فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 آموزش مقامات 🎼
💎آموزش ابتدایی و ساده
"مقام شناسی" توسط استاد شاه میوه
1⃣ _🎵 مقام بیات
1-زمزمه. 2-ترتیل. 3-ابتهال. 4-تلاوت
🎧قاری؛ مرحوم شحات محمد أنور
✅ توجه فرمایید : پبوست بالای این ویدیوحتماً مطالعه گردد.
♻️ @gooorrrran
AF:
AF:
📝 #آموزش_مقام_بیات_جلسه_اول:
🔹 کوچکترین جزء نغمات و الحان موسیقی عربی "درجه" نام دارد. #درجات_صوتی صداهایی موسیقایی هستند که دارای بسامدهای معینی می باشند. #بسامد به تعداد ارتعاشات ذرات یک جسم در واحد زمان گفته می شود. به عنوان نمونه اگر به فلزی ضربه ای وارد کنیم و ذرات آن جسم در هر ثانیه ۲۲۰ مرتبه از وضعیت اولیه خود جابجا شوند، می گوییم بسامد این ذرات ۲۲۰ هرتز است. اگر تارهای صوتی انسان در یک ثانیه ۲۶۱ مرتبه باز و بسته گردند صدای تولید شده دارای بسامد ۲۶۱ هرتز خواهد بود.
درجات موسیقیایی دارای بسامدهای مشخصی هستند. مثلا درجه "حسینی" دارای بسامد ۲۲۰ هرتز است. بسامد درجه راست ۲۶۱ هرتز است. از کنار هم قرارگرفتن و ترکیب حساب شده آنها #نغمات تشکیل می گردند.
🔸 تعداد #درجات_موسیقی ۷ صدا می باشد:
Do: راست
Re : دوکاه
Mi: سیکاه
Fa :جهارکاه
Sol: نوا
La : حسینی
Si : اوج
تعداد درجات موسیقی ۷ عدد بیشتر نیستند، در حالیکه گستره اصوات موسیقی بیشتر از ۷ می باشند. به همین علت پس از هفتمین درجه، درجه اول مجددا تکرار می گردد. یعنی اگر با درجه Do شروع نماییم هفتمین نت Si بوده و نت بعدی تکرار نت Do هست. به فاصله اولین Do تا Do بعدی که تکرار اولین Do هست، #اکتاو گفته می شود. اگر باز به سمت بالاتر حرکت کنیم نت ها مجددا تکرار می شود و فاصله دومین Do تا سومین Do باز یک اکتاو است. اما فاصله اولین Do تا سومین Do برابر با دو اکتاو است.
مقامات موسیقی عربی دارای ۸ درجه پی در پی هستند که فاصله اولین تا هشتمین درجه یک #اکتاو است.
📍 مجموع ۳ یا ۴ یا ۵ درجه را یک " #جنس " گویند. اگر تعداد درجات یک نغمه ۳ باشد، به آن جنس #ثلاثی و اگر ۴ باشد #رباعی و اگر ۵ باشد #خماسی_یا_عقد گفته می شود. اما جنس بیشتر به ۴ درجه اطلاق می شود. در موسیقی عربی اکثر اجناس دارای ۴ درجه بوده؛ به جز " #سیکاه " که ۳ درجه و " #نوااثر " و " #اثرکرد " که ۵ درجه می باشد.
☝️ از ترکیب دو جنس در یک اکتاو #مقامات پدیدار می گردند. مثلا اگر از درجه اول تا چهارم در یک اکتاو جنس بیات و از درجه چهارم تا هفتم جنس نهاوند باشد، به این مجموعه #مقام_بیات گفته می شود.
با توجه به اینکه هر مقام دارای ۸ درجه هست و هرکدام از این درجات دارای نام مشخصی هستند، هرگاه در اجرای یک مقام از یک درجه صوتی بیشتر استفاده گردد و آن درجه محور باشد، #مقام_فرعی تشکیل می شود که نام اول آن شامل مقام اصلی و نام دوم آن بر اساس درجه ای که بیشتر استفاده شده تعیین میگردد؛ به عنوان نمونه درجات مقام بیات بدین صورت است:
#دوکاه، #سیکاه، #جهارکاه، #نوا، #حسینی، #عجم، #کردان، #محیر (تلفظ: مُحَیر).
اگر در اجرای مقام بیات از درجه چهارم یا نوا بیشتر استفاده گردد، به این نغمه مقام فرعی "بیات نوا" گفته می شود.
♦️قسمت اول ♦️
@gooorrrran
❇️با_دقت_چندین_بار_مطالعه_بفرمایید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌿استاد شاهمیوه
🔰موضوع : تشریح پرده های مقام بیات
#مقام_بیات_ده_پرده_و_جنس_تام_و_مهمّ
AF:
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
❇️قسمت دوم
AF:
🎬 #مقامات به سه دسته تقسیم می شوند:
۱- مقامات اصلی
۲- مقامات فرعی
۳- مقامات مرکب
۱- #مقامات_اصلی:
شامل #بیات و #راست و #نهاوند و #صبا و #عجم و #حجاز و #سیکاه بوده و مقام #نوااثر و #اثرکرد نیز در اکثر منابع از مقامات اصلی محسوب می گردد، اما عده ای نیز این دو مقام را از مقامات اصلی نمی دانند و دلیل آن عدم استعمال زیاد این دو مقام است.
۲- #مقامات_فرعی:
به عنوان نمونه مقام اصلی بیات شامل مقام های فرعی #بیات_دوکاه، #بیات_نوا، #بیات_حسینی، #بیات_عجمی و #بیات_محیر می باشد.
۳- #مقام_مرکب:
از تغییر جنس دوم مقام اصلی حاصل می گردد. مثلا در مقام بیات که جنس دوم آن نهاوند است، هرگاه به جنس حجاز تغییر یابد مقام مرکبی تشکیل می گردد که #مقام_شوری نام دارد.
👈 هر مقام اصلی دارای چند مقام فرعی و مرکب است.
استاد مرحوم منشاوی اکثر مقامات اصلی و فرعی و برخی از مقامات مرکب را در تلاوت خویش مورد استفاده قرار داده است.
👌 در این مجموعه آموزشی به بررسی نغمات مورد استفاده در تلاوت استاد مرحوم محمد صدیق منشاوی خواهیم پرداخت.
✅ اولین نغمه ای که در تلاوت این استاد اجرا می گردد #بیات_دوکاه می باشد. در مقام فرعی بیات دوکاه، بر روی درجه اول تاکید بیشتری نسبت به بقیه نت ها وجود دارد. اکنون به✅ ۵ نمونه از مقام بیات دوکاه با صدای حزین استاد مرحوم منشاوی گوش دهید:
❇️قسمت دوم
https://eitaa.com/eshragholqoran
پایان توضیح مقام بیات
پایان توضیح مقام بیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃❤️🍃
💔 پنجشنبه است و ياد عزیزان آسمانی
🥀 شاخه گلی با ذکر فاتحه وصلوات
بفرستیم برای تمام عزیزانی
که در بین ما نیستند اما
یادشون همیشه در دل ماست
و دعاهاشون هنوز کارگشاست
🥀 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
💚 الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ
💚 وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🥀 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ ،مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِين
اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيم
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِم
غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
🥀 بِسْمِ اللهِ الْرَّحْمَنِ الْرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ،اللَّهُ الصَّمَدُ
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ،وَ لَمْ يَكُن له کفو احد
🥀 خدا همه رفتگانمان را رحمت کند .
🍃❤️🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅─🔸─┅
🥀 یک خط روضه کودکانه...
سوال همه ی بچه های شهدا...
بابا کی بر می گرده؟ 💔
@gooorrrran
┅─🔸─┅
🔰 صفحه #270_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ 👇👇@gooorrrran
🌺🍃〰
[25] #مشابهات_سوره_نساء (مشابهات درون سوره اى)
#عبارت_اول ⬅️(خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا) 🔻
➊-(تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَاۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (13)
➋-(وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًاۖ لَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا (57)
➌-(وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًاۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّاۚ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا (122)
➍-(إِلَّاطَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًاۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (169)
🔺 #توضیح : در آیه ۱۳ (خَالِدِينَ فِيهَا) آمده و در سه مورد دیگر (خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا) آمده است.
#عبارت_دوم ⬅️(فَلاَ يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً):🔻
➊-(مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ ... وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (46)
➋-(فَبِمَا نَقْضِهِم مِّيثَاقَهُمْ وَكُفْرِهِم بَآيَاتِ اللّهِ ... بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَيْهَا بِكُفْرِهِمْ فَلاَ يُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِيلاً (155)
#عبارت_سوم ⬅️(سُلْطَانًا مُّبِينًا) :🔻
➊-(سَتَجِدُونَ آخَرِينَ يُرِيدُونَ أَن يَأْمَنُوكُمْ وَيَأْمَنُواْ قَوْمَهُمْ ... وَأُوْلَـئِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا(91)
➋-(يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء..... أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُواْ لِلّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا (144)
➌-(يَسْأَلُكَ أَهْلُ الْكِتَابِ أَن تُنَزِّلَ عَلَيْهِمْ كِتَابًا مِّنَ السَّمَاء ... وَآتَيْنَا مُوسَى سُلْطَانًا مُّبِينًا (153)
💠💠💠
┗━🍃🌺━━━━━━━━┛
🍂🍂🍂🍂🍂
#نکته
#انگیزه
❣ حافظ عزیز
🌼🍃انگیزه و نگرش مثبت: به خودتان بگویید که مصممید آنچه را باید حفظ کنید، یاد بگیرید و مطمئن باشیدقادر به انجام آن خواهید بود! اگر مدام مثل برخی از مردم بگویید که حافظه ضعیفی دارید توانایی مغز برای بخاطر سپردن کم می شود. درحالیکه افکار مثبت برای شما امید به موفقیت و بازخورد مفید در پی خواهد داشت.
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#نکته
#تصور_ذهنی
🍃حافظ عزیز
❣برای رسیدن به موفقیت در حفظ برای خود تصویر ذهنی بسازید
🌼🍃تصویر سازی ذهنی یا همان قوه تخیل در رسیدن به اهدافتان کمک شایانی خواهد کرد این تصویر سازی ذهنی باید با احساس لذت همراه باشد تا برایتان کار کند..
🌼🍃در طول تاریخ دانشمندان زیادی بودند که با کمک تصویر سازی ذهنی وِلذت بردن از آن به اختراعات ،اکتشافات و آگاهی های بسیار بالا رسیدند...
🌼🍃اگر قوه تخیل نبود آدمی پیشرفت نمی کرد واگر شما تصورات ذهنیتان را پرورش دهید واز انجامش شادمان باشید به نتایج شگفت انگیز میرسید..
🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂
#نکات_کاربردی_در_حفظ
#فواید_حضور_در_جلسات_حفظ
🔹توصيه ما به علاقمندان به حفظ قرآن آن است كه پيش از آغاز به حفظ قران، سعي كنند از تجربيات اساتيد اين حوزه بهرهمند شوند و چه بهتر كه اين كار را با شركت در جلسات يا كلاسهاي حفظ عملي سازند؛ اما در صورتي كه اين امر ميسر يا ممكن نباشد اين كار را از طريق مشاوره تلفني يا حضوري به انجام رسانند.
🔸اما دليل تأكيد بر حضور در جلسات حفظ فوائد فراوان اين كار است كه به برخی از آنها اشاره ميكنيم:
1- نخستين و مهمترين فايده حضور در جلسات ـ چنانچه گفتیم ـ بهرهمندي از تجربيات اساتيد حفظ است. يقين داشته باشيد كه راهنماييهاي اين عزيزان در موضوعاتي چون :🔻🔻
«ايجاد و تقويت انگيزه، انتخاب بهترين و مناسبترین روش حفظ قرآن، آگاهي از ارتباطات لفظي و معنايي در حفظ مقاطع جدید،ارائه برنامههاي كارآمد و مفيد براي مرور و تثبيت محفوظات، آشنايي با نكاتي كه به ارائه بهتر محفوظات كمك ميكند، جلوگيري از بروز افراط و تفريط در كار حفظ، بيان نكاتي در جهت تقويت تجويد و صوت و لحن و ...»
🔺براي شما مفيد و مثمر ثمر خواهد بود و روند حفظ شما را تسهيل كرده و زمان نتيجهگيري و چشيدن طعم شيرين موفقيت را برايتان نزديك خواهد كرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمنّایم، تمنّای حسین است
ديوانه ترين حالت يک عشق زمانيست
دلتنگ شوی كار ز دست تو نيايد🌹
شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام
صلی الله علیک یا ابا عبدالله
کانال بین المللی آموزش قرآن کریم
👇 👇
@gooorrrran
کانال آموزش قرآن کریم _علیرضازارع
AF:
إِنَّ = حرفی غنّوی و إِنَّ نشانه تأکید در آیه می باشد🌷
❇️ هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ /در این عبارت #هَدَيْنَاهَ = کمیّت در میزان کشش حرکات کوتاه و کشیده را می بینیم 🍃
♦️ إِمَّا = چه بخواهید یا نخواهید / ( ما راه را نشانتان دادیم ) 🌷🍃
🔺 اِ / مَّا = یک حرف غنّوی " ۲ "حرکت سیر می دهیم از فضای خیشوم(بینی)
♦️( دو کلمه #اِنَّ #_ اِمّا = #ن _ #م = دو حرفی که در تمامی حالاتِ حرکات : 👌حرکات #کوتاه و #تنوین_ها = غنّه #ذاتی دارند )
(غنّه صوتی را گویندکه از فضای بینی (خیشوم ) به میزان "۲" حرکت سیر داده می شود تا حقش #اَدا شود. ) #مهمّ ♦️
🔷 شَاكِرًا = شَا / از مماس شدن دو طرف سر زبان با جلوی کام بالا تولید میشود و یک حرف #همسی است . فشار ردی این حرف #آسیب تجویدی ایجاد می کند. ❌
🔺 كِ = یک حرف لهوی = از تماس سر زبان کوچک با ریشه #زبان بزرگ تولید می شود / نباید باشدت و تیز تلفظ شود و گفتیم بهترین کاف : کافی است که بین کاف و گاف تلفظ شود🍃
🔻حرف راء : رً = رً تفخیم است .( عبارت تفخیم حالت پر حجمی را گویند) در اینجا فرقی بین #فتحه یا #تنوین نیست / راً 🔺تنوین #نصب به حرف واو رسیده = ادغام مع الغنّه است .( غنّه ے همراه با سیر را مع الغنّه گویند)
ا / ♦️وَإِمَّا كَفُورًا = فُ = حرف #ف محل تولید از متمایل و مماس شدن لب پایین با لبه دندانهای بالا تولید می شود. 🍃
(حرفی #همسی است = صدایش آهسته بگوش می رسد باید دقت شود که در هنگام تلفظ فشار وارد نشود #آسیب تجویدی و متمایل به حرف پ می شود❌
كَ/ در فُو : کمیت در میزان حرکات مشاهده می شود (یعنی !ضمّه و #واو عربی #مثل هم تلفظ می شوند و تفاوتشان تنها در میزان #کشش می باشد) [ تفاوت #کمّی] #مهم
🔻 وًا : حرف #و= محل تولید و خروج واو از جمع سدن لبها و از بین دو لب صوت خارج می شود 👌بهترین حاات در تولید این حرف این است که قبل از اینکه این حرف تولید شود : لبها حالت جمع شدن بخود بگیرد🍃 ضمناً واو حرفی #جهری است( جهر صدای اشکار و یا بلند و واضح را گویند) /رًا كَفُورًا =در وقف تبدیل به #الف_مدی :(مدّ طبیعی "2"حرکت )
👌نوع وقف : ابدال
❇️اینگونه تجوید را فرا گیرید تا ماندگار بماند.
4_914622549927657663.mp3
1.46M
🔹مقطعی جاودانه از استاد مصطفی اسماعیل
♦️در مقام بیات - سوره قمر
🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼⚜🎼
👇👇فاتحه ے شب جمعه.صلواة الله_
#تصویری_نت_های_مقام_بیات_
🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼🔰🎼