نقش استاد درحفظ قرآن.pdf
223.7K
#سوالات_کاربردی
🔆 نقش استاد در حفظ قرآن⁉️
برای حفظ قرآن هم نیاز هست استاد داشته باشیم آیا؟!
🎶🎼🎶🎼🎶
🎼🎶🎼
🎶🎼
🎼
🎶
♦️♦️مقدمهای کوتاه ولی بسیار مهم برای ورود به بحث :
نام مقام عجم، اکثر اوقات در کنار چهارگاه آمده است.
اما باید گفت که درباره مقام عجم و چهارگاه، به هیچ وجه اقوال و نظرات یکسانی وجود ندارد. به طوریکه وقتی در نظرات پیرامون این مقامها سیر میکنیم بعضاً با اقوال گیج کنندهای مواجه میشویم.
ما در این بخش سعی بسیار نمودیم تا مطالبی جامع ، محکم و معتبر را درباره این بحث جمعآوری کنیم و حاصل پژوهش ما، این شد که میخوانید : 👇🏻👇🏻
عدّهای چهارگاه را زیر مجموعه مقام عجم میدانند و بعضی آن را مقامی مستقل قلمداد میکنند.
درباره عجم نیز بعضی آن را مستقل میدانند و بعضی دیگر آن را نغمه فرعی صبا و چهارگاه به حساب میآورند.
اما معتبرترین قولی که در بین اساتید و کارشناسان قابل قبول تر به نظر میرسد این است که چهارگاه در دل مقام عجم است و نغمه فرعی آن محسوب میشود و تفاوتش با عجم در جنس دوم است ؛ به این ترتیب که جنس دوم چهارگاه ، راست چهارگاه یا همان مقام رست است و جنس دوم مقام عجم ، همان عجم است.
این بحث وقتی پیچیدهتر میشود که بدانید نغمه یا مقامی به نام ماهور هم داریم که بعضی آن را معادل فارسی مقام عجم میدانند و معتقدند که با عجم یکی است و نام فارسی آن میباشد.
اما اگر ماهور را مقام مستقل عربی بدانیم (که طبق نظر بعضی اینگونه است) با عجم و چهارگاه تفاوتهایی دارد.
تفاوت آن با عجم در این است که جنس اوّل آن در مقام رست و جنس دوم آن در مقام عجم قرار میگیرد. اما عجم جنس اوّلش نیز همان عجم است.
همچنین تفاوت آن با چهارگاه هم این است که چهارگاه جزء مقام عجم است چون جنس اوّلش در مقام عجم است ولی ماهور جزء مقام رست است چون جنس اوّلش در مقام رست قرار می گیرد.
بنابراین با تجمیع مطالب فوقالذّکر به این نتیجه میرسیم که مقام اصلی در بین این سه عنوان، مقام عجم است و ماهور و چهارگاه نغمه فرعی به حساب میآیند ؛ پس بدین ترتیب، ما مقام عجم را یکی از هفت مقام اصلی قلمداد می کنیم و درباره آن صحبت خواهیم کرد، اما از چهارگاه و ماهور هم توضیحات و نمونههای صوتی و تصویری ارائه خواهیم نمود.
اکنون برای جا افتادن بیشتر این بحث، توجه شما را به استماع دو فایل صوتی ذیل که توضیحات استاد غلامرضا شاه میوه در این باره میباشد جلب مینماییم و بعد از آن به آموزش متنی و صوتی مقام عجم خواهیم پرداخت.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼
❇️ درس هشتم ❇️
💠آشنایی با مقامات
🔴قسمت هفتم
🎼 مقام عـجـم
🔶معنای لغوی :
از نظر لغوی یعنی نقطه نهادن و اِعراب گذاشتن بر روی حروف.
از طرف دیگر، اَعراب مردم غیرعرب را عجم میگویند.
🔷گستردگی و پیشینه :
با توجه به این که نغمات ماهور و چهارگاه خاستگاه ایرانی دارند شاید بتوان گفت که عجم یک نغمه فارسی است که در گذشته دور مورد استفاده بوده است ولی امروزه در سرزمین اَعراب، رنگ و بوی عربی گرفته و در قرائت قرآن به نام مقام عجم از آن استفاده میشود.
🔶کیفیت آهنگ :
مقام عجم در تلاوت قرآن ترکیبی از نغمات ماهور و چهارگاه، و چند مقام فرعی کوچک دیگر است. ماهور و چهارگاه نقش مهمی در اجراء این مقام دارند.
🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات :
در آیاتی با مضامین بزرگی و عظمت خداوند، بهشت، توبه، معجزات، پیامبران، دعا، درخواست، حرکت و مبارزه و ... از این مقام استفاده میشود.
🔶تأثیرات :
اَعراب معتقدند این مقام با پاکی و پوششی که دارد در ایجاد شور و شوق و هیجان در شنونده بسیار مؤثر است.
🔷جایگاه اجراء در بین مقامهای دیگر :
این مقام بعد از رست و سهگاه آورده میشود. هر چند اساتیدی همچون عبدالباسط و مصطفی اسماعیل پس از مقام نهاوند و بیات نیز از آن بهره جستهاند.
همچنین عجم را میتوان با مقامات دیگر ترکیب هم کرد که مشهورترین ترکیب در تلاوت قاریان بزرگ جهان، ترکیب آن با مقام صباست.
🔶گوشهها و نغمههای فرعی :
از نغمات فرعی عجم میتوان به همان چهارگاه و ماهور اشاره کرد و برخی، از دو نغمه فرعی «شوقآور و شوقافزا» هم در بین زیر مجموعههای عجم نام بردهاند.
🔷قاریان برتر :
اساتیدی همچون شعشاعی، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، محمد عمران، منشاوی، حصّان، محمود علیالبناء، شعیشع، متولی عبدالعال و شحاتانور، در استفاده از مقام عجم از سایر اساتید بهتر عمل کردهاند.
🔶مصداقسازی ذهنی برای مقام عجم :
از آنجا که یکی از بهترین روشها برای در ذهن ماندن مقامات و الحان موسیقایی، مصداقسازی ذهنی میباشد، برای مصداقسازی مقام عجم میتوان به تصنیف زیبا و مشهور «کجایید ای شهیدان خدایی» اشاره نمود، که البته درستتر این است که بگوییم ترکیبی از عجم ، چهارگاه است ؛ ولی برای مصداقسازی ذهنیِ عجم، گزینه مناسبی است چون همه مخاطبان آن را بلد هستند و در ذهن دارند.
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
🆔 https://eitaa.com/gooorrrran
4_507651510750938150.mp3
306K
🎶مصداقسازی مقام عـجـم و چـهـارگاه
🎤#نمونه_تلاوت 👆🏻👆🏻👆🏻
سه قطعهتلاوت #تحقیق_آموزشی در مقام عـجـم
با صدای استاد رحیم خاکی :
1⃣قطعه اوّل ◀️ قرارِ عجم
2⃣قطعه دوم ◀️ ️جوابِ عجم
3⃣قطعه سوم ◀️ جوابُالجواب عجم
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📟#کلیپ_آموزشی
🎼مقام عـجـم با صدای چند تن از اساتید مطرح مصری
1⃣استاد أبوالعینین شعیشع
2⃣استاد محمود علی البناء
3⃣استاد عبدالفتاح شعشاعی
4⃣استاد مصطفی اسماعیل
5⃣استاد حکیم محمد عمران
؛*┄┄┄┅═✧❁💠🌹💠❁✧═┅┄┄┄*
کانال بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران اینجاست
👇👇
@canallgalasatghoran
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
برای تبلیغ جلسات و محافل و مؤسسات قرآنی خود یا اساتید دیگر یا محل زندگی خود را به آی دی زیر ارسال کنید
علیرضازارع
👇👇👇
https://eitaa.com/alirezazarearnan
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🍃🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃
گروه بین المللی تبلیغ جلسات و محافل قرآنی و مذهبی مشهد و تمام شهرهای ایران اینجاست
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2278359248Ce97e32b131
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🍃🌾🍃🌾 🍃 🌾 🍃 🌾 🍃
به گروه خودتان بپیوندید 👌
خودتان جلسه خودتان را تبلیغ کنید 🍃
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
علی رضا زارع 🩸
این پیام را برای سایر دوستان ارسال کنید
مطالب غیره حذف می شود
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
با عرض سلام و وقت به خیر خدمت اعزه گرامی
💐💐
در ادامه طرح ختم قرآن کانال ، امروز پنجشنبه
صفحه ۲۵۷ قرآن کریم را هدیه خواهیم کرد.
💐
جزء سیزدهم
صفحه 257 : مقام کرد
☘️☘️
امیدواریم در طول مدتی که در خدمت شما هستیم تمام صفحات قران را به طور روزانه تقدیم کنیم تا پس از پایان این دوره (604 روز) آرشیوی کامل از ترتیل و ترجمه صفحات قرآن کریم را تقدیم کرده باشیم.
لطفا تا پایان دوره در کنار ما باشید.
التماس دعا
🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸
https://eitaa.com/gooorrrran
4_5879669366181594037.mp3
929.8K
🔸ترتیل صفحه 257 با صدای استاد حامدولی زاده
🔸مقام : کرد
☘️☘️☘️☘️
4_5879669366181594038.mp3
1.58M
🔸ترتیل صفحه 257 با صدای استاد حامد ولی زاده _مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای استاد عباس سلیمی
☘️☘️☘️☘️
قرآن ترجمه المیزان
سوره 14
سوره مبارکه ابراهيم
صفحه 257
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَمَا كَانَ لَنَا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطَانٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (11)
رسولانشان به آنان گفتند: مانيستيم مگر بشرهايى مانند شما; ولى خدا بر هر کس از بندگانش که بخواهد[با نعمت رسالت]منت مى نهد، و ما را نمى رسد که دليلى (معجزه اى) براى شما بياوريم مگر به اذن خدا. بنابراين مؤمنان بايد تنها بر خدا توکل کنند. (11)
وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا ۚ وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَىٰ مَا آذَيْتُمُونَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ (12)
و چه [عذرى]براى ما هست که بر خدا توکل نکنيم، در حالى که راه هايمان را به ما نمايانده است؟ و بى ترديد بر آزارى که به ما مى کنيد صبر خواهيم کرد. پس توکل کنندگان بايد تنها به خدا توکل کنند. (12)
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۖ فَأَوْحَىٰ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ (13)
و آنان که کافر بودند، به رسولانشان گفتند: بى ترديد ما شما را از سرزمين مان بيرون مى کنيم و يا حتماً همکيش ما شويد. پس پروردگارشان به سوى آنان وحى کرد که ما قطعاً ستمکاران را هلاک خواهيم کرد. (13)
وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِهِمْ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِي وَخَافَ وَعِيدِ (14)
و قطعاً شما را پس از آنان در آن سرزمين ساکن مى کنيم. اين [موهبت] براى کسانى است که از مقام [ربوبيت]من بترسند و از بيم دادنم هراس داشته باشند. (14)
وَاسْتَفْتَحُوا وَخَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ (15)
و طلب گشايش و فتح کردند، و هر زورگوى نافرمانى ناکام شد. (15)
مِنْ وَرَائِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَىٰ مِنْ مَاءٍ صَدِيدٍ (16)
جهنّم در پيش روى اوست و از آب چرک و جراحت به وى نوشانده مى شود. (16)
يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَمَا هُوَ بِمَيِّتٍ ۖ وَمِنْ وَرَائِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ (17)
آن را جرعه جرعه [و به زحمت]مى نوشد ولى به هيچ وجه فرو بردنش را آسان و گوارا نمى يابد و مرگ از همه سو به او روى مى آورد ولى او مردنى نيست و عذابى سهمگين پيش روى اوست. (17)
مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ ۖ أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَىٰ شَيْءٍ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِيدُ (18)
مثل آنان که به پروردگارشان کافر شدند [اين گونه است که] کارهايشان مانند خاکسترى است که در يک روز طوفانى باد به سختى بر آن بوزد [و پراکنده اش کند]; بر چيزى از آنچه کسب کرده اند دست نتوانند يافت. اين است آن گمراهى دور. (18)
🌺🌺🌺🌺🌺