و استـماع همزمان فایـل صوتی با محتوای درس آشنایی پیدا کنید.
کانال«فنون قرائت قرآن»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیوانه گشتم زِ فراقت...
بطلم تا کمی آرام گردم...💔
#امام_رضا
#چهارشنبه_امام_رضایی
#استوری🌱
༺🦋 @gooorrrran
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس ششم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت پنجم
🎼 مقام صـبـا
🔶معنای لغوی :
صبا، به معنی نسیم صبحگاه و نام آهنگی از آهنگهای موسیقی است.
🔷گستردگی و پیشینه :
این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت میدهند.
🔶کیفیت آهنگ :
صبا، مجموعهای از آهنگهای حزین میباشد، و گذشتهای را به تصویر میکشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقامهای محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت میدهد.
پردهی صوتی مناسبی که برای این مقام میتوان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن میشود.
روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش میکاهد.
این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقامها دارد.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را میتوان با این مقام تلاوت نمود.
🔶تأثیرات :
استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم میسازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد مینماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد.
برخی گوشههای آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود میآورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته مینماید مینماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد.
اساتید لحن گفتهاند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزونتر و بهتر ایجاد میکند.
🔷جایگاه اجرا :
صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس میدانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا مینمایند.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
مشهورترین و مهمترین نغمههای فرعی مقام صبا، «عجمصبا»، «تقطیع» ، «عـشیران» و «صبا زمزم» هستند.
بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحلهٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِالجواب استفاده مینمایند.
قسمت اعظم زیرشاخهٔ تقطیع «رمل» میباشد که در مقام سهگاه و صبا از آن استفاده میشود.
درمورد «عجم»، عدّهای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانستهاند و آن را جدای از این زیرشاخه میدانند. (توضیحات بیشتر در آینده إنشاءاللّٰه)
🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا :
از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط میتوان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوقالعادهای دارند نام برد.
همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را میتوان نام برد.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانـال قـرآنـی نـغـمـههـای بـهـشـتـی
🆔 @Naghmehaye_Beheshti
🎤#نمونه_تلاوت 👆🏻👆🏻👆🏻
دو قطعهتلاوت در مقام صـبـا با صدای استاد شحات :
1⃣قطعه اوّل ◀️ قرارِ صـبـا
2⃣قطعه دوم ◀️ ️جوابِ صـبـا
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ_آموزشی
🎼مقام صـبـا با صدای چند تن از اساتید مطرح مصری
1⃣استاد شحات محمد انور
2⃣استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
3⃣استاد محمد صدّیق منشاوی
4⃣استاد محمود علی البناء
5⃣استاد سیدمتولّی عبدالعال
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
ترتیل صبا (Trimmed).mp3
1.78M
🎙#ترتیل_آموزشی
✳️ترتیلخوانی مقام «صـبـا» توسط استاد محمدحسین سبزعلی
📖سوره مبارکه لقمان
؛*┄┄┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄┄┄*
#پنجشنبه_شبها_
این هفته 👈
1401/12/04
آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید و صوت و لحن
با حضور اساتید و دوستان قرآنی
آدرس؛
مشهد، بلوارتوس، توس 28 (خیابان امام هادی علیه السلام ) ، امام هادی 19 ، جنب نانوایی سنگک
زمان؛ ساعت 20 الی 21:30 شب 🌹
🆔@gooorrrran
🆔 @canallgalasatghoran
🆔 @Alirezazarearnani
#زندگی_نامه_اساتید
مختصری از زندگی نامه استاد متولی عبدالعال
👇👇👇👇👇👇👇
🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💠مختصری از زندگی شخصی و قرآنی استاد سیدمتولّی عبدالعال
ایشان در ۲۶ آوریل سال ۱۹۴۷ میلادی در روستایی واقع در استان الشّرقیه در کشور مصر متولد شد. پدرش متولّی نام داشت و مادر به دلیل ارادتی که به شیخ سیداحمد البدوی داشت او را «سید» نام گذاشت.
خانواده وی کشاورز و ساکن روستا بودند و سیدمتولّی از همان کودکی به خواست خانواده و علاقه خودش به آموختن قرآن کریم پرداخت.
در هفت سالگی سه جزء از قرآن و در ۱۲ سالگی کل قرآن را حفظ کرد. وی از همان شروعِ تلاوت در کودکی، از سبک مصطفی اسماعیل و عبدالباسط استفاده کرد اما نکتهای که وی را از بسیاری از قاریان متمایز کرد ارائه سبکی نوین در تلاوت در سن ۱۳ سالگی بود.
این استاد بزرگ، درخصوص ارائه سبک تلاوت میگوید: خداوند سبحان در صوت هر انسان، طنین و آواى خاصى نهاده است و بر این اساس هیچ گاه نمىتواند صوتى را به صوتى تشبیه کرد. آن زمان که یک قارى پس از ممارست و پشتکار فراوان مىتواند قارى برجستهاى شود، بهتر آن است که طریقهاى خاص خویش برگزیده و به این ترتیب بر این سبک که نمایانگر شخصیت حقیقى اوست استوار بماند؛ زیرا الگو ساختن تلاوت خاصى در اوان کودکى و آغاز کار و تقلید از آن شیوه، کار نیکویى است که قارى مىتواند به این طریق با پیشرفت خویش، سبک خاص خود را انتخاب کند. تلاوت به سبک تقلیدى از یک استاد، در واقع سبب معروفیت و شهرت همان استاد مقلّد است نه فرد تقلید کننده و من باز توصیه مىکنم که هر فردى براى خویش سبکى خاص داشته باشد.
سیدمتولی در سالهای حیاتش از محضر اساتید بزرگی همچون محمود علی البناء، عبدالباسط محمد عبدالصّمد، مصطفی اسماعیل، حمدی زامل و سعید الزّناتی بهره برد و در کنار آنان در محافل مختلف به تلاوت پرداخت.
از سال ۱۹۸٠ آوازه سیّدمتولی از مرزهای مصر فراتر رفت و از این سال صدا و سیمای مصر با ضبط و انتشار تلاوتهای وی، زمینه را برای حضور او در سایر بلاد اسلامی فراهم کرد.
این قاری مشهور مصری اولبار در سال ۱۳۷٠ به همراه مرحوم استاد شحات محمد انور به کشورمان سفر کرد و به جز تلاوت در محافل مختلف، در مسابقات بینالمللی قرآن جمهوری اسلامی ایران هم داوری کرد.
سیّدمتولی در طول عمر بابرکتش بارها به کشورمان سفر کرد و آخرینبار، ماه مبارک رمضان سال ۹۳ یعنی درست یکسال قبل از فوتش، میهمان ملت ایران بود و در سفرش به مشهد مقدّس تلاوتهای زیبایی در حرم مطهّر امام رضا(ع) به یادگار گذاشت.
سیّدمتولی درباره ایرانیان میگوید: (( در هیچ جاى دنیا مانند ملت ایران ندیدم. در عشق ورزیدن به قرآن و اهمیت دادن به این کتاب آسمانى در سطح عالم، ملت بىنظیری هستند و من این را به چشم خویش مشاهده کردم و مىتوانم بگویم که در کشورهایى که مسافرت داشتم این را به عنوان واقعیت و بدون غلو عرض مىکنم که از این حیث ملت شما بىنظیر است. ))
(( من همانند این مردم با ایمان که دلهاى پاکى دارند را در هیچ جا مشاهده نکردم. آنها به قرآن عشق مىورزند چه جوان و پیر و زن و مرد و حتى کودک و خردسال، و این یک حقیقت است که مىگویم و قصد مبالغه ندارم. حاضرم هر وقت از من دعوت بعمل آید در سالهاى آینده باز هم به کشور ایران مسافرت کنم و از خداوند منّان خواستارم که هر سال ما را موفّق به دیدار شما عزیزان سازد.
خداوند ان شاء الله به همه ملت ایران رفاه و سعادت و خیر فراوان ارزانى کند و به مسئولین محترم و قاریان خوب شما عزت و افتخار بیشترى نصیب فرماید. ))
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
سرانجام این قاری محبوب مصری در روز ۲۵ تیر سال ۱۳۹۴ ه.ش در سن ۶۸ سالگی براثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و پیکرش در استان الشّرقیه مصر به خاک سپرده شد. 😔
🌹روحش شاد و قرین رحمت الهی باد🌹